Isnin, 29 Jun 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


TITM seolah-olah menganggap Presiden PAS dilantik melalui wahyu?

Posted: 29 Jun 2015 09:13 AM PDT

TAZKIRAH TIMBALAN PRESIDEN PAS (Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man) pada 24/6/2015 Rabu malam Khamis Di Masjid Hasanatul Abrar, Luit, Maran pada perenggan ke-5, beliau menukilkan:
 Presiden PAS adalah sebuah institusi rasmi mewakili lebih sejuta ahli. Suara presiden adalah suara rasmi, bukan suara peribadi. Apabila presiden mengeluarkan sesuatu arahan, maka itu adalah arahan rasmi. Ia tidak sama dengan timbalan, naib dan lain2 pimpinan yg kata2 mereka boleh ditakwilkan sebagai rasmi atau peribadi di sini
Pelik benar pandangan TITM kali ini. Kalau benarkah Presiden PAS itu sebuah institusi rasmi kerana mewakili lebih sejuta ahli? Apakah timbalan , naib dan lain-lain pimpinan tidak mewakili lebih sejuta ahli juga? Bukankah mereka dilantik melalui muktamar oleh ahli sebagaimana pimpinan-pimpinan yang lain itu? TITM seolah-olah menganggap Presiden PAS dilantik melalui wahyu?

Apakah Tuan Ibrahim Tuan Man sudah lupa apa yang TGNA pernah ucapkan dahulu?
Menjawab soalan bahawa isu kerajaan perpaduan ini ditimbulkan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri, menteri besar itu berkata kenyataan itu bukannya menggambarkan kehendak PAS.
 "Presiden ini ketua bagi pertubuhan, dan pertubuhan tidak buat keputusan, itu kenyataan peribadi," katanya di sini di sini
Elok juga kita leraikan melalui pandangan dari Ustaz Che Ibrahim Mohamed:

ADAKAH PEMIMPIN BOLEH BERTINDAK MEMBELAKANGKAN SYURA???

Syura merupakan satu prinsip penting dlm Islam, ianya terpakai dlm semua perkara yg tidak ada nas syari'e, bila ada nas yg jelas, maka tidak ada lagi mesyuarat, pandangan atau memilih laluan lain.

 Imam Qurtubi yg diriwayatkan dari Ibn 'Athiah berkata " tidak ada khilaf di segi wajibnya dilucutkan jawatan seorang ketua bila dia tidak beramal dgn syura bersama ahli ilmi dan agama".

 Imam Al Thabroni menyebut dlm tafsirnya yg diriwayatkan drp Qatadah menyebut: 

" Allah telah memerintah nabiNya saw supaya bermesyuarat bersama sahabatnya dlm banyak perkara, sedangkan Baginda sering mendapat wahyu dari langit....."

 Adakah syura mengikat pemimpin atau sekadar maklumat kpdnya???

 Kebanyakan ulama berpendapat syura mengikat pemimpin, yakni wajib dipatuhi dan haram ianya bertindak bercanggah dgn keputusan syura berdasarkan perintah syura yg jelas dan tindakan rasulullah saw yg banyak mengambil keputusan berdasarkan keputusan atau pertujuan majoriti sahabat.

 Namun begitu ada ulama berpendapat keputusan syura tidak wajib diikuti oleh pemimpin, mereka boleh mengambil pandangan lain walaupun bercanggah dgn keputusan majoriti. Pandangan ini disandarkan kpd keputusan Rasulullah saw mengambil pendapat Abu Bakar seorang shj dlm kes tawanan Badar dgn menolak pandangan Omar dan Abdullah bin Rawahah, begitu juga dlm Peristiwa Hudaibiyyah dan mengambil pendapat Al Khabbab dlm isu peperangan Badar serta pandangan Salman Al Farisi dlm peperangan Khandak.

 Golongan ini juga menyandarkan pendapat mereka kpd tindakan Saidina Omar dlm isu pembahagian tanah di Iraq kpd tentera yg berperang serta tindakan Abu Bakar membenarkan tentera Usamah memerangi golongan murtad slps kewafatan rasulullah saw kerana didakwa bercanggah dgn kehendak ramai sahabat yg lain.

 Mereka juga berhujah dgn ayat :

 فاذا عزمت فتوكل علی الله 
" Apabila kamu telah berazam, maka bertawakkallah kpd Allah" 

 Yakni ayat ini memberi maksud bahawa Rasulullah saw dan khulafa' al rasyidin selepasnya boleh memilih satu pendapat tertentu walaupun bercanggah dgn kehendak ahli2 mesyuarat yg lain.

 Jika kita mengkaji hujah-hujah di atas, ianya sama sekali tidak memberi makna seorang pemimpin boleh mengambil pendapat sendiri dgn meninggalkan keputusan syura spt berikut:

 1. Keputusan Rasulullah saw dlm kes peperangan Badar adalah sebelum turunnya ayat syura,

 2. Banyak ayat2 al quran yg mencela keputusan yg mengambil pendapat minoriti dgn membelakangkan pendapat majoriti.

 Adapun keputusan Rasulullah saw dlm isu Perjanjian Hudaibiyyah bukannya bermaksud rasulullah saw menolak pandangan kebanyakan sahabat baginda, namun keputusan tersebut merupakan perintah Allah yg telah dibuat kpd Rasulullah melalui wahyu.

 Begitu juga apabila rasulullah saw mengambil pendapat al.Khabbab bin al.Munzir dgn meninggalkan tempat yg telah dipilih lebih awal dlm Peperangan Uhud dan juga pendapat Salman utk menggali parit dlm Peperangan Khandak, bukan bermakna rasulullah saw menolak pandangan majoriti dgn berpegang kpd pandangan individu, tetapi kerana tidak ada pandangan lain selain pandangan drp mereka shj.

 ( isu tentera Usamah dan Tanah Iraq insyaAllah akan disambung dlm siri 9)

Apakah anda membenci PAS?

Posted: 29 Jun 2015 08:03 AM PDT

Oleh Ahmad Dhuha Sobri

 Jawapannya untuk anda saya tidak tahu, tetapi bagi saya sendiri. Saya tidak membenci PAS. Saya sayangkan PAS dan ahlinya. 

Jika PAS adalah sebagai Mekah dan Wadah Baru adalah Madinah. Maka kita harus sedar bahawa Rasulullah saw berhijrah ke Madinah bukan kerana benci Mekah. Tetapi adalah kerana Mekah bukan sebuah tempat yang subur untuk pengembangan Islam dalam masyarakat monokultur itu berbanding Madinah adalah masyarakat multikultur.

 Begitulah juga sekarang ini PAS bukan lagi tempat yang subur untuk pengembangan Islam sebagai agama RahmatalLil 'alameen.

 Di Mekah Rasulullah tidak terus meruntuhkan berhala di Kaabah, tetapi setelah beberapa tahun beliau di Madinah akhirnya berhala di Mekah diruntuh sendiri oleh penyembahnya yang satu ketika dahulu disembah penuh kegerunan dengan tangan mereka sendiri.

 Maka kita sebagai pemimpin dan pembimbing untuk wadah baru harus tidak menanamkan kebencian sebaliknya kasih sayang kepada PAS dan ahlinya dan wajib dengan gigih berusaha menarik seramai mungkin ahli PAS menyertai wadah baru dengan sebuah pemikiran yang tercerahkan (rausyan fikr).

 Tindakan secara emosi mesti dielakkan oleh peringakat pemimpin dan pembimbing seperti mengarah lambang dan papan tanda PAS diruntuhkan segera dikampung halaman masing-masing adalah tindakan emosi.

 Emosi tak terkawal biarlah hanya berlaku kepada ahli biasa wadah baru, jangan pula berjangkit kepada pemimpin dan menggalakkan sentimen kebencian tersebut.Kebencian tidak akan menghasilkan natijah yang baik sebalik akan dibalas pula dengan kebencian yang lebih jelek.

 Jadilah kita semua duta kasih sayang untuk Islam RahmatalLil 'Alameen.

 SELAMAT MENJALANKAN TUGAS DENGAN PENUH KASIH SAYANG UNTUK MEMBERI FIKIRAN YANG TERCERAHKAN (RAUSYAN FIKR) KEPADA SELURUH AHLI PAS DAN MASYARAKAT SIVIL MENYERTAI WADAH BARU INI. - sumber

Subky Latif : UG itu benar adanya, bukan keberangkalian.

Posted: 29 Jun 2015 12:53 AM PDT

Saya percaya ramai yang kesihankan Subky bila dia kata:

" Apa yang dikatakan UG atau Kerajaan Perpaduan yang menghantui setengah kerabat Pakatan Rakyat hanya satu keberangkalian jika pernah ia dibincangkan oleh Majlis Syura Ulama.

 "Sehingga kini Majlis Syura tidak mengetahuinya dan tidak pernah membincangkannya." Baca seterusnya di sini.


Walaupun telah kesekian waktu telah terbukti adanya UG dengan pengakuan Hj Hadi sendiri dan juga pendedahan oleh bekas Timbalan Presiden Nasarudin Mat Isa, penulis sehebat Subky Latif ini masih naif dan masih berani untuk mengatakan bahawa kewujudan UG hanyalah suatu keberangkalian? 

Dan dia tanpa segan silu mengatakan, antara sebab DAP mencurigai PAS, khususnya TG Haji Abdul Hadi Awang ialah hantu UG inilah....

Pertamanya, wahai Tuan Hj Subky, bukan DAP sahaja yang mencurigai Hj Hadi dan pimpinan chainya yang kini, tapi ramai pimpinan PAS termasuk ahli di peringkat akar umbi beranggapan begitu.

Mahu dikatakan apa lagi bila Hj Hadi sendiri pernah mengakuinya? Nak dikatakan apa lagi bila Nasarudin Mat Isa sendiri telah mendedahkan:
Majlis Syura Ulama PAS Pusat yang bermesyuarat pada 28b April 2008, memutuskan untuk mengadakan perbincangan dan sesi dialog dengan Umno dalam usaha untuk memperkukuh kedudukan Islam dan Melayu dalam Negara kita. 
 Agenda perpaduan PAS dan Umno, mesti menjadi agenda yang berterusan tanpa boleh diberhentikan! Itulah pendedahan bekan Timbalan Presiden PAS Nasarudin Mat Isa.Vdonya ucapannya di sini

MSU sepatutnya memanggil Nasarudin Mat Isa untuk disiasat mengenai pengakuannya tersebyt yang telah tersibar luas dan telah sekian lama berada di media sosial. Mustahil jika MSU tidak menyedarinya.....


Bukankah Ust Ahmad Awang pada ucapan penggulungannya pada hari terakhir Muktamar PAS 55 di Shah Alam, 7 Jun 2009 telah menyatakan: 
Saya nak bagi tahu ketika kami di Perak membuat keputusan dulu tegas sungguh untuk tidak bersama dengan Umno dan putuskan dah bersama Pakatan Rakyat... belum bernama Pakatan Rakyat untuk bersama DAP dan PKR.  Saya dihubungi oleh pimpinan tertinggi.. 
"Tak bolehkah kaji keputusan itu untuk kita bersama parti bersama Umno.." 
 Ada saudara-saudara.. Jadi jangan cakap tak ada. Cuma saya tak nak sebut siapa. Tapi saya nak katakan ada.. Sebab itu janganlah saudara-saudara terus membuat keputusan seolah-olah Pas semua yang ada dalam ini tidak yang berfikir begitu.. Ada..!!
Dengarlah sendiri melalui rakaman vdonya  :



Kenapa tidak ada seorang pun dari kalangan pemimpin PAS ketika itu, samada dari Haron Din atau dari Hj Hadi sendiri menyangkal kenyataan UAA tersebut? Sehinggalah ke hari ini, mereka semua bungkam tidak berani menafikan kenyataan UAA tersebut.

Wahai Subky, jangan jadi jumud sangat. Malulah kalau bekas penulis yang besar dan sehebat tuan boleh menggelungsur jatuh ke taraf chai....Ada lagi satu vdo yang patut Subky tontoni :


Penangguhan Pemilihan Umno : Sudah ada yang berantakan ....

Posted: 28 Jun 2015 06:00 PM PDT

Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan memaklumkan pemilihan Umno hanya akan diadakan selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) dalam usaha parti itu dalam memantapkan parti itu sekali gus menumpukan lebih perhatian kepada kepentingan rakyat secara umumnya.

  "Tujuan utama kita (membuat keputusan itu) adalah untuk menumpukan khidmat sepenuhnya kepada rakyat dan bukan kepada usaha merebut jawatan.

 "Yang kedua, untuk mengelakkan perpecahan (sesama anggota Umno) terutama sebelum menghadapi pilihan raya umum akan datang," kata beliau di sini.

Yalah tu... untuk mengelakkan perpecahan sesama anggota Umno....ini dia rupanya :



Tiada ulasan: