Nuffnang

Pengikut

dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Sabar itu iman

Posted: 08 Oct 2014 07:08 AM PDT

dollah yankee -
satu jatuh ... satu ratus akan bangun ! lawan tetap lawan !!!

Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


BELUM ADA PAKAR

Posted: 08 Oct 2014 07:02 PM PDT








PAKAR JUBUR KOYAK
Msia belum ada pakar buka kotak hitam kot... kah kah kah...pakar msia pandai analisa air mani...lubang jubur koyak... semua berkaitan seks lah... kah kah kah... gwa pening pening ooooo.... kah kah kah... hanya kah kah kah pengubat jiwa merana... munke yang ada jenis zoo...baik komunikasi dgn penghuni zoo... kah kah kah on JANGAN TIPU JANGAN KELENTONG
Remove content | Delete | Spam

Anonymous
on 10/8/14



------

PROJEK MONEY LAUNDRING

Posted: 08 Oct 2014 06:53 PM PDT


MAT SEWELASI

KUALA LUMPUR 8 Okt. - 1Malaysia Development Berhad (1MDB) ditubuhkan untuk memacu pembangunan ekonomi mampan secara jangka masa panjang dan berimpak tinggi kepada Malaysia, selain menjalinkan perkongsian...







KAH KAH KAH
woit
ini projek kelentong
ini projek bawa lari duit
bawa lari duit ke luar negara

ini taktik money laundring
bawa lari duit
masuk ke amerika
konon buat filem
anak lekali kutty tahu
pasal itu timbulkan hal ini

tak caya
tunggu dan lihat nanti

KAH KAH KAH





-------

SIAPA LAGI CALON HASAN MALIK

Posted: 08 Oct 2014 06:30 AM PDT






ANUGERAH EEE
Anugerah eee takda ker? Anugerah ini khas utk penyalak berlesen seperti isma, brahim katak dan kutty.pak lah dia salak, pok jib pon kena salak...bukan melayu pon kena salak...ini tak betul itu tak betul.kenapa tidak salak salah laku umno dan itu baru betul.



pong pang pong pang DEB gagal juga bantu melayu dan akhirnya 20% melayu kaya dari politik dan meninggalkan 80 % melayu di belakang dengan penarikan subsidi, gst, tol, ptptn dan macam2 ada. on CALON ANUGERAH HASAN MALIK
Anonymous
on 10/8/14

ANUGERAH AHMAD MAZLAN
Wujudkan anugerah Ahmad maslan.... on CALON ANUGERAH HASAN MALIK
Anonymous
on 10/8/14

BERSAING
aku rasa lah isham,depa ni...maksud aku pemimpin-pemimpin bn skrg ni bukan xtau yang depa dok keluaqkan statement-statement bodoh..tp pasai depa bersaing sesama sendiri untuk tunjukkan sapa lagi bodoh. hang maklum sajalah,dalam bn kan sapa lagi bodoh lagi senang dapat jawatan.... on CALON ANUGERAH HASAN MALIK
pemuda di jalanan
on 10/8/14
KAH KAH KAH
TERBAIK..!!! Hahahahahahaha..!!! on CALON ANUGERAH HASAN MALIK
Anonymous
on 10/8/14

BODOHKAN RAKYAT
Berbagai cara membodohkan rakyat Rakyat faham.gst kah ? Hang pun tak faham.apa tu gst ? Rakyat faham.gst tu susah rakyat Hang faham.gst untung hang Itu saja bezanya Hang untung Rakyat rugi Sebab hang geng Makan.tanggung Berak cangkung atas muka rakyat Pi mampooooooslah Kah kah kah on CALON ANUGERAH HASAN MALIK
Anonymous
on 10/8/14
SIAPA AHMAD MAZLAN?
Woi TT.. mlm ni ko dah membuatkan aku naik angin satu badan.. berulang kali telah dinyatakan Ahmad Maslan ini bukannya bodoh, dia tidak juga gila.. tak baik TT menyumpah2 dia gila mahupun bodoh. Ini yang membuatkan kami pengundi2 menjadi semakin marah dengan TT. Ternyata TT gagal sama sekali memahami semiotiknya makhluk yg diciptakan Yg Maha Esa. 

Kegagalan TT ini sukar dimaafkan dan api neraka sahajalah balasan atas kegagalan ini. Sungguh berdosa besar dan tidak diampuni Allah sama sekali atas kesalahan ini. Sesiapa yang tidak mendapat ampun ini, maka nurakalah selama2nya. Diulang.. Ahmad Maslan bukannya bodoh. Beliau juga tidak tolol atau gila mahupun wayar putus. 

Ahmad Maslan ini sebenarnya adalah taik. Bukan dalam tempurung kepala beliau saja bersarangnya taik berlempeng2, malah seluruh tubuhnya diciptakan Yg Maha Esa daripada taik. Dari hujung rambut hinggalah ke hujung kaki kesemuanya. TT jangan terus gagal lagi. on CALON ANUGERAH HASAN MALIK
Anonymous
on 10/8/14







---------

TAHNIAH - SALUT

Posted: 08 Oct 2014 03:50 AM PDT







TAHNIAH



KAH KAH KAH
tukang buat gambar ini
sosok yang bijak
dalam petang kesorangan
aku terjumpa gambar ini
lalu aku terkawa terbahak bahak
menyakin kan  aku
bahawa dunia ini
cukup indah
dan aku 
salah saorang penghuninya


-----

APA DIA EMPIRE AMERIKA

Posted: 07 Oct 2014 09:38 PM PDT






APA ITU EMPIRE AMERIKA

Sejarah telah merakamkan empire Iskandar Zulkarnain. Sejarah telah merakamkan empire Mongol Genghis Khan. Sejarah telah merakamkan empire Napoleon. Dunia telah membaca sejarah empire Portugal dan Sepanyol. Sejarah pernah menulis 'the sun never set on the British Empire – matahari terus bersinar untuk empire British. Jepun juga telah mencuba mendirikan empire. Semua empire dan tanah jajahan yang dimiliki oleh kuasa imperial akhirnya runtuh.

Kini dunia sedang berhadapan dengan empire Amerika. Kacau bilau dan huru hara yang sedang berlaku diatas muka bumi pada ketika ini semuanya berpunca dari kuasa imperial Amerika Syarikat.

Apa itu kuasa imperialis? Apa itu kuasa imperial? Imperialis ialah tahap akhir dalam perkembangan sistem ekonomi kapitalis. Pada awalnya sistem ekonomi kapitalis mula berniaga – jual beli - dalam negara sendiri. Pasaran hanya berlaku dalam negara. Apabila keuntungan banyak terkumpul maka ianya dijadikan modal. Dan modal ini perlu mencari pasaran yang baru. Barang buatan dalam negeri wajib mencari pembeli baru.

Contohnya: Pada satu ketika dahulu kita membeli pinggan mangkok dari Manchester dan Sheffield. Kita membeli kereta Morris Minor dan Austin. Ini ketika Tanah Melayu dibawah penjajah British. Kuasa imperial British terus memerlukan pembeli baru. Bukan sahaja pasaran yang dicari malah kuasa imperial ini juga mengambil bahan bahan mentah – bijih emas kayu kayan - dari tanah jajahan. Bahan ini diproses kemudian dijual kembali ke tanah jajahan.

Apabila kuasa jual beli sademikian berjalan ke luar naegara maka ianya dipanggil sistem ekonomi penjajah. Syarikat tempatan kini menjadi syarikat multinasional. Inilah tahap tertinggi sistem ekonomi kapitalis juga didalangi oleh kuasa imperialis atau kuasa imperial.

Tapi anak tanah jajahan tidak terlentang menerima dengan tangan terbuka. Penentangan berlaku. Di Tanah Melayu muncul Tok Janggut, Datuk Bahaman, Maharaja Lela – mereka bangun angkat senjata menentang kuasa British ini. Justeru kuasa imperial British memerlukan bala tentera.

Maka kita lihat satu ketika dahulu ada soldadu Belanda di Melaka. Kita teringat ada soldadu Inggeris di Kem Terendak Melaka. Ada tentera udara British di Butterworth. Semua ini adalah ciri watak sebuah empire. Hakikatnya, harta Tuan Penjajah perlu dikawal oleh bala tentera untuk memastikan keuntungan selamat pulang ke London.

Hari ini British Empire telah runtuh. Dunia hari ini sedang berhadapan dengan American Empire. Amerika memiliki lebih dari 700 pengkalan tentera – udara laut dan darat - berselirat di seluruh dunia. Serbanyak 63 buah negara dalam dunia ini telah menjadi tempat soldadu Amerika bersarang. Inilah kuasa imperialis yang terbesar dan terkuat dalam sejarah umat manusia.

Kuasa kaum pemodal Amerika ini telah menjalinkan kerjasama dengan pemodal British. Malah kaum kapitalis Amerika telah menjalin hubungan intim dengan kaum kapitalis British. Dari segi pensejarahan pemodal Amerika dan British datang dari lubuk yang sama. Justeru mereka dikenali sebagai kuasa imperial Anglo-Amerika.

Kuasa imperial Anglo-Amerika ini sedang menjunam menuju keruntuhan. Kerutuhan ini tidak dapat dielakkan kerana ianya berlaku mengikut hukum sosial – dimana ada penindasan maka disana akan berlaku perlawanan. Hakikatnya untuk mengendalikan sebuah empire bukan satu yang murah.

Sejarah telah merakamkan bagaimana di Tanah Melayu empire British telah diserang oleh Tok Janggut , Chin Peng, Abdullah Sidi dan Rashid Mydin. Kini empire Amerika sedang diserang dari pelbagai pelusuk. Perang Irag, Afghanistan, Libya, Syria, Pakistan – masih belum selesai. Dalam sejarah Amerika, Perang Iraq adalah yang paling lama – kini memasuki tahun ke 11. Harga perang ini telah mencecah 6 trilion dolar.

Dalam pensejarahan tamadun manusia – dalam dekad ini kita telah memasuki tahap terakhir sistem ekonomi kapitalis. Sistem ini tidak dapat lagi mara kehadapan. Pasaran telah tepu. Barangan untuk dijaja telah melambak-lambak. Akhirnya keuntungan yang terkumpul tidak dapat lagi mencari pasaran baru. Apabila ini berlaku maka sistem ekonomi kapitalis akan menguncup, merundum dan runtuh.

Sejarah ini telah berkali-kali berulang. Kali terakhir ialah pada September 2008 apabila banyak syarikat gergasi runtuh muflis. Sistem kapitalis yang bocor ini telah ditampal oleh Barack Obama dengan suntikan 700 bilion dolar.

Dalam masa yang sama sistem ekonomi Amerika ini telah membuka satu bentuk politik baru dalam badan politik kuasa imperial Amerika. Dizaman East India Company (EIC) atau Dutch East India Company (DEIC) dahulu syarikat ini menjadi pemangkin Baginda Queen untuk meluaskan tanah jajahan. Dari segi pensejarahan EIC dan DEIC - dua gerombolan peniaga ini akan tunduk kepada kuasa Baginda Queen. Gerombolan peniaga ini sedar bahawa akhirnya hanya Baginda Queen sahaja yang boleh mengarahkan tentera laut atau darat untuk menjaga kepentingan mereka. Justeru mereka membayar upti kepada Baginda Queen.

Pada awalnya pendekatan yang sama juga telah berlaku di Amerika. Sesudah Perang Dunia Kedua – kaum pemodal Amerika tunduk kepada kepentingan politik dan diplomasi daulah Amerika. Kepentingan negara didahulukan. Kuasa daulah telah membantu kaum pemodal Amerika untuk menjalankan perniagaan di serata pelusuk dunia. Kuasa politik daulah ini juga akan memastikan kaum pemodal Amerika akan mendapat layanan terbaik dari negara Dunia Ketiga. Bala tentera Amerika menjamin kaum pemodal mendapat keuntungan maksima.

Semua ini berubah apabila syarikat ini mengelembong besar untuk menjadi syarikat multinasional. Dari sebuah syarikat Amerika yang kecil kini memiliki jaringan diseluruh dunia. Syarikat ini bukan lagi milik persendirian tetapi dimiliki oleh tuan empunya saham. Kepentingan pemegang saham ini wajib dijaga.

Maka dari sini bermulanya jarum racun syarikat multinasional merancang untuk menggunakan jentera daulah dalam usaha mengembangkan kepentingan perniagaan syarikat. Kalau dahulu syarikat Amerika akan akur mengikut jentera daulah menjaga kepentinagn negara kini apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Sejarah merakamkan bagaimana jentera daulah – CIA - telah digunakan oleh syarikat minyak petrolium untuk menjatuhkan kerajaan nasionalis Mossadegh di Iran pada tahun 1953. Syarikat Anglo-Iranian Oil Company yang hari ini menjadi British Petrolium (BP) telah mendalangi rampasan kuasa. Kemudian pada tahun 1954 satu lagi rampasan kuasa CIA telah berlaku di Guatamala. Kali ini untuk mempertahankan kepentingan kebun pisang milik United Fruit Company.

Mengikut hukum kapitalis – dari syarikat kecil dalam negara – kini berkembang ke luar negara – kemudian membesar untuk menjadi apa yang dipanggil Multinational Corporation (MNC) Syarikat MNC ini tidak lagi memiliki identiti kenegaraan. Ini adalah tahap tertinggi dan terakhir dalam percapaian perniagaan kapital.

Wajib disedari bahawa kemunculan syarikat MNC ini berkait rapat dengan dasar globalisasi. Ianya juga berjalan seiring dengan dasar ekonomi kapitalis terbuka. Kemunculan syarikat MNC ini adalah sebahagian dari hukum pejalanan modal dalam usaha untuk mencari keuntungan maksima. Syarikat MNC ialah syarikat global.

Hari ini tidak salah kalau saya katakan bahawa badan politik Amerika bukan lagi milik rakyat Amerika. Cita-cita dan piagam Amerika yang berlandaskan demokrasi kini telah diselewengkan oleh syarikat MNC. Amerika Syarikat yang bangga dengan sistem demokrasi – dari orang ramai untuk orang ramai – kini telah menjadi - dari MNC untuk pemegang saham MNC.

Jangan silap faham Koperation bukan Kooperasi. Koperation bukan syarikat kerjasama yang saling bantu membantu. Koperation ialah syraikat gergasi. Apabila Koperation bergabung dengan satu atau dua buah lagi syarikat maka ianya akan menjadi apa yang dipanggil konglomerate. Inilah syarikat kapitalis yang amat-amat besar. Keuntungan dari sasatengah konglomarate ini mungkin ada yang melebihi perbelanjaan dana beberapa buah negara Dunia Ketiga.

Badan politik Amerika pada ketika saya menulis ini telah menjadi milik koperation, milik syarikat MNC dan milik konglomerate. Bagaimana ini boleh berlaku?

Apa telah terjadi kepada Amerika yang pada satu ketika dahulu satu contoh terbaik sebuah negara demokratik? Warga Amerika bekerja membanting tulang untuk mendirikan Amerika Syarikat yang memiliki keunggulan dibidang sains, teknoloji, keilmuan dan budaya. Apa sudah jadi?

Pada ketika ini Amerika Syarikat masih lagi unggul dibidang sains, teknoloji, masih lagi unggul dibidang keilmuan dan budaya – jika dibandingkan dengan negara yang lain. Tetapi dalam badan politik Amerika semakin jelas dilihat bahawa sistem demokrasi yang menjadfi asas kekuatan Amerika itu telah menjadi lucah dan haprak.

Sistem dua parti – Republikan dan Demokrat – yang menjadi asas demokrasi Amerika kini telah menjadi barang dagangan. Sistem pilihanraya Amerika yang semakin mahal telah membolehkan syarikat MNC membeli Rumah Puteh.(TT)



NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa yang ingin melanggan akhbar mingguan ini
sila pukul talipon
03-03-92-21-30- 45
----------------

ANAK MUDA BANGUN MELAWAN

Posted: 07 Oct 2014 09:04 PM PDT









DAPUR 

JALANAN

 IPOH








Dapur Jalanan Ipoh kembali seperti biasa!

jemput datang, ajak kawan, ajak kakak, ajak abang, ajak jiran, ajak pak cik, ajak mak cik, ajak pakwe, ajak makwe, berkongsi kasih sayang bersama warga miskin kota.

moh pakat maghi ramei ramei, pakat maghi buat sibuk yob, yong.







------------

DARI TULANG BESI

Posted: 07 Oct 2014 08:28 PM PDT





FACE BOOK
Presiden PAS hangin suruh jgn ambik satu pun. DAP pun kata jgn bagi satu pun kat PAS lantaran pengkhianatan Presiden.
PKR awal2 dah kata bagi 2 je.
Tapi Anwar dan Azmin kata bagi tiga sbb tak mau PR pecah.
Azmin dah tak terhutang budi dgn PAS jadi PAS dah jadi anak tiri skrg ni.
PAS dah bukan anak mas hasil dari wala kepada Presiden yg bersultan di mata beraja di hati.
PAS terperangkap dgn wala pada istana.
Dikatakan waktu menerima perlantikan exco senyum Iskandar Samad lebih kepada senyum pahit. Marah masih membara dlm hati tapi apakan daya nasi dah jadi bubur.
Terpaksa hidup lantaran kebodohan dan kebongkakan diri.
Kalo diterima Kak Wan sbg MB bukan sahaja kuota exco kekal malahan TMB pun dapat.
GELARAN ULAMA BUKAN LESEN UTK JADI BONGKAK DAN SOMBONG






-------------

HARGA IKAN NAIK

Posted: 07 Oct 2014 08:05 PM PDT



GEORGE TOWN 7 Okt. - Harga ikan di Pulau Pinang naik sehingga 30 peratus berikutan bekalan berkurangan selepas nelayan tidak turun ke laut berikutan cuaca tidak menentu sejak lima hari lepas. 




KAH KAH KAH
harga ayam di jalan thambypillai
harga ayam di jalan pudu
semua tidak naik
masih harga lama

mengikut kata hasan malik
kalau ikan naik harga
jangan makan ikan
makan ayam

KAH KAH KAH


----------

KELAS FALSAFAH MALAM INI

Posted: 07 Oct 2014 07:39 PM PDT






 MALAM

INI


VOLTAIRE

1694-1178


François-Marie Arouet 

  21 November 1694 – 30 May 1778)

 juga dikenali  sebagai Voltaire. 

penulis, sejarahwan dan ahli falsafah 

pembawa pencerahan  peranchis
]
pengaju garis pisah antara gereja dari daulah


RADIO BANGSAR

SIARAN LANGSUNG


----------




Biaqpila

0
sumber :-

Biaqpila


KONSPIRASI SEKUTU YAHUDI?

Posted: 07 Oct 2014 08:39 PM PDT

Konspirasi 'sekutu Yahudi' selinap dalam PAS, kata Nik Abduh


Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz menjelaskan lagi tentang teori konspirasi antarabangsanya yang dikatakan 'sekutu Yahudi' sudah pun menyelinap masuk parti itu. – Gambar fail The Malaysian Insider, 8 Oktober, 2014. Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz mengulangi pendiriannya tentang konspirasi antarabangsa untuk menjatuhkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Majlis Syura Ulama dengan mengatakan wujud gerakan konspirasi "sekutu Yahudi" yang menyelinap masuk ke dalam parti itu.

Ahli Parlimen Pasir Mas itu berkata, "konspirasi Yahudi" memastikan perjuangan parti tersebut dalam menegakkan syariat Islam di negara ini dilenyapkan secara langsung ketika Pakatan Rakyat (PR) memerintah kelak.

Anak kepada Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat itu berkata tanda mudah untuk memahami gerakan itu adalah apabila golongan ulama yang sudah berjaya membawa parti itu sehingga tahap sekarang dan diterima oleh rakyat Malaysia sebagai parti Islam yang progresif, tiba-tiba digugat pertembungan dalaman.



"Sama ada sedar atau tidak sedar itu yang saya tegaskan, ahli PAS mesti mempunyai kesedaran yang tinggi, kadang-kadang kita fikir ini baik, tetapi kita tidak sedar ia dirancang, seperti disebutkan (wujud) gerakan antarabangsa (konspirasi Yahudi) sekiranya dirancang dan diberi sokongan pemikiran seperti ini, jadi ia akan mengubah PAS," katanya seperti dilaporkan akhbar milik Umno Utusan Malaysia hari ini.
Nik Abduh sebelum ini mendakwa wujud konspirasi antarabangsa untuk menjatuhkan Hadi dan Majlis Syura Ulama PAS.

Bagaimanapun Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat Mohamed Hanipa Maidin ketika dihubungi The Malaysian Insider menepis dakwaan Nik Abduh, dan menganggapnya sebagai pandangan peribadi semata-mata.

"Bagi saya itu teori mengarut. Tidak ada konspirasi. Adakah dengan melantik Hadi sebagai Timbalan Presiden Kesatuan Ulama Sedunia juga merupakan satu konspirasi antarabangsa?" kata ahli Parlimen Sepang itu.

Hanipa berkata , walaupun pihaknya mengakui sayap ulama parti itu sering menerima "serangan" dan kritikan sejak kebelakangan ini, itu tidak bermakna ia didalangi negara luar untuk menjatuhkan parti Islam itu dan negara Malaysia.

"Saya rasa kuasa besar dunia pun ada banyak benda lain hendak fikir daripada (rancang) konspirasi," katanya.

Mengulas lanjut dakwaan konspirasi terbarunya, Nik Abduh berkata hal ehwal gerakan tersebut sudah lama dibincangkan di peringkat antarabangsa kerana dunia Barat mengetahui gerakan Islam semakin berpengaruh.

Beliau berkata dunia Barat sudah lama berusaha menyekat gerakan Islam tetapi akhirnya gagal kerana umat Islam bangkit kembali.

"Jadi, caranya adalah mereka masuk ke dalam untuk mengubah pemikiran ahli gerakan Islam supaya mereka ini tidak bertembung dengan Barat.

"Dari satu sudut kelihatan bagus kerana Islam akan dilihat tidak bertembung dengan Barat, tetapi kita kena ingat itu adalah racun iaitu akan merosakkan matlamat yang Islam sendiri mahu iaitu ajaran yang dilaksanakan secara menyeluruh," katanya yang sering mendapat liputan meluas akhbar milik Umno itu.

Nik Abduh dalam artikelnya "Islam tanpa syariat" yang disiarkan Harakahdaily baru-baru ini mendakwa kuasa besar dunia yang berjaya menjatuhkan negara Islam di Timur Tengah seperti di Syria dan Mesir kini mula mensasarkan serangannya di Malaysia.

Katanya, prinsip PAS yang konsisten berjuang menegakkan agama di dalam negara merimaskan musuh Islam antarabangsa.

Keadaan itu katanya menyebabkan PAS diserang, bermula dengan melemahkan pimpinan utama, sekaligus tidak mahu PAS menjadi parti yang kuat dan mendominasi PR

"Jika anda bertanya, adakah gerakan menjatuhkan Hadi dan memperlekeh Majlis Syura Ulama PAS adalah projek konspirasi musuh Islam antarabangsa? Saya jawab, ya," kata anak Mursyidul Am PAS itu. – 8 Oktober, 2014.

themalaysianinsider




ALHUSSEYN

0
sumber :-

ALHUSSEYN


Oktoberfest dan Pendirian Saya

Posted: 07 Oct 2014 11:30 PM PDT


Temuramah saya yang dibuat oleh ISMA berhubung isu Oktoberfest telah banyak menimbulkan kontroversi. Mungkin kerana ramai hanya membaca tajuk. Sepertimana biasa. Malas untuk membaca dan faham tetapi teringin sangat mengutuk. Lebih-lebih lagi bila yang memberi komen itu adalah diri saya. Malang sungguh nasib mereka ini. Tidak faham dan terus menceritakan mengikut selera mereka. Sampai ada yang mengatakan saya 'sokong' dan ucapkan tahniah. Biasalah. Kalau semua sudah faham, kurang pulalah kerja untuk saya!

 NEGARA MAJMUK
 Perenggan pertama ada disebut, penganjuran Oktoberfest ini tidak boleh dihalang kerana Malaysia adalah Negara Majmuk. Ada yang tanya pada saya, apa beza pendirian saya dengan UMNO? Sama sahaja, ujar mereka.

 Bagi UMNO, bila dikatakan masyarakat majmuk ini bererti syariat Islam tidak boleh diguna-pakai. Bagi saya bila saya sebut masyarakat majmuk, maka kemajmukan itu perlu ditangani mengikut kehendak syariat Islam! Rasanya jauh berbezakan?

 Mengikut syariat Islam, yang sememangnya direka Allah untuk masyarakat manusia yang bersifat majmuk, orang bukan Islam boleh hidup dengan aman di bawah pemerintahan Islam. Hak mereka tidak akan dicerobohi termasuk agama mereka. Mereka tidak akan dipaksa memeluk agama Islam dan mereka dibenarkan mengikut ajaran agama mereka dengan aman damai. Apa yang dibenarkan oleh agama mereka untuk dimakan minum, mereka akan terus dibenarkan makan dan minum. Maka mereka dibenarkan makan makanan yang haram bagi ummat Islam seperti daging khinzir, daging binatang yang tidak disembelih atas nama Allah dan sebagainya. Begitu juga dengan minuman mereka. Apa yang haram bagi ummat Islam tetapi halal mengikut agama mereka, mereka tidak akan dihalang meminumnya. Termasuklah beer dan wine yang merupakan minuman arak yang memabukkan.

 SOAL 'KETUANAN ISLAM'
Ada yang membantah kenyataan saya atas alasan 'ketuanan Islam', 'Islam berkuasa', 'Islam agama persekutuan' dan sebagainya. Saya cadangkan sekiranya ingin ikut kehendak Islam maka tangani persoalan ini mengikut ajaran Islam. Ikut syariat, bukan ikut emosi. 

 Kebebasan sebegini yang dijamin syariat Islam terhadap orang bukan Islam di bawah pemerintahannya adalah di antara bukti kebenaran dan keagungan Islam. Ianya juga merupakan bukti bahawa Islam mampu memerintah Negara yang bersifat majmuk.

 'Ketuanan Islam', 'Islam agama persekutuan' dan sebagainya bukan merupakan alasan untuk ummat Islam untuk menyimpang dari syariat sehingga prinsip hormat kepada hak bukan Islam menjadi kabur. Ianya bukan alasan untuk menekan bukan Islam sehingga memaksa mereka mengikut kehendak orang Islam. Itu merupkan Islam chauvanis seperti yang diperjuangkan ISMA. 

Hujjah sensitiviti dan sebagainya adalah persoalan yang boleh ditangani dalam keadaan hak bukan Islam terus dijamin. Ianya ditangani dengan dikenakan syarat tertentu ke atas penganjurnya seperti tidak dibenarkan orang Islam bersama, tidak diiklankan di kawasan dan akhbar kebiasaan orang Islam, dianjurkan di kawasan majoriti orang bukan Islam dan sebagainya.

 MASALAH ARAK DAN PEMERINTAHAN ISLAM
 Dalam soal arak di kalangan masyarakat bukan Islam yang duduk di bawah pemerintahan Islam, ianya merupakan persoalan yang telah wujud sejak dari dulu lagi dan ianya bukan perkara baru. 

 Sebagai contoh, dalam soal percukaian, para ulama' berbahas samada cukai boleh dikenakan atas arak yang dimiliki dan diniagakan oleh orang bukan Islam yang hidup di bawah pemerintahan Islam. Ada mazhab yang mengatakan tidak boleh dan tidak perlu kerana ianya barangan haram. Ada juga mazhab yang mengatakan ianya harta rakyat bukan Islam dan oleh itu ianya boleh dikenakan cukai tetapi cukai yang dikutip dari sumber sebegini perlu diasingkan dari cukai dari sumber yang halal dan bersih. Dan ianya juga perlu digunakan hanya untuk perkara tertentu seperti pembinaan jalan dan kemudahan awam. Ia boleh juga digunakan untuk pembaik-pulihan rumah ibadat yang bukan Islam. Ia tidak boleh digunakan untuk membayar gaji dan sumbangan kepada ummat Islam.

 Maka perbahasan ulama' adalah berhubung samaada dibolehkan mengambil cukai atau tidak ke atas arak. Maka tidak timbul samada ianya dibenarkan untuk orang bukan Islam memilikinya, kerana semua faham ianya hak orang bukan Islam. Ianya makan minum mereka.

 Mengambil dari prinsip itu, maka saya sebut bahawa program Oktoberfest yang dianjurkan untuk orang bukan Islam tidak boleh dihalang. Kerana Syariat Islam menjamin kebebasan beragama bagi mereka. Namun ianya tidak boleh dihadiri orang Islam dan dari sudut perlaksanaannya dan cara ianya diurus, pihak PBT perlu memantau dan mengawal. Ini telah juga saya sebutkan dalam interview berkenaan.

 Pendirian Islam yang sebegini menjadikan Islam mampu memerintah dunia yang bersifat majmuk.

 ISLAM AGAMA RAHMAT
 Ada yang berhujjah bahawa arak ini sesuatu yang buruk. Keburukannya bukan sekadar untuk orang Islam, tetapi juga bagi yang bukan Islam. Oleh itu sebagai penganut agama yang membawa rahmat untuk semua, maka kita perlu melarangnya. Ini golongan orang yang menentukan hukum mengikut akal dan nafsu mereka. Kalau ikut lojik sebegitu, rahmat yang terbesar adalah Islam maka adakah kita boleh selepas itu memaksa yang bukan Islam memeluk Islam? Atas sebab sayangnya kita terhadap semua manusia? Sudah pasti tidak!

 Sememangnya Islam itu rahmat untuk semua dan antara rahmatnya ialah dasar menghormati hak penganut agama lain dan ini dipertahankan Islam. Namun tidak boleh berhujjah untuk menyelamatkan mereka dari bencana arak dengan menyeru kepada Islam atau paling kurang dari sudut kesihatan dan sebagainya. Tetapi bukan dengan paksaan dan menggunakan kuasa. Ini akan memberi gambaran bahawa Islam tidak menghormati hak mereka untuk mengikut agama mereka.

 KISAH PENDEK
 Saya ingin berkongsi cerita yang pernah saya dengar semasa saya sedang belajar di United Kingdom. Yang menceritakannya adalah seorang alim dari India. Dia menyebut bahawa apabila Islam membuka bumi India, pada mulanya pada zaman Abasiyyah melalui seorang general bernama Muhammad bin Kassim, maka ummat Islam bertemu dengan masyarakat Hindu. Bila ditanya kepada Muhammad bin Kassim berhubung kuil Hindu yang penuh dengan berhala, Muhammad bin Kassim jawab, kuil Hindu diberikan kedudukan sama seperti rumah ibadah ahlul kitab, iaitu tidak akan diroboh atau dicerobohi.

 Pada masa yang sama, di dalam kawasan yang diperintah ummat Islam, mereka telah melihat berlakunya amalan 'suttee' iaitu amalan di mana janda dibakar hidup-hidup bersama jenazah suaminya apabila suaminya meninggal. Dia mengisahkan satu peristiwa dua orang Islam yang berkuda sedang melihat seorang janda dibawa untuk dibakar bersama jenazah suaminya. Ahli keluarga wanita malang itu menangis kesedihan. 


Wanita itu pun kelihatan keliru dan sedih. Maka salah seorang dari orang Islam tersebut bertanya kepada rakannya, "tidakkah sepatutnya kita halang amalan ini?" Rakannya jawab, "ianya ajaran agama mereka. Kita tidak boleh campur." (Kecuali sekiranya janda itu memeluk agama Islam). Maka jawab yang pertama tadi, "Alhamdulillah syukur kita kepada Allah yang telah menentu untuk kita agama Islam yang adil dan benar yang penuh dengan rahmat". Mengikut alim ini, melalui dasar tidak campur tangan dalam urusan agama lain, maka kebenaran Islam terserlah. Akhirnya amalan 'suttee' ini dikurangkan di kalangan masyarakat Hindu kerana terdapat wanita Hindu yang tidak ingin melakukannya. Sebahagian masyarakat Hindu memeluk Islam dan ada juga yang mengugut untuk memeluk agama Islam sekiranya terus dipaksa melakukannya.

 Sedangkan sekiranya amalan itu dihentikan secara paksa oleh ummat Islam, maka para pemimpin Hindu akan menyeru masyarakat mereka bersatu menentang ummat Islam yang ingin merosakkan agama mereka. Dengan itu permusuhan akan terhasil dan penyebaran risalah dan dakwah Islam akan terbantut.

(Penjelasan tambahan al-Husseyn : Adat isteri yang wajib mati bersama suami ini tak wujud lagi sekarang di India. Pada 1987 seorang isteri yang kematian suami telah dibakar hidup-hidup di sebuah kampung di Rajashtan, India, yang masih berpegang kepada adat 'sehidup semati' ini. Ia menimbulkan kemarahan aktivis-aktivis wanita India yang meminta Kerajaan mengharamkan adat kuno itu. Akhirnya kerajaan negeri Rajasthan mewujudkan undang-undang yang membawa hukuman berat kepada sesiapa yang masih berpegang kepada adat sati.)

 SELEPAS INI PESTA SEKS?
 Ada juga yang berhujjah kalau begitu maka lain kali sekiranya orang bukan Islam inginkan pesta seks dan porno maka kita perlu benarkan juga? Saya ingin tanya, ada ke mana-mana agama yang membenarkan seks bebas dan porno? Setahu saya tiada. Kecuali bagi yang tidak beragama. Bagi yang tiada agama maka tidak perlulah dibawa berbincang kerana sudah pasti mereka tidak boleh menyatakan "agama saya membenarkan". Mereka tiada agama maka hujjah itu tidak boleh diguna-pakai oleh mereka.

 Satu lagi sumber perundangan Islam adalah kebiasaan atau adat/budaya. Sudah jelas bahawa kebiasaan atau adat/budaya yang wujud di Malaysia, termasuk bagi yang bukan Islam, seks bebas dan porno merupakan sesuatu yang dianggap jelek. Ianya bukan sesuatu kebiasaan. Oleh itu ia tidak boleh dijadikan hujjah dalam soal membenarkan orang bukan Islam meminum arak.

 Hujjah itu adalah 'Qias maal faariq' atau qiasan yang tidak kena kerana tiada persamaan.

 IKLAN BILLBOARD PALSU 

 Ada juga yang timbulkan, ya benar kata YB! Tetapi billboard yang ada di Shah Alam ni bagaimana?

 Saya jawab, "ada ke billboard tu? Di mana?"

 Hakikatnya MBSA sudah sebut tiada billboard sedemikian rupa yang telah diluluskan oleh MBSA. Saya yakin ianya kerja cyber-trooper ISMA atau UMNO (sudah semakin sama) yang sengaja ingin membesar-besarkan isu ini. Hakikatnya sebelum ini tidak tahu mengenai program Oktoberfes. Dikatakan ianya telah diadakan di Subang pada 20 September. Ada yang tahu? Atau adakah yang hadir?

 Kita tidak tahu kerana ianya tidak diiklankan di akhbar atau kawasan orang Islam. Ianya mungkin diiklankan di akhbar Cina, mungkin juga di akhbar Inggeris dan di tempat-tempat tertentu melalui media tertentu. Di papan tanda Masjid sudah pasti tiada. Utusan dan Berita Harian saya tidak tahulah sebab saya tidak baca, tapi rasanya tiada juga. Begitu juga di Sinar Harian. Maka, ummat Islam tidak tahu.

 Masyarakat Islam hanya mula tahu apabila ISMA yang mengiklankan dan mempopularkannya. Sekira ISMA yang mengiklan dan mempopularkannya, maka adakah patut mempersalahkan orang bukan Islam? Yang ISMA sibuk sangat iklankan siapa suruh?

 WaLlahu 'Alam
 KHALID SAMAD 

Kesian bila melihat mereka diperlakukan sebegini rupa...

Posted: 07 Oct 2014 07:00 PM PDT

Kita ucapkan syabas kepada mereka yang melakukan ibadah korban hingga ke luar negara seperti Vietnam , Bangladesh dan Kemboja. Sikap keperihatinan demikian amatlah dipuji dan kita tumbang berbangga.

Namun disebalik itu, apa halnya dengan mereka yang telah datang menumpang cari rezeki dan bergantung hidup di negara kita ini? 

Kita sekadar mampu menyatakan kesihan kepada saudara seagama kita dari Bangla atau Myanmar yang diperlakukan sebegini:

Korang boleh baca beritanya lagi  di sini

Sebelum ini saya mahu mengulas mengenai etnik ini mengadakan solat Idul Adha di lapangan terbuka seperti di Jalan Tun Tan Siew Sin, Kuala Lumpur. 

Gambar-gambar dibawah memaparkan kepada kita mengenai kemampuan mereka menyatukan tenaga mereka berorganisasi sesama mereka.

 Tragedi diatas telah menceritan gambaran sebenar kenapa mereka memilih untuk solat sesama mereka dilapangan...





Perhatikan pula sewaktu berbuka puasa di bulan Ramadhan di surau dan masjid persekitaran kita ....  Islam tidak memandang kulit dan bangsa sebagaimana firman Allah :
(إِنَّ أَڪۡرَمَكُمۡ عِندَ ٱللَّهِ أَتۡقَٮٰكُمۡ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ۬ (١٣...
Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih 
takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT