Ahad, 1 Mac 2015

Roslan SMS Corner

Roslan SMS Corner


Masih adakah kerja-kerja bodoh dalam PAS? (1/3/15)

Posted: 01 Mar 2015 03:48 AM PST


Dalam akhbar Sinar Harian hari ini disiarkan laporan berkenaan program NEKAD 6.0 Perak yang dilangsungkan di Markas PAS Masjid Tinggi, Bagan Serai, Perak.
Program berkenaan telah dirasmikan oleh YB Ustaz Nik Mohamad Abduh Nik Abd Aziz, ahli Parlimen Pasir Mas yang juga AJK PAS Pusat.

Saya tidak mahu ulas panjang ucapan Ustaz Nik itu, tetapi saya tertarik apabila dalam ucapannya beliau merujuk kepada tulisannya (dalam blog beliau) lebih kurang lima tahun dahulu di bawah tajuk "Kerja-kerja bodoh dalam PAS".
Saya apabila membaca berita berkenaan terus teringat kembali apa yang ditulis beliau itu pada tahun 2009 dahulu, lebih tepat lagi pada 24 April 2009. Saya ingat kerana saya sendiri membuat posting dalam blog saya ini ketika itu mengulas tulisan Ustaz Nik yang penuh kontroversi itu.

Saya perhatikan rupa-rupanya setelah 5 tahun berlalu, benar masih berlaku usaha mahu merampas kemudi nakhoda PAS, bukan sekadar untuk merampas tempatnya tetapi juga untuk merobah haluan bahteranya. Cabaran PAS semakin besar kebelakangan ini.
Semoga apa yang didedahkan menyedarkan ahli-ahli PAS semua agar segera bangkit memastikan bahtera besar perjuangan PAS ini kekal menuju destinasi akhirat yang satu, tidak membelok atau patah balik ia mengikut tangan-tangan yang tidak bertanggungjawab.

Berikut saya siarkan kembali sepenuhnya posting saya bertarikh Jumaat 24 April, 2009 itu:
Berkasih sayanglah kita sesama jemaah
Saya mengutus SMS kepada adinda Nik Abduh apabila dimaklumkan tentang posting terbaru dalam blognya "Masanya memilih jalan yang lurus" di
http://nikabduh.wordpress.com/

di bawah tajuk "Kerja-kerja bodoh dalam PAS"
http://nikabduh.wordpress.com/2009/04/24/kerja-kerja-bodoh-dalam-pas/

dengan menyebut:

"Terkedu, terharu, Alhmadulilah"

Sekali lagi saya terpaksa mencatatkan dan mengakui tulus ikhlas betapa saya melihat adinda saya ini yang diasuh di bawah tangan ulamak besar kita sejak dari bayi, memang mempunyai masa depan yang cerah dalam barisan kepimpinan tertinggi PAS di masa mendatang sebagaimana ayahandanya. Dakwahnya dalam bentuk tulisan cukup kemas, tersusun dan penuh hikmah, sesiapa pun pasti terpesona membacanya. Dakwah seumpama ini sangat berkurangna di dunia blog yang penuh dengan fitnah, kata nista dan celaan.
Malah saya mahu berkongsi di sini bahawa Tuan Guru Presiden sendiri begitu minat dan senang hati membaca tulisan-tulisan ulamak muda ini sehinggakan saya pernah diminta memuat turun posting-posting beliau untuk dibaca Tuan Guru.

Posting terbaru beliau itu "berat" dan saya pasti begitulah hatinya apabila mahu menyusun kata dan ayat bagi menghidupkan mesejnya, apa pun yang penting beliau telah terjun untuk membetulkan keadaan dan persepsi, meredakan yang gundah-gulana dan merawat yang pilu dan sedih. Saya tidak nampak beliau mahu menaik atau menjatuhkan sesiapa tetapi yang saya kesan adalah kesungguhan beliau untuk memikul tanggungjawab agar parti dan jemaah ini jangan berpecah dan dipecahkan.

PAS adalah gerakan Islam, maka dalam keadaan apa sekalipun ia perlu kembali kepada Islam, jangan ia jadi macam parti sekular, liberal, pragmatis, sosialis atau kominis. Kerana itu jika semua kita berpegang kepada prinsip Islam, maka tidak mudahlah kita terpengaruh atau terpesona dengan mana-mana pihak lain sehingga kita meminggirkan jemaah.

PAS mendakap konsep "Kepimpinan Ulamak" lebih 20 tahun lalu bagi memastikan ia tidak tersasar dari orbit Islam yang ia tawaf. Seriusnya PAS dalam hal ini sehingga suatu transformasi besar telah dilakukan pada parti, lantas melahirkan Majlis Syura Ulamak dan terbaru pimpinan urusan ulamak di peringkat kawasan-kawasan. Mengapa, kerana kita mahukan parti ini terus berada atas saf yang betul (kebutulan blog adinda Nik Abduh bertemakan: Masanya memilih jalan yang lurus).

Kerana tranformasi inilah PAS melonjak kembali ke atas setelah jatuh merudum ke bawah dari sudut prestasi di zaman akhir Asri. Para ulamak dan sukarelawan parti telah berkerja bertungkus-lumus menjayakan konsep ini, agar PAS terus relevan dengan Islamnya, dan kini ternyata ia dihormati dan disegani, tidak syak lagi kerana kuatnya pegangannya pada Islam itu. Siapa lagi jika tidak Almarhum Ustaz Fadzil dan kedua-dua Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Hj Abd Hadi, serta barisan ulamak dan para professional yang ikhlas serta mahasiswa dan anak-anak muda yang bersemangat yang telah bekerja siang malam membina kembali PAS, dan hari ini PAS berada pada tahap pencapaiannya yang sangat cemerlang.
Adinda Nik Abduh dan saya percaya semua kita mahukan PAS terus kekal begini. Gandingan Mursyidul Am (dengan Majlis Syura) dan Tuan Guru Presiden begitu mantap dan jelas hala tujunya. Memang ini musim pemilihan bagi PAS, lakukanlah yang terbaik buat Islam, tetapi awas semua perhitungan dan pertimbangan perlulah berlandaskan Islam, jangan ada fitnah dan adu-domba, jangan jual-jual nama, peliharalah adab dan tertib sebagaimana yang diajar oleh agama.

Kisah "unity government" dimainkan kembali oleh adinda Nik Abduh disaat kononnya tiada orang mahu menyebutnya lagi. Seakan kotor dan jijik lontaran idea Tuan Guru kita. Apa yang kita tahu mengenainya? Apa yang diberitahu pada kita? Tok Guru dan Tok Guru bertelagah? Adinda Nik Abduh telah menjelaskan, lantas bagaimana anda sekarang? Dan peringkat yang paling panas dalam posting beliau adalah apabila beliau menyebut:


Justeru fahami ini bahawa 'Unity Government' yang ditolak ayahanda adalah jenis kerajaan yang difahamkan kepadanya oleh pembantu - pembantu ayahanda yang berpakaian serba tahu. Mereka seronok untuk melaga -lagakan di antara TGNA dan TGHH.
Mereka menyangka mereka telah melakukan kebaikan, sedang telah sesatlah segala usaha mereka di sisi tuhan. Semoga Allah membalasi mereka dengan kejahatan yang mereka lakukan!

Saya begitu tersentuh apabila pembantu-pembantu ayahandanya turut digodamnya. Tersentuh kerana saya juga pembantu, sebagaimana sahabat saya Dr Ahmad Samsuri, pembantu, masing-masing SU Akhbar dan Politik kepada Tuan Guru Presiden, mungkinkah kami juga jika tidak berhati-hati akan jadi jahat juga?

Insyallah setakat yang saya tahu dan begitu juga pembantu-pembantu Presiden yang lain, kami sekadar petugas, bukan penasihat. Saya pernah ditanya oleh seorang pemimpin parti, mengapa saya tidak nasihatkan Presiden (dalam satu isu yang pemimpin tadi tidak puas hati), saya sebutkan, saya ini bukan penasihatnya, tetapi pekerjanya!

Tuan Guru Presiden dan Tuan Guru Mursyidul Am kedua-duanya memiliki khazanah dan penguasaan ilmu yang besar, ditambah dengan amalan dan disiplin hidup mereka sebagaimana disebut adinda Nik Abduh:
Dunia ulama adalah penuh disiplin. Taqwa adalah disiplin terbaik. Taqwa adalah milik ulama, bukan milik orang yang mengaku ulama atau ulama mini sekali pun. Kita tidak mampu merebutinya kerana ia adalah kurniaan khas daripada Allah. Kita hanya mampu meminta daripadaNya.

Siapalah kami yang kecil-kecil ini untuk menjadi penasihatnya apalagi menggunakan jawatan kami untuk mempengaruhinya. Demi Allah saya sendiri sepanjang memegang jawatan ini tidak pernah sekalipun berbuat demikian, segala yang saya terima adalah pengarahan dari Tuan Guru, jika diminta pandangan kami berbincang, jika diminta maklumat saya bekalkan, begitulah kami yang bertugas di bawah Presiden PAS yang kami kasihi, hormati dan kagumi dan rela berkorban untuknya selagi mana beliau berada di jalan yang benar, insyallah.

Lalu kalau benarlah sebagaimana yang didakwa adinda Nik Abduh itu, maka kita anggota jemaah perlu melakukan sesuatu, jangan biarkan gerakan Islam kita ini kacau angkara sesiapa pun yang tidak selari dengan apa yang telah kita bina selama ini.
Bagi saya biarlah kita berpolitik secara Islam almaklum kita pun anggota jemaah Islam. Semua kita mahu menyumbang untuk kemenangan Islam, dan kemenangan ini tidak dapat diperolehi selain campurtangan dan izin Allah swt jua. Kerana itu berkasih sayanglah kita sesama kita. Berkasih sayang semasa kita susah dan kalah dahulu dan terus berkasih sayang semasa kita senang dan menang ini.

Elakkan dari syak wasangka dan tuduh-menuduh. Si anu dan si anu ada agenda dibelakang tabir, si anu dan si anu mahu meroskakkan Islam dan PAS, si anu itu subversif dalam parti, subhanallah, hentikanlah ini semua. Biar para perwakilan memilih kita berdasarkan "merit" kita. Iaitu keupayaan kita, sumbangan kita pada jemaah,komitmen kita. Zahirkan yang ini, tak perlulah menyerang dan memburukkan apa lagi memfitnah orang lain.
Semoga yang terbaik antara kita dipilih dan kita memilih bukan angkara hawa nafsu tetapi berdasarkan fakta tanpa melucutkan pakaian taqwa kita.

 

Tiada ulasan: