Selasa, 16 Jun 2015

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Harapan rakyat hancur, kad prabayar tetap dikenakan GST

Posted: 16 Jun 2015 06:53 AM PDT

Oleh Nadia Hanafi


KUALA LUMPUR : Harapan rakyat supaya tidak dikenakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan 6 % ke atas perkhidmatan kad prabayar top up hancur berkecai apabila kerajaan mengumumkan cukai tersebut tetap diteruskan.

Semalam, Ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin semasa perbahasan Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) menyoal Menteri Komunikasi dan Multimedia – kenapa GST 6% tidak diserap syarikat Telco seperti kerajaan melaksanakan Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan (SST) 6% dahulu.
GST
Katanya, sebelum ini Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan berjanji GST 6% tidak akan dikenakan ke atas top up dan masalah akan diselesaikan 30 hari selepas 1 April.

Namun dalam ucapan penggulungan, Menteri berkata beliau tiada kuasa untuk membolehkan syarikat Telco menyerap GST 6% dan beliau mengakui bahawa GST memang akan dikenakan ke atas kad top up.

"Jawapan Menteri Komunikasi dan Multimedia sekaligus menghancurkan segala harapan rakyat bahawa GST ke atas kad top up boleh diserap oleh syarikat Telco.

"Ini satu pusingan U (u-turn) yang amat besar," kata Sim pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Tambah Pengarah Strategi KEADILAN itu, Menteri sebenarnya mempunyai kuasa untuk menetapkan kadar seperti Seksyan 199 Akta Muktimedia dan Komunikasi 1998, tetapi enggan berbuat demikian.

"Keputusan kerajaan sekaligus akan meningkatkan keuntungan syarikat Telco setinggi RM850 juta.

"Saya juga ingin melahirkan kekecewaan kerana menteri lebih memihak kepada syarikat-syarikat Telco daripada membela rakyat," kata Sim.

Hancurkan Pakatan, DAP jangan konfiden sangat

Posted: 16 Jun 2015 06:45 AM PDT

MSO


Menurut Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng Pakatan Rakyat sudah tidak ada lagi. DAP malam tadi dalam mesyuarat tertingginya telah membuat keputusan Pakatan itu sudah tidak wujud lagi. Sehubungan itu Guan Eng menyerahkan kepada Mohamed Azmin Ali untuk menyusun semula kerajaan Selangor.


Guang Eng jangan agah.
Jangan tekan Azmin.
Memahami makud Guan Eng itu, DAP sudah tidak mahu lihat muka Pas lagi dalam kerajaan Selangor. Perkara utama yang diigin diberesi ialah kedudukan tiga orang Exco daripada Pas. Dalam kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, Pas mempunyai tiga orang Exco, Dr Ahmad Yunus, Mohd Zaidy Abdul Talib dan seorang lagi.

 Selain itu wakil Pas juga menduduki timbalan spekaer DUN Selangor. Hasil daripada pertukaran MB daripada Abdul Khalid Ibrahim kepada Mohamed Azmin Ali, Pas kehilangan satu jawatan Exco.

Sudah tentu gesaan Guan Eng itu merupakan sesuatu yang berat kepada Azmin. Orang paling delima waktu ini ialah Azmin. Azmin harus bijak melayani gesaan DAP itu, tanpa tidak melihat kepada Pas yang sudah dijauhi DAP. Apun pun keadaan Azmin harus sedar yang perhubungan antara partinya dengan Pas masih wujud. Yang putus hubungan dengan Pas, DAP bukan DAP.

Mungkin dari segi amalannya, arahan Guan Eng itu tepat, kerana Pas telah pun memutuskan hubungan dengan DAP. Walaupun ia belum muktamad, dari segi teknikalnya tetapi itulah hakikat, bahawa Pas dan DAP sudah tidak terikat dengan apa-apa persefahaman dan perasaan lagi. 

Apa yang perlu difahami, sepatutnya untuk membubarkan Pakatan Rakyat bukan hak eksklusif DAP, tetapi ia adalah hak inklusif bersama. DAP atau Guan Eng tidak boleh mengambil kira kerana parti itu mempunyai 15 kerusi dalam DUN Selangor maka ia boleh membuat arahan berupa tekanan kepada Azmin.

Pas juga berhak ke atas kerajaan di Selangor itu. Walaupun dua wakilnya sudah menjadi bebas, tetapi dari jumlah kerusi Pas masih berkedudukan hampir sama rata dengan PKR dan DAP. Pas kini mempunyai 13 kerusi, apabila dua wakilnya digantung. Kesilapan Pas disini ialah kerana mengantung Adun Hulu Kelang, Saari Sungip dan Adun Morib, Hasnol Baharuddin. Kalau tidak Pas masih dalam hakikat 15 kerusi.

Justeru hendaknya Azmin tidak ditekan dengan cadangan Guan Eng itu. Berilah kebebasan dan ruang kepada Azmin secukupnya. Politik harus dilengsaikan dengan tenang dan fatanah. Yang sebaiknya walaupun hubungan Pas dengan DAP sudah putus, begitu juga hubungan DAP dengan Abdul Hadi sudah relai, tetapi kedudukan PKR sebagai parti pendamai hendaklah dihormati.  Konsensus bahawa Selangor dilepaskan kepada PKR hendaklah dihormatinya, ertinya Azmin adalah tuannya.

DAP tidak boleh besar kepala di dalam hal ini. Dari segi kerusi, kalau DAP bergabung degan PKR memang ia boleh membentuk kerajaan, tetapi apa yang penting difikirkan, apakah kerajaan (PKR - DAP) stabil atau tidak. Sekiranya DAP yang mempunyai 15 wakil, bergabung dengan PKR 13 dan dicampur dengan dua Adun Pas yang menjadi bebas, gabungan itu mempunyai 30 kerusi berbanding dengan Pas jika digabung dengan Umno dan seorang bebas menjadi 26 kerusi.

Kedudukan dengan kelebihan empat kerusi itu tidak stabil dan bila-bila masa kerajaan itu boleh tumbang. DAP juga tidak boleh berasa selesa dengan kedudukannya. Kerana bukan bermakna kesemua 15 wakilnya kukuh bersamanya dan begitu juga PKR. Apa yang berlaku di Perak, apabila terdapat wakil PKR dan DAP berhijrah kepada BN, menyebabkan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak menjadi gemulah. Peritsiwa itu sepatutnya dijadikan cermin tebat buat DAP khasnya.

Jadi, Guang Eng dan DAP janganlah berasa lebih dan terlalu konfiden rakyat akan bersama mereka. Pencapaian atau sokongan rakyat 60 peratus kepada Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum lalu bukan lagi menjadi indikator relevan dengan kedudukan hari ini. Dan dalam politik apa-apa sahaja boleh berlaku termasuk apa yang kita tidak fikir.

Yang terbaik kalau benar Pakatan Rakyat hendak dibubarkan, pertemuan rasmi hendaklah diadakan. Majlis presiden Pakatan Rakyat masih wujud dan ia perlu dibincang di situ. Bagaimana ia bertemu untuk mengagaskan dulu, begitulah juga kalau ia hendak dileraikan. Betul Pakatan Rakyat boleh dibubarkan tanpa mengisi apa-apa borang pengistyharan kepada ROS, tetapi semua pihak perlu mempamerkan adat-adat yang mulia dan bersikap profesional kerana semua itu akan menjadi nilai tambah kepada parti dan diri masing-masing dari masa ke semasa.

Apakah semuanya mahu ikut stail Abdul Hadi Awang yang bertindak sesuka hati dan nafsunya? Oh tidak. Kalau begitu semua semua orang jadi macam Hadi Awang lah dan semuanya bertaraf dua kali lima sahaja.

Ibadah puasa bermula Khamis ini

Posted: 16 Jun 2015 06:36 AM PDT

THE RAKYAT POST


dates and tea
Umat Islam di Malaysia akan mula menunaikan ibadah puasa di bulan Ramadhan mulai Khamis 18 Jun. - Foto hiasan: bigstock.com


KUALA LUMPUR: Umat Islam di Malaysia akan mula menunaikan ibadah puasa di bulan Ramadhan mulai Khamis 18 Jun, bersamaan 1 Ramadhan 1436 Hijrah.


Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Datuk Seri Syed Danial Syed Ahmad mengumumkan tarikh permulaan puasa bagi negeri-negeri seluruh Malaysia telah ditetapkan pada hari Khamis, 18 Jun 2015 bagi menyempurnakan titah perintah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, setelah diperkenankan oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja.

Pengumuman tarikh permulaan puasa itu turut disiarkan menerusi televisyen tempatan.

Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia sebelum ini menetapkan 16 Jun 2015 bersamaan 29 Syaaban 1436H untuk melihat atau cerapan anak bulan selain menyatakan beberapa tempat untuk tujuan tersebut.

Majlis Raja-Raja juga telah mempersetujui bahawa cara menetapkan tarikh permulaan puasa adalah berdasarkan Rukyah serta Hisab.

15 ahli MIC digantung termasuk Timbalan Presiden

Posted: 16 Jun 2015 06:33 AM PDT

 
Penggantungan selama 12 bulan itu dibuat selepas satu notis dikeluarkan yang menyalahi Perlembagaan parti.


palanivel subramaniam MIC



KUALA LUMPUR: Timbalan Presiden MIC, Datuk Seri Dr S. Subramaniam dan Naib Presidennya, Datuk M. Saravanan antara 15 orang yang digantung keahliannya dalam parti berkuat kuasa serta-merta.

Dalam satu kenyataan media pada Selasa, Presiden MIC, Datuk Seri G. Palanivel berkata, penggantungan tersebut dibuat bagi tempoh 12 bulan.

Menurutnya, beliau bertindak demikian atas sebab satu notis bertarikh 15 Jun (Isnin) yan bertulis mahu mengadakan mesyuarat tergempar bagi ahli-ahli Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) interim 2009-2013, dikeluarkan oleh ahli-ahli CWC itu sendiri.

"Sepatutnya, notis seperti itu hanya boleh dikeluarkan oleh Setiausaha Agung MIC sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perlembagaan MIC.

"Sejurus itu, pada tarikh yang sama, saya telah mengeluarkan memo kepada semua ahli CWC interim dan pemimpin lain untuk membatalkan mesyuarat haram CWC interim tersebut dan kemukakan notis pembatalan kepada saya," katanya dalam kenyataan itu.

Bagaimanapun Palanivel berkata, mesyuarat yang dijadualkan tidak pula dibatalkan dan apa yang berlaku itu jelas menunjukkan bahawa tindakan individu-individu terbabit telah memudaratkan kepentingan MIC.

Palanivel yang juga Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, berkata surat penggantungan telah dikeluarkan semalam.

Beliau berkata, di bawah Artikel 13.2 Perlembagaan MIC, mereka tidak boleh menjalankan apa-apa hak sebagai seorang ahli parti di bawah Artikel 13.1, 13.1.1, 13.1.2, 13.1.3 dan 13.1.4.

Antara lain yang turut digantung keahliannya termasuk Datuk Seri S. K. Devamany, N. Rawisandran, Datuk R. Ganesan, Datuk M. Davendran, Datuk KRA Naidu, Datuk V. M. Panjamothy, P. Manivasagam, S. Ananthan, M. Mathuraiveran, Datuk M. Asojan, P. Shanmugan, K.R. Parthiban dan Mohana Muniandy.

Bantailah, saya dah tak kisah – Ahmad Maslan

Posted: 16 Jun 2015 06:20 AM PDT

 
Beliau sudah lali dikecam tetapi akan teruskan kempen penerangan kebaikan GST.


ahmad-maslan-nasi-goreng-ja



PETALING JAYA: Datuk Ahmad Maslan mengakui beliau sengaja membangkitkan sesuatu yang unik di laman sosial supaya rakyat memberi perhatian terhadap maklumat yang ingin disampaikannya.

Timbalan Menteri Kewangan itu berkata, nasi goreng tanpa Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang dimuat naik di Twitter bertujuan memberitahu kepada rakyat bahawa gas memasak, minyak masak dan bahan mentah tidak dikenakan GST.

Katanya, dia tidak kisah dikecam kerana sudah lali tetapi yang lebih mustahak baginya ialah rakyat faham dan ambil perhatian terhadap apa yang ingin disampaikan.

"Saya memang sudah banyak kena bantai, saya dah tak kisah orang nak bantai. Apabila saya buat macam itu positifnya mereka tahu, gas tak ada GST, minyak tak ada GST, barang-barang masakan tak ada GST," katanya.

Beliau turut mengulas kutukan pengguna laman sosial terhadap gambar makanan bersama hiasan timun dan cili di dalam kuali seperti yang dimuat naik olehnya.

"Memang saya buat hiasan begitu, apa boleh buat, memang saya suka begitu. Ada yang komen itu stail Perancis," katanya.

Gambar aksi Ahmad Maslan bersama nasi goreng dengan hirisan timun dan cili di dalam kuali dijadikan bahan jenaka dan popular di Facebook apabila ada pengguna Facebook meniru aksi beliau.

Pengguna laman sosial mengkritik Ahmad Maslan kerana gambar itu hanyalah lakonan semata-mata berdasarkan hujah seperti botol penyembur serangga yang diletakkan sebelah dapur dan cili tidak dipotong dan masih bertangkai dijadikan hiasan

"Tahap kecerdikan dan maruah menteri perlu dijaga, apa untungnya Datuk buat mcm gini? Suka tgk jadi viral dan Datuk terus 'polular'?

"Buat apa popular dan jadi viral kalau ianya menguris perasaan rakyat, kerajaan bukan sahaja kena bagus dan baik, malah kena dilihat bagus dan baik…fikir2kanlah," komen Yusaini Ali.

"WoW.. I like DAM.. First time saya tengok orang goreng nasi dengan timun potong macam tu. Selalunya garnish/presentation atas pinggan," komen Solden Alap.

MIC makin tenat, Palanivel didakwa bukan lagi Presiden

Posted: 16 Jun 2015 06:12 AM PDT

 
Subramaniam umumkan Palanivel tidak lagi layak menjadi Presiden MIC kerana telah hilang kelayakan sebagai ahli.


Datuk Seri S Subramaniam,g


PETALING JAYA: Pergolakan dalam MIC semakin tenat apabila Presidennya, Datuk Seri G Palanivel diumumkan tidak lagi layak memegang jawatan itu.

Pengumuman itu dibuat oleh Timbalannya, Datuk Seri S Subramaniam dalam sidang akhbar pada petang Selasa.

Subramaniam pula berkata, Palanivel tidak lagi layak menjadi Presiden MIC kerana telah hilang kelayakan sebagai ahli MIC sebaik sahaja beliau mengheret Pendaftar Pertubuhan (RoS) ke mahkamah tanpa kebenaran parti.

Keputusan itu tidak sampai beberapa jam selepas Palanivel menerusi kenyataan media mengumumkan menggantung 15 ahli MIC termasuk Subramaniam.

Palanivel mengambil tindakan itu kerana Subramaniam dan 14 yang lain melanggar Perlembagaan parti apabila mengeluarkan notis untuk mengadakan mesyuarat tanpa kebenaran Setiausaha Agung MIC.

Saya menang bukan kerana ‘menantu Hadi’

Posted: 16 Jun 2015 06:02 AM PDT

Mohd Akmal Kamaruddin Mohd Akmal Kamaruddin
 
 
PEMUDA Pas Perak kini menampilkan gandingan yang lebih segar antara muka baharu dan lama. Namun, sebelum terbentuknya barisan kepimpinan Pemuda untuk sesi 2015-2017, pelbagai cerita dan khabar angin menghiasi pemilihan baru-baru.
 
Lebih menarik, ketika Muktamar Pemuda Pas Perak ke-32 yang diadakan di Markas Air Kuning, Mei lalu telah mencetuskan kontroversi apabila beberapa calon bertindak menarik diri dari bertanding.  Kehangatan itu nyata menarik perhatian ramai.

Walau bagaimanapun, variasi spekulasi dan kisah di sebalik hangatnya Muktamar Pemuda Pas Perak tidak berlanjutan lama dan semuanya nampak kembali tenang selepas muktamar memutuskan jawatan Ketua Pemuda Pas Perak yang sebelum ini disandang Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss kini dikepalai Mohd Akmal Kamaruddin.

 Ikuti wawancara Ketua Biro Sinar Harian Perak, Saifullah Ahmad bersama Mohd Akmal yang berkongsi misi dan visi Pemuda Pas Perak selain menjawab beberapa persepsi dan kontroversi yang muncul sebelum dan ketika peralihan kepimpinan berlaku.
 
Jawatankuasa Pemuda Pas Perak kali ini dibarisi ramai muka baharu. Mengapa tiada tempat kepada pemimpin yang kalah? 
 
Yang pertama sekali kita menampilkan muka-muka baharu sesi ini kerana kita hendak memberi peluang mereka beraksi di pentas anak muda di negeri Perak memandangkan zaman atau sesi kali ini merupakan sesi yang sangat mencabar terutamanya ketika Pas sedang mengalami sedikit masalah.

Jadi, kita melihat Pas memerlukan orang-orang baharu untuk beraksi bagi menangani krisis yang sedang berlaku ini terutamanya dalam usaha kita untuk merapatkan saf dan kerjasama yang erat bagi menarik anak muda seramai mungkin untuk bekerja dengan kita. 
 
Ada cakap-cakap mengaitkan pemilihan jawatankuasa Pemuda Pas Perak kali ini lebih beremosi. Kalau sebelum ini pemimpin kalah dalam pemilihan diberikan jawatan dalam jawatankuasa harian, kali ini tidak.

Ada juga yang mengaitkan wujud unsur dendam menyebabkan mereka tidak dilantik. Benarkah?
 
Tak betul tu. Untuk sesi ini kita melantik semula semua yang kalah dalam pemilihan kali ini. Jadi dakwaan mengatakan kita tidak lantik yang kalah tidak benar sama sekali.

Sebagai contoh, Tauran Yahya kita lantik semula sebagai ketua Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan Pemuda Pas Perak dan Uthman Awang sebagai Ketua Lajnah Pengguna dan Alam Sekitar Pemuda Pas Perak.

Ini dua calon yang kalah kita lantik. Mereka tanya apa asas kita lantik mereka yang kalah? Asasnya, mereka ketika mengisi borang dan menandatangani penawaran untuk bertanding pada muktamar lalu secara tindak langsung mereka bersetuju untuk berkhidmat. Jadi kita beri peluang kepada mereka.
 
Apa komen anda mengenai amalan nepotisme dalam Pas. Ahli keluarga menonjol diri untuk dipilih sebagai pemimpin. Kemenangan anda sebagai Ketua Pemuda Pas Perak turut dikaitkan dengan pengaruh sebagai menantu Presiden Pas, bukan sebab kelayakan.
 
Nepotisme ini adalah sesuatu yang negatif sebenarnya iaitu sebagai contoh bila mana presiden yang lantik saya untuk jawatan tertentu seperti setiausaha agung atau jawatan bendahari agung.

Tetapi yang berlaku sekarang ini, saya naik melalui pemilihan daripada sokongan pemuda-pemuda di peringkat kawasan. Begitu juga Khalil (anak Presiden Pas) naik melalui pemilihan dengan sokongan pemuda kawasan dan bukannya presiden yang lantik.

Melihat kepada sejarah dalam politik, saya dididik oleh arwah ayah saya, Allahyarham Kamaruddin Awang Bashir yang juga bekas Ketua Dewan Ulama Pas Negeri dan didik melalui institusi Pas iaitu Kolej Islam Darul Ulum yang diketuai Allayharham Fadzil Noor ketika itu. Saya naik melalui institusi Pas.

Menantu ini kebetulan saya kahwin dengan anak Tuan Guru Presiden. Jadi tidak timbul isu itu dan kalau betul isu nepotisme ini, bermakna Tuan Guru ada 11 menantu, jadi semua menantunya diarahkan duduk di setiap negeri jadi ketua pemuda.

Rata-rata perwakilan di Perak ini profesional dan terpelajar. Mereka berhak menentukan siapa yang harus duduk di kerusi Pemuda Pas di Perak.
 
Apa kecenderungan utama anda bertanding? 
 
Yang pertama, saya telah menerima pencalonan yang luar biasa dari kawasan yang saya tak pernah dapat. Melebihi daripada separuh pemuda kawasan iaitu satu jumla yang luar biasa.

Keduanya, saya merasakan ini adalah tanggungjawab yang tak boleh nak elak untuk bersama-sama rakan-rakan pemuda yang memberikan pencalonan kepada saya untuk berkhidmat pada sesi ini sebagai ketua pemuda walaupun saya sendiri rasa saya tak layak sebab di dalam hadis nabi sebut kamu jangan minta jawatan, jika jawatan itu kamu dapat kerana diminta, nescaya ALLAH tidak akan tolong kamu sehingga selesai pegang jawatan dan jika jawatan itu kamu dapat bukan sebab diminta, ALLAH akan tolong. Jadi saya harap ALLAH tolong.
 
Sesetengah pihak melihatkan pengaruh ulama dalam Pas sudah tidak relevan sebaliknya ada sesetengahnya melihat penguasaan ulama dalam kepimpinan Pas hari ini cuba membersihkan Pas dari anasir yang boleh meruntuhkan parti. Apa pandangan saudara?
 
Kepimpinan ulama di dalam Pas ini masih relevan. Apabila disebut sebagai ulama ini ia difokuskan kepada peringkat pusat. Macam ketua pemuda tak semestinya ulama kerana jika ketua pemuda di kalangan ulama, saya tidak duduk di kerusi ini sebab saya bukan ulama.

Kalau orang kata saya ulama itu tak betul. Ulama dinilai dari segi keilmuan dan ketakwaan kepada ALLAH SWT. Masyarakat yang menilai mereka ulama, tuan guru dan sebagainya.

Menjadi ulama perlu masa yang lama melalui disiplin ilmu yang tinggi. Cumanya Pas memerlukan pemimpin yang menyokong kepimpinan ulama terutama sokongan dari golongan muda.
 
Hubungan Pas dengan PR kini ibarat retak menanti belah. Ini disebabkan beberapa percanggahan dan perbezaan pendapat yang tidak dapat diselesaikan. Apakah masa depan Pas dalam PR dalam bahaya? Adakah Pas bersedia untuk bergerak bersendirian sekiranya DAP dan PKR menolak untuk terus bekerjasama dengan DAP?
 
Sebenarnya, di dalam PR ini saling memerlukan antara satu sama lain, bukan saling hentam menghentam antara satu sama lain. Sebab kita tengok contoh Perak, kalau Pas sendiri pun dari segi kiraan politik pun atas kertas kita tak boleh memerintah begitu juga dengan DAP dan PKR.

Jadi, presiden dah sebut Pas bersama dengan masyarakat majmuk. Pada masa ini memang Pas perlu kepada kerjasama yang erat di antara parti-parti PR. Kita boleh bersetuju dengan apa yang kita tak bersetuju. Insya-ALLAH hubungan antara PR akan pulih sebab semua ada tujuan yang sama iaitu membanteras penyelewengan yang berlaku hari ini.

Tohmahan bekerjasama dengan Umno itu sengaja direka cipta dan tiada asasnya.
 
Selain di peringkat negeri, saudara juga merupakan YDP Pas Larut, bagaimana ust membahagikan masa untuk kawasan dan Pemuda Negeri?
 
Kita ini sebenarnya 'Super Team' bukan 'superman'. Sesi ini, apa yang saya nak bawa ialah gagasan daripada team sendiri secara kolektif. Maknanya apa yang dibawa bukan saya tetapi kita, Pemuda Pas atau Pas Kawasan Larut.

Dengan itu, bebanan jadi kurang dan kita akan buat retreat Pas kawasan dan retreat Pemuda Pas kawasan untuk gariskan misi dan visi bersama. Kita akan bergerak seiring.
 
Apa perancangan jangka pendek dan panjang Pemuda Pas negeri bagi tempoh dua tahun menjelang PRU14?
 
Untuk jangka panjang, pertama sekali kita mahu mencari reda ALLAH dan selamat di akhirat. Yang keduanya, kita nak memenangi PRU akan datang semua kerusi yang kita tandingi. Kemudian kita nak menempatkan calon-calon pemuda sekurang-kurangnya 10 orang sebab pengundi hari ini banyak generasi Y.

Dalam jangka masa pendek pula, kita akan rapatkan saf pemuda yang sedia ada di semua peringkat supaya semua peringkat berasa bertanggungjawab dan kebersamaan dalam Pemuda Pas Negeri Perak, mengambil contoh apa yang Rasulullah buat bila sampai di Madinah, dia satukan kaum yang bertelagah dan berjaya menang peperangan demi peperangan. Kita juga akan mantapkan pengurusan organisasi kita di semua peringkat.
 
Seperti yang kita sedia maklum, Pemuda Pas Pusat turut tampil dengan barisan kepimpinan yang baharu. Apa pandangan anda tentang barisan kepimpinan baharu dan apakah yang diharapkan Pemuda Pas Perak terhadap kepimpinan Pemuda Pas Pusat itu?
 
Pertama sekali, saya mewakili Pemuda Pas Perak mengucapkan tahniah kepada kepimpinan yang baharu dipilih. Doa kami semoga kalian dapat menjalankan amanah dengan baik.

Kita mengharapkan agar pimpinan merangka agenda utama untuk menyatukan saf Pemuda semua peringkat. Keduanya, kita mengharapkan pimpinan merancang satu agenda yang berkesan untuk menarik sokongan anak muda kepada Pas. Pada masa yang sama, kita mahu Pemuda Pas kembali ke meja rundingan bersama pimpinan PR.

PROFIL

Nama: Mohd Akmal Kamarudin
Umur:37 tahun
Asal: Batu Kurau
tempat lahir: Baling, Kedah
Status: berkahwin
 
Jawatan terkini yang disandang:
 
1) Ketua pemuda pas perak,
2) Yang Dipertua Pas Kawasan Larut
Latar belakang akademik: pengajian
terakhir peringkat Ijazah Sarjana di Universiti Al-Auza'i

Pengalaman politik:
 
1) Calon Pas Dun Selama
2) Timbalan YDP Pas Kawasan Larut,
3) Ketua Penerangan Pas Larut,
4) Timbalan Ketua Pemuda Pas Perak,
5) Ketua Penerangan Pemuda Pas Perak.
6) Timbalan Ketua Pemuda Pas Larut.
Pengalaman mahasiswa:
1) Presiden Persatuan Mahasiswa Malaysia Syria.
2) Presiden Persatuan Mahasiswa Kolej Islam Darul Ulum.

Pakatan masih wujud, kata Nik Abduh

Posted: 16 Jun 2015 05:52 AM PDT

SINAR HARIAN


Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz
 
 
 
KUALA LUMPUR - PR masih wujud dengan adanya kerjasama antara Pas dan PKR meskipun DAP mengisytiharkan gabungan tersebut tidak lagi wujud, kata Ketua Pemuda Pas, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz.

Beliau berkata, PR ditubuhkan atas dasar kerjasama dan kesepakatan tiga parti berkenaan dan apa jua keputusan perlu dicapai secara bersama dan bukannya secara bersendirian.

"PR tidak 'habis' walaupun hilang satu. DAP lah habis...kita ada lagi PR, ada dua parti ke atas, maka gabungan itu wujud, ia bergantung kepada hubungan Pas dan PKR.

"Kita kekal dengan PR. Keputusan DAP bukan bubar PR...itu bermakna dia buat keputusan dia. Kita tidak keluar PR..Kalau dia tolak kita, kita ada PKR," katanya di lobi Parlimen hari ini.

Nik Abduh yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas mengulas berhubung keputusan DAP hari ini mengisytiharkan PR yang terdiri daripada parti itu, PKR dan Pas tidak lagi wujud.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, keputusan yang dibuat susulan Muktamar Pas untuk memutuskan hubungan dengan DAP telah 'membunuh' pakatan itu.

Jawatankuasa eksekutif pusat DAP dalam mesyuaratnya semalam mencapai kata sepakat berhubung PR tidak lagi wujud.

Nik Abduh juga berkata, masa depan PR kini umpama di tangan PKR untuk diputuskan dan diselamatkan supaya krisis itu tidak terus berlanjutan.

Sementara itu, Naib Presiden PKR yang juga Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli berkata pihaknya akan membincangkan perkembangan terbaru itu dalam mesyuarat Biro Politik mingguan yang akan diadakan di ibu pejabat mereka di sini, malam ini.

"Saya mengambil maklum kenyataan DAP mengenai kedudukan DAP dan Pakatan Rakyat seperti yang ditandatangani oleh Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP sebentar tadi.

"Pimpinan Keadilan di semua peringkat tidak akan mengeluarkan sebarang kenyataan sehinggalah pendirian parti mengenai perkara ini dimuktamadkan," katanya dalam satu kenyataan. - Bernama


PAC tegur 1MDB diaudit akhir sekali

Posted: 16 Jun 2015 05:49 AM PDT

MALAYSIAKINI


 


Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) Tan Seng Giaw menyanggah Kementerian Kewangan bahawa audit 1MDB belum dibuat kerana proses sama terhadap anak syarikatnya Edra Global Energy belum selesai.

Tan berkata beliau tidak setuju dengan kenyataan Timbalan Menteri Kewangan II Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah bahawa syarikat induk 1MDB akan diaudit akhir sekali oleh firma Deloitte.

"Proses audit sepatutnya bermula dengan syarikat syarikat pemegangan dahulu.

"Prosedurnya salah," katanya dalam sidang media di parlimen hari ini.

Husni semalam berkata Deloitte sedang melaksanakan audit akaun 1MDB secara berperingkat bermula dengan aset tenaganya Edra Global Energy.

Husni berkata ini memandangkan 1MDB melibatkan akaun yang disatukan merangkumi pelbagai syarikat bawahnya dan memandangkan ia sedang disiasat oleh Jabatan Ketua Audit Negara.

Jelaskany, Edra yang mempunyai 13 syarikat diaudit terlebih dahulu sebelum diikuti syarikat hartanah dan syarikat-syarikat pegangan.

Sementara itu, dalam sidang media sama, Pengerusi PAC Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata Kementerian Kewangan sepatutnya mengarahkan audit 1MDB secepat mungkin.

Katanya, syarikat awam tersenarai juga menyiapkan auditnya di penghujung tahun sebelum tarikh akhir tahun kewangan ditetapkan.

Justeru, kata anggota parlimen Pulau itu, syarikat berkaitan kerajaan patut mengikutinya dan malah lebih ketat lagi.


"Saya Tak Boleh Cakap Banyak Nanti..." - TMJ

Posted: 16 Jun 2015 05:44 AM PDT

MSTAR ONLINE
 

 
 
 
JOHOR BAHARU: Tunku Mahkota Johor (TMJ), memohon maaf kepada para penyokongnya yang berhimpun di hadapan pintu Istana Bukit Serene di sini pada petang Selasa kerana tidak dapat bercakap banyak kerana khuatir tindakannya itu bakal membangkitkan kemarahan pihak lain.

Tunku Ismail Sultan Ibrahim dipercayai merujuk kepada Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Nazri Aziz yang kini diketahui umum sedang berbalas-balas kenyataan berhubung isu semasa dengannya.

"Terima kasih atas sokongan anda. Saya tidak mahu bercakap banyak, kerana ada orang di Putrajaya yang mahu membelasah saya," katanya kepada orang ramai di luar pintu istana di sini pada Selasa.

TMJ berkata beliau akan sentiasa menegakkan ketuanan negeri untuk memastikan keamanan dan keharmonian rakyat Johor.

"Saya akan terus bersuara untuk rakyat Johor," katanya.

Sebelum itu, TMJ menerima sorakan padu daripada orang ramai sebaik sahaja muncul di khalayak umum.

Kira-kira 1,500 warga Johor hadir yang di Istana Bukit Serene melaungkan 'Daulat Tuanku' sebaik sahaja TMJ bersama isteri dan adik-beradiknya, keluar untuk bertemu orang ramai.

Ahli-ahli daripada pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) juga berkumpul di hadapan istana Bukit Serene untuk menunjukkan kasih sayang dan sokongan mereka terhadap kerabat Diraja Johor.

Penyokong menuntut Nazri berundur daripada jawatannya kerana membuat kenyataan biadap terhadap keluarga diraja.

Kumpulan itu juga telah mengemukakan memorandum kepada pegawai-pegawai istana.

Orang ramai turut menyanyikan lagu negeri Johor sebelum kerabat Diraja kembali ke dalam kawasan istana dan himpunan kemudiannya berakhir kira-kira pukul 5.30 petang.

Formula Ku Li mungkin kembali, kata Zuhdi

Posted: 16 Jun 2015 05:43 AM PDT

MALAYSIAKINI


 


Walaupun DAP mengisytiharkan Pakatan Rakyat tidak lagi wujud, keadaan masih tidak jelas apabila pemimpin PAS kelihatan keberatan menerima perkembangan itu.

Selain beranggapan ia "pandangan DAP", seorang pemimpin lantang PAS Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata pengumuman DAP hari ini bermaksud parti itu keluar Pakatan.

Bagaimanapun, kata anggota jawatankuasa Pusat PAS itu, gabungan PAS-PKR tidak terjejas dan Pakatan sebenarnya masih kekal.

"Pakatan terus kekal dengan gabungan PAS dan PKR, sebagaimana pernah berlaku kepada Barisan Alternatif (BA) sebelum ini," katanya merujuk peristiwa pada tahun 2002 itu.

DAP ketika itu keluar BA selepas pertelingkahan isu negara Islam yang digagaskan PAS.

Sementara itu, mengulas keadaan di Selangor, Zuhdi berkata PKR perlu membuat keputusan sama ada akan meneruskan gabungan dengan PAS dalam Pakatan atau tidak.

"Sekiranya PKR juga menarik diri dari Pakatan, maka tidak mustahil kerajaan negeri Selangor goyah," katanya.

"Sekiranya PKR terus bersama PAS dalam Pakatan, maka mereka perlu menentukan sama ada menerima kehadiran DAP dalam Kerajaan Selangor atau tidak, di samping mereka juga perlu menentukan sama ada meneruskan sokongan kepada DAP di Pulau Pinang atau tidak."

Pandangan peribadi

Keputusan itu, katanya lagi, bakal menentukan negeri mana yang menjadi goyah, kerajaan negeri Selangor atau kerajaan negeri Pulau Pinang.

Beliau juga berkata tidak mustahil formula Tengku Razaleigh Hamzah melalui dua barisan pembangkang akan dipakai semula di negara itu.

Parti Melayu Semangat 46 sekitar tahun 90-an memimpin barisan pembangkang melalui dua gabungan berbeza – Angkatan Perpaduan Ummah (APU) dan Gagasan Rakyat.

APU menyaksikan gabungan parti-parti Islam, termasuk PAS, sementara Gagasan Rakyat pula menyaksikan gabungan Semangat 46 dengan DAP, Parti Rakyat Malaysia (PRM) dan Parti Bersatu.

PAS belum menyatakan pendirian rasminya setakat ini. Seorang pegawai penerangan parti Islam itu menegaskan bahawa kenyataan Zuhdi itu cuma pandangan peribadi.

Bagaimanapun, kenyataan Zuhdi itu siarkan di Facebook Dewan Ulama dan yang hampir sama di organ rasmi PAS, Harakahdaily hari ini. 


Kit Siang: PR tidak wujud lagi, habis cerita

Posted: 16 Jun 2015 05:28 AM PDT

Lim Kit Siang Lim Kit Siang
 
 
KUALA LUMPUR - Penasihat DAP Kebangsaan, Lim Kit Siang hari ini menegaskan partinya tidak perlu menunggu Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk mengumumkan 'pembubaran' PR.

Beliau berkata, PR sudah tidak wujud lagi susulan keputusan Pas dalam muktamar lalu yang meluluskan usul Dewan Ulama untuk memutuskan hubungan dengan DAP.

"Dia (Lim Guan Eng) tidak kata pembubaran... kita kata tidak wujud lagi oleh kerana apa yang berlaku, khasnya usul muktamar Pas. Kita kena terima itu dan teruskan perjalanan.

"(Tak tunggu Wan Azizah umum?) Tidak (tunggu)... sudah tidak wujud. Jika satu parti telah luluskan usul, jadi kena hadapilah," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Dewan Rakyat, hari ini.

Hari ini, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng mengumumkan parti itu menerima keputusan Pas dalam muktamar lalu sekali gus menyatakan bahawa PR sudah tidak wujud lagi.

Namun, sehingga hari ini, Majlis Syura Ulama Pas masih belum membuat keputusan berhubung usul muktamar tersebut.

Dalam pada itu, ketika ditanya kemungkinan DAP bersikap terburu-buru dalam membuat keputusan, Kit Siang segera menafikannya dan enggan mengulas lanjut.

"Saya tak rasa begitu. Saya tidak mahu komen tentang itu.

"(Tidak ada lagi perkataan PR?) PR sudah tidak wujud lagi kerana ketetapan usul muktamar Pas yang diluluskan," katanya.

Ketika diminta mengulas lanjut berkaitan Pas, Kit Siang segera menangkis soalan yang dibangkitkan pemberita dan menganggap kisah PR itu sudah tamat.

"Saya tak akan bazirkan masa dengan polemik begitu. PR sudah tidak wujud...habis cerita. Kita kena teruskan (perjuangan) dan tidak bazir masa dengan polemik.

"Harapan yang diberi rakyat telah musnah, jadi, kita kena beri harapan baharu. Inspirasi pada PRU13 untuk membawa perubahan itu masih relevan," katanya.


'Politik suapan' punca imej kerajaan tercalar

Posted: 16 Jun 2015 05:26 AM PDT


 
 
KUALA LUMPUR - Imej kerajaan dan perkhidmatan awam akan bertambah baik sekiranya orang politik di peringkat atasan menjauhi pelbagai salah laku termasuk rasuah dan penyelewengan kuasa.

Demikian kata bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad sambil menyifatkan golongan itu paling bermasalah kerana boleh mempengaruhi semua peringkat kerajaan dengan persepsi negatif.

"Merekalah yang perlu membuat perubahan kepada diri mereka untuk memperbaiki persepsi buruk itu, bukan dengan ucapan tetapi dengan menjauhkan diri daripada terlibat dalam rasuah, pilih kasih, penyalahgunaan kuasa dan projek-projek yang boleh dipersoalkan.

"Ianya adalah bentuk politik yang kita telah bina, sama ada dengan sengaja atau tidak dan kita telah mewujudkan politik suapan dan pembaziran," katanya pada perasmian Seminar Kelestarian Integriti Dalam Perkhidmatan Awam: Antara Isu dan Cabaran di Institut Integriti Malaysia, di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, Abdul Hamid juga mendakwa, sikap yang ditonjolkan orang politik telah mencalarkan integriti kerajaan apabila mereka mencampuri soal pentadbiran.

"Jika mereka campur tangan untuk memastikan bahawa dasar dan peraturan yang mereka tetapkan dipatuhi, tidak mengapa.

"Tetapi, apabila mereka campur tangan kerana kepentingan diri, penyokong atau parti, maka ia akan menyebabkan pelaksanaannya menyimpang daripada dasar yang telah ditetapkan," ujarnya.

Dalam pada itu, beliau turut mempersoalkan keinginan politik mereka untuk mengelakkan diri daripada terlibat dengan salah laku tersebut hingga menyebabkan politik suapan menjadi budaya dalam penjawat awam.

"Politik suapan ini telah menjadi sebahagian daripada budaya kita, sehinggakan orang-orang di peringkat bawahan pun mengharapkannya.

"Politik suapan dan pembaziran itu memerlukan wang. Maka parti-parti yang bertanding perlu mencari wang," katanya lagi.


PKR kini penentu PR wujud atau tidak

Posted: 16 Jun 2015 05:24 AM PDT

PR



KUALA LUMPUR - Umpama telur di hujung tanduk, pendirian terbaharu DAP bahawa PR 'tidak lagi wujud' pastinya meletakkan PKR dalam keadaan genting untuk membuat keputusan mengenai kedudukan pakatan pembangkang.

Sama ada PR, gabungan kerjasama politik yang dibentuk DAP, Pas dan PKR pada 1 April 2008 akan berkubur atau kekal, sebenarnya bergantung kepada pendirian PKR, yang kini tersepit sama ada mahu menyebelahi DAP atau Pas.

Penganalisis politik melihat keputusan dan pendirian PKR akan menjadi penentu, selepas Pas dan DAP memutuskan hubungan kerjasama sesama mereka dan masing-masing pula hanya mahu menjalinkan kerjasama dengan PKR.

Setiausaha Agung PKR Mohd Rafizi Ramli, yang juga Naib Presiden parti, dilapor sebagai berkata PKR akan mengadakan mesyuarat Biro Politik mingguan malam ini untuk membincangkan perkembangan terbaharu berkenaan.

Perseteruan antara Pas dan DAP tiba di kemuncaknya hari ini apabila DAP mengisytiharkan PR tidak lagi wujud. Pendirian DAP, yang diumumkan Setiausaha Agung parti Lim Guan Eng, diputuskan Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP dalam mesyuaratnya semalam, yang mencapai kata sepakat bahawa PR tidak lagi wujud.

Ini susulan daripada keputusan Muktamar tahunan Pas ke-61 pada awal bulan ini yang menerima tanpa bahas usul Dewan Ulama yang mahu Pas memutuskan hubungan dengan DAP, tetapi kekal bersama pakatan.

Lim berkata keputusan Muktamar Pas itu untuk memutuskan hubungan dengan DAP telah 'membunuh' pakatan itu.

Selangor dan Pulau Pinang terkesan? 

Sudah pasti kesan kepada keputusan DAP itu akan menjejaskan perjalanan pentadbiran kerajaan negeri yang dikuasai mereka di Selangor dan juga Pulau Pinang.

Komposisi Dun Selangor yang mempunyai 56 kerusi, Pas dan DAP masing-masing menang 15 kerusi, PKR (13), BN (12) dan Bebas (satu). Bagi Dun Pulau Pinang yang mempunyai 40 kerusi, DAP menguasai 19 kerusi, PKR (10), BN (10) dan Pas (satu).

Apakah nasib Selangor dan Pulau Pinang ekoran pergolakan politik pakatan pembangkang?  

Pensyarah kanan Sains Politik Universiti Teknologi MARA (UiTM) kampus Dungun, Terengganu Che Hamdan Che Mohd Razali berpendapat keputusan DAP itu tidak akan menjejaskan perjalanan kerajaan negeri di Selangor mahupun Pulau Pinang.

"Bagaimanapun, ia bergantung kepada komitmen semua Adun parti-parti berkenaan untuk memberikan sokongan kepada kepimpinan negeri yang ada sekarang.

"Di Selangor, saya rasa tidak menjadi masalah selagi Adun Pas dan DAP memberikan sokongan kepada (Menteri Besar Selangor) Mohamad Azmin (Ali) untuk terus menerajui kerajaan negeri," katanya kepada Bernama.

Che Hamdan meramalkan bahawa PKR akan terus menjalinkan kerjasama dengan kedua-dua parti itu bagi memastikan mereka tidak menghadapi risiko kehilangan jawatan Menteri Besar di Selangor.

Dekan Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia Prof Madya Dr Ahmad Martadha Mohamed pula berpendapat jika DAP masih meneruskan hubungan kerjasama politik dengan PKR, ini akan membolehkan kedua-dua parti itu membentuk kerajaan di Pulau Pinang tetapi tidak di  Selangor.

"Di sisi undang-undang, kerajaan pakatan di Pulau Pinang tidak akan terjejas kerana Pas hanya mempunyai satu kerusi, jadi jumlah kerusi majoriti masih dikuasai oleh DAP dan PKR.

"Tetapi sebaliknya akan berlaku di Selangor jika Pas menarik diri daripada pakatan. Implikasinya besar kerana jika PKR dan DAP bergabung mereka hanya mempunyai 28 kerusi sahaja dan ini tidak cukup untuk membentuk kerajaan," katanya.

Ahmad Martadha menambah meskipun Pas dan Umno bergabung selepas ini, masalah kekurangan satu kerusi tetap wujud untuk membentuk kerajaan dan bagi menyelesaikan perkara itu, Sultan Selangor perlu bertindak memanggil Menteri Besar dengan kadar segera bagi mengetahui keadaan semasa yang berlaku.

"Adalah tidak mustahil sekiranya Dun Selangor akan dibubarkan bagi memastikan siapakah yang akan mempunyai kerusi majoriti untuk membentuk kerajaan," katanya.

DAP dipengaruhi persepsi

Jika dilihat pada sejarah, Pas dan DAP pernah bekerjasama menerusi Barisan Alternatif (BA) pada 1999 yang turut dianggotai Parti Keadilan Nasional dan Parti Rakyat Malaysia (PRM), sebelum Keadilan dan PRM bergabung membentuk PKR pada 2003.

Lantaran tidak bersetuju dengan dasar Pas memperjuangkan penubuhan negara Islam, DAP keluar daripada BA pada 2001. Ini menjadikan hanya Pas dan Keadilan kekal bekerjasama dan memberi tentangan kepada BN pada pilihan raya umum 2004 dan 2008.

Apakah sebenarnya yang mahu dilakukan DAP?

Che Hamdan berkata pendirian DAP pada hari ini dilihat tergantung sama ada mahu membubarkan pakatan pembangkang atau parti itu keluar daripada pakatan.

"Kenyataan DAP ini dikeluarkan atas persepsi bahawa muktamar Pas telah meluluskan usul berpisah dengan DAP," katanya.

Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man pada 5 Jun lepas dilapor sebagai berkata usul Dewan Ulama Pas itu akan dikaji di peringkat Majlis Syura dan Jawatankuasa Pas Pusat.

Ini sekaligus menggambarkan ia bukanlah pendirian rasmi Pas.

Pakatan bukan gabungan yang sah

Ahmad Martadha berkata 'Pakatan Rakyat' yang diwujudkan Pas-PKR-DAP untuk membentuk kerajaan bukanlah satu gabungan yang sah kerana ia tidak didaftarkan dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Beliau berkata sama ada Pas atau DAP keluar daripada pakatan pembangkang, PR tetap tidak akan terbubar kerana ia adalah gabungan parti-parti politik yang diwujudkan secara tidak formal bagi menentang BN.

Ahmad Martadha berkata krisis yang berlaku dalam pakatan pada hari ini sememangnya sudah diramal oleh ramai pihak ekoran perbezaan ideologi politik terutama antara DAP dan Pas.

Ketua Pemuda Pas Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz hari ini dilapor berkata pakatan pembangkang masih wujud dengan adanya kerjasama antara Pas dan PKR meskipun DAP mengisytiharkan gabungan tersebut tidak lagi wujud.

Ahli Parlimen Pasir Mas itu berkata pakatan pembangkang ditubuhkan atas dasar kerjasama dan kesepakatan ketiga-tiga parti berkenaan dan apa jua keputusan perlu dicapai secara bersama dan bukannya secara bersendirian.

Nik Mohamad Abduh mengakui masa depan pakatan pembangkang kini di tangan PKR untuk memutuskannya dan menyelamatkan daripada krisis yang dihadapinya. - Bernama

TMJ: Orang Putrajaya nak belasah 'hamba rakyat'

Posted: 16 Jun 2015 05:21 AM PDT

MALAYSIAKINI


 


Tengku Mahkota Johor mengucapkan terima kasih terhadap rakyat Johor yang hadir menyatakan sokongan ketika baginda bertelagah dengan seorang menteri kabinet.

Menegaskan akan bersuara demi kesejahteraan rakyat, Tunku Ismail Sultan Ibrahim sempat menyindir "orang di Putrajaya".

"Saya tak mahu bercakap banyak, kerana ramai orang di Putrajaya nak whack (belasah) saya," kata baginda merujuk kepada kenyataan lantang Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz sebelum ini.

Tunku Ismail juga menegaskan bahawa baginda akan sentiasa menegakkan kedaulatan Johor dan terus bersuara demi bangsa Johor dan rakyat Malaysia.

"(Ini) sebagaimana pesanan Duli Yang Maha Mulia ayahanda saya, bahawa saya adalah hamba rakyat Johor," katanya.

Ratusan berkumpul di luar istana negeri di Bukit Serene, Johor Bahru petang ini bagi menyatakan bantahan ke atas kenyataan menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz.

Tunku Ismail turut serta dalam perhimpunan itu dengan bersalaman dan menundukkan kepala kepada orang ramai tanda beliau seorang "hamba rakyat".

Orang ramai dilaporkan menuntut Nazri meminta maaf secara terbuka susulan kenyataannya yang menegur Tunku Ismail kerana menyifatkan orang yang menggambarkan Datuk Seri Najib Razak mahu menyembunyikan sesuatu.

Tunku Ismail menyatakan kritikan itu selepas Najib tidak hadir dalam dialog terus terang bersama NGO atas alasan keselamatan dan nasihat polis.

Pengkritik utamanya Tun Dr Mahathir Mohamad bagaimanapun turut serta dan berjaya mencuri pentas sebelum diberhentikan dan diiring keluar daripada acara itu oleh polis.

Tidak senang dengan perkara itu, Nazri kemudian meminta Tunku Ismail tidak campur tangan dalam hal ehwal politik atau bersedia untuk 'dibelasah'


Umpama pelarian di tanah air sendiri

Posted: 16 Jun 2015 12:14 AM PDT


 
 
DUNGUN - Lahir dan membesar di Malaysia, namun kehidupan sebuah keluarga dari Kampung Lentang, di sini, ibarat pelarian di tanah air sendiri kerana tidak mempunyai sebarang dokumen pengenalan diri serta taraf kewarganegaraan tidak diiktiraf.

Menurut ketua keluarga tersebut, Awang Abdullah, 51, masalah itu berlaku apabila dia mengahwini isterinya, Hamidah Jusoh yang berasal dari Thailand, yang mana upacara akad nikah mereka berlangsung di negara jiran itu.

Menurut Awang, kerana tidak didaftarkan di negara ini, perkahwinan mereka tidak diiktiraf sekali gus mendatangkan masalah pendaftaran sijil kelahiran anak-anak mereka.

"Empat anak saya tiada sijil kelahiran manakala dua lagi mempunyai sijil kelahiran tetapi statusnya adalah anak tidak sah taraf dan dibin/bintikan dengan nama Abdullah," katanya.

Awang memberitahu, dia dan Hamidah berkahwin pada kira-kira 30 tahun lalu dalam usia terlalu muda dan empat anaknya yang berusia 21 hingga 29 tahun dilahirkan dengan bantuan bidan kampung.

"Saya berasal dari Kampung Dendang dan mempunyai taraf warganegara serta kad pengenalan.

"Hamidah datang ke Malaysia untuk bekerja dan kami hanya ke Thailand untuk kahwin, kemudian pulang semula ke negara ini," katanya menceritakan kisah perkahwinan mereka.

Tidak fikir panjang

Awang mengakui dia dan Hamidah tidak berfikir panjang semasa melangsungkan perkahwinan terutama berkenaan masalah yang timbul sekarang dan kesannya amat membebankan.

"Dua anak kami berusia 15 dan 12 tahun lahir di Hospital Dungun dan ada sijil kelahiran, tetapi tidak dapat didaftarkan sebagai anak saya kerana tiada surat nikah.

"Kami ada surat nikah di Thailand tetapi terdapat sedikit kecelaruan identiti menyebabkan pendaftaran nikah di negara ini menghadapi masalah. Kami sudah ke pejabat berkaitan tetapi permohonan tidak dapat diproses kerana dokumen diperlukan tidak
lengkap," katanya.

Awang berkata, ketiadaan sijil kelahiran dan kad pengenalan menyebabkan kesemua anaknya tidak dapat bersekolah dan kehidupan mereka terpinggir

"Anak-anak saya jadi mangsa keadaan serta dilayan seperti warga asing ketika ingin mendapatkan khidmat di mana-mana agensi kerajaan termasuk hospital.

"Dua anak saya, Norliana Najwa, 27 dan Mazila, 23, sudah berkahwin dengan pemuda tempatan, tetapi perkahwinan mereka terpaksa dilangsungkan di Thailand kerana sukar dilaksanakan di negara ini," katanya.

Tidak bersekolah

Menurut Awang, ketika mahu mendaftarkan anak sulungnya, Mohd Ridhuan, 29, ke sekolah, permohonan ditolak kerana dianggap bukan warga negara dan sejak itu, dia tidak lagi menghantar anak-anaknya ke sekolah termasuk dua anak yang mempunyai sijil kelahiran.

"Anak-anak saya boleh membaca selepas belajar dengan rakan-rakan. Saya tidak tahu bagaimana mahu mengatasi masalah ini dan saya risau jika keadaan ini berterusan masa depan anak-anak saya gelap," katanya.

Sementara itu, Norliana Najwa berkata, ketiadaan kad pengenalan memaksanya melangsungkan perkahwinan di Thailand dan kini, dia bersama suaminya, Rozeri Abd Razak, 50, telah mempunyai dua anak.

Katanya, masalah tersebut turut menyebabkan dia terpaksa membayar beribu ringgit untuk mendapatkan rawatan bersalin kerana dianggap sebagai warga asing.

"Bagaimanapun saya bersyukur kerana kedua-dua anak saya, Ahmad Qausar Rahimi, 2, dan Nor Batrisya, empat bulan diberikan sijil kelahiran dan taraf warganegara Malaysia.

"Kami dah cuba daftar perkahwinan di sini tetapi gagal kerana memerlukan kad pengenalan saya. Adik saya, Mazila yang juga berkahwin dengan lelaki tempatan, turut menghadapi masalah sama. Dia juga telah dikurniakan dua cahaya mata," katanya.

Hasrat kahwin terbantut

Sementara itu, Mohd Ridhuan memberitahu, hasratnya mendirikan rumah tangga sentiasa terbantut berikutan ketiadaan kad pengenalan dan dia juga tidak dapat bekerja seperti rakan-rakannya.

"Sudah tiga kali saya putus hubungan ketika hampir ke jinjang pelamin. Apabila ibu bapa pasangan saya tahu saya tiada kad pengenalan mereka bantah hasrat kami untuk membina rumah tangga.

"Berkenaan kerja, saya hanya mampu buat kerja kampung kerana masalah tersebut. Saya juga tidak dapat ambil lesen memandu," katanya.

Bantu ikut saluran tertentu

Sinar Harian cuba mendapatkan pandangan Ketua Pembangunan Masyarakat Daerah Dungun, Din Adam berhubung masalah keluarga ini dan respons yang diterima adalah, beliau akan meneliti kes tersebut serta akan berusaha membantu mengikut saluran tertentu.

Din memaklumkan telah bertemu ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) berkenaan untuk bertanya perihal keluarga itu.

"Kita akan lihat taraf sebenar keluarga itu dan cari penyelesaian mengikut saluran sepatutnya. Masalah atau punca sebenar akan dikenal pasti.

"Kepada keluarga berkenaan, saya nasihatkan agar mereka melengkapkan segala dokumen diperlukan pejabat agama dan pejabat pendaftaran," katanya.

Beliau turut berharap agar agensi berkaitan membantu dalam memberi nasihat atau langkah perlu dilakukan oleh keluarga ini dalam menangani masalah mereka kerana mereka mungkin kurang menerima pendedahan atau pengetahuan mengenai perkara sebegini.


Sepasang Tangan Misteri Dirakam Di Gunung Kinabalu Selepas Gempa

Posted: 16 Jun 2015 12:11 AM PDT

MSTAR ONLINE

 
 
PETALING JAYA: Sepasang tangan misteri dikesan muncul pada dua gambar berasingan yang diambil tidak lama selepas berlakunya gempa bumi sekuat 5.9 skala ritcher di Sabah Jumaat lalu.

Gambar asal yang dirakam di Taman Kinabalu itu dikongsi oleh Naib Presiden Persatuan Komuniti Bugis Sabah, Samasuddin Yusop yang turut berada di dalam gambar berkenaan.

"Ramai yang bertanya tentang gambar itu, tetapi kami menghadapi kesukaran untuk menentukan sama ada milik 'makhluk' lain atau kesilapan kamera," kata bekas Ketua Komunikasi Korporat Universiti Malaysia Sabah (UMS) itu.

Gambar yang kini menjadi viral di laman sosial itu dikatakan telah dirakam dua gajet berasingan iaitu telefon bimbit dan kamera jenis Nikon.

Ketika gambar itu dirakam oleh telefon bimbit, terdapat sepasang tangan muncul di bahagian poket seluar lelaki yang dikenali sebagai Misbahuddin Rida, manakala gambar yang dirakam oleh kamera pula hanya kelihatan sebelah tangan, dalam kedudukan yang sedikit berubah.

Kumpulan PKB tersebut dilaporkan melawat Gunung Kinabalu pada Selasa untuk menyampaikan sumbangan kepada malim gunung dan anggota polis yang terjejas akibat gempa berkenaan.

Sumbangan tersebut telah disampaikan kepada malim gunung Mohd Rizuan Kauhinin yang menjadi wira apabila menyelamat seorang kanak-kanak lelaki yang cedera semasa menuruni gunung selepas berlaku gempa.

Gambar malim gunung berkenaan kemudian menjadi viral di laman sosial di dua negara iaitu Malaysia dan Singapura.

Menurut Samasuddin, imej yang dirakam daripada telefon bimbit kelihatan lebih menyeramkan daripada yang diambil menggunakan kamera.

"Sehari selepas gambar diambil, ahli kumpulan kami telah memeriksa semula imej itu dan kami semua terkejut melihatnya," ceritanya.

Bagaimanapun, Samasuddin tidak bimbang dengan kemunculan tangan berkenaan kerana mereka mempunyai niat yang baik ketika berkunjung ke Gunung Kinabalu.

Samasuddin sebaliknya menganggap ia sebagai kejadian aneh yang memberi pengajaran baru kepada mereka.

Dia memberitahu, pelbagai upacara keagamaan masih dilakukan oleh masyarakat setempat disamping pelbagai pihak berkuasa sedang berusaha melakukan operasi mencari dan menyelamat.

"Kami hanya mampu sedekahkan Al-Fatihah kepada mangsa-mangsa yang beragama Islam, dan bagi bukan Islam, kami berdoa agar mereka bersemadi dengan aman," katanya.

Dalam pada itu, Misbahuddin tidak memandang serius terhadap kemunculan tangan di poket seluarnya.



"Pada mulanya, saya bimbang dengan kemunculannya, tapi tak apa... ia perkara normal.

"Saya memikirkan ia tangan kanan saya, tetapi merasa pelik kerana kedudukan tangan saya ketika itu adalah lurus dan agak susah untuk melakukan demikian," jelasnya.

Walaupun tidak ingat akan keadaan sebenar tangannya semasa gambar diambil tetapi Misbahuddin yakin bahawa ia bukan anggota badan miliknya.

"Tangan itu agak gelap dan kukunya seperti telah mati. Saya juga agak gelap tetapi tangan kanan saya tidak segelap yang muncul, malah ketika itu saya memakai baju lengan panjang, tetapi tidak kelihatan baju itu," ceritanya.

DAP dan PKR, jangan masuk campur - Nik Zawawi [TONTON VIDEO]

Posted: 15 Jun 2015 11:30 PM PDT

Oleh Nur Atiqah Abd Samad

 
Post Pic




SHAH ALAM: DAP dan PKR tidak faham prosedur sesuatu usul dalam PAS, sehubungan itu kedua-dua parti itu disaran agar tidak masuk campur.

Itu penegasan daripada Timbalan Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Dr Nik Mohd Zawawi Nik Salleh.

"Dia (PKR,DAP) tak faham. Mereka tak payah nak campur masalah dalaman PAS, kita nak bawa ke mana-mana ikut pandai kitalah," katanya kepada Antarapos.

DAP dan PKR mengambil ketetapan bahawa 'usul putus hubungan dengan DAP' yang diluluskan Muktamar PAS sudah berkuatkuasa dan tidak perlu dibawa kepada Majlis Syura Ulama.

Ini kerana dakwa dua parti itu usul berkenaan sudahpun diluluskan oleh badan pembuat keputusan tertinggi dalam PAS justeru tiada keperluan untuk dibincang Majlis Syura Ulama lagi.

Ketika ditanya mengenai kedudukan PAS setakat ini, ujar Nik Zawawi parti itu masih anggota Pakatan Rakyat.

"Kita masih biasa lagi, kita tak ada apa-apa keputusan. PAS ni berpegang pada prinsip agama, sekiranya agama masih membenarkan kita berada dalam Pakatan maka kita kekal dalam Pakatan.

"Kalau agama dari segi hukumnya kata Tahaluf Siyasi batal, kita akan keluar daripada Pakatan. Ia berasaskan kepada hukum," jelasnya.

Namun sekiranya perkara sebaliknya berlaku meskipun hubungan yang terjalin antara ketiga-tiga komponen ini berjalan dengan baik tetapi tidak mengikut lunas-lunas agama, maka ia akan terbatal.

"Sekiranya hukum memutuskan untuk kita putus maka kita putuslah. PAS ni perjuangan Islam dan akan ikut lunas-lunas yang digariskan dalam agama Islam.

"Kalau Tahaluf Siyasi ini syarat-syarat masih kekal, walaupun sukar kita akan tetap dalam Pakatan. Sekiranya syarat-syarat dan peraturan itu terbubar/terbatal maka walaupun tiada masalah kita akan keluar," katanya.

Nik Zawawi berkata, tarikh untuk Majlis Syura Ulama bersidang bagi membincangkan perihal usul putus hubungan itu sudah ditetapkan, namun ia masih dirahsiakan.

Bagaimanapun ia akan dimaklumkan kepada umum apabila tiba waktunya.

PAS Selangor mahu semua pihak selamatkan Pakatan

Posted: 15 Jun 2015 11:26 PM PDT

Oleh Nur Atiqah Abd Samad

 
Post Pic
 
 
 
SHAH ALAM: Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Iskandar Abd Samad menggesa semua pihak termasuk PKR dan DAP untuk melakukan usaha-usaha mengukuhkan Pakatan Rakyat (Pakatan).
 
Beliau percaya Pakatan mampu diselamatkan meskipun berdepan dengan cabaran getir.
 
"Di dalam satu pertemuan di Shah Alam, kami bersetuju agar semua pihak mesti berusaha untuk memulihkan hubungan di dalam pakatan tersebut.
 
"Walaupun terdapat banyak cabaran tetapi kami yakin ketiga-tiga parti berupaya menangani sebarang masalah yang timbul dengan bijaksana melalui perundingan.
 
"Kami juga menggesa agar hubungan di peringkat akar umbi dijalin dan diperkukuhkan," katanya dalam satu kenyataan media.
 
Hari ini Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mahu menyemak semula bentuk kerjasama antara PKR-PAS-DAP.
 
Azizah mengakui ketiga-tiga parti itu kini berdepan dengan masalah dan ia perlu ditangani dengan segera.
 
Namun Timbalan Presiden PKR Azmin Ali menganggap 'usul PAS untuk putus hubungan dengan DAP' berkuatkuasa serta merta selepas Muktamar PAS meluluskannya.
 
Kenyataan Azmin itu senada dengan Penasihat DAP Lim Kit Siang menganggap Pakatan Rakyat sudah tidak lagi wujud.
 
PAS sebelum ini menegaskan usul memutuskan hubungan dengan DAP masih belum muktamad kerana ia perlu dibuat Majlis Syura Ulama meskipun sudah diluluskan muktamar.
 
 
 

DAP tak bincang soal PasMa tubuh parti politik baru

Posted: 15 Jun 2015 11:23 PM PDT

 Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar

 
Post Pic
 
 
 
KUALA LUMPUR: Pengarah Pendidikan Politik Kebangsaan DAP, Liew Chin Tong menafikan Mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) malam tadi membincangkan hasrat Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) untuk menubuhkan sebuah parti politik yang baru.
 
"Tidak ada," ujarnya ringkas sebaik sahaja ditemui media selepas mesyuarat berkenaan tamat kira-kira jam 10.30 malam tadi.
 
Semalam Ahli Jawatankuasa Kerja DAP, Gobind Singh Deo memberitahu perancangan PasMa untuk menubuhkan satu lagi parti politik baru untuk dinaungi di dalam Pakatan Rakyat (PR) akan dibincangkan di dalam mesyuarat parti akan datang.
 
Beliau mengalu-alukan penubuhannya, selagi patuh kepada polisi dan Dasar Bersama PR.
 
Bagaimanapun Penolong Setiausaha Publisiti Kebangsaan, Zairil Khir Johari yang ditemui di Ibu Pejabat DAP mendakwa tidak tahu-menahu berhubung penubuhan parti baru itu.
 
"Saya tidak tahu. Mereka kata nak buat. Saya tidak tahu apa-apa," katanya.
 
Walaupun tidak memperincikan butiran mesyuarat, Zairil juga menyatakan kesemua isu berkaitan PR ada dibincangkan di dalam mesyuarat berkenaan.
 
"(Ada bincang isu PAS?) Semua isu ada," demikian menurutnya.
 
Mesyuarat Jawatankuasa Eksekutf Pusat (CEC) berlangsung malam tadi pada jam 8 malam dan tamat kira-kira jam 10.30 malam.
 
Bagaimanapun rata-rata pimpinan parti enggan mengulas butiran perkara yang dibangkitkan sepanjang mesyuarat tersebut.
 
 

Mahkamah tetap 14 Julai pengurusan kes saman Anwar terhadap Nallakarupan

Posted: 15 Jun 2015 11:21 PM PDT

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
 
KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini menetapkan 14 Julai untuk pengurusan kes saman fitnah bekas ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Senator Datuk S. Nallakaruppan.
 
Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Mohd Zaki Abdul Wahab menetapkan tarikh tersebut di dalam kamar dengan dihadiri peguam Shahid Adli Kamarudin, mewakili Anwar dan peguam Sarah Abishegam bagi pihak Nallakaruppan.
 
Shahid Adli memberitahu pemberita bahawa pihaknya telah mengemukakan rayuan pada 10 Jun lalu di Mahkamah Rayuan berhubung keputusan Mohd Zaki yang membenarkan permohonan Nallakaruppan untuk menyoal balas berkaitan sabitan lampau Anwar.
 
Pada 15 Mei lalu, peguam Latheefa Koya membuat bantahan terhadap soalan peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang mewakili Nallakaruppan berhubung penghakiman bertulis dalam kes liwat I yang dibuat oleh bekas Ketua Hakim Tun Abdul Hamid Mohamad yang menyatakan bahawa Anwar mempunyai kecenderungan homoseksual.
 
Turut dibantah ialah soalan dalam sabitan kes liwat II terhadap pembantu peribadi Anwar, Mohd Saiful Bukhari Azlan, 27, pada 26 Jun 2008 dan dihukum penjara selama lima tahun pada 10 Feb lalu.
 
Anwar, 68, memfailkan saman pada 25 Ogos 2008, berhubung kenyataan Nallakaruppan (bekas Pengarah Eksekutif Perhubungan Awam Magnum), yang didakwa berunsur fitnah dalam artikel bertajuk 'Anwar terima RM60 juta', yang disiarkan akhbar Mingguan Malaysia dan Sinar Harian.
 
 

Nazri Aziz Silap Besar, Jawatan Kabinetnya Kini Terancam

Posted: 15 Jun 2015 11:20 PM PDT



Tindakan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Nazri Aziz mengkritik Tuanku Mahkota Johor dengan cara yang dianggap kasar lantaran terlalu ghairah ingin mempertahankan Najib Razak yang sedang diserang dari pelbagai sudut, kini semakin hampir mengundang malang kepada dirinya.

Beliau bukan saja bakal berhadapan dengan siasatan pihak polis, bahkan juga mulai menerima kecaman yang semakin meluas daripada pelbagai pihak.

Pemimpin politik, NGO dan rakyat biasa, tidak saja daripada Johor tetapi nampaknya di seluruh negara turut mengecam tindakan Nazri yang dianggap tidak sopan terhadap teguran baik daripada golongan diraja itu.

Difahamkan juga suatu perhimpunan mengecam tindakan Nazri sambil menyatakan sokongan terhadap TMJ akan turut diadakan petang esok di hadapan Istana Bukit Serene, Johor Bahru.

Dengan ini, tentulah Nazri akan menerima kesan penolakan yang lebih meluas daripada pelbagai lapisan masyarakat, tambahan pula beberapa kenyataan dan tindakannya sebelum ini turut membuatkan beliau merupakan antara menteri yang memang menjadi sasaran kebencian ramai.

Sebenarnya sebelum Nazri, seorang lagi pemimpin UMNO iaitu Tajuddin Abdul Rahman, turut mengulas kritikan TMJ mengenai ketidakhadiran Najib dalam forum Nothing2Hide pada 5 Jun lalu, tetapi ia masih dibuat dalam nada yang sopan.

Lantaran itu, reaksi Tajuddin yang mengatakan kritikan TMJ itu hanya menunjukkan seorang saja kerabat diraja yang dilihat tidak menyokong Najib berbanding kerabat  lain yang mungkin memberi sokongan, ia sebaliknya tidak mengundang respon yang berterusan.

Berbeza dengan Nazri,  selain mengingatkan TMJ agar menjauhi politik, perkataan "belasah" yang digunakannya dilihat kasar, keterlaluan dan mempunyai ciri-ciri sombong yang nyata. Perkataan itu, jika diucapkan oleh seorang pemimpin terhadap rakyat marhaen paling miskin sekali pun akan dianggap  jelek dan sombong, apatah lagi kiranya ditujukan kepada TMJ yang merupakan bakal Sultan negeri Johor.

Sebagai Ahli Majlis Tertinggi UMNO yang dilantik oleh Najib dan terdengar pula ura-ura rombakan kabinet bakal diadakan tidak lama lagi, ia mungkin antara sebab yang mendorong Nazri bertindak "lebih lajak dari laju" dan berlebih-lebihan dalam menunjukkan sokongannya terhadap Najib.

Tetapi dengan tindakan terbaru TMJ mempertahankan kritikannya terhadap Najib bahawa ia hanya berupa ingatannya kepada pemimpin mengenai tanggungjawab mereka berkhidmat kepada rakyat dan tidak pernah menyuruh sesiapa berundur atau meletakkan jawatan mereka, episod ini dilihat tidak akan berakhir begitu saja.

Sambil TMJ mempertahankan tindakannya itu, rakyat di luar juga menyanjung tinggi sikapnya yang memperlihatkan ciri-ciri prihatin terhadap rakyat.

Sebelum mempertahankan tindakan itu, TMJ juga sudah memberi isyarat "marilah" terhadap Nazri yang dikeluarkan dalam bentuk rakaman video.

Pertelingkahan Nazri dengan TMJ ini tidak dapat tidak pastinya menambahkan lagi pening dan tumbuhnya lebih banyak uban di kepala Najib yang sudah sedia berserabut dalam mendepani serangan serta kritikan daripada bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad.

Jika Nazri sebagai salah seorang anggota kabinetnya sekadar berbalah dengan individu ternama lain, barangkali tidak sukar untuk Najib mempertahankannya tetapi bertelingkah dengan kerabat diraja yang bakal mewarisi takhta Sultan Johor bukan sesuatu yang mudah menanganinya.

TMJ nampaknya tetap dengan pendiriannya mempertahankan kritikannya terhadap Najib sambil menyerang balas tindakan Nazri sebagai perbuatan yang sombong dan angkuh oleh seorang pemimpin yang dipilih rakyat.

Apakah Nazri akan membalas lagi kenyataan TMJ itu atau beliau akan berdiam diri berikutan siasatan polis sudah pun dimulakan terhadapnya?

Apa pun reaksi Nazri selepas ini - berdiam diri, membalas lagi atau menunggu hasil siasatan polis terhadapnya, tetapi di sisi Najib, beliau dilihat telah membawa kerosakan dan masalah kepada imej parti dan kerajaan yang sedang dipimpinnya. 

Jika tidak Najib, mungkin Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin terpaksa memohon untuk mengadap kepada Istana Johor sebagai langkah penyelesaian seterusnya.

Berbalah dengan Istana Johor, menjadikan dirinya kecaman ramai dan meletakkan kerajaan sebagai bahan cemuhan kerana mempunyai menteri yang dilihat angkuh dan sombong, kedudukan dan nilai diri Nazri sebagai sahabat lama kepada Najib juga makin berkurangan kerana dianggap lebih menyusah daripada menguntungkan.

Dengan itu, hayat politik Nazri mungkin akan berakhir dalam rombakan kabinet selepas Hari Raya nanti kerana Najib tidak mungkin mahu menyimpan terlalu banyak beban dan masalah dalam kerajaan pimpinannya yang sedia rapuh sekarang ini.

Tidak mustahil juga jika Najib  menggugurkannya lebih awal dan dalam waktu yang terdekat ini. 

Kapal Tangki 'Kemungkinan Besar' Berada Di Indonesia - APMM

Posted: 15 Jun 2015 11:18 PM PDT

Oleh: JASTIN AHMAD TARMIZI
 
 
MT Orkim Harmony
 
 
 
PUTRAJAYA: Kepulauan Natuna dan Anambas di Indonesia adalah pertaruhan terbaik untuk mencari MT Orkim Harmony, kapal tangki minyak yang hilang yang membawa 7.5 juta liter bahan api RON95.

"Berdasarkan kelajuannya, pada masa ini ia akan berada di perairan Vietnam jika ia bergerak ke utara. Jika ia bergerak ke timur, ia akan berada dalam perairan Kota Kinabalu petang ini.

"Tetapi sehingga kini, kita tidak dapat mengesan kapal tangki di perairan Sabah dan Sarawak, jadi ada kemungkinan besar ia masih di Laut China Selatan dan di kawasan berhampiran," Timbalan Ketua Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Datuk Mohd Puzi Ab Kahar berkata kepada pemberita.

"Kemungkinan yang paling besar adalah kapal itu berada berhampiran dengan Kepulauan Natuna dan Anambas," katanya.

Ahmad Puzi berkata pihak berkuasa Indonesia telah dimaklumkan mengenai perkara ini bagi membolehkan pelepasan diberikan kepada kapal Malaysia memasuki perairan mereka untuk menjalankan carian.

Kapal tangki itu terputus hubungan ketika berada di kedudukan 31.5km (17 batu nautika) dari Pulau Aur sejak pukul 8.54 malam Khamis.

MT Orkim Harmony telah belayar dari Melaka ke Kuantan apabila ia hilang.

APMM menerima laporan daripada syarikat perkapalan tentang kapal tangki yang hilang pada pukul 6.30 pagi Jumaat lalu.
 
 

"Anda Menteri, Bukan Tuhan Dari Syurga," Kata TMJ Kepada Nazri

Posted: 15 Jun 2015 11:15 PM PDT

Oleh: IZRA ABDUL RAHMAN
 
 
Tunku Ismail Sultan Ibrahim
 
 
PETALING JAYA: Perang mulut di antara Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Abdul Aziz dan Tunku Mahkota Johor berterusan dengan Nazri dikatakan 'bukan Tuhan' sehingga tidak boleh ditegur.

Tunku Ismail Sultan Ibrahim di halaman Facebook Johor Southern Tigers berkata bahawa beliau bersuara bagi memberikan pandangan dan peringatan kepada pemimpin tentang amanah yang telah diberikan kepada rakyat.

Menurut Tunku Ismail, serangan terhadapnya dan teguran yang tidak dapat diterima itu jelas menunjukkan kepada rakyat sikap angkuh dan sombong pemimpin berkenaan.

Dalam nada kesal, Tunku Ismail berkata, sekiranya teguran tersebut tidak dapat diterima oleh 'seorang menteri' bagaimana pula harapan rakyat agar teguran mereka dapat didengari.
 
"Nampaknya teguran saya secara baik ini telah mendapat maklum balas yang kasar daripada seorang menteri.

"Kalau saya mendapat jawapan sedemikian, apa harapan untuk teguran rakyat lain didengar?

"Anda seorang menteri, bukannya Tuhan yang tidak boleh ditegur. Jangan fikir rakyat negara ini wujud untuk memberikan anda jawatan dan kekayaan, tetapi jawatan tersebut wujud supaya anda memberikan khidmat kepada rakyat," titah Tunku Ismail dalam posting yang dimuatnaik dalam kira-kira pukul 3 petang Isnin.

Tunku Ismail berkata bahawa beliau telah diserang disebabkan pandangan yang menyeru pemimpin di negara ini agar tidak menyalahkan rakyat jika kepimpinan mereka sudah tidak diyakini dan dipercayai.

"Apabila saya bersuara, saya melakukannya sebagai pemimpin rakyat saya, rakyat Johor dan Malaysia.

"Saya hanya mengingatkan para pemimpin negara ini bahawa mereka mempunyai tanggungjawab untuk berkhidmat kepada rakyat, dan nampaknya oleh sebab itu saya diserang," titah Tunku Ismail lagi.

Menurut Tunku Ismail, seharusnya setiap orang di negara ini diberi hak untuk bersuara dan memberikan pandangan tetapi perkara ini tidak berlaku di Malaysia.

"Keadaan di Malaysia pada hari ini tidaklah begitu, menteri-menteri pantang ditegur.

"Saya rela dicemuh untuk mempertahankan perkara yang benar, daripada disanjung untuk membela perkara yang salah," jelas Tunku Ismail.

Tunku Ismail menegaskan beliau sedar dirinya bukanlah ahli politik tetapi apa yang dilakukan adalah 'tanggungjawab kepada Allah, Sultan saya, dan rakyat Johor'.

Malah Tunku Ismail turut menegaskan dirinya bukan menjalankan suruhan seperti boneka dan hanya menyatakan pendirian untuk rakyat, bukan untuk merebut kuasa, bukan untuk menumbangkan kerajaan, tetapi untuk menjaga kesejahteraan rakyat.

"Kalau hendak diikutkan, saya boleh hidup dalam dunia saya sendiri tanpa menghiraukan permasalahan rakyat, tetapi saya di sini berdiri teguh bersama mereka.

"Jadi kepada mereka yang ingin mencemar imej saya dan menjadikan saya musuh awam nombor satu, sesungguhnya rakyat lebih bijak dan mampu menilai sendiri.

"Jangan gunakan saya untuk mengalihkan tumpuan daripada isu-isu nasional yang lain. Negara ini memerlukan ahli politik yang bersih dan telus, yang menjalankan tanggungjawab mereka dengan keikhlasan dan integriti," tegas Tunku Ismail lagi.

Pada Sabtu, Nazri telah mengkritik Tunku Ismail dengan berkata, kerabat diraja tidak seharusnya melibatkan diri dalam politik.

Nazri berkata demikian sebagai mengulas posting yang dibuat oleh Tunku Ismail pada 5 Jun, mengkritik Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kerana tidak menghadiri sesi dialog terbuka yang dianjurkan oleh sebuah pertubuhan bukan kerajaan.

Tunku Ismail dengan segera memberi maklum balas terhadap posting tersebut melalui video dengan hanya memberi isyarat seolah-olah baginda tidak takut untuk menghadapi sebarang cabaran.

Pada Isnin, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata Nazri akan disiasat di bawah Seksyen 505B Kanun Keseksaan berikut kenyataan beliau terhadap Tunku Ismail.
 
 

Banjir Lumpur Di Perkampungan Kaki Gunung Kinabalu

Posted: 15 Jun 2015 11:10 PM PDT

Oleh: STEPHANIE LEE
 
 
 
 
 
KOTA KINABALU: Anggota bomba di Sabah berada dalam keadaan berjaga-jaga selepas berlakunya banjir lumpur besar ekoran hujan lebat di perkampungan di kaki Gunung Kinabalu yang dilanda gempa bumi.

Kampung-kampung yang terlibat ialah Kg Mesilau, Kg Kiau, Kg Lobong-Lobong dan Kg Kaung.

Sebuah sekolah rendah, SK Kiau Toburi, juga dilanda banjir lumpur bermula pada pukul 3.30 petang Isnin, walaupun tahap kerosakan tidak dapat dipastikan.

Beberapa keluarga telah berpindah keluar dari rumah masing-masing, manakala Pejabat Daerah Kota Belud dan Ranau telah menghantar pegawai mereka untuk mengambil tindakan yang perlu.

Ahli geologi Universiti Malaysia Sabah Profesor Dr Felix Tongkul berkata banjir lumpur berlaku kerana permukaan muka bumi yang longgar berikutan gempa bumi 5.9 magnitud pada 5 Jun.
 
 

Tiada ulasan: