Nuffnang

Pengikut

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


BAIKNYA BANK RAKYAT

Posted: 01 Jun 2014 05:57 PM PDT

Kuli mempersoalkan kenapa satu pinjaman istimewa yang diberikan kepada Deepak tanpa faedah. Menurut Ku Li ,Deepak bukannya bumiputera sedangkan bumiputera sendiri sukar mendapat pinjamana sedemikian.
Pendedahan yang dibuat Datuk Sabaruddin Chik setelah belaiu di pecat sebagai Pengerusi Bank Rakyat menggantikan Hassan Malik.

Hassan yang meenggantikan Sabaruddin berkata tak ada kesalahan disebabkan  menteridan rundingan itu melepasi semua sekatan yang ada. Beliau yang digelar hassan ayam kerana menjelaskan jika harga ayam tinggi rakyat tidak perlu makan ayam. Patut otak macam ayam.Celaka punya Menteri.Otak ada tak mau guna untuk membela nasib rakyat.

Polisi Bank Rakyat yang membenarkan peniaga permaidani Deepak Jaikishan membayar pinjaman RM32 jutanya tanpa faedah turut membuatkan bekas menteri kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah mempersoalkannya kerana peniaga Bumiputera juga tidak mendapat perjanjian istimewa sebegitu. – Gambar The Malaysian Insider, 2 Jun, 2014.
Bekas menteri kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah turut mempersoalkan polisi Bank Rakyat untuk membenarkan peniaga permaidani Deepak Jaikishan membayar pinjaman RM32 jutanya tanpa faedah, mengatakan ianya bukan amalan biasa perbankan.

CATATAN MAT SAMAN KATI

Posted: 01 Jun 2014 03:57 AM PDT

The making of.... Dyana Sofya (1)

June 1, 2014 at 12:44pm
Pada mulanya aku menjangka Dyana akan menang, dan cuba menulis kembali rentetan perisitiwa dari mula Dyana dikenali ramai sehinggalah dia menjadi satu fenomena.

Daripada seorang yang tidak dikenali ramai, Dyana sudah menjadi selebriti paling panas dalam masa tidak sampai 3 minggu dan ini satu pencapaian yang paling memeranjatkan.

Bukan aku nak bodek apa-apa, tapi apa yang berlaku adalah diluar jangkaan ataupun perancangan. Dan apa yang aku nak kongsikan ialah tentang bagaimana media sosial mampu mencipta kejutan. Media sosial bukan saja mampu menaikkan seseorang dalam sekelip mata, malah ia juga boleh meruntuhkan seseorang itu dalam sekelip mata juga.

Pada 1 Mei 2014, Ahli Parlimen Teluk Intan, Seah Leong Peng  meninggal dunia. Ia berlaku hanya dua minggu selepas Karpal Singh meninggal dunia dalam kemalangan jalanraya dan ini menyebabkan berlaku dua pilihanraya kecil, Bukit Gelugor dan Teluk Intan.

Media dan orang ramai memberikan tumpuan kepada Bukit Gelugor dan hanya DAP Perak yang memberikan tumpuan kepada Teluk Intan.

Aku juga turut bertumpu ke Bukit Gelugor, mencuba untuk menjolok Mat Sabu sebagai calon Bukit Gelugor. Memang boleh dikatakan kerja bodoh..nak calonkan Mat Sabu di tempat Karpal Singh. Tambahan pula calon favourite ialah Ram Karpal. Ditambah pula, Mat Sabu orang PAS. Hampir mustahil.

Tapi aku mengharapkan DAP akan melakukan sesuatu yang mengejutkan, melakukan sesuatu diluar kebiasaan. Tapi akhirnya gagal juga. Ok…tolak ketepi cerita Mat Sabu bertanding di Bukit Gelugor.

Kematian Seah menyebabkan DAP Perak bergolak lagi. Tapi, sebagai menghormati kematian beliau, tidak ada lobi melobi secara terbuka untuk tujuh hari selepas kematiannya. Mungkin adat mereka kot..aku tak tau la.Tapi dalam diam-diam, usaha melobi ini sudah bergerak.

DAP Perak terbahagi kepada dua team. Satu team Nga-Ngeh, manakala satu lagi team Kula. Masing-masing mahukan calon dari kem masing-masing.
Team Kula pula terbahagi kepada dua team lagi….aku sebut team A dan B. Team A ialah team Kula dan majoritinya India manakala team B majoritinya Cina.

Pada 6 Mei, sorang kawan jumpa aku dan minta aku tolong untuk melobi calon pilihan mereka. Dia ni dari Team B dalam team Kula.  Bila disebut Leong Mee Meng, bekas ADUN Jalong, aku tak berapa setuju.



Bukan aku tak suka amoi ni..secara peribadi, aku memang suka dia. Cukup bagus buat kerja, sentiasa senyum dan kalau jumpa aku mesti dia tegur. Siap dakap lagi wooo…belum kawin pulak tu!!

Tapi aku tak setuju sebab peranan Ahli Parlimen bukan macam ADUN. Mee Meng kurang fasih berbahasa Melayu atau Inggeris. ..dan tak ada yang luar biasa. Kalau nak lawan Mah Siew Keong, susah sikit. Lagi pun, aku mahu DAP berbuat sesuatu yang diluar kebiasaan.

Perbincangan kami selesai disitu dan kawan aku marah sebab aku tak mau tolong.

7 Mei adalah hari terakhir mereka berkabung dan pada 8 Mei, aku tengok kawan aku dah mula menonjolkan wajah Mee Meng dalam Facebooknya.
Sambutan terhadap Mee Meng agak dingin. Tak banyak sokongan yang diperolehi, sebaliknya, Kula mula membalas dengan mencadangkan Manogaran, bekas Ahli Parlimen Teluk Intan (2008-2013). Tapi sebagai ahli politik yang senior, Kula pandai bermain politik.
 

Dia tidak terus menamakan Manogaran, sebaliknya mencadangkan empat nama dan tersiar dalam akhbar berbahasa Tamil pada 9 Mei 2014. Aku cuma ingat 3 nama.. pilihan pertama Ambiga, kedua Manogaran dan ketiga Suresh (?).  Semua orang tau, Ambiga bukan nak bertanding..dan bila Ambiga menolak, dah tentu pilihan kedua menjadi favourite.

Bila Kula mencadangkan Manogaran…nama Mee Meng terus tenggelam. Antara Mee Meng dengan Manogaran, Manogaran lebih menyerlah. Dan apabila Kula sendiri tidak menyokong Mee Meng, bertambah sikitlah peluang untuk dicalonkan.

Team B cuba membalas balik cadangan Kula dengan mencadangkan seorang lain yang lebih power dari Manogaran, iaitu Hew Kuan Yau. Kuan Yaw juga dikenali sebagai "Superman" dan anak jati Teluk Intan.  Ini sudah tentu memberikan kelebihan kepada beliau berbanding Manogaran.  

Dalam masa yang sama juga, team Nga Kor Ming mencadangkan setiausaha politknya, Chong Zhemin sebagai calon. 

Pada 9 Mei 2014, dah ada tiga nama. Manogaran, Hew Kuan Yaw dan Chong Zhemin.

Kedua-dua belah pihak..Manogaran dan Kuan Yau menghantar ejen mereka berjumpa aku minta aku bantu depa. Huh..tak sangka…dalam wanted-wanted pun, depa panggil aku jugak!! Team Nga Kor Ming tak payah cakap la..dah memang musuh tradisi.

Bagi aku, pertarungan sebenar adalah diantara Manogaran dan Kuan Yau. Chong Zhemin terlalu novis. Tak sampai setahun join DAP. Lagipun, DAP Teluk Intan semasa Seah , tak ngam dengan Nga dan Ngeh. Kalau letak Chong Zemin, lingkup la.

Tapi..halangan besar buat Manogaran dan Kuan Yau adalah dari Nga dan Ngeh..dan Nga pulak adalah Pengerusi DAP negeri.

Entah macam mana, ketika bersembang dengan team Manogaran, nama seorang lagi disebut-sebut. Nama tersebut ialah Dyana, setiausaha politik Kit Siang. Sapa budak ni?

Aku cuma pernah dengar sekali nama budak ni melalui Siti Aishah, Ketua Serikandi PKR, bila depa berceramah sama-sama. Tapi aku sendiri tak dapat nak bayangkan macam mana rupanya.

Bila balik kerumah, aku cuba google dan cuma dapat satu gambar dia. Wow..cun woooo!!

Aku cuba dapatkan info tentang Dyana melalui kabel aku dalam DAP. Dan aku diberitahu, Kit Siang tak akan lepaskan budak ni sebab Kit Siang sedang melatih Dyana untuk PRU 14 dan kemungkinan besarnya akan diletakkan di Johor. Aku cakap..go to hell la..

Aku nak cuba sesuatu yang baru. Macam meletakkan Mat Sabu di Bukit Gelugor atas tiket DAP. Baru la ada kick. Kalau asyik letak muka recycle saja..aku pun tak minat dengan pilihanraya.

Dan keesokan harinya, 10 Mei 2014, aku mula jolok Dyana Sofya. Tapi tak ramai yang dapat tangkap. Maklum la…sapa pun tak kenai.

PENDUDUK TELUK INTAN HARUS TUNTUT JANJI Bn

Posted: 01 Jun 2014 03:51 AM PDT

Antara janji Bn ialah

1.  Lebuh raya
2. Universiti
3. Internet berkelajuan Tinggi

Setelah berjanji untuk memberi projek bernilai ratusan juta BN terpaksa berpuas hati menang 200 undi sahaja di Teluk Intan. ternyata pelaburan BN amat tidak berbaloi dan berkemungkinan semua janji pilihan raya seperti membina universiti, wifi lebih laju dan beberapa yang lain tidak akan ditunaikan.

Manakala calon DAP, Dyana Sofya Mohd Daud, yang tewas tipis malam tadi tidak patah semangat dan menurutnya, akan terus berkhidmat di Teluk Intan sehingga PRU 14.

Dyana sendiri ketika berdepan dengan kira-kira 200 orang penyokong berkata kekalahan itu bukanlah penamat bagi beliau dalam politik.

"Ini bukanlah penamat bagi Dyana Sofya, saya tidak akan kecewakan anda," kata Dyana yang kelihatan tenang.

Peguam muda itu, yang mengenakan baju kurung warna kundang dan selendang berwarna hitam pada malam ini berkata beliau tidak hanya berusaha untuk bertanding kerusi Parlimen, tapi untuk mencapai tujuan lebih besar.

"Kita perlu menghentikan politik kaum. Saya tidak hanya menentang (Datuk) Mah (Siew Keong), namun seluruh jentera (BN).

"Mah hanya menang (kira-kira) 238 undi," katanya yang menambah beliau akan terus berkhidmat untuk Teluk Intan walaupun tewas dalam pilihan raya kecil tersebut.

Beliau ditemani penasihat DAP Lim Kit Siang, setiausaha agung Lim Guan Eng dan juga para pemimpin DAP lain yang hadir untuk menyatakan penghargaaan kepada para penyokong.



Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


OH MAK DATUK

Posted: 01 Jun 2014 07:04 PM PDT





Kes tembak ahli perniagaan: 'Datuk' 

antara empat ditahan 

Tiga lelaki, termasuk seorang bergelar 'Datuk' dan seorang wanita ditahan polis kerana dipercayai terbabit dalam kes tembakan seorang ahli perniagaan di Temerloh pada Jumaat malam.
Ketua Polis Pahang,  Sharifuddin Ab Ghani berkata tangkapan pertama dilakukan ke atas seorang lelaki berusia 36 tahun dan wanita terbabit, 22, di sebuah rumah di Taman Melawati, Kuala Lumpur pada kira-kira jam 6 pagi tadi.
"Siasatan awal mendapati suspek lelaki merupakan penyewa kenderaan yang digunakan semasa menembak mangsa.



KAH KAH KAH
ini contoh 
media malaysia
ada 875,489 ekor datuk di malaysia
687,894 ekor duduk di kl
7,532 ekor duduk di melawati

datuk yang 
mana satu
kah kah kah

--------

RASUAH DALAM BOLA

Posted: 01 Jun 2014 06:38 PM PDT




BERITA  RASUAH BOLA
ini bukan pekara baru
fifa badan bola dunia
dikatakan telah memileh qatar
untuk piala dunia 2022
kerana pegawai fifa telah di rasuah

umum mengetahui bahawa
bola dunia akan mengangkat
negara tuan rumah

besar kemungkinan
akan diadakan pengundian sekali lagi

kita lihat dan tunggu
dalam masa yang sama
buruh kontrek imigran di qatar
saban hai jatuh mati
dan mendapat kecelakaan pelbagai bentuk



Fifa faces call to vote again over 2022 World Cup after leaked Qatari emails




---------

INI KES MUSTAHIL

Posted: 01 Jun 2014 06:00 PM PDT



BETUL KE
SUDAH NAIK HARGA



Skandal pinjaman RM32 juta tanpa faedah, Bank Negara perlu siasat! »

"Bank Negara juga harus jujur dan memperhitungkan kesemua perjanjian mudah dan pemberian pinjaman mega kepada VIP yang mempunyai kedudukan kewangan…



KAH KAH KAH
woit

kes pkfz

hilang 1 bilion

tak siasat

mustahil

akan siasat

32 juta ringgit

kah kah kah


-------------

SIAPA JUAL SIAPA?

Posted: 01 Jun 2014 07:17 AM PDT








KOMENTAR
pelik tetapi benar
kelmarin menteri india
kata boleh saman kementerian kesehatan


petang ini jakim pulak  kata
jakim sedia disaman

pasal apa nak saman kementerian kesehatan
pasal apa nak saman jakim

macam sudah ada janji sulit
antara syarikat cadbury
dengan jakim danj kementerian
nampaknay
jakim dan kementerian
sedang sedaya upaya
cuba selamatkan syarikat babi ini

Jakim sedia disaman dalam isu coklat Cadbury, kata ketua pengarah

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sedia disaman dalam isu coklat Cadbury yang mengandungi DNA babi atas prinsip ketelusan, kata ketua pengarahnya.
Datuk Othman Mustapha dalam satu khidmat pesanan ringkas kepada The Malaysian Insider berkata, beliau bersetuju dengan tindakan pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO) Jaringan Melayu Malaysia (JMM) yang akan memfailkan saman tersebut.
"Saya setuju, boleh mereka hendak saman, biar kita ada ketelusan," katanya kepada The Malaysian Insider.



KAH KAH KAH

woit 

yang jual

babi cadbury

pasal apa 

saman jakim?

ini ada babi

disebalik coklat

kah kah kah

-------------

SAMPAI KIAMAT TAKUT

Posted: 01 Jun 2014 05:00 AM PDT









FACE BOOK


2 hrs · Edited 
 

Hmmmmm....
Like ·  · Share




KAH KAH KAH

sampai kiamat

tak berani lawan

syarikat kapitalis

rokok

---------

TOK HENG LAGI

Posted: 01 Jun 2014 12:30 AM PDT







 | May 30, 2014
Ibrahim Ali Perkasa
Mana Perkasa terima taxpayer funding? Tajuk amat jahat untuk buat pembaca marah More ›

PETALING JAYA: Nampaknya perkataan "celaka" yang disebut oleh ADUN Delima, S. Rayer di dalam sidang Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang baru-baru ini, kini menjadi sebutan popular.
Dalam kejadian terbaru, Presiden Perkasa, Ibrahim Ali telah berkata, "Celaka punya tajuk. Malaysiakini ini betul-betul pembawa fitnah dan dajjal".
Beliau marah kepada tajuk berita yang tersiar dalam portal itu, "Are taxpayers funding Perkasa's European foray?"
Katanya, Malaysiakini buat tajuk macam ini dan buka kepada pembaca untuk komen.


KAH KAH KAH

tergolek dog

kah kah kah


-----------

SUBSIDI DIESEL AKAN DILUPUS

Posted: 31 May 2014 11:08 PM PDT






KOMENTAR
berita ini
bertujuan untuk
mengolah persetujuan
agar subsidi diesel
akan dilupus 

ini makna berita ini

TUMPAT 31 Mei - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan mengehadkan penjualan minyak diesel dan petrol di setiap stesen minyak di sempadan Kelantan-Thailand kepada... 
KUALA LUMPUR 31 Mei - Jika di daratan terdapat anggota agensi penguat kuasa menerima rasuah satu sen bagi setiap satu liter diesel bersubsidi yang diselewengkan dan gejala sama turut berlaku di kawasan...


KAH KAH KAH

tak lama lagi
subsidi diesel
akan dilupus
tak caya?
tunngu dan nanti
kah kah kah


------------

NGO AKAN SAMAN BABI

Posted: 31 May 2014 10:00 PM PDT






KOMENTAR
jika saman diteruskan
ini ertinya ngo
melawan kapitalis gergasi
ini satu pekara yang baik

kita lihat dan tunggu

NGO akan terus saman Cadbury, dakwa kenyataan Majlis Fatwa keliru

Meskipun Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan kenyataan bahawa produk Cadbury adalah halal dimakan sebelum disahkan  mengandungi Asid Deoksiribonukleik (DNA) babi,  NGO Jaringan Melayu Malaysia (JMM) tetap akan meneruskan saman terhadap syarikat tersebut.
Presiden JMM, Aswanddin Hamzah menyatakan biarpun dengan kenyataan terbaru Majlis Fatwa Kebangsaan itu, mereka akan meneruskan saman berdasarkan kenyataan pertama yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Jabatan Kemajuan Islam (Jakim).
"Bagi saya, kenyataan Majlis Fatwa itu dengan menyatakan ia halal dimakan sangat mengelirukan umat Islam, kerana semua orang tahu hukumnya sekiranya kita tidak tahu makanan yang kita makan halal atau tidak ia tidak sah, namun mereka tidak menjawab tentang isu ini yang sebenarnya.

JMM antara berpuluh NGO Islam lain yang menyatakan akan memfailkan saman bernilai RM100 juta terhadap syarikat Cadbury Confectionery Malaysia Sdn Bhd (Cadbury) ekoran penemuan (DNA) babi pada dua produk keluaran syarikat terbabit pada 26 Mei lalu.



KAH KAH KAH
betul ke ini
tengok dan lihat
nanti kena sogok
semua senyap
hangat hangat
tahi melayu

KAH KAH KAH

dapat 100 juta

tolong beri 

ridhuan tee

untuk tukar 

darah

kah kah kah



---------

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT