Khamis, 11 Jun 2015

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


POLIS LAWAN RAKYAT. RAKYAT LAWAN POLIS

Posted: 11 Jun 2015 07:38 AM PDT

 Kisah yang diberikan kurang jelas bagaimana penduduk yang dipercayai peneroka di Bahau telah menentang pihak berkuasa. Mungkin peristiwa berkaitan mengeluarkan kayu getah.


Seorang peneroka telah di tahan pada kejadian waktu pagi disebabkan beliau menahan lori yang cuba masuk ke ladang Gatco untuk membawa keluar kayu getah. 
 
Lori tersebut masuk dengan bantuan polis Balai Air Hitam, Bahau, Negeri Sembilan. Beliau cedera teruk akibat diserang oleh polis. Salah seorang polis menggunakan baten dan memukul pada kepala beliau. Beliau masih lagi ditahan dibalai. 
 
Seorang wanita juga dimasukan ke hospital kerana dipukul oleh sekumpulan polis dan rela. Sebelah petang satu lagi wanita ditahan sebab belum diketahui. Wanita ini merupakan mangsa yang pernah buat laporan polis terhadap OCS Srj Abu Bakar berkenaan sexual harrasment. Mereka berdua masih lagi berada dlm tahanan polis. 

Polis serta rela hari ini menggunakan baten dan bertindak ganas serta liar terhadap penduduk yang tidak mempunyai sebarang senjata. Beberapa polis menyuruh Rela menutup muka dan memberi arahan untuk menyerang peneroka. 
 
Polis yang memberi arahan tersebut menanggalkan Name Tag mereka dan memberi perlindungan kepada pegawai Rela tersebut. 9/6/2015

ADUKA TARUNA FB.

[LIVE][110615] Di Ambang Ramadhan - Tuan Guru Sheikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki

Posted: 11 Jun 2015 07:02 AM PDT


Pilihan raya di Selangor lerai kekusutan – Dr Aziz Bari

Posted: 11 Jun 2015 05:49 AM PDT

Pilihan raya di Selangor lerai kekusutan – Dr Aziz Bari
Pilihan raya di Selangor lerai kekusutan – Dr Aziz Bari

Pilihan raya di Selangor lerai kekusutan – Dr Aziz Bari

Keretakan dalam Pakatan Rakyat (PR), terutamanya antara PAS dan DAP dengan terbaru muktamar parti Islam itu meluluskan usul memutuskan hubungan dengan rakan sekutunya, mengakibatkan kerajaan negeri Selangor kini hilang majoriti dan kestabilan, kata Dr Abdul Aziz Bari.

Pakar perlembagaan itu berkata, pertembungan terbuka antara dua parti komponen PR itu menyebabkan kerajaan negeri kini tidak dapat lagi berfungsi tanpa persefahaman dan permuafakatan sesama mereka.

"Bila kamu (PAS) serang DAP macam itu, bagaimana kamu mahu kata 'business as usual' (kerja seperti biasa)?

"Sama ada kamu suka atau tidak, sistem kerajaan Westminster ini berasaskan keyakinan dan majoriti. Kalau tidak, bagaimana mahu mentadbir kerajaan?" soalnya.

Bercakap kepada The Malaysian Insider, Aziz merujuk kepada kenyataan pimpinan PAS yang menyerang DAP semasa muktamar yang berlangsung minggu lepas.

Ia disusuli kenyataan balas pemimpin DAP diketuai penasihatnya Lim Kit Siang yang mengatakan PR sudah berkubur dan hanya menunggu dikebumikan.

Berdasarkan pengamatan situasi semasa, khususnya antara PAS dan DAP, Aziz menegaskan, kestabilan dalam kerajaan negeri Selangor kini sudah hilang.

"Di Selangor, mereka gagal menunjukkan imej kestabilan. Ia tidak baik untuk kerajaan negeri," katanya.

PR mempunyai majoriti 43 kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor dengan PAS dan DAP masing-masing memiliki 15 kerusi dan PKR 13.

Barisan Nasional pula mempunyai 12 kerusi.

Walaupun PKR memiliki jumlah kerusi yang lebih rendah, jawatan menteri besar Selangor diberikan kepada mereka atas persetujuan sesama rakan komponen dalam PR.

"Jangan terkejut jika bakal ada pilihan raya negeri. Rasanya kedudukan (Menteri Besar Selangor Mohamed) Azmin Ali pun, kita tidak tahu macam mana," kata Aziz.

Menjelaskan mengenai jalan penyelesaian di Selangor, beliau berkata, jalan terbaik ialah dengan mengadakan pilihan raya negeri dan menyerahkan keputusan kepada rakyat.

"Untuk selesaikan masalah ini dengan segera, mungkin baik diadakan pilihan raya negeri supaya rakyat dapat membuat keputusan.

"Kemudian, bila sudah ada pilihan raya negeri, tidak perlu lagi pilihan raya umum nanti. Keadaannya sama seperti di Sarawak," katanya.

Menurut Aziz, keputusan itu bergantung kepada budi bicara pihak Istana di mana sekiranya tiada lagi keyakinan terhadap kerajaan semasa, baginda berhak memutuskan mengadakan pilihan raya negeri.

"Istana ada hak untuk mainkan peranan mereka. Semestinya mereka mengikuti perkembangan secara dekat.
"Ini bukan hendak pro Istana, tetapi mengikut sistem, itu sepatutnya yang mereka lakukan.

"Saya tidak rasa kamu boleh salahkan Istana. Mereka juga mempunyai tugas untuk melindungi atau memastikan kerajaan negeri dalam tangan pihak yang stabil dan baik," katanya.
Aziz juga menyentuh mengenai peranan Istana dalam kerajaan negeri semasa krisis menteri besar Selangor sebelum ini, di mana mereka meminta lebih daripada satu nama calon dikemukakan.
Bekas Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Dr Dzulkefly Ahmad juga bersetuju dengan pandangan Aziz, malah mengatakan baginda mempunyai hak mutlak membubarkan DUN.

"Semangat dalam perlembagaan adalah mengenai kestabilan dan ketua negeri semestinya adalah Sultan. Baginda punya hak mutlak.
"Seandainya baginda berdasarkan budi bicaranya merasakan tidak ada lagi kestabilan, maka baginda berhak memanggil pembubaran DUN," katanya kepada The Malaysian Insider.

Dzulkefly berkata, keretakan antara parti dalam PR jelas.
"Bahkan kini lebih parah. Saling serang menyerang. Ini suatu yang sumbang," katanya.

Beliau menegaskan, untuk menyelamatkan keadaan, Azmin harus memulakan usaha memulihkan PR segera jika mahu memastikan ia kekal di Selangor.

"Menteri besar kena segera berperanan untuk memastikan parti komponen PR di Selangor yang beliau pimpin ini dipulihkan, daripada segi rentak kerja dan hubungan kerjasama itu.
"Itu mesti diyakinkan bukan sahaja kepada Tuanku tetapi juga kepada rakyat," katanya.

Krisis PAS dan DAP semakin meruncing sebaik berakhir pemilihan PAS pada minggu lalu yang menyaksikan golongan progresif dalam parti itu tidak menjadi pilihan perwakilan, sebaliknya golongan konservatif dan pro ulama yang mendominasi barisan kepimpinan tertinggi parti.

Serangan terbuka juga dibuat perwakilan terhadap DAP yang dilihat lantang menentang undang-undang hudud yang dibawa parti Islam tersebut.

Putus hubungan: Pilihan di Selangor, PAS sekutu longgar PR

Posted: 11 Jun 2015 05:34 AM PDT

Putus hubungan: Pilihan di Selangor, PAS sekutu longgar PR

Putus hubungan: Pilihan di Selangor, PAS sekutu longgar PR

Putus hubungan: Pilihan di Selangor, PAS sekutu longgar PR

Meskipun para ulama PAS bersilat lidah pura-pura parti itu tidak memutuskan hubungan dengan DAP namun pengamal undang-undang dalam parti itu sendiri mengesahkan hubungan telah putus berdasarkan Perkara 7, Perlembagaan PAS yang menetapkan Muktamar adalah kuasa pemutus tertinggi.

Sebaliknya, ulama PAS yang meniru dengan pendekatan Umno melanggar undang-undang dalam mentadbir negara, menegaskan Majlis Syura Ulama adalah pembuat keputusan tertinggi. Penyelewengan fakta oleh pemimpin PAS ini menyebabkan rakyat biasa dan penyokong bukan ahli semakin menjarakkan diri.

Mereka menilai PAS tidak jauh berbeza dengan Umno kecuali memakai serban dan jubah. Hipokrasi dan membelakangkan peraturan hampir serupa. Sekiranya PAS memerintah kerajaan Pusat, sebagaimana yang dibayangkan oleh ahli strateginya Dr Zuhdi Marzuki maka tentulah banyak urusan akan dilakukan secara pintu belakang, berbeza dengan pendekatan PKR dan DAP yang lebih telus.

Globalisasi maklumat

PAS tidak boleh menyembunyikan kebenaran pada era internet dan globalisasi maklumat. Sebaiknya parti itu mengaku hubungan telah diputuskan. Apabila hubungan putus maka satu perundingan baharu perlu dibuat dengan DAP dan PKR.

DAP tidak menolak sepenuhnya PAS, harapan masih ada. Terbaharu Setiausaha Agung Lim Guan Eng pun secara berseloroh menyoal adakah PAS akan berpatah balik?

Maka rundingan baharu boleh dilakukan dengan semangat demi rakyat. Cuma, kedudukan PAS tidak lagi menjadi rakan kongsi di Selangor dan Pulau Pinang, sebaliknya adalah rakan kongsi longgar. Gabungan longgar biasa terjadi dalam kerajaan-kerajaan di Eropah.
Parti-parti politik yang menang pilihan raya tetapi tidak ada majoriti memilih beberapa parti kecil untuk bersama membentuk kerajaan.

 Bagaimanapun, apabila parti-parti kecil itu menarik balik sokongan maka kerajaan tumbang dan satu pilihan raya baharu diadakan. Rakyat tidak merungut mengundi setahun sekali kerana itu adalah tuntutan demokrasi dan demi ketelusan pemerintahan.

Demokrasi moden

Hanya di Malaysia keadaan itu dilihat aneh. Kuasa politik mahu dipegang pemimpin BN sampai malaikat maut mengambil nyawa mereka. Oleh kerana mereka tidak boleh jatuh dalam pilihan raya maka dibuat pelbagai undang-undang agar pilihan raya mengejut tidak boleh dijalankan. Tempoh yang panjang memerintah membolehkan elit menjarah dan merompak kekayaan negara untuk tujuan peribadi.

Rakyat tidak mahu lagi politik seperti ini maka PAS perlu mengorak langkah ke arah demokrasi moden sebagaimana diamalkan negara maju. Pakatan longgar akan membenarkan parti itu terus berkuasa di Selangor dan Pulau Pinang. Cuma kuasa dan kuota lantikan jawatan akan berkurangan.

PKR dan DAP adalah komponen rasmi PR dan PAS adalah sekutu. Oleh yang demikian PAS mungkin dikurangkan kerusi exco di Selangor dan dikurangkan perlantikan jawatan dalam majlis perbandaran Pulau Pinang serta agensi kerajaan negeri itu.

Hal ini akan lebih baik berbanding berkeras ingin kekal pada posisi sedia ada kononnya – seperti kata Tuan Ibrahim Tuan Man – Pulau Pinang diperolehi DAP bersama PR dan PAS tidak boleh mengosongkan kerusi.

Menang bersama tidak menjadi asas lagi kerana PAS sendiri yang mahu menarik diri. Berpisah dalam politik tidak sama seperti rumah tangga, apabila bercerai maka harta akan dibahagi-bahagikan dengan alasan pencarian bersama.

Idea Zuhdi mengarut

PAS wajar menjadi parti yang matang dan bertanggungjawab. Persetankan strategi Zuhdi kononnya selepas berpisah maka PAS akan menjadi kuasa pengimbang politik di Malaysia. PAS kononnya akan menjadi kuasa ketiga dalam sistem dua parti.

Teori mengarut seperti itu tidak mungkin terlaksana dalam keadaan pemikiran rakyat yang belum maju. Silap perhitungan Kelantan juga akan tumbang dalam PRU 14. PAS dilihat rakyat Kelantan sangat berpolitik dan mengabaikan kemajuan negeri.

Dalam PRU 2013 lalu, PAS mendapat undi popular dari pengundi anak tempatan tidak sampai 50 peratus, hanya undi anak rantau yang memenangkan parti itu. Dengan kemelut politik sekarang anak rantau yang kebanyakannya bekerja di Pantai Barat dan lebih condong kepada PR tidak mungkin pulang mengundi.

Silap hari bulan mereka menukar alamat mengundi di Selangor, Perak, Pulau Pinang atau Johor untuk memastikan PR menang di kawasan yang mereka diami.

Zuhdi juga mahu PAS menumpukan isu Melayu sebagaimana yang dilakukan Umno. Dalam demografi politik Malaysia, inilah idea paling bodoh yang pernah dikemukakan kepada PAS tetapi diyakini paling hebat oleh presidennya.

Masalah ekonomi

Tumpuan Umno selama ini kepada pengundi Melayu adalah melalui gula-gula politik lantaran masalah kaum Melayu adalah kurang peluang pekerjaan; kurang dana peniaga kecil; subsidi baja dan benih; kuota rumah; kuota ruang niaga di bandar dan pelbagai lagi yang hanya boleh diberikan oleh parti yang menguasai agensi kerajaan pusat.

Tiada ada orang Melayu yang waras fikirannya akan mengadu kepada PAS apabila menghadapi masalah ekonomi seperti itu. PAS sudah melewati ruang yang sempit tersebut dan pergi kepada politik nilai sebagaimana perjuangannya bersama PR dahulu.

Politik nilai yang menolak politik rasuah BN semakin diterima oleh orang Melayu. Melayu hanya perlu sedikit masa sahaja lagi untuk yakin PR akan mewujudkan kemakmuran bersama ke atas semua bangsa.

Politik berasaskan Melayu tidak boleh berkembang dalam negara moden yang penembusan internetnya tinggi. Salah urus maka politik seperti itu bukan menguatkan negara dan membenarkan orang Melayu menjentik Cina seperti mana ramalan Zuhdi, tetapi akan menyebabkan negara huru-hara seperti di negara-negara Arab dan Afrika Utara sekarang.

PAS perlu melupakan buah fikiran Zuhdi dan kembali kepada realiti andainya ingin terus diberi sokongan dalam politik pelbagai kaum.
Langkah pertama ke arah itu adalah membuat rundingan baru dengan rakan komponen PR. Sekiranya rundingan baharu berjaya maka PR akan dilihat kukuh dan tidak berganjak dalam memperjuangkan kehendak rakyat.

Cuma PAS tidak boleh membuat perangai ekstrem melulu dan memaki sekutu apabila mempertahankan isu Hudud. Sehebat-hebat Hadi sudah dua kali persidangan parlimen, speaker Dewan Rakyat masih tidak memberi laluan Hudud dibahaskan. Adakah PAS telah ditipu hidup-hidup oleh Umno?

Tiada ulasan: