Nuffnang

Pengikut

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


PAS PEMBELOT?

Posted: 03 Sep 2014 12:54 PM PDT

MEMANG PAS PEMBELPT KAWAN DAN RAKAN...TIDAK BOLEH DIPERCAYAI.....nama azmin ali TIDAK ada
dalam senarai pas, JELAS TUKAR TIUB...

parti pas telah menghantar
tiga nama kepada sultan selangor
untuk cadangan menteri besar
nama azmin ali tidak disertakan

berita nama hilang ini
bermula kerana azmin ali
telah berharap sangat namanya
akan disenaraikan oleh
parti pas  untuk diserahkan kepada sultan selangor


pkr telah TIDAK memasukkan nama azmin
dap juga TIDAk memasukkan nama azmin
pkr dan dap hanya menghatar satu nama
kepada sultan selangor
nama itu ialah dr wan azizah

nama wan azizah  yang dihantar
kepada sultan telah disertakan dengan
tiga puluh surat akuan bersumah adun pkr,
dap dan dua adun pas

bersama nama wan azizah telah
juga diserta  surat sokongan dari 
tiga parti pakatan
dari pas ditanda tangani oleh mat sabu
dari dap ditanda tangai oleh lim guan eng
dari pkr ditanda tangani oleh saifuddin 

kerana nama tidak ada dalam parti sendiri
maka azmin ali telah mencuba nasib
dengan harapan namanya akan terselit
dalam senarai pas

pada awalnya pas memang bercadang
untuk menyelitkan nama azmin
tetapi akhirnya pas menghantar
tiga nama dari ahli pas sendiri

ini dibaca sebagai 
satu pembelotan oleh pas
yang pada awalnya telah di war warkan
akan menyelitkan nama azmin ali

TERKINI!! Istana Umum Wan Azizah MB Pada November... BERITA BELUM SAHIH.......

Posted: 03 Sep 2014 08:41 AM PDT

TERKINI!! Istana Umum Wan Azizah MB Pada November...

Menurut sumber, jika semuanya berjalan lancar, Datuk Seri Wan Azizah Ismail dijangka akan mengangkat sumpah sebagai Datuk Menteri Besar Selangor yang baru pada bulan November yang akan datang.
Keyakinan ini adalah berdasarkan kepada perkembangan rundingan dengan beberapa pihak yang rapat dengan Istana Selangor bagi menyakinkan Istana untuk menerima perlantikan Wan Azizah disamping persidang DUN Selangor yang akan diadakan pada bulan tersebut.
Berita ini sudah pasti melegakan rakyat Selangor dan penyokong Pakatan Rakyat yang sudah bosan dengan krisis politik membabitkan jawatan Menteri Besar negeri itu.
Selain itu, rizab kerajaan Selangor bernilai RM 3 billion itu tidak boleh lama-lama diletakkan di bawah tanggungjawab ADUN Bebas, Khalid Ibrahim.  Pakatan Rakyat sebagai kerajaan sah di Selangor mesti mendapatkan hak ke atas rizab itu secepat mungkin.

Kita harap Khalid lebih bertanggungjawab dan tidak menyentuh rizab itu sepanjang tempoh beberapa bulan ini kerana sebagai pemegang jawatan sementara sebelum Menteri Besar baru dilantik, kuasa Khalid adalah terhad kepada membuat keputusan kecil sahaja.

Lagipun, lebih panjang masa diambil untuk menyelesaikan krisis ini, lebih teruklah imej Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku pemimpin ulung kita.  Maklum sahaja, Najib umpamanya menyelesaikan krisis Menteri Besar Terengganu dalam masa 3 hari, sedangkan Selangor masih belum ada petanda akan selesai hingga sekarang.

Memang latar belakang krisis berbeza tapi yang rakyat nampak, Najib di depan berbanding dengan Anwar dalam soal ini.  Itu yang kita tidak mahu berlaku.

 sumber: Kerajaan pakatan rakyat

TERKINI: INITIPATI SURAT PAS KE ISTANA .....WAN AZIZAH PULA SUDAH MENDAPAT SURAT DARI ISTANA .

Posted: 03 Sep 2014 08:18 AM PDT

Pejabat PKR telah menerima surat balas dari Istana memaklumkan pihak istana telah  menerima surat dari Presiden PKR dan juga cadangan calon dari DAP dan PKR serta sokongan 30 DUN...namun dibawah ini...macam ramai yang sedang berkata kata mengenai pengkianatan dan juga kisah pusing pusing.Pendedahan Tulang Besi.....

Maklumat Surat PAS ke Istana

Pembetulan kepada maklumat yang Tulang Besi dapat tadi. TIdak pasti maklumat ni benar atau tidak. Sekadar khabar sahaja:

1) Surat kepada Istana terus datang dari Presiden PAS. Malahan, Cikgu Pa sebagai SU Agung pun tidak tahu menahu pasal surat ini.

2) Surat diserah kepada Istana melalui seorang "Raja" yang konon baik dgn Istana Selangor.

3) Surat menamakan tiga calon – dua dari PAS dan seorang lagi adalah Khalid Ibrahim.

4) Hujjah mengekalkan Khalid Ibrahim adalah diberitahu kepada Tuanku, Khalid mendapat semula kepercayaan Dewan Undangan Negeri.

5) Formula yg dipakai adalah: PAS (15) + UMNO (12) + Khalid Ibrahim = 28 kerusi. Oleh kerana Speaker tidak boleh mengundi maka mereka mempunyai majority 1 undi. Khalid Ibrahim akan kekal memimpin kerajaan perpaduang PAS+UMNO+Khalid Ibrahim

6) Minta Hasnul dan Saari dilindungi sebab mereka mungkin diculik. Tak salah ambil langkah berjaga.

Presiden masih mahu mempertahankan kepimpinan Khalid Ibrahim dan masih mahu menubuhkan kerajaang perpaduang dgn UMNO dan BN.

Semoga Allah SWT mengagalkan konspirasi perpaduang tajaan Presiden dan puak2 UG dalam PAS

TULANG BESI

WAJIB BACA OLEH AHLI TOTOK PAS....upssssss.....PUS @#$%^&*( HASAD DENGKI AL TAKIRI KEPADA 2 ADUN PAS- ULASAN OLEH AL HUSSEYN

Posted: 03 Sep 2014 05:45 AM PDT

Hasad dengki at-Takiri kepada 2 Adun tersebut ialah kerana tindakan mereka berdua telah menggagalkan usaha pembentukan Kerajaan Bersama antara PAS dan UMNO ...

Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Datuk Dr Mohd Khairudin Aman 
Razali mengakui tindakan dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) 
parti itu menyokong pencalonan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah 
Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor menggagalkan usaha mereka untuk mengekalkan Tan Sri Khalid Ibrahim melalui kerjasama dengan 
Umno. – Baca seterusnya di sini atau dari sumber asalnya di sini

Zulhazmi At-Takanan Jawab Khairuddin At-Takiri.

 Ini ulasan aku kepada tulisan bertajuk "KE MANA PAS MAHU DIBAWA?" tulisan Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri. Aku akan jawab & ulas perenggan demi perenggan kemudian aku cantumkan semuanya.

KE MANA PAS MAHU DIBAWA?

 Isu 2 Adun PAS yang menyokong PKR dan DAP berkenaan isu MB Selangor sejak kebelakangan ini benar-benar menjolok kesabaran ahli-ahli PAS yang prihatin dengan adab-adab berjamaah seperti yang dianjurkan oleh Islam. 

Jawapan & Ulasan Zulhazmi at-Takanan

 Isu ini sebenarnya dan sepatutnya sudah tidak perlu dibangkitkan melainkan orang yang membangkitkan itu ada perasaan dendam kesumat yang tinggi. Isu 2 Adun yang menyokong PKR dan DAP bukan isu 2 Adun semata-mata tetapi isu berkaitan tahalluf PAS bersama PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat. Jika 2 Adun tersebut dikatakan tidak beradab kerana mendahului keputusan Jawatankuasa Pas Pusat, bagi aku Presiden lebih tidak beradab malah Majlis Syura Ulamak juga turut tidak beradab dalam adab organisasi PAS. Nanti aku ulas perkara tu dalam perenggan berikut. Dalam perenggan ini, aku cuma nak ulas berkaitan kesabaran ahli-ahli Pas yang prihatin dengan adab berjemaah.

 Adab berjemaah di dalam PAS berpandukan kepada Perlembagaan PAS yang jelas. Perlembagaan meletakkan Al-quran, Sunnah, Ijmak dan Qias sbg asas hukum utama. Perlembagaan juga memperuntukkan adab organisasi di dalam Pas baik Majlis Syura Ulamak, Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Dewan-dewan sehingga peraturan Muktamar. Semuanya ini disahkan dan dipandu oleh empat (4) asas hukum Islam yang nyata. Justeru untuk mengatakan bahawa 2 Adun tersebut tidak beradab, aku amat khilaf malah aku tetap dengan pendirian aku bahawa jika 2 Adun itu tidak beradab maka Presiden, Majlis Syura Ulamak dan beberapa Dewan Pemuda Negeri dan Perhubungan Pas Negeri juga tidak berperanan.

Perenggan Ke-2

 Keputusan Majlis Syura Ulamak PAS yang bersidang pada 6hb Ogos 2014 yang telah mengambil ketetapan untuk mengekalkan Tan Sri Khalid Ibrahim (TSKI) sebagai Menteri Besar Selangor selagi tidak berlaku pelanggaran amanah telah sewenang-wenangnya dilanggar secara terang-terangan oleh kedua-dua adun tersebut.

Jawapan & Ulasan Zulhazmi

 Aku telah menulis panjang lebar dari sudut Perlembagaan PAS berkaitan keputusan Majlis Syura Ulamak (MSU) bertarikh 6 Ogos 2014 yang mengekalkan TSKI sbg MB Selangor. Sehingga hari ini tiada sebarang hujah atau tulisan dari mana-mana pihak menjawab tulisan tersebut. Selagi tiada tulisan @ hujah menyangkal tulisan aku tu maka selagi itu tulisan aku sah dan hujah aku bahawa MSU telah melanggar Perlembagaan PAS adalah kekal. Apabila MSU telah membuat keputusan yang melanggar Perlembagaan, maka keputusan MSU adalah tidak sah dan tidak terpakai. Tuduhan bahawa 2 Adun tersebut sewenang-wenang melanggar keputusan MSU adalah tuduhan yang dangkal yang disertakan dengan niat jahat dari hati yang busuk.

 MSU membuat keputusan mengekalkan TSKI sbg Menteri Besar pd 6/8/2014 tetapi 2 Adun membuat keputusan menyokong DS Wan Azizah selepas TSKI dipecat. Apabila TSKI dipecat dari parti beliau, maka keputusan MSU yang menyokong beliau sudah terbatal kerana TSKI bkn lagi ahli PKR yang bersama PR yang mana PAS di dalam PR. Apabila 2 Adun tidak menyokong TSKI maka tindakan mereka jelas tidak melanggar keputusan MSU. Lagi pun keputusan MSU memang dari awal lagi sudah tidak sah mengikut Perlembagaan PAS.

 Perkara yang sama berlaku pada 17/08/2014 apabila JKPP membuat keputusan bersetuju menukar TSKI dan mencalonkan 2 nama pengganti Menteri Besar. Apabila JKPP membuat keputusan yang sama seperti 2 Adun tersebut, gegak gempita alam dipuji keputusan JKPP, ada yang mengatakan itu keputusan pewaris Nabi, ada yang mengatakan ia keputusan yang tepat malah Setiausaha MSU juga mempertahankan bahawa keputusan JKPP tidak bercanggah dengan keputusan MSU pada 6/8/2014. Jika keputusan JKPP tidak melanggar keputusan MSU, kenapa & bagaimana keputusan 2 Adun tersebut boleh dianggap melanggar keputusan MSU?

 Jangan bermuka-muka dalam tindakan. Mula-mula pertahan TSKI, siapa yang tidak ikut dilabel melanggar adab, kemudian setuju tukar TSKI dan katakan keputusan itu tepat dan yang dilabel tidak beradab dulu masih dimaki hamun dan diqunutnazilahkan.

Perenggan Ke-3

 Kesan secara teknikalnya TSKI tidak boleh lagi dikekalkan sebagai MB kerana bilangan majoriti adun tidak lagi memihak kepada beliau. PKR dan DAP yang hanya mempunyai bilangan 28 Adun menyokong telah bertambah menjadi 30 Adun. Secara teknikalnya TSKI hanya mempunyai sokongan 26 adun termasuk 13 adun PAS dan 12 adun UMNO yang menyokong tanpa syarat. TSKI tidak boleh lagi dikekalkan sebagai MB dalam situasi dan realiti ini. Ia mentafsirkan kenapa mesyuarat jawatankuasa PAS Pusat memutuskan untuk menghantar dua nama sebagai calon MB menggantikan TSKI.

Jawapan & Ulasan Zulhazmi

 Perenggan ini paling seronok dibaca. Perenggan ini dengan JELAS, TERANG dan NYATA hasrat sekelompok dalam PAS lebih2 lagi penulis artikel ini untuk bersama dengan UMNO. Sudah terang lagi bersuluh. Tak perlu nafi atau dikatakan salah tafsir kerana tulisan ini amat jelas.

 At-Takiri mengatakan bahawa kesan secara teknikal sokongan 2 Adun PAS kpd Wan Azizah menyebabkan TSKI tidak boleh kekal sbg MB kerana hilang majoriti. PKR dan DAP yang pada mulanya ada 28 sokongan Adun telah menjadi 30 dgn sokongan 2 Adun PAS manakala TSKi ada sokongan 26 Adun termasuk 13 baki dari PAS dan 12 ADUN UMNO yang menyokong tanpa syarat.

 Baca elok-elok. At-Takiri tulis dan membuat PENGAKUAN bahawa TSKI boleh kekal jika semua Adun PAS (15) menyokong TSKI bersama 12 ADUN UMNO yang menyokong tanpa syarat. Dalam keadaan 15 Pas bersama 12 Umno dan 1 bebas (TSKI) maka bilangan kerusi dlm Dun adalah sama 28-28, maka TSKI boleh dikekalkan. Malah peluang TSKI kekal amat tinggi dengan tindakan membeli beberapa Adun PKR yang PAS rancang.

 Nak kelentong apa lagi??? Memang JELAS ada usaha daripada kalangan sekelompok dlm PAS yang telah bersetuju bersama UMNO di Selangor. Ini bukti yang amat jelas. Mereka marah kepada 2 Adun yang menyokong Wan Azizah kerana plan strategik mereka bersama Umno gagal di tengah jalan.

 Dalam keadaan inilah kemudiannya at-takiri mengatakan bahawa JKPP membuat keputusan menghantar 2 nama calon pengganti. Apa maksudnya? Maksudnya apabila gagal bersama Umno maka sekelompok dalam PAS ini cuba menggagalkan Wan Azizah sbg MB dan seterusnya menjadi jarum UMNO memecahkan PKR dan seterusnya Pakatan Rakyat. Inilah objektif kenapa 2 nama dihantar. Orang yang waras akan berfikir dengan waras. Orang yang hati busuk saja buat perangai tu.

Perenggan Ke-4

 Lebih menjengkelkan apabila dilihat beberapa pimpinan kanan dalam jawatankuasa kerja PAS Pusat membuat kenyataan terbuka menyokong tindakan mereka berdua. Lebih jauh lagi, ada pula di kalangan pimpinan PAS Pusat ini yang mengandaikan mereka berdua bakal dianggap sebagai "hero" atau wira oleh orang terkemudian kerana bertindak kononnya menyelamatkan Pakatan Rakyat. Tindakan pimpinan pusat ini menyokong kedua-dua Adun yang bersikap membelakangkan keputusan Majlis Syura Ulamak ini adalah jelas satu lagi tindakan membelakangkan keputusan Majlis Syura Ulamak PAS oleh kepimpinan tertinggi parti. Ia menjadi satu panduan dan ikutan buruk untuk ahli-ahli bawahan juga bertindak dengan cara yang sama.

Jawapan & Ulasan Zulhazmi

 Perenggan ini mengulangi perenggan terdahulu iaitu niat jahat hati busuk memburuk-burukkan 2 Adun yang menyokong Wan Azizah. Perlu diingat semula bahawa tindakan 2 Adun ini bukan menyokong Wan Azizah secara peribadi tetapi lebih UTAMA ialah mengekalkan kewujudan Pakatan Rakyat yang diputuskan oleh Muktamar Pas. Dalam keadaan PAS Pusat terumbang-ambing tiada keputusan rasmi, 2 Adun ini menjadi galang ganti sebagai penyelamat maruah PAS. Akhirnya keputusan JKPP pd 17/08/2014 juga sama seperti tindakan yang diambil oleh 2 Adun ini. MAKA mereka selayaknya diangkat sebagai HERO. Yang menentang HERO ialah penjahat, pengkhianat, duri dalam daging yang jelas hendak bersama musuh politik utama iaitu UMNO!!! Itu jelas.

Perenggan Ke-5

 Sudahlah perbincangan di aplikasi whatsapp dibocorkan. Perbezaan pandangan dalam mesyuarat jawatankuasa PAS Pusat dibocorkan sewenang-wenangnya. Hatta perbezaan dan pertelingkahan dalam mesyuarat yang memang menjadi sebahagian resam mesyuarat diriwayatkan secara terperinci oleh media. Siapakah pembocor rahsia ini. Amanahkan mereka? Adakah ini kualiti pimpinan tertinggi PAS Pusat dari sudut akhlak berjamaah dan bermesyuarat?

Jawapan & Ulasan Zulhazmi

 Isu whatsapp dibocorkan, isu mesyuarat dibocorkan, bagi aku tak perlu nak meroyan di alam maya. Kenapa tidak ditubuhkan jawatankuasa siasatan dlm JKPP menyiasat siapa yang membocorkan maklumat atau siapa yang sebar printscreen whatsapp?? Masuk mesyuarat JKPP dan usulkan supaya disiasat dan diambil tindakan. PAS Pusat ada Jabatan IT yang boleh membuat siasatan. Perkara ini bukan baru. FB El-Haraki juga membuat ulasan perkara yang dibincang secara detail dlm mesyuarat tapi dibiarkan. Kenapa? Sebab El-Haraki bersama mereka. Saraf jahat ni tak perlu nak guna la... Kata fikrah Islam buat la cara Islam. Siasat dan ambil tindakan. Jika tak siasat, jangan nak ungkit dan kondem pimpinan jenis apa, kualiti apa... apabila awak tanya org pimpinan jenis apa... Awak tu di mana?? Awak pimpinan jenis apa?? Kata dulang paku serpih... tepuk air di dulang.

Perenggan Ke-6&7

 Sehingga kini berpuluh aduan dan usul telah dikemukakan dan diluluskan oleh pelbagai pihak dalam PAS sama ada mesyuarat agong kawasan-kawasan, muktamar dewan-dewan dan mesyuarat badan perhubungan negeri mendesak PAS mengambil tindakan tegas terhadap mereka berdua. Namun, sangat jelas beberapa pimpinan ini sememangnya secara terang-terangan membela mereka berdua. Bertindak di belakang tabir? Menikam Tuan Guru Presiden dari belakang?

 Lebih mengejutkan lagi ialah apabila ada perkhabaran yang bersedia untuk dibuktikan bahawa tindakan kedua-dua Adun itu adalah dengan pengarahan dan restu pimpinan kanan dalam jawatankuasa PAS Pusat. Ini sudah tersangat serius dan diluar jangkauan akal manusia yang waras !

Jawapan & Ulasan Zulhazmi

 Aku mintak At-Takiri sebutkan dengan jelas berapa aduan dibuat kepada Pas Pusat ke atas 2 Adun ini. Sebagai pimpinan bertaraf PHD aku nak nasihatkan supaya faham prosedur tatatertib dan faham Perlembagaan parti. Kalau tak faham boleh rujuk lawyer swasta yang ada dlm Pemuda Pas Pusat. Tindakan tatatertib kepada mana-mana ahli hendaklah melalui laporan kepada Setiausaha Agung atau Pejabat Agung. Ini jelas. Tidak ada peruntukkan bahawa usul dalam mesyuarat agong kawasan atau muktamar dewan boleh dijadikan laporan tatatertib melainkan dewan atau kawasan yang membuat usul menulis laporan rasmi kpd SUA atau pejabat Agung untuk tindakan diambil.

 Dalam keadaan suatu laporan atau aduan dibuat kepada seseorang ahli atau mana-mana kumpulan ahli, mereka tidak dianggap bersalah sehingga dibuktikan bersalah. itu konsep keadilan Islam dan juga keadilan manusia sejagat. Maka selagi mereka tidak dibicarakan oleh Jawatankuasa Tatatertib atau JKPP maka mereka tidak bersalah. Ahli yang dituduh juga berhak membela diri justeru jika terdapat siapa sahaja tak kira ahli biasa atau pimpinan tertinggi yang menyokong 2 Adun tersebut adalah tidak salah kerana masing2 mempunyai hujah tersendiri. Jika at-Takiri rasa 2 Adun itu salah, aku pulak ada hujah bahawa 2 Adun itu tidak salah. Jom kita lawan depan Jawatankuasa Tatatertib. Jangan nak sebar dakyah busuk di alam maya. Jangan burukkan nama USTAZ dengan perangai huduh hang seorang!!! Jangan kerana kerbau seekor habis semua ustaz dikata jahat!!

 At-takiri terkejut konon tindakan 2 Adun diarahkan pimpinan tertinggi. Aku lagi terkejut bila ada pimpinan tertinggi jadi umpan Umno untuk beli Adun PKR!!! Itu lagi busuk, buruk dan hodoh!!! Guna kedudukan sebagai ulamak untuk buat kerja busuk cukup malang bagi Islam. Selalu kata kpd Ulamak Umno sbg ulamak jahat dan ulamak terompah. Adakah terompah itu yg diguna oleh sekelompok ulamak dalam PAS atas nama Melayu Islam?? Tolonglah kami!! Kami tidak mahu Ulamak PAS dipandang hodoh dek kerana tindakan seorang dua yang berkepentingan!! kami sayang Ulamak kami. Kami bersama ulamak tapi jangan ulamak bawa kami ke lubang yang jahanam!!! 

Perenggan Ke-8

 Dalam keadaan itu tiba-tiba ada pimpinan kanan cuba mengalih perhatian ahli dengan membangkitkan isu kononnya ada usaha ke arah kerjasama PAS dan UMNO. Kononnya ada institusi tertentu telah cuba dikuasai oleh "team" UMNO. Fitnah apa yang sedang dimainkan ini?

Jawapan & Ulasan Zulhazmi

 Perenggan ini ditulis khusus kepada Naib Presiden Dato' Husam Musa. DHM ada keluarkan kenyataan bahawa ada usaha segolongan di dalam PAs menggunakan institusi tertentu untuk bersama Umno. Maka At-Takiri menujukan perenggan ini kepada DHM.

 Aku nak sebutkan bahawa apa yg DHM sebut itu amatlah berlapik sekali. Kalau aku yang keluarkan kenyataan, aku akan direct terus kepada institusi tu. Maka aku nak sebut bahawa ada jarum Umno di dalam Institusi Majlis Syura Ulamak. Umno cuba menggunakan beberapa kerat ahli MSU untuk kepentingan Umno. Umno ingat dengan gunakan pimpinan di dalam MSU maka semua ahli PAS akan taat dan wala' begitu saja?? Umno silap!! Bukan semua ahli PAS bodoh mcm yang Umno sangka. Ada ahli PAS yang bodoh dengan gelaran Doktor PHD tapi ada juga ahli PAS yang cerdik walaupun petani nelayan. Umno boleh guna boleh beli beberapa org dlm MSU tapi Umno tak boleh beli kami ahli2 Pas di bawah.

 Jangan ingat kami tak tau ada Ahli Majlis Syura yang menjadi broker membeli Adun PKR. Jangan ingat aku tak tahu ada Ahli Majlis Syura yang jadi juru cakap syarikat besar Umno untuk deal projek2 tertentu. Kalau ini semua fitnah. Sila saman aku. kalau tak saman aku maka aku juga berhak dipertahan oleh Majlis Syura Ulamak kerana aku tidak pernah disabitkan salah di mana-mana Mahkamah. 

 Jangan gunakan kedudukan di dalam Majlis Syura untuk buat kerja jahat.

Perenggan Ke-9&10

 Sangat menarik apabila diperhatikan bahawa sebelum ini isu Unity Goverment selalu dibangkitkan setiap kali muktamar hampir menjelang. Isu ini dibangkitkan bagi menimbulkan kesangsian kepada pihak tertentu dalam PAS khususnya Presiden PAS.

 Malangnya apabila Konsesus Nasional ala UG dibangkitkan oleh pimpinan tertinggi PKR ianya seolah direstui. Media tidak sekali melaporkan usaha-usaha Konsesus Nasional ala UG ini diusahakan oleh pimpinan tertinggi PKR dengan pelbagai percubaan pertemuan. Menariknya ia tidak pula menggerakkan pimpinan ini untuk menimbulkan persoalan dan mempertikaikannya. Lebih jauh ada yang menulis menyokong Konsesus Nasional dengan pelbagai hujah. Adakah kerana ia datang dari PKR maka semuanya adalah betul dan perlu dijulang dan jika datang daripada sebahagian pimpinan PAS maka ia adalah salah???

Jawapan & Ulasan Zulhazmi

 Perenggan ini cukup jahat. Cukup busuk dengan buruk sangka. Aku tak hairan klu yang tulis tu nangoi cangak mcm aku tapi yang tulis adalah seorang Ahli Parlimen, ulamak, bergelar DATO' dan ada doktor PHD.

 Berkaitan Isu UG ni sekali lagi aku rujuk kepada perenggan 3 yang At-Takiri sendiri tulis. Dia sendiri dengan jelas sebut nak bersama Umno di Selangor.

 PAS 15 bersama 12 Adun Umno yang menyokong tanpa syarat!!! Umno menyokong PAS tanpa syarat!!! Woi!!!! Apa punya kepala lutut hang nie?? Sejak bila Umno suka dengan PAS??? Bukan UG lagi ka kalau dah Umno sokong tanpa syarat??? Hang buat PHD bidang apa?? 

Perenggan Ke-11

 Maka tidak menghairankan apabila ada pula pimpinan tertinggi yang menyifatkan kenyataan Presiden dalam isu MB Selangor sebagai kenyataan peribadi. Walhal Presiden menegaskan keputusan PAS sebelumnya pada januari 2014 iaitu isu jawatan MB Selangor tidak berbangkit apabila PRK Kajang dipaksa berlaku oleh PKR.

Jawapan & Ulasan Zulhazmi

 Adab berjemaah tidak kira siapa samada Mursyidul Am atau Presiden atau ahli biasa mcm aku. Tapi bila seseorang itu di peringkat tertinggi seperti Mursyidul Am atau Presiden, maka lebih lagi perlu menjaga adab dlm organisasi.

 Presiden selalu ingatkan pimpinan di bawah jangan keluarkan pendapat peribadi tetapi perlu lebih dulu rujuk kepada parti yang membuat keputusan secara jemaah atau syura. TAPI dalam hal krisis Selangor, Presiden yang terlebih dahulu mendahului parti. Apa yang Presiden sebut? Presiden sebut begini

 "Insya-Allah itu sikap saya dan saya harap seluruh pimpinan PAS akan bersama keputusan ini walaupun ada pandangan berbeza"

 Berdasarkan kata-kata Presiden sendiri jelas bahawa pendirian Presiden menyokong TSKI adalah pendirian peribadi yang bukan dibuat melalui mesyuarat/syura PAS Pusat. Presiden nyatakan sikap beliau dah seterusnya mengharapkan pimpinan PAS bersama. Dalam konteks ini sepatutnya Presiden membawa pendapat peribadi beliau bersama hujah dan bukti untuk dibentang di dalam mesyuarat, dibincangkan dan diputuskan. Apa yang berlaku sebaliknya apabila Presiden keluarkan pendirian peribadi dan kemudian ada pihak anggap ianya perintah parti. Itu bukan konsep jemaah. Itu bukan adab dlm jemaah. Aku dah sebut benda ni dlm mesyuarat Pemuda Pas Pusat pd 9/8/2014 yang lalu.

 Lebih teruk dan menyedihkan apabila pendirian peribadi tersebut diwar-warkan secara terbuka dan dianggap perintah, apabila ada yang tidak setuju dianggap khianat dan durhaka. Lebih teruk lagi apabila terhidu ada penentangan terhadap pendirian tersebut, Majlis Syura pulak dilibatkan dan diturut serta dalam kancah yang tidak elok sehingga rosak imej Majlis Syura dipergunakan untuk tujuan peribadi.

 Ini bukan dijaja reka oleh sesiapa tetapi org yang berfikiran terbuka dan waras akan boleh berfikir mengikut kronologi dan membuat kesimpulan dengan waras. Majlis syura dipergunakan untuk kepentingan tertentu bukan untuk kepentingan PAS!!!


Perenggan Ke-12& terakhir

 Akhir-akhir ini ada usaha untuk mencemarkan nama Presiden dengan pelbagai bentuk pemberitaan negatif. Usah dikira serangan di facebook walaupun oleh mereka yang mengaku sebagai ahli PAS. Media tertentu dipergunakan secara terancang untuk menegatifkan imej Presiden PAS. Tapi sehari dua ini pula kelihatan Presiden cuba dipuji dan dipuja. Apa strategi di sebalik semua ini?

 Kemanakah PAS ini ingin dibawa? Masihkah sebahagian pimpinan PAS berkiblatkan al-Quran dan Sunnah dalam percaturan politik mereka? Tepuk dada tanya iman!!!

Jawapan & Ulasan Zulhazmi

 Buruk sangka!! Dari awal lagi aku tulis, pada bila-bila masa pun aku tulis, aku bertanggungjawab dgn setiap yang aku tulis. Aku ahli PAS dan aku sayang PAS lebih dari aku sayang Presiden PAS. Dulu aku sayang Presiden PAS Almarhum Ustaz Fadzil Noor. Beliau meninggal dunia dlm keadaan kekal & cekal melawan Umno. kemudian beliau diganti oleh Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang sehingga sekarang. Semangat peninggalan Ustaz Fadzil itulah yang ada pada aku meneruskan perjuangan PAS sebagai "wasilah' menegakkan dan mendaulatkan Islam di muka bumi Malaysia. Semangat dan tarbiyah Ustaz Fadzil itulah yang membara di kalangan kami anak muda untuk bersama PAS bersama PAKATAN RAKYAT menjahanamkan umno di muka bumi Malaysia.

 Tidak ada serangan peribadi ke atas Presiden PAS sekarang. Aku hormati Presiden sbg Presiden dan ulamak hebat. Aku hormati & kagum dengan Presiden yang cekal dengan PAS melawan Umno dan melawan kezaliman serta memacu PAS menegakkan Islam. Tapi aku juga berhak untuk menyatakan suara hati aku berdasarkan pengalaman hidup, tarbiyah dan ilmu tentang apa yang sedang dan akan berlaku. Aku nampak Presiden semakin dipergunakan untuk entah apa tujuan yang tidak pasti. Mereka mempergunakan susuk tubuh Presiden menghalalkan apa saja tindakan. Aku saya Presiden tapi aku sayang PAS melebih Presiden.

 Sejarah membuktikan suatu ketika dulu Presiden PAS yang lari dari perjuangan dan hala tuju PAS digantikan. Kita tidak mahu sejarah itu berulang. PAS telah lama wujud sehingga mampu mendapat sokongan majoriti pengundi samada melayu dan bukan melayu. Bukan mudah untuk mencapai tahap tersebut dlm keadaan PAS tidak pernah berganjak drpd prinsip Islam. Transformasi PAS ini jangan diundurkan hanya kerana dendam kesumat peribadi. Jangan jadikan PAS sebagai pemangkin imej buruk Islam. Islam tertinggi, tiada yang lebih tinggi daripada Islam.

 Pas memperjuangkan Islam sebagai cara hidup tapi jangan disebabkan cara Pas mengendalikan sesuatu itu memberikan imej buruk kepada Islam.

 Ke Mana PAS mahu dibawa??? Insya-Allah aku dan kawan-kawan akan tetap membawa PAS ke hadapan tanpa UMNO!!!!

 Setelah kesemua perenggan tulisan "Ke Mana PAS Mahu Dibawa?" tulisan Dato' Dr Ustaz Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri aku jawab dan ulas, maka aku buat kesimpulan ringkas begini :

 Keseluruhan tulisan at-Takiri menggambarkan hati busuk beliau terhadap 2 Adun Selangor iaitu Shaari Sungip dan Hasnul. Hasad dengki at-Takiri kepada 2 Adun tersebut ialah kerana tindakan mereka berdua telah menggagalkan usaha pembentukan Kerajaan Bersama antara PAS dan UMNO yang berMenteri Besarkan Adun bebas.

 Bayangkan betapa bodohnya jika Shaari dan Hasnul tidak menyokong Wan Azizah maka akan wujud sebuah kerajaan gabungan 15 Adun PAS bersama 12 Adun Umno yang "menyokong tanpa syarat" dan berMenteri Besarkan Tan Sri Khalid yang merupakan Adun Bebas. Konsep apa yang at-Takiri dan kelompok dia guna dalam politik macam ni???

 Bila Takiri tanya ke mana Pas mahu dibawa? Maka bagi aku at-Takiri nak bawa PAS bersama Umno TAPI aku tetap akan bantah, tentang dan lawan!!!!!!

 Khas kepada at-Takiri, jika terbaca tulisan aku, kalau tak puashati, terguris hati aku mintak maaf dan kalau nak berdebat aku tunggu...

APA KAITAN PERJANJIAN AIR DAN PERLANTIAKN MB???

Posted: 03 Sep 2014 12:12 AM PDT

Published: 3 September 2014



Perjanjian menyelesaikan masalah air di Selangor dan Lembah Klang antara kerajaan negeri Selangor dan pusat diharap dapat disempurnakan di sebalik krisis menteri besar di negeri itu. Gambar fail The Malaysian Insider.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Perjanjian air Selangor dijangka selesai minggu ini, kata timbalan menteri.Kenapa minggu ini? kenapa tidak minggu depan? Kenapa tidak MB baru? Kenapa pula PAS nak join Umno?Siapa akan dapat komisyen? Kenapa pula adanya sangkut sangkut lantikan MB?

Bagi yang melihat soal ini sebagai satu yang secara semulajadi, ianya tidak dianggap begitu kerana ianya berjalan seiringan dengan apa yang telah diaturkan dan dipersetujui bersama. Bak kata Hishamuddin Rais ,ianya  daulah terpendam, dan kuasa ringgit menjadi isu utama.
Bagi Pas pula usaha ini dilihat sebagai usaha sebilangan ahli parti yang ersetuju untuk bersama UMNO.Jadi untuk kali ini Pas bukan lagi dilihat sebagai parti yang boleh dipercayai lagi kerana cuba untuk bekerjasama dengan Umno dan 2 wakil mereka sebenarnya dilihat sebagai wira kerana menidakkan usahasama wujudnya parti PUKI.


 BACA BAWAH INI
 
 
Perjanjian jual beli antara syarikat kerajaan negeri Selangor Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) dan 3 syarikat konsesi air konsesi air di Selangor dijangka akan dimeterai minggu ini, kata Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Mahdzir Khalid.


Mahdzir berkata, perjanjian jual beli tersebut akan ditandatangani minggu ini termasuk beberapa siri sesi menandatangani perjanjian yang membolehkan KDEB mengambil alih syarikat konsesi air Selangor.

"Perjanjian jual beli akan ditandatangani minggu ini," katanya, pada sidang media selepas merasmikan Pameran dan Persidangan Water Loss Asia 2014 di Kuala Lumpur, hari ini.

Mahdzir berkata, kerajaan negeri Selangor juga turut meluluskan pengambilan tanah bagi saluran paip pengagihan air dari Loji Rawatan Air Langat 2.
 
  "Kerajaan negeri pun sudah beri kelulusan tanah, yang kita sudah tender ada 3 segmen, banyak lagi yang kita akan tender paip ini.  Bahagian itu selesai," katanya kepada pemberita.
Ahli Parlimen Padang Terap itu berkata, beliau berharap krisis menteri besar di Selangor tidak akan mengganggu perjalanan urusan penstrukturan air di negeri itu kerana ia merupakan kepentingan rakyat.

"Apa pun keputusan di Selangor kita hormati, tetapi keutamaan kerajaan negeri adalah rakyat.
"Kita tidak cakap soal PAS, PKR, DAP, kita cakap soal kepentingan rakyat Selangor.
"Berilah ruang kerjasama kerajaan pusat selesaikan isu air di Selangor, Kuala Lumpur, dan Putrajaya," katanya.

Melalui Perjanjian Persefahaman (MoU) yang ditandatangani Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan kementerian itu, Selangor membenarkan projek Langat 2 diteruskan selepas Pakatan Rakyat (PR) menghentikan projek berkenaan selepas mengambil alih pentadbiran negeri pada 2008.
Kekhuatiran mengenai perjanjian penstrukturan air Selangor akan terjejas mulai timbul apabila Khalid dipecat PKR dan mahu digantikan dengan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail sebagai menteri besar.

Khalid pada 1 Ogos lalu menandatangani Perjanjian Dasar Induk (HoA) dengan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.

Tawaran berjumlah RM9.65 bilion terhadap 4 syarikat konsesi air dimuktamadkan bagi melaksanakan Penstrukturan Semula Industri Air dan pembinaan projek Langat 2 yang dirancang sejak 2006.

Khalid bagaimanapun berkata, hanya pengambilalihan Syarikat Pengeluar Air Selangor Bhd (Splash) saja yang masih belum dimuktamadkan.

Melalui MoU yang ditandatangani pada 26 Februari lalu, Selangor akan mengeluarkan kebenaran kepada kerajaan pusat untuk merancang pembinaan projek Langat 2 di negeri itu.

Kerajaan Persekutuan juga bersedia menyuntik dana untuk membantu kerajaan negeri mengambil alih syarikat konsesi air dan seterusnya membenarkannya menguruskan perkhidmatan bekalan air di Selangor melalui sebuah syarikat milik kerajaan negeri.

Selain Splash, 3 lagi syarikat konsesi air Selangor adalah Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Puncak Niaga Sdn Bhd (PNSB) dan Konsortium Abbas Sdn Bhd (Abbas).

malaysian insider

sultan Tiada Kuasa Minta Lebih Dari Satu Nama - Pakar

Posted: 03 Sep 2014 12:00 AM PDT

sultan Tiada Kuasa Minta Lebih Dari Satu Nama - Pakar

Pakar: Sultan tiada kuasa minta banyak nama

Pakar perlembagaan Abdul Aziz Bari berkata tindakan sultan Selangor meminta lebih banyak nama untuk calon menteri besar adalah tidak mengikut perlembagaan kerana seorang calon yang mendapat sokongan majoriti sudahpun ditemui.

Katanya, mengikut sistem berparlimen, kerajaan bertanggungjawab kepada DUN dan bukannya kepada istana.
Jelasnya lagi, peranan istana hanyalah untuk melantik sesiapa sahaja yang mendapat sokongan majoriti Dewan.

"Majoriti adalah satu-satunya kriteria (pelantikan), maka sultan tiada kuasa untuk meminta lebih banyak nama memandangkan sudah ada majoriti," katanya kepada Malaysiakini.

Istana Selangor semalam mengeluar kenyataan bahawa baginda menangguhkan peletakan jawatan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim sehingga seorang menteri besar baru dilantik.
Sultan Selangor turut meminta agar setiap parti dalam Pakatan Rakyat – PKR, DAP dan PAS – masing-masing menamakan dua calon sebagai pengganti jawatan tersebut.

Ulama PAS akui 2 Adun gagalkan usaha kerjasama dengan Umno

Posted: 02 Sep 2014 11:59 PM PDT

Ulama PAS akui 2 Adun gagalkan usaha kerjasama dengan Umno

Tindakan dua Adun PAS membelakangkan Majlis Syura Ulama PAS menggagalkan usaha mengekalkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di Selangor, kata Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Datuk Dr Mohd Khairudin Aman Razali. Gambar fail The Malaysian Insider.Tindakan dua Adun PAS membelakangkan Majlis Syura Ulama PAS menggagalkan usaha mengekalkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di Selangor, kata Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Datuk Dr Mohd Khairudin Aman Razali. Gambar fail The Malaysian Insider.























Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Datuk Dr Mohd Khairudin Aman Razali mengakui tindakan dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) parti itu menyokong pencalonan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor menggagalkan usaha mereka untuk mengekalkan Tan Sri Khalid Ibrahim melalui kerjasama dengan Umno.

Melalui satu tulisannya yang disiarkan dalam laman Facebook rasmi PAS semalam, Khairudin yang juga ahli Parlimen Kuala Nerus berkata tindakan dua Adun itu secara teknikalnya menyebabkan Khalid tidak boleh lagi dikekalkan sebagai menteri besar kerana bilangan majoriti Adun tidak memihak kepadanya.

"PKR dan DAP yang hanya mempunyai 28 Adun menyokong bertambah menjadi 30 Adun, hasil sokongan 2 Adun PAS.


"Secara teknikalnya Khalid hanya mempunyai sokongan 26 Adun termasuk 13 Adun PAS dan 12 Adun Umno yang menyokong tanpa syarat. Beliau tidak boleh lagi dikekalkan sebagai MB dalam situasi dan realiti ini.
  "Ia mentafsirkan kenapa mesyuarat jawatankuasa PAS Pusat memutuskan untuk menghantar 2 nama sebagai calon MB menggantikan Khalid," tulis beliau yang lebih dikenali dengan nama Takiri, sempena tempat kelahirannya di Seberang Takir, Kuala Terengganu.

Pengakuan Khairudin ini selari dengan apa yang dilaporkan The Malaysian Insider sebelum ini terdapat usaha daripada PAS untuk bekerjasama dengan Adun Umno bagi membentuk kerajaan di Selangor.

Dalam laporan itu, menurut seorang Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS, Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri mengaku berbincang dengan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali untuk membentuk kerajaan bersama 12 Adun Umno di Selangor.

Namun Setiausaha Politik Presiden PAS Dr Ahmad Samsuri Mokhtar menafikan berita itu dan berkata tidak pernah ada usaha sebagaimana yang dilaporkan.

Semalam, Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa berkata, Umno sedang memancing PAS untuk bekerjasama dengannya di Selangor dan sasaran akhir mereka adalah untuk mendapatkan majoriti dua pertiga dalam Dewan Rakyat bagi membolehkan persempadanan semula kawasan pilihan raya diluluskan atas nama kepentingan Melayu.

Dua Adun PAS Saari Sungib (Hulu Klang) dan Hasnul Baharuddin (Morib) menandatangani akuan berkanun (SD) bagi menyokong pencalonan Dr Wan Azizah sebagai menteri besar Selangor.
Dalam tulisannya bertajuk "Ke mana PAS mahu dibawa" ini, Khairudin berkata, isu dua Adun PAS yang menyokong PKR dan DAP berkenaan isu menteri besar Selangor sejak kebelakangan ini benar-benar menjolok kesabaran ahli parti yang prihatin dengan adab berjemaah anjuran Islam.

Katanya, keputusan Majlis Syura Ulama yang bersidang pada 6 Ogos 2014 yang mengambil ketetapan untuk mengekalkan Khalid sebagai menteri besar Selangor selagi tidak berlaku pelanggaran amanah sewenang-wenangnya dilanggar secara terang-terangan dua Adun tersebut.

"Lebih menjengkelkan apabila dilihat beberapa pimpinan kanan dalam jawatankuasa kerja PAS Pusat membuat kenyataan terbuka menyokong tindakan mereka berdua.

"Lebih jauh lagi, ada pula di kalangan pimpinan PAS Pusat ini yang mengandaikan mereka berdua bakal dianggap sebagai hero atau wira oleh orang terkemudian kerana bertindak kononnya menyelamatkan Pakatan Rakyat," kata Khairudin.

Khairudin berkata, tindakan pimpinan pusat ini menyokong Adun yang bersikap tidak mempedulikan keputusan Majlis Syura Ulama itu jelas satu lagi tindakan membelakangkan keputusan Majlis Syura Ulama PAS oleh kepimpinan tertinggi parti.

"Ia menjadi satu panduan dan ikutan buruk untuk ahli bawahan juga bertindak dengan cara yang sama," katanya.

Sehingga kini, katanya, berpuluh aduan dan usul dikemuka dan diluluskan pelbagai pihak dalam PAS sama ada mesyuarat agong kawasan, muktamar dewan dan mesyuarat badan perhubungan negeri mendesak tindakan tegas terhadap mereka.

"Namun, sangat jelas beberapa pimpinan ini sememangnya secara terang-terangan membela mereka berdua. Bertindak di belakang tabir? Menikam Tuan Guru Presiden dari belakang?" katanya.
Lebih mengejutkan lagi, Khairudin mendakwa ada perkhabaran yang bersedia untuk dibuktikan berkenaan tindakan kedua-dua Adun itu adalah arahan dan restu pimpinan kanan dalam jawatankuasa PAS Pusat.

"Ini sudah tersangat serius dan di luar jangkauan akal manusia yang waras," katanya.

Katanya, dalam keadaan itu, tiba-tiba ada pimpinan kanan cuba mengalih perhatian ahli dengan membangkitkan isu kononnya ada usaha ke arah kerjasama PAS dan Umno.

"Kononnya ada institusi tertentu cuba dikuasai 'team' Umno. Fitnah apa yang sedang dimainkan ini?" soal Khairudin yang dipercayai ditujukan kepada kenyataan Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa.
Dalam kenyataan semalam, Husam mendakwa, beliau tahu ada usaha terancang daripada setengah kalangan Umno untuk menyerapkan agenda mereka ke dalam PAS, khususnya pasukan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Pasukan ini berpendapat, dengan menguasai institusi tertentu dalam PAS, PAS akan bergerak mengikut kehendak mereka. Mereka gagal memahami PAS adalah parti yang berbeza dengan Umno," dakwa Husam dalam tulisan itu.

Dalam tulisannya, Khairudin juga menyerang pimpinan tertinggi PAS apabila mereka berkata kenyataan Hadi parti Islam itu menyokong Khalid sebelum mesyuarat Pusat adalah kenyataan peribadi.

"Maka tidak menghairankan apabila ada pula pimpinan tertinggi yang menyifatkan kenyataan presiden dalam isu MB Selangor sebagai kenyataan peribadi.

"Walhal presiden menegaskan keputusan PAS sebelumnya pada Januari 2014 iaitu isu jawatan MB Selangor tidak berbangkit apabila PRK Kajang dipaksa berlaku oleh PKR," katanya.

Selepas PKR mengumumkan pencalonan Dr Wan Azizah sebagai menteri besar, Hadi berkata, PAS tetap akan menyokong Khalid sebagaimana sikap Pesuruhjaya PAS Selangor Iskandar Samad sebelum itu.

Susulan itu, sekurang-kurangnya dua pemimpin PAS iaitu Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dan Ketua Penerangan PAS Datuk Mahfuz Omar berkata, "ia kenyataan pribadi" kerana PAS hanya akan bermesyuarat selepas itu bagi membincangkannya.


Dalam mesyuarat selepas itu iaitu 17 Ogos lalu, mesyuarat Jawatankuasa PAS memutuskan untuk mencalonkan 2 nama untuk jawatan itu iaitu Dr Wan Azizah dan Azmin. – 3 September, 2014.




Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


KESALAHAN TIADA MAAF

Posted: 03 Sep 2014 06:48 PM PDT




IPOH 3 Sept. - Seorang pembantu penguasa kastam dihukum penjara lima bulan dan didenda RM10,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini setelah mengaku bersalah meminta rasuah RM500 daripada seorang lelaki...


KAH KAH KAH

woit
ini memang
kesalahan besar
kesalahan tak boleh dimaaf
ambil rasuah 500 ringgit
ini amat amat memalukan
perasuah besar  yang ambil
beratus juta ringgit

bagi malu geng rasuah
patut pun dihukum

KAH KAH KAH









-----------

DEMO 11 SEPTEMBER INI

Posted: 03 Sep 2014 06:00 PM PDT








KENYATAAN MEDIA: AYUH WARGA FELDA KE HIMPUNAN 11 SEPT

Jiwa kapitalis dalam pengurusan Felda yang dibelakangnya Kerajaan BN semakin mengenepikan hak dan kepentingan para peneroka. 112,635 orang peneroka di 317 Tanah Rancangan Felda seluruh negara menyertai Skim Felda kerana menyahut seruan Kerajaan bagi menyusun semula masyarakat dan membasmi kemiskinan.

Mereka diikat dengan perjanjian antara Peneroka dengan Felda. Membayar hutang piutang selama tidak kurang 20 tahun sebelum beroleh Hak Milik atas tanah kebun 10 ekar dan tapak rumah. Kehidupan yang lalui amat sukar. Bimbingan Kakitangan Felda tidak akan mereka lupakan. Perjuangan mereka hingga detik kini sejak Felda ditubuhkan tahun 1956 adalah luar biasa. Felda menjadi agensi pembangunan tanah yang terbesar di dunia!

Sambutan Hari Kemerdekaan yang ke 57 yang seharusnya menjadi nikmat dari kepuasan hidup sebagai tuan atas tanah mula dipersoalkan. Langkah Kerajaan membawa Felda Global Venture Holding ke Bursa Malaysia suatu mimpi ngeri. Alasan ia kearah transformasi adalah gula gula untuk menghalalkan tindakan para kapitalis buat mengutip laba sebanyak mungkin. Susah payah peneroka dan pengurusan felda terdahulu seperti tidak dihargai.

Hari ini, bukan sahaja peneroka yang bersuara di ugut dan diancam; kakitangan Felda pun menerima akibatnya. Tokoh berwibawa seperti Dato' Dzulkifli Abd Wahab dan beberapa Pegawai Kanan Felda dinyah dari jawatan masing masing.

Peneroka yang menggunakan hak mereka mengikut saluran Undang Undang di nafikan dari mendapat Saguhati Hari Raya dan insentif FGVH. Mereka yang mengusahakan kebun secara persendirian tidak memperolehi lesen MPOB. Yang ada pun di tarik balik. Kegigihan dan semangat tinggi peneroka  bukan sahaja tidak diraikan, tetapi dianggap tidak tahu bersyukur dan dituduh kacang lupakan kulit!

Diskriminasi peneroka dan penderaan berterusan sampai waktu ini. Berjuang untuk mendapatkan Kadar Perahan Gred(KPG) yang rendah waktu ini dituduh penghasut dan pengkhianat?



Menuntut wang tanam semula sebanyak RM17 ribu yang memang caruman peneroka, di kata petualang negara?

Kos Tanam Semula Peneroka yang sesetengahnya melebihi RM100 ribu dianggap remeh dan munasabah. Walaupun hutang banyak, peneroka wajib bersyukur pada Kerajaan atas budi baik Felda selama ini!

Terlalu banyak isu mengenai ketidakadilan dan diskriminasi kalau saya nak senaraikan. Cukuplah kalau saya sebutkan beberapa contoh.

Justeru, Himpunan Aman Diskriminasi terhadap Peneroka pada 11 september ini adalah susulan beberapa himpunan besar sebelum ini. Kali ini, ANAK menjemput beberapa kedutaan Asing, Badan Hak Asasi PBB, media antarabangsa dan lain lain agar perjuangan demi hak peneroka di panjangkan suaranya ke seluruh dunia. Bukan memohon campurtangan asing, namun menagih simpati dari semua pihak setelah suara peneroka tidak dirai dan di hargai!

Lebih malang, kini para peneroka berdepan dengan ugutan, ancaman dan diskriminasi dari pengurusan Felda sendiri.

Memburukkan keadaan, harga komoditi getah dan terkini kelapa sawit semakin merudum. Derita para peneroka berpanjangan dan tidak diketahui bilakah penghujungnya. Komitmen Kerajaan, khususnya, Felda amat dingin. Mereka hanya fikir survival FGVH, sedang peneroka diminta untuk jadi Pak Angguk semata mata. Hingga Koperasi Permodalan Felda yang menguasai 51% kepentingan dalam Felda Holding diambil dengan begitu mudah melalui konspirasi yang kita sama sama maklum.

Ayuh Warga Felda, turun beramai ramai pada 11 september ini demi hak dan masa depan peneroka. ANAK hanya badan Ngo yang menjadi pemudahcara atau perantara bagi tujuan memudahkan suara peneroka di dengari, dipertimbangkan dan ada susulan sewajarnya oleh Kerajaan, terutamanya pengurusan Felda.

Warga Felda mesti bangkit dan berada di barisan depan. Proaktif dan berani berjuang demi hak mereka sendiri. Contohi Pejuang Kemerdekaan yang terdahulu. Inilah roh dari sambutan hari Kemerdekaan ke 57.

Mazlan Aliman
Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan(ANAK)





---------

TUKAR TIUB PECAH BERITA SEDUNIA

Posted: 03 Sep 2014 12:01 PM PDT






PECAH

 BERITA 

nama azmin ali TIDAK ada
dalam senarai pas

parti pas telah menghantar
tiga nama kepada sultan selangor
untuk cadangan menteri besar
nama azmin ali tidak disertakan

berita nama hilang ini
bermula kerana azmin ali
telah berharap sangat namanya
akan disenaraikan oleh
parti pas  untuk diserahkan kepada sultan selangor



pkr telah TIDAK memasukkan nama azmin
dap juga TIDAk memasukkan nama azmin
pkr dan dap hanya menghatar satu nama
kepada sultan selangor
nama itu ialah dr wan azizah

nama wan azizah  yang dihantar
kepada sultan telah disertakan dengan
tiga puluh surat akuan bersumah adun pkr,
dap dan dua adun pas

bersama nama wan azizah telah
juga diserta  surat sokongan dari 
tiga parti pakatan
dari pas ditanda tangani oleh mat sabu
dari dap ditanda tangai oleh lim guan eng
dari pkr ditanda tangani oleh saifuddin 


kerana nama tidak ada dalam parti sendiri
maka azmin ali telah mencuba nasib
dengan harapan namanya akan terselit
dalam senarai pas

pada awalnya pas memang bercadang
untuk menyelitkan nama azmin
tetapi akhirnya pas menghantar
tiga nama dari ahli pas sendiri

ini dibaca sebagai 
satu pembelotan oleh pas
yang pada awalnya telah di war warkan
akan menyelitkan nama azmin ali








-------------

PROGRAM MENGHASUT DAN MELAWAN

Posted: 03 Sep 2014 07:00 AM PDT









HASUT 

DAN

LAWAN


JOHOR BARU
Displaying psm_johor.jpg


BATU PAHAT
KLUANG
Displaying forum_kluang_bp.jpg



PETALING JAYA

6 SEPTEMBER 2014


DEWAN CHINA

KUALA LUMPUR

15 SEPT 2014




-----------

APA DIA GTH

Posted: 03 Sep 2014 06:00 AM PDT





GST
GTH
Kumpulan dalam PAS kempen kekalkan parti Islam itu bersama Pakatan
Sekumpulan ahli PAS sudah memulakan kempen untuk memastikan parti Islam itu kekal dalam Pakatan Rakyat (PR), satu langkah yang boleh dilihat sebagai cabaran kepada kepimpinan konservatif Presiden PAS Abdul Hadi Awang.

Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) ditubuhkan selepas lebih 100 ahli PAS bertemu di Kota Baru, Kelantan pada Ahad, kata satu sumber dengan sasaran menghalang parti Islam itu meninggalkan PR dan bekerjasama dengan Umno.

"Dalam pertemuan pada hari Merdeka itu, kita berjaya kumpul 100 orang yang datang dari seluruh negara untuk tujuan yang sama iaitu meletakkan perjuangan PAS atas landasan yang betul," kata salah seorang penggerak utamanya kepada The Malaysian Insider.

Beliau enggan dikenali kerana kumpulan konservatif dalam parti itu tidak boleh bertoleransi dengan perbezaan pendapat.

KAH KAH KAH

woit
ini berita memeranjatkan
gerombolan ada gst
parti pas ada gth

apa gth? 
gerakan tolak hadi

KAH KAH KAH


RADIO BANGSAR MALAM INI

Posted: 02 Sep 2014 11:26 PM PDT




RADIO BANGSAR
 MALAM INI
jam 9:00 

SEMPENA FREEDOM FILM FEST 2014
TEMUBUAL BERSAMA SAUDARA RONASINA

PENGARAH DOKUMENTARI ANUR NAK SEKOLAH

Displaying poster anur nak sekolah.jpg

Displaying fff2014 1.gif
------------

APA DIA DUNIA KETIGA

Posted: 02 Sep 2014 09:18 PM PDT








APA DIA DUNIA KETIGA


Dalam tulisan-tulisan yang lalu saya sering menerangkan kepada pembaca bahawa Malaysia adalah sebuah negara Dunia Ketiga. Saya juga selalu menyanggah pandangan-pandangan dari ahli akademik, profesor atau pemerhati politik. Saya menyangkal pendangan kerana mereka gagal mentakrifkan Malaysia sebagai negara Dunia Ketiga. Saya anggap analisa mereka lompong kerana tidak berasaskan politikal ekonomi Dunia Ketiga. Malah saya 'menghampehkan' pandangan para pakar ini.


Maka adalah adil untuk diri saya menerangkan sajelas mungkin kepada para pembaca apakah itu negara Dunia Ketiga. Dan kenapa saya memasukkan Malaysia ke dalam bakul Dunia Ketiga. Pecerahan ini saya harapkan akan mendewasakan pandangan politik kita. Akan membolehkan kita membaca politik dan siasah negara Dunia Ketiga termasuk Malaysia.


Pertama-tama : Jangan sesekali tersilap faham, tersilap baca - hanya kerana Malaysia ada bangunan KLCC maka Malaysia dianggap sebagai sebuah negara maju. Kerana Malaysia ada leterik dan air paip maka Malaysia negara maju. Kerana ramai warganya menggunakan talipon bimbit maka Malaysia ini bukan negara Dunia Ketiga. Kerana Malaysia ada kereta Proton dan ada Lebuh Raya Plus maka Malaysia bukan negara Dunia Ketiga. Semua ini tidak betul.


Bangunan tinggi, kereta, talipon bimbit, leterik atau lebuh raya bukan satu ukuran untuk menilai sesebuah negara itu. Semua ini adalah benda dan barangan luaran yang dapat dilihat dan dapat dipegang. Benda-benda ini kita panggil infrastructure atau struktur lauran. Struktur ini ada dimana-mana dalam dunia ini. Di Dubai , di India, di Tanzania - ada jalan raya, ada leterik tetapi ini bukan bermakna negara ini bukan negara Dunia Ketiga.

Dalam memahami politik sesebuah negara yang wajib dilihat ialah apa dalaman negara itu. Melihat luaran sesebuah negara itu samalah saperti pelancong melihat Kuala Lumpur sepintas lalu. Para pelancung ini hanya melihat infrastruktur tetapi gagal melihat 'superstructure'.


Apa itu 'superstructure"? Superstruktur adalah lembaga-lembaga daulah, jentera daulah, politik, budaya warga, tahap fikrah warga, kesedaran sosial dan tanggugjawab warga. Apa yang jelas semua ini adalah perkara-pekara yang TIDAK dapat dilihat, dipegang atau dilukis. Tetapi inilah asas sesebuah negara bangsa. Inilah asas terdirinya sebuah negara.


Jika Malaysia ini ditakrif sebagai negara Dunia Ketiga - apa pula negara Dunia Pertama dan negara Dunia Kedua? Dalam takrifan politikal ekonomi negara Dunia Pertama ialah Amerika Syarikat dan Rusia. Inilah dua negara super yang memiliki kekuatan ekonomi dan bala tentera. Negara Dunia Kedua ialah negara-negara Eropah Barat. Selain dari itu – semua negara Asia, Afrika, Amerika Latin dan Eropah Timur – adalah negara Dunia Ketiga.

Paling jelas – ciri dan watak pertama negara Dunia Ketiga ini wujud atau diwujudkan oleh kuasa kolonial. Negara penjajah saperti Belanda, Sepanyol, Portugis dan British telah mewujudkan negara-negara Dunia Ketiga ini. Secara jelas negara Asia, Afrika dan Amerika Latin – kesemuanya wujud pasca kolonial.


Tanah Melayu, Malaya atau Malaysia diwujudkan oleh British. Tanah Melayu wujud atas runtuhan Kerajaan Melayu Melaka. Bagitu juga Indonesia diwujudkan oleh Belanda diatas keruntuhan kerajaan Jawa Majapahit.


Apa yang jelas pertembungan anak tanah jajahan dengan kuasa kolonial telah melahirkan Dunia Ketiga. Umum mengetahui bahawa kuasa kolonial menjajah dengan tujuan untuk menjarah ekonomi, memunggah hasil mahsul, merampok bahan galian, emas , perak , bijeh dan minyak.

East India Company yang mendahului Baginda Queen telah datang ke Tanah Melayu untuk mencari harta kekayaan. Apabila mengundur maka Britian telah meninggalkan kuasa pentabiran kepada budak suruhan yang setia untuk menjamin harta kekayaan British – ladang getah dan lombong bijeh - akan terus selamat. Justeru United Malays National Organisation telah dipilih sebagai budak suruhan yang setia.


Pekara yang sama berlaku di India, di Afrika, di Kepulauan Indies Barat dan di negara-negara Timur Tengah termasuk Iran. Paling jelas untuk memahami hakikat ini ialah melihat bagitu banyak negara-negara Arab Telok diwujudkan oleh British sebelum atau sesudah Perang Dunia Kedua.


Negara Dunia Ketiga memiliki beberapa lagi watak dan perangai yang mengabsahkan kedudukan mereka. Semua watak dan perangai dikongsi bersama. Di Negeria, di Kenya, di Indonesia atau di Malayaia watak, pola dan ciri Dunia Ketiga ini jelas. Ciri dan pola inilah yang memberi takrifan bahawa Malaysia ini adalah negara Dunia Ketiga.

Asas ekonomi negara Dunia Ketiga ialah mengekspot bahan mentah. Negara Dunia Ketika bukan negara pengeluar tetapi negara pengguna. Ekonomi negara Dunia Ketiga bergantung kuat dengan ekonomi negara Pertama dan Kedua. Ekonomi negara Dunia Ketiga adalah ekonomi ekor – mengekor keperluan negara Pertama dan Kedua.


Justeru, kerana asas ekonomi yang lemah dan bergantung maka dalam negara Dunia Ketiga semua lembaga-lembaga daulah lemah. Lembaga daulah saperti badan kehakiman, SPR, SPRM , media, polis, tentera, Raja, Al-Malik atau Sheikh semuanya gah dalam bentuk tetapi kosong dan hampeh.


Lembaga-lembaga daulah yang lemah menjemput rasuah. Justeru RASUAH adalah ciri yang amat penting dalam negara Dunia Ketiga. Kesemua negara Dunia Ketiga mengamalkan rasuah dalam pelbagai bentuk.


Badan kehakiman, polis, pegawai kerajaan dan apa saja lembaga daulah yang diwujudkan 'boleh dibeli'. Malah ada lembaga-lembaga ini diwujudkan untuk menjadi lukah dan jerat sebagai cara untuk mengambil duit rasuah. Cara rasuah berjalan dan tujuan pemberian rasuah ini sama sahaja. Yang berbeza hanyalah rasuah dilakukan dengan dinar, ringgit, rupiah, dolar atau riyal.

Negara Dunia Ketiga semuanya mengakui menjalankan sistem demokrasi. Ada demokrasi berparlimen, ada yang menggunakan sistem Presiden, ada yang mengunakan sistem Persekutuan, ada negara Raja Berperlembagaan. Dari buku rujukan semuanya memang indah – di Kenya ada pilihan raya. Di Pakistan juga ada pilihan raya.


Tetapi sistem pilihan raya dalam negara Dunia Ketiga semuanya tipu. Pilihan raya itu hanya prosedur sahaja. Bukan satu proses memperkasa warga. Bukan menjalan pemilihan mengikut suara ramai. Pilihanraya dalam negara Dunia Ketiga hanya sandiwara.


Kes kajian yang paling molek untuk memahami ini ialah pilihanraya di Malaysia sendiri. Bukan sahaja SPR Malaysia telah menjalankan pelbagai bentuk penipuan malah Pakatan Rakyat telah mendapat 52% undi rakyat. Tetapi dalam negara Dunia Ketiga adalah mustahil pilihan raya akan mengubah kerajaan. Suara udian majoriti 52% yang dimiliki oleh Pakatan Rakyat  tidak akan mengubah apa-apa.


Dalam negara Dunia Ketiga jika pilihanraya itu boleh menukar kerajaan maka pilihan raya itu akan diharamkan. Tak percaya? Sila rujuk apa yang sedang berlaku di Pakistan sekarang? Islamabad sedang dikepong oleh para pengundi yang telah ditipu undi mereka.

Apa itu PROSEDUR DEMOKRASI yang sering saya paparkan?


Prosedur Demokrasi ini adalah salah satu watak penting Dunia Ketiga. Segala lembaga dan peraturan demokrasi wujud tetapi semuanya hampeh tidak boleh dipakai. Prosedur, lembaga dan kaki tangan wujud tapi kosong. Inilah garis pemisah negara Dunia Kedua dengan negara Dunia Ketiga.


Contoh yang paling baik untuk kita memahami apa itu prosedur demokarsi dalam Dunia Ketiga ialah kita membuka mata melihat apa yang sedang berlaku di Selangor.


Kerajaan Selangor ditubuhkan melalui PRU13. Ini prosedurnya. Menteri Besar dan Exco dipilih dari parti yang memiliki suara terbanyak. Ini prosedurnya. MB dan Exco yang dipilih oleh undian ahli-ahli Dewan Undangan. Ini prosedurnya. Nama-nama yang diundi akan dimaklumkan kepada Sultan. Ini prosedurnya.


Tetiba warga Selangor dan rakyat Malaysia diberitahu Sultan mahu nama bakal MB Selangor. Ini demokrasi hampeh namanya. Saya berkata hampeh kerana Pakatan Rakyat telah memilih sosok yang wajib dinobatkan sebagai MB Selangor. Dalam negara yang mengamalkan demokrasi suara terbanyak wajib dinobatkan.


Semua prosedur akan berjalan baik jika kepentingan kaum pemodal, para perasuah, ajen jual kontrek, pencari kontrek tidak tergugat. Apabila kepentingan ini tergugat maka kita akan melihat demokrasi ini hanya berak lembu. Ini satu watak demokrasi dalam negara Dunia Ketiga.


Dr Wan Azizah mendapat sokongan 30 ahli Dewan Undangan Selangor. Ini jumlah majoriti. Tetapi dalam negara Dunia Ketiga ini tidak berlaku. Tetiba dunia diberitahu Sultan akan memilih. Perbuatan Sultan memilih siapa MB Selangor yang baru ini adalah contoh prosedur demokrasi.


Dari sini maka timbulah soalan hakiki untuk kurun ini. Soalan yang tidak ada jawaban tetapi soalan yang akan mendidik kita semua untuk mengabsahkan bahawa Malaysia ini adalah negara Dunia Ketiga.


Jika Sultan yang memileh siapa yang akan menjadi MB Selangor atau siapa yang menjadi PM Malaysia – mengapa kita menghabiskan duit , masa dan tenaga membuat pilihanraya. Kenapa dari awal lagi TIDAK kita serahkan nama Si Polan dan Si Polan untuk Sultan membuat pilihan. Kenapa kita terus berberak lembu kepada orang ramai. Oppps... maaf... berak lembu inilah yang membuktikan bahawa Malaysia ini negara Dunia Ketiga. (TT)



NOTA
tulisan ini telah disiarkan dalam
SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanggan akhbar mingguan ini
sila pukul talipon
03-92-21-3045








------------

JANGAN HINA BINATANG

Posted: 02 Sep 2014 08:28 PM PDT






JANGAN HINA BINATANG


 | September 2, 2014


PETALING JAYA: Ketua Polis Negara (IGP) Khalid Abu Bakar perlu mengenepikan sikap sombong dan sedar bahawa beliau bukan maksum atau "lembu suci" yang tidak boleh dikritik, tetapi hanyalah seorang penjawat awam yang dibayar oleh rakyat untuk melaksanakan kewajipan berkanun bagi memerangi jenayah kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.
Guan Eng menegaskan Khalid tidak boleh menyalahgunakan undang-undang jenayah atau undang-undang punitif bagi mengelak kritikan terhadap dirinya atau bergantung kepada undang-undang fitnah untuk membersihkan namanya.


KAH KAH KAH

woit
lim guan eng
tolong jangan
guna bintang
anjing atau lembu
untuk metapora
ketua polis
jangan hina binatang

I REST MY CASE




----------

SEMANGAT MERDEKA MAKIN MEREBAK

Posted: 02 Sep 2014 08:00 PM PDT





ASKAR BRITISH 
TANGKAP ORANG MELAYU
YANG BERJUANG TUNTUT
MERDEKA

Hasut keluar Malaysia: Polis ambil tindakan
Timbalan Ketua Polis Negara, Mohd. Bakri Mohd. Zinin  berkata, pihaknya sedang melakukan siasatan lanjut berhubung beberapa kenyataan itu yang disifatkan mampu menggugat keamanan, khususnya di Sabah.

POLIS ISRAEL
tangkap warga palestin
yang mahu merdeka

KAH  KAH KAH

mustahil
perasaan mahu bebas
perasaan mahu merdeka
dapat ditutup tutup
portugis cuba
belanda cuba
jepun cuba
jepun cuba
semua gagal

REST MY CASE





----------

SANDIWARA ATAS SANDIWARA

Posted: 02 Sep 2014 07:38 PM PDT





 INI SANDIWARA

 NAJIB


Tian Chua cetus kemarahan, kacau-bilau

KUALA LUMPUR 2 Sept. -Bekas Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian Johor Bahru, Syed Amirrudin Syed Jaffar berkata, kenyataan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua berhubung isu pencerobohan di Lahad Datu, Sabah boleh menyebabkan orang ramai marah dan mencetuskan kacau-bilau.

Beliau berkata, ini kerana insiden itu benar-benar berlaku namun Tian Chua dalam kenyataannya seperti dilaporkan portal berita Keadilan Daily.com, antara lain menyifatkan pencerobohan di Lahad Datu hanya sandiwara kerajaan.




KAH KAH KAH

woit
kah kah kah
sandiwara atas sandiwara
jadi opera china
kah kah kah

I REST MY CASE





-----------

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT