Isnin, 16 Mac 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kerusi presiden dicabar adalah tanda kepimpinan Hj Hadi telah merosot

Posted: 16 Mar 2015 06:00 AM PDT

Pemerhati percaya walaupun tidak mungkin untuk sesiapa sahaja untuk menggantikan Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam pemilihan parti, hakikat bahawa Ahli Parlimen Marang itu dicabar adalah tanda pasti rasa tidak puas hati dalaman terhadap gaya kepimpinan dan keutamaan beliau. - Gambar oleh Yusof Mat Isa

 KUALA LUMPUR, 16 Mac - pencalonan beberapa pencabar untuk jawatan presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang baru-baru ini adalah petunjuk bahawa cengkamannya ke atas parti Islam itu  semakin longgar dan tuntutan untuk kepimpinan baru menjelang pemilihan parti pada bulan Jun semakin bertambah  .

 Pemerhati percaya walaupun tidak mungkin bagi sesiapa sahaja untuk menggantikan Hadi dalam pemilihan parti, hakikat bahawa Ahli Parlimen Marang itu dicabar adalah tanda pasti rasa tidak puas hati dalaman terhadap gaya kepimpinan dan keutamaan beliau.

 Hadi, yang telah menjadi ketua PAS sejak tahun 2002, mampu mempertahankan kerusi Presiden tanpa bertanding disebabkan oleh sokongan padu dari puak ulama parti itu (ahli agama)  serta kelayakan agamanya.

 Tetapi keadaan kesihatan beliau ditambah pula dengan sikap yang seolah-olah acuh tak acuh ke arah memelihara hubungan dengan rakan Pakatan Rakyat (PR) telah mendorong kepercayaan sebilangan kecil, tetapi semakin meningkat dalam PAS menggesa untuk presiden baru dan lebih komitmen terhadap pakatan pembangkang persekutuan.

 "Terdapat pandangan yang penting dalam parti mempertimbangkan kemungkinan melihat perubahan bagi jawatan presiden.

 "Walaupun sentimen bukan sesuatu yang majoriti merasakan, ia mungkin masa untuk perubahan seseorang dalam jawatan ini," bekas Setiausaha Agung PAS Datuk Kamaruddin Jaafar berkata kepada Malay Mail Online ketika ditemui di lobi Parlimen minggu lepas.

 Menurut Ahli Parlimen Tumpat itu, perpecahan dalam PAS kini telah mencapai tahap yang kritikal dan adalah satu isu yang kepimpinan parti itu perlu menangani segera.

 "Dalam PAS  sentiasa berpuak-puak; seperti dalam parti-parti politik yang lain, PAS mengiktiraf kewujudan kumpulan yang berbeza dalam parti.

 "Kebimbangan saya adalah bahawa serangan (terhadap puak yang berbeza) kini lebih peribadi berbanding masa lalu," kata Kamaruddin, melukis persamaan antara krisis parti semasa untuk penyingkiran Allahyarham Tan Sri Dr Asri Muda sebagai ketua PAS dengan  puak ulama kembali pada tahun 1982.

 "Apa yang saya cuba katakan ialah bahawa walaupun terdapat geseran dalaman ketika itu, Asri mengendalikannya dengan baik ... tetapi sekarang, apa yang berlaku telah menimbulkan banyak persoalan mengenai keperluan untuk kepimpinan dalaman yang lebih kukuh," Kamaruddin berkata.

 Ahli jawatankuasa pusat PAS Khalid Samad berkata, "apa-apa sahaja boleh berlaku" dan tidak ada siapa dalam PAS harus mengecam ahli untuk menamakan calon untuk jawatan presiden.

 "Ia tidak bermakna jawatan itu tidak boleh dipertandingkan," katanya kepada Malay Mail Online.

 Seorang lagi anggota jawatankuasa PAS pusat yang bercakap mengenai keadaan tidak mahu namanya disiarkan berkata hakikat bahawa ada pencabar munasabah terhadap Hadi menunjukkan ketidakupayaan beliau untuk menyatukan parti Islam itu dan menegaskan komitmennya dengan PR.

 "Secara peribadi, saya rasa Datuk Husam Musa harus presiden. Beliau berlatar belakangkan profesional, dia hampir kepada Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, dan dia juga ada pengetahuan agama yang  walaupun dia bukan dari golongan ulama," katanya kepada Malay Mail Online ketika ditemui selepas mesyuarat Majlis Presiden PR pada Khamis lalu.

 Sabtu lepas, PAS Kawasan Kota Tinggi  mencalonkan Husam, naib presiden dalam parti, untuk mencabar Hadi untuk jawatan presiden PAS.

 Sebelum ini, Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man turut dicalonkan tetapi beliau kemudiannya menolak dengan mengatakan beliau bimbang persetujuannya itu akan menghantar satu "isyarat buruk" kepada orang luar.

 Sebaliknya, beliau menggesa ahli-ahli parti untuk terus menyokong Hadi sebagai presiden demi mematuhi tradisi kepimpinan parti Islam dengan kalangan ulama.

 "Pencalonan baru-baru ini untuk nama-nama lain menunjukkan arus bawah yang kuat untuk perubahan dalam kepimpinan parti," kata penganalisis politik Ibrahim Suffian kepada Malay Mail Online ketika dihubungi

 "Daripada keputusan muktamar lalu dan daripada apa yang kami telah dapati, ia adalah jelas bahawa lapisan peringkat ahli dan juga pemimpin-pemimpin PAS di peringkat akar umbi mahukan parti itu kekal komited kepada Pakatan," katanya.

 Ibrahim, yang merupakan pengarah organisasi penyelidikan Merdeka Center, berkata anggota PAS sedar ada peluang bagi parti untuk mengambil alih Putrajaya dalam pilihan raya umum yang akan datang jika kekal komited untuk PR bersama-sama dengan PKR dan DAP.

 Pakatan tiga pihak ini telah muncul sebagai pembangkang yang paling boleh dipercayai medepani BN dalam beberapa dekad, dua kali menafikan parti pemerintah itu menguasai majoriti tradisi di Parlimen dan menang undi popular dalam Pilihan Raya 2013.

 "Mereka juga merasakan Hadi, pada terbaiknya, sikap tidak komitmen terhadap kemenangan dan ketidakupayaan untuk meneguhkan politik pakatan, boleh menyebabkan mereka gagal pada satu masa apabila mereka mempunyai peluang terbaik untuk mendapat kuasa persekutuan.

 "Saya rasa sejumlah besar orang merasakan dia patut menjadi mursyidul am (pemimpin rohani) dan mengambil peranan eksekutif yang kurang aktif dalam parti," kata Ibrahim.

 Hadi berkata, dia tidak mempunyai isu-isu yang dicabar untuk jawatan tertinggi parti itu dan bahawa dia akan menyerahkan kepada ahli-ahli parti Islam itu untuk membuat keputusan.

 Keretakan baru telah muncul dalam PAS selepas beberapa ahli menuduh beberapa pemimpin kanan berkomplot terhadap Hadi, melibatkan Timbalan Presiden Mohamad Sabu dan pengarah pilihan raya Dr Mohd Hatta Ramli dikatakan konspirator.

 Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) - sebuah kumpulan pendesak yang kritikal dalam parti Islam itu - telah menjadi sasaran, selepas Majlis Syura mengharamkan ahli daripada menyertainya. - sumber

Kod Jenayah Syariah II 1993 - Tidak ada kata sepakat di kalangan semua pihak dalam Pakatan Rakyat

Posted: 16 Mar 2015 03:00 AM PDT

 Majlis kepimpinan PR yang terdiri daripada DAP, PAS dan pemimpin PKR mengakui bahawa Rang undang-undang dipanggil Rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) 2015 bukan satu rang undang-undang untuk meminda Enakmen 1993.

 Sehubungan itu, PAS telah diminta untuk membawa perkara itu balik ke Kelantan dan menimbang semula kedudukan tersebut.

 Tapi apa yang Nik Amar buat? Beliau telah menafikan dakwaan Gobind tersebut dan sebaliknya beliau menuduh pandangan tersebut hanyalah pandangan peribadi Gobind Singh sahaja. Ikuti penjelasan Gobind : 

Pengerusi Jawatankuasa Teknikal Hudud Kelantan Datuk Mohd Amar Abdullah menafikan bahawa rang undang-undang pindaan yang dicadangkan kepada Kelantan Kod Jenayah Syariah II 1993 dijadual dibentangkan pada 18/03/2015 adalah pada dasarnya satu pengenalan semula keseluruhan 1993 enakmen itu.

 Beliau telah pergi untuk mengatakan bahawa kebimbangan saya bahawa rang undang-undang seolah-olah lebih seperti pengenalan semula enakmen 1993 bukan hanya pindaan adalah hanya suatu pendapat saya sendiri dan tidak benar sama sekali.

 Biar saya buat penjelasan lanjut.

 Apa yang Kelantan cadang bentangkan pada 18 adalah jauh lebih daripada pindaan semata-mata dan secara kesannya ia pengenalan semula keseluruhan 1993 enakmen itu.

 Mari kita lihat beberapa fakta.

 Rang undang-undang dipanggil Rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) 2015. Ia bukan satu rang undang-undang untuk meminda Enakmen 1993.

 Ia mengandungi 71 bahagian dan 34 muka surat yang panjang.

Yang menjadi sebahagian daripada rang undang-undang 2015 ini, merangkumi peruntukan yang bercakap mengenai, antara lain, 'Kesalahan-Kesalahan hudud', 'Qisas', 'Keterangan' dan 'Perlaksanaan Hukuman' di mana semua adalah sebahagian daripada enakmen 1993. Ia bukan satu rang undang-undang untuk meminda Enakmen 1993. Ia adalah satu rang undang-undang yang baru, merangkumi hampir seluruh isi Enakmen 1993 di dalamnya.

 Ia juga adalah penting untuk menyatakan bahawa bukan hanya saya sahaja yang berpendapat demikian. Majlis kepimpinan PR yang terdiri daripada DAP, PAS dan pemimpin PKR, pada 12/03/2015 juga mengakui fakta ini.

 Inilah sebabnya mengapa PAS telah diminta untuk membawa perkara itu balik ke Kelantan dan menimbang semula kedudukan.

 Jadi Datuk Mohd Amar Abdullah tidak jujur ​​dengan mengatakan apa yang saya katakan mengenai rang undang-undang itu adalah tidak benar.

 PAS Kelantan sedar akan hakikat bahawa hudud bukan sebahagian daripada agenda Pakatan Rakyat tetapi ia mahu membentangkan dan meluluskan dalam Dewan (Kelantan) satu rang undang-undang yang mengandungi peruntukan untuk ini.

 Nampaknya seolah-olah PAS sedang menggerakan rang undang-undang   2015 baru ini kerana ia mahu cop kelulusan oleh Pakatan Rakyat untuk hudud dan keseluruhan 1993 enakmen itu.

 Dengan hormat, tidak terdapat kata sepakat di kalangan semua pihak dalam Pakatan Rakyat mengenai perkara itu dan saya dengan ini berpendapat dengan tegas bahawa ini tidak boleh dan tidak harus dibenarkan berlaku.

 Saya ulangi bahawa DAP menentang sepenuhnya bil hudud PAS yang akan dibentangkan  di Kelantan pada 2015/03/18.

Kami telah berkata berkali-kali, ia adalah tidak berperlembagaan dan tidak praktikal dari segi pemakaiannya di Malaysia.

Lebih penting lagi, rang undang-undang itu bertentangan terhadap rangka kerja dasar bersama Pakatan Rakyat, yang sudah tentu tidak termasuk hudud atau pelaksanaan itu sama ada di Kelantan atau di tempat lain di Malaysia.

 Dengan hormat, Saya dengan ini berpendapat bahawa kepimpinan Pakatan Rakyat kini perlu membuat keputusan yang jelas dan tegas, sama ada atau tidak ia menyokong rang undang-undang ini dan apa yang harus dilakukan selepas ini.

GOBIND SINGH DEO is MP for Puchong ~ sumber

PAS perlu jadi Parti untuk semua semula

Posted: 16 Mar 2015 12:00 AM PDT

DALAM dua minggu berlalu, Ahli Parlimen Parit Buntar, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa telah menjadi popular di kalangan ahli politik mesra media.

 Ia adalah kerana dia telah memulakan misi solo untuk melibatkan media, terutama media Cina mengenai isu-isu PAS.

 Mujahid, yang merintis Kelab Penyokong PAS, agak tersentak atas apa yang berlaku dalam PAS hari ini, berkata sudah tiba masanya bagi parti itu untuk mencapai tahap seterusnya.

 Beliau melahirkan rasa kesal bahawa beberapa pihak dalam parti yang sudah lupa bahawa PAS perlu menjadi parti yang membela nasib semua kaum.

 Pada tahun 2009, Mujahid mengutarakan tema pilihan raya "PAS untuk semua," membolehkan parti itu untuk keluar dari gagasan tradisional mereka yang beragama Islam untuk mendekati khalayak yang bukan Islam.

 "Sementara kita dibebani dengan masalah sendiri, salah tafsir turut berlaku. Media Cina menggambarkan hudud sebagai hukum memutuskan anggota badan dan tangan yang (undang-undang potong kaki)."

  Menjelang pemilihan parti akan datang dan pembentangan cadangan undang-undang untuk memberi laluan kepada hudud (enakmen jenayah Syariah) di Kelantan, ahli sains politik ini mengadakan dialog media di Pulau Pinang.

 Semasa dialog itu, Mujahid berkata PAS perlu mencapai tahap kematangan politik seterusnya  dengan meneruskan memperjuangkan mengenai isu-isu sekitar masyarakat di sepanjang jalur lebar Islam.

 Berusia 50 tahun itu menegaskan bahawa PAS perlu berperanan di peringkat kebangsaan dan bukan hanya sebagai sebuah pertubuhan Islam sahaja.

 Dan salah satu cara ke hadapan adalah untuk memastikan bahawa terdapat pertandingan bagi semua jawatan dalam pemilihan PAS tahun ini, katanya.

 "Perlembagaan membenarkan bagi jawatan Presiden PAS dicabar. Walau bagaimanapun, jawatan itu telah dicabar sejak 1976.

 "Saya akan terkejut jika ada pertandingan. Tetapi jika ada, ia boleh menjadi satu perkembangan yang menakjubkan. Calon hanya memerlukan dua pencalonan di peringkat bahagian untuk melayakkan diri, "katanya kepada pemberita.

 Dua kali anggota Parlimen itu juga berkata presiden parti Datuk Seri Abdul Hadi Awang (gambar) perlu betindak dan mengutuk penderaan fizikal keatas pemimpinnya.

 Kereta Pengarah Pilihan Raya PAS Dr Mohd Hatta Ramli telah dibakar di luar rumahnya oleh seorang lelaki yang tidak dikenali jam 03:40a.m pada Feb 14. Kejadian itu dipercayai timbul  berikut dakwaan yang Mohd Hatta adalah sebahagian daripada plot untuk menjatuhkan Hadi dalam parti.

 "Pelabelan berlebihan terhadap pemimpin dan tuduhan melampau telah menjadikan ahli hilang pertimbangan, dan ia boleh menyebabkan menyerang pemimpin serta serangan membakar  baru-baru ini," kata ahli jawatankuasa  PAS pusat itu.

 Mujahid juga mencadangkan bahawa perlu ada satu inisiatif perdamaian antara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat untuk menangani isu-isu yang dihadapi melemahkan negara ini.

 "Isu utama Malaysia sekarang ialah bagaimana untuk mengatasi polarisasi di tengah-tengah kelembapan unjuran dalam ekonomi. Kalangan pemimpin politik di negara ini jangan hanya mempolitikkan segala-galanya," katanya.

 Bagi dirinya, Mujahid masih belum membuat keputusan mengenai apa jawatan yang akan ditandingi, tetapi menegaskan bahawa dia adalah seorang pemimpin yang tahu ukuran badannya.~ Oleh  Ian McIntyre

Najib beli jet baru...

Posted: 15 Mar 2015 10:19 PM PDT



 Ketika rakyat berdepan peningkatan kos sara hidup dengan kenaikan harga barangan, pemimpin Pakatan Rakyat (PR) mendakwa pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membeli sebuah jet peribadi baharu dengan sewenang-wenangnya, kata Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli.

 Setiausaha agung PKR itu mendakwa, jet berkenaan adalah tambahan kepada 5 jet sedia ada yang dimiliki Putrajaya setakat ini, termasuk Boeing Business Jet.

 "Pembelian sebuah lagi jet peribadi baharu yang kini di bawah pendaftaran 9H-AWK siap dicat dengan logo 1Malaysia membuktikan pentadbiran Najib terus bergelumang dengan keborosan dan pembaziran pada kala negara masih dikejutkan dengan skandal kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB)," katanya.

 Rafizi pada sidang media di lobi Parlimen hari ini turut melampirkan salinan surat perjanjian yang mengesahkan pembelian jet berkenaan bertarikh 1 Disember, 2014.

 "Perolehan jet peribadi baharu untuk perdana menteri ini dianugerahkan secara rundingan terus kepada Jet Premier One (Malaysia) Sdn Bhd yang turut mengendalikan jet peribadi sedia ada, iaitu ACJ319," kata Rafizi.

 Beliau yang juga naib presiden PKR itu turut membuat perbandingan kos antara jet peribadi berkenaan dan ACJ319.

 "Penggunaan jet peribadi sedia ada iaitu ACJ319 melibatkan kos sebanyak RM28.8 juta setahun dalam bentuk sewaan dan RM5.5 juta setahun dalam bentuk kos penyelenggaraan.


 "Bukannya besar sangat, tapi perbelanjaannya tidak kena tempat," kata Rafizi, merujuk kepada pembelian jet baharu berkenaan.

 "Padanlah Najib mohon maaf kerana beli jet baharu ini membelakangkan kepentingan rakyat," katanya.

 Sementara itu, Ahli Parlimen Seputeh Teressa Kok berkata, beliau terkejut dengan tindakan Putrajaya membeli pesawat berkenaan.

 "Saya agak terkejut apabila jet baharu dibeli. Saya rasa hairan kerajaan tetap beli jet baharu ini sedangkan Najib dan kerajaan melakukan semakan terhadap Bajet 2015," katanya.

 Rafizi berkata, tindakan pembelian jet baharu itu sudah pasti akan membangkitkan kemarahan rakyat.

 "Dalam masa 2 minggu, rakyat bakal berdepan dengan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

 "Rakyat terpaksa menanggung cukai baharu yang sebahagiannya akan digunakan untuk membayar jet peribadi baharu perdana menteri ini," katanya.

Sehubungan itu, beliau mendesak agar pentadbiran Najib membatalkan serta merta perjanjian itu kerana ia membelakangkan kepentingan rakyat. – 16 Mac, 2015. - di sini

PAS Batu berpisah daripada kepimpinan pusat, kecewa dengan Hadi

Posted: 15 Mar 2015 09:30 PM PDT

  Ahli jawatankuasa PAS kawasan Batu mengumumkan untuk bermufarakah (berpisah) dengan kepimpinan pusat selepas presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilihat gagal menyelesaikan isu berbangkit di dalam parti.   

  Yang Dipertua Kawasan Batu Ishak Surin berkata, keputusan bermufarakah itu diambil selepas disepakati 17 daripada 25 ahli jawatankuasa kawasan itu untuk meninggalkan jawatan mereka dalam parti.

   "Kami di antara pemegang jawatan dalam PAS kawasan Batu maka dengan ini mengisytiharkan mengambil tindakan bermufarakah daripada kepimpinan PAS yang ada sekarang dan juga bermufarakah daripada memimpin PAS kawasan Batu sehinggalah kepimpinan PAS positif kepada realiti politik sebenar, stabil dan ikatan ukhwah kembali segar sesama ahli dan rakan Pakatan Rakyat (PR).

  "Kami mengadakan sidang media hari ini bertujuan menyatakan rasa kecewa, sedih dan kesal terhadap kepimpinan PAS Pusat khususnya Hadi yang gagal bertindak menangani isu dalaman sehingga tercetusnya krisis berlarutan dalam parti," katanya.

 Ishak berkata demikian dalam satu sidang media yang dihadiri ahli jawatankuasa PAS Batu di Markas Tarbiah di Kuala Lumpur hari ini.MENYUSUL LAGI - sumber

Menukar kepimpinan parti daripada ulama kepada profesional adalah melanggar Perlembagaan parti dan ketetapan muktamar PAS 1982 ??

Posted: 15 Mar 2015 05:30 PM PDT


  Mursyidul Am Pas yg baru kata Presiden mesti ulamak & perkara itu diputuskan oleh Muktamar. Sebab tu keluar artikel bertajuk "Dr Haron Din tidak izin langgar keputusan muktamar" dlm HarakahDaily.

  Kemudian artikel tersebut tlh diarahkan ditarikbalik dr siaran dlm HarakahDaily krn perkara yg disebut oleh Mursyidul Am tu tak pernah diputuskan dlm muktamar.

  Mursyidul Am tlh cuba kelirukan ahli dgn kenyataan dia! Ini tak sepatutnya berlaku.

  Dlm muktamar Pemuda Pas di Dewan Sivik MPPJ 2 thn lepas ada usul dr Pemuda kawasan supaya jawatan Presiden & Timbalan Presiden mesti ulamak tp usul tersebut ditolak oleh Pengerusi Tetap Ust Misbahul Munir setelah sahabat aku Sdr Haris Alimudin membuat bantahan krn usul tersebut bercanggah dgn Perlembagaan.

  Tiba2 Mursyidul Am kata Presiden mesti ulamak tlh diputuskan dlm Muktamar & dia (Dr Haron Din) takkan benarkan perlanggaran itu berlaku...

Mursyidul Am dah serabut otak gamaknya. Kesian kat dia.~ ذوالحزم شاريف السبعة

 Mujurlah ada yang sempat merakamkannya , maka saya kopipes dari blog tersebut. Terima kasih kepada admin blog tersebut.

 Dan saya cekau dua komen pembaca dari situ untuk disiarkan di sini. Selepas tu korang boleh baca kenyataan Mursyidul 'Am PAS baru dilantik ini dan korang nilailah sendiri ....

bat815 Mac 2015 6:24 PTG 
 Dato Haron Din buta perlembagaan PAS. Macamana seorang mursyidul Am boleh buta perlembagaan parti sendiri hendak memandu parti? 

  Perlembagaan parti dengan jelas menetapkan keahlian MSU adalah ulamak. Syarat2 juga disebut dengan jelas supaya xde yang cuba takwil. Bila dijelaskan secara khusus maknanya ia adalah sesuatu yang amat penting dipatuhi. 

  Dalam bab jawatan presiden tak disebutkan bahawa jawatan ini khusus seperti ahli MSU. Kalau memang jawatan presiden ini mesti disandang oleh ulamak, sudah tentu perlembagaan menyebutnya dengan jelas dan terang.

  Maknanya jawatan presiden boleh disandang oleh ulamak atau bukan ulamak jika dia terpilih dalam pemilihan dwu tahunan. Jadi apa motif Dato Haron Din cuba memutarkan perlembagaan PAS? Ini kes berat ni.... 

Tanpa Nama15 Mac 2015 6:26 PTG 
  Betul ka dalam perlembagaan PAS dan muktamar 1982 ada sebut seperti itu... Jika ya, mengapa Presiden PAS sebelumnya, Almarhum Uztaz Yusof Rawa dan Ustaz Fadzhil Noor tidak pernah menegah golongan profesional menduduki jawatan dalam PAS. Bagaimana pula dengan Almarhum TG Nik Aziz, mengapa almarhum tidak pernah untuk tidak bersetuju golongan profesional menduduki jawatan dalam PAS...  


Saya tak akan izin Perlembagaan & keputusan Muktamar PAS dilanggar

 BANGI, 14 Mac: Seluruh ahli PAS diingatkan supaya mereka tidak boleh menukar kepimpinan parti itu sewenang-wenangnya daripada kepimpinan ulama kepada kepimpinan golongan profesional kerana perkara itu melanggar Perlembagaan parti itu serta ketetapan muktamar PAS yang dibuat sejak 1982.

 Peringatan itu diberikan oleh Mursyidul Am PAS baharu, Datuk Dr Haron Din. "Saya tidak izin untuk melanggar perlembagaan dan saya tidak izin dilanggar keputusan yang kita buat secara ramai yang kita panggil sebagai muktamar," tegas Dr Haron Din. 

Menurut beliau, apabila seseorang membuat keputusan menyertai sesuatu parti, maka individu berkenaan perlu menyumbang untuk memperkuatkan parti. 

"Sebaliknya kalau ada pihak yang sengaja tidak mahu menguatkan parti, melemahkan parti dengan melanggar perlembagaan yang jelas dan nyata, maka itulah punca berlaku pergeseran," kata beliau yang baru dilantik menggantikan Allahyarham Datuk Nik Aziz Nik Mat yang meninggal dunia 12 Februari lalu. 

Menurut Dr Haron, memang bukan rahsia lagi ada dua kumpulan dalam PAS iaitu ulama dan profesional, malah perkara itu sudah sering disebut-sebut secara terbuka.

 Bagaimanapun, sebelum ini dua golongan terbabit dikatakan gandingan yang cukup mantap dengan setiap satu menampung kekurangan antara satu sama lain, jelas beliau dalam temu bual yang dipetik daripada laporan portal berita rasmi PAS, Harakah Daily, Sabtu.

 "Tapi sekiranya ada, tetapi saya harap tidak adalah golongan yang sengaja nak mengenepikan ulama, kalau ada golongan profesional ambil alih kepimpinan, itulah yang akan menimbulkan masalah, yang saya sebut awal tadi seperti telah melanggar ketetapan yang dibuat oleh Muktamar sendiri pada tahun 1982, di Dewan Bahasa dan Pustaka." 

 Ketika itu berlaku krisis kepimpinan juga yang berakhir dengan keputusan PAS hendaklah beramal dengan kepimpinan ulama. Sejak daripada itulah maka PAS telah diserahkan (jawatan) Presidennya kepada ulama," jelas Dr Haron. 

 Menceritakan kembali peristiwa itu, Dr Haron berkata, ketika itu berlaku krisis kepimpinan kerana Datuk Asri Muda terpilih menjadi Presiden. Namun ada pihak yang tidak senang dengan Asri lalu beliau dijatuhkan dan digantikan dengan Yusof Rawa, seorang ulama. 

  Asri kemudian digantikan oleh Datuk Fadzil Noor yang juga seorang ulama dan akhirnya Datuk Seri Abdul Hadi Awang, juga ulama, dipilih sebagai Presiden setelah Fadzil meninggal dunia, jelas Dr Haron.

 "Itu tafsiran yang nyata dibuat tentang kepimpinan ulama, maka ulamalah yang menjadi Presiden. "Itu ketetapan Muktamar. 

 Muktamar ini badan tertinggi dan bila muktamar buat keputusan, maka kekallah keputusan itu sehinggalah muktamar sendiri mengubah. 

 "Saya faham muktamar tidak ubah, maka wajib beramal dengan keputusan muktamar itu. 9PAS mesti dipimpin oleh ulama," tegas Dr Haron. 

 Beliau turut mengingatkan bahawa dasar kepimpinan ulama itu bukan pandangan peribadi beliau mahupun Majlis Syura Ulama kerana majlis berkenaan tidak wujud kerana belum ditubuhkan ketika itu. 

 Sebaliknya keputusan itu dibuat dalam Muktamar PAS kerana mahu menyatakan bahawa parti itu perlu dipimpin oleh seorang ulama yang memahami dasar Al-Quran dan Sunnah. 

 "Maka selagi tidak ubah keputusan muktamar, Syura sendiri tak boleh ubah. PAS Pusatpun tidak boleh ubah."

 Kalau mereka ada keinginan nak menukar kepimpinan yang tidak semestinya ulama, perkara itu mestilah dibawa balik usul ke dalam muktamar, pinda dulu keputusan.

 "Kalau dah pinda keputusan, barulah boleh kepimpinan bukan ulama bertanding memegang jawatan Presiden. Jika tidak, kita melanggar keputusan," tegas beliau lagi.

 Dr Haron turut memberi amaran bahawa parti juga bersalah jika membiarkan mana-mana ahlinya, termasuk yang bergelar pemimpin melanggar perlembagaan.

 "Kalau ada betul, pelanggaran perlembagaan dan orang itu memang sengaja melanggar, membiarkannnya menjadi satu kesalahan kepada parti," tegas beliau sambil menambah parti perlu memperbetulkan keadaan dengan mengajak pihak terbabit balik ke pangkal jalan, dengan meninggalkan perkara yang boleh mendatangkan keburukan kepada PAS.

 "Dan ini saya rasa cabaran masa depan kita, bukan (Majlis) Syura sahaja, semua ahli dalam PAS ini, perlu bersama sama menggembleng tenaga untuk hal-hal yang begini nyata.

 "Dulunya bila berlaku masalah dalam parti bersabit dengan pemilihan kepimpinan parti, biasanya bila habis pemilihan, selesailah. Yang menang, menang, yang tak menang tunggu lagilah (pemilihan berikutnya)," kata beliau.SUMBER

Nota tambahan : Terdapat dua versi berhubung laporan kenyataan Haron Din ini. Saya telah semak dan membandingkannya dan saya dapati maksudnya adalah sama. Cuma pengolahannya sedikit berbeza.

Tiada ulasan: