Nuffnang

Pengikut

ZAKRI ALI

0
sumber :-

ZAKRI ALI


INI ARAB BATU AKEK ADAKAH INI MUKA MELAYU?

Posted: 17 Nov 2014 11:00 PM PST

 
bani melayu wajib bertanya
apakah muka ini
muka melayu
atau muka india
yang menyamar sebagai arab

KOMENTAR
dalam kitab sejarah melayu
yang ditulis 600 tahun dahulu
ada disebut watak kitul
ada disebut watak keling mendeliar
ini sebenarnya adalah ingatan
dari datuk nenek moyang kita
tentang perangai orang
yang keling yang mengakui
diri mereka melayu

Cina boleh berniaga kerana toleransi 'tuan' negara

Pemimpin Umno Wilayah Persekutuan Syed Ali Alhabshee melahirkan kekesalannya terhadap kaum Cina yang kadangkala didakwa sengaja membesarkan isu berkaitan kepentingan dan kedudukan orang Melayu, termasuk dalam isu agama.

"Mereka (orang Cina) kena faham bahawa Melayu adalah tuan di negara ini, mereka juga kena faham kerana sikap bertolak ansur orang Melayu maka mereka boleh menjalankan pelbagai kegiatan terutama dalam sektor perniagaan," beliau dipetik sebagai berkata.



KAH KAH KAH

woit
soalan hakiki
kenapa hal melayu
yang suka heboh
keeeling eee
arab batu akek
cina riduan tee
orang melayu 
tak heboh pun?

sebenanya malaon
ini yang nak jadi tuan

KAH KAH KAH


Usah layan Ku Nan yang merepek

Posted: 17 Nov 2014 10:15 PM PST

 

 TENGKU Adnan Mansor, ketua bagi semua setiausaha Umno, tidaklah tua sangat tetapi sudah boleh dikira merepek.

Menjelang bulan puasa lalu, atas sifatnya Menteri Wilayah Persekutuan, dia membuat keputusan untuk menangkap golongan yang menyediakan makanan kepada orang gelandangan di Kuala Lumpur jika beroperasi sekitar jarak beberapa kilometer dari Bukit Bintang. 
 
Setelah semua orang maki dia atas keputusan bodohnya itu, dia tidak jadi bertindak.

Seminggu dulu dia diberi penghormatan oleh Umno berucap di hadapan golonan ulama Umno. Begitu ramai ulama dalam Umno, bukan ahli agama ditunjuk untuk memberi amanat kepada mereka.

Dia pun berkata, PAS adalah parti ajaran sesat. Tidak diketahui apa penerimaan golongan ulama parti sekular itu? Antara mereka beberapa kerat ahli ilmu yang keluar dari PAS.

Antara yang digeruni sangat oleh Tengku Adnan ialah institusi pra sekolah PASTI, yang ditaja PAS terdapat di seluruh negara. Dikiranya PAS telah meracun otak orang Melayu untuk membenci Umno sejak dari kanak-kanak lagi.

Nasihat saya pada PAS, usah layan sangat buruh VIP Umno itu kecuali ada ruang dia boleh disaman.

Cakapnya itu merepek. Dulu dia hina orang gelandangan. Sekarang difatwakannya pula PAS parti ajaran sesat.

Majlis Syura dan Dewan Ulama PAS tidak perlu layan dia. Jika orang merepek dilayani nanti orang kita pun merepek macam dia juga. Kalau hendak repot polis, suruh ahli-ahli cawangan saja.

Tiada siapa yang hendak mendengar pencerahan tentang agama daripadanya. Jika konsep Wasatiyah yang Najib perkenalkan pun belum begitu diterima orang, dan konsep Islam Hadhari PM Tun Abdullah Badawi pun sudah hanyut entah ke mana, siapa yang hendak dengar khutbah agama Tengku Adnan yang orang tidak tahu di mana dia mengaji, siapa guru dan apa sijil agama yang dia ada.

Jika ada Dr. Asyraf Wajidi Dasuki terpesona dengan kata-kata merepek Tengku Adnan itu, maka tidak dipastikan di dahan kayu mana orang akan sangkutkan dia.

Dulu pun Dr. Mahathir kata macam-macam pada Datuk Asri, PAS dan pimpinannya. Serupa sesat jugalah. Tetapi apabila Datuk Asri tidak lagi dalam PAS, kerajaan anugerah dia Tokoh Maal Hijrah dan Yang Dipertuan Agong beri gelaran Tan Sri kepadanya. 
 
Tidak gilakah sekalian dengan kerenah tidak ketahuan itu?

Sebelum bersara dari PM, Dr. Mahathir perintah tarik semua bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat kerana ia membekalkan ustaz-ustaz bagi memimpin PAS. Selepas dia bersara, tiada siapa hormati arahannya. Bantuan diterusnya. Tidakkah ia tanda fikiran yang kusut.

Siapa Tengku Adnan dibandingkan dengan Mahathir dan Abdullah Badawi? Setakat kepala lutut mereka saja. Usah pedulilah kata-kata karutnya.

Semua ulama Umno menghormati Syeikh Yusuf Qardawi. Ketokohan dan ilmunya dihormati oleh umat Islam sedunia. 
 
Beliau berkawan baik dengan pimpinan PAS seperti Almarhum Ustaz Fadzil Noor, TG Nik Aziz dan TG Haji Hadi Awang. Al-Qardawi adalah ketua badan ulama dunia manakala TG Abdul Hadi adalah timbalannya.

Jika PAS ejen pertubuhan sesat, masakan al-Qardawi berkawan dengan pimpinan PAS. 
 
Atau adakah beliau juga sesat? Usahlah kita kata, orang yang mengata orang tidak sesat itu sesat adalah sesat, tetapi boleh dikira karut dan merepek.

Iszuree fail permohonan cabar keputusan pemecatannya

Posted: 17 Nov 2014 09:30 PM PST

 
Kata Iszuree "Ini adalah soal maruah... bukan saya hendak tuntut semula jawatan saya itu, jangan menghukum tanpa bicara.

Tapi.. Dalam afidavitnya, beliau menuntut kebenaran mahkamah untuk membatalkan surat responden kedua bertarikh 26 September 2014 dan keputusan responden pertama pada 25 September 2014 yang memutuskan Iszuree dikeluarkan daripada semua jawatankuasa tetap responden kedua serta pembekuan semua peruntukannya.

Sekiranya mahkamah membenarkan kedua-dua permohonan itu, beliau memohon perintah sementara untuk menggantung keputusan responden pertama yang disampaikan kepadanya melalui surat responden kedua bertarikh 26 dan 29 September 2014 sehingga usul substantif didengar.

Bukan sebab nak tuntu semla jawatan.. tapi kalau dia menang dia dapat semula jawatan..apa cerita ni?

Kalau akulah yang berada di tempat dia.. malu rasanya nak perhabis duit semata-mata nak dapatkan semula jawatan tu..

Kalau jawatan tu dapat melalui pilihanraya atau temuduga lainlah.. ini dilantik.. dah namapun dilantik bila dilantik ni sendiri mau ingatlah.. bila-bila pun boleh dipecat..

Bendahari PAS Pulau Pinang Iszuree Ibrahim memfailkan permohonan di mahkamah bagi kebenaran mencabar pemecatannya daripada semua jawatankuasa tetap Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan pembekuan peruntukannya.
Permohonan itu difailkan di Mahkamah Tinggi di sini pada 14 November lepas melalui peguam Mohd Harris Abdullah. Iszuree mengedarkan salinan afidavit permohonan itu kepada pemberita pada sidang media pada Isnin.

Dalam permohonan itu, beliau menamakan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pulau Pinang sebagai responden pertama, MPPP sebagai responden kedua dan kerajaan negeri sebagai responden ketiga.

Dalam afidavitnya, beliau menuntut kebenaran mahkamah untuk membatalkan surat responden kedua bertarikh 26 September 2014 dan keputusan responden pertama pada 25 September 2014 yang memutuskan Iszuree dikeluarkan daripada semua jawatankuasa tetap responden kedua serta pembekuan semua peruntukannya.

Iszuree juga memohon kebenaran mahkamah untuk membatalkan surat responden kedua bertarikh 29 September 2014 dan keputusan responden pertama pada 25 September 2014 yang memutuskan beliau dikeluarkan daripada semua jawatankuasa tetap responden kedua, mesyuarat ad-hoc dan pembekuan peruntukan secara serta-merta.

Sekiranya mahkamah membenarkan kedua-dua permohonan itu, beliau memohon perintah sementara untuk menggantung keputusan responden pertama yang disampaikan kepadanya melalui surat responden kedua bertarikh 26 dan 29 September 2014 sehingga usul substantif didengar.

Iszuree juga memohon responden pertama, kedua dan ketiga membayar ganti rugi kepadanya seperti yang ditaksirkan mahkamah kelak dan kos permohonan sampingan ditanggung dan dibayar oleh ketiga-tiga responden dalam apa keadaan sekalipun.

Dalam sidang media itu, Iszuree berkata tuntutan yang dibuat itu bertujuan menuntut keadilan dan memulihkan semula maruahnya kerana diberhentikan tanpa berpeluang membuat pembelaan.

"Ini adalah soal maruah... bukan saya hendak tuntut semula jawatan saya itu, jangan menghukum tanpa bicara.

"Saya berharap agar keadilan yang diperjuangkan dapat dibuktikan, jangan hanya cakap tidak serupa bikin," katanya.

Iszuree didakwa disingkir daripada semua jawatankuasa tetap MPPP berikutan ucapan dasarnya pada Muktamar Tahunan PAS ke-60 di Batu Pahat, Johor Bharu baru-baru ini yang mengkritik kerajaan negeri berhubung isu dasar perumahan ~


The Malaysian Insider

Rahsia Peniaga Pekan Rabu Alor Setar Enggan Berpindah Terbongkar

Posted: 17 Nov 2014 08:45 PM PST

 
ALOR SETAR - Pekan Rabu iaitu pusat perniagaan Bumiputera di bandar raya ini akan diroboh untuk dibina semula supaya lebih selesa dan lapang, kata Menteri Besar Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir. 

"Kompleks Pekan Rabu yang moden akan didirikan semula di tapak asal," kata Mukhriz kepada pemberita selepas meninjau pusat perniagaan itu, di sini hari ini.

Beliau berkata kerajaan negeri sedar Pekan Rabu penting kepada Alor Setar khususnya untuk industri pelancongan dan sehubungan itu pusat perniagaan berkenaan akan dibina semula agar lebih menarik. Permohonan untuk tujuan itu telah diluluskan kerajaan persekutuan, katanya. 



Pekan Rabu yang wujud sejak 1900 menjadi tarikan pengunjung serta sinonim dengan jualan makanan, kuih dan pakaian tradisional, tukang jahit, songkok, kraftangan tempatan, buku, kitab, majalah dan produk industri kecil dan sederhana (IKS).  

Mukhriz berkata kompleks baharu itu akan mempunyai lebih banyak ruang perniagaan. Mukhriz berkata semua peniaga Pekan Rabu akan dipindahkan ke tapak sementara milik Majlis Agama Islam Kedah (MAIK) di sini untuk membolehkan kerja-kerja meroboh dilaksanakan dalam masa dua atau tiga bulan dari sekarang. 

Beliau berkata kompleks baharu Pekan Rabu itu akan mempunyai ruang meletak kereta mencukupi dan dijangka siap dalam tempoh dua tahun daripada tarikh pembinaannya. ~bernama


Warkah utk Menteri Besar
Assalammualaikum.. 
YAB Dato Srii Menteri Besar Kedah. Sbg. peniaga makanan tradisional Pekan Rabu, terpanggil utk saya beri sedikit info berkenaan beberapa masaalah d lokasi sementara d Ukir Mall sehingga mengakibatkan ramai penega yg enggan berpindah. 
Utk makluman pihak YAB Dato. Sebelum ni.. salah satu sebab pekan rabu dikunjungi pelancong dalam dan luar adalah kerana kehebatan dan kekuatan perniagaan kue dan makanan tradisionalnya spt karas dodoi bahulu serunding loyang dan sebagainya. 
Utk makluman YAB Dato, sejak arahan pemindahan ke Ukir Mall ramai penega yang enggan berpindah kerana kondisi tempat/kedai yg. ditempatkan dlm keadaan yg amat mendukacitakan, kedai berisiko terdedah dengan hujan ,panas ,angin dsbnya.. yg boleh merosakkan barangan makanan tersebut. 
Jadi dsinilah antara faktor utama penega mknan tak bergerak utk berpindah. Disamping ada beberapa faktor lain. Berikut adalah foto-foto lot kedai kue.di ukir mall yg berisiko terdedah dgn hujan panas angin dan sebagainya. (Rujuk foto dibawah) Yab Dato. Sehingga tika dan saat ini. 
Pihak yg berkaitan masih blum membuat apa apa tindakan utk selesai masaalah ini. Pihak berkaitan hanya menjadi pendesak supaya cepat-cepat pindah. Saya rasa tak adil . Utk menekan penega utk pindah skg. 
Sedangkan kedai belum sempurna. Apa maknanya sekiranya pindah sekarang tetapi kedai terpaksa ditutup akibat musim hujan sekarang ni. Yab Dato. Walaupon disebut sementara tapi 2 tahun setengah tu agak lama jika perniagaan tak berjalan lancar. 
Sumber pendapatan utama penega datang dari sini semuanya. Sy berharap sungguh2 pihak Dato dapat amik perhatian ttg masaalah ni. Kalau bole pihak YAB Dato turun sendiri tengok lokasi dan permasalahannya.

Rintihan peniaga makanan tradisional





VIDEO - " Ini Dia Rakaman Video Amature Sejurus Pesawat MH17 Terhempas Di Ukraine "

Posted: 17 Nov 2014 08:00 PM PST


JPJ Terlepas Pandang Ka ??

Posted: 17 Nov 2014 07:30 PM PST

Pemilik bingung nombor plat kereta sama

 
 Pemilik bingung nombor plat kereta sama

TELUK INTAN - Entah dimana silap, siapa yang melakukan kesalahan menjadi tanda tanya.

Semua persoalan itu pastinya mengundang kebingungan bukan sahaja kepada pemilik dua kenderaan, malah menjadi perhatian orang ramai yang mempersoalkan kenapa nombor pendaftaran sama boleh didaftarkan untuk dua kenderaan berbeza.

Itu yang yang berlaku kepada seorang ejen insurans yang tertanya-tanya bagaimana nombor pendaftaran AJK8033 yang didaftarkan ke kereta jenis Volkswagen Golf miliknya dikongsi bersama pemilik lain.

Dalam kejadian di Jalan Speedy di sini, Sabtu lalu, dua kereta jenis Volkswagen yang mempunyai nombor pendaftaran sama mengejutkan orang ramai dan mula menjadi viral di laman sosial sejak semalam.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Asisten Komisioner Mohd Shuhaily Mohd Zain berkata, kes kini dalam siasatan termasuk mencari punca sebenar persamaan nombor pendaftaran tersebut setelah pengadu (ejen insurans) membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Teluk Intan, pada hari yang sama.

Katanya, berdasarkan keterangan pengadu berusia 34 tahun (ejen insurans) terbabit, dia memberitahu menerima maklumat menerusi aplikasi sosial WhatsApp dari rakan-rakannya yang mengatakan terlihat sebuah kereta jenis Volkswagen Golf menggunakan nombor pendaftaran yang sama dengannya.

Mohd Suhaily berkata, apabila pengadu sampai Jalan Speedy, dia mendapati ada sebuah kereta jenis dan nombor pendaftaran sama namun dimiliki oleh orang lain.

"Pihak polis dihubungi dan bergegas ke tempat kejadian. Pihak kami juga menahan seorang lelaki berusia 47 tahun yang mengaku menggunakan kereta bernombor pendaftaran sama di tempat kejadian dan kereta dirampas," katanya.

Mohd Shuhaily berkata, polis turut menahan seorang lagi lelaki berusia 29 tahun yang merupakan pemilik asal kereta sebelum dibeli pemilik sedia ada.
 
Bagaimanapun, pengadu iaitu ejen insurans berkenaan tidak ditahan dan hanya diambil keterangan.
 
Batu Vs Kayu

Pemimpin sembang bagai nak rak, rakyat ada yang guna dapur kayu & minum ayaq sungai

Posted: 17 Nov 2014 06:45 PM PST

 
Masak guna dapur kayu

Tan (kanan) melihat dapur kayu yang digunakan Shadar (tengah) untuk memasak.  
Tan (kanan) melihat dapur kayu yang digunakan Shadar (tengah) untuk memasak.

ALOR SETAR - Seorang warga emas terpaksa menempuh detik-detik sukar dalam meneruskan kehidupan di teratak usang miliknya, di Jalan Lumpur, dekat sini.
Mohd Shadar Mohd Isa, 75, berkata, dia tinggal sendirian selepas anak kelimanya, Mohd Sayuti, 34, yang menyara kehidupan mereka meninggal dunia akibat sawan pada minggu lalu.

Menurutnya, rumah usang terbabit hanya mempunyai elektrik dan sumber air diperoleh daripada sungai berhampiran.

"Saya guna dapur kayu untuk masak dan menjerang air," katanya.

Dalam pada itu, dia kini bergantung hidup pada wang bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) RM300 dan pendapatan Sayuti, sebagai pembantu kedai.

Meskipun, mempunyai anak lain tetapi mereka memiliki tanggungan sendiri.

"Saya tidak mampu baiki rumah ini, walaupun tahu atap bocor, lantai reput dan dinding rumah senget," katanya.

Anak sulungnya, Suzana, 44, berkata, dia dan adik-beradiknya yang lain hanya mampu menghulurkan bantuan sekadar termampu mereka.

"Sayuti sudah tiada untuk membantu ayah.

"Saya harap ayah layak terima bantuan makanan atau sumbangan untuk bayar bil elektrik," katanya.

Terdahulu, Majlis Tindakan Dun (MTD) dan Pusat Komuniti Derga menziarahi kediaman Mohd Shadar, malah Adun Derga Tan Kok Yew memberi sumbangan kepada warga emas berkenaan.



KedahLanie

BERI PELUANG DULU KEPADA AZMIN

Posted: 17 Nov 2014 06:00 PM PST

Sudah menjadi amalan biasa, setiap kali ada pemilihan tentulah calon-calon yang bertanding akan mempunyai penyokong masing-masing dan aku percaya jika Anwar bertanding sebagai Presiden pun satu hari nanti, pasti ada ahli-ahli yang menyokong calon lain selain dari Anwar. Azmin berjaya mendapat mandat parti 

Apabila pemilihan di dalam parti selesai meskipun terdapat beberapa isu yang masih belum selesai terutamanya berkaitan beberapa laporan terhadap calon-calon yang bertanding, parti setakat ini mengiktiraf Azmin adalah pemenang jawatan Timbalan Presiden, manakala TSKI pula dipecat atas sebab disiplin yang beliau sendiri gagal membela dirinya. 

Kita jangan lupa, aduan yang dikemukakan kepada JPP dan Jawatankuasa Displin parti bukan saja terhadap Azmin, tetapi terdapat juga aduan terhadap TSKI. 

Soal pemilihan ini pun aku telah tulis sebelum ini bahawa JPP dan Jawatankuasa wajib menyiasatnya secara adil dan berani dan umumkan secara terbuka hasil siasatan samada ada kes atau tidak. Selagi tidak diumum, selagi itulah persepsi tetap bermain dan ini menjejaskan imej parti. 

Begitu juga, apabila parti mencalonkan Azizah, Presiden PKR sebagai calon MB Selangor dan turut disokong oleh rakan kita DAP, maka sebagai ahli aku rasa wajar beri sokongan kepada calon pilihan parti bukan calon pilihan Anwar. Sepanjang tempoh krisis MB Selangor, tentunya sebagai ahli kita komited untuk menentukan Azizah diterima sebagai MB Selangor. 

 

Kita sokong Azizah bukan kerana Anwar atau Azizah secara peribadi tetapi kerana itu keputusan parti. Kita sedar tidak semua yang setuju dengan Azizah sebagai calon MB Selangor, tetapi itu keputusan parti secara konsensus. Takdir menentukan bukan Azizah sebagai MB Selangor. 

Ini di luar bidangkuasa parti. Sikap tanggungjawab parti yang tidak terperangkap dengan percaturan untuk melagakan parti dengan pihak Istana, maka parti bertindak bijak dengan akur terhadap pilihan Tuanku. 

Azizah dan Anwar serta pimpinan faham benar perangkap ini, maka parti membuat keputusan memberi mandat sepenuhnya kepada Azmin. Tidak mungkin Anwar dan para penyokong parti akan berguling-guling di jalanraya seperti beberapa lebai di Perak dahulu sewaktu ingin mempertahankan Nizar. 

Parti bertindak bijak mengalah dengan Istana kerana Azmin juga salah seorang pemimpin besar di dalam parti. Azmin adalah Timbalan Presiden PKR dan beliau juga adalah Pengerusi PKR Negeri Selangor. 

 

Sekali lagi, suka atau tidak, setuju atau tidak, sebagai ahli parti aku akur dengan keputusan parti secara jemaah ini. Bukan kehendak Azmin, bukan kehendak Anwar atau Azizah, tetapi itu kehendak parti yang berikan mandat setelah Istana mahukan Azmin sebagai MB Selangor. 

Ada yang mendakwa Azmin telah melobi untuk jawatan ini, namun bagi aku tidak perlu kita memperlekehkan kuasa Tuanku. Jika Tuanku tidak terima Azmin, lobi lah sekuat mana pun. Jika benar Azmin punyai kuasa atau pengaruh besar untuk melobi, aku rasa selepas PRU 13 yang lalu TSKI bukan lagi MB Selangor. 

Lojiknya tentulah Azmin. Terdapat juga cerita bahawa lebih kurang 5 Adun yang menyokong Azizah awalnya telah mengubah sokongan terhadap Azmin dan ini menyebabkan Tuanku memilih Azmin. Namun cerita tinggal cerita. Setakat ini tiada seorang pun boleh membuktikannya dan Tuanku juga tidak pernah menyatakan sedemikian. Azmin kini adalah MB Selangor. 

 

Samada dia mampu setanding dengan TSKI atau lebih dari beliau, biarlah masa menentukannya. Rakyat Selangor sebenarnya tidak memilih siapa MB Selangor atau dari parti mana asalkan rakyat terbela di Selangor. 

 Jika Azmin gagal memenuhi impian mereka, bukan bererti itu hanya kegagalan Azmin seorang tetapi itu adalah juga kegagalan parti. 

Jika Azmin berjaya menarik perhatian dan sokongan rakyat Selangor, itu juga akan membantu menaikkan imej parti. 

Ertikata lain, selaku MB tidak boleh lari dari membawa imej parti. Sebab itulah TSKI sering ditegur oleh Anwar sejak awal beliau menyambung tugas sebagai MB Selangor dulu. 

 

Anwar mahu TSKI menjadi MB yang baik, komited dan berdisplin bukan sahaja sebagai pentadbir negeri tetapi juga sebagai pemimpin di dalam parti. TSKI gagal sebagai pemimpin parti atau menjadi ahli parti yang komited. Setakat ini, Alhamdulillah, Azmin cuba menjiwai sebagai seorang pentadbir dan ahli politik yang baik. 

Maka, peluang ini harus kita berikan kepada Azmin untuk buktikan bahawa untuk menjadi MB yang baik tidak perlu kita lupakan parti kita yang menaikkan kita. Komited terhadap tanggungjawab kepada rakyat dan negeri, komitmen juga perlu kuat kepada parti. 

Aku lihat ada banyak juga yang mempersendakan Azmin yang kerap turun ke padang merentasi sawah, belukar, longkang dan sebagainya. Memang itu bukan tugas resmi atau tugas harian beliau sebagai MB. 

 

Tetapi sebagai amaran atau sindiran kepada kakitangan majlis bandaran dan juga kepada Exco-Exco yang berkaitan, maka tindakan Azmin itu patut kita lihat secara positif. Aku pun tidak setuju cara Azmin itu dikekalkan berterusan kerana ini akan menjatuhkan imej pegawai-pegawai bawahannya yang seolah-olah tidak tahu bekerja. 

Azmin perlu mulakan di peringkat awal, selepas itu azmin harus memantau prestasi para Exconya dan pegawai-pegawai yang berkenaan agar terus bekerja demi rakyat. 

Berilah peluang kepada Azmin untuk menunjukkan prestasinya samada Selangor boleh dibangunkan sejajar dengan dasar Pakatan Rakyat. 

Jika Azmin gagal, maka gagallah parti dan lebih kita bimbang pihak Istana akan dituduh sebagai salah memilih calon. Semoga ini tidak berlaku demi rakyat Selangor. 


 


Dicatat oleh WFAUZDIN NS
Get your own Poll! Selasa, 18 November 2014 BERI PELUANG KEPADA AZMIN, TIDAK PERLU PANDANG NEGATIF SEJAK awal lagi aku pernah sebut, aku bukanlah penyokong tegar Azmin Ali terutamanya sewaktu di dalam pemilihan parti baru-baru ini. Sudah menjadi amalan biasa, setiap kali ada pemilihan tentulah calon-calon yang bertanding akan mempunyai penyokong masing-masing dan aku percaya jika Anwar bertanding sebagai Presiden pun satu hari nanti, pasti ada ahli-ahli yang menyokong calon lain selain dari Anwar. Azmin berjaya mendapat mandat parti Apabila pemilihan di dalam parti selesai meskipun terdapat beberapa isu yang masih belum selesai terutamanya berkaitan beberapa laporan terhadap calon-calon yang bertanding, parti setakat ini mengiktiraf Azmin adalah pemenang jawatan Timbalan Presiden, manakala TSKI pula dipecat atas sebab disiplin yang beliau sendiri gagal membela dirinya. Kita jangan lupa, aduan yang dikemukakan kepada JPP dan Jawatankuasa Displin parti bukan saja terhadap Azmin, tetapi terdapat juga aduan terhadap TSKI. Soal pemilihan ini pun aku telah tulis sebelum ini bahawa JPP dan Jawatankuasa wajib menyiasatnya secara adil dan berani dan umumkan secara terbuka hasil siasatan samada ada kes atau tidak. Selagi tidak diumum, selagi itulah persepsi tetap bermain dan ini menjejaskan imej parti. Begitu juga, apabila parti mencalonkan Azizah, Presiden PKR sebagai calon MB Selangor dan turut disokong oleh rakan kita DAP, maka sebagai ahli aku rasa wajar beri sokongan kepada calon pilihan parti bukan calon pilihan Anwar. Sepanjang tempoh krisis MB Selangor, tentunya sebagai ahli kita komited untuk menentukan Azizah diterima sebagai MB Selangor. Kita sokong Azizah bukan kerana Anwar atau Azizah secara peribadi tetapi kerana itu keputusan parti. Kita sedar tidak semua yang setuju dengan Azizah sebagai calon MB Selangor, tetapi itu keputusan parti secara konsensus. Takdir menentukan bukan Azizah sebagai MB Selangor. Ini di luar bidangkuasa parti. Sikap tanggungjawab parti yang tidak terperangkap dengan percaturan untuk melagakan parti dengan pihak Istana, maka parti bertindak bijak dengan akur terhadap pilihan Tuanku. Azizah dan Anwar serta pimpinan faham benar perangkap ini, maka parti membuat keputusan memberi mandat sepenuhnya kepada Azmin. Tidak mungkin Anwar dan para penyokong parti akan berguling-guling di jalanraya seperti beberapa lebai di Perak dahulu sewaktu ingin mempertahankan Nizar. Parti bertindak bijak mengalah dengan Istana kerana Azmin juga salah seorang pemimpin besar di dalam parti. Azmin adalah Timbalan Presiden PKR dan beliau juga adalah Pengerusi PKR Negeri Selangor. Sekali lagi, suka atau tidak, setuju atau tidak, sebagai ahli parti aku akur dengan keputusan parti secara jemaah ini. Bukan kehendak Azmin, bukan kehendak Anwar atau Azizah, tetapi itu kehendak parti yang berikan mandat setelah Istana mahukan Azmin sebagai MB Selangor. Ada yang mendakwa Azmin telah melobi untuk jawatan ini, namun bagi aku tidak perlu kita memperlekehkan kuasa Tuanku. Jika Tuanku tidak terima Azmin, lobi lah sekuat mana pun. Jika benar Azmin punyai kuasa atau pengaruh besar untuk melobi, aku rasa selepas PRU 13 yang lalu TSKI bukan lagi MB Selangor. Lojiknya tentulah Azmin. Terdapat juga cerita bahawa lebih kurang 5 Adun yang menyokong Azizah awalnya telah mengubah sokongan terhadap Azmin dan ini menyebabkan Tuanku memilih Azmin. Namun cerita tinggal cerita. Setakat ini tiada seorang pun boleh membuktikannya dan Tuanku juga tidak pernah menyatakan sedemikian. Azmin kini adalah MB Selangor. Samada dia mampu setanding dengan TSKI atau lebih dari beliau, biarlah masa menentukannya. Rakyat Selangor sebenarnya tidak memilih siapa MB Selangor atau dari parti mana asalkan rakyat terbela di Selangor. Jika Azmin gagal memenuhi impian mereka, bukan bererti itu hanya kegagalan Azmin seorang tetapi itu adalah juga kegagalan parti. Jika Azmin berjaya menarik perhatian dan sokongan rakyat Selangor, itu juga akan membantu menaikkan imej parti. Ertikata lain, selaku MB tidak boleh lari dari membawa imej parti. Sebab itulah TSKI sering ditegur oleh Anwar sejak awal beliau menyambung tugas sebagai MB Selangor dulu. Anwar mahu TSKI menjadi MB yang baik, komited dan berdisplin bukan sahaja sebagai pentadbir negeri tetapi juga sebagai pemimpin di dalam parti. TSKI gagal sebagai pemimpin parti atau menjadi ahli parti yang komited. Setakat ini, Alhamdulillah, Azmin cuba menjiwai sebagai seorang pentadbir dan ahli politik yang baik. Maka, peluang ini harus kita berikan kepada Azmin untuk buktikan bahawa untuk menjadi MB yang baik tidak perlu kita lupakan parti kita yang menaikkan kita. Komited terhadap tanggungjawab kepada rakyat dan negeri, komitmen juga perlu kuat kepada parti. Aku lihat ada banyak juga yang mempersendakan Azmin yang kerap turun ke padang merentasi sawah, belukar, longkang dan sebagainya. Memang itu bukan tugas resmi atau tugas harian beliau sebagai MB. Tetapi sebagai amaran atau sindiran kepada kakitangan majlis bandaran dan juga kepada Exco-Exco yang berkaitan, maka tindakan Azmin itu patut kita lihat secara positif. Aku pun tidak setuju cara Azmin itu dikekalkan berterusan kerana ini akan menjatuhkan imej pegawai-pegawai bawahannya yang seolah-olah tidak tahu bekerja. Azmin perlu mulakan di peringkat awal, selepas itu azmin harus memantau prestasi para Exconya dan pegawai-pegawai yang berkenaan agar terus bekerja demi rakyat. Berilah peluang kepada Azmin untuk menunjukkan prestasinya samada Selangor boleh dibangunkan sejajar dengan dasar Pakatan Rakyat. Jika Azmin gagal, maka gagallah parti dan lebih kita bimbang pihak Istana akan dituduh sebagai salah memilih calon. Semoga ini tidak berlaku demi rakyat Selangor. Dicatat oleh WFAUZDIN NS di 1:31 PG Make Money at : http://bit.ly/copy_win Make Money at : http://bit.ly/copy_win Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Khalid Ibrahim Bayar RM2.6 Juta Kepada Pembantunya Sebelum Letak MB

Posted: 17 Nov 2014 05:30 PM PST

 

Kerajaan negeri Selangor membayar RM2.6 juta pampasan atau "golden handshake" kepada pembantu bekas menteri besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebelum beliau meletakkan jawatan dua bulan lepas, keputusan yang dibuat pada hari-hari akhir perkhidmatannya.

Dalam dokumen yang dilihat The Malaysian Insider, RM2.27 juta dibayar sebagai pampasan, berserta RM376,000 sebagai ganti kepada notis tiga bulan dikatakan dibayar kepada 8 pembantu Khalid.

Difahamkan bayaran tersebut diluluskan Khalid yang juga merupakan ahli lembaga MBI, serta 4 Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (exco) PAS pada 22 September, salah satu tindakan akhirnya sebagai menteri besar.

"" style="box-sizing: border-box; border: 0px; vertical-align: bottom;">Dokumen tersebut menunjukkan jumlah terbesar bayaran tersebut diberi kepada Faekah Husin, bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) syarikat milik kerajaan negeri, Menteri Besar Selangor (Pemerbadanan) (MBI). Beliau didakwa menerima RM581,400 sebagai pampasan dan RM114,000 sebagai ganti kepada notis tiga bulan.

Setiausaha akhbar Khalid, Arfa'eza Abdul Aziz didakwa dibayar RM358,000 pampasan dan RM55,000 sebagai ganti kepada notis tiga bulan sementara setiausaha politiknya Mustapa Mohd Talib didakwa dibayar RM265,000.

Selebihnya didakwa dibayar antara RM97,000 dan RM230,000 masing-masing sebagai pampasan dan di antara RM18,000 dan RM69,000 sebagai ganti kepada notis tiga bulan mereka.

Faekah dan Arfa'eza tidak menjawab sebarang panggilan atau mesej sistem pesanan ringkas daripada The Malaysian Insider, sementara Khalid menafikan sebarang salah laku, mengatakan beliau mengikut prosedur yang betul.

Akhbar harian berbahasa Inggeris The Star melaporkan Khalid sebagai berkata, bayaran tersebut dibuat mengikut Skim Pemisahan Sukarela (VSS) yang ditawarkan kepada pembantu apabila beliau meletakkan jawatan.

Dalam menjawab persoalan mengenai rasional pembayaran tersebut, Khalid berkata, bayaran VSS tersebut hanya kurang 2% daripada rizab MBI yang berjumlah RM112 juta.

Beliau berkata, bayaran tersebut diluluskan ahli lembaga pengarah MBI, termasuk setiausaha kerajaan negeri dan pegawai kewangan negeri, serta exco kerajaan negeri.

Pengganti Khalid, Mohamed Azmin Ali mengakui semalam terdapat elemen salah laku dalam isu itu dan mengatakan MBI akan membincangkan perkara tersebut minggu ini untuk langkah seterusnya yang akan diambil.

Satu sumber memberitahu The Malaysian Insider, penyiasatan awal Jabatan Audit Kerajaan Negeri Selangor mendapati prosedur yang betul tidak diikuti dan bayaran tersebut dibuat dalam keadaan tergesa-gesa.

Jabatan tersebut masih lagi melihat aspek lain seperti terma pampasan dan sekiranya ahli lembaga pengarah MBI sedar bayaran yang begitu besar dilakukan.

"Mereka bukannya dipecat, mereka meletakkan jawatan, jadi siapa yang meluluskan jumlah yang begitu besar? Atas dasar apa mereka diberikan pampasan begitu besar dan apakah ianya mengikut prosedur? "Ini antara perkara yang kami sedang lihat dan laporan penuh tentang ini akan dikeluarkan segera," kata sumber tersebut.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Andalas Dr Xavier Jayakumar menulis di Twitter tentang perkara ini dan menyatakan kebimbangan beliau atas "jumlah yang besar" tersebut dan sama ada prosedur betul diikuti.

"Ini bukan soal betul atau salah, ini soal moral. Ini melibatkan wang rakyat dan persoalan timbul di minda rakyat pada masa itu," katanya dan menambah, Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negeri sepatutnya menyiasat perkara tersebut.

Beliau berkata, tiada sebab bagi pembantu Khalid untuk meletakkan jawatan, kerana mereka boleh saja meneruskan tanggungjawab sehingga menteri besar yang baharu membuat keputusan.

PKR memecat Khalid pada Ogos apabila gagal menghadirkan diri ke pendengaran jawatankuasa disiplin tentang perjanjian penstrukturan semula air di Selangor, penyelesaian hutangnya dengan Bank Islam dan Lebuhraya Kinrara-Damansara (Kidex).

Semua ini berlaku semasa kemelut jawatan menteri besar Selangor bermula awal tahun ini, apabila kepimpinan PKR mahukan beliau meletakkan jawatan untuk memberlaluan kepada Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Kemelut itu berakhir apabila timbalan presiden PKR, Azmin dilantik sebagai menteri besar yang baharu pada September lalu.

Tmi–

 

JPJ Kena Ambil Tindakan Pada Pemandu Panas Baran Ini. W 2202 B

Posted: 17 Nov 2014 05:00 PM PST

 


VIDEO - Mamak Parsembor Berlagak Sombong ??

Posted: 17 Nov 2014 04:15 PM PST

 
 


Ini la yg dikatakan sembang kencang, pokok pun boleh tumbang.. Tapi point langsung takdak... tak belagak tak sah, rezeki Allah bagi bukan UMNO bagi. 

Dengan budak bolehla bercakap, itu pon tak bagi peluang budak tu bercakap. Point tak grad, macam bodoh.

Cakap takde fakta... Diam! Diam! Diam! Je taw... Ini cakap syok sendiri.. One way communication.. Hello brader, lu sembang kantoi la brader.. Bukan kerajaan tanggung tapi itu tanggungjawab sebagai kerajaan.. 

Brader, hang duk buat kemaih depan budak2 wat pa... Yg minyak naik, barang naik, gst naik, negara hutang sana sini... Awat takpi ajaq pemimpin tu??... Pi la sekolahkan pemimpin hang tu... Bawak org2 hang gertak pemimpin ada bran?? Puihhhhhh!!! 

Hak masing2 la nak sokong mana2 parti pon.. Nak pertikai apa beranak hospital kerajaan ka kat mana ka.. 

Teringin nak debat ngan Abang Long Mior Nasi Kandaq 'pejuang melayu sejati' kawasan Air Hitam tu.. 

Seriously, this guy make himself look so stupid... 

Only talk about mak bapak!!

PRU 14: Selangor akan ditawan semula Umno BN

Posted: 17 Nov 2014 03:45 PM PST

 Sekadar peringatan buat mereka yang masih lalai.. !!
 
Kekadang kita tewas bukan kerna kuatnya lawan, tetapi kerna kita gagal mengendalikan kelemahan sendiri. 
Sejarah membuktikan tewasnya Umno BN di Selangor dalam dua PRU terdahulu, bukan kerna kuatnya Pakatan Rakyat ketika itu, tetapi kerna kecelaruan dalaman Umno BN itu sendiri. 
Justeru adalah tidak mustahil andainya PR gagal menangani permusuhan sesama sendiri, Selangor akan ditawan semula regim haprak Umno BN dalam pru14. Sekiranya ini terjadi, jangan pengundi dipersalahkan, sebaliknya pimpinan PR harus sedar diri !
Titipan Malam.

Sofi - Kerajaan Rakyat

Jasa Azmin Ali Setelah 100 Hari Bergelar Menteri Besar

Posted: 17 Nov 2014 03:30 PM PST


Three Books Launched Simultaneously Authored by Esteemed Judge Hamid Sultan

Posted: 17 Nov 2014 08:00 AM PST

 


©Kuala Lumpur Regional Centre for Arbitration (Used by permission)

From Left : Mr. Christopher Leong, The Right Honourable Tan Sri Dato' Seri Zulkefli bin Ahmad Makinudin, Honourable Justice Datuk Dr. Haji Hamid Sultan bin Abu Backer, YABhg Tun Zaki bin Tun Azmi, Professor Datuk Sundra Rajoo

Kuala Lumpur, 18 October — Kuala Lumpur Regional Centre for Arbitration (KLRCA) together with Lincoln's Inn Alumni Association Malaysia and Bar Council Malaysia recently organised a book launch authored by the Honourable Justice Datuk Dr. Haji Hamid Sultan bin Abu Backer from the Court of Appeal Malaysia.

This unprecedented launch saw three of the judge's books titled, 'Janab's Key to Criminal Procedure 3rd Edition', 'Janab's Key to Law of Evidence 4th Edition' and 'Janab's Key to Islamic Banking with Medjelle (Ottoman Code)', unveiled simultaneously. The event  was well received with the presence The Right Honourable Tan Sri Dato' Seri Zulkefli bin Ahmad Makinudin, the Chief Judge of Malaya along with a bench of judges from the Malaysian judiciary. Also in attendance were a host of legal practitioners.

The books were launched by YABhg Tun Zaki bin Tun Azmi who is the President of the Honourable Society of Lincoln's Inn Alumni, Malaysia and former Chief Justice of Malaysia; Mr Christopher Leong, President of the Malaysian bar; and Professor Datuk Sundra Rajoo, Director of the Kuala Lumpur Regional Centre for Arbitration (KLRCA).

"KLRCA has always been a keen advocate towards the development of the nation's legal scene. Being an Alternative Dispute Resolution Centre, we make it our mission to source for industry related seminars, conferences and reading materials that have the capacity to enhance our existing knowledge and comprehension on this subject matter," said Professor Datuk Sundra Rajoo, in his opening address.


Hon. Justice Datuk Dr. Haji Hamid Sultan has also authored numerous books prior to these releases. Amongst them being Janab's Key to Civil Procedure in Malaysia and Singapore, the 5th edition of which was published in 2012.

The book launch was then followed by a seminar titled "Is Knowledge in Adjectival Law the Key to Successful Trial and Appellate Advocacy?". The distinguished panelists included Hon. Justice Dato' Mohamad Ariff bin Mohd. Yusof, Hon. Justice Dato' Mah Weng Kwai, Hon. Justice Dato' Umi Kalthum binti Abdul Majid, Hon. Justice Tuan Vernon Ong Lam Kiat and Hon. Justice Dr. Prasad Sandosham Abraham. The session was moderated by Hon. Justice Dato' Nallini Patmanathan.

The morning's proceedings were concluded by a winding-up speech on Procedural Law by YBhg Datuk Seri Gopal Sri Ram, Vice President of the Honourable Society of Lincoln's Inn Alumni Association, Malaysia.

About Janab's Key to Criminal Procedure (3rd Edition), Janab's Key to Law Evidence (4th Edition) and Janab's Key to Islamic Banking with Medjelle (Ottoman Code)

A) Janab's Key to Criminal Procedure (3rd Edition)

The 3rd edition of Janab's Key to Criminal Procedure is a comprehensive guide to the law and practice of Criminal Procedure in Malaysia. The Criminal Procedure Code has seen some major amendments in the recent years, in particular it introduces new concept such as pre-trial conference, plea bargain, case management protocols, admissions, witness statement, inclusive of in roads to hearsay rule in criminal cases which is going to have significant impact on criminal  practice in Malaysia.

This book consists of detailed discussion of the principle and practice of Criminal Procedure with detailed commentary to the criminal Procedure Code. Special emphasis is given to jurisdiction of criminal courts, arrests, seizable and non-seizable offence, seizable case and non-seizable case, bail, bailable offences, unbailable offences, bond surety and security, complaint, information and first information reports, inquiry, investigation and trial, sanction and consent, summons and warrant, summary trial, trial in High Court, sentence, alibi, expert report, impeachment proceedings, appeals to High Court, Court of Appeal and Federal Court.)

B) Janab's Key to Law of Evidence (4th Edition)

Janab's key to the law of evidence is an excellent introduction and comprehensive guide for all who are engaged in the study, practice and administration of the law.

The author surveys the concept of Law of Evidence and highlights of the substantive and procedural principles with extensive reference to the common law. The position of Law of Evidence to a large extent is comprehensively covered and salient differences of approach with the law in India are also highlighted.

The author has included the latest amendments to the Law of Evidence in Malaysia and has taken into account the latest judicial pronouncements in this area of the law.

The book is arranged to reflect and cove the syllabus of the law faculties and departments of the local institutions of higher education. In addition legal practitioners and the judiciary will find this book of benefit for quick references.

C) Janab's Key to Islamic Banking annexed with Medjelle (Civil Code of Ottoman Code Calliphate)

In the last four or five decades,  Islamic trading  concepts  have been used as financing instrument to provide banking facilities. It started in Mit Ghamr, Egypt by Ahmad  EI Najjar in 1963. The concept was expanded  in countries  like Malaysia and the Middle East and followed by many other countries inclusive of United Kingdom. The jurisprudence relating to Islamic Trading concepts have been documented in the Medjelle. The importance of Medjelle in the study, practice and administration of Islamic Banking has been addressed in Chapter One of this book. The author who is a prolific writer has revised this popular works for bringing to light the importance of Medjelle. He has written a number of books on adjectival law as well as commercial and civil law and  his first book on Islamic Banking was published in 2003. This 3rd Edition has valuable features in that the Medjelle (Ottoman Code or Civil Law) which had codified Islamic law as well as Islamic commercial transaction in extensor has been annexed. It is well known that Medjelle has been widely referred to by various authors in the past as an authoritative text to explain Islamic law and its concepts. The study of Islamic Banking will be complete if students and jurists have not exposed themselves to Medjelle.



Review of Three Books by Datuk Dr. Hj. Hamid Sultan Abu Backer JCA

Contributed by GK Ganesan, Member of the Bar

Janab's Key to the Law of Evidence, Janab's Key to Islamic Banking annexed with Medjelle and Janab's Key to Criminal Procedure by Datuk Dr. Hj. Hamid Sultan Abu Backer JCA

There are very few good books on the law of evidence, criminal procedure or on Islamic banking. Even then, there is very little current material on these subjects by legal practitioners, and certainly nothing on it written by serving judges. In this regard, Datuk Dr. Hj. Hamid Sultan Abu Backer JCA has rendered signal service to the judiciary and legal profession with the latest edition of three books, Janab's Key to the Law of Evidence, Janab's Key to Islamic Banking annexed with Medjelle and Janab's Key to Criminal Procedure.

An outstanding feature of the Key series is the emphasis placed on procedure, which is sometimes lacking in other texts. The Janab's Keys would no doubt go a long way in overcoming these omissions. 

After Tun Zaki Azmi, the former Chief Justice, had launched the books, to commemorate the occasion, a panel discussion was held. Moderated by Datuk Nallini Pathmanathan JCA, it was entitled 'Is knowledge of adjectives law the key to successful trial and appellate advocacy?' The panelists were all serving Court of Appeal Judges: Dato Mohamad Ariff Md Yusof, Dato Mah Weng Kwai, Dato Umi Kalthum, Tuan Vernon Ong and Dr. Prasad Abraham, JJCA.

The single thread running throughout the entire panel discussion was how otherwise good appeals and trial cases are marred by a lack of procedural knowledge, and poor preparation. By way of illustration, a recent certiorari appeal involving a state government and an advertising company was cited. The case was lost simply because no application for certiorari had been filed within the 90-day statutory time limit. Decrying these instances, the panelists took pains to remind practitioners to get the procedure right in every case.

In Key to Evidence, (4th Ed.) there is an in-depth discussion of section 136 of the Evidence Act and what judges look for when deciding whether to admit evidence. This is a must-read for any practitioner, as it offers an insight into the judicial mind. 

The Key to Criminal Procedure, (3rd Ed.) includes an interesting discussion on the constitutionality of death sentences in Malaysia. Pointing out that the Federal Constitution does not explicitly grant the Executive power to execute a person, the author argues that where the Constitution is silent on the right to impose a death sentence, then such silence must be read in favour of the accused. This idea is novel as it is brilliant—even, one hopes, life-saving.

Janab's latest edition of Janab's Key to Islamic Banking is a timely addition at a time when the growth of Islamic banking is at its peak. Islamic Sukuk are now catching up with the conventional bond markets throughout the world. This edition of the book also contains an annexure on Medjelle, the Ottoman Civil Code.

During his speech, this is what the author had to say: '... any person who masters these books on criminal procedure, the law of evidence and Islamic banking will become a good advocate, and God willing ... perhaps even a great judge.'

GK Ganesan
Kuala Lumpur

Inilah Rumah Banglo Tanpa Faedah 200K Di Brunei - Di Malaysia, Bagaimana?

Posted: 17 Nov 2014 07:30 AM PST

Kepala hotak Nurul Asyikin  

WOW.

Bayar 200k dan dapat rumah banglo.

Dan yang paling WOW..  harga rumah banglo tersebut adalah harga tanpa dikenakan sebarang faedah sama sekali.

Berikut adalah contoh rumah banglo 200 k di Brunei. Tengok gambar ;


Oke. Gambar2 di atas pula sebenarnya dapat dari satu rakaman video di youtube. Rujuk rakaman tersebut  kat bawah neh jap ;

Kalau tengok pada tarikh rakaman ialah awal tahun neh. Bulan 2, 2014. Yang sebenarnya itu adalah laporan berita dari station tv Taiwan. Wartawan mereka telah melakukan tinjauan harga rumah di Brunei dan keluarkan satu laporan berkenaan hal tersebut.

Mereka melaporkan bagaimana kerajaan Brunei menyediakan perumahan awam untuk rakyatnya pada harga yang sangat2 munasabah dan mampu milik.

Rumah bersaiz banglo dan dijual dengan harga 200k. Dan rumah tersebut pula tidak dikenakan sebarang unsur2 riba aka faedah. 


Di Brunei juga, rumah2 atas air, rumah2 kayu dipelihara dan dianggap sebahagian dari sejarah dan warisan yang perlu dijaga bagi tujuan pelancongan dan seni.

Rakaman video di atas menunjukkan sekumpulan wartawan dari Taiwan diberikan peluang untuk meninjau rumah salah seorang rakyat Brunei yang berbangsa cina. Rumah dia perghh. Besar siot. 

Dalam rakaman tersebut juga melaporkan yang kadar elektrik di Brunei sangat murah. Pakai la aircond ka apa ka tiap2 bulan lue bayar murah2 saja. 

Di Malaysia? Tak dan nak sesuaikan keadaan dengan tarif baru yang naik pada awal tahun neh kita terpaksa pula sakit kepala dok fikir yang tarif baru akan naik pada pertengahan tahun depan. Ale utoo punya BN. Maki lama tak habis lagi dia p tambah maki baru. Celaka betul.

Antara ciri2 skim perumahan awam di Brunei ;

Harga jual bagi rumah banglo di kawasan perumahan awam adalah sekitar BRU 200,000 sahaja yang mana terbuka untuk warga Brunei yang sudah pun berumur lebih 18 tahun dan ke atas. 


Rasanya dengan gaji permulaan bagi pemegang Ijazah Sarjana Muda di Brunei sekitar BRU2,600 (gaji pokok) bagi sektor awam tiada masalah untuk mereka membelinya.

Yang untuk kalangan rakyat Brunei yang baru pertama beli rumah


Saiz keluasan tapak rumah banglo di perumahan awam tersebut adalah 330 meter persegi ataupun 3,552 kaki persegi


Yang menariknya, anda tidak akan dibebankan dengan tawaran skim pinjaman rumah (housing loan) tanpa faedah selama tempoh 30 tahun kepada pemilik rumah tersebut


Tidak cukup lagi dengan itu, anda juga berpeluang untuk tinggal di rumah banglo tersebut secara percuma tanpa sebarang bayaran bagi 3 bulan pertama sahaja (3 Months free trial)


Bil elektrik di Brunei? Anda pakai aircond setiap hari sekalipun bil elektrik mereka dengan 3-4 buah penghawa dingin akan berlegar sekitar sekitar BRU150.00 sebulan


Sumber : Berita Semasa.


Dan di Malaysia. Bagaimana pula harga rumahnya ek? 200k dah takde dah. Kalau bagi rumah baru, 200k memang takde dah. Kalau ada pun kat ceruk2 mana tah dia buat. Itupun kalau pemaju nak buat. 


Pemaju biasanya akan buat rumah kat tempat2 besar dan maju. Depa malas nak buat kat ceruk2 sebab takde pembeli. Dan tak boleh nak markup harga lebih2.

Sekarang standard 200k dan ke atas. 220k ka, 250k ka apa ka. Dan itupun kau ingat rumah banglo ka? Jangan harap. P mampos la lue.

Contoh projek2 perumahan yang sedang berjalan ketika ini ;


 
Ada tak 200k dan ke bawah?

Takde?

Hah. Padan muka kita semua. Lepas neh pakat2 dok bawah jambatan atau ramai2 lari p Brunei. Itupun kalau Brunei nak terima kita semua la. 

HAHAHAHAHA..

Kat Malaysia, ciri2 rumah mampu milik ataupun rumah kos serdahana rendah ialah ;

- Harga bawah 200k

- Skim pinjaman cantik atas bibir dan pengumuman. Tapi hancur atas pelaksanaan dan realiti.

- Bank2 tak berminat nak beri pinjaman yang kerajaan umum selalunya. Contoh macam kerajaan umum pinjaman perumahan 100% bagi pembeli rumah pertama. Memang ada kat website kerajaan tapi bank tak participate pun untuk beri pinjaman. 


Ko boleh desak kerajaan kau umum data berapa ramai yang dah lulus. Aku rasa kalau semata2 nak bagi nampak ia diterima oleh bank, sanggup kerajaan kau deal dengan bank dalam 2,3 terakhir neh supaya luluskan beberapa pihak agar mereka boleh sembang kencang di parlimen. Haha.

- Rumah kos rendah dibina juga dengan mengambil untung. Pinjam bank pun ada penglibatan riba meskipun kadar riba tidak setinggi rumah yang harga ratusan dan jutaan ribu ringgit.

- Pembinaan rumah2 kos rendah selalunya kat ceruk2 dan hulu2 dan tempat2 terpencil ataupun jauh dari pusat bandar dan susah diakses oleh pengangkutan awam.

- Kalau ada rumah2 kos rendah kat tengah2 bandar tue kira dah terpaksa habis la bina kat situ akibat perlawanan2 rakyat yang fight tuntutan rumah untuk mereka. 


Atau kerana perubahan masa. Dulu2 tempat tue memang ceruk tapi arus pembangunan menukarkan tempat yang ceruk tadinya tue kepada tidak ceruk lagi.

- Pembinaan yang sedikit sehingga membuatkan rakyat berebut2. Bila dah sikit, rakyat berebut2 neh ada macam2 peel. 


Ada yang jenis sabar ada yang jenis mudah dipengaruhi agar kau 'buat cara belakang'. Semua neh sebab masing2 nak sangat duduk kat rumah sendiri. Tak larat dah menyewa. Seksa.

- Size rumah juga kecil. Pada kerajaan, cukup la bagi orang2 miskin duduk kat rumah bersaiz kecil sesuai dengan kemiskinan masing2.

Di Brunei. 

Rumah saiz banglo 200k.

Tangga gaji pun tinggi.

Kalau ko tak malas bekerja ko takan miskin dengan sendirinya. Dan kalau pun kau miskin akibat keadaan, kerajaan Brunei takan biarkan kau dihimpit dengan kemiskinan dengan berikan pelbagai insentif bagi membantu kau keluar dari keadaan kemiskinan tadinya tue. 


Miskin keadaan neh contoh macam tiba2 berlaku kematian tunggak utama keluarga yang selama neh mencari rezeki. Itu satu contoh la kan.

Di Malaysia. 

Kalau pun kau rajin kau belum tentu kaya. Kerana sistem kita ialah membayar upah pekerja berdasarkan berapa banyak ijazah yang dia ada berbanding berapa banyak keringat yang dia keluarkan. 


Kalau ikut konsep Islam, upah haruslah berpadanan dan selaras dengan nilai kerja yang dikeluarkan. Bukan ikut ijazah atau apa. Tapi JENIS KERJA YANG KAU SEDIAKAN/KEMUKAKAN/HASILKAN.

Pekerja bawahan yang paling banyak menyumbang tenaga di anggap pekerja yang paling layak dipandang hina, rendah dan berbaloi la mereka dibayar gaji yang sedikit.

Yang paling tak guna, haprak, kaki rasmi majlis dan kaki interframe sana sini macam PM itula yang paling layak dapat upah tinggi2 walaupun hasil kerja macam cibai.

Disebabkan keadaan ini la rakyat kita paksakan diri berlumba2 untuk belajar walaupun dalam bidang2 yang mereka tak minat. Belajar untuk bekerja, belajar bukan sebab minat, keinginan ataupun ingin lebih mahir untuk menguasai bidang tersebut.

Habis rosak sistem hidup kita. Semua gara2 letakkan kapitalis sebagai tuhan dan agama.

Lue fikirlah sendiri.

Kbai.

Kutipan zakat 2013 cecah RM2.2 Bilion.. tak cukup, sikit saja tu kata Jamil Khir

Posted: 17 Nov 2014 06:45 AM PST

 
Kutipan keseluruhan zakat bagi 2013 mencecah RM2.2 bilion, meningkat daripada tahun sebelumnya, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Bagaimanapun, katanya, jumlah itu masih sedikit berbanding nisbah pembayar yang layak dan ia tidak mencukupi bagi menampung jumlah penerima zakat yang juga meningkat.

"Walaupun jumlahnya nampak agak besar, jumlah penerima lagi besar daripada peruntukan sedia ada.

"Lebih-lebih lagi jumlah penerima asnaf di bawah kategori fakir dan miskin, belum dicampur lagi kategori fisabilillah (termasuk mereka yang mengajar agama seperti imam) dan mualaf," katanya kepada pemberita selepas melancarkan sambutan Bulan Zakat Kebangsaan (BZK) 2014 di sini hari ini.

Beliau berkata berdasarkan data yang dijumlahkan Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (Jawhar) pada 2012, kutipan zakat kesemua 14 negeri ialah sebanyak RM1.9 bilion.

Justeru, Jamil Khir berkata Majlis Agama Islam Negeri perlu melaksanakan pendekatan inovatif serta memainkan peranan lebih proaktif untuk menyemarakkan lagi pengurusan zakat.

"Tidak boleh tunggu semata-mata, kena pergi jumpa, bertemu dan minta mereka yang berkenaan memberi perhatian tentang pembayaran zakat," katanya.

Terdahulu ketika berucap, Jamil Khir berkata bank data penerima zakat setiap negeri juga perlu sentiasa dikemas kini agar pengurusan zakat lebih mudah dijalankan.

Pada majlis berkenaan, Jamil Khir turut menyampaikan Anugerah Ikon Asnaf Kebangsaan 2014 kepada lima penerima bagi setiap kategori.

Pemenang Kategori Akademik ialah Pensyarah Kanan Universiti Sultan Zainal Abidin, Dr Hasanulddin Mohd; pemilik Restoran Nasi Ayam Hainan BP, Mohd Sharif Foo Abdullah (Usahawan); pemilik syarikat Azmi Rehabilitation Tools, Azmi Zain (Usahawan Khas); Malaysian Electronic Payment System Sdn Bhd (Syarikat Sdn Bhd) dan Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (Inovasi Zakat Terbaik).

Program tahunan yang kali ini bertemakan "Transformasi Baitulmal: Zakat Diperkasa Ummah Sejahtera" itu, antara lain bertujuan menyebar luas informasi berkaitan amalan berzakat dan mengenal pasti potensi serta cabaran semasa bagi pentadbiran zakat negara ~


MalaysiaGazette

VIDEO - tahlil kematian amalan jahiliah Nik Aziz 1 1

Posted: 17 Nov 2014 06:00 AM PST





Engkar Keputusan Mesyuarat: Sapa Bodoh Ni Pok Nik?

Posted: 17 Nov 2014 05:15 AM PST


 
Rupanya Nik Aziz pun tak faham isu Pok Nik kena ingat, orang susah nak faham tulah orang bodoh sebenarnya! 

Tak faham atau buat-buat tak faham untuk mempertahankan 'Ulama' 'Kenapa paksa orang uzur hadir mesyuarat' mk -


17 Nov 2014 

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat membidas tindakan pemimpin DAP yang mempersoalkan kegagalan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hadir ke mesyuarat 

Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.Beliau berkata perkara berkenaan sepatutnya tidak dipersoalkan kerana Abdul Hadi (kiri) mempunyai alasan tersendiri tidak dapat berbuat demikian. 

"Dia (Abdul Hadi) tidak datang mesyuarat disebabkan malas atau uzur? dia uzur. Kenapa paksa orang uzur hadir mesyuarat. "Kerja 'orang bodoh' ini (mempersoalkan ketidakhadiran Hadi)," katanya kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya di Pulau Melaka semalam. 

Sebelum ini, Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP meluluskan resolusi bagi mendesak Abdul Hadi hadir ke mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat. 

Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng berkata Abdul Hadi perlu hadir bagi memastikan Pakatan Rakyat, gabungan PKR, DAP serta PAS, berdaya maju dan mendapat keyakinan pengundi. 

Guan Eng secara terbuka turut menggesa Abdul Hadi hadir dalam mesyuarat berkenaan selepas beberapa bulan presiden Pas itu gagal berbuat demikian. 


Posted by mountdweller 

Engkar Keputusan Mesyuarat: Sapa Bodoh Ni Pok Nik? Rupanya Nik Aziz pun tak faham isu Pok Nik kena ingat, orang susah nak faham tulah orang bodoh sebenarnya! Tak faham atau buat-buat tak faham untuk mempertahankan 'Ulama' 'Kenapa paksa orang uzur hadir mesyuarat' mk - 8:00AM - 17 Nov 2014 Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat membidas tindakan pemimpin DAP yang mempersoalkan kegagalan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hadir ke mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.Beliau berkata perkara berkenaan sepatutnya tidak dipersoalkan kerana Abdul Hadi (kiri) mempunyai alasan tersendiri tidak dapat berbuat demikian. "Dia (Abdul Hadi) tidak datang mesyuarat disebabkan malas atau uzur? dia uzur. Kenapa paksa orang uzur hadir mesyuarat. "Kerja 'orang bodoh' ini (mempersoalkan ketidakhadiran Hadi)," katanya kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya di Pulau Melaka semalam. Sebelum ini, Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP meluluskan resolusi bagi mendesak Abdul Hadi hadir ke mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat. Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng berkata Abdul Hadi perlu hadir bagi memastikan Pakatan Rakyat, gabungan PKR, DAP serta PAS, berdaya maju dan mendapat keyakinan pengundi. Guan Eng secara terbuka turut menggesa Abdul Hadi hadir dalam mesyuarat berkenaan selepas beberapa bulan presiden Pas itu gagal berbuat demikian. Posted by mountdweller

Make Money at : http://bit.ly/adflywin

Tak Sampai 24 Jam, Sampah Depan Rumah Ibu MB Bersih

Posted: 17 Nov 2014 04:30 AM PST

Tak sampai 24 jam, sampah depan rumah ibu MB bersih SHAH ALAM 11 NOV: Kawasan depan rumah ibu Dato' Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali di Klang Gate, Ampang kembali dibersihkan tidak sampai 24 jam selepas gambar sampah di lokasi berkenaan dimuat naik di Facebook.

Hari ini, kawasan itu bukan sahaja sudah dibersih, tetapi turut diletakkan pasu bunga besar supaya sampah tidak dibuang lagi.

Memetik laman Facebook Hamsah Ampang, beliau memuat naik gambar keadaan di hadapan rumah ibu Mohamed Azmin itu.

"Tindakan pantas pihak berkuasa tempatan untuk mengatasi masalah pembuangan sampah haram," tulisnya merujuk kepada situasi itu.

Sebelum ini, Mohamed Azmin berikrar menjadikan negeri itu bebas sampah dalam masa tiga bulan.

Beliau turut memberikan nombor telefonnya supaya orang awam dapat membuat aduan langsung berkenaan isu terbabit. -selangorku

The issue On Illegal Immigrants In Sabah Still Stays ??

Posted: 17 Nov 2014 03:45 AM PST

Pairin special committee on Report of RCI on Illegal Immigrants in Sabah (RCIIIS) the latest chapter of the 40-year Great Betrayal of Sabahans as it is proof of continued lack of political will with solution of long-standing problem completely out of sight

On Saturday, the Prime Minister, Datuk Seri Najib Razak finally announced that the Cabinet at its Friday meeting on November 14, 2014 decided that the Report of the Royal Commission of Inquiry into illegal immigrants in Sabah (RCIIIS) will be made public by the beginning of next month and that a special committee headed by the Sabah Deputy Chief Minister Tan Sri Joseph Pairin Kitingan would be formed to look into the findings and compile recommendations.

Although Najib's announcement was hailed by Barisan Nasional leaders in Sabah, the formation of the Pairin special committee on RCIIIS is only the latest chapter in the 40-year Great Betrayal of Sabahans as it is proof of the continued lack of political will to resolve the long-stand problem with the solution of a problem which had spanned over two generations completely out of sight!

At the opening of the 29th PBS congress in Kota Kinabalu yesterday, Joseph Pairin Kitingan said the people have high hopes for the Federal Government to put to rest the long-standing issue of illegal immigrants in Sabah and many were looking forward to learn about the findings by the RCIIIS and the solutions to the issue.

He said: "Effective implementation is needed, including stern enforcement. It also requires a strong political will. We need to eradicate the perception among illegals that they have the right to encroach on Sabah."

Fat hopes indeed, as such political will are completely absent, or it would not have taken some seven months before publication of the Report of the RCIIIS.

Dare Pairin state when he expects the long-standing problem of illegal immigrants in Sabah to be resolved? In 2015, 2016, 2017, before or after the 14th General Elections, 2018, 2019 or even 2020?



The Report of the RCIIIS was submitted to the Federal Government on May 14, and the Cabinet decided exactly six months later on Nov. 14 to make public the Report the following month.

Can the Prime Minister explain what the Cabinet or the Federal Government did in the six months from May 14 to Nov. 14 with regard to the Report of the RCIIIS?


Did the Cabinet or Federal Government just sit on the Report doing nothing, hoping that everybody would forget about it, but when they found that the people of Sabah, in particular Pakatan Rakyat State Assembly representatives and MPs, both from Sabah and Malaysia, continue to demand publication of the Report of the RCIIIS, they have no choice after a six-month procrastination but to promise to make it public?

Will the Pairin special Committee on the Report of the RCIIIS take some more months and years before submitting its recommendations, which will take some more months and years before they are made public, to be followed by new combinations and permutations of the art of procrastination – dragging a 40-year Great Betrayal of Sabah into a 50-year Great Betrayal of Sabah?

Pairin said his party had called for the formation of the RCI since it was established in 1985. 


The very fact that the Barisan Nasional Federal Government is not prepared to immediately make public the Report of the RCIIIS when it was received on May 14, and to announce acceptance of its recommendations with the formation of an implementation committee, is the most potent proof that the Barisan Nasional, whether at the Federal or Sabah state level, continues to be afflicted by a total absence of political will to resolve the long-standing issue of illegal immigrants in Sabah which have made true Sabahans aliens in the Land Below the Wind.

It is sad but true that the end game to the 40-year Great Betrayal of Sabah is not yet in sight.
Print Friendly
This entry was posted on Monday, 17 November 2014,

Azmin Ali pertahan Hadi Awang

Posted: 17 Nov 2014 03:00 AM PST

 

PKR melihat isu Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang dikatakan sering ponteng mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat (PR) bukan isu besar, kata Mohamed Azmin Ali.

Timbalan presiden PKR itu berkata, ketiadaan pemimpin tertinggi dalam mesyuarat Majlis Presiden dan Majlis Pimpinan PR tidak menjejaskan hubungan baik antara tiga parti itu.

"Saya percaya hal ini boleh diselesaikan secara baik dalam PR.

"Saya tidak melihat ia sebagai satu isu besar. Hadi dan pimpinan PAS memberikan komitmen positif dalam Pakatan sehingga menghasilkan kejayaan dalam pilihan raya umum," katanya kepada pemberita di Gombak, Selangor hari ini.

DAP dan PAS sebelum ini dilihat sering berbalah apabila menyentuh soal kehadiran Hadi dalam mesyuarat PR.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) parti itu meluluskan resolusi mendesak agar ahli Parlimen Marang itu hadir ke mesyuarat PR.

Manakala Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali yang kecewa dengan kenyataan DAP turut mengungkit isu sama apabila mendakwa ketua menteri Pulau Pinang itu juga sejak 2008 lebih kerap ponteng mesyuarat berbanding Hadi.

Katanya, kebiasaannya, sebarang perbezaan pandangan akan dibincang bagi mencari penyelesaian dan tidak dianggap masalah dalaman.

Malah beliau menegaskan hubungan antara PKR, DAP, dan PAS semakin kukuh dalam PR.

"Sekiranya ada pandangan yang berbeza, kita akan selalu bincang dalam Majlis Presiden PR, tradisi ini cukup sihat dan akan diteruskan," katanya.

Minggu lalu, Hadi berkata beliau tidak hadir mesyuarat kerana tidak sihat sehingga susut badan berbanding sebelumnya.

"Rasa tak berapa sihat sikit sejak akhir-akhir ini. Suara pun tak berapa nak keluar," katanya dipetik laporan Harakahdaily pada 10 November lalu.

Mei lalu, Hadi dirawat di hospital di Istanbul, Turki setelah mengalami masalah pernafasan ketika dalam rangka menghadiri program di sana.

Beliau kemudian terpaksa berehat hampir sebulan di sana ekoran keadaan kesihatannya. – TMI
 
 
Batu Vs Kayu

Kedah rancang enam projek utama dalam RMK-11

Posted: 17 Nov 2014 02:22 AM PST

 
Monday, November 17, 2014.  Kedah rancang enam projek utama dalam RMK-11  ALOR SETAR - Kerajaan Negeri Kedah merancang enam projek utama dalam Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11) yang mampu memacu pembangunan dan kemajuan negeri ini.  Projek pemangkin itu ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim (KXP), Bandaraya Aero Kedah (Kedah Aerocity), Lebuhraya Sungai Petani-Kedah Inner Expressway (SPIKE), Bandaraya Getah Kedah (Kedah Rubber City), Taman Sains dan Teknologi Kedah (Kedah Science and Technology Park) dan Bandaraya Sains Perubatan Kedah (Kedah Medical Science City).  Semasa membentangkan Bajet Kedah 2015 bertema Ekonomi Modal Memakmurkan Rakyat, Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Tun Dr Mahathir berkata walaupun pelaksanaan projek-projek itu dijangka bermula dalam RMK-11, namun kerajaan negeri sudah mengambil tindakan awal untuk menyiapkan prasarana mulai tahun hadapan.  Menurutnya cadangan pembinaan KXP dilihat amat penting untuk memainkan peranan sebagai pintu masuk dan keluar aktiviti perdagangan wilayah utara walaupun Kedah sudah mempunyai Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim Alor Setar dan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.  "Ini dikuatkan dengan justifikasi yang diterima ramai. Kesesakan trafik di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang diakui menjadi lebih kritikal beberapa tahun lagi dan akan mengalami pertumbuhan semakin pesat dalam masa tiga tahun akan datang bagi pengendalian penumpang. - Bernama ALOR SETAR - Kerajaan Negeri Kedah merancang enam projek utama dalam Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11) yang mampu memacu pembangunan dan kemajuan negeri ini.

Projek pemangkin itu ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim (KXP), Bandaraya Aero Kedah (Kedah Aerocity), Lebuhraya Sungai Petani-Kedah Inner Expressway (SPIKE), Bandaraya Getah Kedah (Kedah Rubber City), Taman Sains dan Teknologi Kedah (Kedah Science and Technology Park) dan Bandaraya Sains Perubatan Kedah (Kedah Medical Science City).

Semasa membentangkan Bajet Kedah 2015 bertema Ekonomi Modal Memakmurkan Rakyat, Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Tun Dr Mahathir berkata walaupun pelaksanaan projek-projek itu dijangka bermula dalam RMK-11, namun kerajaan negeri sudah mengambil tindakan awal untuk menyiapkan prasarana mulai tahun hadapan.

Menurutnya cadangan pembinaan KXP dilihat amat penting untuk memainkan peranan sebagai pintu masuk dan keluar aktiviti perdagangan wilayah utara walaupun Kedah sudah mempunyai Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim Alor Setar dan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.

"Ini dikuatkan dengan justifikasi yang diterima ramai. Kesesakan trafik di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang diakui menjadi lebih kritikal beberapa tahun lagi dan akan mengalami pertumbuhan semakin pesat dalam masa tiga tahun akan datang bagi pengendalian penumpang. - 

Bernama

KedahLanie.

Cameron Highlands Lubuk rasuah? Penguat Kuasa Terima Sehingga RM50,000 sebulan?

Posted: 17 Nov 2014 02:00 AM PST


KUALA LUMPUR 15 Nov. – Pemberian rasuah antara RM5,000 hingga RM50,000 kepada segelintir pegawai dan anggota agensi penguat kuasa didakwa menjadi punca kebanjiran pendatang asing tanpa izin di Cameron Highlands.

Satu sumber mendakwa, kawasan tanah tinggi itu yang boleh dikategorikan sebagai 'lubuk rasuah' bagi sesetengah anggota dan pegawai penguat kuasa itu diberikan secara bulanan serta berbeza mengikut jawatan.

"Anggota berpangkat rendah dipercayai menerima kira-kira RM5,000 hingga RM10,000, manakala pegawai atasan pula menerima antara RM30,000 hingga RM50,000.

"Sogokan yang diterima penguat kuasa di daerah ini bukan sahaja setakat menyembunyikan premis judi tetapi membiarkan warga asing mengusahakan ladang haram, menjalankan penerokaan tanah haram serta memandu lori tanpa lesen dan cukai jalan," katanya kepada Mingguan Malaysia.

Sumber itu turut mendakwa, selain menyembunyikan kegiatan haram, penguat kuasa terlibat turut memperoleh keuntungan hasil tanaman di kawasan tanah yang diteroka secara haram oleh warga asing.

"Anggota agensi penguat kuasa tersebut akan mencari tapak kebun haram dan disewakan serta diusahakan warga asing. Jika purata keuntungan bulanan yang diperoleh RM50,000, anggota itu akan menerima RM25,000 sebagai upah serta dibenarkan mengambil hasil tanaman sesuka hati.

"Malah, anggota penguat kuasa terbabit juga melindungi warga asing yang tidak mempunyai sebarang permit dengan syarat mereka perlu membayar wang perlindun–gan RM100 hingga RM200 setiap bulan," katanya.

Sumber mendakwa, berikutan sikap tidak amanah segelintir anggota agensi penguat kuasa tersebut ia mengakibatkan operasi membanteras pendatang asing tanpa izin (PATI) di Cameron Higlands sering gagal kerana maklumat tindakan itu sudah dibocorkan lebih awal.

Tindakan itu kata sumber tersebut menyebabkan majoriti penduduk tanah tinggi berkenaan tidak yakin operasi oleh pihak berkuasa bagi menangkap PATI akan berjaya biarpun ia melibatkan pelbagai agensi.

"Apa yang penting sebelum operasi dijalankan, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu mengambil tindakan tegas terhadap anggota dan pegawai penguat kuasa terlibat kerana selagi mereka wujud selagi itulah apa juga tindakan bagi memulihkan keadaan di Cameron Highlands tidak akan berhasil,'' katanya. Sumber : Utusan Malaysia


POST BY : BLOG TAUHU SUMBAT

Tuang Hj Hadi Harus Berundur..!!

Posted: 17 Nov 2014 01:15 AM PST


 
Salinan memo ini datangnya dari Dewan Ulama PAS Kedah kepada Tuang Hj Hadi yang mahukan Ustaz Azizan diganti.

Tapi memo ini dinyahkan sebegitu sahaja oleh Tuang Hj Hadi. Beliau terlalu angkuh dengan keputusan sendiri sehinggakan pendapat dan pandangan orang lain langsung tidak di guna pakai.

Keputusan sendirian bukanlah perkara baru. Mengikut RIWAYAT SAHIH sejurus mendapat memo ini, Tuang Haji Hadi terus mengoyak, membuangnya dan membakul sampahkan memo itu seolah tiada nilai. Memaparkan betapa barannya beliau di dalam menguruskan kemelut yang berlaku di Kedah.

Segelintir (bukan semua) PAS Terengganu mengalami budaya sindrom kalah terus menerus lebih baik jika pendapat mereka tidak di guna pakai. Sikap tidak berpuas hati di kesemua hal di dalam PAS memuncak sehinggakan orang lain perlu akur hanya mengikut telunjuk mereka.

Sikap asobiyah kenegerian yang dangkal cuba di praktikkan kedalam negeri lain yang memiliki struktur budaya sosial yang berbeza. Cuba singkap kembali budaya Takfiri (kafir mengkafir/lebel-melebel). Sembahyang/Solat 2 imam.

Semuanya berpunca dari pemimpin Terengganu. 1985~ Isu CCC yang cuba di perkenalkan oleh Tuan Guru Hj Yusof Rawa/Ust Fadhil Noor mendapat tentangan sengit di dalam Muktamar terutama daripada perwakilan/Jawatankuasa Pas Pusat Terengganu.

Tuan Guru Hj Yusof Rawa bingkas mempertahankan tindakan beliau. 1990

~ Sekali lagi pimpinan Pas Terengganu bangkit mempersoalkan soal penyatuan Angkatan Perpaduan Ummah bersama Semangat 46 pada ketika itu.

Kekuatan daya hujahan Ust Fadhil Noor dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz berjaya menyangkalkan desakan mereka. 1999

~ Isu ahli bersekutu untuk bukan Islam berada bersama Pas. Pemimpin Pas Terengganu melakukan road show untuk menafikan keperluan kerjasama bersama orang bukan Islam (Non-Muslim).

Akhirnya kesungguhan Dr Mujahid Yusof Rawa berjaya di dalam isu tersebut sehingga tertubuhnya Kelab Himpunan Penyokong Pas yang kini bergelar Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP). 2008

~ Timbul isu Kerajaan Perpaduan yang cuba di sarankan oleh Presiden PAS Tuang Hj Hadi.

Beliau sehingga kini cuba untuk membawa keluar Pas keluar dari PR untuk membentuk Pakatan bersama Umno dengan alasan perlunya Kerajaan Islam itu Melayu dan Melayu itu Islam.

Sikap rasis ini bukanlah perkara baru di dalam Pas malah cubaan untuk mengawal minda golongan bawahan mengikut acuan sendiri masih berleluasa.

Politik baru harus segar bahawa keperluan untuk menghadapi Umno-BN memerlukan kerjasama pelbagai parti. Ini cuba di nafikan.

Sudah tibalah masanya Tuang Hj Hadi berundur sebelum datangnya masa kehancuran yang semakin parah/berluasa di dalam Pas. Pas kini tidak lagi seperti dahulu ketika di bawah pimpinan Ust Fadhil Noor.

Tuang Hj Hadi sebenarnya telah gagal membuat penyatuan secara berhikmah di dalam Pas. Hanya retak menanti belah.

Tuang Hj Hadi Harus Berundur..!! ~ Rakyat Bangkit

al-Husseyn.
Monday, November 17, 2014 Tuang Hj Hadi Harus Berundur..!! Salinan memo ini datangnya dari Dewan Ulama PAS Kedah kepada Tuang Hj Hadi yang mahukan Ustaz Azizan diganti. Tapi memo ini dinyahkan sebegitu sahaja oleh Tuang Hj Hadi. Beliau terlalu angkuh dengan keputusan sendiri sehinggakan pendapat dan pandangan orang lain langsung tidak di guna pakai. Keputusan sendirian bukanlah perkara baru. Mengikut RIWAYAT SAHIH sejurus mendapat memo ini, Tuang Haji Hadi terus mengoyak, membuangnya dan membakul sampahkan memo itu seolah tiada nilai. Memaparkan betapa barannya beliau di dalam menguruskan kemelut yang berlaku di Kedah. Segelintir (bukan semua) PAS Terengganu mengalami budaya sindrom kalah terus menerus lebih baik jika pendapat mereka tidak di guna pakai. Sikap tidak berpuas hati di kesemua hal di dalam PAS memuncak sehinggakan orang lain perlu akur hanya mengikut telunjuk mereka. Sikap asobiyah kenegerian yang dangkal cuba di praktikkan kedalam negeri lain yang memiliki struktur budaya sosial yang berbeza. Cuba singkap kembali budaya Takfiri (kafir mengkafir/lebel-melebel). Sembahyang/Solat 2 imam. Semuanya berpunca dari pemimpin Terengganu. 1985~ Isu CCC yang cuba di perkenalkan oleh Tuan Guru Hj Yusof Rawa/Ust Fadhil Noor mendapat tentangan sengit di dalam Muktamar terutama daripada perwakilan/Jawatankuasa Pas Pusat Terengganu. Tuan Guru Hj Yusof Rawa bingkas mempertahankan tindakan beliau. 1990~ Sekali lagi pimpinan Pas Terengganu bangkit mempersoalkan soal penyatuan Angkatan Perpaduan Ummah bersama Semangat 46 pada ketika itu. Kekuatan daya hujahan Ust Fadhil Noor dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz berjaya menyangkalkan desakan mereka. 1999~ Isu ahli bersekutu untuk bukan Islam berada bersama Pas. Pemimpin Pas Terengganu melakukan road show untuk menafikan keperluan kerjasama bersama orang bukan Islam (Non-Muslim). Akhirnya kesungguhan Dr Mujahid Yusof Rawa berjaya di dalam isu tersebut sehingga tertubuhnya Kelab Himpunan Penyokong Pas yang kini bergelar Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP). 2008~ Timbul isu Kerajaan Perpaduan yang cuba di sarankan oleh Presiden PAS Tuang Hj Hadi. Beliau sehingga kini cuba untuk membawa keluar Pas keluar dari PR untuk membentuk Pakatan bersama Umno dengan alasan perlunya Kerajaan Islam itu Melayu dan Melayu itu Islam. Sikap rasis ini bukanlah perkara baru di dalam Pas malah cubaan untuk mengawal minda golongan bawahan mengikut acuan sendiri masih berleluasa. Politik baru harus segar bahawa keperluan untuk menghadapi Umno-BN memerlukan kerjasama pelbagai parti. Ini cuba di nafikan. Sudah tibalah masanya Tuang Hj Hadi berundur sebelum datangnya masa kehancuran yang semakin parah/berluasa di dalam Pas. Pas kini tidak lagi seperti dahulu ketika di bawah pimpinan Ust Fadhil Noor. Tuang Hj Hadi sebenarnya telah gagal membuat penyatuan secara berhikmah di dalam Pas. Hanya retak menanti belah. Tuang Hj Hadi Harus Berundur..!! ~ Rakyat Bangkit

Make Money at : http://bit.ly/adflywin

" Pendedahan Mengejutkan. Rupanya Setiap Pembelian Tiket MAS Antarabangsa Menyumbang Kepada Kos Hidangan Arak "

Posted: 17 Nov 2014 12:30 AM PST


KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat minggu lalu dikejutkan dengan pemakluman bahawa harga setiap tiket yang dibeli penumpang adalah termasuk dengan kos hidangan yang disediakan dalam pesawat MAS termasuk arak.

Perkara itu dimaklumkan Timbalan Menteri Pengangkutan Malaysia, Datuk Abdul Aziz Kaprawi sebagai menjawab soalan Khalid Abdul Samad (PAS-Shah Alam) yang bertanyakan sama ada minuman keras diberi secara percuma atau sebaliknya.

"Tuan Pengerusi, memang apabila kita membeli tiket kapal terbang, maka ia termasuk dengan hidangan yang disediakan dalam kapal terbang," katanya.

Jawapan itu mengundang satu lagi kekhuatiran daripada Khalid yang mendakwa ia bermakna setiap orang yang membeli tiket MAS adalah bersubahat menyumbang kepada kos hidangan arak, sekalipun tidak meminumnya.

"Jadi maknanya tiket yang saya beli saya subsidikan air arak untuk orang. Ini yang tidak betul ini.

"Saya rasa kebanyakan daripada syarikat-syarikat penerbangan antarabangsa kalau ada penumpang yang hendak minta arak ini pun kena bayar. Kalau tidak, akhirnya sama ada kita sedar atau tidak, kita bersubahat," katanya.

Dalam pada itu Mohamed Hanipa bin Maidin (PAS-Sepang) mendakwa isu hidangan arak ini adalah lebih kepada kuasa menteri.

Menurutnya, jika menteri boleh memberi arahan dan kata putus, ia boleh diselesaikan dengan mudah.

"Saya rasa dari segi isu menghidang arak ini, dia lebih kepada kuasa Menteri. Menteri ada kuasa. Kalau Menteri boleh bagi arahan, saya rasa tidak ada masalah.

"Saya mendengar jawapan Menteri ini, kita makin takut. Kita ingat selama ini tiket itu tidak ada kena-mengena dengan pembelian arak.

"Yang Berhormat Menteri menyebabkan orang Islam yang mendengar jawapan itu menjadi takut hendak naik MAS lagi dah. Maknanya kita ada saham pula. Selama ini kita tak jangka benda macam ini berlaku," katanya.

Abdul Aziz bagaimanapun berkata MAS sedang dalam proses penstrukturan semula dan akan membuat model perniagaan baharu yang mungkin akan menukar sistem sedia ada yang dipertikai itu.

Terdahulu, isu pakaian menutup aurat oleh pramugari dan hidangan arak di dalam pesawat MAS dibangkitkan oleh Ahmad Marzuk Shaary (PAS-Bachok) ketika membahaskan Bajet 2015 peringkat Kementerian Pengangkutan.

Marzuk meluahkan kekecewaan terhadap jawapan pihak kementerian yang mendakwa hidangan alkohol dalam pesawat sebagai meraikan kepelbagaian pelanggan dan kehendak pelanggan antarabangsa.

"Kalaulah ini sebagai hujahnya, maka apa akan jadi kepada orang yang duduk di sebelah penumpang yang minum minuman keras yang akhirnya mabuk dan mengganggu penumpang sebelah yang tidak minum minuman keras.

"Kita bukan hendak menafikan privasi penumpang-penumpang non Muslim yang menaiki pesawat-pesawat antarabangsa ini. Akan tetapi kalaulah privasi mereka diutamakan, bagaimana pula dengan privasi kita?" soal beliau.

Pandangan oleh ahli-ahli parlimen PAS itu turut disokong aleh ahli-ahli parlimen Umno termasuk Datuk Abdul Rahman Mohamad (BN-Lipis), Datuk Ahmad Jazlan bin Yaakub (BN-Machang) dan Datuk Ikmal Hisham Abdul Aziz (BN-Tanah Merah).

Kesemua mereka bersetuju agar hidangan arak dihentikan dan pakaian pramugari ditetapkan supaya menutup aurat.

Timbalan Menteri, Datuk Ab. Aziz Kaprawi dalam penggulungannya berkata beliau akan mengambil maklum akan perkara-perkara yang dibangkitkan termasuk tiket yang siap dengan makanan yang sudah lama diamalkan.


"Maka sebab itu saya yakin dengan penstrukturan MAS nanti, ia akan membuat pendekatan new business model yang lebih rapi dan lebih Islamik," katanya. http://www.harakahdaily.net

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT