Sabtu, 20 Jun 2015

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Akar Umbi Mahu Parti Islam Yang Baharu, Pakatan Yang Baharu Tanpa PAS...

Posted: 20 Jun 2015 09:14 PM PDT

GREENBOC


Tuan-tuan mahu parti baru?'

Anak bekas presiden Pas, Faiz Fadzil berjanji untuk 'membawa' gemuruh tepukan hadirin dalam majlis forum malam tadi kepada Mohamad Sabu sebagai salah satu input sebelum keputusan mengenai pembentukan parti baru dibuat.

"Tuan-tuan masih mahu PAS? Kalau tak mahu, buka parti baru," katanya.

Sebaik saja ungkapan itu diajukan, hadirin membalasnya dengan tepukan yang gemuruh.

"Kalau tuan-tuan nak parti baru, kita akan bincangkan. Tepukan malam ini saya kena lapor kepada Abang Mat (Mohamad Sabu)," katanya sambil ketawa.

Bagaimanapun, tanpa menjeaskan butiran lanjut, Faiz berkata, beliau akan membawa 'tepukan' itu kepada "pemimpin" kumpulan profesional yang disingkirkan perwakilan dalam muktamar PAS lalu, iatu Mohamad Sabu.

Faiz bercakap dalam forum Apa Selepas Muktamar PAS di Dewan Perhimpunan Cina Negeri Sembilan malam tadi.

Turut hadir, Ketua Pemuda DAP Teo Kok Seong, pemimpin PKR Low Chee Chong dan penganalisis Lim Hong Siang.

Faiz yang turut gagal dalam cubaannya menempatkan diri dalam Jawatankuasa Pemuda PAS berkata kegagalan pemimpin PAS, DAP dan PKR menangani isu Pakatan Rakyat telah membawa kepada perpecahan gabungan itu.

"Saya tidak nafi isu (putus hubungan dengan DAP) dibawa oleh PAS. Kita ada Majlis Presiden tetapi ia tidak dapat berfungsi dengan baik sehingga memecahkan Pakatan Rakyat," katanya.

Walaupun Pakatan dikatakan berkubur, Faiz berkata, pakatan pembangkang masih hidup malah beliau percaya satu gabungan baru mungkin ditubuhkan selepas ini.

ULASAN GB

kempen pemilihan muktamar kali ke 16 akan tetap terpahat dalam sejarah sebagai kempen pemilihan paling jijik. Kempen jijik ini diterajui oleh mereka yang bergelar ulamak.

Memfitnah, mencaci-maki, melabel, menggunakan cai - kesemuanya "dihalalkan" oleh pimpinan PAS Pusat tanpa sebarang sekatan untuk memenangkan kumpulan ulama.

Sekalipun pimpinan PAS Pusatmenutup matanya, namun Allah itu tidak buta dan tidak lalai.

Sekalipun kumpulan profesional dihina dan difitnah namun Allah akan tetap memelihara mereka dan memberi mereka ruang baru untuk mengangkat dan menjulang martabat Islam seperti yang pernah mereka lakukan untuk PAS dengan slogan PAS FOR ALL.

Akar umbi di mana-mana pun kini menyuarakan tetang perlunya sebuah parti Islam yang baru bagi menggantikan PAS yang sudah busuk akibat dari perbuatan ulamak yang khiaanat, yang celupar, yang gila jawatan dan gila kuasa.

InsyaAllah, para pemimpin profesional kini sedang membuat pemantauan dan kajian. Lepas raya nanti, insyaAllah, kita akan mempunyai sebuah parti islam yang lain selain dari PAS. Kita bukan ada parti Islam baharu, malah kita akan ada Pakatan Rakyat yang baharu.

Jangan bimbang walaupun orang kata umurnya mungkin tak lama kerana umur PAS pun belum tentu panjang. Jika perjalanan parti islam yang baru itu betul tidak sebab Allah tidak "memanjangkan umurnya". Dan jika perjalanan PAS sudah tidak betul, tiada sebab Alllah tidak "memendekkan umurnya". Itu hukum kebenaran dan keadilan yang telah Allah janjikan melalui "sunnatullahNya".

DAH BANYAK KALI DAH CAKAP.....DALAM DEWAN PENAKUT NAK MAMPOSSS.....

Posted: 20 Jun 2015 02:41 PM PDT




GENDANG PERANG

PR Baru Akan Dihidupkan Semula Dengan Pilihan Bersama Atau Tanpa Penyertaan Pas

Posted: 20 Jun 2015 06:23 AM PDT

 

 

 

shahbudin.com


Dua tiga hari lalu politik negara agak gempar dengan berita seolah-olah Pakatan Rakyat tidak wujud lagi. Sudah ada juga yang mula bertepuk tangan dan mengeluarkan kenyataan "lebih lajak dari laju" dengan mengatakan Kerajaan Selangor akan bertukar tangan, Exconya perlu segera meletakkan jawatan, kemungkinan pilihanraya negeri dan sebagainya lagi.

Ia berikutan tindakan DAP mengatakan keputusan Pas memutuskan hubungan dengan parti itu dalam muktamarnya adalah makna yang jelas bahawa tidak wujud lagi pakatan pembangkang yang ditubuhkah sejak 2008 lalu itu dikatakan tidak saja memberi kesan di Pulau Pinang tetapi juga di Selangor.

Bagaimanapun Pas mengatakan PR masih wujud kerana tiada sesiapa yang keluar daripada gabungan itu, melainkan hanya wujud masalah antara Pas dengan DAP sahaja. Sama seperti DAP yang tidak mengumumkan ia keluar daripada PR meskipun menyatakan gabungan itu tidak wujud lagi, Pas  juga bertegas mahu terus kekal bersama gabungan itu.

Dalam keputusan selepas mesyuarat Biro Politiknya pula, walaupun PKR mengakui secara formal gabungan itu sudah mati tetapi menggambarkannya kerjasama yang wujud selepas ini sebagai perkahwinan poligami yang sudah bercerai, namun kekal sebagai kawan.

Dalam masa yang sama, ketiga-tiga parti juga komited untuk mengekalkan kerajaan pembangkang di Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan.

Dengan ini ribut-ribut dalam PR ini hanyalah umpama air berkocak dalam cawan saja. Ia barangkali sekadar "latihan" untuk saling memperbaiki diri, memperbetul kesilapan dan mencari cermin untuk saling melihat diri sendiri. Mungkin juga sekadar usikan atau "geli-geli" untuk UMNO, BN dan Najib yang sedang menghadapi tekanan daripada banyak penjuru ketika ini.

Sejak ketiadaan Anwar yang kini merengkok di penjara, hubungan Pas dengan DAP diakui tidak lagi seharmoni dulu. Pas tidak saja bermasalah dengan  DAP, tetapi juga bermasam muka dengan kelompok profesional dalam partinya sendiri.

Seolah-olah perjuangan Islam itu hanya milik kumpulan ulama dan kunci pintu syurga juga dipegang oleh mereka, Muktamar Pas baru-baru ini tidak saja menyaksikan ketetapan Dewan Ulama diterima tanpa bahas untuk memutuskan hubungan dengan DAP, bahkan kumpulan profesional, progresif dan bukan ulama juga disingkirkan terus daripada kepimpinan parti itu.

Selepas berakhir muktamar pula, tindakan membawa haluan masing-masing antara kumpulan profesional dengan ulama ini berterusan lagi dengan kedua-dua pihak saling menghimpun sokongan serta berbalas kenyataan di media.

Pemimpin kelompok profesional  berterusan mendesak Pas keluar daripada PR kerana mendakwa itulah maksud daripada tindakan memutuskan hubungan dengan DAP dalam muktamarnya. Mereka juga diminta segera meletakkan jawatan dalam kerajaan negeri Pulau Pinang sebagaimana contoh teladan yang telah ditunjukkan oleh Mohamad Sabu, Mujahid Yusof Rawa dan beberapa yang lain.

Lebih malang, jika dulu ungkapan kafir, taghut, munafik dan sebagainya menjadi senjata serangan oleh kumpulan pro ulama, kini lutut dan siku pula dijadikan alat seolah-olah Islam itu suka benar berlawan dan berperang.

Kadang-kadang terfikir, inikah rupa bentuk keindahan dan kelembutan Islam yang mahu ditunjukkan kepada pihak lawan dan juga kepada bukan Islam?

Dari segi DAP pula, walaupun jelas mereka tidak ingin lagi bersama dengan Pas tetapi ini juga ruang untuk mengendurkan ego dan lebih bertolak ansur dengan rakan seperjuangan.

Tetapi daripada apa yang berlaku, jelas bahawa mereka masih mahu PR itu terus wujud. PR  akan lebih selamat dan kukuh dengan menubuhkan entiti baru yang turut disertai oleh sebuah parti baru yang bakal ditubuhkan oleh kumpulan profesional daripada Pas.

Dalam hal ini, kumpulan profesional Pas yang disingkirkan secara pembersihan etnik baru-baru ini yang diketuai oleh Mohamad Sabu dan disertai beberapa tokoh lain, harus segera tampil dengan parti baru berwajah Islam progresif dan moden yang boleh diterima rakyat.

Mereka harus tampil bukan saja dengan perjuangan di masjid, surau atau berkaitan hukum dan keinginan menegakkan undang-undang Islam tetapi juga mampu menjadi juara dalam isu-isu rakyat seperti rasuah, pembaziran, penyonglapan wang negara sehinggalah kepada longkang tersumbat sekali pun.

Pas yang kini sepenuhnya dikuasai kumpulan agama dan pro ulama pula harus menentukan hala tuju mereka. Hubungan dengan kumpulan profesional barangkali sukar dipulihkan tetapi kepimpinan baru ini wajar menilai sama ada mereka mahu terus melakukan perubahan bersama PR atau sebaliknya. Berilah peluang kepada kumpulan profesional ini berjuang melalui wadah baru pula.

Ini bermakna, kiranya kesepakatan baru dapat dijelmakan, PR baru nanti akan dianggotai oleh PKR, DAP, Pas dan sebuah parti yang mungkin dipimpin oleh Mohamad Sabu tadi.

PR baru yang dianggotai oleh empat parti adalah lebih baik berbanding tiga parti yang ada sekarang. Dengan empat parti, walaupun jumlah kerusi pilihanraya yang bakal diperolehi setiap parti akan berkurangan, ia lebih menjamin ruang kemenangan serta kestabilan. Jika semua pihak sedia memperbaiki kesilapan, lebih bertolak ansur dan bersikap lebih matang, PR baru ini akan lebih kukuh berbanding sebelumnya.

Bagaimanapun jika Pas tidak bersetuju dan enggan bersama-sama melakukan perubahan bersama gabungan baru itu, ada baiknya parti itu bergerak sendiri menuju syurga impian mereka atau jika merasakan syurga itu sudah ada di sisi UMNO, maka berbaik dan bergabunglah dengannya.

Ketika itu, PR baru yang dianggotai PKR, DAP dan sebuah parti Islam progresif ini pun dirasakan sudah cukup untuk mencorak perubahan dalam negara, lebih-lebih lagi jika Najib Razak masih memimpin negara dan terus berbalah dengan Tun Mahathir. (SH 18/06/2015)

BOLEH SAMAN KA CAM NI...

Posted: 20 Jun 2015 06:04 AM PDT


PAS pergunakan PKR, kerajaan Selangor goyang?

Posted: 20 Jun 2015 01:34 AM PDT



PAS tak puas hati selagi kerajaan Selangor tak hancur

 PAS pergunakan PKR, kerajaan Selangor goyang?

Tindakan beberapa pemimpin PAS yang berkeras kononnya Pakatan Rakyat masih wujud di antara parti itu dengan PKR jelas dipengaruhi oleh anasir yang mahukan kerajaan negeri Selangor hancur.

Pengarah Pilihan Raya PAS Mustafa Ali, sebelum ini berkata, Pakatan tidak hancur tetapi hanya pengsan. Beliau menyifatkan PR masih berfungsi dengan dua buah parti, PKR dan PAS. DAP meninggalkan PR sebagaimana tindakan parti itu pada 2001 meninggalkan Barisan Alternatif (BA). Ketika itu BA diteruskan oleh PKR dan PAS sehingga PRU 2004 dan seterusnya PRU 2008, sebelum PR ditubuhkan pada 1 April 2008.

PAS sengaja menolak keputusan mesyuarat Biro Politik PKR pada 16 Jun lalu yang mengesahkan PR tidak lagi berfungsi secara formal. Mesyuarat itu juga mengesahkan pakatan longgar hanya berlaku di peringkat negeri bersama DAP dan PAS. Namun pada peringkat nasional parti-parti dalam PR yang sebelumnya terikat dengan konsensus dan dasar bersama tidak lagi sedemikian. Ketiga-tiga parti kini bebas sepenuhnya mengamalkan polisi parti masing-masing.

Untuk menegaskan lagi perpisahan itu, Setiausaha Agung PKR menggunakan terma 'bercerai tapi masih berkawan' dalam menggambarkan hubungan parti-parti komponen bekas PR. Presiden PKR, Dr Wan Azizah juga berkata PR tidak lagi seperti PR sebelumnya yang bergerak secara formal antara ketiga-tiga buah parti.

Mengelirukan penyokong

Oleh itu, untuk apa PAS terus menerus mengelirukan para penyokong mereka bahawa PR masih wujud? Bukankah PAS berkata parti itu kuat dan boleh bergerak sendirian dalam mana-mana pilihan raya. Dengan ketetapan itu, puak ulama tega menyingkirkan golongan profesional yang sebelum ini terlalu mempertahankan PR.

Dalam hal ini, tidak dapat ditolak teori mendakwa PAS ingin memusnahkan mana-mana kerajaan PR yang masih bertahan. Pemimpin PAS di Pulau Pinang sebelum ini berdegil untuk tidak meletakkan jawatan daripada majlis tempatan walaupun parti itu telah memutuskan hubungan dengan DAP.

Di Selangor, keadaan lebih parah apabila gabungan DAP dan PKR tidak mampu membentuk kerajaan kerana tidak memiliki majoriti. DAP hanya mempunyai 15 kerusi manakala PKR 13 kerusi daripada 56 kerusi dewan. PAS (15 kerusi) pula pernah mempunyai rekod membentuk kerajaan minioriti bersama Khalid Ibrahim (bebas) dan Umno (12 kerusi) untuk selama dua bulan pada 2014 lalu, apabila PKR dan DAP menarik balik sokongan kepada Khalid Ibrahim.

Para pemerhati politik mendakwa PAS mahu membentuk kerajaan seumpama itu sekali lagi. Mereka amat maklum mesyuarat DAP Selangor baru-baru ini telah memutuskan untuk mendesak MB Azmin Ali memecat exco PAS.

Azmin tidak berminat dengan desakan itu kerana memecat exco PAS akan mengakibatkan pilihan raya negeri (PRN), sekiranya PAS menarik keluar ADUN mereka daripada kerajaan. Pilihan raya semula, jika dimenangi DAP dan PKR pun, dijangka tidak akan mendapat kerusi yang lebih banyak daripada sekarang dan memerlukan parti ketiga untuk membentuk kerajaan.

Lebih buruk, PRN itu akan menyebabkan BN merebut kembali kerusi-kerusi PKR dan PAS. Maka tidak mustahil BN dan PAS akan bergabung membentuk kerajaan negeri dengan Khalid Ibrahim diangkat semula sebagai MB.

Balas dendam

Strategi 'bumi hangus' DAP tidak diterima oleh PKR serta kebanyakan ahli DAP Selangor. Mereka menganggap pemimpin DAP 'hilang akal' dan terlalu dirasuk dendam sehingga sanggup mendesak Azmin memilih antara DAP dan PAS.

Maka dalam hal ini, tindakan PAS terus-menerus mempertahankan PR kekal wujud mungkin mempunyai motif yang lebih besar.
Strategi kerajaan perpaduan PAS – Umno yang ditaja broker kuasa dalam PAS jelas mempengaruhi presiden Hadi Awang.

Pemimpin tertinggi PAS amat maklum tujuan dan perlaksanaan strategi memprovokasi DAP tersebut. Tidak lain untuk mewujudkan 'The Greater Melayu'. Iaitu percantuman Umno – PAS dan memerintah seluruh negara.

Hal ini boleh dibuktikan melalui rundingan-rundingan yang pernah dilakukan ketika 2008 untuk membentuk kerajaan perpaduan di Selangor dan Perak serta tulisan-tulisan pemikir strategi PAS yang kini menguasai AJK Pusat mengenai kekuasaan Melayu 'menjentik' kaum-kaum lain.

Malaysia dalam bahaya mengikut lakaran strategi ini. Negara ini akan jadi sebuah negara fasis yang menolak kaum-kaum lain untuk mendapatkan hak-hak perlembagaan mereka. Amat sedih apabila PAS sebuah parti agama masuk ke dalam perjuangan asabiyah yang haram di sisi Islam.

Masihkah Ada Badi Untuk Parti Islam Baru?

Posted: 19 Jun 2015 10:47 PM PDT

Shahbudin Hussein.


Kumpulan profesional yang kalah dalam pemilihan Pas baru-baru ini barangkali sudah "tawar hati" dan "putus kasih" terhadap parti itu. Berjuang dan bersama-sama mengabdikan diri atas nama kecintaan terhadap Islam melalui Pas tetapi akhirnya "cai" telah memisahkan mereka dengan kelompok agama dalam parti tersebut.

Buat pertama kali sejak kumpulan profesional bertapak kukuh dalam Pas yang menjadikan sokongan diterima parti itu makin melebar bukan saja di kalangan masyarakat Melayu tetapi juga bukan Islam, kumpulan itu "dibersihkan"  dan seolah-olah tidak diperlukan lagi.

Pas hari ini menjadi seratus peratus dikuasai golongan yang dikenali sebagai kumpulan ulama dan mereka yang pro ulama. Kumpulan profesional semuanya kecundang dan tidak ubah mangsa pembersihan etnik secara total. Lebih buruk kumpulan profesional dan progresif Islam ini juga digelar "jebon" yang menggambarkan kebencian terhadap golongan itu.

Walaupun masih berteka-teki dan belum membuat keputusan rasmi, kelompok profesional ini secara umumnya boleh memilih sama ada menubuhkan sebuah parti Melayu/Islam yang baru atau menyertai parti tajaan PasMa yang sudah diumumkan penubuhannya sebelum ini.

Tiada gunanya lagi mereka terus kekal dalam Pas kerana bukan saja perbezaan lebih berpanjangan, malah akan membuatkan terus "sakit hati"  dengan kepimpinan barunya yang dilihat semakin tidak tentu hala tujunya antara keinginan mahu menumbangkan BN atau menghulurkan "tongkat"  kepada UMNO yang semakin lemas.

PasMa yang sebelum ini diura-urakan akan bertukar menjadi parti politik bagaimanapun dikhabarkan akan kekal sebagai sebuah NGO yang bertujuan memberi sokongan luaran kepada  PR agar terus kekal sebagai pencabar unggul untuk menyaingi dan menumbangkan BN.

Begitu pun, sementara parti baru itu masih dalam penantian dan kumpulan profesional juga belum menentukan hala tuju masa depan mereka secara rasmi, persoalan yang paling banyak berlegar sebagai tanda tanya ialah bolehkah parti itu bertahan lama?

Ramai juga yang optimis parti baru itu nanti akan menerima nasib seperti Berjasa dan Hamim yang hanya tinggal nama dan rujukan sejarah saja akhirnya.

Rata-rata bagaikan percaya bahawa Pas mempunyai badi tersendiri yang membuatkan sesiapa saja bekas pemimpinnya yang keluar daripada parti itu tidak akan dapat bertahan lama jika menubuhkan parti baru mirip sepertinya.

Selalunya Berjasa dan Hamimlah dijadikan contoh serta rujukannya.

Ada yang berkata kononnya ia adalah disebabkan nama Islam yang ada padanya, sementara yang lebih ekstrem pula menganggap hanya Pas parti yang diredhai Tuhan untuk meneruskan kelangsungan perjuangan Islam di negara ini.

Dahulu pun, parti serpihan daripada UMNO juga dianggap tidak mampu bertahan lama kerana kononnya perjuangan keramat untuk agama, bangsa dan negara yang dibawa oleh UMNO tidak mampu diambil alih oleh mana-mana parti selainnya.

Parti Semangat 46 kerap dijadikan rujukan bagaimana tidak mampunya parti yang ditubuhkan oleh bekas pemimpinnya daripada bertahan lama.

Tidak kurang juga yang berkata, sesebuah parti mesti mempunyai ideologi untuk diperjuangkan, lantaran itu dalam konteks masyarakat Melayu dan Islam di negara ini, keperluannya sudah pun dipenuhi dengan  adanya UMNO dan Pas.

Tetapi kemunculan PKR yang sebahagiannya adalah serpihan UMNO, bahkan tanpa idelogi selain pada awalnya hanya untuk memperjuangkan nasib Anwar Ibrahim dan kemudian melebar kepada memperjuangkan isu-isu semasa dan ketidakadilan yang merata dalam masyarakat, namun kini mampu bertahan dan menguasai Selangor membuktikan tiada badi dalam menentukan nyawa sesebuah parti itu.

Selagi ia mempejuangkan isu-isu yang dekat dan menjadi keperluan rakyat, ruang dan peluang untuk terus bertapak sentiasa terbuka.

Kemampuan PKR terus bertahan dan mendakap kuasa membuktikan badi itu sebenarnya tidak ada atau kalau ada, ia sebenarnya sudah terhapus. Jika dalam UMNO, badi itu sudah terhapus, tentulah tidak mustahil ia juga tiada lagi untuk melindungi Pas.

Apatah lagi dengan kelimpinan baru Pas daripada kumpulan ulama sepenuhnya sekarang, keupayaan mereka memperjuangkan isu-isu rakyat yang melibatkan pembongkaran rasuah, penyelewengan, salah guna kuasa, alam sekitar, perundangan dan sebagainya pasti lebih terbatas.

Di sinilah parti baru yang bercirikan Islam moden, progresif dan lebih menyentuh hati nurani rakyat, boleh mengambil tempat dan memainkan peranannya. (SH 19/06/2015)

Lapan lanun Indonesia akan diekstradisi

Posted: 19 Jun 2015 10:13 PM PDT

 | June 20, 2015 
Permohonan itu akan dikemukakan kepada dua negara iaitu Vietnam dan Indonesia supaya siasatan serta pendakwaan dapat dijalankan segera.
zahid,lanun
Bagan Datoh: Malaysia akan mengemukakan permohonan bagi mengekstradisi lapan suspek lanun yang perampas kapal tangki Malaysia MT Orkim Harmony ke negara ini.

Ia bagi membolehkan mereka didakwa di negara ini.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, permohonan itu akan dikemukakan kepada dua negara iaitu Vietnam dan Indonesia supaya siasatan serta pendakwaan dapat dijalankan selewat-lewatnya Selasa ini.

"PDRM (Polis Diraja Malaysia) akan melakukan siasatan lebih lanjut selepas siasatan awal dilakukan oleh pihak berkuasa Vietnam.
"Kami ucapkan terima kasih kepada kerajaan Vietnam, Kemboja serta Thailand yang turut memberikan kerjasama kepada pihak penguat kuasa Malaysia," katanya yang dipetik daripada Harian Metro Online.

Terdahulu beliau menunaikan solat Isyak dan Tarawih di Masjid Al-Khairiah, Selekoh, Bagan Datoh.

Lapan suspek warga Indonesia ditahan pihak berkuasa Vietnam berhampiran Pulau Tho Chu, selatan negara itu kira-kira 6.30 pagi Jumaat.

Tiada ulasan: