Ahad, 16 Ogos 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


'Derma' rahsia PM dipindahkan semula ke Singapura! EKSKLUSIF UTAMA

Posted: 16 Aug 2015 09:00 AM PDT

 Sarawak Report telah mengesahkan bahawa lebih AS $ 650 juta (RM2 bilion) telah dipindahkan semula dari akaun Perdana Menteri AmPrivate Bank di Kuala Lumpur ke Singapura selepas pilihan raya umum.

 Wang itu didepositkan ke dalam akaun atas nama kewangan Tanore Corporation (BVI) di Falcon Bank di Singapura pada hari AmPrivate Bank Perdana Menteri ditutup, 30/08/2013.

 Ini adalah akaun syarikat yang sama yang asalnya memindahkan AS $ 681 juta ke AmPrivate Bank Najib Razak, nombor 2112022009694, pada awal bulan Mac.

 Soalan Muhyiddin kini terjawab


Maklumat menakjubkan ini menjawab soalan bekas Timbalan Perdana Menteri, yang ditimbulkan semalam, apa yang telah berlaku dengan baki wang yang didakwa telah 'diderma' kepada Najib Razak sendiri, bagi pihak UMNO, oleh orang yang tidak dikenali dari Timur Tengah - kononnya untuk pilihan raya.

 Walau bagaimanapun, ia juga menimbulkan persoalan lanjut yang serius untuk Perdana Menteri tentang apa hak beliau untuk memindahkan apa yang kononnya dana pihak luar negara dan mengapa wang ini nampaknya telah bercampur dengan beratus-ratus lagi yang tidak dapat dijelaskan lebih berjuta-juta dolar dalam Najib Razak sama akaun peribadi jumlah 2112022009694?

 Penting, tiada penjelasan masih belum disediakan untuk menjustifikasikan bagaimana suatu jumlah besar wang rahsia boleh mungkin telah didermakan sisi undang-undang oleh mana-mana kaedah dan bagi apa-apa tujuan.

Bagaimana wang itu diedarkan .... walaupun banyak pembayaran yang dibuat kepada ahli-ahli UMNO dalam bentuk cek dari akaun AmPrivate Bank sebelum dan selepas pilihan raya.

  Tanore Finance Corporation

 Pada 2 Julai Sarawak Report dan Wall Street Journal mendedahkan bahawa penyiasat dari pasukan petugas 1MDB bersama (sejak dibubarkan) telah mendapati bahawa sebuah syarikat BVI bernama Tanore Finance Corporation telah membuat dua pembayaran ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri AmPrivate Bank nombor 2112022009694 berjumlah AS $ 681 juta pada 21 dan 25 Mac 2013.

Akaun Tanore Finance Corporation yang digunakan dalam urus niaga adalah berdasarkan pada Falcon Bank Swasta di Singapura, yang merupakan bank berasaskan Swiss yang dimiliki oleh syarikat Abu Dhabi Aabar, yg telah menandatangani satu 'perkongsian strategik' RM18 bilion dengan 1MDB hanya beberapa hari sebelum ini.

 Najib mengugut untuk menyaman Wall Street Journal mengenai artikel tersebut. Walau bagaimanapun ia telah disahkan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada minggu lepas bahawa butir-butir pemindahan itu adalah betul, memetik 'penderma tanpa nama Timur Tengah.

 'Penderma' ini oleh itu dianggap sebagai pemilik berahsia BVI Tanore Finance Corporation dan ia membingungkan mengapa Perdana Menteri perlu mengosongkan akaunnya masuk semula ke dalam syarikat yang sama tidak lama selepas pilihan raya.

 Pihak berkuasa kewangan Singapura sejak mengesahkan mereka telah membekukan dua akaun berikutan siasatan 1MDB, yang dipercayai berada di Falcon. 

 Bank itu telah mengumumkan bahawa ia akan bekerjasama dengan pengawal selia mengenai perkara itu. Sementara itu, enam akaun bank yang tidak dinyatakan di KL juga telah dibekukan pada perkara yang berkaitan.

 Orang dalam telah mengesahkan bahawa Perdana Menteri Malaysia terbang ke Singapura pada pertengahan bulan Julai untuk lawatan empat hari, di mana beliau cuba tetapi gagal untuk mendapatkan akaun-akaun bank yg dibeku dibuka semula.

 Lagi 'derma' misteri?

  Shahrir Abdul Samad - Pengerusi UMNO Back Benchers menerima cek RM1 juta SELEPAS pilihan raya. 

 Orang ramai di Malaysia dan seluruh UMNO kini berhak bertanya bagaimana Perdana Menteri dapat memindahkan sejumlah wang yang besar daripada akaun peribadi ini, walaupun perbelanjaan ke atas pilihan raya?

 Adakah dia menerima ratusan berjuta-juta derma rahsia atau adakah wang  peribadi Perdana Menteri  sendiri telah bercampur dengan dana derma ?

 Dalam mana-mana kes, bagaimana Perdana Menteri yang memperolehi wang tunai berjumlah beratus-ratus juta dolar Amerika Syarikat dan bagaimana ia mungkin untuk semua wang ini disumbatkan ke dalam akaun peribadi dan rahsia ini , yang kini dikatakan sebagai wang 'derma' untuk tujuan parti?

 Sumber telah mendedahkan kepada Sarawak Report bahawa sebenarnya akaun AmPrivate Bank ini telah menerima sekurang-kurangnya dua suntikan dana yang banyak dalam tempoh ini pada tahun 2013 - satu melalui Arab Saudi dan satu melalui Dubai.

 Kami telah diberitahu bahawa jumlah wang dalam akaun berkembang dengan mengejut satu bilion dolar dalam tempoh menjelang pilihan raya.

 Adalah agak luar biasa dan tidak sesuai bahawa Peguam Negara yang baru dilantik (Perdana Menteri telah memecat serta merta selepas Ketua Polis Negara memberi amaran bahawa satu waran tangkap sedang disediakan terhadapnya berkaitan 1MDB) tidak sepatutnya mengumumkan pembubaran Pasukan Petugas menyiasat 1MDB.

Bukti mula muncul yang wang  sememangnya diedarkan sendiri oleh Perdana Menteri UMNO kepada ketua parti, bukan sahaja sebelum pilihan raya tetapi selepas itu, termasuk beberapa bayaran kepada Ahli Parlimen.

 Timbalan Menteri Kewangan menerima RM2 juta


 Wang yang telah diedarkan dalam bentuk cek, diserahkan kepada penyelaras parti utama oleh Perdana Menteri, dikeluarkan atas nombor akaun yang sama AmPrivate Banking 2112022009694.

 Kebanyakan penerima membuktikan diri mereka sebagai sebahagian dari pertahanan terkuat Najib  dalam krisis ini. 

 Ia termasuk Pengerusi Back Bench UMNO, Shahrir Abdul Samad, yang menerima RM1 juta selepas pilihan raya dan Timbalan Menteri Kewangan Ahman Maslan, yang mendapat cek bernilai RM2 juta.

 Ini mengesahkan bahawa wang itu sememangnya digunakan, tetapi menimbulkan persoalan tentang bagaimana Perdana Menteri berakhir dengan hampir sama wang selepas pilihan raya di dalam akaun ini sebagai jumlah wang yang disuntik ke dalamnya terlebih dahulu daripada Tanore Finance Corporation?

 Seorang lagi penerima - Mas Ermieyati Samsudin daripada Jawatankuasa Kira-kira Awam juga menerima cek RM50k selepas pilihan raya. 

Apa yang ramai akan bertanya dalam UMNO ialah bagaimana Perdana Menteri yang telah bertukar menjadi seorang dermawan, memandangkan begitu banyak lebihan wang seolah-olah telah dihantar kembali ke luar negara oleh Perdana Menteri? 

 Ada juga yang masih ada soalan yang serius mengenai kesahihan  pengendalian dan punca begitu banyak wang.

 Dan terdapat misteri akhir yang perlu diselesaikan. Pemeriksaan dokumen Tanore Finance Corporation di Kepulauan Virgin British mengesahkan bahawa syarikat ini sebenarnya telah ditutup pada April 2014. 

 Dalam kes ini kemanakah yang beratus-ratus juta dolar AS  telah mereka hantar ? ~SUMBER

Jamuan Hari Raya GHB Kawasan Gopeng

Posted: 15 Aug 2015 09:08 PM PDT



 Malam tadi jamuan raya Harapan Baru Kawasan Gopeng telah berlangsung dengan meriah. Majlis lebih bertujuan untuk beramah mesra sesama pendukung GHB kawasan.



Ia juga merupakan majlis meraikan 7 Jawatankuasa Kawasan Gopeng yang keluar PAS untuk menyertai GHB.

Bekas pengarah pilihanraya kini beraleh
menjadi cheff pula?
Antara mereka yang telah menghantar surat perletakan jawatan adalah terdiri dari Pengarah Pilihanraya, Cikgu Badrin dan Bendahari, Sdr Kasim.

aku pun ada tu ....hahaha!
Majlis telah diadakan di markas Pekan Razaki yang kini telah bertukar menjadi markaz GHB.Sekitar lebih 50 orang telah hadir. 

Tiada ulasan: