Sabtu, 6 September 2014

DUNIACACAMARBA

DUNIACACAMARBA


Presiden PAS Dakwa Ada Kuasa Lantik Menteri Besar, Cuba Lihat Perlembagaan

Posted: 06 Sep 2014 09:42 AM PDT


[Astro Awani] KUALA LUMPUR: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan mengikut perlembagaan parti beliau mempunyai kuasa dalam beberapa perkara termasuk melantik menteri besar dan beberapa perkara yang berkait dengan parti.

Abdul Hadi berkata keputusan yang dibuat oleh presiden parti mengikut perlembagaan perlu didukung oleh timbalan dan naib-naib presiden.

Katanya, perkara melantik menteri besar mengikut amalan parti sejak 1959 tidak dirujuk kepada Jawatankuasa PAS Pusat.

"Kita dalam Parti PAS ni sejak dulu, mengikut perlembagaan, Perlembagaan PAS mengatakan Presiden ada hak dia untuk membuat keputusan dalam beberapa perkara yang berkait dengan parti dan ahli-ahli parti, Timbalan, Naib-Naib, ini dia kena dukung keputusan yang dibuat oleh Presiden.

"Ini perlembagaan parti, mengatakan demikian. Dengan sebab itu, suka nak disebut di sini bahawa sepanjang kita memerintah tahun 1959, memerintah Terengganu dengan Kelantan, terus sampai tahun 1978, sejak saya ikuti dalam Jawatankuasa PAS Pusat dalam tahun 1978, di mana perlantikan Menteri Besar ni tak dirujuk kepada Jawatankuasa PAS Pusat," katanya ketika menjawab soalan peserta yang mengikuti sesi dialog dan penerangan isu semasa di Rusila, Marang, pada Jumaat.

Abdul Hadi berkata ketika melantik menteri besar Kelantan pada 1990, Presiden PAS waktu itu, Fadzil Nor membuat keputusan tanpa melalui Jawatankuasa PAS Pusat.

"Presiden parti yang buat keputusan, beberapa orang. Termasuklah bila kita menang di Kelantan tahun 1990, di mana Ustaz Fadzil telefon kat saya, telefon kepada Setiausaha Agung, setuju nak lantik Tok Guru Nik Aziz jadi Menteri Besar, kita lantik terus, hantar surat, Ustaz Fadzil pun sign, Presiden yang sign surat tu, tak perlu rujuk kepada Jawatankuasa PAS Pusat," katanya lagi.

Mengulas mengenai pelantikan menteri besar Selangor yang baharu, Abdul Hadi berkata PAS tidak terikat dengan PKR dan DAP dalam menghantar nama calon kepada pihak istana.

Sambung baca di sini.

Cuba baca lampiran ini. Kata orang lampiran ini Perlembagaan PAS:

Foto: Cap Kapalayar Limaribukawan




Hadi Tolak Wan Azizah Kerana Soal Kebolehan, Baca Komen Pembaca MK

Posted: 06 Sep 2014 09:19 AM PDT

[Malaysia Kini] Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata tentangannya ke atas cadangan untuk mencalonkan Datuk Seri Dr Wan Azizah sebagai menteri baru Selangor bukan disebabkan faktor jantina.

Sebaliknya, ia berdasarkan faktor kebolehan presiden PKR tersebut, katanya dalam satu taklimat kepada sekumpulan penyokong parti di Marang semalam.

"Kalau daripada awal lagi dia tidak ada kebolehan jawab soalan di parlimen, untuk soal di parlimen, soalan dalam DUN, nak berdialog dengan lawan dalan Dewan Negara pun tak boleh, macam mana nak jadi pemimpin?

"Jadi yang sebenarnya, sebab kita tolak calon di Selangor itu kerana tak layak daripada awal-awal lagi, bukan dengan sebab dia perempuan, bukan dengan sebab itu.

"Tak boleh, tak mampu mengendali pemerintahan kerajaan negeri Selangor. Ini memerlukan seorang yang kuat untuk jaga negeri Selangor.

"Itu yang sebenarnya, bukan dengan sebab dia perempuan," kata Abdul Hadi lagi.

Rakaman video ucapannya dimuatkan di Youtube.

Tanpa menyebut nama Wan Azizah, Hadi dalam taklimat itu ditanya sekiranya PAS enggan menyokong isteri Datuk Seri Anwar Ibrahim itu disebabkan presiden PKR itu seorang wanita.

Wan Azizah merupakan calon yang diuar-uarkan oleh PKR dan DAP untuk mengantikan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai menteri besar Selangor.

Mesyuarat jawatankuasa PAS pusat pada 17 Ogos lalu turut menetapkan nama presiden PKR itu, serta nama timbalannya Azmin Ali sebagai calon untuk dikemukakan kepada Sultan Selangor.

Bagaimanapun, difahamkan wakil presiden PAS itu mengemukakan senarai berbeza yang tidak mengandungi nama Wan Azizah dan Azmin.

Baca komen pembaca MK:


Sambung baca di sini.

[Video] Penjelasan Presiden PAS Berkaitan Isu Semasa (MB Selangor)

Posted: 05 Sep 2014 09:23 PM PDT






P/s: Pemimpin PKR dan pengemudi Langkah Kajang perlu menjawab isu yang dibangkitkan oleh Presiden PAS ini.





"Siapa-siapa yang nak tubuh parti, sila..." - Presiden PAS

Posted: 05 Sep 2014 08:43 PM PDT


[Harakah Daily] MARANG: Penubuhan parti baru dalam negara yang mengamalkan demokrasi berparlimen adalah perkara biasa, kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

"Penubuhan parti baru, ini perkara biasa dalam negara demokrasi berparlimen, siapa-siapa yang nak tubuh parti, sila tubuh," ujarnya ketika menjawab pertanyaan pada Majlis Dailog dan Penjelasan Isu Terkini Bersama Presiden PAS di Dewan Tok Guru, Rusila, di sini semalam. (Video)

Selanjutnya Ahli Parlimen Marang itu mempersilakan mereka yang berlainan pendapat di dalam PAS yang mahu menubuhkan parti sendiri.

"Jadi mereka yang berlainan pendapat dalam PAS ni, dia nak tubuh parti sila, baik dia keluar dia tubuh parti sendiri, senang tak payah duduk dalam," ujarnya disambut dengan laungan takbir.

Dalam nada berseloroh, katanya jika ada seekor nyamuk menyebabkan tidak lena tidur.

"Kalau duduk dalam, kalau ada nyamuk seekor tak jenera (lena) tidur kita pun, itu dia, senang nak tubuh parti, sila.

"Saya tak tahu, surat khabar tanya, ni saya tak baca berita ni," jelasnya di hadapan kira-kira 1,000 hadirin. (Foto bawah oleh Buletin Online) -HARAKAHDAILY 6/9/2014


P/s: Wow, lain macam nada presiden!

Cuma nak ingatkan, nyamuk yang dimaksudkan itu bukan seekor, mungkin berjuta-juta bilangannya.




Tiada ulasan: