Nuffnang

Pengikut

ZAKRI ALI

0
sumber :-

ZAKRI ALI


TERKINI & PANAS ! - DNA Lelaki Y Bukan Milik Anwar.. Ini Buktinya

Posted: 29 Oct 2014 11:00 PM PDT


Profil DNA "Lelaki Y" yang dijumpai dalam rektum Mohd Saiful Bukhari Azlan bukan milik pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mahkamah Persekutuan diberitahu pada Rabu.

Dalam hujahnya di hadapan lima panel hakim yang diketuai Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria, Sangeet Kaur Deo berkata tiada bukti sama sekali untuk mengaitkan "Lelaki Y" dengan Anwar.

Beliau menjelaskan tiada seorang pegawai polis yang bertugas di lokap melihat Anwar menggunakan tiga barangan -- berus gigi, tuala Good Morning dan botol air mineral - yang telah diberikan kepadanya oleh pihak polis ketika beliau ditahan semalaman dari 16 Julai 2008 hingga 17 Julai 2008.

Sangeet berkata seorang pegawai polis memberitahu mahkamah bahawa dia hanya mendengar bunyi seolah-olah Anwar memberus giginya.

"Dia melihat Anwar menggunakan tandas sel tetapi dia tidak melihat perayu (Anwar) memberus gigi," katanya.

Oleh itu, beliau berkata, adalah tidak mungkin untuk menghubungkan profil DNA 'Lelaki Y' untuk Anwar kerana ia boleh menjadi sesiapa sahaja.

Ketika ditanya Hakim Arifin sama ada terdapat orang lain dalam sel itu, Sangeet berkata Anwar adalah penghuni tunggal.

Beliau berhujah bahawa pihak pendakwaan hanya bergantung kepada keterangan mengikut keadaan bahawa Anwar telah menggunakan barangan itu, bagaimanapun, pegawai polis tidak pernah melihat Anwar menggunakannya.

"Keterangan mengikut keadaan biasanya bergantung kepada bila tidak ada keterangan langsung. Tetapi dalam kes ini, kita mempunyai saksi yang melihat perayu tidak menggunakan barang-barang itu," katanya.

Namun, Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Abdull Hamid Embong menjelaskan bahawa dalam undang-undang, keterangan mengikut keadaan boleh digunakan, tidak semestinya hanya mengarahkan keterangan, ia boleh menjadi kedua-duanya. ~bernama


Addin.

Tan Sri Ram Gopal: "Jude Pereira Tidak Mengikut Prosedure Sebenar."

Posted: 29 Oct 2014 10:30 PM PDT


Photo: #LIWAT2 10.20am: Ram berkata, tiada sebab untuk Jude membuka semula spesimen apabila kembali ke pejabat kerana ia ditutup secara berhati-hati oleh doktor HKL.  Jude, tambahnya, membuka P27 (beg plastik mengandungi sampel daripada Saiful).
#LIWAT2 10.20am: Ram berkata, tiada sebab untuk Jude membuka semula spesimen apabila kembali ke pejabat kerana ia ditutup secara berhati-hati oleh doktor HKL.
Jude, tambahnya, membuka P27 (beg plastik mengandungi sampel daripada Saiful).


"Ia (sampel) mungkin dikompromi," katanya.

"Bagaimanapun, Mahkamah Rayuan mempertahankannya dengan berkata Jude mengikuti Perintah Tetap Ketua Polis Negara (IGSO).

Ram berkata, Jude ditanya berhubung IGSO dan pegawai penyiasat setuju bahawa dia tidak mengikutinya dengan teliti.




"Dia tutup semua bekas dan letakkannya secara berasingan dalam beg plastik berbeza dan tutup setiap beg plastik dan masukkan dalam beg plastik lebih besar (P27), yang ditutup sekali lagi."

10.07am: Ram Karpal berkata, saksi pakar pasukan pembelaan dalam perbicaraan setuju bahawa 18 alel itu patut dilaporkan.

"18 alel itu bukan milik 'Lelaki Y'."

Katanya, sampel-sampel itu mungkin dicemari DNA pihak ketiga yang diuruskan oleh pegawai penyiasat Jude Periera.

Seah, jelasnya, menerima sampel (Saiful) dan juga seluar dan seluar dalam daripada Pereira pada 30 Jun dan 1 Julai 2008, yang kemudian menemui kesan air mani pada B5, B7, B8 dan B9.

Ikuti laporan secara LANGSUNG bersama Malaysiakini: http://www.malaysiakini.com/news/278966

VIDEO - Lihat Pembohongan Najib......

Posted: 29 Oct 2014 09:45 PM PDT




Meh sini sat, macai -macai Zulkifli Kulum!

Posted: 29 Oct 2014 09:00 PM PDT

 
 Aku ingat Nik Abduh dari PAS tu saja yang dah jadi macai Perkasa.... Rupa-rupanya member dari PKR pun ada juga.... hairanlah juga aku bila jengok blog ini - penyokong kuat PR suatu ketika dulu, tapi dah jadi macai Zulkifli Kulum pula dah. 

Ini semua gara-gara marahkan kepada Anwar dan terlalu kasihkan MB lama si Khalid Ibrahim.... alahai... takkanlah sampai macam tu punya bingai sampai dah tak kenal mana musuh dan mana kawan...Ni aku ada cerita untuk kamu  macai-maci Perkasa hazamkan!


(Malay Mail Online) - Sokongan untuk pelantikan kontroversi Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai peguam utama membela Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam berprofil tinggi liwat rayuan yang terakhir itu datang dari sumber yang tidak dijangka pada hari ini, sebagai peguam yang diupah oleh kerajaan untuk membawa pihak pendakwaan itu berkata tidak ada yang salah dengan seorang hakim bersara berdiri di sisi lain daripada Bar lagi. 

Peguam swasta terkemuka Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah memberitahu pemberita bahawa Anwar mempunyai hak untuk memilih sesiapa yang dia ingin menjadi peguam, termasuk bekas hakim, dan menambah bahawa Gopal juga mempunyai kebebasan untuk menerima pekerjaan. 


 "Saya tidak fikir kita boleh menyekat sesiapa termasuk seorang bekas hakim. Ia adalah pilihannya. 

 "Malah, Ketua Hakim Negara telah membuat komen mengenai perkara ini, tidak ada sekatan di sini," kata Muhammad Shafee di Istana Kehakiman di Putrajaya, selepas Mahkamah Persekutuan mendengar rayuan Anwar terhadap sabitan liwat ditangguhkan  ke esok (hari ini).
 
 
al-Husseyn

Zul Noordin Ketuai Peguam Anti-Anwar Desak Tindakan Terhadap Bekas Hakim Gopal Sri Ram

Posted: 29 Oct 2014 08:38 PM PDT

Sekumpulan peguam hari ini meneruskan tuntutan agar Majlis Peguam membuat ketetapan berhubung bekas hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Seri Gopal Sri Ram yang bertindak sebagai peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kes rayuan Liwat II.

Peguam terbabit, termasuk bekas naib presiden PERKASA, Datuk Zulkifli Noordin dan peguam pro-Akta Hasutan, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz, membangkitkan ketetapan Majlis Peguam sebelum ini bahawa hakim kanan yang bersara tidak boleh bertindak sebagai peguam di mahkamah.


YAA Tan Sri Gopal Sri Ram


Mohd Khairul sebelum ini mencadangkan pembentukan Majlis Peguam alternatif kerana badan sedia ada itu didakwanya mengambil sikap bersimpati dengan pembangkang.

"Tidak elok jika Majlis Peguam menggunakan dua prinsip berbeza apabila Anwar Ibrahim terlibat dan kewibawaan profesyen guaman pastinya tercalar dengan tindakan hipokrit seperti ini," kata peguam berkenaan dalam satu kenyataan bersama.

Gopal Sri Ram semalam bertindak mengetuai barisan peguam Anwar dan mengemukakan penghujahan untuk pembelaan ketua pembangkang itu di Mahkamah Persekutuan.

Kumpulan peguam itu seterusnya menggesa Majlis Peguam meneliti isu tersebut serta mereka kerana ia akan memberi kesan ke atas imej badan berkenaan.

"Presiden Majlis Peguam tersebut mendiamkan diri yang boleh disifatkan sebagai tindakan hipokrit, dalam isu tindakan Gopal Sri Ram.

"Majlis Peguam gagal mematuhi ketetapannya sendiri dalam hal ini. Tindakan Majlis Peguam berdiam diri bercanggah dengan komitmennya untuk menegakkan keadilan tanpa takut atau memihak.

Para peguam yang menandatangani kenyataan bersama itu termasuk Faidhur Rahman Abdul Hadi, Azril Mohd Amin, Mohammad Yahya Zakaria dan Farah Nadiah Zainuddin.

Ia turut disokong oleh Zamzuri Mohamed Tahir, Ahmad Soffian Mohd Sheriff, Suhaimi Adnan dan Nadiah Hanum Md Nadzri.

Dalam ketetapannya, Majlis Peguam menggariskan prinsip bahawa hakim kanan dari mahkamah tinggi tidak harus bertindak sebagai peguam dalan pendegaran mahkamah, dan ini diamalkan sejak berdekad lamanya.

Badan tersebut menegaskan perkara itu dalam resolusinya susulan tindakan sekumpulan enam orang hakim yang bersara, yang menulis surat kepada Majlis Peguam untuk menyatakan kebimbangan mereka.

Sementara itu, setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng ketika ditemui di Istana Kehakiman selepas menghadiri prosiding rayuan tersebut berkata beliau bersetuju dengan resolusi Majlis Peguam.

Bagaimanapun, pelantikan Gopal Sri Ram adalah keputusan peribadi ketua pembangkang itu, katanya.


"Secara peribadi, saya hormati resolusi Majlis Peguam, tapi saya fikir terpulang pada Anwar untuk buat keputusan," katanya.

Para peguam Anwar, N Surendran dan Eric Paulsen turut mempertahankan pelantikan Gopal yang menurutnya tidak menjadi masalah kerana Mahkamah Persekutuan sebelum ini telahpun membuat ketetapan bahawa bekas hakim itu boleh bertindak sebagai peguam.

Surendan dan Paulsen memberi alasan bahawa Gopal selaku bekas hakim mahkamah persekutuan tidak mewakili Anwar di mahkamah yang lebih rendah tetapi yang setara dengan tahapnyna.

"Ini adalah Makamah Persekutuan, mahkamah tertinggi di negara ini," katanya.

- mkini

Manusia yang selalu lupa akan Kekuasaan Allah SWT:




Layak Kah Seorang Yang Bergelar Ustaz Hadir Perkahwinan Pemfitnah VS Mulut Longkang ?

Posted: 29 Oct 2014 08:15 PM PDT

Ustaz Nasharuddin Mat Esa Bersekongkol Dengam Pemfitnah ?
Ustaz Nasharuddin Mat Esa Bersekongkol Dengam Pemfitnah ?





 

Doa Dari Seorang Isteri.....

Posted: 29 Oct 2014 07:30 PM PDT


"Sesekali kami tidak akan berundur, tohmahan dan fitnah tidak akan melemahkan kami. 

"Komitmen kami untuk terus berjuang demi rakyat…walau kami terpaksa lalui rintangan yang amat pahit ".

Kami sudah lali dengan tuduhan dan serangan yang dilakukan terhadap keluarga, terutama suami.

Serangan tersebut katanya tidak berhenti, sejak dahulu hingga sekarang dan beliau hanya berserah kepada Allah S.W.T supaya diberi kekuatan.

"Pelbagai tuduhan dibuat ke atas kami terutamanya ke atas Anwar. Kami sudah lali dengan tuduhan dan serangan-serangan begini.

"Kami cuma boleh minta bantuan Allah dan minta kami boleh atasinya,".



Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail
(Mahkamah Persekutuan Putrajaya)
 

JUMAAT PENENTU ANWAR, AYUH RAIKAN KEMENANGAN !!

Posted: 29 Oct 2014 06:47 PM PDT

 
TAHNIAH kepada rakan-rakan yang terus komited melawan kezaliman.  Dua hari yang lalu, Anwar tidak keseorangan di Mahkamah Istana Kehakiman Putrajaya.  Majoriti anak-anak muda dari berbagai lapisan turun bersolidariti buat tokoh reformasi ini yang dibicarakan di dalam kes fitnah Liwat II.

Waktu bekerja dua hari yang lalu dengan cuaca di sebelah petang dua hari berturut-turut hujan agak lebat, mereka tidak berganjak.  Semalam hari kedua kehadiran meningkat berganda dari hari pertama kerana ramai yang menjangkakan keputusan dibacakan semalam.  Difahamkan keputusan akan dibacakan oleh Hakim pada Jumaat ini.

Bersama Adun Semambu, YB Lee Chean Chung
Sehubungan itu, tentukan Jumaat ini kita akan merayakan kemenangan menewaskan fitnah jijik kotor dari dubur Sepol.  Anwar akan bebas Jumaat ini, itu keyakinan aku,  Puas mahu mencari di mana dan apakah sebab yang kuat untuk penjarakan Anwar sekali lagi.  

Ada kawan-kawan yang telah hilang punca sehingga sanggup mendoakan Anwar masuk ke Sg Buluh. Simpati juga dengan kawan-kawan seperti ini yang mudah patah hati, mudah dibeli jiwa dan raga mereka dan lupa kepada asas perjuangan, jauh sekali dengan akhlak Islam.  Mengapa jadi begitu? Sebabnya kerana taksub kepada pemimpin mereka. 

Tawan Putrajaya dengan bendera PR
Ketua Ulamak Sedunia, Dr Yusof Qardhawi terbaru menyatakan rakyat Malaysia harus bangkit melawan fitnah ke atas Anwar.  Aku tidak pasti pemimpin-pemimpin di bawah Ulamak terkenal ini Wala' atau tidak kepada "bos' mereka atau hanya mereka sahaja yang perlu di"Wala'kan?  Itu kata-kata Syeikh Yusof Qardhawi bukan kata-kata Presiden PasMa.

Sembang dengan otai2 reformis 
Apa pun, aku sudah tidak hairan lagi siapa mahu datang atau tidak.  Aku yakin, kalau aku datang seorang diri pun aku akan dapat pahala.  
 
 

Update 5:25pm Laporan Lansung Hari ke-2: - 'Keraguan jelas', mahkamah diminta bebas Anwar

Posted: 29 Oct 2014 06:30 AM PDT



5.25pm Ram membayangkan beliau akan selesai esok.

Mahkamah ditangguhkan dan Shafee membayangkan beliau boleh bermula esok, dan mungkin akan selesai pada Jumaat.

Sementara itu, Shafee di luar mahkamah berkata, tiada sesuatu yang baru dikemukakan kepada mahkamah hari ini.

Beliau juga berkata, menjadi hak Gopal untuk mewakili Anwar.

Manakala Anwar pula terus mempertahankan pelantikan Gopal sebagai ketua pasukan pembelaan.

510pm Keraguan yang jelas muncul, kata Ram.

Dan apabila perkara itu berlaku, katanya, keputusan mesti diberikan dengan menyebelahi tertuduh.

5.05pm: Ram berkata, pencemaran boleh berlaku disebabkan oleh Supt Jude. "Ia pencemaran tidak sengaja."

"Sekarang ini kita tidak tahu siapa dan bagaimana sampel perianal diuruskan."

5.00pm: Ram berkata terdapat kemungkinan sampel diambil tercemar.

Katanya, terdapat DNA lelaki tak diketahui ditemui dalam B5 di samping 'Lelaki Y' dalam sapuan perianal.

4.50pm: Ram berkata terdapat contoh penurunan (degradation) sampel-sampel lain.

(Sebanyak 12 sapuan diambil semasa doktor HKL memeriksa Saiful.)

"Ada yang asli dan ada yang tidak," kata peguam itu.

"... hakim Mahkamah Rayuan silap dan hakim Mahkamah Rayuan betul."

4.40pm: Ram berkata, setiap percampuran (tindakan seksual), sperma mesti dipisahkan daripada sel bukan sperma.

4.20pm: Ram berkata, jika terdapat pertikaian, pendakwaan boleh memanggil saksi pakar mereka untuk menolaknya.

Beliau berkata, sampel yang diambil selepas 96 jam akan menunjukkan penurunan (degradation).

Hakim Ariffin bertanya sama ada sampel menunjukkan penuruhan.

"Jika ia pengalamani penuruhan, ia akan jadi kucar-kacir, seperti tiada bacaan."

4.10pm: Ram berkata terdapat pertikaian sekitar isu pencemaran bahan dan beliau merasakan hakim Mahkamah Rayuan menyalaharahkan diri mereka sendiri.

Peguam bela berkata, ahli kimia pembelaan telah mencerahkan mahkamah berhubung apa yang diteliti mereka (terhadap analisis dibuat oleh ahli kimia kerajaan).

"Terdapat 18 titik alel tetapi ia tidak dilaporkan oleh laporan (ahli kimia)."

"Testimoni DW4 dan DW5 daripada apa yang diperhatikan mereka. Pihak pembelaan tidak memanggil sebarang saksi untuk menolak keterangan mereka," kata Ram.

4.07pm: Mahkamah bersambung semula.

'Sampel disimpan dalam laci, bukan peti sejuk'


3.40pm: Hakim Ariffin menangguhkan mahkamah untuk rehat 15 minit.

3.30pm Ram berkata sapuan pada dubur hanya diberikan kepada ahli kimia selepas 96 jam selepas insiden didakwa berlaku itu.

Katanya, ahli kimia kerajaan bersetuju bahawa akan berlaku penurunan (degradation) selepas 36 jam.

"Ia disimpan dalam laci dan bukan peti sejuk."

3.35pm: Ram bagaimanapun berkata, sampel ditemui asli atau mendekati asli seperti ditakrifkan oleh pakar pembelaan berdasarkan graf bacaan.3.05pm: Ram berkata mahkamah patut menerima bukti daripada saksi pembelaan, iaitu pakar forensik Brian Mcdonald (kanan) kerana beliau seorang ahli kimia yang cekap.

Ram berkata, hakim Mahkamah Rayuan tidak menerima pandangan pakar pembelaan berbanding Mahkamah Tinggi (yang membebaskan Anwar).

Ram berkata, hakim Mahkamah Rayuan tidak mengambil kira bukti DW4 (McDonald) dan daripada DW2 (David Wells).

"Perkara ini berkaitan, apabila hakim perbicaraan tidak mengkritik DW4. Hakim Mahkamah Rayuan tidak dapat menghargai bukti-bukti itu kerana tidak melihatnya (pakar asing) memberi keterangan."

Berhubung sampel yang diambil daripada Saiful, peguam bela mempersoalkan integritinya.

"Sampel itu diambil daripada Saiful pada 28 Jun dan ia diberi kepada Jabatan Kimia pada 30 hari bulan," katanya.

Ram berkata, sampel daripada Saiful patut disimpan dalam peti sejuk tetapi sebaliknya disimpan dalam kabinet Supt Jude Pereira.

2.50pm: Dokumen itu, kata Ram, penting untuk pasukan pembelaan untuk ditunjukkan kepada pakar mereka.

"Tiada daripada dokumen itu dibekalkan walaupun ia dimiliki oleh PW5 (Seah).

"Malah Seah gagal mencerahkan mahkamah dengan analisis," katanya.

Dokumen itu, kata Ram, penting untuk memastikan garis panduan diikuti, dalam mendapatkan sperma dan rekod pengasingan sperma.

"Dokumen standard dan laporan SDR tidak diberikan. Ini mencacatkan pembelaan," katanya.2.40pm: Ram (kanan) meneruskan penghujahannya dengan berkata,
ahli kimia tidak menukar bekas sampel.

Katanya, ahli kimia tidak dapat mengesahkan berapa banyak jumlah DNA daimbil daripada sampel Saiful.

Seah tidak dapat menyatakannya kerana dia tidak mempunyai rekod kata peguam bela itu.

"Pendakwaan gagal menghasilkan jumlah dan rekod pengasingan sperma DNA. Dokumen ini tidak dibekalkan kepada pendakwaan."

2.37pm: Loceng Mahkamah dibunyikan dan hadirin kembali ke tempat duduk mereka.

2.30pm: Anwar tiba dengan ahli keluarganya. Mahkamah akan bermula tidak lama lagi. Anwar dan Lim dilihat berbincang bersama Pak Samad.

2.25pm: Dewan mahkamah mulai penuh. Turut berada di mahkamah ialah Ketua Menteri Pulau Pinang yang juga Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said.

Sementara itu, keadaan tenang di perkarangan Istana Kehakiman tiba-tiba menjadi sedikit kecoh sekali lagi apabila kira-kira 15 orang hadirin cuba merempuh pagar penghadang.

Selain cuba merempuh, mereka turut membaling telur ke arah anggota polis yang bertugas.

Pihak polis sekali lagi menahan pagar terbabit daripada dirempuh oleh penyokong Anwar.

Bagaimanapun keadaan kembali terkawal selepas dileraikan oleh beberapa penyokong yang lain.

Selepas kejadian itu, pihak polis mengarahkan supaya polis antirusuhan supaya bersiap sedia.

Selepas itu, Nik Nazmi dan ADUN Taman Medan, Haniza Talha bersama beberapa anggota PKR kini meminta supaya pihak polis membuka pagar hadangan memandangkan cuaca hujan renyai.

Pendakwa gagal buktikan 'Lelaki Y' adalah Anwar

1pm: Ram berkata, Seah bersifat selektif dalam apa yang dilaporkannya sebagai stutter kerana ia boleh mendedahkan banyak lagi pihak sebagai "Lelaki Y"

"Dia (Seah) tidak lapor bacaan tertinggi (peak) yang lain. Dia lapor bacaan tertinggi 13 tetapi tidak 17 dan 18."

Hakim Arifin meminta penangguhan untuk makan tengah hari. Mahkamah akan bersambung pada 2.30 petang.

12.55pm: Ram berkata, alel datang secara berpasangan.

Katanya, Seah datang ke mahkamah tanpa menunjukkan garis panduan daripada jabatan.

"Hasil akhir bahawa dapatannya adalah tidak boleh dipercayai," katanya.

12.45pm: Ram berkata setiap orang mempunyai profil DNA berbeza dan terdapat terdapat kemungkinan kecil, ia dikongsi bersama orang lain.

"Mahkamah tidak dapat menentukan bukti Seah daripada aspekstutter dan peratusan. Beberapa dokumen ini tidak tersedia kepada pembelaan untuk soal balas."

Katanya, 12 sampel diambil daripada Saiful dan ditanda oleh Dr Siew Shueu Feng daripada JKL.

Ia meliputi bahan uji daripada rektum, perianal, rektum tinggi dan rektum rendah.

12.40pm: Beberapa anggota parlimen Pakatan Rakyat tiba di mahkamah, antara mereka Raja Kamarul Bahrin (Kuala Terengganu) dan Johari Abdul (Sungai Petani).

Ram kemudian berhujah berkaitan alel (allele) dan stutter yang diamalkan oleh Jabatan Kimia.

"Ia belum diiktiraf sejak 2005," katanya.

Dua ahli kimia memberi keterangan dalam perbicaraan sebelum ini, iaitu Dr Seah Lay Hong dan Noraidora Saedon.

12.25pm: Ram Karpal berkata terdapat "Lelaki Y" dalam sampel yang ditemui dan ini seterusnya dikaitkan dengan sampel DNA yang diambil dari sel lokap Anwar.

Beliau berkata pihak pendakwa gagal membuktikan tanpa keraguan bahawa "Lelaki Y" adalah perayu.12.15pm: Sangeet berhujah bahawa terdapat satu siri dokumen yang tidak diberikan kepada pihak pembelaan.

Beliau berkata tidak ada asas bagi hakim untuk menolak permohonan pihak pembelaan untuk mendapatkan dokumen tersebut bagi memastikan ada kedudukan yang sama.

Pada peringkat awal perbicaraan, Hakim Zabidin tidak membenarkan pihak pendakwaan untuk menyediakan dokumen-dokumen tersebut.

Sangeet berhujah bahawa tidak ada perbicaraan yang adil dan penangkapan itu dibuat secara tidak sah.

Sekarang Ram Karpal mula berhujah mengenai DNA.

12.02pm: Sangeet berkata waran tangkap asal yang dikemukakan semasa perbicaraan utama adalah tidak sah.

Katanya, waran itu hanya dikeluarkan di balai (polis) dan menambah bahawa hakim silap apabila memutuskan untuk menerima bukti itu semasa perbicaraan utama berdasarkan dokumen yang sama (iaitu waran tangkap asal).

Oleh itu, katanya, perolehan (tiga) barangan tersebut juga harus dianggap sebagai haram.

11.45am: Sangeet berkata ada bukti (langsung) lain yang pihak pendakwa telah dan ia tidak seharusnya bergantung kepada keterangan mengikut keadaan (circumstantial evidence).

Pihak pendakwaan, katanya, tidak boleh bergantung kepada perbicaraan utama untuk membantah apa yang berlaku dalam 'bicara dalam perbicaraan'.
11.35pm: Sangeet berkata, hakim perbicaraan memutuskan bahawa barang-barang itu diperoleh dengan tujuan tidak adil.

Katanya, keputusan awal dibuat ketika beliau memilih menggunakan budi bicara tetapi perbicaraan utama menerima bukti-bukti itu.

"Kemasukan barang itu melalui cara tidak sah," katanya.

Hakim Mohd Zabidin pada mulanya tidak menerima tiga barang itu – tuala, berus gigi dan botol air – sebagai bukti semasa perbicaraan dalam perbicaraan tetapi berubah selepas itu.

10.47am: Bagaimanapun, Hakim Arifin berkata, memperoleh bukti secara tidak sah juga diterima di Malaysia.

Sangeet berkata, pihak perayu ditahan di Jalan Segambut dan bertemu Jude di balai polis kira-kira ham 8 malam dan dibawa ke HKL.

"Anwar enggan beri DNA dia di hospital. Dia menggunakan hak yang dijamin perlembagaan untuk tidak berbuat demikian.

"Keseluruhan prosedur adalah salah kerana ia bertentangan dengan peraturan lokap (kerana tahanan harus berada dalam lokap sebelum jam 6 petang)."

Sangeet berkata, polis menahan Anwar semalaman ketika mereka tahu mereka berada di sana hanya untuk merakamkan kenyataan.

Tetapi, kata Sangeet, Anwar diberika tiga barang itu dan kemudian dikeluarkan secara berhati-hati.

10.45am: Peguam bela Sangeet berkata, tiga barang itu diperoleh secara tidak sah melalui muslihat dan penipuan manakala tangkapan pula tidak sah.

"Terdapat tangkapan tetapi waran hanya dikeluarkan oleh IPK KL. Taufik kata tangkapan dibuat berdasarkan Seksyen 377B (Kanun Keseksaan):

Sangeet berkata, hakim pada mulanya membuat keputusan menyebelahi mereka dengan tidak menerima tiga barang itu.

"Beliau memutuskan barang-barang itu digunakan secara tidak adil."

10.40pm: Sangeet berkata, perbicaraan dalam perbicaraan diadakan untuk menentukan kebolehterimaan tiga barang itu.

"(Peguam pembelaan) Sankara Nair dan R Sivarasa memberi keterangan dan mereka menceritakan bagaimana kereta Anwar diserbu (polis) ketika tahanan.

"Seorang superintenden Taufik memberi keterangan bahawa dia mendapat arahan untuk menangkap Anwar.

"Tiada alasan diberikan oleh Taufik untuk membuat tangkapan, yang memberi keterangan sebagai satu-satunya saksi dalam pendakwaan," kata Sangeet.

10.30am: Sangeet berkata 'Male Y' boleh jadi sesiapa sahaja dan tidak semestinya Anwar.

Sangeet berkata, semasa perbicaraan di Mahkamah Tinggi, penyiasat di tapak berlaku jenayah Supt Amidon diminta memberikan bukti dan timbalan pendakwaraya (DPP) meminta tiga barangan itu diserah.

"Bagaimanapun (ketua pembelaan ketika itu) Karpal Singh membantah. Penerimaan tiga barang itu adalah salah. Mahkamah Tinggi tidak mahu menerima barang-barang itu.

"Bagaimanapun, hakim menyemak semula permohonan sejurus sebelum pendakwaan menutup kes."

10.20am: Hakim Abdull Hamid bertanya, bilakan botol itu diberikan. Sangeet berkata ia diberi ketika soal siasat.

10.15am: Hakim Arifin bertanya sama ada terdapat sebarang barang ditinggalkan dalam sel sebelum Anwar memasukinya.

Peguam pembelaan Sangeet merujuk diari lokap yang menyebut ia kosong dan tiada tahanan lain.

Seorang lagi panel, Hakim Md Raus berkata, ketiga-tiga barang itu diberikan kepada Anwar tetapi Sangeet bertanya kembali sama ada ia digunakan oleh dia.

10.10am: Peguam pembelaan Sangeet berkata, penghakiman Mahkamah Tinggi menyatakan pegawai polis melihat Anwar menggunakan toilet sel dan memberus gigi pada 17 Julai 2008.

Bagaimanapun, kata Sangeet, pegawai polis itu hanya mendengar dan tidak melihatnya sendiri.10.05pm: Sangeet, diari lokap menyatakan Anwar tidur pada waktu malam, bangun dan bersandar pada palang lokap sebelum mengambil air sembahyang dan bersembahyang sunat.

Anwar ditahan pada 16 Julai 2008 selepas pergi ke Hospital Kuala Lumpur dan tidur semalam di lokap ibu pejabat polis Kuala Lumpur.

"Terdapat bukti langsung dan pendakwaan tidak boleh bergantung kepada bukti keadaan ketika terdapat bukti langsung."

10am: Sangeet berkata, berus gigi, sabun dan tuala diberikan kepada Anwar semasa di dalam lokap.

Sangeet berhujah, tiada sebarang bukti daripada saksi polis menunjukkan bahawa Anwar menggunakan barang-barang itu.

"Diari lokap hanya menyatakan Anwar berada dalam penjara dan bersembahyang pada waktu pagi," katanya,

"Tuala Good Morning", berus gigi dan botol air mineral didakwa digunakan oleh polis bagi mendapatkan DNA Anwar tanpa pengetahuannya.

9.50am: Peguambela Sangeet Kaur Deo pula memulakan penghujahannya.

Katanya, peguam utama Gopal Sri Ram berhujah bahawa Saiful bukan saksi berwibawa.

angeet menegaskan tindakan Mahkamah Rayuan mendapati Saiful sebagai saksi berwibawa tidak boleh dipertahankan kerana dia tidak membuat pengakuan.

Sangeet berkata, DNA daripada Anwar diperoleh daripada sel tempat dia ditahan sebelum ini.

Pendakwaan, katanya, gagal menghubungkan "male Y" kepada kes itu.

"Mahkamah Rayuan tidak boleh bergantung kepada keadaan di mana bukti langsung datang daripada pengakuan pegawai polis yang menjaga sel itu," katanya.

9.45am Surendran memulakan penghujahan dengan memetik kenyataan pelbagai pihak berhubung keadaan daripada kandang tertuduh yang turut memberi kesan.

Anwar satu-satunya pihak yang memberi kenyataan daripada kandang tertuduh, yang dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang mendapati beliau tidak bersalah sebelum ini.

Tertuduh mempunyai tiga pilihan untuk pembelaannya sama ada memberi keterangan daripada kandang saksi, berdiam diri atau memberi kenyataan tidak bersumpah daripada kandang yang tidak boleh disoal balas.

"Mahkamah patut mempertimbangkan kenyataan Dr Mohd Osman yang bertentangan dengan Saiful. Mahkamah Rayuan patut mengambil kira kekuatan pengakuan Anwar di mahkamah yang mana ia sepenuhnya tidak endahkan.

"Ini menyebabkan penyalaharahan yang memerlukan campur tangan Mahkamah Persekutuan," kata Surendran.

9.40am: Mahkamah mula bersidang selepas ketua hakim negara mengambil tempat.

9.30am: Shafee tiba.

Anggota Parlimen Sepang Mohd Hanipa Maidin yang juga seorang peguam turut berada dalam mahkamah.

Turut kelihatan naib presiden dan setiausaha agung PKR Rafizi Ramli.

9.20am: Mahkamah kini padat dan pihak tidak mendapat pas masuk diminta keluar.

Peguam utama Anwar Gopal Sri Ram semalam membayangkan beliau akan tiba lewat hari ini dan membenarkan peguam lain menjalankan penghujahan terlebih dahulu.

Peguam pendakwaan Tan Sri Shafee Abdullah dijangka tiba tidak lama lagi.

Prosiding mahkamah dijangka bermula 9.30 pagi.9.00am: Keadaan sedikit kecoh ketika Anwar ingin memasuki kawasan Istana Kehakiman apabila penyokong mula menolak kembali pagar halangan.

Bagaimanapun pihak polis segera membuka pagar tersebut bagi memberi laluan kepada Anwar dan menghalang orang awam daripada melepasi pagar tersebut.

Anwar yang berbaju kemeja putih dan kot hitam ditemani isterinya Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dan dua orang anak perempuannya kemudian melambai kepada penyokong sebelum memasuki mahkamah.

8.57am: Anwar tiba di perkarangan Istana Kehakiman untuk bertemu penyokong sebelum menghadiri sesi pendengaran rayuan kes liwat II.

Kesemua penyokong kini mula mengerumuni Anwar untuk bersalaman dan bergambar dengannya.

8.50am: Naib Presiden PKR Tian Chua kini berucap di hadapan penyokong Anwar.

Tian berkata, beliau sebentar tadi telah cuba meminta kebenaran daripada pihak polis untuk berhimpun di hadapan Istana Kehakiman tetapi tidak dibenarkan.

"Tadi saya minta untuk berada berdekatan dengan mahkamah. Hari ini kita lagi jauh. Hari ini kita diarah untuk berada di belakang sini.

"Kita minta supaya kita berada di depan mahkamah untuk lakukan himpunan tapi polis tak benarkan," kata Tian.

Turut hadir pada perhimpunan hari ini ialah Ketua Pemuda PAS Suhaizan Kaiat.

Kesemua penyokong pro-Anwar kini dianjak kira-kira beberapa meter ke belakang berbanding semalam.

Jarak penyokong berhimpun daripada Istana Kehakiman kira-kira 300 meter.

8.40am: Peguam wakili Anwar mulai masuk ke mahkamah. Antara mereka Eric Paulsen, Sangeet Kaur Deo dan Ram Karpal.

Wartawan pula duduk di bahagian kiri mahkamah sementara pemerhati antarabangsa, yang mula sampai, di sebelah kanan.

Semalam, hari permulaan pendengaran rayuan akhir, dewan mahkamah padat dengan kira-kira 80 orang hadirin, termasuk wartawan, pemerhati dan penyokong Anwar.


8.38am: Ketika tiba di perkarangan Istana Kehakiman, penyokong mula menolak pagar halangan yang diletakkan oleh Perbadanan Putrajaya bagi menghalang orang ramai daripada memasuki mahkamah.

Mereka mula menarik pagar halangan itu dengan menjerit "tolak".

Bagaimanapun pasukan polis menahan pagar berkenaan daripada dirempuh.

Seramai kira-kira 50 orang anggota polis mengawal di pagar halangan.

Selepas itu, keadaan mulai terkawal selepas Nik Nazmi meminta supaya semua penyokong bertenang.8.25am: Kira-kira 300 orang berpakaian kemeja-t merah dan hitam, diketuai pemimpin PKR Nik Nazmi Ahmad dan Tian Chua berarak daripada Masjid Tuanku Mizan ke Mahkamah Kehakiman tidak jauh daripada tempat itu.

Mereka membawa kain rentang bertulis "Rakyat Hakim Negara" dan plakad "Keadilan untuk Anwar".

Kira-kira 200 orang lagi berkumpul di kompleks mahkamah.

8.20am: Sudah berada di dewan mahkamah ialah timbalan ketua bahagian pendakwaan Jabatan Peguam Negara, Mohd Hanafiah Zakaria dan peguam Saiful Zamri Idrus.

8:05am: Kakitangan mahkamah tiba awal dan mereka melalui sekatan yang dibuka oleh polis di pintu masuk belakang kompleks mahkamah.

Beberapa ahli politik PKR dan PAS yang sudah berada di dalam bangunan. Ia termasuk MP Kelana Jaya Wong Chen, Naib Presiden PAS Sallehuddin Ayub, Ketua Penerangan PAS yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar, ADUN Batu Buruk Syed Azman Syed Mohamad dan bekas Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail.

8.00am: Jumlah penyokong di luar Masjid Mizan Zainal Abidin Tuanku semakin ramai dan kini mencecah 100. Antara mereka ialah Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Nik Nazmi Nik Ahmad dan aktivis Hishamuddin Rais dan Adam Adli.

Adam dan empat orang lain bermain muzik untuk memberi semangat kepada orang ramai pada awal pagi.

Turut kedengaran teriakan 'Allahuakhbar', 'Reformasi' dan 'Bebas Anwar'.7.20am: Penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim berkumpul di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin di seberang jalan dari Istana Kehakiman di Putrajaya yang menempatkan Mahkamah Persekutuan - mahkamah tertinggi di negara ini.

Antara mereka ialah anggota NGO Royalti dari Kelantan. Yang lainnya datang dari Kedah dan Pulau Pinang semalam dengan menaiki bas sewa khas.

Ramai yang menjangkakan keputusan dibuat hari ini walaupun prosiding boleh berlarutan sehari lagi atau lebih.

Sepertimana semalam, kelihatan kehadiran anggota polis yang ramai dan kawalan keselamatan yang ketat dengan sekatan di jalan-jalan utama menuju ke kompleks mahkamah.

Latar kes

Rayuan terakhir terhadap sabitan kes liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim akan bersambung hari ini di Mahkamah Persekutuan di Putrajaya.Pasukan pembelaan akan turut merayu terhadap hukuman penjara lima tahun terhadap Anwar dan pendakwaan akan membuat rayuan balas untuk memanjangkan tempoh penjara terhadap ketua pembangkang.

Ketua Hakim Negara Tan Sri Arifin Zakaria mengetuai panel lima anggota dalam perbicaraan yang turut menyaksikan kehadiran pemerhati antarabangsa di samping sambutan luar biasa hadirin dalam mahkamah.

Paling mengejutkan semalam apabila bekas hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Gopal Sri Ram yang bersara pada 2010, mengepalai pasukan pendakwaan Anwar.

Beliau menggantikan peguam Datuk Sulaiman Abdullah yang tidak sihat.

Gopal semalam menyampaikan hujahnya dengan mencabar kewibawaan Mohd Saiful Bukhari Azlan sebagai saksi utama.

Peguam pembelaan N Surendran akan meneruskan hujahnya hari ini.



Liwat 2: Meh baca apa kata Saiful

Posted: 29 Oct 2014 06:00 AM PDT



Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Esok, kes saya akan mula didengar dan dibicarakan di Mahkamah Persekutuan. Saya harap pihak perayu (DS Anwar Ibrahim) tidak mencari alasan untuk "tunda" lagi.

Cukuplah kes ini berlanjutan selama 6 tahun 2 bulan, yang mana sudah mencecah 100 penangguhan dan permohonan dibuat.


Kebenaran ini penting dan amat bermakna buat saya dan seluruh keluarga saya kerana ia melibatkan maruah dan masa depan.

Sebagai pengadu dan rakyat kecil, saya berkeyakinan penuh bahawa Mahkamah Persekutuan akan mendengar, lalu memutuskan kes ini dengan seadil-adilnya mengikut undang-undang

Kerengga.

Di Istana Keadilan Putrajaya - Hari Kedua Kes Rayuan Fitnah II

Posted: 29 Oct 2014 05:01 AM PDT






























Thanks to Malaysian students in Liverpool University who staged a flashmob in solidarity with Anwar Ibrahim

Posted: 29 Oct 2014 04:45 AM PDT


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT