Isnin, 8 Jun 2015

.

.


Perbalahan Pas - DAP bakal goyang kerajaan Selangor

Posted: 07 Jun 2015 10:25 PM PDT

RENUNGAN T/HARI                                                                       

Azmin pening kepala?
Sekiranya perseteruan antara Pas dengan DAP yang tampaknya makin hari makin tegang, (dan makin menegang selepas Pas selesai mengadakan muktamar dan membuat pilihan secara borong raga), ianya bakal membawa padah kepada kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor.

Tidak mustahil kerajaan berusia dua tahun itu akan hancur dan satu pilihan raya negeri terpaksa diadakan. Keadaan ke arah pilihan raya negeri Selangor diadakan pernah terbayang sebelum ini apabila Pas tidak sekata dalam soal untuk menurunkan Abdul Khalid Ibrahim MB yang berbuat tanpa mengikut kehendak parti, akan diganti dengan Dr Wan Azizah Ismail.

Pas menenatng cadangan PKR itu dengan alasan projek Kajang Move itu tidak dirundingkan dengan mereka terlebih dahulu. Pas menuntut dia ada hak dalam urusan menenurunkan MB itu, walhal konsensus telah dicapai Selangor adalah hak PKR, melantik MB.


Manakala dalam masa sama Pas berkenan agar Khalid Ibrahim terus menjadi MB Selangor sehingga Pas sedia menerima Khalid menjadi ahli Pas sekiranya perlu atau ditolak oleh PKR. Begitu sekali Pas tergila-gilakan Khalid. Satu perjumpaan separa rasmi antara Khalid dengan pimpinan tertinggi Pas termasuk presiden dan setiausaha agung juga telah diadakan.

Sikap Pas itu menjelaskan parti itu tidak tahu malu dan tidak ada rasa hormat kepada kawannya sendiri. Tindakan itu juga menunjukkan pemimpinan Pas khasnya presiden tidak reti bahasa dalam soal berkawan dan berpolitik jauh sekali melihat kepada implikasi dan risiko atas apa yang terjadi.

Bagaimana pun keadaan itu tidak sampai membawa kepada kemungkinan diadakan pilihan raya semula, kerana masalah penukaran MB itu selesai apabila akhirnya Mohamed Azmin Ali mengangkat sumpah menjadi MB Selangor. Khalid yang mulanya berkeras akhirnya terpaksa bungkus tikar bantal dan terjun jendela.

Pas juga apabila gagal untuk mempertahankan Khalid terpaksa akur dan tunduk dengan pelan pertukaran itu, tetapi dengan mengalami sedikit kerugian apabila kerusi exconya dikurangkan dari empat kepada tiga. Itulah perjuangan dan kebijaksanaan politik Pas? Bertanak nasi periuk besar, sedang diri tidak pakar akhirnya nasi mentah.

Kali ini suasana tidak menyenang dan membimbangkan telah timbul semula yang berpuca daripada sikap Pas juga. Kali ini parti agama itu telah mencadangkan untuk memutuskan hubungan dengan DAP. Cadangan itu dibuat tergesa-gesa dan bersifat angkuh tanpa melihat kepada keadaan semasa khususnya kedudukan kerajaan Pakatan di Selangor yang didokong sama oleh Pas.

Barang kali Pas lupa, bahawa kerajaan Selangor itu tegak bukan sahaja kerana sokongan Pas, tetapi kerana sokongan DAP sama. Pas mungkin berasakan kuat dan besar kepala apabila parti itu memiliki 15 kerusi dimana, itulah pertama kali dalam sejarah pilihan raya parti itu mendapat kerusi banyak di Selangor. Kejayaan itu menyebabkan Pas jadi lupa diri dan mudah melupai jasa-jasa dan persepakatan dengan orang lain.

Sekiranya Pas menyedari hakikat ini, mereka tidak angkuh dan sombong. Mereka perlu membuat perhitungan panjang sebelum menerima usul tanpa bahas untuk bercerai dengan DAP. Tentunya parti itu akan berwaspada sebelum menerima usul berkenaan.

Keadaan kini semakin gawat dan kritikal. DAP jelas sudah turut hilang akal sama dan tidak boleh berdamai lagi dengan Pas. Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng sangat geli geleman dengan Abdul Hadi Awang dan beberapa kerat yang lain.

Sekiranya perkara ini berterusan, tidak msutahil krisis Pas - DAP itu juga akan membabitkan PKR dan seterusnya mengoyang kerajaan Pakatan di Selangor. DAP tidak dapat tidak akan memberi kata dua kepada PKR sama ada kekal bersama Pas atau pun kekal bersamanya untuk kelangsungan kerajaan.

DAP ada kekuatan dan modal untuk membuat pilihan itu berbanding dengan Pas. Kedudukan kerusi DAP dalam DUN Selangor sebanyak 15 kerusi cukup untuk parti itu memberi kata dua kepada PKR. Pas walaupun mempunyai kerusi sama banyak dengan DAP tetapi sudah berkurangan apabila dua orang wakilnya (Saari Sungip dan Hasnol)  di pecat atau digantung keahliannya. Pas kini pada dasarnya mempunyai 13 kerusi sahaja.

Kedudukan itu belum mencukupi bagi Pas untuk membentuk kerajaan negeri bersama Umno, sekiranya ada cita-cita dan hasrat bersama ke arah itu. Umno ada 12 kerusi dicampur dengan Pas 13 baru 25 dan dicampur dengan seorang calon bebas Khalid Ibrahim jadi 26 kerusi. Ia tidak mencukupi.

Sementara sekiranya PKR terus kekal berkerjsama dengan DAP, mereka mempunyai kelebihan lima kerusi untuk membentuk kerajaan. Kerusi PKR (13) campur dengan DAP (15) jadi 28 dan dicampur dengan dua kerusi wakil Pas yang dipecat, jadi 30 kerusi.

Sungguhpun kerajaan campuran DAP dengan PKR mempunyai kelebihan lima kerusi, yakni simple majoriti ia tidak menstabilkan kerajaan yang ada. Jadi hendak tidak hendak satu pilihan raya baru perlu diadakan bagi menyerahkan mandat kepada rakyat menentukan bentuk kerajaan Selangor baru.

Jelas kemelut antara Pas dengan DAP itu meletakkan kerajaan Pakatan Rakyat dibawah pinpinan Mohamed Azmin Ali kini bak telor di hujung tanduk. Sudah pasti dalam kedaan yang belum menentu ini ia tidak memberi keselesaan untuk Amin mentadbir.

Janji Dr Wan Azizan Wan Ismail untuk berunding dengan Pas dan DAP bagai menyelesaikan kemelut yang ada tidak banyak menjanjikan penyelesaian yang tuntas. Apa lagi kedudukan Wan Azizah sebagai ketua pembangkang awal-awal lagi tidak disenangi oleh presiden Pas, rundingan sukar membuahkan hasil.

Dan kesan daripada kedudukan tidak menentu ini sudah tentu ia menjejaskan pembangunan untuk rakyat.  Jadi kalau ia berterusan maka tidak mustahil satu pilihan raya terpaksa diadakan. [wm.kl.1:07 t/hari 08/0615] 


Apabila Dewan Ulama kurang bijaksana

Posted: 07 Jun 2015 06:23 PM PDT

SELEPAS SUBUH                                                                           

Dalam apa juga bidang memerlukan kebijaksanaan. Untuk menjadi bijaksana, seseorang itu perlu menakluki atau pun sekurang-kurangnya mengetahui secara asas semua bidang ilmu. Kebijaksaan atau fatanah adalah empat daripada sifat yang menjadi "pakaian" Muhammad s.a.w menjadikan dia pemimpin agung yang hebat.

Sinonimas sifat itu dengan karektor Rasulullah itu menunjukkan sifat itu sangat penting dalam konteks pemimpin dan kepimpinan. Tanpa kebijaksanaan tidak mudah sesuatu perjuangan itu mencapai matlamatnya atau mempertahankannya selepas ia berjaya dirangkul.

Apabila sebut bijaksana, ia perlu memandang jauh, mengintai kesan dan implikasi ke atas sesuatu yang hendak dibuat. Kebijaksaan itu termasuklah bijak membaca dan menghurai sesuatu keadaan bakal terjadi.


Kebijaksanaan menjadi seseorang itu berfikir dan bercakap dengan penuh hikmah, diplomasi dan ada kalanya perlu apolegetik selagi ia ada ruang untuk berbuat begitu. Dia juga berpandangan jauh serta mampu merancang dengan baik dan boleh menyelesaikan masalah yang dihadapinya.


Bijaksana atau fatanah ini juga boleh menyelamatkan sesuatu keadaan atau kejayaan yang sudah dalam genggaman daripada terlerai dan bertaburan. Bijaksana juga boleh mengurangkan musuh dan sekaligus meramai atau menambah eratkan hubungan sesama kawan taulan.

Menyentuh soal ini, apabila melihat keadaan yang berlaku dalam muktamar Pas lalu, ada satu tindakan bagi saya dibuat bukan dengan sikap bijaksana. Perkara itu penting, malahan satu kewajiban auliya' tetapi disebabkan kurang berbijaksana, menjadikan ia mengheret kepada masalah lebih besar. Ibarat daripada mulanya mengidap kudis kemudian bertukar menjadi barah disebabkan tidak tahu dan pandai mengatasinya.

Apa yang dimaksudkan itu ialah tindakan Dewan Ulama Pas bersama Pas kawasan Tumpat yang membawa usul agar Pas memutuskan hubungan dengan DAP. Iya, walaupun usul itu melibatkan soal hukum dimana Pas tidak boleh bertolak ansur dengan sebarang ketetapan Allah, tetapi Islam juga meletakkan keutamaan auliya' itu dihadapan. Kebijaksanaan dalam hal ini adalah sesuatu sikap yang perlu diutamakan.

Dalam konteks ini bagi saya Dewan Ulama tidak bijaksana dan telah salah dalam meletakkan keutamaan dalam tindakan perjuangannya. Gara-gara tindakan yang lebih didorong oleh retorika agama itu mendedahkan akan kelemahan dewan berkenaan. Kesilapan ini menjadikan dewan itu perlu bermahasabah diri politiknya.

Tengok hari ini apa yang berlaku ekoran tindakan tidak bijaksana itu. Hubungan politik antara Pas dengan DAP sudah retak atau pun sudah terbelah. DAP terasa pedih dengan usul berkenaan. Balasan tamparan kepada DAP setelah Pas ditampar beberapa kali-kali dan berkali-kali oleh DAP itu telah memusnahkan satu pendekatan dan persahabatan yang baru hendak erat terjalin.

Walaupun usul itu bukan muktamad, tetapi dari segi hakikatnya ia sudah muktamad. Dari segi rohnya ia sangat menghina DAP, dimana dalam terjemahan politiknya Pas tidak lagi menyukai dan senang dengannya. Apa lagi ada perwakilan yang kurang siuman politik bercakap boros sampai sedia untuk menyiku dan melutut DAP.

Apabila DAP bertindak balas ekoran usul berkenaan - bersedia untuk kehilangan Pas, menyebabkan Pas kini menjadi bergelupur dan gelabah. Ada yang terkejut beruk dengan tindakan DAP itu dan cuba membuat penjelasan mengenai kedudukan yang sebenarnya. Kononnya usul berkenaan belum muktamad tetapi masih dalam perbincangan dan penelitian Syura Ulama.

Tetapi bagi orang yang faham politik dan dapat membaca kilau dalam kilat tahu hakikat itu. DAP tidaklah bodoh dalam hal ini. Sikap DAP menolak apa-apa kepentingan Islam yang diperjuangkan Pas memang kita tidak boleh menerimanya. Tetapi bila ia memerlukan kuasa bagi melaksanakan sesuatu atau melibatkan kesan kepada politik bersama ia haruslah dibuat dengan penuh berhemah dan berfikir banyak kali. Melakukan sesuatu dengan mengikut peraturan, berhikmah sangatlah penting.

Kalau benar usul itu tertakluk kepada keputusan Syura Ulama dan Jawatakuasa kerja, kenapa ia dibawa ke dalam muktamar? Pengerusi penerimaan usul Mahfuz Omar tidak perlu mengumumkan usul berkenaan diterima dalam mukatamr tanpa bahas. Ia boleh diserahkan senyap-senyap kepada Dewan Syura Ulama membuat keputusan mengenai status usul berkenaan. Bila ia diumumkan ia menjadi pengetahuan umum yang tidak boleh disembunyikan lagi kalau pun ia ada maksud tersirat yang baik.

Apabila tanpa diketahui statusnya dari sudut hukum oleh Dewan Syura Ulama tetapi ia sudah dibawa, maka ia jadi masalah. Usul itu hanya tidak lebih daripada ingin mendapat endorsement daripada perwakilan sahaja, bagi menunjukkan sokongan. Sebenarnya, itu pun tidak perlu apabila sudah diketahui perwakilan sudah dituba sedemikian rupa. Walhasilnya kini disebabkan tidak ceramat dan berhemah usul yang baik itu bertukar menjadi jahat dan memakan diri sendiri.

Inilah dikatakan kurangnya kebijaksanaan yang berlaku dalam Pas. Ketidakbijaksanaan akhirnya memakan diri Pas dan merugikan parti berkenaan. Kononnya ianya mendapat keredaan Allah ia sesuatu yang subjektif dan bukan jelas. Apa yang berlaku sudah pun berlaku. Kini Pas teruji dengan satu lagi kebijaksanaan macam mana hendak menyelasaikan apa yang sedang berlaku sekarang ini. Apakah Pas boleh meredakan hubungan dengan DAP dan terus bertahalul syiasi? Ia menjadi tanda tanya besar.

Sekiranya hubungan Pas dengan DAP terpaksa diputuskan, atas sebab-sebab prinsip dan dasar yang tidak boleh dikompromi itu, jelaskan Pas akan kehilangan sifat kebijaksanaan yang mana menjadikan ia sebuah parti politik yang gagal. Dewan Ulama dan Pas kawasan Tumpat dibawah pimpinan Ahmad Yaakub nampak sangat dangkal ilmu politik dan begitu gelojoh untuk mendapat keredhaan Allah. [wm.kl.9:02 am 08/06/15]


PasMa tidak perlu tukar jadi parti

Posted: 07 Jun 2015 04:05 AM PDT

SUSUPAN PETANG                                                                         

Phahrolrazi tidak perlu gopoh.
Saya terbaca laporan 13 Jun ini Persatuan Ummah Sejahtra Malaysia (PasMa) akan menentukan sama ada Ngo itu akan muncul sebagai sebuah parti politik baru ataupun tidak. Perbincangan pada tarikh itu akan dihadiri oleh semua pimpinan Ngo itu dari seluruh daerah dan negeri.

Menurut laporan pertemuan itu penting. Bagaimana pun tempat dan waktunya tidak disebut.

Sudah pasti ilham untuk membincang perkara itu ia bertitik tolak selepas apa yang berlaku dalam muktamar Pas dua hari lepas. Sebelum ini pun Phahrolrazi Mohd Zawawi yang bertindak menjadi presiden PasMa sudah menyatakan kedudukan Ngo itu akan ditentukan, sama ada kekal sebagai Ngo atau menjadi sebuah parti selepas muktamar Pas.

Walaupun sudah ada desakan sebelum ini supaya PasMa dijadikan parti ekoran sudah nampak riak dan pergolakan dalam Pas, ramai ahli yang tidak senang dengan stail kepimpinan khusnya Abdul Hadi Awang, tetapi ia tidak dibuat segera kerana menunggu perkembangan lanjut.

Ertinya Phahrolrazi dan pimpinan dalam PasMa sangat menanti dan melihat kepada apa yang berlaku dalam Pas. Bolehlah dianggap keabsahan stausnya ditentukan dari perkembangan dalam Pas. Dan tampaknya apa yang berlaku dalam muktamar Pas memberi suasana yang baik kepada PasMa untuk dijadikan wadah baru berupa parti kepada mereka yang kecewa dengan Pas, justeru pertemuan itu dirancangkan.

Ketidak-rasionalan dalam pemilihan Pas, boleh dijadikan sebab kepada perwujudan momentum baru hatta parti politik baru. Kalau menurut tutur seorang veteran Pas Kelantan 1/3 daripada ahli Pas kini sudah kecewa dengan Pas dan mereka memerlukan wadah baru. Tanggapan beliau itu memberi ramalan buruk kepada masa depan Pas.

Pun begitu peluang yang ada kini, suasana mengeruh dalam Pas selepas muktamar, PasMa seharusnya memikirkan perkara ini sebaik mungkin dan tidak tergesa-gesa atau terpancing dengan keadaan yang berlaku. Bagi saya tidak elok kalau PasMa hanya mengira keadaan dan peluang untuknya bergerak maju hanya berdasarkan suasana dalam Pas.

Takdirnya perjuampaan yang dicadangkan pada 13 Jun itu penting membincang mengenai kedudukan PasMa, beberapa perkara perlu diteliti secara mendalam dan waras oleh mereka bertanggungjawab dengan PasMa. Paling utamanya, sejauh manakah baik dan buruknya kalau PasMa mahu mengambil kesempatan atas apa yang berlaku dalam Pas. Apakah pemimpin Pas sudah bertahkid untuk melawan Pas?

Pada saya, sikap itu bukan gentlemen, Kalau PasMa ingin menjadi sebuah parti politik biarlah ia wujud atas desakan nasional dan alasan-alaan lebih besar, bukannya kerana isu yang berlaku dalam Pas sahaja. Sekiranya PasMa menjadi politik ekoran kekeruhan perkembangan dalam Pas, parti itu akan menjadi sebuah parti kecil, yang akan dilihat ia adalah serpihan kepada Pas sahaja. Stigma parti serpihan bakal diterima PasMa boleh membawa kesan buruk kepadanya kelak. Akhirnya PasMa akan menjadi melukut yang ada nama tetapi tidak nampak tubuh.

Adalah lebih baik kalau PasMa kekal sebagai Ngo yang mendokong Pakatan Rakyat dalam masa sama menunjukkan mesra alam dengan Pas. Ia boleh menjadi wadah pelarian kepada mereka yang berjiwa berkebajikan tetapi agak elergik untuk berkorban dalam Pas atau Ngo-Ngo Pas yang lain kerana sebab-sebab personal. Pengekalan status PasMa sebagai Ngo lebih afdal daripada menjadi parti politik.

Kalau pun PasMa menjadi parti politik, saya tidak fikir nama-nama besar dalam Pas, termask mereka yang kalah dalam pertandingan akan menyertai PasMa. Mereka tidak akan mudah mengorbankan diri mereka dan meletakkan diri mereka begitu rendah sekali. Kalau mereka bersedia menyertai PasMa, mereka sudah berbuat sebelum daripada ini, tidak pun menyertai perebutan jawatan dalam Pas.

Tetapi apabila mereka masih mencuba untuk mempertahankan jawatan dalam Pas dengan niat dan harapan terus memancu Pas, bererti mereka masih ada harapan dan sayangkan kepada Pas. Cinta mereka kepada Pas mendalam. Orang-orang ini rasanya tidak mudah "tercokek" daripada meninggalkan Pas dan akan bersama PasMa atau pun mengagaskan apa-apa parti baru.

Kenyataan-kenyatan lunak daripada beberapa orang bekas pimpinan yang kalah, bahawa mereka menerima kelalahan dan minta pimpinan baru Pas yang dipilih secara raga itu diberi peluang menunjukkan kebolehan mereka, menjelaskan sikap terbuka dan tasamuh mereka. Sikap dan pendirian mereka itu mencerminkan mereka adalah orang-orang yang jujur dan profesional.

Saya sangat berharap semoga PasMa tidak menjadi sebuah parti politik, apa lagi kalau parti politik itu sebagai menahan lukah di pergentingan Pas, mahu mengambil kesempatan atas apa yang berlaku dalam Pas. Penubuhan PasMa sebagai parti politik dengan tujuan menyaingi Pas kerana tekanan-tekanan perasaan, adalah tidak baik. Apa yang sebaiknya berilah masa dan peluang kepada pimpinan terbaru menggalas tanggungjawab mereka. Lebih afdal lagi kalau bekas-bekas pemimpin Pas yang sudah tidak berada dalam hieraki kepimpinan bertindak menjadi penasihat.

Prinsip yang perlu diterima ialah, sokong kepimpinan yang ada selagi mereka tidak menyimpangkan matamat dan tujuan Pas. Beri tanda sempadan buat mereka sebelum mengambil tindakan drastik seperti membina wadah baru.

Salah satu perkara yang perlu dijadikan syarat, apabila jelas pimpinan baru Pas ingin berkolobrasi dengan Umno. Sokongan moral dari pihak-pihak tertentu meskipun ghairah, janganlah sangat dilayani, kerana ia mungkin ada motif tersendiri.

Saya yakin siapa pun yang diberi peluang untuk memimpin Pas, apa lagi atas kehendaknya, dia masih bersifat ikhlas dan jujur. Kita kena berlaku adil dan bertindak selepas mereka melakukan kekejaman barulah bleh diambil tindakan. [wm.kl. 6:35 pm 07/06/15]

Tiada ulasan: