Isnin, 1 Jun 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Tapi sayangnya......dia gagal memikul amanah sebagai presiden

Posted: 01 Jun 2015 08:14 AM PDT

Menurut seorang AJK PAS, Hanipa Maidin, Presiden PAS mampu selesaikan masalah dalam parti kalau dia berperanan lebih pro-aktif kerana dia ada pengaruh dan dihormati oleh semua ahli PAS.

 "Yang paling mudah untuk nak menghalang semua perkara ini ialah presiden. Sebab presiden ni, apa yg dia kata, didengar; beza dgn pimpinan-pimpinan dibawah nih.

" Jadi yg itu saya boleh akui…kalau presiden boleh berperanan lebih pro-aktif, mungkin banyak masalah yg boleh selesai… Mungkin preside nada lasan-alasan sendiri kenapa dia tidak mahu buat kenyataan, yang itu, saya tak boleh nak jawablah…"

 Menurutnya lagi, Presiden perlu memainkan peranan sebab beliau setakad ini dihormati oleh semua ahli PAS. Dengan penghormatan itu dengan mudah mereka-mereka yang ada masalah dalam PAS ini mendengar nasihat daripada presiden; terang Hanipa.

 "Contohnya kalau dia kata, Saya tak mahu label melabel ini, contohlah… kalau dia kata begitu saya percaya, benda ni paling kalau tak dapat dihapuskan sama sekali pun, dapat dikurangkan; sebab dia ada pengaruh, presiden nih!" Kata Hanipa. ~ Sila ikuti rakaman beliau  di sini

Mat Sabu timbang saman Bernama, akhbar

Posted: 01 Jun 2015 06:58 AM PDT

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu menimbang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap agensi berita nasional dan dua akhbar utama yang menyiarkan laporan mendakwa beliau menyindir Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

 Mohamad berkata ucapannya dalam ceramahnya di Tumpat Jumaat lalu "diputar belit" sehingga mencetuskan "keresahan ahli, memburukan imej beliau dan menjadi ketidakharmonian dalam parti."

 Sinar Harian dan Utusan Malaysia menyiarkan laporan tersebut di muka depan semalam.

 "Oleh itu saya akan berbincang dengan peguam. Kalau ada kes, tindakan undang-undang akan diambil.

 "Tulisan (laporan) itu berniat jahat terhadap saya dan terhadap parti saya," katanya ketika ditemui Malaysiakini di Petaling Jaya petang ini. Baca lagi di sini 

Komen al-Husseyn : 

Saya ada cuka kutip berita tersebut tetapi menukar tajuknya kepada Mat Sabu bantah rancangan Hadi bawa pas keluar Pakatan kerana tajuk asalnya bersifat provokasi.

Umno terlibat dalam tentukan bakal pimpinan PAS

Posted: 01 Jun 2015 04:57 AM PDT

Oleh Mujahid Yusuf Rawa

Agak pelik bagi parti yang bermusuh dgn kita tu, menonjolkan orang tertentu untuk dimenangkan. Dan saya pernah menulis dalam tulisan-tulisan saya – merujuk-rujuk dalam Dr Mujahid.com. 

Antara lainnya ialah , game yg dimainkan hari ini kpd PAS ialah bukan lagi game dalaman sesama kita…tetapi merupakan high level game; yg ditentukan keputusannya bukan oleh ahli kita, tetapi nak ditentukan keputusannya oleh mereka yang di luar, pastinya Umno. Dan mereka bersekongkol dgn Umno. Ini yg membimbangkan kita dan ahli-ahli PAS dalam perwakilan nanti perlu benar-benar faham game plan ini.

 Bahawa end-game dia ialah nak tentukan siapa yg dia mahu. Bukan apa yg ahli mahu.Dikalangan kita yg menjadi mangsa kpd game plan dan end-game yg mereka mahu.

 Sebab itu , para perwakilan pergi kali ini ke muktamar , mereka mesti jelas , firm dan kembalikan fahaman kpd cita-cita PAS seperti yang dikehendaki oleh pendiri-pendiri PAS , seperti yang dikehendaki oleh perlembagaan parti, yg hari ini saya tengok sudah lari jauh dari semangat itu. 

 Sebab itu saya terpaksa menulis Pakar Agenda Politik Islam, yg mana saya meletakan isu-isu penting yg perlu dijawab seperti PAS dan Melayu , PAS dan Masyarakat Majmuk, PAS dan Perundangan Negara, PAS dan Hak Asasi Manusia, PAS dan Isu-Isu Semasa, PAS dan Masyarakat Antarabangsa. Sedangkan yang saya sebut itu , semuanya ada dalam perlembagaan PAS.~
Transkrip dari ucapan beliau di sini

Guan Eng: Pakatan boleh berjuang bersendirian tanpa PAS

Posted: 31 May 2015 10:20 PM PDT

GEORGE TOWN, 1 Jun - DAP dan PKR akan meneruskan perjuangan sendiri jika sekutu mereka, PAS, memutuskan untuk menarik diri daripada Pakatan Rakyat (PR), DAP, Lim Guan Eng berkata, menjelang pemilihan meragam parti Islam itu.

 Ini Setiausaha Agung DAP, yang tetap berkeras dalam keputusan parti itu untuk memutuskan hubungan dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, berkata beliau tidak boleh berhenti daripada mengeluarkan Hadi parti Islam dari pakatan pembangkang persekutuan.

 "Kalau Hadi mahu membawa PAS keluar, dia boleh bawa keluar. Kami tidak bimbang," kata Lim dalam satu temu bual baru-baru ini dengan Malay Mail Online.

 "Jika sudah tepaksa, kita perlu berjuang bersendirian, maka kami akan berjuang bersendirian, kita boleh berdiri di atas dua kaki sendiri," katanya.

 Muktamar PAS bermula Khamis ini bakal melihat perpecahan dalam parti Islam itu sendiri atau berpisah daripada pakatan PR, seorang pemimpin PR berkata kepada Malay Mail Online baru-baru ini.

 Lim, yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, berkata bagaimanapun ada pemimpin dalam PAS yang terus bekerjasama dengan DAP dan yang ingin kekal dalam PR.

 Beliau berkata PR sedang cuba untuk mengekalkan gabungan itu kini dalam rangka kerja yang longgar tanpa Majlis Kepimpinan formal, berkata majlis itu tidak dapat bermesyuarat selagi Hadi kekal presiden PAS.

 "Pada masa ini, terdapat struktur, ia adalah rangka kerja yang longgar untuk menjaga gabungan itu bersama-sama, jika tidak, tidak ada gabungan sama sekali," katanya.

 Beliau menambah bahawa mereka perlu kekal bersama-sama dan menyatukan semua kuasa terhadap lawan, menyenaraikan musuh sebagai Umno, Hadi dan Barisan Nasional (BN).

 Lim kemudian menuduh Hadi menggunakan DAP untuk mewujudkan kebencian agama, mendakwa Presiden PAS itu secara rahsia mahu PAS membentuk kerajaan perpaduan dengan Umno.

 "Kita tidak boleh bekerja dengan Hadi apabila dia tidak berunding dengan kami sebelum membuat keputusan penting yang memberi kesan kepada PR, atau apabila beliau menyuarakan sokongan kepada Datuk Seri Najib Razak, atau apabila dia mahu bekerja untuk membentuk kerajaan perpaduan dan apabila dia berkata Allah membolehkan Islam membenci DAP kerana membangkang hudud, "katanya.

 "Saya percaya tidak semua ahli PAS yang menyokong UG yang dicadangkan (kerajaan perpaduan) dan majoriti daripada mereka menyokong PR kerana mereka mahu melihat demokrasi, kebebasan, keadilan dan menentang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST)," tambah Lim.

 Beliau menolak Hadi dan penyokongnya sebagai "unsur-unsur kecil PAS" yang tidak mempunyai sokongan rakyat.

 DAP telah secara rasmi memutuskan semua hubungan dengan Hadi, tetapi bukan PAS, selepas beliau membentangkan Rang Undang-undang Ahli Persendirian di Parlimen bagi menghapuskan halangan undang-undang yang menghalang pelaksanaan hudud di Kelantan.

 Hadi kemudian dilaporkan berkata PAS bersedia untuk memutuskan hubungan dengan DAP kerana tidak melibatkan parti Islam dan PKR bersama kabinet bayangnya .  ~ themalaymailonline

Tiada usul PAS keluar Pakatan Rakyat, kata Mustafa

Sementara itu dilaporkan PAS tidak akan keluar Pakatan Rakyat (PR) selepas muktamar 6 Jun ini kerana tiada perwakilan yang membawa usul itu, termasuk ucapan dasar presiden, kata Datuk Mustafa Ali.

 Setiausaha agung PAS itu berkata kenyataan itu sekaligus terbentuknya satu keputusan dan menamatkan spekulasi mengatakan parti Islam itu akan keluar da‎ripada PR.

 "Proses muktamar itu sendiri dari segi prosesnya tidak mungkin akan mengambil keputusan keluar dari PR sebab tidak ada usul yang kita terima meminta PAS keluar daripada PR

 "Tidak ada yang menyebut PAS keluar dari PR dan tidak ada ruang menyebut bahawa PR akan pecah dengan apa yang berlaku pada muktamar ini," katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS di Kuala Lumpur, hari ini. – 1 Jun, 2015.~ themalaysianinsider

Dulu orang Umno yang fitnah, tetapi sekarang orang PAS pula

Posted: 31 May 2015 06:21 PM PDT

Pencabar bagi jawatan presiden PAS Ahmad Awang kesal apabila budaya fitnah-memfitnah kini dilakukan pihak tertentu dalam parti itu khususnya menjelang pemilihan parti yang semakin hampir ke kemuncaknya.

 Bekas naib presiden PAS itu mendakwa terdapat pihak yang melakukan "pembunuhan watak" dengan melakukan serangan peribadi kerana tidak mempunyai "modal" untuk mengecamnya berikutan keputusannya bertanding jawatan tertinggi parti.

 "Mereka dah tak tahu nak kata apa lagi, sebab saya istiqamah dalam gerakan Islam, saya juga dah ceritakan kenapa lima tahun dulu saya tidak aktif, saya juga ulama.

 "Jadi sekarang ini apa yang dilakukan ialah pembunuhan watak.

 "Dulu orang Umno yang fitnah, tapi sekarang ini orang PAS pula," katanya dalam forum Mampukah PAS dilonjakkan Pasca Jun 2015 di Dewan Himpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) malam tadi.

 Kira-kira lima hari lagi sebelum muktamar, Ahmad kini diserang oleh kumpulan pendukung status quo dalam PAS sebagai mengetuai "kumpulan yang lunak dengan DAP" .

 Malah, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang turut memberi kebebasan kepada perwakilan untuk memilih pemimpin yang mengikut telunjuk DAP atau sebaliknya. Baca lagi di malaysiakini

Tiada ulasan: