Ahad, 7 September 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


PAS tidak menuntut jawatan menteri besar selangor - Boleh percayakah nih?

Posted: 07 Sep 2014 09:00 AM PDT

PAS akan tolak jawatan MB Selangor - Mat Sabu

 KUALA LUMPUR: Jawatankuasa PAS Pusat hari ini memutuskan untuk kekal dengan pendirian tidak menuntut jawatan menteri besar Selangor, kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali.

 Mustafa berkata PAS juga memutuskan untuk menyerahkan kepada budi bicara Sultan Selangor untuk memutuskan nama menteri besar Selangor yang baharu.

 "PAS pusat kekalkan keputusan yang pernah kita (PAS) buat sebelum ini iaitu tidak menuntut jawatan menteri besar selangor.

 "PAS bersetuju bahawa jawatan Menteri Besar selangor adalah untuk PKR," katanya ketika sidang media selepas mesyuarat bulanan Jawatankuasa PAS Pusat, di ibu pejabat PAS, Jalan Raja Laut.

 Mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat ini dipengerusikan oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dan berlangsung selama lima jam bermula dari pukul 10 pagi hingga 3 petang.

 Sementara itu, Mohamad ketika ditemui selepas sidang media berkata, pihaknya akan menolak jawatan menteri besar selangor jika istana (menawarkan) jawatan berkenaan.

 "Kita tolaklah," katanya di sini 

Apakah Iskandar Samad akan patuh kpd Presiden? Atau ikut keputusan AJK PAS Pusat ?

 Kata Majlis Syura Ulamak PAS:

 Ketua yang dimaksudkan di dalam fasal tersebut mestilah difahami seperti mana disebutkan di dalam Hadis Nabi:

 اسمعو واطيعوا ولو تأمر عليكم عبد حبشي 
"Hendaklah kalian dengar dan taat, meskipun yang menjadi ketua di kalangan kalian seorang hamba berbangsa Habsyi."

 Dah kalau guna hadith tu... PKR pun blh kata hendaklah dengar & taat pd Presiden dia...

 Tapi kita PAS maka taatlah pada Ketua kita... Siapa Ketua dlm PAS? Presiden atau Mursyidul Am?

 Majlis Syura Ulamak ialah badan tertinggi jd Mursyidul Am ialah ketua kita..

Mursyidul Am kata hal berkaitan MB Selangor serah kpd Jawatankuasa Kerja Pas Pusat bkn Presiden sorang jd Jawatankuasa Kerja Pas Pusat kena mesyuarat & buat keputusan yg Presiden wajib dengar & taat.

 Itu konsep SYURA dlm PAS!!- Zulhazmi At-Takanan

Perlakuan yang tidak senonoh sebeginikah yang Subki Latif mahu kita semua setujui?

Posted: 07 Sep 2014 06:13 AM PDT

Pakatan mesti bersetuju untuk tidak setuju 
SUBKY LATIF | 05 September 2014.


Subky Latif para 1, 2 & 3

APABILA PKR tidak setuju Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim terus menjadi menteri besar Selangor, PAS setuju dia terus menjadi menteri besar. Masing-masing ada sebabnya. Apabila PKR/DAP setuju memberi 1 nama saja kepada istana sebagai calon MB baharu, PAS setuju memberi lebih 2 nama seperti yang dikehendaki istana.

 Ia adalah satu dua contoh bagi Pakatan ada yang tidak disetujui sesama sendiri. Di samping banyak disepakati tetapi tidak semua boleh dipersetujui semua. Dalam semua muafakat dan kerjasama tidak semua dipersetujui.

 Maka setiap kerabat Pakatan wajar belajar hakikat ini.

Ulasan al-Husseyn

Pada 25 Julai 2014, Haji Hadi telah membuat kenyataan terbuka menyokong Khalid Ibrahim supaya terus dikekalkan sebagai MB Selangor, walhal beliau telah bersetuju untuk mengambil ketetapan melalui mesyuarat yang di jangkakan berlaku pada 108; tetapi telah dianjak ke 138 dan hanya bersidang pada pagi 178.

 Agak mengejutkan kerana Hj Hadi langsung tidak mempertahankan Khalid Ibrahim, sebaliknya mencadangkan nama Dr Wan Azizah sebagai nama calon pertama dan Azmin Ali sebagai calon nombor dua. Semua AJK Pusat sebulat suara menyetujui cadangan tersebut.Mesyuarat 

 Maka mesyuarat AJK PAS pada pagi 178 itu telah bersetuju menyingkirkan Khalid Ibrahim dan memutuskan menghantar dua nama sebagaimana yang diusulkan oleh Presiden, Haji Hadi iaitu- Cadangan pertama, Dr Wan Azizah dan cadangan kedua ialah Azmin Ali.

 
Pada mesyuarat MPPR disebelah petang di hari yang sama, Presiden PAS yg diwakili oleh Timblannya, Hj Mohd Sabu telah bersetuju untuk bersetuju, menghantar satu nama sahaja iaitu Dr Wan Azizah kerana penama kedua iaitu Azmin Ali telah menarik diri.

 Pada keesokannya, 198, di Kota Baru Kelantan, PC diadakan oleh Presiden , SUA Mustafa Ali bersama TGNA . Apabila dikemukakan samada Presiden bersetuju dengan hanya nama Dr Azizah dikemukakan kerana Azmin Ali menarik diri, ketiga-tiga mereka telah menyatakan bahawa perkara tersebut tidak bercanggah dengan keputusan mesyuarat yang telah AJK putuskan pada 178. 
3:55-4:59 ~ Wartawan: Sekiranya, minta maaf… diserahkan nama Wan Azizah, tidakkah bercanggah dengan… 
4:00 – 4:06 ~ Mustafa Ali: Tak! Tak! Tak! Tak! tu… tidak bercanggah! Itu kaedah sahaja. (kedenganran TGHH turut 'bertaktak' dan mengatakan 'tidak bercanggah' juga) Videonya di sini
 Maka setiap ahli jemaah PAS perlu ingat hakikat ini, bahawa Presiden telah bersetuju untuk bersetuju dengan keputusan PKR dan DAP iaitu, mmpersembahkan hanya satu nama sahaja iaitu Dr Wan Azizah kebawah duli Sultan untuk diperkenankan.


 Subki Latif para 4 hingga akirnya

Jika semua yang ada pada PKR dan semua yang dikehendaki PKR dipersetujui PAS, maka tiada perlu lagi PAS wujud. Tutup parti dan semua ahli PAS masuk PKR. Jika semua yang PAS mahu dipersetujui Anwar tidak dia membentuk partinya sendiri. Masuk saja PAS selepas dipecat Umno.

 Anwar dan DAP setuju kepada parti berbagai kaum, sama-sama anti rasuah dan penyelewengan, mahu menegakkan keadilan dan kerajaan yang anjal. Patutnya Anwar masuk saja DAP atau DAP dibubarkan supaya semua bersama dalam PKR. Tetapi kerana ada yang sama-sama tidak setuju, PKR tidak boleh masuk DAP dan DAP tidak boleh masuk PKR.

 Hatta dalam perjanjian Hudaibiyah antara Nabi Muhammad dengan musyrikin Quraisy, ada yang mereka setuju dan tidak setuju. Pertama mereka setuju untuk mengadakan perjanjian. apabila setuju mereka merangka perjanjian. Pertama mereka tidak setuju ialah tajuk perjanjian. Saidina Ali yang merangka menyebut ia adalah Perjanjian Antara Nabi Muhammad dan Quraisy. Musyrikin menolak tajuk rangka itu menggunakan kalimah Nabi Muhammad. Mereka mahu disebut antara Muhammad dan mereka saja. Nabi pun bertanya, apa beza antara Muhammad dan Nabi Muhammad? Kedua-duanya adalah orang yang sama. Jawab mereka, mereka tidak menerima Muhammad itu Nabi. Kalau mereka setuju Muhammad itu Nabi dan Rasul, tidak mereka berada di sebelah menentang Nabi, tentulah mereka bersamanya. Nabi setuju padam kalimah yang dipersetujui itu. Saidina Ali enggan memadamnya, lalu baginda sendiri mengambil rangka itu dan memadam kalimah yang tidak disetujui.

 Demikian juga DAP tidak setuju dengan konsep negara Islam dan hudud yang dirangka PAS sebelum kewujudan Pakatan Rakyat maka tiada ia disebut dalam perkara yang disepakati setakat ini. Daripada segi logiknya, jika mereka setuju dengan perjuangan PAS tentulah mereka menyertai PAS dan bersama dengan agamanya.

 Jika demikian apa yang PAS tunggu? Maka teruskan dengan program dan strategi dakwah, bukan saja terhadap orang bukan Islam bahkan juga terhadap yang lahir sebagai Islam yang belum terbuka hatinya untuk beriman kepada perintah itu.

 Apa pun yang paling penting tentang muafakaat yang ada ialah bersetuju mengadakan muafakat bagi mengambil alih Putrajaya dan melakukan perubahan ke arah keadilan dan kebenaran dalam kerangka yang dipersetujui kita banyak perbezaan dan jangan perbezaan itu menghalang untuk mencari kebaikan.

 Sedangkan gigi dan lidah lagi tergigit, maka kita tetap setuju gigi dan lidah tidak terpisah. Janganlah kerana takut lidah tergigit kita cabut semua gigi atau kita potong lidah.

 Apabila kita tahu kita ada perbezaan, maka jangan kita fikir kitalah raja, kemahuan kita yang mesti diikut, kemahuan orang tidak diambil kira. Sedang sekarang raja pun mendengar rakyat, maka janganlah sesama rakyat hendak jadi macam raja zaman dulu. – HARAKAHDAILY 5/9/2014

Ulasan al-Husseyn

Saya tidak mahu membuang masa mengulas panjang pemikiran Subki Latif ini yang banyak berkisar mengenai masalah perbezaan pendapat.

Cukuplah sekadar saya tanyakan beliau, perlukah juga MCA, MIC dan lain-lain parti gabungan BN itu tidak membubarkan parti mereka masing-masing dan jadi Umno? Adakah MCA atau MIC pernah buat kecuh atau campur tangan dalam perlantikan MB Umno dinegeri-negeri BN atau dalam mencalonkan PM Malaysia?

 Persoalan yang sedang kita hadapi sekarang ini bukanlah mengenai perbezaan pendapat dikalangan rakan komponen PR khususnya dalam isu MB Selangor. Tetapi adalah mengenai pendirian Presiden PAS yang kelam kabut dan berserabut!

Bagaimana Presiden setelah bersetuju untuk bersetuju dengan ketetapan pada 178 dan diperjelaskan lagi dengan PC bersama TGNA pada 188 di Kota Baru Kelantan. 

Semua orang berasa lega bila pengumuman mesyuarat MPPR pada petang 178 itu diumumkan kepada ramai.Hanya segelintir dari kalangan PAS yang pro UG bengkak lalu menuduh Hj Mohd Sabu mengkhianati kehendak parti.Waima pada PC di Kota Baru 188 itu amat jelas Hj Hadi menyokong apa yang Mohd Sabu lakukan itu dan menyatakan itu tidak menyalahi keputusan mesyuarat AJK PAS 178.

Ketidakpuasan hati kalangan ini telah menyebabkan PAS membuat U-turn tajam! 

Pada 22hb Ogos 2014, Mustafa Ali enggan menandatangani surat yg di buat Peguam ke tiga-tiga parti sebagai persetujuan menamakan Dr Wan Azizah sebagai calon MB Selangor.  Ini membuatkan PAS terpaksa mengadakan satu lagi mesyuarat tergempar pada 258.

Mesyuarat kali ini telah menyaksikan ketegangan berlaku di antara Ahli Parlimen Sepang Mohamed Hanipa Maidin dan Haji Hadi berhubung usaha PAS menyokong Azmin untuk jawatan tertinggi negeri itu berbanding Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, lapor The Malaysian Insider.

SUA, Mustafa Ali hanya membacakan tiga potong ayat pendek dan ringkas :

 "Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pas Pusat hari ini 25 Ogos 2014 bersetuju untuk menyerahkan kepada perkenan dan kebijaksanaan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Selangor dalam menentukan jawatan Menteri Besar Selangor"

 Sebenarnya yang dipersetujui oleh Mesyuarat ialah mengekalkan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pas Pusat pada 17 Ogos 2014 dan seterusnya menyerahkan kepada Tuanku Sultan memilih di antara dua (2) nama yang dicadangkan oleh Pas sebelum ini.

 Kenapa di dalam kenyataan media Setiausaha Agung tidak menyebut bahawa keputusan 17 Ogos 2014 kekal? Kenapa Setiausaha Agung hanya menyatakan mesyuarat bersetuju menyerahkan kepada Sultan tanpa menyebut bahawa Sultan perlu memilih antara dua (2) nama yang dicadangkan?? 

Dan yang paling , paling mengerikan apabila Haji Hadi buat U-Turn baring hingga mencecah telinga, langgar apa segala yang ada, buat keputusan sendiri dengan menghantar nama 3 calon MB tanpa menyertakan nama Dr Wan Azizah dan jiga Azmin Ali. Tiada siapa mengetahuinya walaupun Timbalannya sendiri , Haji Mohd Sabu dan lain-lain AJK PAS Pusat.

 Pihak Presiden telah menghantarnya sebelum tarikh 3 September tanpa melalui Pejabat Setiausaha Agung Pas.

Dengan bangganya kali ini dia seolah-olah mendabik dada dengan mengatakan, Presiden PAS ada kuasa lantik Menteri Besar.... Dia lupa bahawa dia adalah Presiden parti yang berpelambagaan, dilantik oleh jemaah dan seharusnya berkhidmat bagi kepentingan jemaah.

Apakah perlakuan yang tidak senonoh sebeginikah  yang Subki Latif mahu kita semua persetujui?

Bekas Pesuruhjaya Pas Perak, Ahmad Awang di fitnah

Posted: 06 Sep 2014 08:59 PM PDT

Bab Fitnah ni memang ratib puak UG. Sama seperti mana isu Syiah di mainkan dulu, fitnah UG mendapat coverage meluas dari media Umno.

 Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) ditubuhkan selepas lebih 100 ahli PAS bertemu di Kota Baru, Kelantan pada 31 Ogos 2014, untuk tujuan yang sama iaitu meletakkan perjuangan PAS atas landasan yang betul.

 Apakah puak UG dan Geng Ustaz dah terasa sangat tergugat dengan adanya NGO baru tersebut?

Penjelasan Ustaz Ahmad Awang

IPOH – Bekas Pesuruhjaya Pas Perak, Ahmad Awang terkejut apabila nama beliau disenarai sebagai 'Mursyidul Am' Pasma.

 Malah menurutnya, dia memang tidak tahu mengenai pertubuhan berkenaan yang kini menjadi 'viral' di laman-laman sosial.

 "Sebenarnya saya dijemput untuk menghadiri satu forum di Shah Alam esok (8 September) bersama ahli panel, (Datuk) Husam Musa dan Dr Mujahid (Yusof Rawa). Tetapi lokasi forum berkenaan difahamkan telah berubah ke Dewan Perhimpunan Cina di Kuala Lumpur," katanya.

 Sementara itu, Pengarah Pilihan Raya Pas, Dr Hatta Ramli menafikan penglibatan beliau dalam penubuhan Pasma.

 "Terima kasihlah lantik saya. Besar jawatan tu, timbalan presiden lagi. Kalau nak letak sangat letaklah mursyidul am terus," katanya secara berseloroh.

 Ditanya adakah beliau sudah mengetahui akan penubuhan itu sebelum ini kerana namanya disebut antara orang yang membantu membentuk NGO itu, Ahli Parlimen Kuala Krai itu berkata, beliau mengetahui penubuhan Pasma melalui penyebaran sijil daripada Pendaftar Pertubuhan (ROS) yang diterima melalui aplikasi WhatApps.

 "Saya tiada kaitan. Isu ini tidak jejaskan saya dan saya yakin orang tidak percaya," katanya.

 Ketua Pemuda Pas Kedah, Mohd Nasir Zakaria pula kesal apabila namanya dikaitkan dengan Pasma.

 Mohd Nasir berkata sehingga semalam, beliau tidak menerima surat tawaran menganggotai mana-mana pertubuhan seperti didakwa.

 "Saya juga tidak tahu siapa presiden Pasma termasuk AJK, malah saya juga tidak tahu matlamat penubuhan atau dasar perjuangannya," katanya di sini

 Phahrolrazi bekas Timbalan Pesuruhjaya I Pas Kedah di fitnah

Presidennya, yang juga Adun Pangkalan Kundor, Datuk Phahrolrazi Zawawi berkata, Pasma berperanan sebagai platform kepada pemimpin PR untuk membincangkan isu-isu politik.

 "Pasma ditubuhkan bukan untuk gantikan Pas, itu sekadar andaian pihak luar. Namun jika perbincangan antara pemimpin PR pada masa akan datang menjurus kepada itu, terpulang. Bukan bidang kuasa Pasma untuk bincang aspek itu kerana ia bawah kuasa pemimpin utama PR.

 "Jika dalam parti, perbincangan agak terbatas, sebab tertakluk pada peraturan. Pasma memberi ruang untuk bincang isu politik untuk manfaat PR agar terus relevan dalam masyarakat dan jadi parti alternatif terbaik," katanya.

Haji Hadi dedahkan rahsia PR yang sebenarnya .....

Posted: 06 Sep 2014 07:29 PM PDT


Aku ingatkan selama ini, PR tu akronim kepada Pakatan Rakyat. Rupa-rupanya PR bermaksud Power Rangers....Adoi...baru ku tahu!

Inilah rahsia yang terpendam selama ini.Haji Hadi terpaksa dedahkan rahsia yang selama ini terpendam dalam lilitan serban dan jubahnya ....

Patutlah dia hantar nama calon MB Selangor 'Ikut Suka Aku' saja, hinggakan Timbalan Presiden sendiri pun tidak tahu menahu mengenainya. Apatah lagi lain-lain AJK PAS Pusat...

Kenyataan Haji Hadi the Power Rangers ini adalah sebagaimana dibawah, telah diulas oleh blogger sahabat di sini

Presiden PAS ada kuasa lantik Menteri Besar 

 Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan mengikut perlembagaan parti beliau mempunyai kuasa dalam beberapa perkara termasuk melantik menteri besar dan beberapa perkara yang berkait dengan parti.

 Abdul Hadi berkata keputusan yang dibuat oleh presiden parti mengikut perlembagaan perlu didukung oleh timbalan dan naib-naib presiden.

 Katanya, perkara melantik menteri besar mengikut amalan parti sejak 1959 tidak dirujuk kepada Jawatankuasa PAS Pusat.

 "Kita dalam Parti PAS ni sejak dulu, mengikut perlembagaan, Perlembagaan PAS mengatakan Presiden ada hak dia untuk membuat keputusan dalam beberapa perkara yang berkait dengan parti dan ahli-ahli parti, Timbalan, Naib-Naib, ini dia kena dukung keputusan yang dibuat oleh Presiden.

 "Ini perlembagaan parti, mengatakan demikian. Dengan sebab itu, suka nak disebut di sini bahawa sepanjang kita memerintah tahun 1959, memerintah Terengganu dengan Kelantan, terus sampai tahun 1978, sejak saya ikuti dalam Jawatankuasa PAS Pusat dalam tahun 1978, di mana perlantikan Menteri Besar ni tak dirujuk kepada Jawatankuasa PAS Pusat," katanya ketika menjawab soalan peserta yang mengikuti sesi dialog dan penerangan isu semasa di Rusila, Marang, pada Jumaat. Baca sepenuhnya di sini 

Tiada ulasan: