Rabu, 1 Julai 2015

Bila Harimau Sudah Menaip...

Bila Harimau Sudah Menaip...


PAS Lupa Untuk Mati

Posted: 01 Jul 2015 08:45 AM PDT

Parti Islam SeMalaysia (PAS) pasca muktamar yang baru lalu ternyata bukan parti PAS yang kita pernah kenali dahulu. Kalau kita bergaul dengan penyokong mereka di media sosial, angkuh mereka sudah mengalahkan penyokong UMNO dah. Mengalahkan PAS sudah terlalu kuat untuk dikalahkan.

Slogan kepimpinan ulama sebenarnya suatu penyakit yang merbahaya dan kesannya telah mulai kita lihat sekarang. Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi adalah batang tubuh yang telah gagal merampas Terengganu dalam 2 siri PRU yang lepas. Malah, tidak nampak lagi tanda-tanda yang Terengganu bakal jatuh ke tangan PAS di PRU ke-14 nanti. Tiada. Poci. Yilek.

Tuan Ibrahim Tuan Man juga adalah contoh pemimpin yang ditolak masyarakat setempat. Dia kalah pada PRU yang lalu.

Acuan 100% ulama dalam saf kepimpinan bukanlah acuan yang terbaik.

Mokhtar Senik, bukanlah nama yang boleh memberi anjakan sokongan terhadap PAS malah status FB yang memaklumkan dia disapa Umar r.a. dalam mimpi di Kemunting (telah dia padamkan) amatlah lucu dan merepek.

Entah bagaimana dia mengetahui wajah Umar r.a., tidak pula diketahui. Hanya ada 2 jawapan mudah dalam kes itu; samada dia seorang pendusta ataupun dia ditipu syaitan didalam mimpinya.

Dengan meminggirkan golongan Progresif dalam saf kepimpinan, ia umpama mencurahkan cuka ke atas luka yang mulai bernanah.

Al-Quran mengajar kita bagaimana kriteria pemimpin yang ideal; LAYAK dan KUAT. Dalam ayat yang lain, disebut LAYAK dan AMANAH. Tidak pula Allah azza wa jalla tegaskan pemimpin wajiblah dikalangan ulama. Rujuklah kisah Abu Dzar r.a. untuk muhasabah diri.

Budaya "Chai" yang disalin tampal dari cara Pemilihan parti UMNO amatlah memalukan. Jika harapkan senarai Chai, monyet pun boleh mengundi. Tidak perlu otak dan akal.

Belum lagilah kita masukkan krisis PAS- DAP, belum lagi kita campur kisah PASMA. Secara mudah, PAS sudah menandatangani surat kematiannya, cuma PAS lupa untuk mati.

Harimau Menaip
Dar Al-Khusus
11.41 pm

babai

Tiada ulasan: