Rabu, 10 Jun 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Barua yang arah luluskan usul memutuskan hubungan dengan DAP ialah ....

Posted: 10 Jun 2015 09:00 AM PDT

KUALA LUMPUR - Keputusan untuk meluluskan usul memutuskan hubungan dengan DAP tanpa bahas dibuat oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

 Bekas pengerusi jawatankuasa usul muktamar Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, Abdul Hadi telah mengarahkannya untuk berbuat demikian dalam mesyuarat pada hari kedua muktamar, minggu lalu.

 Katanya, selain Abdul Hadi, mesyuarat itu turut dihadiri Mursyidul Am Pas, Datuk Dr Haron Din, Timbalan Presiden, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, bekas Timbalan Presiden, Mohamad Sabu dan bekas Setiausaha Agung, Datuk Mustafa Ali.

 "Asalnya usul yang dibawa Dewan Ulama itu memang untuk dibahas. Tetapi pada hari kedua muktamar, presiden dan mursyidul am, timbalan presiden yang baharu, timbalan presiden yang lama dan setiausaha agung panggil saya dan meminta usul itu dijadikan usul tanpa bahas.

 "Dalam mesyuarat itu, saya telah sebutkan mengenai implikasi sekiranya usul itu dibahas atau tidak dibahas. Tetapi semuanya mahu usul itu dilulus tanpa dibahas, jadi saya ikut arahan saja," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen, hari ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata, meskipun usul itu telah diarahkan untuk dilulus tanpa dibahaskan, muktamar masih mempunyai kuasa untuk mengubah keputusan itu.

 "Dalam muktamar, ahli Majlis Syura Ulama juga merupakan sebahagian perwakilan. Jika mereka mahu usul itu dibahaskan, mereka boleh buat begitu kerana kuasa muktamar kuat.

 "Mereka boleh cadangkan kepada pengerusi tetap dan kalau majoriti bangun sokong, saya percaya usul itu boleh dibahaskan," katanya.

 Sehubungan itu, katanya, Pas tidak perlu mengadakan satu muktamar khas untuk membincangkan semula usul berkenaan.

 "Bagi saya muktamar khas tidak perlu kalau itu sudah diputuskan. Sepatutnya semua pihak harus peka pada hari muktamar," katanya di sini

Harakah Daily Penipu - Penyokong2 PAS Yang Hina Penerima Rumah Bantuan Wajib Baca Luahan Ini !!!

Posted: 10 Jun 2015 04:52 AM PDT

KOTA BHARU: "Kami sudah siapkan sebanyak 10 rumah
 kekal di Desa Rahmat,Machang malangnya mangsa banjir 
tidak mahu tinggal di situ, sebaliknya mereka ingin 
kembali ke tapak asal. Baca HARAKAHDAILY

Kenyataan BoHONG dr PKINK atau Harakahdaily Ayah saya, Muhamat Awang Kechik salah sorang pnerima rumah bantuan mangsa banjir di Desa Rahmat, Berangan Mek Nab, Machang... Rumah No. 6... Sejak penyerahan kunci bermula, kami hmpir beratus kali pergi ke.sana utk proses pembersihan... Kesan tinggalan pembinaan yg amat jauh dari sempurna boleh di lihat di merata tempat... Kami tdk.pertikai rumah yg jauh di pedalaman... Bahkan kami syukur diberi bantuan rumah ni... TIADA sorang pun mngsa yg ENGGAN berpindah...

 Tp sy nk tny, HINGGA HARI InI, apa status elektrik dan air di 9 buah rumah yg diserahkan ini???? Ya... Kami boleh g tnb utk psg api psg air... Tp kami dinasihatkan utk tdk berbuat apa2... Sy kata sembilan shj krn rumah no.1 kekal sbg rumah contoh dan tdk diserahkn kpd sesiapa... Kenyataan Dr. Wan Zawawi.itu shj sudah salah dgn fakta yg sebenar. Malah, 2 keluarga sudah berpindah dan tinggal dirumah trsebut TANPA elektrik dan air DAN JAUH KEDALAM... Air trpksa diangkut dr luar dan elektrik digunakan "pendawaian haram"... Disambung dr rumah no.1 yg disediakan utk MB tgk ms pnyerahan kunci Feb lepas... Apa status tanah dan rumah ini stakat hari ni??? 

 Kami turun naik pejabat tanah apabila mereka call kami utk g tgk.rumah... Kata mereka proses utk tukar nama geran tanah dan rumah masih dilakukan... Kami g jumpa penggawa, mntk izin utk bersihkan rumah dan bersedia bila2 masa utk tambah garaj di depan rumah NaMUN penggawa menasihatkan supaya tdk buat apa2 lagi krn status rumah itu sendiri masih terumbang ambing. Kami juga dikatakan boleh ditarik balik dr senarai penerima bntuan sekiranya "siasatan" yg dilakukan itu meragukan...

 Sejak rumah itu dihentikan proses kerjanya slpas pnyerahan kunci Februari lalu, hingga hari ini 8 Jun 2015, begitulah keadaan rumah trsebut... Siasatan demi siasatan kononnya dilakukan...Pejabat tanah datang ke tapak asal kami utk buat siasatan betul ke kami ni layak menerima rumah bantuan banjir... Lepas tu isi borang SPRM pulak... Lps tu isi borang utk isytihar kerosakan katanya.... Lps tu pihak MARA pulak dtg mari.jenguk... Isi borang lagi, utk sahkan bhw kami ni penerima rumah banjir.... NI SAJA ambik masa berbulan2... 

Baru bulan lepas pihak pjbt tanah call utk SAHKAN penama di lot2 rumah... Utk setelkan geran katanya, pihak pjbt tanah baru nmpk on the go sikit... Lps smgu, kami pergi lagi pejabat tanah, nk mtk izin utk teruskn niat utk bersihkan dan buat garaj di depan rumah... SEKALI lagi kami dinasihatkan utk tdk lg menetap di rumah tersebut krn air dan elektrik yg masih belum ada... Dikatakan status air pon masih dibincangkan samada mahu diamvil dr Kuala Krai atau x krn dikatakan air di Machang "X CUKUP".... 

 Kami x pertikai segala ketidak sempurnaan dlm mnyiapkan rumah ni... Tangki najis yg tenggelam akibat tanah mendap.... Tiada saliran.dan perparitan di skitar rumah ini.... Tinggalkan besi cerucuk dan paip yg terjojol dari bawah.... Tombol pintu yg dah jahanam dgn 3 4 kali bukak hingga kami trpksa ganti sendiri... Tu x kira rumah sebelah yg merekah hingga boleh dimasukkan jari....

 JADI, kpd yg x berada di tmpat kami, please... Jgn buat statement menghina kami... Hingga saat ni, kami masih tertanya2 bila akn siap kr puasa hny 10 hari sahaja lagi.... Bila kami pergi tny, kami di"nasihatkan" supaya tdk berpindah lgi.... Bila kami diam, kami dikatakan ENGGAN berpindah.... Jgn anggap kami anjing jalanan atau pengemis... Berbelas kali turun naik pjbat tanah... Berbelas kali turun naik junpa D.O... Berbelas kali turun naik jmp penggawa... Akhirnya "mangsa banjir enggan pindah"....

 Kami tidak berharap smua disediakan kerajaan negeri scr lgkap... Krn kami sdri tau dan a diberi kebenran, kmi akn masuk... Air api kami bolh g uruskan dgn tnb... Sekrang ni isunya BUKAN kami mgsa bnjir yg komplen psl rumah.... Tp mereka yg kata kami enggan pindan.... Kmi skang berteduh di rumah, tonggang terbalik pon masih boleh dibuat berteduh.. Dan kmudahan api air pon sudah sedia ada... Kpd yg lain.. Jika blom mrasa perit jgn mudah gelakkan orang. 

Kepada PKINk, Dr. Zawawi, dan wartawan Harakahdaily...

 Please... Be responsible of your own.actions... Jika tiada info, tiada maklumat....tny kami atau badan2 kerajaan tmpatan yg uruskan hal ni.... Bukan buat sttement based on assumptions... Anda buat kami rasa terhina.... Rakyat yg lain yg x tau apa2 menghina kami dgn.pnggilan x kenang budi... X sedar diri.... TAPi, apa daya kami??? 

 Mohon sebarkan kenyataan aku, Mohd Shah Mizam Muhamat. Aku akn sertakn sekali lagi gambar2 keadaan rumah tu lepas ni.... Tunggu pendedahan aku.... Korang nk main kasar, then i'll play ur game with ur own rythm...amenoworld

Ahmad rancang pertemuan penyandang yang kalah

Posted: 10 Jun 2015 12:32 AM PDT

Bekas naib presiden PAS Ahmad Awang merancang untuk mengadakan satu pertemuan pada minggu depan di antara mereka yang kalah dalam pemilihan PAS minggu lalu.

 Katanya, memandangkan tidak memegang apa-apa jawatan dalam PAS, beliau masih boleh berkhidmat dari luar parti bersama mereka yang tewas dan bukan dengan cara bersendirian.

 "Kita sebagai ahli, kalau tidak boleh dari dalam parti, jadi dari luar parti, kita cadang beri pandangan (pada PAS) tapi tidak bersendirian.

 "Kita cadang yang tersingkir dan ditolak adakan perbincangan mengenai apa yang berlaku selepas muktamar, jadi kita akan bincang nanti.

 "Kalau secara bersendirian, ia tak berkesan," kata Ahmad Awang ketika dihubungi Malaysiakini.

 Ahmad mencabar jawatan presiden PAS dalam pemilihan parti itu minggu lalu.

 Beliau tewas di tangan penyandangnya Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang memperolehi kira-kira 80 peratus daripada 1,160 undi.

 Calon golongan ulama menyapu bersih jawatan utama dalam pemilihan pucuk pimpinan baru PAS, di samping menguasai teraju Dewan Pemuda dan Muslimat parti itu.

 Timbalan baru kepada Hadi adalah Tuan Ibrahim Tuan Man memperoleh 76 peratus undi, untuk menewaskan penyandang dua penggal jawatan itu, Mohamad Sabu.

 Manakala tiga penyandang jawatan naib presiden - Datuk Husam Musa, Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar - tersingkir dan digantikan dengan Idris Ahmad, Datuk Nik Amar Abdullah dan Datuk Iskandar Ab Samad.

 Sementara itu, Ahmad berkata beliau menolak untuk menyertai Persatuan Ummah Sejahtera (PasMa) walaupun ditawarkan jawatan tertinggi.

 "PasMa elok jadi NGO saja, saya tidak boleh komen mengenai ini, saya tidak akan sertai PasMa," katanya di sini

Mahkamah akan tentukan Kes fitnah DS Nizar esok samada boleh diteruskan tanpa kehadiran PM Najb

Posted: 09 Jun 2015 10:39 PM PDT

DS Nizar bersama peguamnya,
Datuk Yusof Zainal Abiden
Mahkamah Sesyen akan membuat keputusan esok sama ada kes fitnah jenayah terhadap bekas Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin boleh diteruskan tanpa kehadiran Datuk Seri Najib Razak, pihak yang tersinggung.

 Hakim Ikmal Hishan Mohd Tajuddin berkata beliau akan membuat keputusan sama ada untuk meneruskan selepas menerima penghujahan bertulis daripada pihak pendakwaan dan pembelaan esok.

 Terdahulu, peguam utama Datuk Yusof Zainal Abiden memohon mahkamah supaya pelanggannya dilepaskan, tidak terjumlah kepada suatu pembebasan.

 Beliau memberi contoh peraturan bukti yang terbaik, adalah adil untuk pihak pembelaan mendapat peluang untuk menyoal balas Najib.

 "Jika tidak, kita tidak boleh membuang masa mahkamah.

 "Kemungkinan (Najib dipanggil sebagai saksi) yang diberikan oleh pihak pendakwaan adalah tiada.

 "Jika Najib tidak datang, itu bererti dia tidak berminat, tiada sebab Nizar bagi boleh berada di sini," katanya.

 Ketua Pendakwa Raya Yusaini Amer Abdul Karim bagaimanapun berhujah bahawa kehadiran Najib tidak perlu kerana terdapat saksi yang mencukupi dan bukti yang menunjukkan bahawa Nizar telah mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah.

 Hakim itu berkata sejak perbicaraan telah ditetapkan, beliau akan membenarkannya untuk meneruskan dan menetapkan esok untuk kedua-dua pihak untuk menyerahkan permohonan mereka.

 Nizar, bekas Menteri Besar Perak, didakwa memfitnah Najib dalam ucapannya kepada orang ramai di Taman Desa Pakatan di Ipoh, antara 9 malam dan 12 tengah malam, 23 April 2012. 

Perbicaraan disambung semula esok pagi
 Beliau didakwa mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun atau didenda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan. 

 Pada 14 Januari lalu, Mahkamah yang sama telah membebaskannya daripada pertuduhan memfitnah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak atas tuduhan yang sama, disebabkan isu-isu teknikal. 

 Jika didapati bersalah fitnah jenayah boleh dikenakan hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan. 

 Nizar, yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri Changkat Jering, risiko yang hilang kelayakan untuk jawatan jika didenda lebih RM2,000 atau penjara lebih setahun. 

Zuhdi menggertak DAP menggunakan DHPP

Posted: 09 Jun 2015 05:48 PM PDT

PAS mungkin meletakkan ahli-ahli dari sayap bukan Islam 4,000-kuat di kerusi tradisi ditandingi oleh DAP dalam pilihan raya akan datang, ahli jawatankuasa kerja pusat yang baru dipilih Dr Zuhdi Marzuki mencadangkan hari ini.

 Menurut pengarah operasi Pusat Penyelidikan PAS itu, PAS kini akan berusaha untuk mengukuhkan kedudukan untuk menembusi dua demografi pengundi yang sebelum ini mengelak daripadanya - orang bukan Melayu, dan Bumiputera bukan Islam di Sabah dan Sarawak. Baca seterusnya komedi Zuhdi di  themalaymailonline

Komen al-Husseyn:

Patutlah Zuhdi gunakan perkataan 'mungkin'...mungkin ya, mungkin tidak? Tapi bagi saya ia adalah satu angan-angan Mat Jenin yang hanya mahu menggula-gulakan harapan kosong kepada DHPP.

Ianya cuma auta lebih, hanya cakap-cakap gebong sebagaimana perwakilan Sabah yang pernah mengugut DAP, bahawa PAS akan bertanding di semua kerusi di Sabah! Baguslah kalau PAS mampu nak hilang deposit. Nak bertanding 9 kerusi hari tu pun jenuh kutip derma .... Hahahaaha! 

Setahu saya DHPP di Perak tidak menyokong kepimpinan PAS 'chai' yang ada sekarang ini. Tunggulah sedikit masa nanti mereka akan buat pengistiharan melalui PC.

 Tapi sebelum itu saya nak tanya, para ulama PAS dah jawapkah pertanyaan Ketua DHPP, N.Balasubramaniam :
 "Saya tak pasti apakah dalam ajaran Islam atau dalam Al-Quran tiada larangan supaya jangan memfitnah dan melabel orang lain dengan label yang buruk.
 "Kenapa kita mengamalkan larangan Al-Quran dalam parti PAS?" soalnya dalam ucapan penangguhannya pada Muktamar Tahunan PAS ke-61 di Kuala Selangor. Baca lagi  di sini
Menurut Zuhdi lagi, "Peranan yang dimainkan oleh DHPP menjadi lebih penting, di celah-celah PAS meneroka hubungan persefahaman dengan penduduk asal Sabah dan Sarawak,"

Woit mangkuk, PAS di dua negeri itu kuat manalah sangat.....Ini lagi nak suruh DHPP bertanding pula?

  Sedangkan nyawa PAS Sarawak dan Sabah tercungap-cungap bagai ikan tak cukup air.

PAS Sarawak khabarnya sedang bergolak dan diambang perpecahan.... Orang Kanan Pesuruhjaya PAS Sarawak Hj Adam Ahid telah mengisytihar keluar PAS! 

Pertembungan dalaman PAS Sarawak semakin rancak sejak baru-baru ini apabila Pesuruhjaya PASA Sarawak itu bertindak menjadi juru kempen atau kepala pengedar "chai"kepada kumpulan ulama di Semenanjung. 

 Manakala, sepanjang Muktamar PAS 2015 baru-baru ini, habuan berupa tajaan tiket kapal terbang, penginapan dan transport sepanjang muktamar telah diberikan kepada perwakilan tertentu dari Sarawak. 

 Akibat daripada sikap dan perbuatan Pesuruhjaya PAS Sarawak itu, Orang Kanan itu tidak boleh menerima tindakan Hj Adam tersebut lalu keluar PAS. Baca beritanya di sini

 Di Sabah pula PAS cuma bertanding di 9 kerusi dan semuanya hanyut. Malah 2 daripadanya lebur wang deposit! Mampukah dari segi kewangannya nak bertanding lagi untu menaja DHPP dan hilang deposit? Hahahaha! Sila baca entri saya mengenai PAS Sabah sebelumnnya di sini

Tiada ulasan: