Sabtu, 29 Ogos 2015

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


[VIDEO & GAMBAR] LIVE - BERSIH 4.0 Kini 80,000 Orang

Posted: 29 Aug 2015 01:00 AM PDT

Keadaan di ibu negara dengan kehadiran ribuan peserta himpunan Bersih 4.0 masih terkawal sekakat ini.

Tiada insiden yang tidak diingini berlaku. Peserta yang mula berkumpul di beberapa lokasi sejak awal pagi, dilihat mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh pihak penganjur.

Sehingga jam 3.20 petang, jumlah peserta BERSIH 4 kini dianggarkan seramai 60,000 orang, demikian lapor malaysiakini.

3.30pm Anggaran peserta: 80,000 orang dan makin bertambah.
,br>3:10pm Sogo - Peserta di Sogo kini berarak ke Dataran Merdeka sambil melaungkan reformasi.

3.05pm Sogo - Menteri Besar Selangor Azmin Ali kini berucap.

Beliau menggesa seluruh rakyat Malaysia bangkit untuk menyingkirkan Najib dari Putrajaya.

"Dengan kehadiran begini, saya yakin kita mampu singkirkan Najib dari Putrajaya," katanya.

3.06pm Dataran Merdeka - Seramai 20,000 berada dekat Dataran Merdeka. Seorang ulama PAS yang kini bersama Gerakan Harapan Baru (GHB) memberikan ucapan.

3pm Masjid Negara – Peserta bergerak dari Masjid Megara menuju ke arah Dataran Merdeka.

2.40pm: Dataran Merdeka – Dipimpin seorang wanita daripada Batu Pahat, Jacqualine Neo, lebih 10,000 orang menyanyikan lagi Negaraku di Dataran Merdeka.

Keadaan sebelum itu hingar bingar dengan tiupan vuvuzela.

Kawasan padat. Beberapa orang peserta mengadu talian telefon bimbit mereka terputus.

2.30pm: Peserta dianggarkan 50,000 orang, berdasar pemerhatian Malaysiakini.

2.20pm Masjid Jamek – Pengerusi Gerakan Harapan Baru (GHB) dan bekas timbalan presiden PAS Mohamad Sabu berucap.

Beliau berkata orang ramai pelbagai kaum hari ini berkumpul kerana tidak boleh lagi menerima amalan rasuah dalam negara.

Beliau mengingatkan akan berkumpul secara aman selama 34 jam seperti dirancang.

"Boleh tidur di tepi jalan atau atas rumput. Semuanya boleh. Dan kita akan berada dalam keadaan aman," katanya.

2.06pm Masjid Negara – Di perkarangan masjid, pemimpin popular DAP Lim Kit Siang berkata orang ramai berkumpul kerana hendak menyelamatkan negara supaya tiada krisis politik dan ekonomi.

"Kita mahu ketelusan dalam kerajaan. Nampaknya ada orang takut dengan perkataan BERSIH, mereka mahu hapuskan perkataan itu.

"Kita mahu anak cucu dan negara aman damai dengan perkara BERSIH," katanya.

2.03pm Selain di sekitar Kuala Lumpur, Kuching dan Kota Kinabalu perhimpunan itu juga turut berlangsung di luar negara.

Facebook Global Bersih melaporkan, 74 lokasi perhimpunan BERSIH 4 yang turut diadakan di seluruh dunia.

Di Melbourne, Australia, wakil KiniTV, Shanice See melaporkan hampir 5,000 orang menyertai perhimpunan tersebut.

2:00pm Sogo - Semua peserta menyanyikan lagu Negaraku sebelum berarak ke Dataran Merdeka.

Doa dibaca supaya perjalanan ke Dataran Merdeka serta seluruh rakyat Malaysia selamat.

Mereka turut melaungkan "bersih" sebelum berarak.

Ucapan turut disampaikan oleh wakil Bersih Wong Cheng Huat di atas sebuah kereta pacuan empat roda jenis Hilux.

Turut kelihatan ialah Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dan bekas naib presiden PAS Salehuddin Ayub.

1.30pm: Sogo - Peserta beragama Islam solat berjemaah di pekarangan pusat beli-belah Sogo. Ia diimamkan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Pasir Putih, Dr Nik Mazian Nik Mohamad.

Selesai solat peserta bersiap sedia untuk berarak ke Dataran Merdeka.

Jumlah kehadiran di Sogo kini mencecah kira-kira 2,000 orang.

Walaupun peserta semakin ramai, aliran lalu lintas tetap seperti biasa dan tiada sekatan di sekitar Jalan Tunku Abdul Rahman dan Jalan Dang Wangi.

1.30pm: Brickfields - Ahli Jawatankuasa Parti Sosialis Malaysia (PSM), S Aruchelvan berada bersama kira-kira 600 peserta. Katanya, mereka akan berarak bersama Pengerusi BERSIH, Maria Chin Abdullah kira-kira jam 2 petang.

Aruchelvan juga menasihati orang ramai supaya tidak terpengaruh atau termakan umpan pencetus kekacauan jika ia berlaku.

"Ingat - senyum kepada polis. Jangan cabar mereka," katanya.

Kebanyakan peserta di sini terdiri daripada ahli PSM, Hindraf, komuniti India dan Orang Asal. Turut jelas kelihatan, bendera tuntutan royalti Kelantan dan anti-GST.

Turut berada Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, P Ramasamy. Faizal Fauzi dari Sungai Petani, Kedah. Katanya menjadi tanggungjawab untuk beliau turun menyertai BERSIH 4 bagi menamatkan amalan rasuah dan kerosakan negara.

"Tak ada rasuah, tak ada Najib," katanya ketika ditanya apa yang diharapkan daripada perhimpunan kali ini.

Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Pahang, Tengku Zulpuri Shah bersama isteri Aida Ross tiba di Masjid Negara bersama sekurang-kurang 20 kereta lain.

Menurut Tengku Zulpuri, sebahagian daripada mereka berkumpul di Jalan Petaling dan Sogo, terutama golongan lebih muda. Pimpinan atasan DAP pula akan berada di Masjid Negara selepas solat Zuhur.

1.25pm: Jalan Tun Perak - Ketika kebanyakan peserta melaungkan "Bersih", sesetengah lagi menunjukkan rasa bangga dengan negeri masing-masing, terutama dari Johor.

Ada peserta membawa sepanduk memapakan gambar Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar sambil melaungkan "Daulat Tuanku".

Satu kumpulan lain - majoritina Cina - membawa sepanduk bertulis Made in Muar (buatan Muar) serta bendera negeri dan Malaysia.

1pm: Dataran Merdeka - Kira-kira 20 peserta berdiri di tepi penghadang ke padang selepas tiba dari Jalan Parlimen, manakala yang lain berada kira-kira 50 meter dari situ.

Dua penghadang dipasang bagi mengelak orang ramai memasuki Dataran Merdeka dan ada lebih kurang 100 anggota polis berkawal. Hanya kenderaan tertentu dibenarkan masuk ke kawasan sekitar.

Keadaan kekal tenang dan terkawal.

12.51pm: Masjid Negara - Keadaan agak tenang. Dianggarkan kira-kira 1,000 orang berada di sini. Lebih 50 gerai menjual baju, makanan dan minuman di buka sejak 8 pagi. Lalu lintas dari Jalan Perdana ke Jalan Kinabalu bergerak lancar.

12.35pm Sogo - Ribuan peserta BERSIH 4 kini membanjiri pekarangan pusat membeli-belah Sogo. Keadaan kini seperti pesta apabila mereka membunyikan vuvuzela dan bersorak apabila kereta yang lalu-lalang membunyikan hon.

Terdapat juga poster yang bertulis "Bebaskan Anwar" dibentangkan. Di satu sudut di pekarangan pusat membeli-belah itu juga turut tersedia satu kempen kumpul tandatangan bagi menggesa bekas ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dibebaskan.

Lalu lintas di sekitar Jalan Tunku Abdul Rahman dan Jalan Dang Wangi masih lagi bergerak lancar. Beberapa anggota polis trafik juga kelihatan bagi mengawal lalu lintas.

12.30pm: Pasar Seni - Kumpulan muzil The BangsArt membuat persembahan. Adam Adli adalah salah seorang anggota kumpulan ini. Mereka mengetuai perarakan kira-kira 300 orang dari Jalan Hang Kasturi ke Pasar Seni.

12.25pm: Sogo - Restoran Nandos turut mengambil kesempatan memberi air percuma kepada peserta BERSIH 4 di sekitar pusat membeli-belah.

12:04pm: SOGO - Naib Presiden PKR Rafizi Ramli tiba di pekarangan Sogo. Beliau kemudian dikerumuni orang ramai yang ingin bergambar dengannya sambil melaungkan "Bersih".

Kredit kepada pemilik-pemilik foto dan video berikut:














LIVE VIDEO











p/s Blog GB tak dapat nak buat LIVE STREAMING sendiri kerana ada masalah teknikal dan keselamatan.
Entri ini dikemaskini setiap 15 minit. Sila refresh.




ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.





IKLAN BERBAYAR




BERSIH 4.0 Bakal Cipta Sejarah Baharu Malaysia...

Posted: 28 Aug 2015 10:21 PM PDT

GHB sertai Bersih 4 sepenuhnya, ganti PAS yang boikot

Ketika PAS tidak menyertai Bersih 4, kesemua pemimpin dan ahlinya yang menyertai Gerakan Harapan Baru (GHB) bakal turun menyertai himpunan kali ini yang akan bermula esok.

Mereka akan ditempatkan di kesemua 5 pusat himpunan utama di tengah-tengah bandaraya dengan Masjid Negara menjadi tumpuan kepimpinan mereka yang dipecahkan mengikut negeri asal.

Pengerusi GHB, Mohamad Sabu bersama timbalannya Salahudin Ayub akan berhimpun di Masjid Negara bersama pemimpin GHB dari Pulau Pinang, Perlis dan Kedah.

Turut sama di kawasan itu Datuk Dr Mujahid Yusuf, Mohd Sany Hamzan, Anuar Tahir, Datuk Phahrolrazi Zawawi dan Dr Ismail Salleh. Peserta dari Johor, Melaka dan Negeri Sembilan pula akan berkumpul di Central Market dengan dipimpin Dr Dzulkefly Ahmad, Suhaizan Kaiat, Mazlan Aliman, Aiman Athirah, Adly Zahari, Zulkefly Mohamad Omar dan Aminolhuda Hassan.

Para peserta dari Wilayah Persekutuan, Selangor dan Pahang pula akan berkumpul di Menara Maybank dengan dipimpin oleh Dr Hatta Ramli, Khalid Samad, Hanipa Maidin, Izeham Hashim dan juga Dr Hamzah Jaafar.

Di Sogo pula, peserta dari Kelantan dan Terengganu akan berhimpun di bawah pimpinan Datuk Kamarul Baharin, Datuk Wan Rahim Wan Abdullah dan Dr Siti Mariah Mahmud.

Peserta GHB dari Perak pula akan berhimpun di Brickfields dengan dipimpin Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaludin dan Asmuni Awi.

Turut serta bersama pimpinan mereka adalah pasukan Amal Relief (Arif) yang dibentuk GHB bagi menggantikan Unit Amal PAS yang sentiasa memberikan khidmat kawalan sebelum ini.

GHB juga membawa pasukan peguam mereka dalam membantu peserta perhimpunan kali ini.

Himpunan Bersih 4 akan diadakan pada 29 dan 30 Ogos ini di Kuala Lumpur, Kuching dan Kota Kinabalu serta beberapa bandar utama dunia.

Ia akan bermula jam 2 petang esok dan akan berlangsung selama 34 jam bagi menuntut lima perkara iaitu bersihkan pilihan raya, wujudkan kerajaan yang bersih, berikan hak untuk membantah, kukuhkan demokrasi berparlimen dan selamatkan ekonomi Malaysia.


Bekas peguam PAS bantu BERSIH 4



Sekumpulan peguam yang pernah bergiat dalam Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) dalam Pemuda PAS, menubuhkan NGO bagi memantau perhimpunan BERSIH 4 dan membantu memberi khidmat guaman kepada peserta.

Presiden Pertubuhan Pengamal Undang-undang dan Hak Asasi Manusia Malaysia (ProGuam) Norazmir Zakaria berkata selain itu mereka juga akan memantau lokap atau balai polis bagi tujuan prosiding reman jika berlaku tangkapan.

"ProGuam menyatakan sokongan kepada penganjuran Bersih 4. Sebagai komitmen ProGuam kepada Bersih 4, ProGuam menyediakan 80 orang peguam yang akan berkhidmat sepanjang penganjuran Bersih 4 tersebut," katanya.

Dalam kenyataannya, Norazmir berkata pihaknya juga melancarkan tiga talian bagi membolehkan para peserta Bersih 4 menghubungi sekiranya berlaku tangkapan iaitu 017-394 1559, 017-394 1561 dan 017-303 2591.

Beliau berkata ProGuam turut melancarkan panduan ringkas undang-undang kepada peserta himpunan berkaitan hak-hak peserta jika ditahan polis dan ia akan disebar melalui media sosial termasuk Facebook, Twitter, dan Whatsapp bagi kemudahan orang ramai.

Menjawab kenyataan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) Datuk Seri Alwi Ibrahim bahawa Bersih 4 telah bergiat secara tidak sah, Norazmir berkata Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 24 Julai 2012 telah mengenepikan pengisytiharan menteri dalam negeri bahawa Bersih adalah pertubuhan haram.

Malah keputusan Mahkamah Tinggi tersebut tidak pun dirayu dan masih kekal hingga kini, katanya lagi

"Justeru, ProGuam menegaskan bahawa kenyataan ketua setiausaha Kementerian Dalam Negeri di atas adalah bertentangan dengan keputusan Mahkamah Tinggi tersebut serta boleh mengundang rasa kebimbangan yang tidak berasas kepada masyarakat.

"ProGuam percaya kenyataan ini lebih kepada ingin menakut-nakutkan rakyat daripada hadir menyertai perhimpunan aman terbabit," katanya sambil menyeru kepada rakyat untuk tidak berasa takut selagimana hak mereka dijamin undang-undang.

Sebaliknya, beliau menyarankan Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) berganding bahu bagi memastikan perjalanan perhimpunan Bersih 4 tersebut berjalan dengan aman dan tanpa sebarang provokasi.

"Secara tidak langsung, ia boleh memartabatkan imej Negara sebagai Negara yang mendaulatkan hak-hak demokrasi dan hak-hak asasi di bawah Perlembagaan Persekutuan," katanya. -mk











BLOG GB AKAN CUBA MEMBUAT SIARAN LIVE BERMULA JAM 2.00 PETANG INI.





ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.





IKLAN BERBAYAR




GHB Ambil Alih Pejabat PAS Jelebu, 17 Pemuda PAS Sri Gading Letak Jawatan...

Posted: 28 Aug 2015 04:15 PM PDT


Jelebu - Seramai 24 orang daripada 28 Ahli Jawatankuasa termasuk ahli Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) kawasan itu mengisytiharkan keluar parti berkuatkuasa hari ini, demikian lapor Sinar Harian.

Sehubungan itu, Pejabat Pas kawasan itu ditutup dan akan menjadi pejabat operasi Harapan Baru kawasan berkenaan.

Timbalan Pengerusi Harapan Baru Jelebu, Muhammed Zabidi Abdullah berkata, mereka akan menghantar surat perletakan jawatan kepada Pas Pusat minggu depan dan keahlian mereka juga akan terlucut selepas menyertai parti baharu.

"Setakat ini kita telah menerima keahlian seramai 180 orang dan dijangka akan lebih ramai lagi penyertaan.

"Kita menjangkakan seramai 500 keahlian Harapan Baru sehingga hujung tahun ini,"katanya pada sidang media diadakan di sini, semalam‎.

Hadir sama, Pengerusi Harapan Baru Negeri Sembilan, Zulkefly Mohamad Omar dan Timbalan, Muhamad Taufek Abdul Ghani.

Menurutnya, tindakan itu diambil kerana mereka sudah hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Pas sekarang yang membiarkan 'mungkar fitnah' berleluasa semasa pemilihan di dalam Muktamar Ke-61 lalu.

Dalam perkembangan yang berasingan, akhbar Sinar Harian turut melaporkan 17 orang pemuda PAS Sri Gading meletakkan jawatanya.

Susulan peletakan jawatan 19 jawatankuasa Pas Kawasan Sri Gading, dua hari lalu, tindakan yang sama diambil jawatankuasa Pemuda, semalam.

17 kepimpinan pemuda kawasan sesi 2015/2017 tersebut melepaskan jawatan masing-masing yang diketuai Ketuanya, Noorazrin Sakib.


Beliau turut menyandang jawatan selaku Ketua Lajnah Politik dan Organinasi berbuat demikian kira-kira jam 10.20 malam tadi di Pusat Khidmat Wakil Rakyat Dun Pt. Yaani.

"Dengan ini pada tanggal 27 Ogos 2015 pada jam 10.20 malam, kami dari sebahagian ahli jawatan kuasa pemuda Pas kawasan Sri Gading telah meletakkan jawatan berkuatkuasa serta merta.

"Bersama kami sebahagian dari ketua dan ahli jawatankuasa pemuda cawangan-cawangan," katanya dalam satu kenyataan.

Noorazrin yang mewakili rakan seperjuangan yang lain turut memohon maaf atas kekurangan dan kelemahan sepanjang memegang kepimpinan Pemuda.

"Semoga ukhwah yang kita bina selama ini subur hingga akhirnya dan mendapat rahmat," katanya.

Turut mengambil keputusan yang sama, Timbalan Ketua Pemuda merangkap Pengerusi Jabatan Pilihanraya Pemuda, Ahsanuddin Saja dan Naib Ketuanya yang juga Ketua Pemuda Cawangan Panchor, Khairulnizam Abd Manaf bersama 14 yang lain.

Bernama pula melaporkan mesyuarat pemilihan anggota jawatankuasa gerakan Harapan Baru Sarawak pada 20 Ogos lepas, sebulat suara memilih‎ bekas Ketua Penerangan Pas Sarawak, Andri Zulkarnaen Hamden sebagai pengerusi negeri.


Andri berkata, beliau akan menerajui Harapan Baru Sarawak dan akan dibantu anggota‎ jawatankuasa (AJK) yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan agama serta latar belakang profesional berbeza.

"Dalam mesyuarat itu juga kami bersetuju sebulat suara Harapan Baru Sarawak akan meletakkan calon bagi bertanding dalam pilihan raya negeri akan datang.

"Dun yang menjadi sasaran Harapan Baru bukan hanya kerusi‎ pengundi Melayu, malah kerusi majoriti bukan Islam juga menjadi sasaran," katanya kepada Bernama.

Andri berkata Harapan Baru Sarawak menyasarkan kerusi antaranya Dun Lambir, Samalaju, Semariang, Muara Tuang, Kedup, Triboh, Batang Sadong, Sebuyau, Beting Maro, Belawai, Dalat, Demak Laut dan Dalat.

‎ "Namun pembahagian kerusi ini hanya akan diputuskan selepas berunding dengan rakan-rakan daripada DAP dan PKR serta kelulusan Harapan Baru pusat untuk semakan.

"Kami sudah mempunyai calon yang berwibawa, berpotensi serta bersedia untuk diletakkan di kawasan fokus tersebut. Rata-rata adalah kalangan anak tempatan yang sudah tentu diberi keutamaan," katanya.

Menurut Andri yang juga bekas Yang Dipertua Pas Kawasan Santubong, Harapan Baru‎ Sarawak akan mengadakan sidang media memperkenalkan AJK dan mempromosi program mereka pada 4 September ini.

"Pada 6 September, sidang media bersama Pengerusi Harapan Baru, Mohamad Sabu yang juga‎ bekas Timbalan Presiden Pas serta pemimpin Harapan Baru pusat seperti Dr Mohd Hatta Ramli, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul‎ Samad dan Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud bersama pimpinan PR Sarawak akan diadakan," katanya. - Bernama







ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.





IKLAN BERBAYAR




Tiada ulasan: