Sabtu, 22 Ogos 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Hadi minta wakil rakyat PAS sertai Amanah kosongkan kerusi

Posted: 22 Aug 2015 09:09 AM PDT

Wakil rakyat yang menang dalam pilihan raya umum pada 2013 atas tiket PAS perlu mengosongkan kerusi jika mereka menyertai parti baru yang dirancang kumpulan serpihan Gerakan Harapan Baru (GHB).

 Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, mereka yang menyertai Parti Amanah Rakyat, yang dijangka dilancarkan pada Hari Merdeka, perlu meletak jawatan sebagai wakil rakyat kerana melanggar sumpah bai'ah kepada parti Islam itu.

 "Terpulang kepada maruah mereka. Mereka membuat sumpah bai'ah sebagai wakil rakyat PAS.

 "Mereka mengangkat sumpah, berjanji. Jadi, mereka sepatutnya meletak jawatan dan kosongkan kerusi," katanya kepada media pada perhimpunan PAS Tolak BN di Kota Sarang Semut, Kedah petang ini. 

Hadi berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai parti baru yang dirancang GHB, yang diketuai pemimpin PAS progresif yang disingkirkan pada pemilihan parti Jun lalu.

 Amanah juga bersedia menggantikan PAS, yang kini dikuasai puak ulama diketuai Hadi, dalam pakatan pembangkang yang baharu dengan DAP dan PKR. Menurut perlembagaan PAS, ahli parti yang menyertai parti politik lain secara automatik akan hilang keahlian mereka.

 Bagaimanapun, beberapa pemimpin bahagian PAS di Selangor dan Melaka sudah mengumumkan peletakan jawatan mereka apabila menyertai GHB.

 Hadi berkata beliau tidak melihatnya sebagai satu cabaran besar kepada PAS.

 "PAS pernah melalui cabaran lebih teruk sebelum ini. Pada 1980-an, presiden sendiri tinggalkan parti. Kira-kira 10 orang pemimpin pusat keluar parti.

 "PAS tinggal seorang saja ahli Parlimen, arwah Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Kita lawan balik dan menang Kelantan pada 1990.

 "Itu lagi mencabar daripada sekarang. Kita boleh bangkit semula. Apa yang menarik sekarang ialah, anak muda mula datang kepada PAS," katanya.

 Hadi juga menafikan cakap-cakap yang banyak badan bukan kerajaan (NGO) Islam menyertai GHB.

 "Sebahagian besar NGO Islam bersama kami. Ada kenyataan media dibuat mengenainya," katanya.

 Mengulas kritikan yang PAS kini tidak progresif dan mundur, Hadi berkata, parti itu tidak pernah mengubah dasar dan matlamatnya.

 "Kita bukan parti kampung. Kita bukan hanya ada tokoh agama, kita juga ada profesional. Bilangannya semakin ramai.

 "Pada muktamar baru-baru ini, kita lihat barisan kepimpinan PAS Pusat yang baharu terdiri daripada ustaz, pensyarah, peguam dan lain-lain.

 "Kita ada ramai orang seperti ini dibandingkan sebelum ini. Kami juga terima permohonan keahlian baharu. Setakat ini kami terima 9,000 tetapi hanya sempat memproses kira-kira 6,000. Banyak lagi akan datang," katanya. – 22 Ogos, 2015. ~ themalaysianinsider

" Bersih, Cekap Dan Amanah " menjadi phobia kepada Umno/BN?

Posted: 21 Aug 2015 09:46 PM PDT

Apakah Umno kini memang sudah tidak mahu lagi mengamalkan,  tiga dasar amalan baik yang suatu ketika dahulu pernah menjadi motto kerajaan Umno/BN iaitu  "Bersih, Cekap, Amanah" (BCA) 

Objektif utama dasar ini ingin menerapkan ke jiwa setiap golongan pekerja dan rakyat dengan nilai-nilai Islam yang murni :

 'Bersih' iaitu mempunyai moral yang tinggi, bertatatertib dan berdisiplin, tidak menyeleweng dan tidak rasuah. Berkecuali iaitu tidak memihak ke mana-mana atau berat sebelah. dan idak mementingkan diri sendiri, tidak khianat, hasad dan dengki. (Boleh baca lagi di sini)

Walau pun pemimpin nombor satu Umno/BN  jelas terlibat dengan penyelewengan 1MDB, janganlah pula kalut sangat sehingga orang lain yang cenderung kepada nilai-nilai Islam tersebut juga turut dihalang.

Kini cogankata "Bersih, Cekap Dan Amanah" seolah-olah menjadi sangat phobia kepada Umno/BN! 

Guan Eng: Tema Merdeka Pulau Pinang adalah 'Bersih, Cekap, Amanah'

 P. Pinang mengubah tema Merdeka kepada
 'Bersih, Cekap, Amanah'. - foto: K.E. Ooi
Sambutan Merdeka Pulau Pinang bertemakan "Bersih, Cekap, Amanah" (BCA), Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menjelaskan hari ini selepas sekolah telah dilarang daripada mengambil bahagian disebabkan oleh kebimbangan terhadap kemungkinan berkaitan dengan perhimpunan Bersih pilihan raya bebas dan adil.

 Ahli parlimen Pulau Pinang berkata Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Farizan Darus akan memaklumkan kepada Kementerian Pendidikan tema sebenar untuk sambutan peringkat negeri Merdeka tahun ini. 

 "Jika mereka mengharamkan, maka kita akan meneruskan juga. Biarkan mereka mengisytiharkan BCA menyalahi undang-undang," katanya dalam satu mesej kepada Malay Mail Online.

 "Bersih, Cekap, Amanah, (Bersih, Adil, Amanah)" adalah motto yang digunakan sebelum ini oleh pentadbiran Mahathir.

 Lim, yang kini berada di Hong Kong, berkata demikian ketika menjawab satu pekeliling oleh Jabatan Pelajaran Negeri memberitahu sekolah supaya menunggu kelulusan jabatan itu sebelum mengambil bahagian dalam perarakan kemerdekaan peringkat negeri minggu depan.

 Lim berada di Hong Kong untuk menyampaikan ucapan mengenai topik "Update mengenai Situasi Politik Malaysia  &  mengenai masa depannya" di Asia Society Hong Kong Center.

 Semalam, Jabatan Pelajaran Negeri mengeluarkan pekeliling untuk semua sekolah Pulau Pinang menunggu kelulusan jabatan itu sebelum mengambil bahagian dalam perarakan tahunan.

 Para pemimpin negeri Pulau Pinang telah menyatakan kemarahan mereka ke atas arahan itu, dengan Timbalan Ketua Menteri II Prof P. Ramasamy berkata ia adalah satu arahan yang tidak masuk akal terutama apabila perkataan "bersih" hanya bermakna bersih dan tidak merujuk kepada perhimpunan Bersih 4 .

 Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang Datuk Law Choo Liang juga mengeluarkan kenyataan mengutuk arahan tersebut.

 "Saya pengerusi Hal Ehwal Rasmi Negeri dan saya bertanggungjawab ke atas majlis itu supaya mengikut protokol, pendidikan negara mesti memberitahu saya terlebih dahulu sebelum mengeluarkan apa-apa arahan kepada sekolah-sekolah," katanya.

 Undang-undang juga menuntut penjelasan daripada Jabatan Pelajaran Negeri bagi apa-apa arahan yang tidak rasional, yang dilihat sebagai menghalang pelajar daripada meraikan Merdeka.

 Beliau berkata ini tidak pernah berlaku dalam semua tahun-tahun sambutan Merdeka peringkat negeri sebagai sekolah-sekolah, badan-badan yang band dan beruniform sentiasa mengambil bahagian dalam perarakan tanpa sebarang isu.

 Awal hari ini, Timbalan Menteri Pendidikan P. Kamalanathan kepada Malay Mail Online bahawa langkah itu berdasarkan nasihat daripada Majlis Keselamatan Negara, yang melahirkan kebimbangan bahawa "Bersih" dalam tema Pulau Pinang amat membahayakan kepentingan negara.  ~ sumber

LAPORAN POLIS KEATAS PENGGUBAHAN WANG HARAM SYARIKAT PETROSAUDI INTERNATIONAL DAN 1MDB DI LONDON

Posted: 21 Aug 2015 05:30 PM PDT

Pada 21 ogos 2015 jam 6:30 petang waktu tempatan; saya telah buat satu laporan polis keatas syarikat Petrosaudi International dan 1MDB di Balai Polis Chairing Cross, London.

 Laporan polis ini adalah berkisar kepada penggubahan wang haram 'money laundering' di antara syarikat Petrosaudi international dan 1MDB untuk disiasat oleh 'The Proactive Money Laundering Investigative Team'.

 Pihak Polis Metropolitan London juga telah menghubungi peguam saya Matthias Chang dan berikrar untuk memberi kerjasama dalam melaksanakan penyiasatan aktiviti penggubahan wang haram rentas sempadan ini secara komprehensif serta telus.

 Matthias Chang turut mengesahkan dihubungi oleh pihak Polis Metropolitan London tengahari tadi waktu tempatan.

 Ini bukan soal wajar ataupun tidak wajar!! Ini adalah soal undang-undang yang sepatutnya menyiasat kes skandal 1MDB bagi membuktikan kebenarannya di dalam mencari satu kepastian yang hakikat di manakah berbillion ringgit dana syarikat ini telah hilang!!

 Ini dana kerajaan yang juga wang rakyat selaku pembayar cukai di tanahair kita!! Ini adalah maruah negara yang mesti disiasat oleh badan-badan penguatkuasa undang-undang mahupun kewangan secara terperinci!!

 Sepatutnya kerajaan kita menyiasat kes ini secara telus dan saksama dan sesiapa saja yang terlibat dengan jenayah ini harus dibawa ke muka pengadilan tanpa pilih kasih!!

 Andaikata, sekiranya ditakdirkan mana-mana pembesar negara sekalipun terlibat di dalam skandal kewangan syarikat 1MDB ini; beliau juga harus diheret ke muka pengadilan dan harus diambil tindakan mengikut lunas undang-undang negara!! Undang-undang tidak sepatutnya menyebelahi mana-mana pihak!!

 Penguatkuasaan dan undang-undang di negara kita nampak tidak memberi impak berkesan keatas proses siasatan kes skandal 1MDB!! Keikhlasan serta kesungguhan kerajaan untuk menyiasat kes 1MDB amat mencurigakan!!

 Oleh yang demikian kaedah terbaik untuk mencari keadilan yang telus bagi menyiasat kes ini adalah melalui bantuan proses undang-undang antarabangsa kerana penggubahan wang haram ini berlaku secara rentas sempadan membabitkan lebihkurang 6 negara!!

 Biarlah kita serahkan juga kepada proses undang-undang antarabangsa bagi menyiasat seterusnya menzahirkan secara terbuka kepada 30 juta rakyat Malaysia di manakah punca kesilapan kes skandal 1MDB ini!!

 Undang-undang antarabangsa ini juga sikit sebanyak dapat membantu kerajaan Malaysia yang nampak tidak mampu serta tidak berkesan bagi mencari kebenaran kes skandal 1MDB secara mutlak!! ~ sumber

Tiada ulasan: