Rabu, 29 Julai 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Najib tidak boleh lari dari Muhyiddin....masih lagi sebantal dengan Muhyiddin

Posted: 29 Jul 2015 10:22 AM PDT

Walaupun sudah dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin masih lagi merupakan Timbalan Presiden UMNO sehinggalah pemilihan UMNO yang akan datang.

 Oleh kerana pemilihan UMNO yang sepatutnya diadakan pada 2016 telah ditangguhkan selama 18 bulan lagi untuk memberi laluan kepada pengukuhan parti dan pilihanraya ke 14 terlebih dahulu, ia dijangka hanya akan diadakan pada tahun 2018.

 Ini bermakna, meskipun tanpa jawatan dalam kerajaan, Muhyiddin masih lagi merupakan pemimpin nombor dua dalam UMNO sehinggalah tahun 2018 akan datang nanti.

 Ia bukan saja bermakna Najib sebagai Presiden UMNO terpaksa duduk bersebelahan dengan Muhyiddin setiap sebulan sekali dalam mesyuarat Majlis Tertinggi parti, malah tidak boleh mengelak daripada duduk bersama di pentas utama ketika Perhimpunan Agung UMNO yang diadakan setiap tahun dengan disaksikan oleh para perwakilan daripada seluruh negara.

 Termasuk tahun ini sehinggalah pemilihan 2018 nanti, bermakna sekurang-kurangnya ada empat kali lagi Perhimpunan Agung UMNO yang perlu dilalui secara bersama oleh Najib dan Muhyiddin dan ia sekaligus memberi erti kedua-duanya akan terus dalam dilema "mata berpandangan, budi kedapatan" dalam acara tahunan itu.

 Lebih daripada itu, sebagai Timbalan Presiden UMNO, Muhyiddin juga masih perlu menunaikan tanggungjawab merasmikan Perhimpunan Agung Wanita, Pemuda dan Puteri pada setiap tahun.

 Bagi Muhyiddin, beliau mungkin tiada masalah menghadiri, baik mesyuarat bulanan MT UMNO mahu pun Perhimpunan Agung tahunan parti kerana sebagai orang yang sudah dipecat, itulah peluang untuk terus menampilkan dirinya sambil meraih sisa-sisa simpati daripada mereka yang menyaksikan kehadirannya, tetapi ia tentu saja berlainan bagi Najib.

 Setelah menendang timbalannya itu daripada jawatan kerajaan hanya kerana isu 1MDB dan demi menyelamatkan kerusi Perdana Menterinya, Najib barangkali tidak memerlukan lagi Muhyiddin untuk terus berada di sebelahnya dalam apa jua urusan parti selepas ini. Najib tentu saja lebih selesa untuk duduk, bercakap, senyum mahu pun ketawa dalam mesyuarat, perhimpunan agung ataupun dalam apa-apa program parti jika kelibat Muhyiddin tiada lagi di sisinya.

 Tambahan lagi, beliau kini sudah ada Ahmad Zahid Hamidi sebagai Timbalan Perdana Menterinya yang baru. Setelah mengenepikannya daripada kerajaan, Najib juga tidak memerlukan lagi Muhyiddin sebagai orang nombor duanya dalam parti.

 Lalu, apa nasib Muhyiddin dalam UMNO sebenarnya meskipun kedudukannya sebagai Timbalan Presiden adalah dipilih dan bukannya dilantik? Apakah Najib sanggup membiarkan saja Muhyiddin terus berada dalam parti sebagai orang nombor dua sehingga tahun 2018 nanti atau bakal "menendangnya" sekali lagi?

 Kebetulan pada Jumaat, 31 Julai ini akan diadakan mesyuarat bulanan MT UMNO. Ia bukan saja akan menjadi mesyuarat MT UMNO yang pertama dihadiri oleh Muhyiddin selaku Timbalan Presiden UMNO tanpa jawatan dalam kerajaan, bahkan mungkin yang terakhir juga baginya. Baca lagi di sini

 Tapi sayangnya, Mesyuarat Majlis Tertinggi Umno pada Jumaat 31 Julai yang dijangka akan membincangan beberapa isu hangat, termasuk skandal 1MDB serta kedudukan Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin telah diBATALkan. 

 Adalah dipercayai pembatalan mesyuarat MT ini ekoran suara akar umbi ahli Umno yang semakin lantang menentang pengguguran Orang No 2 Umno dari kerajaan.

Dengan itu, Najib sebagai Presiden UMNO terpaksa duduk bersebelahan dengan Muhyiddin setiap sebulan sekali dalam mesyuarat Majlis Tertinggi parti, malah tidak boleh mengelak daripada duduk bersama di pentas utama ketika Perhimpunan Agung UMNO yang diadakan setiap tahun dengan disaksikan oleh para perwakilan daripada seluruh negara.

Gani Patail masih AG yang Sah, kata pakar-pakar perundangan

Posted: 29 Jul 2015 07:00 AM PDT

Sementalahan beberapa peguam membahaskan keabsahan penyingkiran Peguam Negara (AG), Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menggesa Tan Sri Abdul Gani Patail untuk membersihkan perkara itu.

 Beliau berkata Gani, yang dilaporkan dalam akhbar mengatakan dia tidak tahu mengenai penyingkirannya, hendaklah menyatakan sama ada beliau telah meletak jawatan atau tidak.

 Penjelasan Gani adalah penting kerana, mengikut undang-undang, Peguam Negara hanya boleh dibuang melalui tribunal.

 "Perdana Menteri hanya boleh memohon supaya sebuah tribunal ditubuhkan untuk mengkaji penyingkiran Peguam Negara dan berlandaskan alasan yang sahih.

 "Dia tidak boleh memecat beliau. Jadi, melainkan Gani telah meletak jawatan, beliau masih perlu Peguam Negara.

 "Jika dia telah meletakkan jawatan, maka dia harus keluar dan berkata apabila beliau meletak jawatan," kata Lim pada sidang media di Komtar hari ini. Baca lagi  di sini

Bekas ketua pengarang Kumpulan Akhbar News Strait Times, A Kadir Jasin menyifatkan penyingkiran terburu-buru (Tan Sri) Abdul Gani Patail sebagai Peguam Negara semalam, menurut beberapa pakar undang-undang, sama seperti pembuangan kerja konstruktif.

 Menurut Kadir, mereka beranggapan Gani masih AG yang sah. Undang-undang keadilan asasi telah diabaikan. Dia telah dibuang atas anggapan bahawa dia tidak berada dalam kesihatan yang baik. Bahawa dia tidak dalam kesihatan merah jambu menjadi rahsia terbuka. Tetapi kenapa sekarang dan dengan tergesa-gesa  dia telah dibuang?

  "Kalau tidak ada apa-apa, masakan tempua bersarang Rendah" sindir Kadir melalui perumpamaan lama orang Melayu?

 "Adakah kerana dia hampir-hampir mengenakan dakwaan keatas pelaku 1MDB di mahkamah, maka tempoh perkhidmatannya telah ditamatkan lebih awal? Tanya Kadir menulis  dalam  blognya

Sementara itu, Peguam Negara yg baharu Tan Sri Mohamed Apandi Ali berkata, artikel dalam perlembagaan yang memerlukan tribunal membuat keputusan mengenai penyingkiran seorang peguam negara kini diganti klausa baru. 

 "Di bawah Fasal (5) Perkara 145 sedia ada, peguam negara memegang jawatan selama diperkenankan Yang di-Pertuan Agong," kata Apandi. 


 "Demi kepentingan pentadbiran keadilan, perlu bagi orang awam tidak dikelirukan dan menganggap sebalik daripada itu," katanya. di sini

Demo besar BERSIH 4.0 pada 29 Ogos

Posted: 29 Jul 2015 04:00 AM PDT

Ayuh semua aktivis patriotik! mari kita turun beramai ramai !!! DATARAN MERDEKA - SOGO - KLCC - MASJID NEGARA - PASAR SENI - MASJID JAMEK - DATARAN MAYBANK! - 29 OGOS kita ada kenduri besar!!

Bersih akan mengadakan perhimpunan di tiga bandar-bandar untuk mendesak peletakan jawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak termasuk reformasi institusi untuk mencegah rasuah menteri-menteri.

 Perhimpunan semalaman akan diadakan di Kuala Lumpur, Kuching dan Kota Kinabalu untuk menuntut empat objektif utama: 

1) pilihan raya Bersih, 
2) tadbir urus Bersih, 
3) Penjimatan ekonomi, dan 
4) Memelihara hak untuk perbezaan pendapat.

 Bermula pada pukul 2 petang pada 29 Ogos perhimpunan tersebut dijadual berakhir pada tengah malam 30 Ogos - malam sebelum Hari Merdeka.

 Bersih berkata siri peristiwa membimbangkan sejak dua hari lalu - penyingkiran Abdul Gani Patail sebagai Peguam Negara, perlantikan empat daripada 13 ahli Jawatankuasa Akaun Awam ke kabinet dan penyingkiran menteri yg berbeza pendapat - telah mencetuskan perhimpunan tersebut.

 "Dengan beberapa tindakan politik pada 27 Julai dan 28, Najib telah hampir menolak semua kemungkinan untuk menggali kebenaran mengenai skandal 1MDB yang akan  membawa penjenayah ke muka pengadilan.

 "Najib mengambil setiap langkah yang mungkin untuk melindungi rasuah. Beliau dengan sombong mengabaikan hasrat rendah hati rakyat Malaysia yg mahukan integriti dan keadilan. Beliau telah kehilangan keabsahan untuk tinggal di pejabat," kata Bersih.

 Bersih berhujah bahawa sebagai kumpulan pendesak reformasi pilihan raya, ia mempunyai tanggungjawab untuk membangkitkan isu ini kerana kontroversi 1MDB yang dikaitkan dengan dana kerajaan yang didakwa digunakan oleh satu parti politik semasa pilihan raya umum lepas.

 Empat langkah segera :

 Oleh kerana dakwaan ini mempunyai implikasi ke atas jawatan politik tertinggi negara ini dengan kredibiliti institusi kerajaan yang dipertaruhkan, satu-satunya jalan ke hadapan adalah supaya Najib meletakkan jawatannya, katanya.

 "Kami menjemput semua rakyat Malaysia yang patriotik untuk menyertai perhimpunan menuntut Najib meletak jawatan dan pembaharuan institusi yang akan dilaksanakan bagi menamatkan rasuah perdana menteri," kata kumpulan masyarakat sivil utama.

 Sementara itu, Bersih berkata terdapat empat langkah segera yang boleh Putrajaya berjanji untuk memulihkan keyakinan orang ramai terhadap siasatan 1MDB:

1) Memaksa Najib untuk mengumumkan akaun bank peribadinya untuk menangani dakwaan bahawa beliau menerima hampir RM2.6 bilion juta.

2) Memaksa Najib mengambil cuti sebagai perdana menteri, menteri kewangan dan pejabat awam yang lain dia memegang sementara menunggu penyelesaian siasatan.

3)  Membekukan semua akaun bank milik ahli keluarga Najib.

4)  Mengumumkan penemuan Bank Negara, SPRM, polis dan siasatan PAC.

  Pengerusi Bersih, Maria Chin Abdullah berkata polis akan diberitahu tentang peristiwa itu dan mereka dijangka akan membantu memudahkan urusan keselamatan.

 Pada aktiviti-aktiviti yang akan diadakan semasa perhimpunan tersebut, Maria Chin berkata mungkin terdapat beberapa aktiviti yang dirancang untuk peserta yang bermalam.malaysiakini

Antara Dua Kenyataan : Yang mana satu tolol?

Posted: 29 Jul 2015 01:56 AM PDT

Dr Mujahid berkelulusan Ijazah BA Bahasa Arab dan Sastera daripada Universiti Al-Azhar, Mesir, kemudian melanjutkan pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana (Masters) Pengurusan Sumber Manusia di Universiti Putra Malaysia. Akhirnya beliau memperolehi Ijazah Doktor Falsafah (PhD) Siasah Syar'iah daripada Universiti Malaya.

Manakala Hj Hadi pula berkelulusan B.A (Syariah) Universiti Madinah. Melanjutkan pelajaran ke Universiti Al-Azhar ke peringkat M.A (Siasah Syariyyah).

Dua-dua sama hebat dari segi latar belakang pengajian.Namun perbezaan nampak ketara dalam lontaran pandangan mereka berkaitan dengan landskap politik negara.

Perhatikan di antara dua kenyataan berikut, satu kenyataan dari Dr Mujahid, mewakili GHB dan satu lagi dari Hj Hadi sebagai mewakili PAS, yang mana lebih menunjukan kematangan berpolitik? Korang tolong ulas boleh tak? 

KENYATAAN MEDIA - Dato' Dr Mujahid Yusof Rawa

 Pembentukan semula Kabinet oleh Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Perdana Menteri menimbulkan pelbagai kebimbangan yang boleh menyebabkan krisis kepercayaan rakyat terhadap pemerintahan negara.

 Perkara ini boleh membawa kepada suasana tidak stabil dan menjejaskan perjalanan negara.

 Memecat TPM atas alasan kritikan terbuka terhadap 1MDB boleh mengundang ketidakpercayaan pada siasatan adil dan telus melibatkan PM sendiri. Begitu juga pemberhentian Peguam Negara yang sedang mengendalikan kes 1MDB boleh menjejaskan kepercayaan apabila Eksekutif campur tangan urusan kes yang sedang disiasat.

 Pengerusi PAC Datuk Nur Jazlan Mohamed yang dilantik sebagai anggota Eksekutif turut menjejaskan siasatan 1MDB secara bebas dan seolah-oleh untuk menutup kes ini secara bebas.

 Perlantikan Datuk Seri Zahid Hamidi kepada TPM yang turut memegang Menteri KDN di mana pihak PDRM bawah seliaannya turut menimbulkan kebimbangam PM akan menggunakan isu keselamatan untuk menyelamatkan skandal 1MDB PM.

 Dengan itu saya mencadangkan agar;

 1. Satu sidang khas Parlimen diadakan segera untuk ahli Legaslatif menuntut semua kecelaruan yang berlaku. 

2. Satu inisiatif rekonsiliasi bagi meletakkan asas menginstitusikan pembaharuan, mengenal pasti permaslahan dan mencadangkan langkah pembetulan.

 3. Reformasi Parlimen agar benar-benar berfungsi untuk mengimbangi kuasa Eksekutif dan Kehakiman melalui pembentukan Kerajaan Rekonsiliasi melibatkan semua parti politik. 

 4. Untuk tiga langkah di atas dijayakan maka syarat utama ialah PM perlu letak jawatan segera supaya dikembalikan kepercayaan rakyat terhadap pemerintah. Setelah selesai langkah inisiatif maka negara ini akan kembali ke landasan kepercayaan rakyat dan barulah satu pilihan raya umum yang adil dan telus dapat dilaksanakan. Kembalikan Kepercayaan Rakyat!

 Yang Benar
 Dato' Dr Mujahid Yusof Rawa
 Ahli Parlimen Malaysia 
 28 Julai 2015


KENYATAAN MEDIA Tuan Guru Hadi Awangdi


KUALA LUMPUR - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini berharap barisan Kabinet baharu dapat terus menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan adil dan telus.

 Beliau berkata, adalah terlalu awal bagi Pas untuk menyatakan pendapat berhubung barisan Kabinet itu yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.

 "Kita tak boleh kata bersetuju atau tidak (dengan barisan Kabinet baharu)...kita tunggu sejauh mana mereka dapat laksanakan tugas khususnya bagi isu melibatkan rakyat dan negara," katanya kepada pemberita di sini, hari ini. Baca lagi di sini

Inilah 6 Langkah terdesak Najib untuk menyelamatkan dirinya

Posted: 28 Jul 2015 08:24 PM PDT

Peguam muda, Mohd Fitri Asmuni melalui analisanya telah mengemukakan menyenaraikan 6 tindakan terdesak yang terpaksa diambil PM Najib sebagai langkah untuk melepaskan dirinya dari terjerut ke dalam kancah skandal 1MBD yang semakin menghampirinya.

 Kita belum pasti apakah langkah-langkah seterusnya yg bakal diambil oleh Najib.Khabar-khabar angin mengatakan Taikoon Tong Kooi Ong bakal ditahan.... Rafizi dan Tony Pua bakal berdepan tindakan siasatan... Bagaimana pula nasib Pn Zetti? 

Terlalu banyak tanda tanya yg berligar di sekeliling kita; semua ini adalah gara-gara kemelut 1MBD.

Oleh: Mohd Fitri Bin Asmuni 

 1. Pengguguran Muhyiddin Yassin dan Mohd Syafie Apdal adalah untuk menutup mulut mereka dari mengkritik Najib Razak secara terbuka terhadap skandal 1MDB;

 2. Penamatan perkhidmatan Ghani Patail sebagai AG secara tergesa-gesa adalah cubaan untuk menghalang Najib Razak daripada didakwa kerana 1MDB; 

3. Perlantikan Mahadir Khalid dan Mohd Johari Baharum ke dalam Kabinet adalah untuk mengimbangi pengaruh Mukhriz Mahathir di Kedah yang berdiri di belakang Tun Mahathir menentang skandal 1MDB;

 4. Perlantikan Azalina Othman ke dalam Kabinet adalah untuk mengimbangi sokongan UMNO Johor kepada Najib yang goyang kerana skandal 1MDB;

 5. Perlantikan Mas Ermieyati Samsudin dalam Kabinet adalah untuk memperkukuhkan sokongan puteri UMNO kepada Najib daripada skandal 1MDB;

 6. Perlantikan Nur Jazlan, Reezal Merican Naina Merican, Mas Ermieyati Samsudin dan Wilfred Madius Tangau yang merupakan ahli PAC ke dalam Kabinet adalah cubaan untuk melengah-lengahkan inkuiri terhadap 1MDB.

 Kesimpulan:

 Rombakan Kabinet Najib Tun Razak bukanlah untuk memulihkan kepercayaan rakyat terhadap Kabinet dan pentadbiran Najib Tun Razak, sebaliknya untuk mengukuhkan sokongan terhadap Najib sendiri serta sebagai langkah untuk memadamkan skandal 1MDB daripada dipersoalkan.

 Persoalannya, adakah dengan rombakan Kabinet dan penamatan perkhidmatan AG tersebut, kedudukan Najib akan bertambah kuat dan skandal 1MDB akan senyap begitu saja?

 Jawapannya tidak, bahkan rakyat akan lebih bersatu untuk terus mendesak agar Najib meletakkan jawatan atau satu gelombang rakyat akan berlaku tidak lama lagi.

 Kalau sebelum ini kita ada PKR, DAP, PAS dan BERSIH tetapi sekarang kita ada GHB, PKR, DAP, Ikatan, BERSIH, Negaraku, NGOs, Tun Mahathir, TS Muhyiddin Yassin, Tun Musa Hitam, Ghani Patail, Syafie Apdal dan seluruh rakyat tidak mengira kaum, bangsa dan politik akan bersama-sama gelombang menuntut keadilan ini.

 ‪#‎HarapanBaru‬

Tiada ulasan: