Rabu, 11 Mac 2015

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Chempaka: 2 calon bebas dipecat dari Umno

Posted: 11 Mar 2015 06:55 AM PDT

Umno telah memecat dua ahlinya - Sharif Mahmood dan Fadzillah Hussin - berkuatkuasa serta-merta kerana bertanding sebagai calon bebas dalam pilihan raya kecil Chempaka, lapor Umno online.

Menurut laporan itu lagi, ini berikutan tindakan mereka yang bertentangan dengan keputusan parti yang tidak meletakkan calon bertanding di PRK tersebut.

Sharif berdaftar sebagai ahli Umno Cawangan RKT Kesedar Jeram Tekoh, Gua Musang manakala Fadzillah pula dari cawangan Kepala Batas, Tumpat.

Menurut laporan itu lagi, pemecatan mereka dibuat melalui Jawatankuasa Pengurusan Majlis Tertinggi di bawah Fasal 20.10 Perlembagaan Umno.

Surat pemecatan mereka, tambahnya, telah dikeluarkan oleh Ibu Pejabat Umno hari ini yang ditandatangani oleh Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

PRK Chempaka pada 22 Mac ini akan menyaksikan pertandingan lima penjuru antara calon PAS dan empat calon bebas.

Calon PAS ialah Ketua Urusan Ulama PAS DUN Chempaka Ahmad Fathan Mahmood@Mahamad, 42.

Selain Shariff dan Fadzilah, dua lagi calon bebas ialah bekas calon bebas PRK DUN Pengkalan Kubor, Izat Bukhary Ismail Bukhary, 48; dan pesara Kementerian Kesihatan Aslah Mamat, 64.

Shariff, 58, merupakan bekas Naib Presiden PERKASA Kelantan, manakala Fadzilllah, 55, pula merupakan yang dipertua Pertubuhan Keturunan Paduka Raja Cik Siti Wan Kembang.

Bendahari pemuda Pas Ditahan

Posted: 11 Mar 2015 05:01 AM PDT



Kalau sebelah pakatan cepat dia buat kerja.

Ermmm.. Abang misai.

Tg Haron Din, Mursyidul Am Pas Baru

Posted: 11 Mar 2015 04:48 AM PDT



Tahniah. Semoga terus memimpin kami ke arah dirahmati Allah.

Haron Din dipilih Mursyidul Am PAS yang baharu

Posted: 10 Mar 2015 09:44 PM PDT



KUALA LUMPUR: Majlis Syura Ulama PAS sebulat suara melantik Datuk Dr Haron Din sebagai Mursyidul Am parti itu yang baharu.

Dr Haron dipilih untuk mengisi kekosongan jawatan tersebut selepas penyandangnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meninggal dunia 13 Februari lalu.

Penolong Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan memberitahu pelantikan Dr Haron diputuskan oleh Majlis Syura Ulama dalam satu mesyuarat yang diadakan pada 8 Mac lalu di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut.

"Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yacob dipilih memegang jawatan Timbalan Mursyidul Am PAS yang baharu.

"Perlembagaan PAS menyatakan jawatan Mursyidul Am boleh dipilih oleh 15 anggota Majlis Syura Ulama (MSU) untuk tempoh lima tahun," katanya ketika ditemui di lobi parlimen hari ini.

Katanya, jawatan Mursyidul Am tidak terikat dengan penggal muktamar sepertimana Jawatankuasa PAS Pusat.

Sebelum ini, ada cadangan oleh pihak-pihak tertentu dalam PAS yang mahukan Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilantik sebagai Mursyidul Am yang baharu.

1-MDB: ‘Rompakan’ Paling Dahsyat Kurun ini!

Posted: 10 Mar 2015 07:26 PM PDT

Dr Dzulkefly Ahmad, Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS Pusat.

Pada 17 November 2014, saya menulis satu makalah berjodol: "1MDB: Najib mangsa pertamanya?" (http://www.themalaysianinsider.com/opinion/dzulkefly-ahmad/article/1mdb-najib-mangsa-pertamanya). Sejak itu, saya memerhatikan bahawa 'nujum' atau telahan itu semacam mahu menjadi kenyataan. Terkini, sebuah majalah 'The Economist" menerbitkan satu penulisan mengungkapkan bahawa "Najib's days are numbered" atau 'Najib menghitung hari-hari akhirnya'.Itu juga satu telahan media Barat.
Mungkin sahaja semua telahan ini tersasar. Penguasa politik di Putrajaya sememang sedang giat melancarkan kempen keras untuk menangkis semua persepsi buruk yang media paparkan, terhadap orang nombor satu negara.
Pun begitu, tetap isu 1-Malaysia Development Berhad atau 1-MDB akan mengugat kedudukan Najib dan hanya pimpinan tertinggi Umno berserta 'warlordsnya' dan pimpinan bahagian dari 192 bahagian dari seluruh negara akan menentukan nasib Presidennya. Persidangan hari ini 8hb Mac Ahad, mungkin sahaja akan memberikan isyarat paling keras kepada Najib, meskipun sukar tradisi Umno untuk menyingkir Presiden mereka. Kita nantikan. (terkini, Umno mahukan semua baahgian bersolidariti dgn Presidennya).
Namun, apa yang jelas, kenyataan Putrajaya bahawa PM DS Najib Razak tidak terlibat dalam urusan 1-Malaysia-Development Berhad (1-MDB) sudah tidak lagi bererti. Beliau adalah Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB dan terlibat langsung sejak awalnya, dalam penubuhan badan pelaburan berdaulat nasional kedua ini. Sementara itu juga beliau adalah Menteri Kewangan dan 1MDB adalah 100% milik Kementerian Kewangan (MOF). Kenyataan mutakhir Timbalannya semalam, DS Muhyuddin Yassin, yang mahukan 1-MDB ditangani Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) sudah cukup memahamkan semua bahawa Najib tidak lagi wajar melindungi 1-MDB.
Laporan yang dibuat oleh sebuah badan 'whistleblower' iaitu 'Sarawak Report' bersekali dengan 'LondonSunday Times' tentang 1-MDB berjodol 'Heist of the Century' atau 'Rompakan Terbesar Kurun ini', bakal terus meletakkan negara di satu kedudukan yang semakin buruk dan tercalar di kacamata masyarakat pelabur.
Siasatan yang berjaya menggali dan membongkar ribuan dokumen dan komunikasi melalui emails tentang pelaburan dan tadbir-urus kewangan 1MDB, akhirnya menemui beberapa dapatan yang dicari untuk sekian lamanya ini terutamanya tentang projek usahasama (JV) dengan sebuah syarikat minyak 'PetroSaudi International sejak 2009.
Sangat penting untuk pengetahuan umum (rakyat), disebalik acapkali penafian dibuat oleh pihak Jabatan Perdana Menteri bahawa rakan karib Perdana Menteri dan isteri beliau, Low Taek Jho atau lebih dikenali sebagai Jhi Low, tidak punya kaitan dan penglibatan langsung dalam syarikat 1-MDB, seluruh projek JV 1-MDB-PetroSaudi yang bernilai US$2.5 bilion itu diilhamkan, diuruskan bahkan dipacu oleh Jho Low. Secara kronologi ringkas.
Syarikat Usahama (JV) 1-MDB dan PetroSaudi Holdings (Cayman) Ltd didaftarkan di Cayman Island pada 18 Sept 2009. Pada 28 Sept.2009, suah perjanjian JVditandatangani oleh kedua-dua pihak dan pada 30Sept, syarikat JV 1-MDB-PetroSaudi, mengeluarkan satu kenyataan akhbar, mengisytiharkan terbentuk satu era baru kerjasama Malaysia dan Saudi Arabia, seolah syarikat ini adalah milik kerajaan Saudi.
Sementara Petro-Saudi memegang 60% ekuiti atau saham syarikat JV itu, 1-MDB memilikki baki 40%. 1-MDB membayar ekuiti mereka dengan suntikan tunai US$1bilion. Apa yang tidak ketara dalam perjanjian ialah PetroSaudi tidak akan membuat apa-apa suntikan 'cash', sebaliknya akan membayar dengan menyuntik asset yang bernilai US1.5bilion. Aset-aset yang didakwa dimilikki PetroSaudi itu sekarang menjadi tandatanya apakah benar-benar dapat dipertanggungjawabkan. Ternyata sekarang telah boleh didedahkan sebagai 'wayang' mainan Jho Low kerana asset-aset yang 'miliknya', adalah sebenarnya milik Buried Hill, sebuah syarikat tenaga kanada (bernilai AS$1.5 bilion di medan minyak di Laut Caspian) yang usahama mereka (JV) gagal dimajukan sebaik sahaja perjanjian JV dibuat dengan –MDB.
Juga tidak dinyatakan bahawa dari suntikan yang dibuat oleh 1-MDB, US$700juta (RM2.5b) akan digunakan untuk membayar 'hutang' yang telah dimasukkan kedalam syarikat JV tersebut oleh PetroSaudi. Bagaimana pula, baru memulakan operasi telah berhutang? Sangat pelik.
Lebih mendetail lagi, siasatan mendapati bahawa syarikat JV ditubuhkan dan didaftarkan pada 18 Sept 2009, dan 7 hari kemudian, pada 25 Sept telah berhutang sebanyak US$700 dari rakan JVnya yakni SaudiPetro Holding sendiri. Seperti disebut tadi, perjanjian JV dibuat pada 28 Sept dan pada 29 Sept, PetroSaudi menulis surat kepada Syarikat JV untuk menuntut bayaran 'hutang' atau 'loan repayment' sebanyak US$700juta.
Persoalannya yang semua ingin tahu ialah 'Apa perlu PetroSaudi memberi pinjaman kepada syarikat JV, secara tergesa-gesa, 3 hari sebelum perjanjian dimeteraikan (25 hb sebelum 28hb)?.
Paling mengejutkan, dokumen-dokumen tersebut mendapati bahawa dana sebanyak US$700million (RM2.5bilion) yang disebutkan sebagai 'bayaran balik pinjaman' kepada PetroSaudi Holding itu, telah disalurkan kepada satu akaun di 'Swiss Bank' di atas nama sebuah syarikat namanya "Good Star Limited', yang dimilikki dan dikawal oleh Jho Low. Sangat licik dan cekap, segala 'twists and turn' cerita aliran dana' ini atau 'money trail' untuk US$1bilion pertama 1-MDB ini jika kita halusi kemudian!.Cukup pendedahan itu dahulu sebagai 'appetiser' dalam episod 'Rompakan Gergasi Dalam Abad ini'.
Benar, Jawatankuasa Kira-Kira Awam Negara (PAC) Parlimen telah bersetuju untuk menginstitusikan siasatan dan pertanggungjawaban dalam waktu sesegera dan melibat Jabatan Audit Negara dan kalau boleh pihak berwibawa yang lain bagi melakukan 'forensik auditing' dan mengesahkan dakwaan 'Pecah Amanah' atau CBT (Seksyen 405 dibawah Akta Kesalahan Jenayah 574), serta pelbagai dakwaan tadbir-urus yang melanggar segala peraturan dan undang-undang negara termasuk BAFIA dsbnya.
Sebelum PM Najib selaku Menteri Kewangan di pertanggungjawabkan, kita mahu semua pemegang Lembaga Penasihat (Board of Advisors, BOA) dan Board of Directors (BOD), sejak 2009 serta pihak Pengurusan tertinggi (CEOs- cnth Dato Shahrol) mesti dibawa ke muka siatan dan pertanggungjawaban. Terlalu banyak penafaian dibuat dengan mudah-mudah.
Mengapakah BOD dan BOA telah mengizinkan pelbagai urusniaga ini 1-MDB yang kini telah dibariskan untuk ditanya?…Sebagai contohnya, benarkah wujud pinjaman PetroSaudi kpd Syarikat JV itu?….Benarkah US$700 dibayar kepada mereka atau kemanakah perginya dana itu?…..apakah pihak peguam telah mempastikan kesahihan terma-terma perjanjian sebelum dimeterai….Siapa yang membuat penilaian asset-aset PetroSaudi kepada syariakt JV?….Bila dan berapa jumlah penilaian?.Benarkah PetrSaudihanya sebuah 'shell company'seperti banyak terdapat di pusat kewangan luar pesisir antarabangsa? (tidak punya signifikan aset&operasi). Apakah BOD dan BOA berperanan mempastikan kesemua perihal tadbir-urus dan urusniaga pelaburan ini. Isu ini hanya merupakan satu dari pelbaga urusniaga pelaburan dan perolehan yang dipertikaikan pihak analysts dan golongan yang celik tentang
Apakah akan menjadi kenyataan bahawa Najib akan bakal tersungkur dan menjadi mangsa pertama 1MDB? Jangan menghukum sebelum dibuat siasatan audit forensik yang terpernci.

Dr Dzulkefly Ahmad, Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS Pusat.

Tiada ulasan: