Nuffnang

Pengikut

ZAKRI ALI

0
sumber :-

ZAKRI ALI


Rintisan Hero Khairy? Khairy tampil cuba selesaikan isu Sarawak Jimmy Adit -

Posted: 04 Dec 2014 11:15 PM PST



KUCHING: Sarawak menyambut baik kenyataan Pemuda BN berjanji akan tampil bersendirian untuk memastikan bahawa Sarawak dan Sabah akan menjadi rakan kongsi pentadbiran yang sama seperti yang dipersetujui semasa pembentukan Malaysia.

Ketua pergerakan itu Khairy Jamaluddin dilihat sebagai satu sinar baru harapan lebih inklusif antara Putrajaya, Sarawak dan Sabah, yang mendapat desakan orang ramai ingin seluruh perjanjian Malaysia dipatuhi.

"Kami mahu pemimpin negara ini untuk mengkaji semula Perjanjian 20 Perkara yang masih belum dipatuhi atau terlepas pandang dan perlu diteliti semula. Ini adalah aspirasi generasi muda dalam BN dalam mencapai satu konsep Malaysia benar.

"Ini adalah antara kebimbangan yang dibangkitkan oleh belia kita dari Sabah dan Sarawak dan (seperti) Pemuda BN komited untuk memastikan bahawa semua perkara yang dipersetujui semasa pembentukan Malaysia akan dipatuhi," Khairy diisytiharkan bulan lepas.

Tidak dinafikan, Pemuda BN dan Khairy telah mengambil langkah berani mewakili BN selepas mendapati terlalu lama, tiada tindakan susulan dilakukan Putrajaya.

Lebih dari 50 tahun telah berlalu, dengan royalti minyak dan gas yang terperangkap pada hanya 5%, hak-hak dan keistimewaan yang diinjak-injak, peluang pekerjaan dalam perkhidmatan awam secara tidak adil diedarkan dan pembangunan infrastruktur yang agak mundur.

Meskipun syarikat minyak Shell munkin terus utuh, tetapi rakyat Sarawak tidak boleh menunggu lagi dan berharap sinar harapan menerangi mereka.

Akhirnya, Khairy membawa sinar harapan, selaku ketua dan pergerakan Pemuda itu tidak boleh memandang ringan komitmen mereka kerana hampir tiga juta orang kini menaruh ingatan dengan mereka.

Bekas menteri undang-undang Datuk Zaid Ibrahim dalam posting blognya memberikan peringatan kepada Khairy: "Ia juga adalah perlu untuk mempertimbangkan Sabah dan Sarawak kerana mereka mempunyai versi mereka sendiri daripada Kontrak Sosial.

Mereka menyertai Malaya untuk membentuk Malaysia berdasarkan Perjanjian 20 Perkara, yang terkandung penglihatan mereka daripada kerajaan negeri mereka yang mempunyai lebih kuasa ke atas negeri masing-masing daripada apa yang Umno akhirnya kepada mereka.

Apakah Sabah dan Sarawak mahukan ialah yang benar Persekutuan, bukan realiti politik mereka hidup di hari ini di mana Putrajaya mengekalkan kawalan mutlak ke atas mereka. "

Lihat? Komitmen Khairy untuk mengkaji semula perjanjian asal adalah apa yang Malaysia adalah semua tentang. Bagi rakyat Sarawak, walaupun Putrajaya masih membisu, sejarah negara yang kita tahu hari ini, membayangkan nenek moyang mereka adalah pengasas utama.

Malaysia hari ini telah berubah menjadi 1Malaysia, sebuah negara yang menangis kekal sebagai salah tetapi dibahagikan dengan ketaksamaan.

Pemimpin bagi generasi sedia ada dalam BN dan Putrajaya setakat ini gagal melindungi Sarawak, tetapi kini mereka melihat pemimpin generasi masa hadapan yang diketuai oleh Khairy mempunyai potensi sebagai penyelamat mereka. Ketua Pemuda BN mempunyai tugas mencabar hadapan.


Posted by mountdweller

Penternakan Penjilat Penjilat Kerajaan Di UM - Posted by Era pasca

Posted: 04 Dec 2014 10:30 PM PST



Pilihanraya kampus sudah pun bermula di Universiti Malaya. Apa yang menarik adalah tentang kisah  penjilat2 kerajaan yang sedang diternak di Universiti Malaya. 

Belajar bukan bagus mana tapi sibuk nak jadi penjilat.


Hebat mereka kerana merelakan diri menjadi peliharaan dan belaan. Silap-silap pelacur untuk pemimpin kerajaan pun ada. 

















Ini semua call girl UM yang akan dijadikan penjilat sekiranya mereka menang. 

Muka-muka yang akan dilacurkan demi Najib. Antara penjilat yang telah dikenalpasti termasuk belaan MCA dan MIC pun ada.



























































Semua ini senarai penjilat2 yang sedang diberi makan dedak syaitan kerajaan. Daripada sokong mereka yang akan mengiakan segala penipuan kerajaan. 

Lebih baik sokong Pro Mahasiswa UM. 

Mereka lebih cakna dalam membawa permasalahan seperti Kebebasan Akademik. Pendek kata tak perlu sokong PenggerakPenjilat . 

Pro Mahasiswa lebih bagus daripada penjilat2 ini. 


Era Pasca

Pemandu teksi dibelasah polis bantuan tersebar

Posted: 04 Dec 2014 09:45 PM PST

 

Satu rakaman video yang menunjukkan dua anggota polis bantuan dan seorang pemandu teksi bergaduh, tersebar luas di laman sosial Facebook.

Video selama satu minit dua saat itu dipercayai dirakamkan sewaktu kejadian itu dipercayai berlaku di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ), Bangunan Sultan Iskandar, di Johor Bahru.

Difahamkan, video itu mula tersebar, selepas dimuat naik ke laman sosial Facebook The Real Singapore dan dalam tempoh satu jam, ia sudah dikongsi hampir 626 pengguna laman sosial tersebut.

Berdasarkan penelitian The Rakyat Post, kedua-dua anggota polis itu dilihat menumbuk dan kemudiannya menendang pemandu teksi berkenaan.

Pergaduhan itu akhirnya dileraikan seorang anggota polis trafik yang tiba di lokasi kejadian bersama seorang pemandu teksi lain.

Maklum balas daripada orang awam ternyata kurang senang dengan kejadian itu, sehingga ada di antara mereka yang mengeluarkan kata-kata kesat terhadap kedua-dua anggota polis berkenaan.

Daeng Jonet berpendapat: "Apa pun kesalahan taxi driver…tak kan lah sampai bertumbok…awak pakai uniform…malu lah!!!!!!

Manakala Jay Chen Well pula berkata: "Whatever it is, policemen or civil servant to keep peace and not fight in the public. Shame sial." (Apa pun yang berlaku, anggota polis atau penjawat awam bertanggungjawab menjaga keamanan dan bukannya bergaduh di khalayak ramai. Memalukan)

Sementara itu, Rahidah Angin pula berkata: "Need to know both side of the story, cannot blaming one side." (perlu tahu cerita kedua-dua belah pihak, tidak boleh salahkan satu pihak saja)

https://www.facebook.com/video.php?v=892455344132967&set=vb.416856241692882

- therakyatpost

Betul Ker Ketua Pembangkang Selangor Pemalas

Posted: 04 Dec 2014 09:00 PM PST

  Shamsudin dilantik pengerusi PAC S'gor lagi





Ketua Pembangkang Selangor Datuk Mohd Shamsudin Lias sekali lagi dilantik sebagai pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Kerajaan (PAC) negeri.

Beliau bagaimanapun tetap enggan menerimanya setelah menolaknya dua kali sebelum ini pada 2010 dan 2013.

Shamsudin memberi alasan jawatankuasa itu tidak berkuasa kerana hanya dianggotai dua wakil BN.

"Saya sebenarnya tak bersetuju dari dulu. Kalau pelantikan itu atas dasar empowerment, kalau dia bagi majoriti pada BN, setuju," katanya pada sidang media petang ini.

Menurut Shamsudin, beliau akan menulis surat kepada Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Hannah Yeoh untuk memaklumkan penolakan tersebut.

Shamsudin pada mulanya sedikit terkejut apabila mengetahui pelantikan itu sewaktu ditanyakan soalan tentangnya.

Shamsudin ketika itu mengadakan sidang akhbar di pejabat ketua pembangkang sewaktu usul pelantikan beliau bagi menggantikan Ng Suee Lim (DAP-Sekinchan) diajukan oleh Menteri Besar Azmin Ali dalam DUN.

Speaker: Wajib terima

Sementara itu, Yeoh pada sidang medianya selepas selesai sidang dewan bersidang berkata Shamsudin tidak boleh menolak pelantikan itu.

Ini kerana, tambahnya, sidang dewan hari ini meluluskan pindaan Peraturan Tetap 68(1) yang mewajibkan PAC dipengerusikan oleh ketua pembangkang.

"Beliau tidak boleh menerima kemudahan (sebagai ketua pembangkang) tetapi menolak tanggungjawabnya.

"Inilah peluang terbaik beliau untuk menjalankan peranannya sebagai pembangkang.

"Jawatan ini mengupayakan beliau untuk berbuat demikian," kata Yeoh.

Menurutnya, pindaan itu dibuat supaya ketua pembangkang tidak lagi mempunyai pilihan untuk menolak pelantikan itu.

Sementara itu, mengulas penolakan kemudahan untuk ketua pembangkang oleh Shamsudin, Yeoh berkata, beliau belum dimaklumkan secara bertulis oleh Shamsudin.

Minggu lalu beliau dilaporkan menolak peruntukan RM200,000 untuk setiap ADUN BN yang disediakan kerajaan negeri.

Shamsudin bertegas mahu peruntukan tahunan sebanyak RM700,000 bagi setiap DUN sama seperti yang diberikan kepada DUN di bawah Pakatan Rakyat.

 

VIDEO - Terbaikk.........Semangat Islam..Menuju Ke Putrajaya...

Posted: 04 Dec 2014 08:15 PM PST



“SAUDARA ANWAR IBRAHIM” - LEBIH SESUAI

Posted: 04 Dec 2014 07:30 PM PST



Sebenarnya rakan-rakan seperjuangan lebih gemar memanggilnya dengan panggilan 'Saudara' atau 'Brother' atau 'Sheikh'.

Cuma setelah beliau dianugerahkan gelaran oleh Baginda Sultan maka rakan-rakan seolah-olah terpaksa mengubah panggilan terhadap Saudara Anwar. Dan sikap ini didorong oleh sikap untuk menghormati Sultan yang menganugerahkan bintang-bintang berkenaan kepada beliau.

Itu pun untuk panggilan secara rasmi. Dalam perbualan dan keadaan biasa, rakan-rakan masih mengekalkan panggilan 'Saudara' kepada beliau. Dan nampak jelas kelihatan beliau begitu riang dan mesra dengan panggilan sedemikian.

Dan tentulah tidak berasas dan mungkin juga dianggap 'biadap' sikap yang ditunjukkan oleh pemimpin Pemuda parti Gerakan Tan Keng Liang yang mencadangkan gelaran Dato Seri Anwar Ibrahim ditukarkan kepada 'Datin Seri Anwar Ibrahim' apabila beliau dipetik sebagai berkata,"If not mistaken, his wife Dr Wan Azizah (Wan Ismail) also has a 'datuk seri'...

So you can still call him DSAI ... datin seri Anwar Ibrahim ....relax ya," Malaysiakini 4 Disember 2014.

Sikap yang ditunjukkan oleh pemimpin (kononnya!) parti Gerakan itu menunjukkan dengan jelas kejahilan beliau dalam menghadapi suasana yang sepatutnya.

Walaupun Saudara Anwar tidak begitu terkesan dengan perlucutan gelaran demikian ( mungkin) namun ia tetap merupakan satu keadaan 'malang' yang menimpa.

Dengan demikian seharusnya ditunjukkan perasaan simpati terhadap keadaan sedemikian, tidak kiralah dari siapa pun dan bukannya mempersendakan peribadi seseorang itu.

Dari sudut perasaan orang Melayu dan juga rakyat Malaysia yang beradab, maka tindakan pemimpin Gerakan itu sudah dianggap tindakan yang biadab.

Dan semacam tidak layak bagi beliau untuk menerajui kepimpinann pemuda parti Gerakan sekiranya beliau masih tidak memahami dengan mendalam adat dan budaya rakyat Malaysia khususnya orang Melayu.

Sepatutnya pemimpin Pemuda Gerakan ini merasa malu dan 'sedar diri' apabila mengeluarkan kenyataan sedemikian kerana gelaran 'Datuk Sri' itu diterima oleh Saudara Anwar bukan sahaja dari Sultan Selangor malah dari negeri-negeri lain juga.

Seingat aku Baginda Sultan Pahang yang mula-mula seklali menganugerahkan gelaran demikian kepada beliau ia itu pada tahun 1990, ketika beliau menjadi Menteri Pebdidikan Malaysia.

Lagi pun segala gelaran-gelaran yang diterima oleh Saudara Anwar adalah berasaskan kepada jasa dan sumbangannya yang bukan kecil kepada Negara dan dunia antarabangsa.

Salah satu pencapaiannya yang bukan kepalang ialah apabila beliau dipilih sebagai Presiden United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organisation (Unesco) general conference pada awal tahun 1990an mengalahkan calon dari Australia ia itu bekas Timbalan Perdana Menteri Australia.

Tentulah ibrarat seperti ' malam dengan siang' jika dibandingkan sumbangan dan jasa setengah penerima anugerah demikian dengan jasa dan sumbangan yang diberikan oleh Saudara Anwar Ibrahim.

Ada saat dan ketikanya rakyat seolah-olah 'terpinga-pinga' mempersoalkan kewajaran seseorang penerima menerima anugerah memandangkan kriteria yang digunakan untuk memperolehi sesuatu gelaran.

Dan disebabkan terlalu banyak yang bergelaran 'Datuk' dan "Datuk Sri' maka adalah lebih 'selamat' kita memanggil seseorang di Malaysia dengan panggilan 'Datuk Sri' atau 'Datuk' kerana ada masa dan ketikanya seseorang yang betul-betul bergelar 'Datuk' begitu marah kerana tidak memanggil dengan panggilan sedemikian.

Amalan pemberian anugerah ini sememangnya telah mula diamalkan oleh Sultan-Sultan Zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi ia itu diberikan kepada seseorang yang berjasa kepada Sultan dan negeri Melaka.

Pemberian anugerah 'Tun' kepada Hang Tuah misalnya adalah disebabkan sumbangan beliau yang begitu besar kepada negeri Melaka pada ketika itu.

Di Negara Barat seperti di England,

"Knighthoods are awarded for great achievement.

They tend to be awarded to the most eminent actors, captains of industry, or for some extreme sporting achievement - Sir Steve Redgrave got his after winning gold medals for rowing in 4 different Olympic Games. Sir Patrick Stewart has it - Captain Picard from Star Trek - because he's been a well-respected Shakespearean actor for many years"

Cuma aku tidak tahu pula samada pernah berlaku atau tidak pihak istana ( di England) menarik semula pemberian anugerah yang telah diberikan sepertimana yang berlaku kepada Saudara Anwar Ibrahim dan kepada penerima lain yang pernah mengalami keadaan yang sama di negeri-negeri lain di Malaysia.

Apakah keadaan ' buruk siku' ini hanya berlaku di Malaysia sahaja? Aku belum melakukan kajian terperinci dalam hal ini.

Walaubagaimanapun aku semacam bersetuju dengan kenyataan Saudara Zaid ibrahim bekas Menteri dalam Kabinet Malaysia yang menyatakan,"It's not proper for Malay rulers to revoke or withdraw titles once conferred. Anwar Ibrahim is a leader. It's his job to question…

If political, religious and hereditary leaders are beyond question, then Malays will forever remain weak and poor…." Malaysiakini 4 Disember 2014 Abuhassanadam


Posted & copy by RAKYAT MARHAEN

Dalam Islam Dah Bagitahu Arak Itu Ibu Segala Kejahatan...

Posted: 04 Dec 2014 07:00 PM PST


Penerbangan MH2 KL-London Dikejutkan Dengan Penumpang Mabuk Yang Mengganas, Dan Memaki Hamun!!!

 

Ahli Biasa UMNO Pun Sudah Menyampah Pada Najib ?

Posted: 04 Dec 2014 06:45 PM PST

 
Siapakah Bekas Menteri Tak Boleh Langsung Tengok Muka Najib? Shahbudin Husin

Kedudukan Perdana Menteri ketika ini bukan saja merudum di mata rakyat tetapi juga berada di kedudukan paling teruk di mata sebahagian bekas pemimpin UMNO sendiri.

Ada pemimpin UMNO yang pernah menjadi menteri kabinet mengakui bahawa beliau ketika ini tidak boleh langsung memandang wajah Perdana Menteri, terutamanya melalui televisyen.

Katanya, beliau akan mengalih siaran berita di televisyen yang sedang ditontonnya jika muncul siaran berkenaan ucapan yang melibatkan Najib.

Tambahnya, dalam Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini, beliau juga tidak menonton langsung sama ada ucapan atau sidang akhbar yang disampaikan oleh Najib yang berulangkali disiarkan melalui televisyen.

Sambil mengakui bahawa Najib ketika ini merupakan pemimpin paling lemah, beliau juga menyatakan tidak faham dengan sesetengah keputusan yang diambil oleh Perdana Menteri yang jelas tidak membawa kebaikan kepada negara. 


Menurut bekas pemimpin itu lagi, mendengar pelbagai perkara yang diucapkan oleh Najib sejak kebelakangan ini membuatkan perasaannya semakin sakit dan kacau serta percaya sebahagian besar rakyat juga berperasaan sedemikian.

Jika rakyat biasa yang tidak lagi mahu menonton atau membaca berita berkenaan Najib, ia mungkin dianggap sesuatu yang normal kerana sejak pemerintahannya sudah begitu banyak beban dan kesusahan yang sepatutnya diselesaikan dengan bijaksana olehnya, tetapi dipindahkan kepada rakyat atas alasan untuk kepentingan jangka panjang negara.

Malah jika ahli UMNO biasa pun mulai "menyampah" dengan gaya kepimpinan Najib yang semakin hari semakin teruk ini, barangkali ia juga boleh difahami.

Tetapi dengan adanya bekas menteri sendiri turut "meluat" sehingga tidak mahu lagi melihatnya ketika muncul di televisyen, ia adalah petanda jelas bahawa penolakan kini makin meluas dan merata terhadap Perdana Menteri itu.

Tidak seperti Perdana Menteri sebelum ini, baik Mahathir Mohamad mahupun Abdullah Badawi, walaupun mereka juga dibenci dan tidak disukai oleh ramai orang, tetapi tidaklah ia sampai ke tahap mereka tidak mahu lagi memandang wajahnya.

Malah Mahathir misalnya, walaupun mencipta ramai musuh politik sepanjang pemerintahannya, tetapi hujah dan idea-segarnya sentiasa dinanti setiap hari sama ada oleh yang menyokong atau membencinya.

Dalam buku Najib Perdana Menteri terakhir yang saya tulis dan terbitkan pada 2011, ada menyebut mengenai seorang ayah kepada salah seorang pemimpin kanan UMNO yang terus menutup televisyen jika berita mengenai Najib disiarkan. 


Mungkin juga sebenarnya ramai lagi yang mempunyai perasaan sama terhadap Najib ketika ini, cuma ada yang berani berterus-terang dan pula yang hanya menyimpan dalam hati saja.

Menjelang PRU 14 dan ketika luahan rasa tidak puas hati rakyat dapat didengari di mana-mana, adanya seorang bekas pemimpin UMNO sendiri yang sampai tidak boleh lagi menatap wajah Najib, ia secara langsung adalah gambaran penolakan yang seharusnya meresahkan Najib. 


Ini kerana, jika bekas pemimpin UMNO sendiri pun sudah ke tahap itu perasaannya, sudah tentulah rakyat dan pengundi biasa lebih parah lagi keadaannya.

Semua mereka ini hanya menunggu masa dan ketika saja untuk menzahirkan perasaan masing-masing melalui peti undi


http://shahbudindotcom.blogspot.com

Siapakah Bekas Menteri Tak Boleh Langsung Tengok Muka Najib? Shahbudin Husin Kedudukan Perdana Menteri ketika ini bukan saja merudum di mata rakyat tetapi juga berada di kedudukan paling teruk di mata sebahagian bekas pemimpin UMNO sendiri.Ada pemimpin UMNO yang pernah menjadi menteri kabinet mengakui bahawa beliau ketika ini tidak boleh langsung memandang wajah Perdana Menteri, terutamanya melalui televisyen. Katanya, beliau akan mengalih siaran berita di televisyen yang sedang ditontonnya jika muncul siaran berkenaan ucapan yang melibatkan Najib. Tambahnya, dalam Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini, beliau juga tidak menonton langsung sama ada ucapan atau sidang akhbar yang disampaikan oleh Najib yang berulangkali disiarkan melalui televisyen. Sambil mengakui bahawa Najib ketika ini merupakan pemimpin paling lemah, beliau juga menyatakan tidak faham dengan sesetengah keputusan yang diambil oleh Perdana Menteri yang jelas tidak membawa kebaikan kepada negara. Menurut bekas pemimpin itu lagi, mendengar pelbagai perkara yang diucapkan oleh Najib sejak kebelakangan ini membuatkan perasaannya semakin sakit dan kacau serta percaya sebahagian besar rakyat juga berperasaan sedemikian. Jika rakyat biasa yang tidak lagi mahu menonton atau membaca berita berkenaan Najib, ia mungkin dianggap sesuatu yang normal kerana sejak pemerintahannya sudah begitu banyak beban dan kesusahan yang sepatutnya diselesaikan dengan bijaksana olehnya, tetapi dipindahkan kepada rakyat atas alasan untuk kepentingan jangka panjang negara. Malah jika ahli UMNO biasa pun mulai "menyampah" dengan gaya kepimpinan Najib yang semakin hari semakin teruk ini, barangkali ia juga boleh difahami. Tetapi dengan adanya bekas menteri sendiri turut "meluat" sehingga tidak mahu lagi melihatnya ketika muncul di televisyen, ia adalah petanda jelas bahawa penolakan kini makin meluas dan merata terhadap Perdana Menteri itu. Tidak seperti Perdana Menteri sebelum ini, baik Mahathir Mohamad mahupun Abdullah Badawi, walaupun mereka juga dibenci dan tidak disukai oleh ramai orang, tetapi tidaklah ia sampai ke tahap mereka tidak mahu lagi memandang wajahnya. Malah Mahathir misalnya, walaupun mencipta ramai musuh politik sepanjang pemerintahannya, tetapi hujah dan idea-segarnya sentiasa dinanti setiap hari sama ada oleh yang menyokong atau membencinya. Dalam buku Najib Perdana Menteri terakhir yang saya tulis dan terbitkan pada 2011, ada menyebut mengenai seorang ayah kepada salah seorang pemimpin kanan UMNO yang terus menutup televisyen jika berita mengenai Najib disiarkan. Mungkin juga sebenarnya ramai lagi yang mempunyai perasaan sama terhadap Najib ketika ini, cuma ada yang berani berterus-terang dan pula yang hanya menyimpan dalam hati saja. Menjelang PRU 14 dan ketika luahan rasa tidak puas hati rakyat dapat didengari di mana-mana, adanya seorang bekas pemimpin UMNO sendiri yang sampai tidak boleh lagi menatap wajah Najib, ia secara langsung adalah gambaran penolakan yang seharusnya meresahkan Najib. Ini kerana, jika bekas pemimpin UMNO sendiri pun sudah ke tahap itu perasaannya, sudah tentulah rakyat dan pengundi biasa lebih parah lagi keadaannya. Semua mereka ini hanya menunggu masa dan ketika saja untuk menzahirkan perasaan masing-masing melalui peti undi http://shahbudindotcom.blogspot.com

Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Rafizi Bangga Disaman PM Najib Dan Rosmah

Posted: 04 Dec 2014 06:00 PM PST

 


Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli bangga disaman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kerana mempertahankan subsidi milik rakyat.
Menurutnya, beliau hari ini menerima surat memohon penjelasan (demand letter) daripada Firma Hafarizam Wan & Aisha Mubarak bagi pihak Najib, berhubung kenyataannya dalam video bertajuk "Kenapa Kita Pertahan Subsidi Minyak."

"Surat seperti ini adalah surat awal, sebelum tindakan saman diambil.

"Video tersebut adalah rakaman sebahagian daripada ucapan saya di Bandar Tun Razak, pada 22 November 2014 yang mempertahankan subsidi minyak sebagai hak rakyat.

"Rakaman tersebut boleh didapati di laman MediaRakyat," katanya yang dipetik daripada kenyataan medianya.

Rafizi berkata, beliau sudah menjangkakan Najib akan mengambil tindakan undang-undang terhadapnya, selepas rakannya, Tony Pua menerima surat sama minggu lalu.

"Saya percaya ia ada kena-mengena dengan kritikan berterusan daripada kami berdua mengenai 1MDB.

"Saya berasa bangga mendapat saman daripada seorang Perdana Menteri, kerana mempertahankan hak rakyat untuk mendapatkan subsidi minyak sekurang-kurangnya 30 sen seliter, dalam keadaan pimpinan negara berbelanja sewenang-wenangnya dana rakyat dalam projek-projek yang membebankan rakyat, seperti 1MDB.

Rafizi sedia berdebat dengan mana-mana pimpinan UMNO, baik yang muda atau tua, menteri atau tidak, dalam mempertahankan subsidi minyak ini.

"Saya telah menyatakan secara terbuka bahawa saya sedia berdebat dengan mana-mana pimpinan UMNO, baik yang muda atau tua, menteri atau tidak, dalam mempertahankan subsidi minyak ini.

"Sehingga sekarang, tidak ada seorang pun pimpinan UMNO, daripada Ketua Pemudanya hingga Ketua Penerangan yang berani tampil berdebat mengenai subsidi minyak ini," katanya.

Beliau berkata, surat pohon penjelasan itu datang tepat pada masanya, dalam keadaan tiada pimpinan UMNO yang berani berdebat secara terbuka mengenai subsidi minyak.

"Sewajarnya, Najib tampil menjawab hujah-hujah saya secara terbuka, kerana saya sekali lagi mencadangkan beliau tampil berdebat dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim, khusus mengenai isu subsidi minyak yang menjadi isu besar di kalangan rakyat.

"Sementara itu, saya akan menjawab surat Najib dan bersedia memberi keterangan di mahkamah kelak.

"Saya juga percaya, Najib akan menggunakan mahkamah dengan menjadi saksi dan memberi keterangan mengenai 1MDB, wang pencen dan kes-kes lain yang berkaitan keputusan beliau memotong subsidi," katanya.


 

MB Selangor Turun Bersama Rakyat.......

Posted: 04 Dec 2014 05:15 PM PST

kalau dah asalnya mmg pejuang rakyat, turun ke jalan raya bersama rakyat, maka bila dia naik pon akn lah tetap bersama rakyat , tidak kekok mahupun merasa kurang selesa, atau mahu diraikan ... lain pula yg sebelah menteri sana, yg lahirnya dari golongan bangsawan melayu, mak ayh hntar blaja overseas...lps tu ckp "kangkong dah murah" ," jgn makan ayam" , "kalau xde duit bwk bekal" ...itulah hnya org yg cerah fikirannya mampu menilai ,....

Kalau dah asalnya mmg pejuang rakyat, turun ke jalan raya bersama rakyat, maka bila dia naik pon akn lah tetap bersama rakyat , tidak kekok mahupun merasa kurang selesa, atau mahu diraikan ... lain pula yg sebelah menteri sana, yg lahirnya dari golongan bangsawan melayu, mak ayh hntar blaja overseas...lps tu ckp "kangkong dah murah" ," jgn makan ayam" , "kalau xde duit bwk bekal" ...itulah hnya org yg cerah fikirannya mampu menilai ,....

VIDEO - Ala Bisa Kerana Biasa.....

Posted: 04 Dec 2014 04:45 PM PST



ADUN PAKATAN RAKYAT lapor SPRM mangsa banjir belum dapat bantuan tahun lalu.

Posted: 04 Dec 2014 04:00 PM PST



KUANTAN: Dua Adun Pakatan Rakyat (PR) dalam Parlimen Indera Mahkota hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkaitan isu kegagalan melunaskan janji bantuan banjir tahun lalu.

Adun Beserah, Andansura Rabu dalam sidang medianya berkata, laporan tersebut adalah susulan kenyataan Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah kelmarin yang menyatakan kekesalan terdapat mangsa banjir yang masih belum menerima bantuan yang dijanjikan.

"Pagi ini saya bersama Adun Semambu, Lee Chean Chung menghantar laporan dan memohon SPRM menyiasat kenapa sudah menjangkau setahun terdapat ramai mangsa banjir tahun lalu yang belum menerima bantuan dijanjikan.

"Kami juga menggesa disiasat ke manakah melencongnya wang yang dijanjikan kerana terdapat dua bantuan sepatutnya.

Pertama mangsa sepatutnya menerima sebanyak RM750 dari Kerajaan Negeri Pahang dan kedua RM1,000 dari pihak UAE," katanya.

Andan berkata, selain itu kerajaan negeri juga berjanji memberi peti ais dan televisyen kepada mangsa banjir namun ada mangsa yang dapat dan ramai yang belum menerimanya.

Awal Disember tahun lalu kira-kira 30,000 mangsa banjir di Kuantan terpaksa berpindah dalam malapetaka paling buruk di daerah ini.

Kelmarin Tengku Abdullah dalam satu sidang media selepas mendengar taklimat mengenai persediaan banjir negeri Pahang di Kuantan, telah membidas tindakan pihak yang tidak menunaikan janji kepada mangsa banjir di Pahang walaupun kejadian banjir besar itu telah setahun berlalu, di mana 4,000 mangsa mendakwa belum menerima sumbangan yang dijanjikan.

Baginda turut meminta penjelasan segera daripada Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob yang turut hadir di majlis taklimat berkenaan.

Sementara itu Andan berkata, beliau turut meminta mangsa-mangsa banjir tahun lalu dalam Dun Beserah yang belum menerima bantuan dijanjikan agar segera membuat laporan SPRM agar siasatan dapat dipercepatkan.

Pada 24 Disember 2013, Presiden UAE, Sheikh Khalifa Zayed al Nahyan mengarahkan supaya AS$10 juta (RM32.5 juta) diperuntukkan bagi membantu mangsa banjir yang melanda beberapa kawasan di Pahang.

Sementara, pada 27 Jun lalu dilaporkan bantuan kepada mangsa banjir itu mula disalurkan kepada penerima terlibat.

Dalam majlis yang diadakan di sebuah hotel di Kuantan itu, seramai 100 orang menjadi penerima pertama yang merupakan simbolik kepada bermulanya proses penyaluran bantuan berkenaan.


Posted & copy by RAKYAT MARHAEN 

Pelajar Buang Anak Menangis Teresak-esak Ketika Dihukum Penjara 18 bulan

Posted: 04 Dec 2014 03:30 PM PST


Kuala Lumpur: Seorang pelajar kolej menangis teresak-esak selepas dijatuhi hukuman penjara 18 bulan oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini kerana menyembunyikan kelahiran bayi lelakinya, Oktober lepas.

Majistret Ashraf Rezal Abdul Manan berkata mahkamah menjatuhi hukuman itu selepas mengambil kira faktor kepentingan awam dan rayuan tertuduh, Norhidayah Yon, 19, serta laporan akhlak oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Pada 4 Nov lepas, Norhidayah, pelajar semester tiga Diploma Pengurusan Perniagaan di sebuah kolej swasta di sini mengaku bersalah atas pertuduhan itu dan hukuman terhadapnya ditangguhkan ke hari ini sementara menunggu laporan akhlak.

Dalam keputusan itu, Ashraf Rezal turut berpuas hati dengan laporan JKM yang menyatakan latar belakang ekonomi keluarga tertuduh adalah sederhana manakala latar belakang sosial dan pendidikannya adalah baik.

Mahkamah memerintahkan hukuman penjara itu bermula dari tarikh tertuduh ditangkap pada 30 Okt lepas.

Timbalan Pendakwa Raya Ooi Chean Ling sebelum itu memohon hukuman penjara setimpal sebagai pengajaran kerana kesalahan itu disifatkan sebagai tidak berperikemanusiaan, kejam dan tidak bertanggungjawab.

"Tidak ada hukuman yang lebih sesuai dengan kesalahan ini kecuali hukuman penjara memandangkan kesalahan sedemikian berleluasa sekarang," kata Ooi.

Selepas mahkamah membacakan laporan akhlak itu, pegawai JKM Wan Hanafiah Wan Hanafi berkata pihaknya memohon satu hukuman berbentuk bon berkelakuan baik dengan seorang penjamin selain sabitan terhadap tertuduh tidak direkodkan.

Ketika rayuan, Norhidayah yang tidak diwakili peguam memohon hukuman paling ringan dan meminta peluang untuk berubah selain telah insaf atas perbuatannya.

Anak bongsu daripada lapan beradik itu didakwa atas pertuduhan menyembunyikan kelahiran bayi lelakinya dengan membuang mayat bayi itu ke dalam tong sampah selepas ia dilahirkan.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di Block C, Kondominium PV6 Platinum Hill Park, Jalan Setapak di sini, pada 4 pagi, 28 Okt lepas.

Norhidayah didakwa mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali. - BERNAMA

LAPORAN SEBELUM INI
Pelajar kolej mengaku buang bayi dalam tong sampah

KUALA LUMPUR - Seorang pelajar kolej swasta hari ini mengaku bersalah di Mahkamah Majistret di sini atas tuduhan menyembunyikan kelahiran seorang bayi lelaki dengan membuang mayatnya di dalam tong sampah, bulan lepas.

Norhidayah Yon, 19, membuat pengakuan itu sebaik pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Majistret Asyraf Rezal Abdul Manan.

Asyraf Rezal menetapkan 4 Disember ini untuk tarikh menjatuhkan hukuman dan memerintahkan tertuduh ditahan reman.

Norhidayah, didakwa sengaja menyembunyikan kelahiran seorang bayi lelaki dengan membuang mayat bayi itu di dalam tong sampah selepas dilahirkan di Blok C, PV6, Kondo Platinum Hill Park, Jalan Setapak, Wangsa Maju di sini pada 4 pagi 28 Oktober lepas.

Dia didakwa mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Ooi Chean Ling manakala tertuduh tidak diwakili peguam. - Bernama


Kelab Greenboc

Gara-gara Bergaduh Tentang Zalora Di FB, Isteri Dihadiahkan Pakaian Untuk Setahun

Posted: 04 Dec 2014 03:07 PM PST

 
Baru-baru ini, satu pergaduhan sepasang suami isteri di wall Facebook Zalora dimana si suami meminta agar Zalora menghalang si isteri dari melayari website membeli belah itu telah menjadi viral.




Menurut si isteri, dia kuat 'bershopping' di Zalora kerana sekarang dia hamil dan susah untuk bergerak ke pasaraya.



Mungkin pergaduhan ini telah mencuit hati pihak pengurusan syarikat tersebut, pihak Zalora telah datang ke rumah mereka berdua dengan hadiah yang tidak disangka-sangka. Bekalan baju dari Zalora selama setahun!





Wah, tak sangka betul baik sungguh hati pihak Zalora ni. Kiranya si isteri tak payah la lagi shopping di Zalora selama setahun. Rezeki anak dalam perut :).





- Siakapkeli.com.my

Saham FGVH menjunam 29% ??? Zabidie Abas

Posted: 04 Dec 2014 02:20 PM PST

 
Saham FGVH menjunam 29%.. 
 
Apa Khabar Makcik dan Pakcik di Felda sekarang?
 
Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) pada minggu lalu paling banyak kerugian di kalangan saham perladangan di Bursa Malaysia pada suku akhir tahun ini, kata Ahli Parlimen DAP, Tony Pua.
 
Pua berkata sejak enam bulan lalu, syarikat perladangan milik kerajaan yang membuat tawaran awam kedua terbesar kepada Facebook Inc pada 2012, kerugian RM52 juta menerusi kontrak susulan dalam perniagaannya di Kanada untuk suka akhir tahun ini.
 
"Ini merupakan kesan jelas daripada pendedahan terhadap risiko dan ketidaktentuan perniagaan.
 
"Pelaburan FGVH dalam komoditi hadapan naik mendadak dari hanya RM118,500 pada September tahun lalu kepada RM1.15 bilion untuk tempoh semasa," kata ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu, yang juga merangkap setiausaha publisiti kebangsaan DAP.
 
Tambahnya, FGVH mencuba nasib dengan kontrak hadapan matawang asing, mendedahkannya daripada RM233,000 kepada RM1.2 bilion bagi tempoh sama.
 
"Pemegang saham FGVH, termasuk Felda, Lembaga Tabung Haji dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja perlu bimbang dengan pertambahan besar pendedahan risiko, yang cukup besar bagi melumpuhkan keseluruhan FGV.
 
Pua mempersoalkan sama ada syarikat perladangan yang menyertai pasaran saham dua tahun lalu itu akan mengikut jejak Malaysia Airlines (MAS) yang kini dijadikan milik negara.
 
"Berdasarkan data setakat 15 Oktober 2014, harga saham FGVH menjunam 29.1% berbanding IJM Plantations (-6.3%), IOI Corp (-2.7%), Genting Plantations (-9.4%) dan Sime Darby (-1.6%). 
 
Syarikat yang menunjukkan prestasi hampir sama ialah KL Kepong dengan penurunan harga 16.6% untuk tempoh sama.
 
"Datuk Seri Najib Razak sebagai perdana menteri dan menteri kewangan yang menjanjikan 'bintang' kepada peneroka Felda semasa penyenaraian saham itu mesti mengambil tindakan segera dan tegas untuk mengekang kerugian dalam syarikat itu.
 
"Jika tidak, kerugian yang dihadapi FGVH akan memberi isyarat permulaan keruntuhan kewangan sebagaimana yang berlaku kepada MAS," kata Pua dalam kenyataannya lapor The Malaysian Insider.

Tak mohon maaf, MB Pahang akan saman Utusan

Posted: 04 Dec 2014 07:15 AM PST


Selepas tarikh akhir untuk akhbar milik Umno - Utusan Malaysia - memohon maaf, tamat semalam, peguam yang mewakili Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata beliau telah menerima arahan untuk memfailkan writ saman RM15 juta.

Peguam kanan Manjeet Singh Dhillon, ketika dihubungi Malaysiakini, mengesahkan tiada permohonan maaf yang diterima dari akhbar tersebut.

"Saya telah menerima arahan untuk memfailkan writ (saman) dalam beberapa hari lagi," kata Manjeet.

Terdahulu, dilaporkan bahawa Manjeet telah menghantar surat tuntutan kepada Utusan dua minggu lalu  berhubung kolum Awang Selamat "Hebat Sangatkah Adnan?' dalam reaksinya terhadap komen Adnan berkaitan kejadian banjir lumpur di Cameron Highlands.

Adnan menuntut Utusan menyiarkan permohonan maaf di muka depan kerana didakwa membayangkan Adnan telah terlajak tempohnya menjadi menteri besar.

Adnan menjadi MB Pahang selama 15 tahun sejak 1999, menjadikan beliau menteri besar Umno yang paling lama memegang jawatan tersebut.

MB Pahang itu mendakwa artikel tersebut  tohmahan yang telah menimbul ejekan dan kebencian awam terhadapnya.

Adnan antara lain mendakwa artikel itu bermaksud beliau tidak mempunyai integriti, MB yang gagal dalam tugasnya, terlajak kedudukannya sebagai MB,  dan seorang yang sombong dan menolak sebarang bentuk kritikan.



Malaysiakini

Anwar ada berapa banyak 'Datuk Seri'?

Posted: 04 Dec 2014 06:45 AM PST

 

 

Walaupun gelarannya ditarik balik oleh istana Selangor, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim masih boleh menggunakan gelaran "Datuk Seri".

Ini kerana Anwar mempunyai tujuh lagi darjah kebesaran itu yang dianugerahkan padanya, menurut laman web Bahagian Istiadat dan Urusetia Persidangan Antarabangsa, Jabatan Perdana Menteri.

Ini termasuk anugerah daripada daripada Perlis (1995), Perak (1995), Pahang (1990), Pulau Pinang (1994), Sabah (1994), dan lain-lain.

Beliau juga mendapat darjah kedua daripada Pulau Pinang dengan gelaran "Datuk" pada 1991.

Kesemua anugerah itu diperoleh antara 1990 dan 1995, ketika beliau bertugas dalam kerajaan.

Anwar dilantik timbalan perdana menteri pada 1993 sebelum dipecat beberapa tahun kemudiannya.

Istana Selangor hari ini mengumumkan bahawa gelaran "Datuk Seri" yang diberi pada Anwar pada 1992 dibatalkan berkuat 3 November.

Pembatalan darjah kebesaran itu dibuat atas alasan Anwar mempersoal kewibawaan dan kuasa sultan dan institusi raja ketika krisis menteri besar Selangor sebelum ini.

Ketegangan dengan istana itu muncul apabila PKR sebelum ini bertegas untuk menamakan seorang calon pengganti Tan Sri Khalid Ibrahim walaupun istana mahukan lebih nama.



Malaysiakini

Polis tahan 20,000 kaki judi Internet

Posted: 04 Dec 2014 06:00 AM PST

 

 

 
Seramai 20,216 orang kaki judi dan penganjur pusat perjudian secara dalam talian ditahan polis antara Januari hingga November tahun ini, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar hari ini.

Beliau memberitahu persidangan Dewan Negara bahawa daripada jumlah itu, seramai 7,181 orang telah dituduh di mahkamah.

"Daripada operasi khas yang dilaksanakan pada 2014 sahaja, polis melakukan 62,819 serbuan dan merampas 138,166 unit komputer  dianggarkan bernilai RM138.1 juta," katanya.

Beliau menjawab soalan Senator S. Chandra Mohan yang bertanya mengenai  langkah-langkah bagi membanteras masalah perjudian dalam talian.

Wan Junaidi berkata Kementerian Dalam Negeri melalui pihak polis sentiasa memantau dan menjalankan operasi secara terancang dan berterusan dalam menangani kegiatan perjudian perseorangan atau sindiket.

"Bagi menentukan aktiviti perjudian dapat ditangani dengan lebih berkesan dan terancang, kementerian dan polis mengambil pelbagai pendekatan termasuk melancarkan operasi khas Ops Dadu, menubuhkan pasukan khas di peringkat Bukit Aman dengan kekuatan seramai 200 pegawai dan kakitangan awam," katanya.

Wan Junaidi berkata selain itu, kementerian menyediakan nota makluman dalam mesyuarat Menteri Besar dan Ketua Menteri mengenai perlunya tindakan bersepadu antara Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan polis dan kerjasama dengan Tenaga Nasional Berhad dan pihak pembekal air dipertingkatkan untuk tindakan pemotongan bekalan eletrik dan air di premis judi degil.

Menurutnya pihak berkuasa berdepan kekangan ketika serbuan antaranya pusat perjudian ditutup dan dipindahkan ke tempat lain selepas waran geledah dikeluarkan mahkamah, server berada di luar negara dan sindiket menggunakan alat kawalan jauh untuk menutup dan menukar laman perjudian dalam laman web sosial.
 
"Kementerian yakin polis dapat membasmi kegiatan perjudian ini namun, usaha ini tidak akan berjaya sepenuhnya tanpa ada penglibatan daripada orang ramai," katanya.

- Bernama

Menteri: Apa lagi Jeffrey mahu?

Posted: 04 Dec 2014 05:15 AM PST

 
 
Apa lagi yang pemimpin politik Sabah Datuk Jeffrey Kitingan mahukan selepas laporan suruhanjaya siasatan diraja (RCI) berhubung pendatang haram Sabah dikeluarkan?

Persoalan itu dibangkitkan oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah Datuk Seri Shafie Apdal (bawah) hari ini.

"Apa lagi yang kamu mahu? Kamu mahu RCI, RCI telah dibentuk.

"Kamu mahu badan bebas dalam jawatankuasa, ada badan bebas. Kamu maju kami beri laporan, laporan sudah ada," katanya dalam sidang media hari ini.

Jeffrey semalam berkata laporan yang dikeluarkan bertujuan menyelamatkan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang dikaitkan dengan "Projek IC" pemberian kad pengenalan sebagai tukaran undi sebelum ini.
 
 
Malaysiakini

Kenyataan 'bakar Quran': Wartawan Mkini disiasat

Posted: 04 Dec 2014 04:30 AM PST

 
Polis hari ini merakamkan kenyataan pengarang dan wartawan Malaysiakini berhubung laporan polis terhadap bekas timbalan menteri Datuk Mashitah Ibrahim.

Laporan itu berdasarkan laporan Malaysiakini yang memetik pemimpin Wanita Umno itu sebagai mendakwa terdapat orang bukan Islam di Kedah yang membakar al-Quran.

Kenyataan itu dibuat semasa perhimpunan agung Umno minggu lepas.

Pegawai polis daripada Bukit Aman merakamkan kenyataan wartawan Abdul Rahim Sabri dan Penolong Ketua Pengarang RK Anand.

Kes itu disiasat bawah Seksyen 505 Kanun Keseksaan berkaitan khianat awam dan kenyataan mengapi-apikan kesalahan ke atas sesuatu golongan atau kaum.

Beberapa perwakilan termasuk Mashitah dalam perhimpunan itu menggesa perwakilan Wanita Umno dan umat Islam tidak menjadi 'majoriti senyap' apabila kewibawaan Islam tercabar.

Beliau mengaku dimaklumkan bahawa terdapat orang bukan Islam di sebuah negeri di utara membakar helaian al-Quran pada waktu sembahyang.

Sementara itu, anggota parlimen DAP Teo Nie Ching juga menulis di Facebook bahawa beliau juga disiasat polis ekoran laporan polisnya terhadap Mashitah.

Malaysiakini,

Kenyataan Media dari Anwar Ibrahim mengenai penarikan gelaran 'Datuk Seri'...

Posted: 04 Dec 2014 03:45 AM PST

 
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau menjunjung kasih terhadap penganugerahan 'Datuk Seri' Selangor kepadanya sebelum ini walaupun ia kemudian dibatalkan istana. 

Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Sulit sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani bahawa darjah kebesaran Seri Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (SSSA) ditarik balik berkuatkuasa 3 November.

"Darjah kebesaran SSSA ini telah dikurniakan kepada saya pada tahun 1992 oleh almarhum Tuanku Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah tanpa saya membuat sebarang permintaan atau permohonan, dan saya menjunjung kasih terhadap ihsan almarhum Tuanku yang telah berkenan untuk mengurniakan penghormatan ini kepada saya," katanya.

Berikut adalah kenyataan media dari Anwar Ibrahim..


KENYATAAN MEDIA

Saya mengambil maklum, berdasarkan kenyataan media Dato' Haji Mohamad Munir Bani, setiausaha sulit kepada DYMM Sultan Selangor, bahawa Darjah Kebesaran Seri Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (S.S.S.A.) telah ditarik balik berkuatkuasa 3 November 2014.

Darjah Kebesaran S.S.S.A. ini telah dikurniakan kepada saya pada tahun 1992 oleh Almarhum Tuanku Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah tanpa saya membuat sebarang permintaan atau permohonan, dan saya menjunjung kasih terhadap ihsan Almarhum Tuanku yang telah berkenan untuk mengurniakan penghormatan ini kepada saya.

Saya akan tetap menjalankan tugas-tugas saya, terutama dalam menjunjung perlembagaan negara, Raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen serta akan sentiasa mendokong perjuangan untuk meningkatkan martabat Rakyat.

Pada masa yang sama, saya akan terus bertugas sebagai Penasihat Ekonomi Selangor demi menjaga kepentingan negeri Selangor dan rakyatnya.

Anwar Ibrahim
Ketua Umum KEADILAN

4 Disember 2014

Kini Giliran YB Pandan Rafizi Ramli Disaman PM Najib

Posted: 04 Dec 2014 03:00 AM PST

Sensitifnya bapak piem kita sejak akhir2 neh. Selepas menyaman Malaysiakini dan Tony Pua, bapak piem kita saman Rafizi Ramli le pula.




1. Firma guaman Hafarizam Wan & Aisha Mubarak yang mewakili Najib telah menghantar notis berkaitan saman ke pejabat Rafizi pada hari ini.

2. Rafizi melaporkan bahawa dia bakal disaman berhubung kenyataan dia berkaitan subsidi minyak.

3. Isu berkaitan 1MDB juga mungkin menjadi punca menurut Rafizi.

4. Menurut Rafizi dia sedia disaman dan akan menyediakan hujah2 berbangkit di kamar mahkamah apabila kes tersebut dibicarakan kelak.

5. Selama ini dia telah meminta untuk berdebat dan berhujah mengenai subsidi minyak namun tiada sesiapa pun dari UMNO dan kerajaan yang sudi tampil dan berbahas dengannya secara terbuka.

6. Namun notis saman yang disampaikan kepadanya akan digunakan sebaik2nya untuk meminta UMNO, kerajaan dan Najib menjawab segala persoalan berkaitan subsidi minyak di mahkamah kelak.

Itu point2 Rafizi dalam satu kenyataan media kepada portal online TMI.

WOWWW..

Cerdik juga alasan kau neh Rafizi. Betul juga point2 dia kan. Gunakan kesempatan dan ruang ini untuk mendesak kerajaan menjawab bagaimana pembayaran subsidi minyak dilakukan dan dedahkan kira2 dan method pembayaran subsidi minyak kepada umum kerana kita berhak tahu bagaimana kerajaan membelanjakan hasil negara.

Aku setuju jek. Cuma kesian sikit la kat Rafizi. Kena turun naik mahkamah. Najib lain la. Dia kena sapina pun tak perlu turun mahkamah. Ini kan kes menyaman. Undang2 dia punya woi.

KAH KAH KAH

 

Kbai.

Awek Cun: 'Dia Buka Seluar Dan Saya Melawan'

Posted: 04 Dec 2014 02:15 AM PST

 


 

Wajah Nur Shafiqa sebelum (kiri) dan selepas disamun.
KOTA BHARU: Mangsa samun bersenjata Nur Shafiqa Lah, 22, yang telah dikasari dan hampir dirogol oleh dua penjenayah dalam kejadian minggu ini, reda dengan nasibnya yang terpaksa meneruskan hidup dengan parut kekal di mukanya.
Mengimbas kembali pengalaman mengerikan di rumahnya di Kampung Wakaf Berangan, Pasir Puteh pada Isnin, Nur Shafiqa berkata dia amat bernasib baik kerana salah seorang suspek meninggalkan bilik itu selepas dia dipanggil oleh rakan sejenayahnya yang berada di luar bilik.

"Lelaki itu telah membuka seluarnya. Saya melawan walaupun dia bersenjatakan pisau.

"Dia terus menumbuk muka saya dan saya dikelar dengan pisau.

"Saya fikir ia adalah satu pengakhiran dalam kehidupan saya sehinggalah rakan sejenayahnya memanggil namanya. Saya mengunci pintu selepas dia meninggalkan bilik dan mula menjerit meminta tolong dari tingkap.

"Perompak itu kemudiannya panik dan meninggalkan rumah," kata Nur Shafiqa kepada pemberita selepas ahli Puteri Umno Kelantan melawatnya, Rabu.

Dalam kejadian pukul 2 petang itu, dua perompak yang masuk rumahnya, menarik Nur Shafiqa keluar dari bilik air manakala ibunya Hat Tema Mat Zain, 58, telah diletakkan di bilik berasingan.

Suspek bertindak agresif selepas Nur Shafiqa enggan menyerahkan cincin emas dan telefon bimbitnya.

Dia luka dan lebam pada muka dan tangan serta menerima jahitan.

"Tidak ada cara untuk memadam kesakitan, penderitaan dan trauma yang saya alami.

"Saya tidak dapat melupakan kejadian itu.

"Ia adalah pengalaman yang paling teruk dalam hidup saya, dan saya juga bimbang mengenai kos menghilangkan parut pada muka saya," katanya.

Ketua Polis Kelantan Datuk Mazlan Lazim berkata, serangan itu dilakukan oleh penagih dadah yang terdesak dan tidak ada kaitan dengan dendam seperti yang tersebar di media sosial.

"Kami telah mengenal pasti penyerang itu dan mereka adalah samseng semata-mata dengan niat untuk merompak bagi memenuhi keperluan mereka yang terdesak," katanya, Rabu.

Mazlan berkata demikian sebagai mengulas khabar angin bahawa Nur Shafiqa menjadi mangsa dendam.

Antara dakwaan yang dibuat di media sosial termasuklah bekas teman lelaki Nur Shafiqa merupakan dalang di sebalik serangan itu. Beliau dilaporkan telah putus cinta dan bertunang dengan lelaki lain.

sumber...Mstar

Adnan Mansor Menghina Sultan Dan Raja-Raja Melayu

Posted: 04 Dec 2014 01:30 AM PST


Tengku Jadian (Tengku Fraud) nih macam mana boleh mengaku yang dier Melayu... dan berstatus Tengku kononnyer ..... walhal dier sendiri pon tak tau aper maknanyer perkataan "MAHAMERU" ..... Inilah dier spesis BANGANG yang patut diajar oleh Najib Razak.... hahahahaha

Bukit Siguntang Mahameru nih ader citernyer dalam SEJARAH MELAYU ... 

Malah dalam SALATUS SALATIN pon ader.... dan jugak ader penceritaan dier dalam Hikayat Awang Sulong Merah Muda serta Hikayat Hang Tuah... 

Dan kalo dibaca dari cerita kedatangan susur galur Iskandar Zulkarnain pon ader.... ala.... citer tentang datangnya Sang Sapurba.... yang berjumpa dengan Demang Lebar Daun.... yang akhirnya dikatakan menjadi Sultan dan Raja-Raja Melayu...
Jadi perkataan MAHAMERU nih ader dalam budaya Melayu.... tapi yer la.... 

Muka macam "MAMAK TONGKANG" (no pun intended) ader hati mau mengaku jadik Tengku Melayu...... Hahahaha .... Fraud... Fraud... Hahahaha.... Aper daaa.... 

Patut kena cantas status Melayu Adnan Mansor nih sebab dier tak tau aper itu MAHAMERU .,.... 

Bodo (kalo ikut slanga UAI)..... hahahaha
Kepada Adnan Mansor.... sila baca disini aaaa.....

1. Bukit Siguntang Mahameru

2. Sang Nila Utama


Mesti Adnan Mansor nih dulu tak pass SEJARAH masa dier amik HSE dulu..... Hahahaha...... lawak siot.... Nak bodek Sultan dan Raja-Raja Melayu pon agak-agak la... ini sudah kira menghina Sultan dan Raja-Raja Melayu yang katanyer berketurunan dari Iskandar Zulkarnain nih..... 

Hahahaha.......
Adnan Mansor nih nampaknyer dah kantoi menghina para Sultan dan Raja-Raja Melayu.... so PDRM... sila tangkap Adnan Mansor..... 

Hahaha.... PERKASA biler mau buat demo dan laporan Polis??? Hahaha...


Read more: http://cipantapirtenuk.blogspot.com/

Mahkamah Persekutuan siapkan penghakiman kes Anwar, kata ketua hakim negara

Posted: 04 Dec 2014 12:45 AM PST



Mahkamah Persekutuan sedang menyiapkan penghakiman berhubung rayuan terakhir Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengetepikan hukuman penjara 5 tahun atas sabitan meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan, 6 tahun lepas.

Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria berkata beliau tidak dapat memberikan tarikh tepat kerana panel hakim masih menyiapkan penghakiman mereka.

"Saya tidak boleh memberitahu tarikh sebenar sehingga kami (hakim) melengkapkan penghakiman. Kami masih membaca penghujahan, biarlah kami membaca terlebih dahulu sebelum menulis penghakiman.

Berilah kami ruang untuk menyediakannya," katanya ketika ditanya mengenai tarikh pengumuman keputusan kes rayuan Anwar oleh Mahkamah Persekutuan.

Arifin, yang mempengerusikan panel lima hakim dalam kes rayuan itu berkata, seseorang hakim diberi tempoh yang munasabah untuk menyelesaikan penghakiman kerana setiap kes adalah berbeza.

Empat lagi hakim ialah Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Md Raus Sharif dan tiaga Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri Abdull Hamid Embong, Tan Sri Suriyadi Halim Omar dan Datuk Ramly Ali.

Arifin berkata, amalan standard bagi Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan untuk menyiapkan penghakiman mereka ialah dalam tempoh tiga bulan selepas kes itu didengar.

"Tetapi dalam kes tertentu, mahkamah (Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan) akan mengambil masa lebih lama, mungkin sehingga enam bulan untuk menyiapkan penghakiman. Ia bergantung kepada kerumitan kes itu," katanya.

Pada 7 November, Mahkamah Persekutuan menangguhkan penghakiman berhubung rayuan kes itu selepas mendengar hujahan peguam Anwar, Datuk Seri Gopal Sri Ram, bekas Hakim Mahkamah Persekutuan yang mengetuai pasukan 15 peguam termasuk tiga anak mendiang Karpal Singh, Ramkarpal Singh Deo, Sangeet Kaur Deo dan Gobind Singh Deo serta peguam kanan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, yang mengetuai pasukan pendakwaan.

Pendengaran rayuan itu yang pada awalnya ditetapkan dua hari mulai 28 Oktober berlarutan selama 8 hari berikutan pihak pembelaan dan pendakwaan menyampaikan hujahan panjang lebar dan mengemukakan banyak rujukan kes undang-undang dalam rayuan itu.

Mahkamah Persekutuan yang merupakan mahkamah tertinggi di negara ini, akan membuat keputusan sama ada membenarkan atau menolak rayuan Anwar bagi mengetepikan sabitan dan hukuman penjara yang diputuskan Mahkamah Rayuan pada 7 Mac lepas, selepas ia membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi untuk membebaskannya.

Sekiranya Anwar gagal dalam rayuannya, beliau akan hilang kelayakan sebagai ahli Parlimen kawasan Permatang Pauh berikutan Perkara 48 (1) (e) Perlembagaan Kerajaan Persekutuan menetapkan seseorang MP lucut kelayakan sekiranya dijatuhi hukuman penjara lebih setahun atau denda lebih RM2,000.

Pihak pendakwaan juga memfailkan rayuan balas untuk menambah tempoh hukuman penjara. Bagaimanapun rayuan itu hanya akan akan hanya didengar jika Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan.

Mahkamah Rayuan mendapati Anwar, 67, bersalah meliwat Mohd Saiful, 27, di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di Kuala Lumpur antara 3.10 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Tuduhan mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan itu memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan. –

Bernama,


Posted & copy by RAKYAT MARHAEN

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT