Isnin, 10 Ogos 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Ketelusan Diperlukan AS $ 3 Billion Dibangkitkan Oleh 1MDB!

Posted: 10 Aug 2015 09:06 AM PDT

SPRM dalam satu kenyataannya telah mengesahkan dana RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadi Najib Tun Razak adalah sumbangan derma daripada pihak penderma yang berasal dari Asia Barat dan pihak berkaitan juga sudah mengesahkan mengenai derma berkenaan kepada SPRM.

 Bagaimanapun, identiti penderma berkenaan tidak dapat didedahkan. Kenapa perlu dirahsiakan sangat identitinya? Tidak ini boleh menimbulkan kecurigaan?

 Menurut kenyataajn SPRM itu lagi, "SPRM telah mendapat tahu tentang butir penderma melalui dokumen yang diambil dari bank dan didapati bahawa terdapat empat surat yang diserahkan kepada pihak bank apabila jumlah wang yang besar dimasukkan ke dalam akaun YAB Perdana Menteri. 

"Dalam dokumen itu ada dijelaskan bahawa sumbangan RM2.6 bilion adalah sebagai derma," 

 "Sumbangan derma RM2.6 bilion itu tiada kaitan langsung dengan 1MDB"

Betulkan tiada kaitan langsung dengan 1MDB? SPRM saja nak buat kelakar ke apa? Cer baca yang berikut pula nih :


 Khabar angin mengatakan bahawa Perdana Menteri tidak lama lagi akan mendedahkan 'Penderma Timur Tengah' beliau yang menymbang AS $ 680,000,000  ke dalam akaun peribadinya sebelum pilihan raya lepas.

Waima, mantan Timbalan PM dan Timbalan Pengerusi UMNO tidak tahu menahu tentang wang derma tersebut, tetapi Najib berkata, ia bertujuan untuk dibelanjakan untuk parti dan kempen pilihan raya - bahawa ia adalah "bukan untuk kegunaan peribadi".

 Tanpa maklumat lanjut mengenai perkara ini, dunia mempunyai kurang bukti melalui kenyataan Perdana Menteri sendiri yang hampir tidak sangat memuaskan.

 Jika organisasi UMNO dikendalikan dengan betul, setiap derma yang diterimanya tentu telah direkodkan dan perbelanjaan diperincikan.

 Terdapat juga undang-undang pilihan raya, mengenai had ke atas perbelanjaan yang telah melebihi berkali-kali dilakukan oleh Najib secara rahsia.

 Namun, Najib telah menunjukkan rasa jengkelnya dikecewakan oleh sebahagian besar ahli Umno.  Semalam kata-kata kasar beliau memberitahu: 
"Apa yang berlaku adalah mereka terus berdiam diri apabila mendapat wang tetapi apabila saya diserang, semua senyap," katanya semasa merasmikan mesyuarat Umno Bahagian Bandar Tun Razak pada Sabtu.

 Jadi, jika seseorang yang menyamar sebagai "penderma" kini diseret dengan berat hati ke dalam perhatian untuk menyelamatkan Najib apakah semua orang menjadi kagum?

 Wang ini adalah tidak betul dan tidak sah dikendalikan dan terus terang, kenyataan bahawa X atau Y  adalah 'penderma' itu adalah tidak memadai.

 Masa untuk Ketelusan

 Ketelusan adalah rakan orang yang benar dan jika Najib berasa sangat tidak bersalah dalam urusan ini, dia dan 'penderma'nya itu, kita perlu melihat keseluruhan transaksi sekitar 'derma' ini barulah kemudian akhirnya, orang mungkin percaya lelaki yang telah menjadi terkenal dengan kisah-kisah yang berubah-ubah  ke atas 1MDB.

'Si Penderma', sebagai permulaan, perlu mengesahkan bahawa dia sememangnya pemegang akaun untuk Tanore Kewangan Corporation (BVI) di Falcon Bank di Singapura pada Mac 2013.

 Ini adalah sesuatu yang boleh disemak dengan pihak berkuasa, sudah tentu, jadi lebih baik untuk tidak berbohong.

  'Sipenderma' dan sesungguhnya bank seperti Wells Fargo patut juga menjelaskan mengapa maklumat penting mengenai identiti penderma dan penerima telah berhenti dokumen pemindahan, yang sebenarnya digambarkan pemindahan itu sebagai "bayaran".

Jika bank-bank yang berkaitan, termasuk Wells Fargo, gagal untuk mendapatkan dan mendaftar maklumat ini mereka akan melampaui peraturan pengubahan wang haram - bagi sejumlah yang sangat serius tentunya!

 Kaitan  Aabar 

Yang paling penting, yang perlu lebih telus ialah aktiviti pengumpulan dana oleh 1MDB dan Aabar Abu Dhabi yang meragukan yang begitu kemas bertepatan dengan 'derma' aneh dan lagi tidak berasas pada tahun 2013.

   'Usaha sama strategik' MDB yang ditandatangani dengan Aabar 12 Mac menyebabkan penjanaan bon AS $ 3 bilion oleh 1MDB hanya dua hari sebelum AS $ 680,000,000 mula masuk ke akaun Najib.   

Jika keduanya ini  adalah mega -urus niaga berasingan, maka mengapa tidak disiarkan butiran ini dan selesaikan perkara itu?

Lagipun, Mohammed Al-Husseiny adalah Ketua Eksekutif Aabar sendiri (dan kemudian Pengerusi Falcon Bank), yang sebelum dibawa keluar dari bayang-bayang, selepas spekulasi berbulan-bulan, bahawa beliaulah yang membiayai sehingga AS $ 100 juta pelaburan dalam pengeluaran filem Wolf of Wall Street untuk Riza, anak tiri Najib.

<== Al-Husseiny mengumumkan, beliau telah menggunakan wang poket sendiri untuk membiayai pengeluaran filem tersebut. Ia adalah satu kenyataan yang pelik bagi seorang penjawat awam yang digaji untuk membuat kenyataan demikian tanpa disokong oleh sebarang bukti.

Bos Al Husseiny pada masa itu adalah
Khadem al Qubassi  Pengerusi Aabar
 dan kawan berpesta parti Jho Low 
 Ia juga memberi isyarat jelas konflik kepentingan, kerana banyak pautan antara aktiviti pinjaman 1MDB dan Aabar - pautan yang telah ditunjukkan untuk menjadi sangat menguntungkan bagi Aabar, walaupun peranan mereka telah hampir sepenuhnya pasif di sebelah pelaburan dalam 1MDB.

2014 akaun dan masalah 1MDB untuk Goldman Sachs

Akaun 1MDB menangani tempoh ini adalah bagi tahun berakhir Mac 2014.

 Dihasilkan oleh Deloitte ini amat kurang secara terperinci, tetapi mereka mengesahkan bahawa sejumlah wang sebanyak AS $ 3 bilion diperoleh oleh anak syarikat 1MDB Global Investments Limited (IMGIL) sebagai 'seed capital' untuk projek usaha sama dengan Aabar dipanggil Abu Dhabi Malaysia Investment Syarikat (ADMIC).

 Ini adalah sumbangan Malaysia kepada 'kerjasama strategik' yang banyak disebut-sebut ditandatangani 12 Mac 2013 antara 1MDB dan Aabar untuk membangunkan cadangan 'Tun Razak Exchange' itu.

Akhirnya Aabar tidak menyumbang.

 Wang yang telah dibangkitkan secara peribadi dalam hanya seminggu oleh bank Goldman Sachs International (GSI) sesuai dengan akaun-akaun ini, yang mencatat bahawa wang yang telah dibangkitkan oleh 19 Mac.

 GSI juga sebelum ini menimbulkan dua bon pembelian kuasa lain untuk 1MDB, yang atas sebab-sebab yang tidak dapat dijelaskan bersama dijamin oleh Aabar (satu perkara hanya ditemui salinan sekali sulit daripada terbitan bon swasta telah bocor).

 Sama sekali bank menaikkan AS $ 6.5 bilion dalam pinjaman untuk Najib, mengecas tinggi hingga mencecah US $ 590.000.000.
Goldman (GSI)menyerahkan wang dalam seminggu dan 
mengenakan cas bom! [2014 Laporan Tahunan 1MDB)
Petikan di atas dari Laporan Tahunan 1MDB 2014; mengandungi beberapa yang menakjubkan, jika maklumat yang sangat terhad.

Pertama, ia memberitahu kita bahawa separuh daripada keseluruhan AS $ 3 bilion yang dijana pada 19 Mac 2014, kononnya untuk membiayai pembinaan Tun Razak Exchange telah dibelanjakan pada akhir tempoh perakaunan!

Waima ia tidak dibelanjakan untuk projek itu (kita semua tahu bahawa masih terbiar ) tetapi, menurut Akaun US $ 1.58 bilion telah dimasukkan, tetapi "hasil bersih baki [$ 1420000000]" telah "digunakan oleh Syarikat bagi modal kerja dan tujuan pembayaran balik hutang "iaitu digunakan untuk entah apa-apa!

 Memandangkan ini adalah satu jumlah yang besar bagi sebuah syarikat pelaburan telah membazirkan dengan berkesan dalam masa hanya satu tahun (kira-kira dua kali ganda jumlah yang berakhir di akaun Najib sebenarnya) tidakkah orang ramai berhak untuk mendapatkan beberapa butiran?

 Sesungguhnya, Perdana Menteri seharusnya tidak ragu-ragu memperincikan apa yang berlaku kepada semua pinjaman awam ini, memandangkan ia telah dibenarkan oleh 'pemegang saham' tunggal 1MDB (sendiri) dan dijamin oleh 'surat jaminan' oleh Menteri Kewangan (dirinya lagi )?

<==Surat jaminan dari Menteri Kewangan (Najib) yang juga secara rahsia pada masa itu pemegang saham tunggal 1MDB

 Najib sepatutnya cemas untuk menimbus beberapa kebocoran yang luas ini yang boleh mengakhiri punca dana 'penderma' Timur Tengahnya tanpa nama , misalnya. bersambung  ~ sumber

PAS mungkin hanya harapan untuk Najib

Posted: 10 Aug 2015 07:00 AM PDT

oleh Rizuan Shamsudin 

PENDAPAT: Selepas pemecatan Muhyiddin Yassin daripada Kabinet dan dilaporkan rundingan antara pembangkang dan beberapa pihak dalam Umno untuk undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Parlimen, tumpuan kini adalah pada PAS. Parti Melayu kedua terbesar yang mungkin satu-satunya harapan untuk Najib. 

Menurut kenyataan yang dibuat oleh 17 Ahli Parlimen pembangkang, termasuk pengerusi Gerakan Harapan Baru Mohammad Sabu, undi tidak percaya mungkin dicadangkan semasa sesi Dewan Rakyat yang akan datang, dari Oktober hingga Disember, atau lebih awal.

Walaupun pembangkang hanya ada 87 Ahli Parlimen  berbanding 134 daripada BN, Najib masih boleh digulingkan jika penyokong Ahli Parlimen BN Muhyiddin dan Shafie Apdal itu bergabung tenaga. 

Shafie mempunyai pengaruhnya di Sabah, yang mempunyai 25 kerusi Parlimen. Di Johor, bukan hanya separuh daripada Ahli Parlimen adalah dengan Muhyiddin, keluarga diraja juga tidak begitu sukakan Najib. 

Kumpulan Ahli Parlimen ini telah berjanji untuk membentuk kerajaan sementara sehingga GE14. 

  Kerajaan ini pasti akan meneruskan siasatan yang sedang dijalankan ke atas 1MDB dan skandal lain. 

Jika Dr Mahathir Mohamad - yang paling prolifik mengkritik Najib - melobi bersungguh-sungguh, dia tentu akan menggesa Ahli Parlimen yang berada di pihak Muhyiddin untuk mengundi menentang Najib. 

Satu-satunya halangan kini adalah Ahli Parlimen PAS yang setia kepada Presiden Abdul Hadi Awang dan Mursyidul Haron Din. Hadi mungkin menggunakan peluang itu untuk memberi tekanan kepada Najib supaya membenarkan undang-undang Hudud yang akan dibentangkan di Parlimen, sebagai pertukaran untuk sokongan daripada Ahli Parlimen PAS.

 PAS mempunyai 21 Ahli Parlimen, termasuk dari golongan progresif - Khalid Samad, Dr Hatta Ramli, Kamaruddin Jaafar, Mujahid Yusuf Rawa dan Dr Mariah Mahmod. Jika pembangkang merancang untuk menggulingkan Najib melalui undi tidak percaya, ia memerlukan sokongan sekurang-kurangnya 24 Ahli Parlimen dari BN. 

Sebaliknya, PAS boleh menawarkan 16 Ahli Parlimen (tolak progresif) kepada Najib. Oleh itu, ia tidak begitu mudah untuk mengundi Najib keluar. 

PAS 'berdiri di atas saga 1MDB adalah jelas dari awal lagi - ia tidak akan menyambut panggilan untuk perletakan jawatan Najib.

 Walaupun Timbalan Presiden Tuan Ibrahim Tuan Man sesekali mengkritik Najib, Abdul Hadi tidak pernah mengkritik Perdana Menteri. 

Haron Din juga menolak dakwaan bahawa RM2.6 bilion telah disimpan di akaun peribadi Najib. 

Kedua-dua tokoh ini menikmati kesetiaan lengkap daripada ahli-ahli PAS mesti mempunyai alasan mereka sendiri untuk tidak mengkritik Najib.

Jadi, tidak ada sebab untuk meragui sokongan PAS untuk Najib sehingga PRU akan datang. Sokongan itu dibuat lebih jelas dengan kenyataan Hadi mengenai rombakan baru.

 "Kita tidak boleh mengatakan bahawa kita bersetuju atau tidak (dengan Kabinet baru barisan). Kita akan melihat bagaimana mereka menjalankan tugas mereka, terutama dalam isu-isu yang memberi kesan kepada rakyat dan negara ini," Hadi dilaporkan sebagai berkata oleh Astro Awani.

 Jika PAS terus menyokong Umno dan Najib, parti itu akan menghadapi risiko kehilangan populariti di kalangan penyokong asasnya - pengundi Melayu.

 Adalah tidak mungkin Najib akan membenarkan hudud, kerana takut kehilangan Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak yang tidak pernah akan bersetuju dengan undang-undang Islam.

 Lebih buruk lagi, Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak boleh pada bila-bila beralih sokongan mereka.

 Ironinya adalah bahawa jika hudud tidak diluluskan pada sesi Dewan Rakyat yang akan datang, kebanyakan penyokong PAS mungkin meninggalkan parti.  

Yang benar adalah, politik Melayu tidak boleh kembali ke Reformasiera. 

Kerosakan yang cukup telah dilakukan dalam tempoh yang 1998-2000, yang disebabkan oleh keadaan terdesak Mahathir untuk berpaut kepada kuasa, di tengah-tengah krisis ekonomi.  

Pendekatan politik baru perlu dibuat, di luar politik perkauman Umno dan PAS. 

Semua pemimpin-pemimpin Melayu dalam UMNO, PAS, PKR dan parti-parti lain yang cintakan negara perlu tampil untuk merumuskan sesuatu seperti konsensus kebangsaan.  

Krisis politik semasa kita berada pada tahap kritikal, tambahan pula dengan hutang negara pada RM600 bilion dan hutang isi rumah pada RM800 bilion. 

Dengan hutang 1MDB sebanyak RM42 bilion dan hutang pelbagai GLC dijamin oleh kerajaan persekutuan, ekonomi kita, lambat laun, pasti akan runtuh. 

Malaysia akan menjadi seperti Greece jika Ahli Parlimen kita masih tidak bersedia untuk membuang perbezaan mereka dan mula bekerjasama. - Theantdaily

GHB sedang cari formula ‘fikah Malaysia’ dalam himpunan ulamanya

Posted: 10 Aug 2015 03:30 AM PDT

Gerakan Harapan Baru (GHB), kumpulan yang lahir daripada perpecahan PAS akan menganjurkan himpunan ulama mereka sendiri hujung minggu ini bagi mencari formula pendekatan Islam dalam bernegara dan melahirkan 'fikah Malaysia'.

 Himpunan yang dinamakan Nadwah Ulama Nadwah Jadidah 2015 atau Nunji'15 akan menghimpunkan para ulama dan asatizah (pemberi kuliah agama) untuk mengkaji pendekatan fikah kenegaraan untuk Malaysia.

 Ia akan diadakan 15 Ogos ini di auditorium Perpustakaan Awam Selangor di Shah Alam di mana 10 pembentang akan memberikan pandangan masing-masing termasuk ulama dari luar negara.

 "Kita akan melihat Islam dalam situasi lokal di Malaysia yang bermasyarakat majmuk untuk melahirkan 'fiqh' (fikah) Malaysia yang tidak lari dari syariat dalam konteks negara seperti Malaysia," kata Datuk Dr Mujahid Yusof, pengarah Nunji'15.

 Beliau menolak Nunji'15 diadakan bagi membuktikan GHB juga mempunyai ulama dari kalangan pemimpinnya bagi menjawab tuduhan sesetengah pihak, kerana ia persoalan remeh sahaja.

 Baginya, seminar ini akan membincangkan perkara yang lebih besar yang selama ini terlepas pandang iaitu Islam dalam konteks kenegaraan di negara seperti Malaysia.

 Katanya, umum berpendapat, politik dan syariah Islam ini kontradik dengan Malaysia dan ia perlu diperbetulkan.

 "Apa yang perlu dilihat adalah Islam adalah agama rasmi persekutuan dan agama lain bebas diamalkan. Islam pula kuasa negeri yang melahirkan konflik antara perlembagaan dan kefahaman. Ini perlu kita kaji.

 "Kita akan buktikan, dalam suasana Malaysia, syariah Islam tidak bercanggah. Kerana, hukum boleh berubah mengikut tempat dan keadaan serta kondisi sebagaimana yang dibahaskan panjang lebar oleh Ibnu Qayyim," kata Mujahid. 

Nunji'15 juga, kata Mujahid, akan membincangkan pendekatan pelaksanaan syariah di Malaysia agar tidak terperangkap dengan pemikiran seolah-olah pelaksanaan hudud sahaja menjadi masalah utama di Malaysia.

 Selain itu, seminar ini bertujuan mendapatkaan pandangan agamawan dalam menetapkan agenda Islam dalam perjuangan GHB di samping menjadi asas kepada keterlibatan para ulama dan asatizah dalam menggerakkan secara bersama organisasi GHB sebagai pimpinan dan aktivis. – 10 Ogos, 2015.~ themalaysianinsider

Intelektual dunia bersama tuntut Anwar bebas

Posted: 10 Aug 2015 01:01 AM PDT

Mungkin itulah hadiah hari ulang tahun paling bermakna buat Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila sekumpulan intelektual dunia tampil bersama menuntut pembebasannya tanpa syarat.

 Dalam kenyataan bersama itu, kumpulan itu antaranya mengutuk penjara lima tahun terhadap Anwar dan percaya ia sebagai sebuah "fitnah politik".

 Antara nama-nama besar yang tampil menyatakan bantahan mereka termasuk, John L Esposito, Richard Falk, Noam Chomsky, Slavoj Žižek, Francis Fukuyama, Saad Eddin Ibrahim dan Karen Armstrong.

 "Kami menggesa kerajaan Malaysia, yang seringkali menyatakan ingin menjadi sebuah demokrasi terbaik di dunia untuk membebaskan Anwar Ibrahim, dan mengangkat prinsip-prinsip demokrasi tanpa sebarang syarat," kata mereka.

 Kenyataan bersama 33 orang itu, termasuk separuh tokoh pelbagai bidang Filipina, itu diedarkan oleh PKR hari ini sempena ulang tahun ke-68 Anwar hari ini.

 Anwar memang terkenal mempunyai hubungan baik dengan tokoh-tokoh intelektual di pelbagai negara sebelum ini.

 Bagaimanapun, mereka tidak pernah tampil dengan kenyataan bersama menyatakan sikap jelas sebelum ini.

 Kenyataan itu dilihat sebahagian kempen berterusan penyokongnya bagi memberi tekanan kepada kerajaan Malaysia.

 Anwar dipenjarakan lima tahun selepas didapati bersalah meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan.~ malaysiakini

107 cawangan serah memorandum minta Najib Berehat

Posted: 09 Aug 2015 06:08 PM PDT

 Norwati Abdul Manaf (gambar sebelah) menunjukkan memorandum yang diserahkan kepada Najib Razak selepas mesyuarat UMNO Bahagian Pasir Gudang. 

Ingatkan selepas ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hati ahli-ahli UMNO Bahagian Pasir Gudang berubah tidak jadi hantar memorandum. 

Rupa-rupanya niat itu diteruskan juga dan berwakilkan Ahli Jawatankuasa Bahagian, Norwati Abdul Manaf, memorandum yang mengandungi 12 perkara itu diserahkan ke tangan Najib sendiri selepas perasmian Persidangan UMNO Bahagian Pasir Gudang pagi tadi.

 "Kami terima apa juga yang diucapkan Najib tetapi kami dari 107 cawangan dah bulat hati untuk tetap menghantar memorandum ini.

"Dua perkara yang penting adalah meminta Najib berehat dari jawatannya dan membatalkan penangguhan pemilihan parti yang diumumkan selama 18 bulan itu," katanya kepada wartawan MalaysiaGazette. 

Norwati yang juga Ketua Wanita cawangan Mawar selanjutnya berkata, pemilihan kepimpinan parti perlu disegerakan.

 "Kalau Najib kata ada tiga juta ahli yang menyokongnya, kami harap dia adakan pemilihan secepat mungkin. Tak payah tangguh.

 "Kami adalah ahli UMNO yang juga mempunyai hak untuk bersuara demi kebaikan parti," katanya. Norwati berharap Najib selaku Presiden UMNO dapat mempertimbangkan memorandum yang diserahkan sebaik mungkin.

 "Kami buat bukan suka-suka sendiri. Sebelum diserah kepada Najib, kami tunjuk dulu kepada 'bos' kami, Datuk Seri Khaled Nordin.

 "Bila dah dapat lampu hijau, kami tak ragu-ragu lagi untuk serah," ujarnya. -sumber

Tiada ulasan: