Ahad, 16 Ogos 2015

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Catatan Dari Seorang Peserta NUNJI 15

Posted: 16 Aug 2015 01:15 AM PDT

Selepas Nunji di Shah Alam

Selepas Ustaz Ridzwan mengumumkan Nunji'15 telah pun berlabuh tirai aku terkenang peristiwa 2 tahun dahulu. Peristiwa mikrofon dirampas dan pelbagai peristiwa yang memalukan. Hari ini Ustaz Ridzwan Abu Bakar dapat berucap dengan tenang dan penuh hikmah.

Terasa damai berada dalam program Nadwah Ulamak Nahdhah Jadiah. Tidak terasa 10 jam kami berada dalam majlis ilmu itu.

Ketika kaki ini sedang meninggalkan PPAS Shah Alam, para pimpinan Harapan Baru beratur dan berdiri berdekatan dengan pintu dan bersalam dengan setiap peserta. Ada yang memeluk, terasa ukwah ini terbina atas nama islam. Tidak ada prasangka, tidak ada dendam, tidak ada prejudis, yang ada silaturrahim ini benar-benar tercipta keranaaNYA.

Kami keluar dengan hati gembira dan damai. Terasa tugas besar diluar harus kami pikul yakni memastikan imej islam itu indah dan tema " Islam Rahmatan Lil Alamin " itu dapat diterjemahkan dalam membimbing perjalanan politik Malaysia.

Tidak seperti program sebelum ini. Apabila keluar dewan atau sesudah mendengar ucapan penceramah, aku terasa susah untuk bernafas dek kerana memikul persepsi, fitnah adu domba dan prejudis antara satu sama lain.

Sidang hari ini juga menampilkan banyak ulama yang jarang ditonjolkan mana-mana parti. Dato' Dr Siddiq Fadhil, Dato' Dr Wan Salim Wan Mohd Noor, Dr Mohd Parid Sheikh Ahmad dan beberapa tokoh lagi ditonjolkan dalam Nunji.

Mereka membentang kertas kerja secara bijaksana dan segala percanggahan dalam islam ditangani dengan kebijaksanaan siyasah syariah.

Kertas kerja para pembentang juga tidak terhad kepada isu populis semata-mata tetapi turut memperjuangkan bahawa syariat islam perlu dipersembahkan dalam mafhum menyeluruh dan tidak terikat dengan hudud semata-mata.

Diantara kertas yang paling menarik ialah kertas kerja Dato' Dr Siddiq Fadhil yang mengajak para asatizah merenung kembali idea Fiqh Malayzi atau Fiqh Malaysia. Dengan harapan Fiqh Malayzi ini menjadi panduan rakyat Malaysia.

Ucapan tahniah kepada Yb Dato' DrMujahid Yusof Rawa II selaku Pengarah Nunji15 dan seluruh jawatankuasa yang bertukus lumuh dan berjaya menjayakan majlis sinergi ini dan dapat membina politik baru di Malaysia.

Diharap majlis seperti ini akan diteruskan diseluruh Malaysia. Sesungguh rakyat Malaysia memerlukan pendekatan dakwah sebegini.

Islam Rahmatan Lil Alamin

Hazmi Hassan
Ketua Anak Muda Harapan Baru Kelantan
15 Ogos 2015


[Rakaman audio NUNJI '15]

1. Ucapan Pengarah - Dr Mujahid Yusof Rawa :http://bit.ly/1TGUgUJ

2. Slot 1 : Membina Siyasah Syar'iyyah atas Dasar Rahmatan Lil Alamin - Ustaz Haji Ahmad Awang : http://bit.ly/1IU0LOZ

3. Slot 2 : Rakaman video khas - Syeikh Musa Ibrahim : http://bit.ly/1EuRo6A

4. Slot 3 : Politik Islam Pasca Arab Spring di Negara Umat Islam ; Bagaimana Penglibatan Berkesan Politik Islam dalam Kerangka Negara dan Kedaulatan Undang-Undang -Syeikh Muhammad Sayyid Ferjani (Orang Kanan Syeikh Ganoushi) : http://bit.ly/1PsgglY
Sesi soal jawab : http://bit.ly/1TGVPCa

5. Slot 4 : Prinsip Penetapan Fiqh Waqie & Maslahah Muktabarah di Malaysia - Dato' Dr Siddiq Fadzil : http://bit.ly/1gKPAkn
Sesi soal jawab : http://bit.ly/1IU2rrN

6. Slot 5 : Perlaksanaan Syariah di Malaysia : Mewujudkan Suasana Kondusif dan Cabaran Semasa - SS Dato' Dr Wan Salim WM Noor :http://bit.ly/1Njjglt
Ulasan Kertas Kerja oleh Dr Maszlee Malik :http://bit.ly/1THtdxV

7. Slot 6 : Fiqh Muwathonah : Satu Perkongsian dalam Membina Sebuah Negara (Sesi Soal Jawab) - Dr Mohd Mohd Parid Sheikh Ahmaddan Dr Zulqarnain Lukman (Pengulas) : http://bit.ly/1DWbkEz

8. Slot 7 : Forum Mengasaskan Politik Rahmatan Lil Alamin Untuk Malaysia : Peranan Ulamak, Umarak dan Ummah - Ustaz Hasanuddin Mohd Yunus dan Dr Siti Mariah Mahmud : http://bit.ly/1PfoLzW

9. Slot 8 : Resolusi : Ketetapan Bersama NUNJI '15 - Dato' Dr Mujahid Yusuf Rawa : http://bit.ly/1PfqBRt

10. Ucapan Penutup NUNJI '15 : Haji Mat Sabu :http://bit.ly/1MuiN0uLike









IKLAN BERBAYAR







Ust Ahmad Awang Dilantik Penasihat Umum Harapan Baru

Posted: 15 Aug 2015 05:08 PM PDT

Ketua Ittihad Ulamak Cawangan Malaysia, Ustaz Ahmad Awang dilantik sebagai Penasihat Umum Harapan Baru (GHB).

Perkara tersebut diumumkan pada sidang media selepas majlis perasmian sempena program Nadwah Ulamak Nahdhah Jadidah (NUNJI15) anjuran GHB hari ini.

Ustaz Ahmad Awang sebelum itu diundang merasmikan NUNJI15 yang berlangsung di Auditorium Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS), hari ini.

Dalam ucapannya, Ustaz Ahmad Awang berkata, NUNJI15 yang mengangkat konsep "Rahmatan Lil Alamin" sebagai tema, diharapkan dapat diterjemahkan dalam membimbing perjalanan politik di Malaysia khususnya dan di dunia umumnya.

Menurut beliau, para peserta diberi peluang untuk mendengar dan berdialog dengan para pembentang yang berwibawa dalam bidang masing-masing serta tokoh yang dikenali masyarakat.

"Kehadiran Nadwah ini tepat pada masanya untuk para peserta menghadam tajuk-tajuk besar yang berkaitan dengan Islam dan kenegaraan.

"Perbahasan dan perincian tajuk besar ini mempunyai implikasi terhadap bagaimana para pengamal politik Islam khususnya berfikir dan menterjemahkan dalam gerak kerja dalam menyampaikan mesej Islam dalam kerangka sebuah negara," katanya.

Beliau turut mengharapkan nadwah ini dapat menyumbang kepada pembentukan satu formula kerangka fiqh tempatan yang bersifat majmuk dan rencam pemikirannya.

"Fiqh Malaysia atau Fiqh Malayzi adalah sumbangan besar Malaysia ke alam Islam dan dunia dengan menjadikan prinsip syariah sebagai panduan utama jalan formulasinya," katanya.









IKLAN BERBAYAR







[VIDEO] BERS✔H 4.0 Bukan Untuk Guling Najib Tapi Protes Tak Percaya Najib

Posted: 15 Aug 2015 07:01 AM PDT

Perhimpunan Bersih 4 'undi tak percaya' terhadap Najib, kata pemimpin

Perhimpunan Bersih 4 hujung bulan ini akan menjadi seperti suara undi tidak percaya terhadap kepimpinan Datuk Seri Najib Razak, kata Pengerusi Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah malam tadi, pada majlis pelancaran kempen ketika skandal kewangan membabitkan perdana menteri sedang hangat.

Katanya, biarpun ia bertujuan memberi tekanan kepada Najib untuk berundur, Bersih 4 yang akan diadakan pada 29 hingga 30 Ogos ini juga akan memberitahu rakyat menukar perdana menteri saja tidak akan mengubah apa-apa jika sistem politik semasa dikekalkan.

"Bersih 4 adalah satu perhimpunan aman selama 34 jam yang buat pertama kali dalam sejarah di Malaysia dan ia suara undi tidak percaya terhadap Najib.

"Harapan Bersih 4 bukan saja mahukan seorang perdana menteri dan kerajaan yang bersih, tetapi kita juga mahu satu sistem politik bersih bagi melahirkan seorang perdana menteri dan kerajaan yang bersih.

"Bersih 4 adalah manifestasi kepada suara rakyat untuk mengadakan undi tidak percaya terhadap Najib. Ini suara rakyat untuk mengukuhkan sistem demokrasi berparlimen," katanya pada majlis pelancaran perhimpunan itu di Petaling Jaya malam tadi.

Pelancaran itu turut menyaksikan persembahan lagu, lakaran dan pidato. Sasterawan Negara Datuk A Samad Said membacakan puisi nukilannya bertajuk "Bersih Empat" manakala pihak penganjur memperkenalkan pasukan perubatan, keselamatan dan pemantau yang akan bersiap sedia semasa perhimpunan itu.

Perhimpunan itu akan turut diadakan di ibu kota Kuala Lumpur, Kota Kinabalu, Sabah dan Kuching, Sarawak serta bandar-bandar utama di seluruh dunia.

Acara di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur akan berlangsung selama 34 jam dalam menuntut pembaharuan seperti pilihan raya bersih, sebuah kerajaan yang bebas rasuah, hak untuk membantah, mengukuhkan demokrasi Parlimen dan menyelamatkan ekonomi.

Maria berkata menukar perdana menteri tidak akan menyelesaikan apa-apa masalah tanpa pembaharuan utama kepada institusi dan sistem politik.

"Jika sistem politik kita tidak berubah, ia tidak akan menyelesaikan apa-apa masalah biarpun Muhyiddin atau Zahid atau orang lain menggantikan Najib, masalah lain seperti 1MDB dan PKFZ akan berterusan," katanya merujuk kepada syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Bhd (1MDB) dan skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Tan Sri Muhyiddin Yassin dipecat daripada jawatan timbalan perdana menteri selepas beliau secara terbuka mempersoalkan Najib berhubung skandal 1MDB. Tempat beliau digantikan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang juga menteri dalam negeri dalam rombakan Kabinet pada 28 Julai lalu.

"Jika penggantinya adalah seorang yang degil, kita akan menganjurkan lebih banyak perhimpunan," katanya.

Beliau berkata perhimpunan itu tidak bermaksud untuk menjatuhkan kerajaan, tetapi menolak sistem politik rasuah yang melahirkan lebih ramai pemimpin terpalit dengan skandal rasuah.

Maria berkata, Bersih merasakan rakyat tidak mampu lagi bersuara sehingga terpaksa menganjurkan perhimpunan bagi mengulangi tuntutan kepada Najib untuk menjawab segala persoalan yang dilemparkan terhadapnya.

"Kami sudah memberi Najib masa sehingga 5 Ogos lalu untuk memberikan jawapan. Adakah anda fikir tindakan kami ini tidak masuk akal? Saya tidak fikir begitu," katanya.

Beliau berkata Najib masih belum menjawab dakwaan dana 1MDB yang secara tidak langsung membiayai sebahagian daripada kempen pilihan raya umum beliau pada 2013, selepas syarikat itu membeli aset kuasa yang terlalu mahal daripada Kumpulan Genting.

The Wall Street Journal (WSJ) pada Jun melaporkan Genting didakwa menggunakan sebahagian daripada hasil jualan untuk membuat sumbangan RM35 juta kepada dana politik Najib yang kemudiannya dijadikan projek amal semasa kempen pilihan raya.

Dalam laporan kedua pada 2 Julai lalu, WSJ melaporkan kira-kira AS$700 juta (RM2.67 bilion) disalurkan ke dalam dua akaun peribadi Najib di AmBank di Kuala Lumpur, manakala bahagian terbesar daripada wang itu - AS$681,000,000 - dipindahkan pada Mac 2013, menjelang pilihan raya umum pada Mei tahun itu.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengumumkan dana itu sebenarnya sumbangan derma dari Timur Tengah.

Maria berkata, di sebalik keengganan menjawab tuduhan, Najib memulakan "pembersihan" dengan menyingkirkan pengkritiknya dalam Kabinet dan menukar peguam negara yang sedang menyiasat 1MDB dan pemindahan dana kepada akaun peribadi perdana menteri itu.

Najib juga melumpuhkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang sedang menyiasat 1MDB dengan membawa 4 anggotanya termasuk pengerusi jawatankuasa itu ke dalam Kabinet.

Ini menyebabkan siasatan terpaksa ditangguhkan sehingga Oktober apabila Parlimen memilih ahli jawatankuasa yang baharu sebagai pengganti.

"Ini bermakna Najib tidak berhasrat membenarkan siasatan terhadap 1MDB itu diteruskan," kata Maria.

Maria pada Khamis bertemu dengan pihak polis untuk menerangkan rancangan Bersih tentang perhimpunan tersebut, dan juga mengingatkan pihak berkuasa akan tanggungjawab mereka bagi melancarkan demonstrasi itu dan memastikan keselamatan peserta.

Beliau berkata Bersih, sudah memberikan notis rasmi kepada pihak polis mengenai perhimpunan tersebut, seperti yang diperuntukkan dalam undang-undang.

Peserta perhimpunan keempat di Kuala Lumpur sudah dimaklumkan untuk mula berkumpul di 5 lokasi seperti Brickfields, Pasar Seni, Sogo, Masjid Negara dan Dataran Maybank - sebelum berarak ke Dataran Merdeka.

Peserta juga dinasihatkan untuk membawa kelengkapan tidur, khemah dan beberapa keperluan lain untuk perhimpunan tersebut.

Pelbagai aktiviti sudah dirancang, termasuk bengkel pendidikan sivik, debat awam, persembahan kebudayaan dan ucapan daripada pemimpin masyarakat.

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Noor Rashid Ibrahim pada Rabu menasihatkan penganjur mengelakkan sentimen hasutan seperti menggalakkan orang ramai menggulingkan kerajaan dengan cara yang menyalahi undang-undang.

Katanya, polis akan campur tangan jika mendapati perhimpunan tersebut bertukar menjadi "perhimpunan menghasut". -TMI





KENYATAAN MEDIA

Harapan Baru (HB) menyokong penuh cadangan BERSIH
untuk mengadakan Himpunan Aman pada 29 dan 30 Ogos 2015.

HB akan mengerahkan seluruh penyokong dan pendokong pemikiran politik progresif untuk turun bersama rakyat ke perhimpunan aman dan melaksanakan hak sebagai rakyat yang dijamin oleh perlembagaan.

Negara berada dalam keadaan yang sangat gawat. Ekonomi Malaysia berada pada tahap terburuk. Hutang negara Malaysia tahun 2015 RM847.9 bilion sudah meningkat sehingga 63.8% daripada GDP serta berbagai kemelut ekonomi seperti peningkatan hutang isi rumah, bebanan GST, ketidak telusan dalam urus tadbir kerajaan dan berbagai lagi persoalan yang mencemaskan.

Sementara Perdana Menteri Najib masih tidak menafikan wang RM2.67 bilion dimasukkan ke akaun peribadi beliau. Beliau telah gagal sepenuhnya sebagai Perdana Menteri.

Beliau mesti bertanggungjawab terhadap segala permasalahan yang berlaku.

Himpunan Aman besar-besaran yang akan diadakan adalah nanti adalah bertujuan untuk menghimpun seluruh rakyat yang perihatin kepada nasib mereka untuk mendesak PM Najib letak jawatan dan sebuah Kerajaan Peralihan perlu dibentuk selepas itu yang melibatkan semua pihak sehingga sebuah pilihan raya bebas dan adil dapat diadakan bagi menyelamatkan Malaysia daripada terus menuju kehancuran.

HB menyokong penuh usaha BERSIH dan akan memberikan sepenuh kerjasama menjayakan himpunan aman tersebut.

Hj. Mohamad Sabu
Pengerusi
Gerakan Harapan Baru



Bersih enggan layan isu PAS, teruskan himpunan seperti dirancang

Gabungan Pilihan Raya Adil dan Bersih (Bersih 2.0) memberi jaminan perhimpunan aman kali ke-4 (Bersih 4) dianjurkannya akan diteruskan seperti dirancang walaupun tidak mendapat sambutan PAS, yang secara tradisinya menggerakkan sejumlah besar penyokong untuk perhimpunan Bersih sebelum ini.

Pengerusi Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah berkata, pihaknya enggan melayan konflik dalaman parti politik sebaliknya mahu menumpukan kepada usaha mereka menuntut perubahan dalam sistem pilihan raya.

"Saya nak ingatkan, himpunan Bersih adalah isu rakyat Malaysia dan bukan hanya tentang parti politik.

"Ramai rakyat Malaysia akan turun, bukan saja parti politik, kerana mereka sokong tuntutan Bersih," katanya ketika dihubungi hari ini.

Maria berkata, Bersih terbuka kepada sesiapa saja, termasuk PAS, apabila pihaknya sejak awal menghantar surat kepada semua parti politik menjemput menyertai himpunan itu.

Tetapi, sehingga kini ia masih belum menerima respons rasmi daripada parti Islam itu.

Katanya, setakat ini respons yang diterimanya daripada PAS adalah "sedang berbincang".

"Kita tidak terlibat dengan konflik mereka. Apa yang kita tekankan perubahan terutamanya sistem pilihan raya, ini agenda kita melibatkan semua rakyat Malaysia," katanya.

Pada Ahad, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, hanya 3 wakil daripada parti itu akan menghadiri perhimpunan 29 Ogos itu nanti kerana mereka tidak dijemput terlibat menganjurkannya.

Beliau juga berkata, ahli parti tidak akan diminta menyertai perhimpunan tersebut, mengatakan ia akan mengadakan perhimpunannya sendiri yang akan diterajui parti itu.

Mengenai Unit Amal yang selama ini banyak membantu mengendalikan keselamatan peserta himpunan, Maria berkata, kali ini mereka mempunyai pasukan keselamatan sendiri termasuk daripada Gerakan Harapan Baru (GHB) dan badan lain.

Namun katanya, keutamaan masih terletak kepada polis bagi memastikan keselamatan mereka terjamin sepanjang 2 hari berhimpun tanpa sebarang provokasi atau kekacauan.

Katanya, beliau akan berjumpa dengan Ketua Polis Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi ACP Zainuddin Ahmad pada 3 petang esok, ditemani peguam, berbincang tentang perjalanan himpunan itu.

The Malaysian Insider semalam melaporkan, PAS semakin dipinggirkan apabila satu demi satu program besar yang dianjurkan pembangkang tidak lagi melibatkan mereka.

Pemimpin PAS dikatakan sedang berbincang sama ada parti itu patut secara rasmi menyatakan sokongan kepada Bersih 4 atau tidak, selepas mendapati ia tidak dijemput terbabit dalam penganjurannya sedangkan GHB dijemput.

Timbalan Presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata selepas satu mesyuarat ahli jawatankuasa PAS Sabtu lalu, parti itu akan menyertai Bersih 4.0 dan akan menghantar 2 wakil untuk menyertai perbincangan mereka - Naib Presiden PAS Idris Ahmad dan setiausaha akhbar presiden PAS, Kamaruzaman Mohamad.

Namun, Hadi seperti menidakkan kenyataan itu, mengatakan PAS hanya menghantar wakil, bukan mengerahkan ahlinya untuk menyertai Bersih 4.0 yang dijadualkan pada 29 dan 30 Ogos di Kuala Lumpur, Kuching dan Kota Kinabalu itu.








IKLAN BERBAYAR







Tiada ulasan: