Nuffnang

Pengikut

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Nahas MH370 tidak boleh berulang lagi, tegas IATA

Posted: 02 Jun 2014 03:53 PM PDT




Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) berikrar bahawa kehilangan pesawat komersial yang besar seperti nahas MH370 tidak boleh berulang lagi.

Ketua Pengarah merangkap Ketua Pengarah Eksekutif IATA, Tony Tyler (gambar) berkata, misteri kehilangan pesawat Boeing 777 itu adalah satu peristiwa yang belum pernah berlaku sebelum ini dan menggesa industri penerbangan menumpukan usaha mencari pesawat itu dan bukannya menumpu kepada penstriman data.

"Mengesan pesawat adalah langkah pertama yang paling penting dalam usaha mengelakkan kehilangan yang serupa pada pesawat lain," katanya sambil menambah ini merupakan satu kejadian yang sangat mengejutkan industri penerbangan kerana MH370 telah hilang bersama 239 anak kapal dan penumpang tanpa sebarang kesan sejak 8 Mac dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing.


Pengesanan pesawat itu sepatutnya merupakan sesuatu yang boleh dibuat dengan mudah. Sebagai perbandingan, "Jika anda memulakan penstriman data daripada 100,000 penerbangan sehari, anda akan berakhir dengan sejumlah data yang sangat besar dan ia mungkin tidak dapat diuruskan," kata Tyler kepada pemberita semasa  Mesyuarat Agung Tahunan IATA ke-70 dan Sidang Kemuncak Pengangkutan Udara Dunia di Doha, hari ini.

Tyler berkata, kehilangan MH370 membawa kepada satu keperluan yang mendesak.
Katanya, IATA, Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) dan pakar-pakar dari seluruh dunia telah bekerjasama dalam mencari pilihan terbaik bagi menambah baik pengesanan pesawat global.
Draf cadangan berhubung perkara itu akan diusulkan kepada ICAO pada September ini.
Tyler berkata, ia mungkin mengambil masa beberapa tahun sebelum sesuatu sistem diguna pakai dan bukannya akan berlaku dalam sekelip mata.

Menurutnya, beberapa syarikat penerbangan mungkin mampu memperkenalkan sistem pengesanan lebih awal tetapi mesti ada satu sistem global yang konsisten dan juga tidak ada persetujuan sejagat mengenai isu itu.

MH370 hilang sejurus selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan masih tidak dijumpai sehingga kini walaupun usaha pencarian antarabangsa yang melibatkan lebih dari 12 negara, terutamanya di Lautan Hindi.

Data komprehensif kini membantu menambah baik sistem keselamatan, katanya.

Projek Pengurusan Data Penerbangan Global (GADM) oleh IATA membina sumber maklumat operasi yang terbesar di dunia dengan data dari pelbagai penyumbang global seperti kerajaan dan industri, kata Tyler.
"Matlamat utama kami adalah untuk meramalkan potensi kemalangan dan memastikan bahawa ia tidak berlaku. Ini bukan fiksyen sains. Setiap sumbangan data yang baru dan setiap peningkatan keupayaan analitikal sedang bergerak lebih dekat kepada realiti," katanya. – Bernama, 2 Jun, 2014.


Putera Arab Saudi Rogol, Bunuh dan campak wanita tepi jalan..???

Posted: 02 Jun 2014 07:52 AM PDT


TEHRAN, 2 Jun (MNA) – Polis di Jeddah, Arab Saudi telah mengesahkan berita bahawa seorang gadis telah dirogol dan dibunuh oleh seorang putera Saudi.

Skandal itu merupakan satu lagi dalam satu rangkaian skandal moral dan etika pada raja-raja rasuah Saudi yang korup dan jenayah mereka terhadap rakyat Saudi.

Cerita ini bermula apabila saksi di Samer, pinggir bandar Jeddah, melihat perempuan digugurkan daripada kereta JMC. Rakyat yang menyaksikan peristiwa itu segera membaluti gadis dengan selimut dan menghubungi polis.

Selepas polis tiba, siasatan awal menunjukkan bahawa gadis itu telah meninggal dunia. Nombor plat JMC dimasukkan ke dalam sistem pengawasan kereta polis trafik dan ia menunjukkan bahawa ia dipunyai oleh seorang putera Saudi.

Kemudian, siasatan menyeluruh telah dilancarkan, dengan keputusan awal bahawa putera itu tidak lain tak bukan ialah Khalid bin Sa'ad bin Abdul Aziz al-Saud, yang, bertemu dengan gadis itu pada malam Rabu di pusat membeli-belah Al-Tuhayat . Gadis itu mencabar putera raja berkenaan.

Gadis itu diculik oleh sekutu itu putera dan dipindahkan ke tempat yang tidak diketahui di mana beliau telah diserang secara seksual. Apabila dia cuba melarikan diri, dia dibunuh dan mayatnya dicampak di tepi jalan.
Tetapi media dikawal kerajaan tidak melaporkan apa-apa kejadian. Kalaulah tidak kerana media antarabangsa dan internet, kebanyakan cerita-cerita ini tidak akan diketahui umum.


Suarainsan.net
Putera Arab Saudi Rogol, Bunuh dan campak wanita tepi jalan..  TEHRAN, 2 Jun (MNA) – Polis di Jeddah, Arab Saudi telah mengesahkan berita bahawa seorang gadis telah dirogol dan dibunuh oleh seorang putera Saudi.  Skandal itu merupakan satu lagi dalam satu rangkaian skandal moral dan etika pada raja-raja rasuah Saudi yang korup dan jenayah mereka terhadap rakyat Saudi.  Cerita ini bermula apabila saksi di Samer, pinggir bandar Jeddah, melihat perempuan digugurkan daripada kereta JMC. Rakyat yang menyaksikan peristiwa itu segera membaluti gadis dengan selimut dan menghubungi polis.  Selepas polis tiba, siasatan awal menunjukkan bahawa gadis itu telah meninggal dunia. Nombor plat JMC dimasukkan ke dalam sistem pengawasan kereta polis trafik dan ia menunjukkan bahawa ia dipunyai oleh seorang putera Saudi.  Kemudian, siasatan menyeluruh telah dilancarkan, dengan keputusan awal bahawa putera itu tidak lain tak bukan ialah Khalid bin Sa'ad bin Abdul Aziz al-Saud, yang, bertemu dengan gadis itu pada malam Rabu di pusat membeli-belah Al-Tuhayat . Gadis itu mencabar putera raja berkenaan.  Gadis itu diculik oleh sekutu itu putera dan dipindahkan ke tempat yang tidak diketahui di mana beliau telah diserang secara seksual. Apabila dia cuba melarikan diri, dia dibunuh dan mayatnya dicampak di tepi jalan.  Tetapi media dikawal kerajaan tidak melaporkan apa-apa kejadian. Kalaulah tidak kerana media antarabangsa dan internet, kebanyakan cerita-cerita ini tidak akan diketahui umum. Suarainsan.net

The making of.... Dyana Sofya (2)

Posted: 02 Jun 2014 06:03 AM PDT

The making of.... Dyana Sofya (2)

June 1, 2014 at 8:30pm
.....sambungan

Sebelah malamnya pula, aku jolok sekali lagi dan kali ini berserta dengan gambar. Meletup!!




Apa yang aku tulis tu tak betul. Walaupun nama Dyana sudah mula dipertimbangkan, tapi  tidak mendapat sokongan dari kempinan DAP Perak.  I took a gamble, kalau jadi..bagus. Tapi kalau tak jadi, aku cuma perlu minta maaf kat Dyana. Sebab aku buat tanpa pengetahuan , apatahlagi kebenaran daripadanya. Selain daripada mahukan sesuatu kelainan dari DAP, aku juga nak sabotaj Nga Kor Ming. Ha.ha. niat aku pun serong.

Anyway, beberapa kawan FB mula bercakap pasal Dyana dengan dimulai oleh Ah Lis. Dan dalam masa satu hari, Dyana sudah jadi terkenal.
11 Mei 2014, Geng Kuan Yau mula bertindak agresif mempromosikan beliau tapi Geng Kula langsung tak ada berita dalam FB. Mungkin geng Kula tak ada orang yang aktif berfesbuk. Kula hanya mengharapkan suratkhabar Tamil dan ini menyebabkan nama Manogaran tenggelam.

12 Mei, adalah hari Penamaan Calon di Bukit Gelugor dan aku buat lagi satu posting, sambil menyiarkan gambar aku dengan Guan Eng seolah-olah berjumpa Guan Eng di Penang.


Wei..ini gambar tahun 2011 la. Tapi ramai yang percaya.

Nama Dyana sudah diperkatakan sepanjang masa dalam FB. Budak muda tak payah cakap la, tapi yang tua pun terkesima. Kih..kih..kih…gatai!! Tapi itu yang aku mau.

Aku tak post apa-apa tentang Dyana sebab semua orang tengah sibuk dengan Penamaan Calon Bukit Gelugor. Namun, Dyanamania  yang baru bermula menarik perhatian seorang kawan aku dalam DAP Penang dan dia minta aku tolong untuk melobi. No problem tapi jangan kacau aku sebab aku tak mau terima sebarang arahan. Malah Dyana sendiri tak tau apa-apa. Tapi aku perlukan dia dan dia jadi kabel aku untuk mencapai pemimpin tinggi DAP.

Petang tu, aku berkonspirasi dengan Otai Manjung.



13 Mei 2014, Aku ada kerja di Bagan Serai, nak pergi tengok kambing. Bila balik sebelah petang, aku ingat nak up lagi satu posting tapi Mat Said pulak buat kacau di Terengganu. Maka habis la semua orang bertumpu ke Terengganu. Dyana ditinggalkan. Namun begitu, Otai Manjung dah siang-siang publish Dyana Sofya Fan Club.



Sambutan yang diberikan diluar jangkaan. 116 share dalam masa hanya beberapa jam. Bukan setakat sambutan di Fesbuk, malah Malaysakini juga sudah mula membuat spekulasi. Dan dalam masa tak sampai 24 jam, Page Dyana Sofya berjaya mendapat 1000 likes. Wow!!



Dan pada malam itu juga, aku tambah petrol kepada api yang dah menyala.



Apa lagi…maka tercipta lah Dyanamania.

[LIVE] 020614 - Ust Haslin - Ust Fauzi - Ust Firdaus ~"Beli Yg Murah atau Yg Halal" AKAN BERMULA SEBENTAR LAGI

Posted: 02 Jun 2014 05:38 AM PDT



Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


KELAS FALSAFAH DI SAMBUNG

Posted: 02 Jun 2014 07:00 PM PDT






RABU MALAM

4  june 2014

jam 9:00

di UBU

jemput datang


al-Ghazàlì, Abù Hamìd Muhammad

kita akan melihat
pandangan al- Ghazali


UNTUK WARGA DI LUAR STUDIO
sila layari radio bangsar utama





-------

DI MAHKAMAH JALAN DUTA

Posted: 02 Jun 2014 06:30 PM PDT




 MAHKAMAH

hari pertama
bicara kes akta hasutan
mahkamah sesyen 13
tingkat 3
sayap kiri
jam 9:30 pagi

leceh betul
pagi ini




---------

YA AMPOOON

Posted: 02 Jun 2014 06:00 PM PDT





INGATAN

anak muda 

melayu

harap jangan

hina raja

tak baik

nanti mak marah



Hina raja, orang ramai dinasihat berhati-hati

SHAH ALAM – Orang ramai dinasihati supaya berhati-hati dalam menyiarkan atau memuat naik sebarang komen yang berkaitan dengan kemangkatan Sultan Perak, Almarhum Sultan Azlan Shah.
 
Menurut Polis Diraja Malaysia (PDRM), pihaknya telah menerima beberapa laporan polis berkaitan individu atau pihak yang sengaja menghina institusi beraja di dalam media sosial.


KAH KAH KAH

---------

JAIS SERBU LAGI

Posted: 02 Jun 2014 07:00 AM PDT








KOMENTAR
adakah jais
berani serbu
pejabat vincent tan
atau serbu genting
milik lim goh tong

saje nak tanya

Status pengantin wanita disiasat

Petaling Jaya: Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) semalam, mengambil keterangan daripada wanita yang sijil kelahiran dan MyKad miliknya tertera keterangan beragama Islam, selepas dia dikesan mengahwini pasangan bukan Islam mengikut upacara Hindu, kelmarin. »


KAH KAH KAH
nak berancuk
pun susah
kah kah kah

-------------

SIAPA JANTAN INDIA ITU

Posted: 02 Jun 2014 06:00 AM PDT







KES JANTAN INDIA
jantan india 
yang mana
yang beri 
duit rasuah 
pada malik husin



 retweeted you
May 30:
Seorang budak INDIA telah beri rasuah beli undi pada malik husin- siapa budak india ini? siapa BOSSnya- wajib baca

JANTAN 
INDIA INI?


 INI KE?


INI KE?

JANTAN INI KE?

INI?



KAH KAH KAH

------------

MAK CIK FELDA DITIPU LAGI

Posted: 01 Jun 2014 11:41 PM PDT








KOMENTAR

tukar tiub tepat

subsidi diesel

akan dimansuh

berita berita

awal semuanya

bertujuan mengolah

persetujuan

 orang ramai

untuk menerima

pemansuhan ini



Sasar penjimatan RM9.8 bilion

KUALA LUMPUR 1 Jun - Kerajaan akan memperkenalkan satu sistem baharu penjualan diesel dan petrol bersubsidi kepada pemilik kenderaan yang layak secara berperingkat-peringkat, mulai 1 September ini.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Hasan Malek berkata, kerajaan menyasarkan penjimatan subsidi sebanyak RM9.8 bilion berikutan pelaksanaan sistem pembelian minyak tersebut.

Menurut beliau, pada masa ini, semua rakyat Malaysia layak menggunakan diesel dan petrol bersubsidi kerana kerajaan secara dasarnya tidak menetapkan sebarang syarat berhubung penjualannya, kecuali untuk warga asing atau kegiatan penyeludupan.

"Pelaksanaan sistem ini dijadualkan bermula pada 1 September ini untuk kenderaan perdagangan dan 1 Oktober atau 1 November bagi kenderaan persendirian, bergantung kepada persiapan teknikal di stesen-stesen minyak.

KAH KAH KAH

dulu guna

selaras

bila subsidi

 dilupus

kemudian guna

rasionalisasi

sekarang gunakan

penjimatan

kah kah kah

semua tipu

mak cik felda

KAH KAH KAH


---------

KEPUTUSAN DAH TAHU

Posted: 01 Jun 2014 10:10 PM PDT







KOMENTAR

mustahil

berani lawan

syarikat 

multinasional

NOTA
pelik hairan takjub
dari mana munculnya
dna babi ini
bukan kah dah ada kajian dibuat
kenapa tak buat lagi

jelas ini lah kuasa
syarikat multinasional
lobi syarikat multinasional
bukan kecik anak
yang haram boleh jadi halal

KUALA LUMPUR 1 Jun - Umat Islam di negara ini dinasihati bersabar menanti keputusan sama ada dua produk coklat Cadbury mengandungi Asid Deoksiribonukliek (DNA) babi (porcine) atau sebaliknya, yang akan...




KAH  KAH KAH

woit

jangan risau

pagi senin ini

kita dah tahu

keputusan

tak ada 

dna babi

kah kah kah


-----------

NASI PANGGUNG PETANG KELMARIN

Posted: 01 Jun 2014 08:54 PM PDT








NASI PANGGUNG 
KELMARIN

Atas rasa kemanusiaan, keperihatinan
Satu doa dari anak semua bangsa
kepada mereka yang terpinggir di celah lorong kota
"Kuatkan semangat, teruskan hidup,

kami akan sentiasa bersama mereka yg dilupakan"
Menu dan para penyumbang hari ini:-

Tim Dapur Jalanan - Mee Kari
Tim Syed Syahir - Roti Canai, Air Mineral

Kak Ojie Sekeluarga- Bubur Pulut Hitan
Brader Saiful - Roti Gloria Jeans
Brader PyanHabib - Air Mineral
Syilla - Agar-agar
Warga Baik Hati - Pisang

DATANG MEMBANTU
Para penyumbang tenaga; yang sibuk, buat ramai & buat kecoh di Jalan Panggong:-

Aisyah, Fadil, Mus Bau Bau Cafe, Syilla, Quratul, Farahain, Muaz & kawan2
Sha & tim awek-awek cun dari Srikandi UM, Rcong, Alind & kawan2 dari Korea
Fauzi, Raja, Firdaus, Husin, Saiful brader Gloria Jeans, 
Fazallah & anak-anak, Brader PyanHabib, Sarah awek cun, Hijrah & Mus,   
 dan semua kawan-kawan yg hadir membantu, menghidang, basuh pingan, memeriahkan petang ahad di Jalan Panggong! 

TERIMA KASIH! TERIMA KASIH!
adik, abang, kakak, awek dan semua
jemput datang ke Jalan Panggung
Minggu depan kita berdapur lagi

DATANG MEMBANTU

- Boleh dapatkan merchandise Dapur Jalanan KL, baju & button, di Bangsar Utama atau Jalan Panggung serta kroni-kroni yang berdekatan
- Untuk maklumat info, sila cari dan tekan like Facebook page DapurJalanan KualaLumpur dan follow twitter: dapurjalananKL & insta - dapurjalananKL
- Untuk yang mahu menyumbang boleh masuk ke akaun dapur jalanan


   8001-7278-49 spkl collective


 Untuk yang ingin sama-sama potong bawang atau sumbang makanan atau apa-apa nak disumbang boleh tekan number dibawah

  
Pakwan = 019-2671285 
 Hadikhalid = 012-6648873

Dapur Jalanan Kuala Lumpur

 *Makanan Adalah Hak Anak Semua Bangsa*
01 June 2014


----------

SEJARAH BERULANG LAGI

Posted: 01 Jun 2014 07:58 PM PDT






KOMENTAR
pada tahun 1980
bank bumiputera di hong kong
pinjamkan duit kepada george tan
akhirnya hilang 1 bilion dolar
ertinya hilang 3 bilion ringgit


akhirnya bank bumiputera 
ini tutup kedai
towkay cina kaya raya

kali ini sekali lagi
kali ini pinjam pada  deepak pulak

bank tak salah
pinjamkan duit kepada peniaga cina
atau  pinjam pada peniaga india
bank mahu buat duit

tapi dalam kes bank bumiputera
tapi dalam kes bank rakyat ini
bukan pinjam tapi beri duit
inilah yang salah

dalam masa yang sama
united malays national organisation
beri duit pada india
beri duit pada towkay cina
kemudian api api kan
mak cik felda
pak cik warong
mat ketayap puteh
untuk benci orang india
untuk benci cina

inilah kerja ketuanan melayu



    Ku Li persoal pembayaran pinjaman tanpa 

    faedah Bank Rakyat kepada Deepak -

    Bekas menteri kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah turut mempersoalkan polisi Bank Rakyat untuk membenarkan peniaga permaidani Deepak Jaikishan membayar pinjaman RM32 jutanya tanpa faedah, mengatakan ianya bukan amalan biasa perbankan.
    Ahli Parlimen Gua Musang itu berkata, peniaga Bumiputera juga tidak mendapat perjanjian istimewa seperti itu apabila membuat pinjaman dengan bank kerajaan, walaupun Putrajaya mempunyai polisi perniagaan pro-Bumiputera.
    "Melihat kepada fasiliti kewangan yang diperdebatkan dalam kes ini, saya tidak fikir ianya betul," kata pemimpin veteran Umno itu yang menjadi menteri kewangan dari 1976 hingga 1984.
    -


    1. Jenayah: Skandal BMF – Pembunuhan Jalil Ibrahim

      www.myxpitstop.com/jenayah-skandal-bmf-pembunu...

      Translate this page
      Oct 4, 2013 - Pada tahun 1980, Bank Bumiputra Malaysia Bhd (BBMB) Menerima bayaran RM50 juta sebulan daripada Petronas sebagai sebahagian ...
      ---------

      BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT