Nuffnang

Pengikut

ZAKRI ALI

0
sumber :-

ZAKRI ALI


TANDA TANDA HARI KIAMAT

Posted: 24 Nov 2014 10:45 PM PST

 KOMENTAR

Selasa, 25 November 2014.  TANDA TANDA HARI KIAMAT  KOMENTAR  kalau perangai ahli united malays national organisation berubah tidak rasuah berubah tidak menipu berubah rajin kerja berubah rajib berfikir berubah jadi  baik ini maknanya dunia nak kiamat buatlah apa yang patut  Menjelang perhimpunan Umno,   Dr Mahathir gesa perwakilan tegur   pemimpin  Menjelang Perhimpunan Agung Umno 2014 yang akan bermula malam ini, Mahathir Anak Lelaki Iskandar Kutty mengingatkan ahli dan perwakilan parti Melayu terbesar itu tentang pentingnya menegur pemimpin.  Anak Kutty itu berkata, tanpa teguran ahli, pemimpin akan percaya apa yang dilakukannya betul walaupun terdapat kesalahan dan tidak baik untuk negara.  "Yang kedua, ingin saya tekankan pentingnya menegur pemimpin. Tunku,  Razak,  Hussein bukan sahaja ditegur, bahkan dicabar. Saya diserang dan hampir kalah dalam pertandingan," kata Mahathir dalam blognya hari ini.  "Pemimpin pula perlu dengar teguran ini dan ambil berat pandangan wakil. Janganlah selalu mendengar orang tertentu yang dikeliling kita sahaja. Yang mengeliling orang yang berkuasa tidak baik bagi mereka," kata Anak Lelaki Iskandar Kutty.. - See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/menjelang-perhimpunan-umno-dr-mahathir-gesa-ahli-tegur-pemimpin#sthash.ivACn9Hc.dpuf  KAH KAH KAH  woit jangan dengar jangan ambil pot ini suara keeling bukan suara melayu  kah kah kah kalau dengar dan ikut macam mana nak bodek  macam mana nak dapat kontrek macam mana nak cium tangan kah kah kah  APA PUNYA TUUUR  Posted by Tukar Tiub kalau perangai ahli
united malays national organisation
berubah tidak rasuah
berubah tidak menipu
berubah rajin kerja
berubah rajib berfikir
berubah jadi baik
ini maknanya dunia nak kiamat, buatlah apa yang patut.


Menjelang perhimpunan Umno, Dr Mahathir gesa perwakilan tegur pemimpin.

Menjelang Perhimpunan Agung Umno 2014 yang akan bermula malam ini, Mahathir Anak Lelaki Iskandar Kutty mengingatkan ahli dan perwakilan parti Melayu terbesar itu tentang pentingnya menegur pemimpin.

Anak Kutty itu berkata, tanpa teguran ahli, pemimpin akan percaya apa yang dilakukannya betul walaupun terdapat kesalahan dan tidak baik untuk negara.

"Yang kedua, ingin saya tekankan pentingnya menegur pemimpin. Tunku, Razak, Hussein bukan sahaja ditegur, bahkan dicabar. Saya diserang dan hampir kalah dalam pertandingan," kata Mahathir dalam blognya hari ini.

"Pemimpin pula perlu dengar teguran ini dan ambil berat pandangan wakil. Janganlah selalu mendengar orang tertentu yang dikeliling kita sahaja. Yang mengeliling orang yang berkuasa tidak baik bagi mereka," kata Anak Lelaki Iskandar Kutty..
 

KAH KAH KAH

woit jangan dengar, jangan ambil pot, ini suara keeling
bukan suara melayu kah kah kah kalau dengar dan ikut
macam mana nak bodek, macam mana nak dapat kontrek
macam mana nak cium tangan, kah kah kah


APA PUNYA TUUUR

Posted by Tukar Tiub

RM 2.6 Juta Lebur Untuk 8 Orang ?

Posted: 24 Nov 2014 10:00 PM PST

 Orenji Ren Oren's photo.

Bukak mata besar besar, baca!!! Pertama kali dalam sejarah Negeri Selangor, rasanya juga pertama kali dalam Sejarah Malaysia ORANG YANG MELETAKKAN JAWATAN KERAN

KETIDAKPUASAN HATI DAPAT PAMPASAN.. Rasanya UMNO pun x buat macam ni!!! 

Pampasan yg bukan saja sesuatu yang luar biasa, bahkan jumlahnya juga terlalu tinggi.

Maklumat yg diterima dan yg telah tersebar meluas di media sosial sejak 2 hari lepas menunjukkan jumlah yg mereka dapat seperti berikut:

1) RAHIMAH BINTI KAMARUDDIN
PEGAWAI KOORDINASI MB SELANGOR
GAJI BULANAN RM 11, 000 X 67 BULAN .
TERIMA PAMPASAN - RM 221,100


2) FAEKAH BINTI HUSIN
KETUA PEGAWAI EKSEKUTIF MBI
GAJI BULANAN RM 39,000 X 50 BULAN.
TERIMA PAMPASAN - RM 585,000.


3) ARFA'EZA BINTI ABD AZIZ
SETIAUSAHA AKHBAR MB
GAJI BULANAN RM 18,000 X 77 BULAN.
TERIMA PAMPASAN - RM 415,800


4) ROHANI BINTI DATUK TALIB
KETUA PEGAWAI OPERASI MBI
GAJI BULANAN RM 24,000 X 65 BULAN.
TERIMA PAMPASAN RM 475,200


5) MUSTAFA TALIB
SETIAUSAHA POLITIK MB
GAJI BULANAN RM 10,000 X 78 BULAN .
TERIMA PAMPASAN RM 234,000


6) DR SULAIMAN MASRI
PEGAWAI KHAS KOMUNIKASI
GAJI BULANAN RM 8000 X 65 BULAN .
TERIMA PAMPASAN RM 156,000


7) ABDUL HALIM MOHD YUSOF
PENGURUS PENYELIDIKAN EKONOMI
GAJI BULANAN RM 10,000 X 50 BULAN.
TERIMA PAMPASAN RM 150,000


8) TUAN NAZURI ISMAIL
PEGAWAI AKHBAR
GAJI BULANAN RM 6000 X 55 BULAN.


TERIMA PAMPASAN RM 97,200.


Aku rasa macam nak carut depan muka diorang2 ni.. Berpuluh staff yg diterajang dari SUK dan MBI oleh m Khalid, Faekah dan konco konconya sesen pun x dapat atas alasan 'x mencapai objektif dan sasaran'. Kepala bana ko!!! 

Staff yg kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, gaji x seberapa ditamatkan perkhidmatan mereka hanya kerana akur kepada keputusan pimpinan PKR yg menetapkan Khalid harus meletakkan jawatan MB. Yg diorang yg dah masyuk gaji beriban riban ni siap dapat pampasan walaupun BERHENTI ATAS KERELAAN SENDIRI. WTF!!!

 Abdul Khalid Ibrahim x mengaku meluluskan dan konon terkejut! Konon x tahu menahu lah!!! Woi.. X tau 8 staff dia tu dapat pampasan sebanyak tu. Rakyat Selangor lagi terkejut!!! Itu duit rakyat, duit dari cukai rakyat! Kalau tanpa ko dan 4 Exco ko waktu tu yg luluskan, siapa lagi? Takkan Anwar Ibrahim pulak?? Takkan Dr Wan Azizah Wan Ismail pulak?? Lanjiooooo!!!

Pada geng geng pejuang Khalid yg bermati2an pertahankan dulu, korang dapat hape?? Ada persen x untuk korang dari pampasan bos bos korang tu??? Kalau kes ni melibatkan UMNO-BN korang jugak antara yg bersama kami dalam menghebahkan dan menentangnya atas fakta yg sama.. 

Tapi dalam kes ni, kenapa korang sikit pun x berbunyi?? Mulut kene tampal selotep ke atau dh kene stapler?? Aku xkn halalkan walau sesen pun duit aku yg digunakan utk tujuan pampasan melampau ni.. 

Aku cabar khalid ulangi ayat yg menjadi kebanggaan macai2 khalid "LAPORKAN KEPADA SPRM KALAU ADA BUKTI".. 

Kata nak lead REFORMASI TULEN?? REFORMASI TULEN la konon!!! Puuuuuuiii!!! Orang zaman reformasi bangkit ke jalanraya, si Khalid ni duduk sedap atas seat empuk GLC milik kerajaan UMNO-BN.. Lagi mau cakap REFORMASI TULEN?? 

Diberi peluang untuk mentadbir bersama PR, masuk penggal kedua dah lupa diri.. Memalukan!!!

Khalid juga bajet defisit, kata Azmin OLEH JAMILAH KAMARUDIN

Posted: 24 Nov 2014 08:30 PM PST

Khalid juga bajet defisit, kata Azmin  OLEH JAMILAH KAMARUDIN  Published: 24 November 2014  Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali sebelum persidangan Dewan Undangan Negeri di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, hari ini. Beliau mempertahankan Bajet 2015 yang dibentangkannya walaupun ia mengalami defisit sebanyak RM450 juta.  Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali sebelum persidangan Dewan Undangan Negeri di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, hari ini. Beliau mempertahankan Bajet 2015 yang dibentangkannya walaupun ia mengalami defisit sebanyak RM450 juta.   Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali mempertahankan tindakannya membentangkan Bajet 2015 yang mengalami defisit RM450 juta, mengatakan pendahulunya Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim juga membelanjakan kewangan negeri secara defisit.  Azmin berkata, walaupun pembentangan bajet dibuat Khalid menunjukkan kaedah bajet yang berimbang, tetapi tiga bulan kemudian membawa semula ke Dewan Undangan Negeri (DUN) meminta bajet tambahan.  Ia sekaligus menyebabkan perbelanjaan perbekalan tambahan bertambah setiap tiga hingga enam bulan.  "Mengikut rekod bajet sejak Khalid memegang pemerintahan negeri pada 2008 sehingga 2014, semuanya mengalami defisit," katanya pada sidang media di perkarangan Dewan Annexe di Shah Alam, hari ini.  Katanya, cara Khalid itu tidak berterus-terang kepada pembayar cukai dengan menyembunyikan jumlah sebenar perbelanjaan yang diperlukan.  "Saya rasa cara itu tidak lancar. Saya rasa lebih baik daripada awal berterus-terang dengan Dewan dan pembayar cukai dan tak menyembunyikan jumlah perbelanjaan yang digunakan.  Berbeza dengan Khalid, Azmin berkata dirinya cuba bersikap jujur dan memberi jaminan tidak akan meminta bajet tambahan dalam sidang DUN akan datang.  "Saya mengambil pendirian yang berbeza untuk kemukakan secara jujur kepada Dewan dan rakyat, ini jumlah perbelajaan yang akan kita guna untuk 2015 daripada awal," katanya.  Beliau turut mempertahankan bajet yang dibentangkannya itu berjaya menurunkan belanja mengurus dan meningkatkan perbelanjaan pembangunan, menyifatkannya langkah yang berani dan drastik untuk menurunkan belanja mengurus sehingga 53%.  "Dengan meningkatkan belanja pembangunan saya yakin ia dapat membantu kesan gandaan dari segi aktiviti pembagunan di selangor dan meningkatkan hasil.  "Sebab itu saya yakin hasil yang kita kutip itu jauh lagi besar dari apa yang kita anggarkan dan ini dapat membiayai defisit bajet yang kita umumkan tadi," katanya.  Lebih 90% daripada jumlah RM3.31 bilion rizab negeri digunakan dalam Bajet Selangor 2015, bajet tebesar dalam sejarah negeri tersebut.  Azmin semasa pembentangan di DUN mencadangkan sejumlah RM2.422 bilion untuk bajet kali ini, 53.19% untuk perbelanjaan mengurus dan 56.81% daripadanya diperuntukkan untuk pembangunan.  Namun pembentangan itu menunjukkan bajet defisit apabila kutipan hasil negeri tahun 2015 dianggarkan hanya RM1.97 bilion sahaja, berbanding perbelanjaan RM2.42 bilion.  Pentadbiran menteri besar terdahulu, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semasa Bajet 2014 hanya memperuntukkan RM1.8 bilion dan Bajet 2013 sebanyak RM1.63 bilion. – 24 November, 2014.    www.themalaysianinsider.com

Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali sebelum persidangan Dewan Undangan Negeri di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, hari ini. Beliau mempertahankan Bajet 2015 yang dibentangkannya walaupun ia mengalami defisit sebanyak RM450 juta.

Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali sebelum persidangan Dewan Undangan Negeri di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, hari ini. Beliau mempertahankan Bajet 2015 yang dibentangkannya walaupun ia mengalami defisit sebanyak RM450 juta. 

Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali mempertahankan tindakannya membentangkan Bajet 2015 yang mengalami defisit RM450 juta, mengatakan pendahulunya Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim juga membelanjakan kewangan negeri secara defisit.

Azmin berkata, walaupun pembentangan bajet dibuat Khalid menunjukkan kaedah bajet yang berimbang, tetapi tiga bulan kemudian membawa semula ke Dewan Undangan Negeri (DUN) meminta bajet tambahan.

Ia sekaligus menyebabkan perbelanjaan perbekalan tambahan bertambah setiap tiga hingga enam bulan.

"Mengikut rekod bajet sejak Khalid memegang pemerintahan negeri pada 2008 sehingga 2014, semuanya mengalami defisit," katanya pada sidang media di perkarangan Dewan Annexe di Shah Alam, hari ini.

Katanya, cara Khalid itu tidak berterus-terang kepada pembayar cukai dengan menyembunyikan jumlah sebenar perbelanjaan yang diperlukan.

"Saya rasa cara itu tidak lancar. Saya rasa lebih baik daripada awal berterus-terang dengan Dewan dan pembayar cukai dan tak menyembunyikan jumlah perbelanjaan yang digunakan.

Berbeza dengan Khalid, Azmin berkata dirinya cuba bersikap jujur dan memberi jaminan tidak akan meminta bajet tambahan dalam sidang DUN akan datang.

"Saya mengambil pendirian yang berbeza untuk kemukakan secara jujur kepada Dewan dan rakyat, ini jumlah perbelajaan yang akan kita guna untuk 2015 daripada awal," katanya.

Beliau turut mempertahankan bajet yang dibentangkannya itu berjaya menurunkan belanja mengurus dan meningkatkan perbelanjaan pembangunan, menyifatkannya langkah yang berani dan drastik untuk menurunkan belanja mengurus sehingga 53%.

"Dengan meningkatkan belanja pembangunan saya yakin ia dapat membantu kesan gandaan dari segi aktiviti pembagunan di selangor dan meningkatkan hasil.

"Sebab itu saya yakin hasil yang kita kutip itu jauh lagi besar dari apa yang kita anggarkan dan ini dapat membiayai defisit bajet yang kita umumkan tadi," katanya.

Lebih 90% daripada jumlah RM3.31 bilion rizab negeri digunakan dalam Bajet Selangor 2015, bajet tebesar dalam sejarah negeri tersebut.

Azmin semasa pembentangan di DUN mencadangkan sejumlah RM2.422 bilion untuk bajet kali ini, 53.19% untuk perbelanjaan mengurus dan 56.81% daripadanya diperuntukkan untuk pembangunan.

Namun pembentangan itu menunjukkan bajet defisit apabila kutipan hasil negeri tahun 2015 dianggarkan hanya RM1.97 bilion sahaja, berbanding perbelanjaan RM2.42 bilion.

Pentadbiran menteri besar terdahulu, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semasa Bajet 2014 hanya memperuntukkan RM1.8 bilion dan Bajet 2013 sebanyak RM1.63 bilion. – 24 November, 2014.


www.themalaysianinsider.com

Khalid juga bajet defisit, kata Azmin

Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali sebelum persidangan Dewan Undangan Negeri di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, hari ini. Beliau mempertahankan Bajet 2015 yang dibentangkannya walaupun ia mengalami defisit sebanyak RM450 juta. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Raiezal, 24 November, 2014.Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali sebelum persidangan Dewan Undangan Negeri di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, hari ini. Beliau mempertahankan Bajet 2015 yang dibentangkannya walaupun ia mengalami defisit sebanyak RM450 juta. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Raiezal, 24 November, 2014.Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali mempertahankan tindakannya membentangkan Bajet 2015 yang mengalami defisit RM450 juta, mengatakan pendahulunya Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim juga membelanjakan kewangan negeri secara defisit.
Azmin berkata, walaupun pembentangan bajet dibuat Khalid menunjukkan kaedah bajet yang berimbang, tetapi tiga bulan kemudian membawa semula ke Dewan Undangan Negeri (DUN) meminta bajet tambahan.
Ia sekaligus menyebabkan perbelanjaan perbekalan tambahan bertambah setiap tiga hingga enam bulan.

"Mengikut rekod bajet sejak Khalid memegang pemerintahan negeri pada 2008 sehingga 2014, semuanya mengalami defisit," katanya pada sidang media di perkarangan Dewan Annexe di Shah Alam, hari ini. Katanya, cara Khalid itu tidak berterus-terang kepada pembayar cukai dengan menyembunyikan jumlah sebenar perbelanjaan yang diperlukan.
"Saya rasa cara itu tidak lancar. Saya rasa lebih baik daripada awal berterus-terang dengan Dewan dan pembayar cukai dan tak menyembunyikan jumlah perbelanjaan yang digunakan.
Berbeza dengan Khalid, Azmin berkata dirinya cuba bersikap jujur dan memberi jaminan tidak akan meminta bajet tambahan dalam sidang DUN akan datang.
"Saya mengambil pendirian yang berbeza untuk kemukakan secara jujur kepada Dewan dan rakyat, ini jumlah perbelajaan yang akan kita guna untuk 2015 daripada awal," katanya.
Beliau turut mempertahankan bajet yang dibentangkannya itu berjaya menurunkan belanja mengurus dan meningkatkan perbelanjaan pembangunan, menyifatkannya langkah yang berani dan drastik untuk menurunkan belanja mengurus sehingga 53%.
"Dengan meningkatkan belanja pembangunan saya yakin ia dapat membantu kesan gandaan dari segi aktiviti pembagunan di selangor dan meningkatkan hasil.
"Sebab itu saya yakin hasil yang kita kutip itu jauh lagi besar dari apa yang kita anggarkan dan ini dapat membiayai defisit bajet yang kita umumkan tadi," katanya.
Lebih 90% daripada jumlah RM3.31 bilion rizab negeri digunakan dalam Bajet Selangor 2015, bajet tebesar dalam sejarah negeri tersebut.
Azmin semasa pembentangan di DUN mencadangkan sejumlah RM2.422 bilion untuk bajet kali ini, 53.19% untuk perbelanjaan mengurus dan 56.81% daripadanya diperuntukkan untuk pembangunan.
Namun pembentangan itu menunjukkan bajet defisit apabila kutipan hasil negeri tahun 2015 dianggarkan hanya ‎RM1.97 bilion sahaja, berbanding perbelanjaan RM2.42 bilion.
Pentadbiran menteri besar terdahulu, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semasa Bajet 2014 hanya memperuntukkan RM1.8 bilion dan Bajet 2013 sebanyak RM1.63 bilion. – 24 November, 2014.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/khalid-pun-bajet-defisit-juga-kata-azmin#sthash.DNSr6Zmw.dpuf

Bajet peduli rakyat Minali pamer keupayaanya jadi MB

Posted: 24 Nov 2014 08:00 PM PST

 

ULLASAN                                                                                        

Setelah 63 hari memegang jawatan Menteri Besar Selangor, hari ini Jokowi Malaysia (Mohamed Azmin Ali) yang kini saya tukar nama menjadi Minali, telah membentangkan anggaran belanjaan Selangor untuk tahun 2015. 
 
Belanjaan Minali memang dinanti-nanti dan ditunggu-tunggu oleh segenap pemerhati politik. Kenapa yang ditunggu umum untuk mengetahui bagaimanakah bentu dan rupanya perbelanjaan sulung beliau.
Azmin menunjukkan teks pelanjaannya.

Kehebatan bekas MB Selangor sebelum ini membayangi atau pun dijadikan perbandingkan, al maklumlah MB sebelm ini dikenali sebagai seorang pakar dalam bidang korporat dan pernah mencatat nama sebagai ahli korporat unggul.

Berbeza dengan Minali bukan seorang ahli perniagaan, tetapi lebih serasi dikenali sebagai ahli politik berjiwa rakyat yang berprinsip dan tegas dengan pendiriannya. Minali mempunyai perwatakan atau sosok pemimpin yang menarik dan bergaya wiba.

Ini kerana beliau sangat prihatin kepada rakyat sehinggakan sanggup berpeluh pelai bersama rakyat. Melakukan terjahan di luar dugaan dan kebiasaan pemimpin lain, misalnya sampai turun ke bendang, longkang dan ke tong sampah bagi memastikan kebersihan negeri dan kesihatan rakyat. Tindakannya juga cepat dan tangkas.

Selain itu Minali juga seorang berkerja dan berjuang dengan penuh sistemetik dan tidak mengenal apa erti kompromi dengan kekejaman dan kezaliman. Beliau juga pencinta ilmu dan pengelola perubahan yang mampan.

Apa yang Minali lakukan itu bukan gimik untuk menujukkan beliau seorang pemimpin hamba rakyat, jauh sekali mengharap pujian melambung, tetapi ia adalah gagasan dan wawasan beliau sebagai MB Pakatan Rakyat yang memakai slogan berkebajikan. Mempedulikan rakyat adalah keutamaanya apabila beliau menerima rakyat adalah segala-galanya.

Perbezaan latar belakang antara Minali dengan Khalid Ibrahim menyebabkan ucapan perbelanjaan ulung Minali ditunggu, dan akan dinilai serta diperbandingkan dari segi praktikalnya seterusnya dijadikan landasan awal untuk melihat sejauh mana kebijaksanaan dan kebekesanan pentadbirannya. Kebolehannya sebagai eksekutif diuji menerusi pelanjaan yang diharapkan itu.

Dengan menilai perbentangan belanjaan hari ini, Alhamdulilah, Minali mampu menunjukkan kehebatannya. Beliau bukan sahaja setakat menciplak karektor Jokowi dari Indoneisa seperti disorak sorai dan dicemburui sesetengah pihak, tetapi telah meletakkan budi asasnya sendiri sebagai seorang CEO kepada Selangor. Minali menunjukkan bahawa beliau juga ada kebolehan dan pentadbiran dan menyusun kembangkan ekonomi.

Dalam pembentangan belanjaan tadi Minali telah mengumumkan sebanyak RM4.42 billion diperuntukan untuk perbelanjaan Selangor bagi tahun depan dengan pecahaan sebanyak 53.19% untuk perbelanjaan mengurus manakala sebanyak 46.81% untuk perbelanjaan pembangunan. Unjuran perolehan pada tahun depan sebanyak RM1.97 billion berbanding dengan tahun ini RM1.85 billion.

Peruntukan sebanyak RM2.42 billion itu disifatkan sebagai satu angka terbesar yang belum pernah berlaku di Selangor sudah tentu disambut dengan penuh kegembiraan oleh rakyat Selangor kerana rakyat negeri itu dapat menikmati hasil negeri lebih banyak dan meluas.

Walaupun perbelanjaan itu defisit sebanyak RM450, tetapi ia tidak ada perbelanjaan tambahan selepas ini. Menurut Minali beliau mengemukakan belanjaan berterus terang tidak berselindug di sebalik peruntukan tambahan.

Yang jelasnya perbelanjaan yang dibentangkan oleh MB Selangor itu hari ini memberi kelegaan kepada rakyat Selangor yang sebelum ini kesal dengan tindakan MB sebelum ini yang sangat berhemat dan kedekut untuk mengeluarkan peruntukan kepada rakyat walaupun Selangor mempunyai rezeb yang banyak. (Tetapi tidak kedekut untuk mengeluarkan RM2.6 juta sebagai pampasan kepada bekas pegawainya).

Gara-gara amalan berjimat tidak kena pada tempat diamalkan MB sebelum ini menyebabkan banyak pembangunan untuk rakyat tidak dapat dijalankan. Paling ketara ialah masalah jalan di luar bandar yang tidak sempurna. Manakala sikap membuat keputusan dalam meluluskan projek tanpa berunding dengan Exco dan pihak parti juga menyebabkan beberapa projek yang diluluskan menjadi pertikaian rakyat.

Keraguan dan kegelisah rakyat Selangor itu hari ini dilengsaikan oleh Minali dengan memberi perhatikan kepada semua aspek pembangunan di Selangor daripada soal pendidikan, pembangunan rumah rakyat, jalan raya, bantuan untuk kaum Hawa, belia, sukan, kesenian dan sebagainya. Ikut sama tertempias dengan kemurahan Minali dalam membelanjakan wang rakyat para imam dan penghulu juga turut menerima kenaikan elaun.

Mungkin paling merujakan dan ini menujukkan bahawa Minali seorang MB yang adil dan profesional dan tidak tahu erti berdendam apabila projek untuk rakyat menerus wakil rakyat juga ditambah sebanyak RM200,000 menjadikan RM700,000 untuk setiap wakil rakyat. Turut sama menerima budi ini ialah wakil rakyat Barisan Nasional yang kesemuanya bernilai RM2.4 juta.

Sikap memandang sama rata dan tanpa mengambil kira sentimen politik demi kemajuan Selangor inilah merupakan sikap yang patut dipuji dan menunjukkan Minali seorang pemimpin rakyat untuk semua golongan tanpa mempedulikan fahaman politik. Dengan pendekatan yang diambil itu tidak ada sebab untuk parti pembangkang di Selangor tidak menyokong Minali. Ketua pembangkang di DUN Selangor juga mendapat layanan istimewa apabila diberikan kereta dan elaun RM3,000.

Perbelanjaan bertema, Perbelanjaan Berkualiti, Rakyat Dipeduli, inysa-Allah akan menjadi sebutan dan sekaligus melonjakkan nama Minali sebagai MB Selangor yang disenangi semua rakyat dari semua golongan seterusnya meletakkan beliau sebagai MB yang berdaya maju di negara ini. [wm.kl.8:21 pm 24/11/14] 


Subsidi: Jawapan Khairy dedah BN memangsakan rakyat ??

Posted: 24 Nov 2014 07:30 PM PST


KUALA LUMPUR: Rafizi Ramli mengalu-alukan jawapan Khairy Jamaluddin berhubung penghapusan subsidi minyak kerana ia mendedahkan bagaimana Barisan Nasional terus memangsakan rakyat.

Beliau dimaklumkan akan reaksi Ketua Pemuda Umno itu terhadap tindakan menghapuskan subsidi oleh Barisan Nasional dengan menempelak kritikan di media sosial.

"Beliau menjawab dengan menunjukkan bagaimana harga akan ditentukan di bawah sistem apungan harga terkawal (managed float system) di laman Twitter," ujarnya dalam satu kenyataan.

Baginya, jawapan itu mendedahkan bagaimana Barisan Nasional terus memangsakan rakyat tetapi membela syarikat-syarikat besar.

katanya, kenetapan harga petrol dan diesel telah lama dibuat melalui sistem Penetapan Harga Automatik (Automatic Pricing Mechanism) yang mengikut formula berikut (iaitu yang ditunjukkan oleh Khairy Jamaluddin):

1. Kos petrol dan diesel ditetapkan melalui harga rujukan menggunakan harga yang dikumpul oleh Platts melalui satu indeks yang dipanggil Means of Platts Singapore (MOPS).


 Harga ini adalah harga purata petrol dan diesel yang diperdagangkan melalui Singapura (dan bukannya harga minyak mentah). 

Kos ini telah termasuk kos dan keuntungan syarikat minyak yang mengendalikan loji penapisan kerana MOPS menentukan harga petrol dan diesel yang telah siap diproses.
2. Ditambah: "alpha" atau bayaran pampanan kepada syarikat minyak sebanyak 5 sen (petrol) dan 4 sen (diesel) untuk melindungi mereka dari turun naik kos petrol dan diesel di pasaran

3. Ditambah: "kos operasi" yang dibayar untuk menampung kos pengangkutan, agihan dan pemasaran yang ditanggung oleh syarikat minyak

4. Ditambah: "keuntungan syarikat minyak" sebanyak 5 sen (petrol) dan 2.25 sen (diesel)

5. Ditambah: "keuntungan stesen minyak" sebanyak 12.19 (petrol) dan 7 sen (diesel)

Rafizi berkata, ini bermakna sementara rakyat terpaksa berdepan dengan risiko turun naik harga petrol dan diesel di pasaran dunia ekoran kenaikan harga minyak mentah dunia, Barisan Nasional meneruskan kaedah menjamin keuntungan syarikat-syarikat minyak melalui formula yang di atas.

Tambahnya, segala kos syarikat minyak – dari kos memproses minyak mentah menjadi petrol dan diesel (dengan merujuk kepada harga rujukan MOPS) sehinggalah ke kos pengangkutan, edaran dan pemasaran – dijamin dan dibayar balik kepada syarikat minyak.

Lebih dari itu, ujarnya Barisan Nasional juga menjamin keuntungan kepada syarikat minyak dan pemilik stesen minyak.

Sebelum ini, katanya rakyat mendapat subsidi yang mengimbangkan jaminan keuntungan yang diberikan kepada syarikat-syarikat minyak.

Menurutnya, dengan penghapusan subsidi, rakyat terpaksa menanggung bukan sahaja kenaikan kos petrol dan diesel, malah keuntungan syarikat-syarikat minyak yang dijamin oleh Barisan Nasional.

Sebab itu beliau terus menegaskan bahawa subsidi itu adalah satu tanggungjawab sosial dan moral yang perlu Kerajaan Persekutuan tanggung kerana sistem yang sedia ada memunggahkan kekayaan kepada syarikat besar dan memangsakan rakyat.

"Saya berminat untuk mendapat jawapan lanjut dari Ketua Pemuda Umno sama ada tindakan beliau mempertahankan formula apungan harga yang menjamin keuntungan syarikat minyak ini bermakna beliau lebih mementingkan syarikat-syarikat besar berbanding kepayahan rakyat kebiasaan?" ujarnya lagi. - 



HARAKAHDAILY 24/11/2014

Siapa bohong?.. Najib atau Noh Omar?

Posted: 24 Nov 2014 07:00 PM PST

Isu Pengerusi BN Selangor: Najib Kantoikan Noh Omar ke nih?

Siapa agaknya yang berbohong dalam isu Pengerusi BN Selangor ini, apa yang Noh Omar kata adalah amat berbeza dengan apa yang Najib kata..

Bagaimanapun ianya jelas membuktikan kepada umum salah seorang dari pemimpin UMNO itu telah berbohong..

Kata Noh Omar...

"Hasil pertemuan empat mata dengan presiden parti pada 18 November lalu, saya dengan ikhlas berbincang dan tiada halangan jika parti mahu tukar pucuk pimpinan.
"Bagi saya, Noh Omar tak penting sebab yang paling utama adalah Umno Selangor. 
"Tapi saya berterima kasih kepada presiden parti apabila masih memberi mandat supaya saya terus memimpin Umno Selangor dan setiap prestasi akan dinilai dari masa ke semasa. 
"Beliau turut memberi beberapa garis panduan supaya beri tumpuan lebih kepada anak muda dan giatkan lagi gerak kerja parti ~ Sinar

Tapi.. sehari selepas Noh Omar berkata beliau diberikan mandat oleh Najib untuk terus menjadi Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, Najib pula berkata..

Beliau bersedia melakukan perubahan 'drastik' berhubung kepimpinan Umno Selangor sekiranya diberikan 'kuasa mutlak' untuk bertindak sedemikian.


"Kalau dia (ahli Umno) hendak saya membuat perubahan yang drastik, dia kena beri sokongan dan mandat sepenuhnya," kata Najib kepada Mingguan Malaysia.  
"Tetapi kalau dipertikaikan, berbelah bagi dan sebagainya, susahlah saya hendak berbuat sesuatu kalau penyelesaian itu memerlukan penyelesaian yang drastik," tegas beliau.  
"Kalau mandat diberikan yang memerlukan penyelesaian drastik, tahulah apa saya hendak buat. Tapi kalau saya ambil tindakan drastik, tidak dapat sokongan parti, tindakan saya boleh dipertikaikan," kata Presiden Umno.  
"Ya, mandat tambahan. Beri saya kuasa mutlak," kata Najib ~ AntaraPos

Siapa bohong?.. Najib atau Noh Omar?

Tapi.. itulah kebiasaannya sifat pemimpin UMNO baik dimana sekalipun.. bila dah berkuasa dan ada jawatan.. nak minta lepaskan jawatan tu serupa nak minta nyawa mereka..

Ya lah... Hilang jawatan.. hilanglah kuasa nak membina harta... 



Anak Sungai Derhaka

Dyana sindir Puteri Umno cuma penganjur acara

Posted: 24 Nov 2014 06:30 PM PST


 
Pemimpin muda DAP Dyana Sofya Mohd Daud berkata, golongan wanita dalam Pakatan Rakyat sedang meningkat naik berbanding dengan Umno yang menurutnya hanya berperanan sebagai penganjur acara.

Penolong Setiausaha Wanita Umno Rosni Sohar semalam dilapor menggelar Dyana dan golongan wanita Melayu dalam DAP sebagai "pemimpin mi segera".

"Saya tidak terkejut dengan kenyataan Rosni kerana saya tahu tanggapan bahawa pengupayaan anak muda sebagai konsep asing, ada dalam parti yang tiada had umur ketua Pemuda.

"Bagaimanapun, amat malang bagi orang muda yang dinamik dan berkemampuan seperti Puteri Umno hanya dihadkan untuk program lawatan masyarakat, mengajak orang ramai ke acara parti dan menganjurkan acara kebajikan.

"Walaupun kerja ini penting, saya percaya wanita muda juga harus diberdaya dan diberi peluang memimpin," kata setiausaha politik kepada anggota parlimen Gelang Patang Lim Kit Siang.


Malaysiakini

Palanivel kenal dalang tapi tak boleh 'cakap banyak'...??

Posted: 24 Nov 2014 06:00 PM PST

Palanivel kenal dalang tapi tak boleh 'cakap banyak'...??   Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri G Palanivel mengakui kewujudan dan mengenali dalang yang terlibat dalam penerokaan tanah secara haram di Cameron Highlands tetapi tidak boleh 'bercakap banyak'.    Aktiviti haram itu terdedah luas baru-baru ini bila berlaku bencana banjir kilat berlumpur dan tanah runtuh di kawasan tanah tinggi itu.    Palanivel, anggota Parlimen Cameron Highlands, berkata walaupun mempunyai bukti bergambar beliau tidak boleh 'bercakap banyak' atau mendedahkan lebih banyak mengenai perkara itu.    "Dulu, kira-kira 20 tahun lalu, Cameron Highlands kawasan terpelihara. Tidak ada penerokaan tanah haram. Pertanian cukup baik. Petani mengusahakan pertanian menguntungkan. Mereka eksport hasil ke Singapura dan negara-negara lain pada nilai hingga RM2 bilion.    "Tetapi sekarang sesuatu berlaku. Saya masih tidak dapat mengawalnya," katanya ketika ditemui pemberita di Cameron Highlands hari ini.   Beliau sebelum itu menghadiri Mesyuarat Khas Bencana Banjir Kilat dan Tanah Runtuh Cameron Highlands yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di Pejabat Daerah dan Tanah Cameron Highlands.    Palanivel berkata Persatuan Pekebun Sayur dari masyarakat Cina di Cameron Highlands juga membuat aduan kepadanya mengenai ada pihak tertentu yang bertindak menarah bukit.    "Mereka selalu mengadu kepada saya bahawa bukit dirosakkan. Ada 'sesuatu di sebalik sesuatu'. Saya tidak boleh dedahkan terlalu banyak.   "Saya ada beberapa gambar, tetapi saya tidak boleh cakap banyak mengenainya. Mereka lakukan kerja haram. Ini berlaku 10...5 tahun lepas," katanya.    Palanivel berkata beliau akan mengutus surat kepada Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah untuk mengadap memberi penjelasan berhubung situasi di Cameron Highlands.    "Baginda tidak marahkan saya. Saya berada di sini Selasa lepas...," katanya.   Pada 20 November, Sultan Ahmad Shah bertitah baginda akan bertemu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk membincangkan tentang bantuan kerajaan persekutan kepada kerajaan negeri dalam membanteras masalah pendatang tanpa izin di Cameron Highlands.    Baginda turut menzahirkan rasa dukacita terhadap laporan akhbar kononnya Cameron Highlands ditawan 30,000 pendatang tanpa izin warga Bangladesh.    Menurut baginda hal itu tidak benar sama sekali.    Kejadian banjir lumpur dan tanah runtuh di Kampung Raja, Pekan Ringlet dan Lembah Bertam di Cameron Highlands pada 5 November lepas, mengakibatkan lima kematian dan lebih 90 mangsa daripada 28 keluarga dipindahkan ke pusat pemindahan.    - Bernama Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri G Palanivel mengakui kewujudan dan mengenali dalang yang terlibat dalam penerokaan tanah secara haram di Cameron Highlands tetapi tidak boleh 'bercakap banyak'. 

Aktiviti haram itu terdedah luas baru-baru ini bila berlaku bencana banjir kilat berlumpur dan tanah runtuh di kawasan tanah tinggi itu. 

Palanivel, anggota Parlimen Cameron Highlands, berkata walaupun mempunyai bukti bergambar beliau tidak boleh 'bercakap banyak' atau mendedahkan lebih banyak mengenai perkara itu. 

"Dulu, kira-kira 20 tahun lalu, Cameron Highlands kawasan terpelihara. Tidak ada penerokaan tanah haram. Pertanian cukup baik. Petani mengusahakan pertanian menguntungkan. Mereka eksport hasil ke Singapura dan negara-negara lain pada nilai hingga RM2 bilion. 

"Tetapi sekarang sesuatu berlaku. Saya masih tidak dapat mengawalnya," katanya ketika ditemui pemberita di Cameron Highlands hari ini.

Beliau sebelum itu menghadiri Mesyuarat Khas Bencana Banjir Kilat dan Tanah Runtuh Cameron Highlands yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di Pejabat Daerah dan Tanah Cameron Highlands. 

Palanivel berkata Persatuan Pekebun Sayur dari masyarakat Cina di Cameron Highlands juga membuat aduan kepadanya mengenai ada pihak tertentu yang bertindak menarah bukit. 

"Mereka selalu mengadu kepada saya bahawa bukit dirosakkan. Ada 'sesuatu di sebalik sesuatu'. Saya tidak boleh dedahkan terlalu banyak.

"Saya ada beberapa gambar, tetapi saya tidak boleh cakap banyak mengenainya. Mereka lakukan kerja haram. Ini berlaku 10...5 tahun lepas," katanya. 

Palanivel berkata beliau akan mengutus surat kepada Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah untuk mengadap memberi penjelasan berhubung situasi di Cameron Highlands. 

"Baginda tidak marahkan saya. Saya berada di sini Selasa lepas...," katanya.

Pada 20 November, Sultan Ahmad Shah bertitah baginda akan bertemu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk membincangkan tentang bantuan kerajaan persekutan kepada kerajaan negeri dalam membanteras masalah pendatang tanpa izin di Cameron Highlands. 

Baginda turut menzahirkan rasa dukacita terhadap laporan akhbar kononnya Cameron Highlands ditawan 30,000 pendatang tanpa izin warga Bangladesh. 

Menurut baginda hal itu tidak benar sama sekali.
Kejadian banjir lumpur dan tanah runtuh di Kampung Raja, Pekan Ringlet dan Lembah Bertam di Cameron Highlands pada 5 November lepas, mengakibatkan lima kematian dan lebih 90 mangsa daripada 28 keluarga dipindahkan ke pusat pemindahan. 



- Bernama/Malaysiakini

Berita Terkini MH370 terdampar di Sumatera? 25 November 2014 12:25 AM

Posted: 24 Nov 2014 05:30 PM PST



Gambar menunjukkan lokasi pesawat MH370 dilaporkan terhempas di Lautan Hindi SYDNEY 24 Nov. -

Pengarah Program Operasi Pencarian MH370 Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB), Peter Foley mendakwa serpihan pesawat Malaysia Airlines (MAS) dijangka terdampar di kawasan pantai setelah dibadai ombak dan kemungkinan besar terdampar berhampiran pantai Sumatera.

Laman web Mirror.Uk memetik Foley sebagai berkata, beliau percaya serpihan pesawat itu daripada jenis Boeing 777 akan bergerak ditolak ombak ke Indonesia dan jika perkara itu benar, segala misteri tentang kehilangan pesawat itu bakal terjawab.

"Sesuatu (daripada pesawat MH370) pasti akan terdampar di kawasan pantai dan kemungkinan besar di kawasan pantai di Sumatera. 


Kami dimaklumkan banyak orang telah menemui objek pelik di kawasan pantai dan menyerahkannya kepada polis tempatan.

"Kami kemudian menyerahkan objek berkenaan kepada Boeing untuk dikenal pasti, namun sehingga kini tiada sebarang berita positif diterima tentang pesawat itu. 


Objek yang berada di laut mengambil masa lama untuk terdampar di pantai setelah dibadai ombak," jelas Foley.

Kata Foley, dua buah kapal masih menjalankan kerja-kerja mencari pesawat MH370 di dua buah kawasan yang telah dikenal pasti, menggunakan peralatan pengimbas sonar.

Jelasnya, 40 orang krew bekerja di atas kapal berkenaan 24 jam secara bergilir-gilir bagi memastikan usaha mencari dapat dijalankan dengan lancar.

"Ada kalanya cuaca di laut begitu buruk, tetapi kami percaya kami akan mendapat jawapan misteri tentang kehilangan (MH370) ini.

Penting untuk semua pihak mengetahui apa yang sebenarnya telah berlaku kepada pesawat tersebut," ujar Foley. 


Kehilangan pesawat MH370 hampir memasuki sembilan bulan sejak dilaporkan hilang pada 8 Mac lalu, ketika melakukan penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing dengan membawa 239 orang penumpang dan anak kapal. -


Posted by mountdweller.

Terkini! Neelofa Sudah Dirisik ?? - Kita Bantai

Posted: 24 Nov 2014 05:00 PM PST

 
Neelofa Sudah Dirisik? Mesti peminat-peminat tertanya-tanya dan ingin mengetahui adakah Neelofa suda di risik. 

Ini berikutan tersebarnya gambar sebentuk cincin di Instagram Neelofa. Wahhhhh. Okay tu je reaksi kami bila terpandang gambar sebentuk cincin di Instagram Neelofa berserta caption 'loml' ala-ala mengundang orang untuk berteka-teki. 

Neelofa

Kalau mengikut fahaman dan translasi dari kamus Google, 'loml' yang sering digunakan oleh generasi internet sekarang bermaksud 'Love of My Life'. Ehemm apakah makna semua ini?

 Dari apa yang kami baca di ruangan komen, rata-ratanya mengucapkan tahniah dan berpendapat cincin berkenaan adalah tanda Neelofa sudah dirisik seseorang.

Kalau betul, maka tak lama lagi kita akan menyaksikan Neelofa menyarungkan pakaian pengantin dan bersanding di atas pelamin. Agak-agak boleh diiktiraf Wedding of the Year tak? Tapi apa yang kelakar, ada juga yang terus-terusan mengucapkan Selamat Pengantin Baru dan seakan memberi hint bahawa Neelofa adalah bakal Permaisuri. 

Hmm tak beranilah kami nak cakap lebih-lebih selagi tuan punya badan belum buat statement. Di harapkan Neelofa dapat menjelaskan cincin yang di muatnaik beliau di instagram, sama-sama kita doakan yang terbaik buat Neelofa. Tak sabar nak tengok Neelofa pulak naik pelamin. 


Read more: http://www.kitabantai.info/2014/11/terkini-neelofa-sudah-dirisik.html#ixzz3K17lXptZ
Follow us: @kitabantai on Twitter | kitabantai on Facebook

ANAK LELAKI RIDHUAN TEE ANTARA INDIVIDU YANG TERBABIT DALAM PEMALSUAN SLIP PEPERIKSAAN SPM

Posted: 24 Nov 2014 04:30 PM PST


Anak penceramah kontroversi Dr Ridhuan Tee Abdullah antara yang terbabit dalam kes pemalsuan salinan slip peperiksaan SPM selepas mahkamah menjatuhkan hukuman ke atas individu yang memalsukan keputusan tersebut.‎

Tertuduh Mohd Firdaous Shariful Azman, 36, dihadapkan ke mahkamah atas pertuduhan memalsukan slip SPM tiga individu termasuk anak Ridhuan Tee, Mohd Syafi dan dua individu lain, Puteri Sabrina Shazlin Roslan dan Dhuratul Ain Radzali.

Bagaimanapun, Mohd Firdaous tidak mengaku bersalah atas pertuduhan yang dibacakan ke atasnya di hadapan Majistret Zuraini Abdul Razak.

Memetik laporan Bernama, Mohd Firdaous didakwa melakukan kesalahan bagi ketiga-tiga individu tersebut dengan niat supaya rekod itu dipercayai dibuat, ditandatangani dan disempurnakan dengan kuasa seseorang bagi memperdaya Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM).

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu di pejabat ITBM, Seksyen 10, Wangsa Maju di Kuala Lumpur antara 10.34 pagi 4 Jun dan 3.21 petang 13 Jun lepas.

Mohd Firdaous didakwa mengikut Seksyen 466 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum tujuh tahun dan denda, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Najwa Bistamam menawarkan jaminan RM15,000 bagi semua pertuduhan. Peguam Adenan Ismail memohon supaya jaminan terhadap anak guamnya dikurangkan atas alasan tertuduh perlu menguruskan syarikatnya dan perlu menanggung anak yang masih kecil.

Zuraini membenarkan tertuduh diikat jamin RM2,500 bagi setiap pertuduhan dengan seorang penjamin dan menetapkan 15 Disember untuk sebutan kes.
 

Kepimpinan Melalui Tauladan ??

Posted: 24 Nov 2014 04:00 PM PST

Wanita Umno nampaknya menganggap Shahrizat yang membela lembu dalam kondo serta Rosmah yang telah dinobatkan sebagai wanita paling boros di Malaysia ini sebagai tauladan. Kalau inilah tokoh-tokoh yang menjadi tauladan wanita Umno, maka terbukti hanya orang gila dan kaki ampu sahaja yang masih tinggal untuk memimpin wanita Umno. Macam mana melayu tak jadi red indian kalau pemimpin parti melayu bodoh bertingkat-tingkat.
Wanita Umno nampaknya menganggap
Shahrizat yang membela lembu dalam kondo serta Rosmah yang telah dinobatkan sebagai wanita paling boros di Malaysia ini sebagai tauladan.


Kalau inilah tokoh-tokoh yang menjadi tauladan wanita Umno, maka terbukti hanya orang gila dan kaki ampu sahaja yang masih tinggal untuk memimpin wanita Umno. 


Macam mana melayu tak jadi red indian kalau pemimpin parti melayu bodoh bertingkat-tingkat.
 

Anak Ditangkap Polis, Kemudian Mati Dalam Tahanan Dengan Kesan Tusukan Pada Badan

Posted: 24 Nov 2014 03:30 PM PST

Kira-kira tiga jam selepas polis menyerbu rumahnya untuk mencari senjata api, seorang penganggur 25 tahun, yang ditangkap sebelumnya, meninggal dunia dalam tahanan di Johor.

Bapanya kemudian mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena.

Tubuh Syed Mohd Azlan Syed Mohamad Nur Ali, menurut bapanya, terdapat tanda lebam, termasuk "tanda tusukan berlubang".



 
Dalam sidang media hari ini, peguam keluarga itu Gobind Singh Deo menunjukkan gambar-gambar berkaitan, tetapi tidak mengedarkan salinannya.

Dipetik dari - mkini

 

Ketua pembangkang Selangor dapat kereta rasmi Posted by Admin

Posted: 24 Nov 2014 03:00 PM PST

 
 
Ketua Pembangkang DUN Selangor Datuk Shamsudin Lias hari ini menerima sebuah kereta rasmi daripada kerajaan negeri sebagai insentif menjalankan tugas sebagai ketua pembangkang.

Pemberian kereta jenis Toyota Camry itu disampaikan oleh Menteri Besar Mohamed Azmin Ali di depan bangunan DUN.

Turut serta pada majlis penyampaian tersebut ialah Speaker Dewan Hannah Yeoh.

Selain itu, Shamsuddin yang juga ADUN Sungai Burong turut mendapat wang elaun sebanyak RM3,000 sebulan.

Beliau turut mendapat RM1,367 untuk bayaran gaji pemandu, RM2,001 kepada bayaran gaji setiausaha kerja dan pembiayaan bahan api dan tol.

Dalam sidang media kemudiannya, Shamsudin mengucapkan terima kasih kepada kerajaan negeri dan menghargai pengiktirafan yang diberikan.

Di samping itu, beliau juga akan memberi kerjasama dan menegur kerajaan negeri untuk memberi kesimbangan kepada pemerintahan negeri.

"Saya sebagai ketua pembangkang di Selangor amat menghargai di atas pengiktirafan kerajaan Selangor terhadap peranan pembangkang, dan ini diterjemahkan melalui kemudahan-kemudahan dan sokongan serta kenderaan.

"Saya berjanji akan memainkan peranan sebagai pemantau. Insya-Allah kita akan berikan kerjasama dengan baik. Kalau ada teguran, kita akan berikan teguran secara konstruktif," katanya.

Sementara itu, Hannah Yeoh berkata Jawatankuasa Pilihan Khas Pengurusan Dewan bersetuju supaya memberikan keistimewaan dan kemudahan kepada Shamsudin.


Katanya, keistimewaan itu adalah sebahagian Enakmen Anggota Pentadbiran dan Ahli Dewan Negeri Saraan 1980 dibentangkan dan diluluskan dalam Mesyuarat Ketiga Penggal Pertama Dewan Negeri Selangor ke-13.

"Ketua Pembangkang dalam Dewan Negeri Selangor merupakan komponen kerajaan yang memainkan peranan sebagai 'check and balance' kepada kerajaan sedia ada walaupun tidak dinyatakan secara jelas di dalam Perlembagaan Persekutuan mahupun Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor.

"Keistimewaan dan kemudahan ini diberikan supaya beliau boleh menjalankan tugas-tugas beliau dengan lebih efektif," katanya.



Warta Kerajaan Rakyat

Utusan Malaysia Dedah Pula Isu Tasik Chini Kian Terancam...??

Posted: 24 Nov 2014 08:15 AM PST

 
LANJUTAN daripada pendedahan Utusan Malaysia berhubung situasi kemusnahan alam sekitar di Cameron Highlands, pihak kami menerima aduan beberapa lagi lokasi yang turut menuntut perhatian ramai.

Menerusi Laporan Khas hari ini, wartawan dan jurugambar Utusan Malaysia mengetengahkan realiti terkini Tasik Chini, Pahang merupakan sebuah tasik yang diiktiraf agensi Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (PBB) kerana kekayaan rizab biosfera.

Namun, tasik air tawar semula jadi kedua terbesar di negara ini dilihat semakin bergelut untuk mengekalkan keaslian semula jadi akibat dihambat aktiviti manusia di sekelilingnya terutama perlombongan dan pembalakan hinggakan jangka hayat tasik ini turut menimbulkan perdebatan.

Sedangkan dahulu, permata pelancongan Pahang ini sentiasa menggamit pelawat dari seluruh dunia tetapi kini, tasik yang sarat dengan kisah legenda itu menuntut komitmen semua pihak bagi menyelamatkannya agar Orang Asli yang tinggal di tebing Tasik Chini dapat terus bergantung hidup kepada tasik tersebut.

PEKAN 23 Nov. - Penerokaan dan penarahan hutan di kawasan sekitar Tasik Chini menyebabkan ekosistem di tasik air tawar kedua terbesar negara itu hampir berubah secara keseluruhan sekali gus mengancam keaslian semula jadinya.

Naib Presiden Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS), Prof. Dr. Ahmad Ismail berkata, larian air deras di permukaan yang membawa lumpur ke tasik akibat pembukaan hutan dan penarahan bukit di kawasan sekitarnya merupakan faktor utama yang mengganggu ekosistem tasik ini.

Beliau yang turut sama melakukan pemerhatian di Tasik Chini hari ini berkata, jelas kelihatan kawasan tasik semakin cetek akibat sedimentasi atau pemendapan kelodak-kelodak yang terkumpul di dasar tasik.

"Kemudian kelodak yang terhasil akibat hakisan terkumpul kerana aliran air tasik tidak dapat mengalir ke Sungai Pahang seperti dahulu berikutan kewujudan sebuah empangan yang terletak kira-kira 10 kilometer dari tasik berkenaan.

"Sebab itu keadaan tasik tidak lagi mempesonakan, teratai pula hanya di lokasi tertentu sedangkan dahulu air cukup jernih hingga boleh nampak ikan toman berenang.

"Lubang ular yang menjadi tarikan pelancong kini sudah tertimbus, yang tinggal hanya papan tanda. Sebab itu, sesuatu perlu dilakukan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Menurut beliau, keadaan persekitaran Tasik Chini akan menjadi lebih buruk apabila musim hujan dan situasi ini boleh dilihat pada warna air tasik yang semakin keruh.

"Parameter-parameter ekologi seperti oksigen dan cahaya ini bukan sahaja menyebabkan kualiti air berubah tetapi permukaan tumbuh-tumbuhan juga akan tertutup dan seterusnya menjejas­kan kehidupan di da­lam tasik.

"Jika keadaan ini di­biarkan, landskap semula jadi akan berubah, ikan akan berkurangan, tumbuh-tumbuhan mati dan perlu ditanam semula. Keadaan ini jelas memberi kesan kepada aktiviti pelancongan dan penduduk di sekitarnya," jelasnya.

Dalam pada itu, Dr. Ahmad mencadangkan agar diwujudkan zon penampan antara tasik dengan hutan bagi mengawal segala bentuk pembangunan atau penerokaan di kawasan sekitar Tasik Chini.




Katanya, untuk itu, beliau me­nyarankan semua pihak berkaitan seperti Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Jabatan Perhutanan, Tourism Malaysia dan Pusat Penyelidikan Tasik Chini (PPTC), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bersama-sama berganding bahu dalam usaha mengekalkan keaslian keindahan Tasik Chini sebagai sebuah kawasan pelancongan terkemuka di negara ini.

"Semua pihak terlibat perlu duduk bersama membincangkan usaha menyeluruh agar tasik yang penuh keunikan itu kekal dengan keaslian panoramanya," jelasnya.

Ketika ditanya mengenai dakwaan penduduk bahawa tasik lagenda itu bakal menjadi sejarah beliau menegaskan tasik itu masih boleh dipulihkan jika semua pihak terlibat bersatu.

"Jika cetek masih boleh dikorek dan tumbuh-tumbuhan sekitarnya boleh ditanam semula walaupun tiada lagi nilai-nilai keasliannya.


"Jika semua pihak terlibat bersatu berusaha mengekalkan kawasan yang sememangnya cukup berpotensi sebagai produk pelancongan, pastinya Tasik Chini akan terus kekal pada masa akan datang," ujarnya.

Sementara itu, tinjauan Utusan Malaysia di persekitaran tasik turut mendapati banyak hakisan berlaku di tebing manakala pokok-pokok di kiri dan kanan ditolak untuk laluan bot.

PDO.
Utusan Malaysia Dedah Pula Isu Tasik Chini Kian Terancam 6:26 PM No comments LANJUTAN daripada pendedahan Utusan Malaysia berhubung situasi kemusnahan alam sekitar di Cameron Highlands, pihak kami menerima aduan beberapa lagi lokasi yang turut menuntut perhatian ramai. Menerusi Laporan Khas hari ini, wartawan dan jurugambar Utusan Malaysia mengetengahkan realiti terkini Tasik Chini, Pahang merupakan sebuah tasik yang diiktiraf agensi Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (PBB) kerana kekayaan rizab biosfera. Namun, tasik air tawar semula jadi kedua terbesar di negara ini dilihat semakin bergelut untuk mengekalkan keaslian semula jadi akibat dihambat aktiviti manusia di sekelilingnya terutama perlombongan dan pembalakan hinggakan jangka hayat tasik ini turut menimbulkan perdebatan. Sedangkan dahulu, permata pelancongan Pahang ini sentiasa menggamit pelawat dari seluruh dunia tetapi kini, tasik yang sarat dengan kisah legenda itu menuntut komitmen semua pihak bagi menyelamatkannya agar Orang Asli yang tinggal di tebing Tasik Chini dapat terus bergantung hidup kepada tasik tersebut. PEKAN 23 Nov. - Penerokaan dan penarahan hutan di kawasan sekitar Tasik Chini menyebabkan ekosistem di tasik air tawar kedua terbesar negara itu hampir berubah secara keseluruhan sekali gus mengancam keaslian semula jadinya. Naib Presiden Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS), Prof. Dr. Ahmad Ismail berkata, larian air deras di permukaan yang membawa lumpur ke tasik akibat pembukaan hutan dan penarahan bukit di kawasan sekitarnya merupakan faktor utama yang mengganggu ekosistem tasik ini. Beliau yang turut sama melakukan pemerhatian di Tasik Chini hari ini berkata, jelas kelihatan kawasan tasik semakin cetek akibat sedimentasi atau pemendapan kelodak-kelodak yang terkumpul di dasar tasik. "Kemudian kelodak yang terhasil akibat hakisan terkumpul kerana aliran air tasik tidak dapat mengalir ke Sungai Pahang seperti dahulu berikutan kewujudan sebuah empangan yang terletak kira-kira 10 kilometer dari tasik berkenaan. "Sebab itu keadaan tasik tidak lagi mempesonakan, teratai pula hanya di lokasi tertentu sedangkan dahulu air cukup jernih hingga boleh nampak ikan toman berenang. "Lubang ular yang menjadi tarikan pelancong kini sudah tertimbus, yang tinggal hanya papan tanda. Sebab itu, sesuatu perlu dilakukan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini. Menurut beliau, keadaan persekitaran Tasik Chini akan menjadi lebih buruk apabila musim hujan dan situasi ini boleh dilihat pada warna air tasik yang semakin keruh. "Parameter-parameter ekologi seperti oksigen dan cahaya ini bukan sahaja menyebabkan kualiti air berubah tetapi permukaan tumbuh-tumbuhan juga akan tertutup dan seterusnya menjejas­kan kehidupan di da­lam tasik. "Jika keadaan ini di­biarkan, landskap semula jadi akan berubah, ikan akan berkurangan, tumbuh-tumbuhan mati dan perlu ditanam semula. Keadaan ini jelas memberi kesan kepada aktiviti pelancongan dan penduduk di sekitarnya," jelasnya. Dalam pada itu, Dr. Ahmad mencadangkan agar diwujudkan zon penampan antara tasik dengan hutan bagi mengawal segala bentuk pembangunan atau penerokaan di kawasan sekitar Tasik Chini. Katanya, untuk itu, beliau me­nyarankan semua pihak berkaitan seperti Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Jabatan Perhutanan, Tourism Malaysia dan Pusat Penyelidikan Tasik Chini (PPTC), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bersama-sama berganding bahu dalam usaha mengekalkan keaslian keindahan Tasik Chini sebagai sebuah kawasan pelancongan terkemuka di negara ini. "Semua pihak terlibat perlu duduk bersama membincangkan usaha menyeluruh agar tasik yang penuh keunikan itu kekal dengan keaslian panoramanya," jelasnya. Ketika ditanya mengenai dakwaan penduduk bahawa tasik lagenda itu bakal menjadi sejarah beliau menegaskan tasik itu masih boleh dipulihkan jika semua pihak terlibat bersatu. "Jika cetek masih boleh dikorek dan tumbuh-tumbuhan sekitarnya boleh ditanam semula walaupun tiada lagi nilai-nilai keasliannya. "Jika semua pihak terlibat bersatu berusaha mengekalkan kawasan yang sememangnya cukup berpotensi sebagai produk pelancongan, pastinya Tasik Chini akan terus kekal pada masa akan datang," ujarnya. Sementara itu, tinjauan Utusan Malaysia di persekitaran tasik turut mendapati banyak hakisan berlaku di tebing manakala pokok-pokok di kiri dan kanan ditolak untuk laluan bot. #sumber

Make Money at : http://bit.ly/copy_win

RON 95 LEBIH MURAH KINI

Posted: 24 Nov 2014 07:30 AM PST

 

 
Dengan penuh lagak mengalahkan hero filem Tamil, Najib mengumumkan pemberian BRIM, peruntukan beratus-ratus juta kepada sekolah-sekolah Cina dan Tamil, projek-projek mega yang langsung tidak menguntungkan dan bercakap besar kononnya, negara ini tidak akan muflis kerana kedudukan kewangan dan ekonomi negara ini sangat kukuh.

Hakikatnya, dengan kadar sara hidup yang semakin meningkat, ditambah pula dengan kadar gaji yang statik dan harga barangan serta perkhidmatan yang terus meningkat kerana pembabitan para pemimpin dan kroni UMNGOK dalam merompak harta kekayaan negara, rakyat negara ini bakal berhadapan dengan satu lagi malapetaka ekonomi dan sosial apabila Kerajaan Najib Altantuya memutuskan untuk menghapuskan subsidi untuk RON95 dan diesel.

Sebenarnya, subsidi yang dikatakan oleh Kerajaan Barisan Nasional untuk diesel dan RON95, tidak pernah wujud pun!

Subsidi hanyalah dalam bentuk angka untuk menunjukkan kononnya kerajaan BN sangat adil, sangat baik dan sangat prihatin kepada rakyat. Angka untuk subsidi dibesar-besarkan sebagai cara untuk menunjukkan kerajaan berbelanja besar untuk menstabilkan harga produk - dalam kes ini RON95 dan diesel - sedangkan sebenarnya harga tersebut adalah harga pasaran.

Kalau sekarang ini seliter RON95 dibayar RM2.30, sememangnya itulah harganya. Pembohong besarlah Kerajaan Najib-BN bila menyatakan harganya adalah RM2.53 dan kerajaan telah membayar sebanyak RM0.23 bagi pihak rakyat.

Keputusan mengapungkan RON95 dan diesel bermula pada 1 Disember nanti sebenarnya adalah taktik jahat Kerajaan Najib-BN untuk meningkatkan harga RON95 dan diesel di samping mengaut keuntungan dan komisyen luar biasa daripada peningkatan harga barangan dan perkhidmatan yang aka menyusul selepas pengapungan tersebut.

Sistem kapitalis yang akan digunapakai sepenuhnya oleh Najib yang sebenarnya tidak tahu apa-apa tentang ekonomi tetapi sangat bergantung kepada nasihat-nasihat ekonomi daripada Zionis yang dibayar menggunakan wang rakyat Malaysia, akan menekan dan menjerut rakyat Malaysia sendiri, termasuklah rakyat Malaysia yang telah menyokong tanpa berbelah bahagi Kerajaan UMNGOK-BN.

Dengan 1MDB yang telah menjual bon-bon kedaulatan kepada pihak luar, dengan hutang luar Malaysia yang meningkat secara drastik dan dengan pembaziran-pembaziran besar Najib, menyaksikan negara ini bakal muflis di tangan lelaki bernama Najib Abdul Razak, suami kepada Big Mama Rosmah Mansor! 
 
 

eshan prapasca

Belanjawan Selangor: Langkah berani Azmin kurang belanja mengurus !!

Posted: 24 Nov 2014 07:00 AM PST


Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali mengambil langkah berani dan drastik dengan menurunkan perbelanjaan mengurus sehingga 53 peratus pada Bajet 2015 Selangor yang memperuntukan kira-kira RM2.422 bilion.

Pada masa sama, beliau meningkatkan perbelanjaan pembangunan kepada RM1.133 bilion atau 46.81 peratus berbanding belanja mengurus RM1.288 bilion atau 53.19 peratus. Katanya, beliau yakin dan memberi jaminan dengan kaedah itu tidak akan ada perbelanjaan tambahan bagi tahun 2015.

"Bagaimanapun, mengikut trend, hasil kerajaan negeri tahun ini kita anggarkan kira-kira RM1.97 bilion dan dijangka meningkat dengan adanya pembangunan yang akan dilaksanakan.

"Secara mengambil pendirian yang berbeza ini untuk mengemukakan secara jujur kepada Dewan dan rakyat adalah jumlah perbelanjaan yang akan mengambil tempat pada tahun 2015 dari awal.

"Dengan cara ini, tidak akan ada perbelanjaan tambahan tahun depan," katanya kepada pemberita selepas membentangkan Bajet 2015 Selangor pada Mesyuarat Ketiga (Bajet) Penggal Kedua Dewan Undangan Negeri Selangor Ketiga Belas di sini hari ini.

Dalam pembentangan bajet itu, Mohamed Azmin menyatakan kedudukan kewangan negeri berada dalam keadaan kukuh dan menyakinkan dengan mencadangkan anggaran perbelanjaan tahun depan berjumlah RM2,422 bilion. Peruntukan itu adalah untuk pelaksanaan semua rancangan pembangunan kerajaan khususnya program kesejahteraan rakyat.

Menurut Mohamed Azmin, di bawah peruntukan mengurus, sejumlah RM385 juta disediakan bagi emolumen, RM443.5 juta untuk perkhidmatan dan bekalan, manakala RM17.6 juga bagi pembelian aset dan RM426.5 juta untuk pemberian serta kenaan bayaran tetap dan RM16 juta lagi perbelanjaan lain.

Bagi peruntukan pembangunan pula, katanya, sejumlah RM277.3 juta diperuntukan bagi program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) dan RM106.6 juta disediakan untuk perkhidmatan masyarakat, pembangunan luar bandar, sektor perbandaran dan pembangunan usahawan.

"Seterusnya RM100.2 juta diperuntukan bagi pembangunan sosial termasuk pendidikan, perumahan, pembangunan belia dan sukan serta pembangunan insan. Saya juga memperuntukan RM48.9 juta untuk pembangunan khas negeri dan RM44.4 juta untuk pengambil balik tanah.

"Bagi pentadbiran am pula sejulmah RM33.8 juta diperuntukan, manakala bagi pembangunan adat Melayu dan warisan serta pelancongan sebanyak RM9.25 juta disediakan," katanya.

Ditanya kebimbangannya ketika Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menjadi Menteri Besar sebelum ini dengan membentangkan belanjawan defisit setiap tahun, Mohamed Azmin berkata, beliau tidak melahirkan kebimbangan sebaliknya yang ditegur dalam perbahasan ialah kaedah pembentangan belanjawan itu.

"Kalau kita melihat rekod, anggaran belanjawan sejak 2008 sehingga 2014 semuanya defisit, tetapi kaedah yang dilakukan ialah ketika pembentangan, ianya dibentangkan dengan kaedah bajet berimbang.

"Tetapi setelah tiga hingga empat bulan kemudian akan dibawa semula ke dewan dan mengemukakan tambahan bajet. Ini menyebabkan perbelanjaan itu bertambah setiap tiga dan enam bulan," katanya.

Beliau bagaimanapun, mempertahankan keputusannya walaupun baru dua bulan memegang jawatan Menteri Besar, telah mengambil langkah tidak popular iaitu menurunkan belanja mengurus dan meningkatkan perbelanjaan pembangunan.

"Dengan meningkatkan belanja pembangunan, saya yakin ianya dapat membantu kesan gandaan dari segi aktiviti pembangunan di Selangor dan ini dapat meningkatkan hasil. Sebab itu saya yakin hasil yang akan dikutip itu jauh lebih besar dari apa yang kita anggarkan," katanya.

Posted & copy by RAKYAT MARHAEN

Kerajaan bukan samseng – Zahid FMT Reporters

Posted: 24 Nov 2014 06:15 AM PST

 
LTAT | Zahid HamidiRata-rata rakyat Malaysia menyokong tindakan itu kerana sedar tentang bahaya yang dibawa oleh golongan ini.

KUALA LUMPUR: "Kerajaan bukan samseng," tegas Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ketika mengulas dakwaan kerajaan menggunakan Akta Hasutan 1948 untuk mengekalkan kuasa.

Beliau menjelaskan, kerajaan tidak menggunakan akta tersebut untuk menutup mulut para pengkritiknya atas bertindak terhadap pembangkang kerana "Kami tidak sewenang-wenangnya menahan sesiapa tanpa bukti kukuh."

Katanya, daripada kesemua kritikan terhadap penahanan dan tindakan ke atas mereka yang menyebarkan kebencian, pembohongan dan fitnah, rata-rata rakyat Malaysia menyokong tindakan itu kerana sedar tentang bahaya yang dibawa oleh golongan ini.

Berucap di Forum Antarabangsa Umno bertemakan Kesalinghubungan dan Media Sosial : Memperkasakan Rakyat Untuk Membina atau Memecahbelahkan Negara, di sini hari ini Ahmad Zahid berkata Malaysia sedang diancam oleh mereka yang menggunakan internet untuk menyebarkan pembohongan, fitnah dan kebencian.

Beliau berkata, Malaysia ini bukannya negara berasaskan satu kaum dan sebagai sebuah negara berbilang bangsa dan agama, ia memerlukan kerajaan untuk memantau aktiviti di alam internet dan perbuatan yang tidak menyenangkan.

BERNAMA melaporkan, Ahmad Zahid yang juga Naib Presiden Umno berkata kerajaan perlu tegas dalam membanteras sebarang unsur yang sememangnya berbahaya kepada pembinaan negara.

Beliau berkata setiap rakyat Malaysia perlu mematuhi undang-undang, peraturan yang mengikat mereka daripada melakukan sebarang kenyataan perkauman dan provokasi kerana kesannya tidak sanggup diterima oleh setiap orang.

"Kami telah belajar daripada rusuhan kaum 1969, dan kami juga belajar daripada beberapa insiden melibatkan golongan ekstremis agama dan masyarakat. Kesemua ini membuatkan kami mengenakan undang-undang yang ketat untuk mengelakkan rumah daripada roboh," katanya.

Beliau berkata dalam menguatkuasakan undang-undang, kerajaan tidak dan tidak akan bersikap berat sebelah dan dalam bahasa mudah kerajaan tidak berkompromi apabila menyentuh keselamatan dan kestabilan negara.

Ahmad Zahid yang merupakan seorang penceramah di forum itu turut menekankan walaupun kerajaan bersetuju memansuhkan Akta Hasutan dan memperkenalkan satu akta baharu, beberapa peruntukan dalam Akta Hasutan perlu dikekalkan bagi menjadikan akta baharu itu lebih tegas untuk menegah mereka yang cuba melanggarnya.

"Dalam melakukannya, kerajaan akan mengambil kira maklum balas dan cadangan daripada semua pihak dalam masyarakat, termasuk daripada pembangkang," katanya.

Free Malaysia Today

S'gor beri RM2.4 juta setahun untuk ADUN BN

Posted: 24 Nov 2014 05:30 AM PST

 
 
Kerajaan Selangor memperuntukkan sebanyak RM2.4 juta bagi memberi peruntukan sebanyak RM200,000 setahun kepada setiap 12 orang wakil rakyat BN mulai tahun depan.

Semasa membentangkan belanjawan 2015 hari ini, Menteri Besar Mohamed Azmin Ali berkata, peruntukan itu diberi bagi tujuan Program Mesra Rakyat serta meningkatkan khidmat wakil rakyat kepada rakyat dan menjamin prinsip demokrasi.

Selain wakil rakyat BN, ADUN Pakatan turut mendapat peruntukkan yang ditambah iaitu sebanyak RM700,000 setahun.

"Saya mencadangkan peruntukan ahli dewan negeri kerajaan ditingkatkan sebanyak RM100,000 menjadi RM700,000 setahun.

"Mulai 2015, peruntukkan ADUN akan turut dipanjangkan kepada ADUN Pembangkang dengan peruntukkan sejumlah RM200,000 setahun.

"Kerajaan negeri juga mencadangkan sejumlah RM100,000 setahun diperuntukkan kepada penyelaras parlimen yang dilantik oleh kerajaan negeri," kata Azmin.

Sebelum mengumumkan peruntukan kepada wakil rakyat BN, Azmin sempat berseloroh untuk menarik balik peruntukan itu ketika ADUN-ADUN Pembangkang mula mengetuk meja dan ketawa.

"Kalau tak nak, saya nak tarik balik," kata Azmin berseloroh.

Sementara itu, pada sidang medianya, Azmin berkata, peruntukan kerajaan negeri kepada wakil rakyat BN itu pertama kali dilaksanakan di Selangor.

Bagaimanapun, katanya ia bukan pertama kali dilakukan oleh kerajaan Pakatan Rakyat memandangkan peruntukan itu telah dilakukan di Pulau Pinang.

"Setiap ADUN BN akan dapat RM200,000 setahun iaitu bersamaan RM2.4 juta untuk BN," kata Azmin

Ketika ditanya adakah peruntukan itu turut diberi kepada ADUN Pelabuhan Klang Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (atas), Azmin hanya menjawab:

"Dia penyelaras DUN. Kita bagi. Sekarang kita pun ada penyelaras parlimen, kita juga bagi," katanya lagi. 
 
 
Batu VS Kayu

Kita Tunggu Apa Tindakan PM Najib !!

Posted: 24 Nov 2014 04:45 AM PST

 


Seorang suri rumah, Chin Pek Nyen pasrah dan sudah tidak berdaya melakukan apa-apa menjelang tanggal 30 November, tarikh akhir yang ditetapkan kumpulan Abu Sayyaf untuk dia membayar wang tebusan RM3 juta bagi membebaskan suaminya.

Walaupun kempen dilakukan untuk mencari sumbangan, Pek Nyen, 42, hanya dapat mengumpul 15 peratus daripada jumlah yang diperlukan.

"Saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan lagi.

"Tidak ada tanda tentera Filipina menyelamatkan suami saya," katanya mengenai suaminya Chan Sai Chiun, 32, yang telah diculik oleh lelaki bersenjata Filipina dari sangkar ternakan ikan mereka di Kunak pada 16 Jun lalu.

Militan Abu Sayyaf yang berpangkalan di Jolo, telah mengugut untuk memenggal kepala Sai Chiun dan sentiasa menghubunginya meminta wang tebusan tersebut. Mereka juga tidak membenarkan Chan untuk bercakap dengannya sejak Julai.

"Ada orang memberitahu saya bahawa mereka hanya mahukan wang. Saya harap tiada apa-apa berlaku kepadanya, "katanya.

Awal bulan ini, Pek Nyen telah pergi ke bangunan Parlimen di Kuala Lumpur di mana dia telah mengadakan satu sidang akhbar dalam usaha mencari bantuan untuk membebaskan suaminya.

"Beritahu saya apa lagi yang perlu saya lakukan? Tunggu? Berapa lama lagi saya boleh menunggu?." Pek Nyen berkata, penculik tidak mahu mengurangkan jumlah wang tebusan.

Malaysia, sedang berusaha melalui orang tengah bagi membebaskan Sai Chiun dan konstabel polis Zakiah Aleip, 26, daripada kumpulan lelaki bersenjata yang menculik mereka di lokasi berasingan di Jolo. 
Zakiah telah dibawa lari oleh lelaki bersenjata dari Pulau Mabul pada 12 Julai.

Penculiknya telah membuat panggilan kepada rakan-rakannya, menuntut wang tebusan RM3 juta.

Isteri Zakiah, Sharifah Erna Berson, 23, berkata dia tidak bercakap dengan Zakiah selama beberapa bulan kerana kebanyakan komunikasi adalah antara penculik dan anggota polis di sini.

"Saya tidak dapat bercakap dengannya," katanya.

Dia berharap dapat bersama kembali dengan suaminya tidak lama lagi. (IH

 

Panas, Pedas Dari Ariff Sabri! Ariff Sabri : Bendera UMNO lambang gerombolan gila kuasa FMT Reporters

Posted: 24 Nov 2014 04:00 AM PST

http://www.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2014/11/Datuk-Mohd-Ariff-Sabri-Abdul-Aziz.jpgUMNO kini bukan lagi sebuah parti yang mengundang penghormatan sebaliknya merupakan lambang kepada gerombolan gila kuasa yang mahu menekan dan menindas rakyat.

Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul AzizPETALING JAYA: Kini banyak kelihatan bendera UMNO hampir di setiap sudut Kuala Lumpur.

Umum tahu bahawa Perhimpunan Agung UMNO akan berlangsung mulai esok. Melihatkan kemeriahan bendera UMNO di sana-sini, Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz menyatakan, Bendera UMNO bukan lagi lambang yang boleh dimegahkan pengikutnya kerana UMNO kini bukanlah parti yang mengundang penghormatan.

Ia lambang kepada gerombolan gila kuasa yang mahu menekan dan menindas rakyat yang tidak bersetuju dengan dasar-dasarnya.

Tegasnya, bendera UMNO bukan lagi lambang sesuatu yang dimuliakan dan dihormati rakyat, bukan lagi lambang kelompok manusia yang megah dan bukan lagi lambang parti mulia Onn Jaafar, Tengku Abdul Rahman, Tun Razak. Ia bukan lambang parti orang Melayu yang datang dari kampong, merendah diri yang bangkit berarak menentang Malayan Union dahulu.

Sebaiknya, bendera UMNO sudah menjadi lambang pemerintahan kuku besi atau "reign of terror" bayangan kepada sebuah parti di mana ahlinya ganas dan membuli rakyat.

Tegas Ahli Parlimen DAP- Raub itu, ia merupakan bendera parti yang membiarkan kumpulan ala samseng membuat laporan polis lengkap dengan uniform para militari; yang bercakap ajak berkelahi, merusuh dan membinasa orang lain.

"Anak muda Melayu pun meluat tengok telatah pimpinan UMNO yang dahulunya malas belajar semasa sekolah, sekarang jadi kontraktor klas F dan lain-lain nya tapi oleh kerana jadi AJK UMNO bahagian atau ahli UMNO cekai sekali pun- berlagak macam dunia ini mereka yang punya," tambahnya melalui blognya Sakmongkol AK47.

Mohd Ariff berpendapat, UMNO tidak sedar bahawa mereka hanya sebahagian daripada orang Melayu dan mereka yang angkat diri sendiri menjadi jurucakap Melayu.

Sudah ramai Melayu yang tidak mahu UMNO bercakap bagi pihak mereka. Kenapa kita mahu membiarkan budak lepasan SRP, SPM menjadi jurubicara bangsa kita? Kita bukan ahli JKKK.

Beliau seterusnya berkata, cara UMNO sekarang mempertahankan kuasa ialah bukan dengan kekuatan buah pemikiran, kemantapan dasar pemerintahannya tetapi melalui ugutan menggunakan tekanan, kezaliman, kuasa polis dan tentera.

"Orang ramai akan kata- ini bendera parti kaki pukul, kaki ugut, kaki gunakan polis sebagai budak suruhan, kaki yang hantar budak upahan menendang pelajar, menakutkan bangsa lain rakyat Malaysia.," tambah beliau lagi.

Beliau yang berpendapat ibu bapa serta kaum keluarga yang masih menyokong UMNO, berdosa terhadap anak-anak mereka diganyang dan menyuruh agar menjauhkan diri dari UMNO.

"Parti ini sudah tidak dapat dibantu. Pemimpin asyik berpoya melayan para isteri bermewah mewahan.

Harta benda rakyat habis disapu. Ia parti yang menuju kepada penghujung hayat – pengikutnya naik sasau dan mudah meletup. Ia hanya boleh mempertahankan keberadaannya melalui ugutan, tangkapan, penggunaan undang-undang zalim, dan teriakan mengkasari orang lain,"sambungnya.


Posted by mountdweller

Bajet Selangor 2015: Azmin Umum RM2.4 Bilion, Dana Terbesar Dalam Sejarah Pakatan Oleh: ARIFFUDDIN ISHAK

Posted: 24 Nov 2014 03:15 AM PST


Azmin buat pertama kalinya membentangkan Bajet 2015 pada sidang DUN Selangor, Isnin.


SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor yang baharu, Mohamed Azmin Ali mengumumkan peruntukan sebanyak RM2.4 bilion dalam Bajet 2015 iaitu lebih 90 peratus daripada rizab kerajaan negeri berjumlah RM3.31 bilion.

Jumlah berkenaan adalah yang terbesar dalam sejarah Pakatan Rakyat di Selangor ketika di bawah kepimpinan bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Pada 2014, kerajaan Selangor mengumumkan peruntukan bajet berjumlah RM1.8 bilion, manakala sebanyak RM1.63 diperuntukkan dalam bajet 2013.

Bajet 2015 yang bertemakan 'Pembangunan Berkualiti, Rakyat Dipeduli' pertama kali dibentangkan Azmin sejak mengambil alih pentadbiran kerajaan Selangor daripada Khalid pada September lalu.

Ketika membentangkan Bajet 2015 di persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Azmin berkata, sebanyak RM1.2 bilion atau 53.19 peratus akan diperuntukan untuk perbelanjaan mengurus dan RM1.3 bilion atau 46.81 peratus bagi perbelanjaan pembangunan.

Menurut Azmin, kutipan hasil kerajaan Selangor bagi 2015 dianggarkan meningkat 6.49 peratus kepada RM1.97 bilion berbanding RM1.85 bilion pada 2014.

"Di bawah peruntukan mengurus, RM385 juta adalah bagi emolumen dan RM443.5 juta disediakan bagi perkhidmatan dan bekalan.

"Manakala RM17.6 juta diperuntukkan kepada pembelian aset. Sejumlah RM426.5 juta disediakan untuk pemberian dan kenaan bayaran tetap dan RM16 juta untuk perbelanjaan lain," katanya pada Isnin.

Tambah beliau, bagi tujuan pembangunan, sejumlah RM277.3 juta diperuntukkan bagi program-program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) dan RM106.6 juta disediakan bagi perkhidmatan masyarakat, pembangunan luar bandar, sektor perbandaran dan pembangunan usahawan.

"Seterusnya RM100.2 juta diperuntukkan bagi pembangunan sosial termasuk pendidikan, perumahan, pembangunan belia dan sukan dan pembangunan insan.

"Sejumlah RM48.9 juta akan diperuntukkan bagi pembangunan khas negeri dan RM44.4 juta bagi pengambilan balik tanah.

"Bagi pentadbiran am, sejumlah RM33.8 juta diperuntukkan, manakala bagi pembangunan adat Melayu dan warisan serta pelancongan, sejumlah RM9.25 juta disediakan," katanya.


Posted by zbh2663 Muhajirin

VIDEO - Elaun tertinggi, gaji pemandu & setiausaha, kereta rasmi, biaya elektrik & tol iktiraf peranan Ketua

Posted: 24 Nov 2014 02:30 AM PST


Bekas MB Selangor Tinggalkan Dewan? Tak Gentleman Langsung !

Posted: 24 Nov 2014 01:45 AM PST

Dua Berita, Azmin Bentang Bajet Terbesar, Khalid Ibrahim Tinggalkan Sidang DUN


Selangor Umum Bajet Defisit, Terbesar 2015

[Malaysia Kini] Belanjawan Selangor bagi tahun 2015 merupakan satu belanjawan defisit dan terbesar sepanjang pemerintahan Pakatan Rakyat di negeri itu.

Ini kerana, anggaran perbelanjaan negeri pada tahun depan berjumlah RM2.42 bilion untuk melaksanakan rancangan pembangunan sementara kutipan hasil negeri itu dianggarkan berjumlah RM1.97 bilion.


Jumlah defisit yang dihasilkan ialah sebanyak RM450 juta. 

Jumlah yang dibentangkan Menteri Besar Mohamed Azmin Ali juga antara terbanyak berbanding perbelanjaan tahun lalu yang dibentangkan oleh Tan Sri Khalid Ibrahim iaitu sebanyak RM1.85 bilion.

"Kutipan hasil negeri Selangor bagi tahun 2015 dianggarkan meningkat 6.49 peratus kepada RM1.97 bilion berbanding RM1.85 bilion pada tahun 2014.

"Berdasarkan kedudukan kewangan negeri yang kukuh dan meyakinkan, maka kerajaan negeri mencadangkan agar anggaran perbelanjaan 2015 berjumlah RM2,422,500,000 bagi melaksanakan semua rancangan pembangunan kerajaan khususnya program kesejahteraan rakyat," kata Azmin.


Beliau berkata demikian ketika membentangkan belanjawan negeri itu 2015 di Dewan Undangan Negeri Selangor di Shah Alam.

Menurut Azmin lagi, daripada jumlah perbelanjaan itu, sebanyak RM1.29 bilion (53.19%) diperuntukan bagi perbelanjaan mengurus dan RM1.13 bilion (46.81 peratus) bagi perbelanjaan pembangunan.

Pada 2014, jumlah belanjawan negeri bagi kegunaan perbelanjaan ialah sebanyak RM1.225 bilion (66.2%) manakala RM625 juta pula digunakan untuk tujuan pembangunan. - Zulaikha Zulkifli/24/11/14

Berkaitan:

Khalid Ibrahim tinggalkan DUN sebelum Azmin bentang bajet


PKR memecat Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada Ogos lalu selepas gagal hadir pendengaran jawatankuasa lembaga disiplin berhubung isu penstrukturan industri air, hutangnya dengan Bank Islam dan projek lebuhraya Kinrara-Damansara. – Gambar fail The Malaysian Insider, 24 November, 2014.

[The Malaysian Insider] Bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dilihat tergesa-gesa meninggalkan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) sebelum penggantinya, Mohamed Azmin Ali membentangkan Bajet 2015.

Khalid yang menerima kecaman hebat ekoran bayaran pampasan lebih RM2.5 juta kepada bekas pembantunya dilihat meninggalkan perkarangan Setiausaha Kerajaan (SUK) di Shah Alam pada pukul 11 pagi tadi, separuh masa semasa sesi soal jawab.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pelabuhan Klang itu bagaimanapun tidak bercakap dengan sesiapa tanpa sempat dihidu warga media.

The Malaysian Insider sebelum ini melaporkan, RM2.27 juta pampasan dan RM376,000 tiga bulan gaji diberikan kepada lapan bekas kakitangannya.

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Menteri Besar (MBI) Faekah Husin menerima jumlah pampasan tertinggi, iaitu sebanyak RM695,400.

Azmin mengakui wujudnya unsur penyalahgunaan pemberian pampasan tersebut dan akan membincangkan tindakan sewajarnya selepas pelantikan pengurusan MBI baru angkat sumpah bulan depan.

Namun, Khalid dilaporkan akhbar The Star berkata, bayaran dibuat sebagai skim pemberhentian sukarela (VSS) yang diberikan kepada pembantunya apabila meletakkan jawatan September lalu.

Khalid turut mempertahankan bayaran VSS itu dibuat kurang daripada 2% daripada RM112 juta rizab tunai MBI.

PKR memecat Khalid pada Ogos lalu selepas gagal hadir pendengaran jawatankuasa lembaga disiplin berhubung isu penstrukturan industri air, hutangnya dengan Bank Islam dan projek lebuhraya Kinrara-Damansara (Kidex).

Tekanan itu diterima Khalid sejak awal tahun, apabila pemimpin PKR mahukannya berundur bagi memberi laluan kepada Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menjadi ketua eksekutif negeri.

Krisis pentadbiran Selangor selesai apabila istana melantik Timbalan Presiden PKR Azmin sebagai menteri besar baru. 
 
 
Jamilah kamaruddin/24 November, 2014.

Semuanya Pergi Dalam Sekelip Mata

Posted: 24 Nov 2014 01:00 AM PST

 


"Tak tahu nak cakap apa...semuanya pergi sekelip mata," itu luahan Amir Daud, 31, selepas kehilangan isteri, Nor Azian Abdul Razak, 26, dari Kampung Baru Nenasi, dekat sini, yang maut dalam kemalangan di Kilometer 26, Jalan Pekan-Nenasi, di Jambatan Sungai Api-Api, dekat sini, tengah hari kelmarin.

Kejadian jam 12.45 tengah hari itu turut mengorbankan dua anaknya, Mohd Amar Zikri, 2, dan Nor Damia Az-zahra, 1, yang meninggal dunia ketika sedang mendapatkan rawatan di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan akibat cedera di kepala.

Sebelum kejadian, ketiga-tiga mangsa dalam perjalanan ke majlis perkahwinan saudara mereka di Kuala Pahang, di sini, bersama bapa Nor Azian, Abdul Razak Hussin, 66, yang memandu kenderaan itu serta ibunya, Bibi Nordin, 64.

Nor Azian maut di tempat kejadian manakala Mohd Amar meninggal dunia jam 11 malam pada hari sama, disusuli Nor Damia jam 1.30 petang semalam.

Amir berkata, dia mendapat tahu berhubung kemalangan itu melalui anak saudaranya, Mohd Haikal Halim, 15, ketika sedang bekerja sebagai pemandu di FELDA Perabong, dekat Rompin, sebelum bergegas pulang untuk melihat keadaan isteri dan dua anaknya.




BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT