Sabtu, 16 Ogos 2014

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Kenyataan PAS WP Berkenaan Pembersihan Parti Disanggah

Posted: 16 Aug 2014 12:34 AM PDT

Sanggahan ini tidaklah terlalu akademik, tetapi lahir secara sepontan selepas saya membaca laporannya dalam Malaysiakini.

SU Perhubungan PAS WP berkata; tindakan dua ADUN PAS Selangor menyokong Wan Azizah menjadi proses penyucian PAS daripada anasir tidak sepatutnya, iaitu golongan yang memiliki kepelbagaian fikrah di dalam satu harakah Islamiyyah.

[1] Bagi saya kenyataan ini bernada sombong, menafikan sumbangan orang lain kepada PAS, berasa diri dan kumpulan sendiri lebih bersih daripada orang lain, salah tafsir terhadap maksud perjuangan serta tidak melihat keperluan perjuangan PAS dalam jangka masa panjang.

[2] Sepatutnya orang PAS menerima sesiapa sahaja yang ingin menyumbang kepada PAS. Kelainan sikap dan tindakan tidak sepatutnya menjarakkan mereka daripada PAS. Kelainan itulah yang menjadikan PAS istimewa dan kukuh serta berdayasaing untuk meneruskan perjuangan.

[3] Usah menafikan sumbangan orang lain dan berasa orang lain menjadi perosak jamaah. Tindakan mereka menyokong Wan Azizah bukan sokongan kepada individu tetapi sokongan kepada aspirasi PR. Oleh kerana PKR mencalonkan Wan Azizah sebagai MB, dan PAS memang mahukan MB daripada PR, maka sokongan itu adalah selari dengan aspirasi itu.

[4] Kepelbagaian fikrah itu apa sebenarnya? Kesatuan fikrah pula apa ertinya? Adakah kesatuan fikrah itu maksudnya semua orang mesti mempunyai idea yang sama dalam sesuatu perkara atau situasi? Kepelbagaian dalam semua perkara adalah fitrah. Dunia ini maju kerana kepelbagaian. PAS boleh bertahan sehingga kini juga kerana kepelbagaian.

[5] Apa salahnya bekas orang IRC atau JIM masuk PAS? Teruk benarkah fikrah mereka? Jika kita boleh menerima bekas orang Umno untuk masuk PAS, mengapa kita memandang serong kepada orang JIM atau IRC? Jika kita boleh menerima orang bukan Islam sebagai ahli PAS, mengapa kita memandang serong kepada orang Islam sendiri?

[7] Jangan berasa hanya diri kita paling bagus, paling bersih dan paling berjasa kepada jamaah. Juga jangan berasa hanya kita yang sayangkan jamaah, sementara orang lain semuanya perosak jamaah. Itulah perasaan ujub yang tidak selari dengan akhlak pejuang Islam.

[8] Dalam PAS ada orang tidak menunaikan kewajipan sebagai Muslim. Ada yang tidak solat, tidak puasa dan tidak tutup aurat. Mengapa mereka masih bersama PAS? Tidakkah PAS juga perlu dibersihkan daripada golongan sebegitu?

[9] Berbeza pendapat dengan pimpinan bukanlah sesuatu yang tidak dibenarkan langsung. Sahabat Nabi menunaikan solat sebelum sampai ke perkampungan Bani Quraizah. Pada hal Nabi tidak membenarkan mereka bersolat sebelum sampai ke sana. Nabi tidak menyalahkan mereka, apatah lagi menganggap mereka perosak jamaah pimpinan baginda. Kepelbagaian dalam memahami arahan asal dan melaksanakannya mengikut kefahaman masing-masing adalah perkara biasa. Sepatutnya tindakan kedua-dua ADUN itu dillihat dari sudut kepelbagaian kaedah pelaksanaan bukan pengingkaran kepada arahan pimpinan.

[10] PAS sedang bergerak dalam masyarakat yang semakin cerdik, celik, cerdas dan pantas. Kalau pemimpin PAS menganggap kecerdikan, kecelikan, kecerdasan dan kepantasan sebagai ancaman, percayalah PAS akan ditertawakan orang. Dunia akan menyisihkan PAS dan PAS akan ketinggalan dalam arus kebangkitan insan sejagat menolak kebobrokan.

[11] Pemimpin PAS terutama mereka yang menampal diri dengan panggilan ustaz mesti berlapang dada. Jika orang lain melakukan kesilapan, ustaz juga melakukan kesilapan. Usah anggap diri serba bersih dan suci. Terimalah orang lain seadanya sama seperti kita mahu orang menerima kita seadanya.

[12] PAS bukan parti milik golongan tertentu. Tidak ada sesiapa berasa dia berhak menyingkir orang lain daripada PAS termasuk Presiden. PAS milik umat. PAS milik rakyat. Jangan jadikan PAS seperti parti pinggan mangkuk yang hanya disertai oleh peminat pinggan mangkuk sahaja.

Cukuplah sedozen sanggahan santai saya sebagai membantah kenyataan SU Perhubungan WP itu. -fb Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi


PAS WP: 'Parti telah disuci Allah dari anasir tidak sepatutnya'

Mengulas tindakan dua ADUN PAS memberi sokongan terbuka kepada presiden PKR semalam, PAS Wilayah Persekutuan (WP) dengan nada menyindir berkata, pihaknya bersyukur kerana "parti itu telah disucikan oleh Allah dari anasir-anasir yang tidak sepatutnya".

"Barangkali inilah hikmah di sebalik penangguhan mesyuarat PAS pusat sehingga 17 Ogos," kata setiausaha badan perhubungan PAS WP, Khairul Anuar Abdul Manap dalam satu kenyataan hari ini.

Dengan peristiwa ini, katanya, fikrah ahli PAS di semua peringkat menjadi tersangat jelas khususnya ketika mengimbau kembali amaran yang telah dikemukakan oleh para ulama haraki di dalam PAS sebelum ini tentang bahaya kepelbagaian fikrah di dalam satu harakah Islamiyyah.

"Kesatuan di kalangan ahli PAS menjadi semakin kukuh sejurus pihak YB berdua melakukan pengisytiharan (menyokong Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail).

"Pada peringkat permulaan kami bimbang PAS berhadapan dengan perpecahan dalaman. Lalu Allah menurunkan pertolongan dengan tindakan YB berdua.

"Alhamdulillah kami semakin yakin Allah senantiasa menjaga kumpulan yang menjaga agamanya.

"Tindakan YB berdua juga turut memperkukuhkan kami kepada perjuangan Islam," tegas Khairul Anuar, sambil mendoakan agar kedua-dua ADUN itu diberikan hidayat oleh Allah SWT.

Dua ADUN PAS, Saari Sungib (Hulu Kelang) dan Hasnul Baharuddin (Morib) telah tampil di sidang presiden PKR itu semalam untuk menyatakan sokongan mereka kepada beliau sebagai calon menteri besar.

Ekoran itu, PAS Selangor memberikan tempoh 24 jam kepada mereka untuk meminta maaf dan menarik balik pendirian itu.

Tuntutan itu dibuat ekoran tindakan itu dianggap membelakangi parti yang belum membuat keputusan sempena menunggu mesyuarat jawatankuasa pusatnya pada Ahad ini.

Setiausaha PAS Selangor, Mohd Khairuddin Othman dilaporkan berkata tindakan dua ADUN PAS di Selangor itu yang membelakangi pendirian parti amatlah serius "dan kita akan bertindak".
-mk


ULASAN GB

Self-explanatory.

Seperti yang GB katakan sebelum ini, GB sering juga tidak bersetuju dengan perdapat bekas ahli dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Zorkharnain Abidin di dalam isu-isu lain, tetpai di dalam isu Selangor ini, GB dapat tidak menolak hujjahnya.








IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI





Dapatkan produk kesihatan untuk menambahkan kekuatan lelaki
dengan produk kami. Sila klik SINI



Bubar Tak Bubar DUN Selangor, Tunggu 27hb Ogos

Posted: 15 Aug 2014 10:45 PM PDT

Sultan titah Khalid tunggu 27 Ogos ini

SHAH ALAM - Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menitahkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim supaya tidak mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung jawatan menteri besar sehingga baginda kembali ke tanah air pada 27 Ogos ini.

Abdul Khalid dalam satu kenyataan medianya semalam berkata, titah tersebut dikeluarkan selepas beliau memaklumkan kepada Sultan Sharafuddin berhubung perkembangan terkini politik di Selangor termasuk pendirian 30 Adun daripada PR.

"Saya telah berkomunikasi dengan DYMM Sultan Selangor berhubung perkembangan terbaharu politik di negeri ini termasuk sentimen di kalangan Ahli-ahli Dewan Negeri Selangor.

"Seterusnya, DYMM Tuanku Sultan telah menitahkan supaya saya tidak membuat sebarang keputusan atau pengumuman berkenaan jawatan menteri besar sehingga baginda kembali pada 27 Ogos ini untuk saya menghadap baginda," katanya dalam kenyataan itu.

Beliau berkata demikian mengulas pengumuman Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail semalam mendakwa mempunyai sokongan 30 Adun Selangor dan menggesa Abdul Khalid meletakkan jawatan.

Sokongan tersebut diperolehi daripada 15 Adun DAP, 13 Adun PKR dan dua Adun PAS, Hasnul Baharuddin (Morib) dan Saari Sungib (Hulu Kelang).

Jumlah itu menjadikan PR kini mempunyai 30 kerusi daripada 56 kerusi dalam Dun Selangor.

Sehubungan itu, Abdul Khalid menasihatkan kepada pihak berkenaan supaya menulis surat terus kepada Sultan Selangor bagi mengelakkan baginda keliru dengan pelbagai dakwaan kepadanya.

"Saya menasihatkan kepada pihak-pihak yang berkenaan yang mendakwa saya telah mengelirukan DYMM Tuanku Sultan supaya menulis terus kepada baginda untuk mendapatkan penjelasan," katanya lagi.


Wan Azizah boleh jadi Menteri Besar Selangor

SHAH ALAM – Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail boleh dilantik sebagai Menteri Besar Selangor yang baru sekiranya Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan menerima kenyataan bersumpah 30 Adun menyokong beliau.

Ketua Kluster Governans, Perundangan dan Pengurusan Awam, Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmod berkata, ini kerana, undi tidak percaya tidak semestinya perlu dilakukan di dalam dewan.

"Jika benar Dr Wan Azizah ada 30 Adun yang menyokongnya, beliau boleh mempersembahkan sokongan majoriti kepada Sultan melalui akuan bersumpah. Dalam isu sokongan majoriti, tidak mungkin Sultan tidak benarkan Dr Wan Azizah menghadap.

"Sekiranya Sultan berkenan menghadap dan bersetuju menerima akuan bersumpah itu, baginda akan minta menteri besar letak jawatan dan memecat semua exco," katanya, semalam.

Sekiranya situasi itu terjadi, beliau berkata, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tiada pilihan selain melepaskan jawatannya atau memohon kepada Sultan untuk membubarkan Dun.

"Namun, dalam keadaan sekarang, semuanya terpulang kepada budi bicara baginda untuk bubar atau tidak.

"Sama ada Abdul Khalid memohon bubar Dun sebelum atau selepas Dr Wan Azizah diperkenan menghadap, keputusan tetap terletak kepada baginda untuk setuju atau tidak.

"Jika baginda tidak berkenan bubar Dun selepas bersetuju dengan kenyataan bersumpah 30 Adun, maka Sultan boleh menerima cadangan PKR untuk melantik Dr Wan Azizah sebagai menteri besar baharu," katanya.

Kelmarin, Dr Wan Azizah mengutus surat kepada Sultan Selangor untuk memohon menghadap dan mempersembahkan sokongan majoriti untuk perkenan baginda seperti yang diperuntukkan di dalam Undang-undang Tubuh Negeri.

Beliau juga memohon untuk mendapatkan pandangan Sultan Selangor sekiranya ada keperluan Speaker Dun mengadakan persidangan untuk memuktamadkan proses pertukaran menteri besar.

Sementara itu, Geostrategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr Azmi Hassan berkata, masih terdapat kemungkinan untuk Pas menyokong PKR sekiranya parti itu menukar calon menteri besar yang lain.

"Sehingga hari ini, kita dapat melihat sokongan kuat Pas kepada Abdul Khalid kerana tidak bersetuju dengan pencalonan Dr Wan Azizah. Malah, mereka juga memilih Abdul Khalid kerana bersih daripada sebarang salah laku.

"Oleh itu, PKR perlu memikirkan strategi dengan meletakkan calon lain. Hanya dengan cara itu, tidak mustahil sokongan Pas akan kembali kepada PKR," katanya.
-SH










IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI





Dapatkan produk kesihatan untuk menambahkan kekuatan lelaki
dengan produk kami. Sila klik SINI



[TERKINI] Selangor! Bersiap Sedialah Untuk Pilihanraya Negeri..

Posted: 15 Aug 2014 05:05 PM PDT

Abdul Khalid Tidak Tolak Kemungkinan Bubar DUN Selangor

SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak menolak kemungkinan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) sebagai langkah menyelesaikan krisis kepimpinan yang melanda negeri itu.

Bagaimanapun, beliau berkata segala keputusan akan diambil setelah beliau mendapat nasihat dan perkenan Sultan Selangor.

"Itu (semua keputusan termasuk bubar DUN) perlu dibincangkan dengan Sultan terlebih dahulu," katanya kepada pemberita pada majlis tahlil dan doa selamat sempena ulang tahun ke-50 Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) di Masjid Negeri, Sabtu malam.

Abdul Khalid enggan mengulas ketika ditanya sama ada beliau berbincang dengan empat anggota exco kerajaan negeri daripada PAS untuk membubarkan DUN pada November ini.

Pada Khamis, Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mendakwa mendapat sokongan majoriti 30 Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Pakatan Rakyat termasuk dirinya dan dua Adun PAS iaitu Saari Sungib (Hulu Klang) dan Hasnul Baharuddin (Morib), untuk dilantik sebagai menteri besar yang baharu.

Dr Wan Azizah, yang juga Adun Kajang, mendakwa 30 Adun termasuk Saari dan Hasnul menyatakan hilang kepercayaan terhadap Abdul Khalid sebagai menteri besar.

Kedudukan terkini DUN Selangor yang memiliki 56 kerusi ialah PAS dan DAP masing-masing memiliki 15 kerusi, PKR (13), Barisan Nasional (12) dan Bebas (1). -BERNAMA

ULASAN GB

Seperti yang GB jangkakan sebelum ini nampaknya Pilihanraya negeri tidak dapat dielakkan.

Apabila Khalid mendakwa beliau mendapat sokongan maoriti untuk kekal sebagai menteri Besar dan apabila Presiden PKR Wan Azizah pula telah menyerahkan senarai 30 ADUN yang menyokong beliau, maka nampaknya PRN bakal diadakan.

Hubungan Khalid dengan Sultan dan pihak UMNO nampaknya akrab. UMNO akan cuba mencari peluang baru dengan perpecahan yang berlaku di kalangan komponen Pakatan Rakyat. Inilah peluang yang mereka nantikan setidak-tidaknya untuk memperbaiki bilang kerusi DUN paling corot - 12 kerusi.

Pendirian PAS hanya akan diketahui 17 Ogos ini samada terus bersama Pakatan Rakyat atau akan bersama UMNO atau akan bersendirian.

Namun di dalam apa juga keadaan, Selangor sudah perlu bersiap sedia.







IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI





Dapatkan produk kesihatan untuk menambahkan kekuatan lelaki
dengan produk kami. Sila klik SINI



Mat Taib Pun Lemas Dengan Sikap PAS Yang Terhegeh-Hegeh Buat Keputusan

Posted: 15 Aug 2014 08:10 AM PDT

Krisis MB Selangor: Mat Taib kecam PAS lambat buat keputusan

Bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Muhammad Muhd Taib mengecam PAS yang lambat membuat keputusan dalam krisis menteri besar Selangor, ketika Umno sendiri sudah menyokong Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Muhammad yang juga ahli PAS berkata, parti Islam itu perlu membuat keputusan segera dengan mengambil kira realiti keadaan semasa dalam krisis di Selangor.

"Mereka lambat, kenduri sudah habis, pengantin sudah masuk bilik.

"Buat keputusan lambat-lambat, apa ini? Kita kena ambil realiti hari ini, tidak perlu tunggu 17 Ogos, kita kena fokus apa yang berlaku hari ini,"
katanya kepada The Malaysian Insider.

Beliau juga mempersoalkan PAS yang melengah-lengahkan keputusan membabitkan isu di Selangor, walaupun selepas 30 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) menyatakan pendirian menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar.

"Saya fikir mereka lambat dan sudah ketinggalan. Sudah ada 30 yang menyokong," katanya yang juga dikenali sebagai Mat Taib.

Muhammad juga menyifatkan tindakan 12 Adun Barisan Nasional menyokong Khalid, seperti yang diumumkan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tempoh hari, satu kesilapan besar buat PAS.

"Ini faktor beliau (Khalid) perlu dibuang keluar daripada Selangor, ia satu kesalahan yang serius apabila mendapat sokongan Umno," katanya.

Beliau berkata, perkara itu tidak perlu dibiarkan dan sewajarnya mendapat pertimbangan segera daripada PAS khususnya yang masih tidak menyatakan pendirian.

"Itu kesalahan yang besar daripada segala-galanya, kenapa biarkan? Bila disokong Umno menunjukkan Khalid boleh jadi alat kepada Umno," katanya.

Beliau juga mengingatkan Pakatan Rakyat (PR), khususnya PAS, supaya bangun daripada tidur dan membuat keputusan segera.


"Saya fikir PR perlu jaga daripada tidur saja, perlu bangun dan kembali tadbir Selangor.

"Rakyat Selangor sudah mula bosan dengan tindakan kebudak-budakan," katanya.

Tindakan 30 Adun menyokong Dr Wan Azizah semalam juga menunjukkan tiada alasan untuk PAS masih menyokong Khalid.

"Mereka (PR) sudah dapat 30 majoriti Adun, apa lagi alasan? Tidak ada alasan yang hendak dicari lagi, mereka sudah ada nombor dan perlu hormat mandat rakyat,"
katanya.

Muhammad sebelum ini mengkritik kedegilan Khalid yang enggan meletak jawatan kerana sudah dipecat partinya, PKR sendiri.

Beliau berkata, Khalid perlu letak jawatan walaupun menerima sokongan daripada PAS.

Kemelut di Selangor semakin meruncing selepas Khalid mengambil langkah drastik memecat 6 ahli mesyuarat kerajaan negeri (exco) Selangor daripada PKR dan DAP, serta menegaskan beliau masih MB yang sah selepas mendapat perkenan Sultan Selangor.

Susulan perkembangan tersebut, PKR dan DAP mendesak PAS menyatakan pendirian mereka dengan segera tanpa perlu menunggu mesyuarat Ahad ini.

Namun, semalam dua Adun PAS menyatakan sokongan secara terbuka kepada Dr Wan Azizah serta kesediaan berdepan tindakan daripada parti Islam tersebut. – TMI


'Tukar MB bukan macam tukar ketua kampung'

PAS sengaja mengambil sedikit masa, bukan sebulan hanya seminggu untuk mencapai keputusan di dalam isu penggantian menteri besar negeri Selangor. Kita bercakap berkenaan jawatan menteri besar, jawatan nombor satu dalam pentadbiran sesebuah negeri.

Kita bukan mahu menukar seorang ketua kampung, ini urusan menukar seorang menteri besar.

Pada saat yang kritikal ini unsur emosi dan sentimen harus diketepikan. Prinsip integriti, setiakawan, keadilan, kebijaksanaan serta hikmah mesti mengambil tempat dalam mempertahankan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor. Justeru itu, we shouldn't rush in making decision but we should adopt a deliberate cautious approach with wisdom and sincerity.

Kita bercakap tentang meminta seseorang menteri besar meletak jawatan. Kita perlu berhemah dalam hal ini. Apa kesilapannya, apa kemudaratannya, apa kesalahannya, apa kelemahannya dan apa kemaslahatan persekitaran negeri yang ditadbirnya?

Kita perlu menghalusi faktor-faktor ini secara terperinci agar kita sampai kepada keputusan yang adil dan yang baik bagi semua pihak, yakni, negeri, rakyat, istana dan individu yang terlibat. Keadilan yang menjadi teras perjuangan Pakatan mesti ditegakkan.

Berkaitan dengan isu ini dan belajar daripada pengalaman PAS sendiri, saya ingat kembali kes Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan menantunya.

Apabila saya bersama Datuk Seri Abdul Hadi Awang, presiden PAS; Datuk Dr Haron Din, timbalan muryidul am PAS dan Dr Mohd Hatta Ramli, bendahari PAS Pusat membawa mandat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat bertemu dengan Nik Abdul Aziz berkaitan isu pelantikan menantu beliau dalam Perbadanan Menteri Besar Negeri Kelantan (PMBK).

Isu nepotisme dan integriti telah bermain di bibir rakyat pada waktu itu. Nik Abdul Aziz tidak teragak-agak lagi, terus dipanggil menantunya dan diminta menandatangani surat peletakkan jawatan serta-merta! Mengapa Nik Abdul Aziz mengambil sikap tersebut?

Bagi saya Nik Abdul Aziz amat faham dengan konsep parti menguasai kerajaan, hidup berjemaah - keputusan jemaah, keputusan parti harus dipatuhi. Seperti kata,the interest of the many, outweigh the interest of the few.

Parti yang menguasai kerajaan, bukan kerajaan yang menguasai parti. Ini yang kita harus faham apabila kita memasuki gelanggang politik Malaysia. Tidak ada pemujaan individu dalam parti. Jawatan yang dipegang oleh seseorang dalam kerajaan adalah disebabkan dicalonkan oleh parti. Jadi bila parti suruh pergi, ikutilah kehendak parti.

Saya teringat sejarah Khalid Al Walid, panglima yang 'dipecat' oleh khalifah. Pemecatan daripada khalifah mesti ada sebab-sebabnya, mesti ada 'kaulnya' dan mesti sudah dihalusi daripada segenap sudut oleh Umar Al Khatab. Adakah Khalid memberontak? Tidak! Panglima besar ini akur dengan keputusan Khalifah. Inilah hidup berjemaah.

Jangan persoal komitmen kami

Sebegitu juga kita dalam proses memilih menteri besar. Perlu dihalusi bersama, perlu diskusi bersama dan perlu persetujuan bersama. Janganlah ada di kalangan kita mengambil pendekatan pushing down into our throats! Sekurang-kurangnya ada pilihan, agar yang terbaik diberi berkhidmat kepada rakyat.

Untuk tatapan kita bersama daripada paparan sejarah PAS, isu kronisme, nepotisme dan sikap autokratik adalah faktor yang besar yang menjatuhkan PAS negeri Kelantan dalam era Tan Sri Datuk Dr Haji Mohd Asri Haji Muda.

PAS juga pernah mengalami krisis di negeri Kedah sebelum pilihan raya umum kali ke-13 (PRU 13) yang akhirnya kita semua menerima akibatnya. Oleh itu, marilah kita bersama-sama belajar daripada sejarah ini supaya kita pada hari ini terutama Pakatan tidak mengulangi kesilapan yang sama agar memungkinkan kita hilang lagi sebuah kerajaan.

PAS prihatin dalam hal ini, bersama PKR dan DAP kita berjuang menentang kezaliman, menentang rasuah dan menentang kronisme dan nepotisme. Kita menentang sekeras-kerasnya sehingga kita nobatkan dalam manifesto PR. Kalau tidak rakyat akan melihat kita yakni Pakatan sebagai "harapkan pagar, pagar makan padi!"

Justeru itu, di dalam pencalonan bakal menteri besar baru ini harus Pakatan menjauhi persepsi-persepsi negatif tersebut. Biarlah kita mengambil masa untuk mencari yang terbaik demi masa depan Pakatan yang kita sama-sama sayangi.

Kepada rakan-rakan di dalam PKR dan DAP, usah gusar dengan komitmen PAS dalam perjuangan menentang kezaliman, menentang rasuah, menentang, kronisme dan nepotisme.

Sejak ditubuhkan, kami berjuang atas landasan ini, malah bukan sahaja kami diremehkan, difitnahkan, dipenjarakan malah dalam Peristiwa Memali sahabat-sahabat kami dibunuh dengan kejam! Bukan sahaja masa, wang, keringat dan air mata yang kami curahkan, malah darah dan nyawa telah kami korbankan dalam perjuangan menentang kebatilan-kebatilan ini. So, please, don't question our committments, we were there when you were sleeping.

Insya-Allah, give us until 17th of August untuk membuat keputusan yang adil, berhemah dan berhikmah. Doakan agar Pakatan tetap utuh dan bertambah kuat melalui dugaan-dugaan ini. Doakan agar jiwa dan raga kita, warga Pakatan, sentiasa berkobar untuk memerdekakan negara kita daripada Umno/BN, amin!
-mk


ULASAN GB

GB terima kedua-dua pandangan di atas. Pertama kritikan Mat Taib terhadap kelembapan PAS buat keputusan. Kedua hujjah Salehuddin Ayub yang mempertahankan tindakan PAS melengahkan mesyuarat.

Secara peribadi, saya lebih mengenali Naib Presiden, Salehuddin Ayub daripada Mohd Taib, tetapi daripada hujjah-hujjah yang dibentangkan saya terpaksa bersikap apologetik kepada Sdra Salehuddin, kerana saya lebih berpihak kepada Mat Taib.

Terus-terang, saya amat tidak suka kerja berlengah-lengah amalan sesetengah pemimpin PAS.

Ketua Pemuda PAS mentweet alasan dari presiden PAS bahawa kita tidak mahu membuat keputusan yang tidak masak. Saya meragui jawapan itu, kerana sebelum ini Tuan presiden sendiri begitu cepat membuat kenyataan memberi sokongan kepada Khalid Ibrahim. Tetiba sekarang tiba-tiba sudah tukar gear? Apakah ini untuk memberi masa kumpulan pro-Khalid melobi supaya keputusan 17 hb ini berpihak kepadanya?

GB bukan berburuk sangka, teetapi itu persepsi yang diperolehi oleh ahli bawahan terhadap alasan Tuan Presiden berkenaan.


Bukankah procrastination (berlengah-lengah atau bertangguh-tangguh) itu amalan syaitan? Apatah lagi ia berkenaan dengan masa depan ummah. Ni bukan sekali tangguh, dah dua tiga kali tangguh...

GB sudah ulas sebelum ini:-

PAS terlalu lembab dan lemah di dalam strategi politiknya. Seperti ynag GB utarakan sebelum ini PAS masih terhegeh-hegeh untuk membuat keputusan, terpaksa menunggu JAwatankuasa Pusat bermesyuarat pada 17 Ogos ini - setelah dua kali ditunda - dari 10hb kepada 13hb dan kemudian kepada 17hb Ogos. Dalam jangakawaktu itu Khalid sudah dipecat, dan Khalid pula memecat para exco. Pakatan sudah kehilangan Selangor. Mungkin lepas ini DUN Selangor dibubarkan sedangkan PAS Pusat masih belum bermesyuarat lagi.

UMNO bertindak pantas mengadakan mesyuarat sebaik saja Khalid Ibrahim dipecat dan membuat keputusan menyokong Khalid sebagai MB. DAP sudah pun membuat keputusan lebih awal untuk bersama Pakatan Rakyat menyokong tindakan PKR memecat Khalid.

Di zaman IT serba canggih ini, dan di zaman Whatsapp, facebook, video connferencing dan segala mak nenek teknologi maklumat lansung tak dimenafaatkan untuk membuat mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat. Masih nak buat gaya konvensional, semua perlu hadir bersemuka sehingga mesyuarat terpaksa ditunda berkali-kali. Sungguh ketinggalan.

Semua ada komputer, semua ada smartphone... tapi hanya untuk fb dan tweet benda-benda kosong. Apa salahnya belajar gunakan kesemua itu untuk kepentingan parti dan jemaah, bermesyuarat secara video conferencing? Yang mana duduk jauh-jauh tak payah susah-susah nak terbang ke Ibu Pejabat PAS di KL.

GB pernah mengajar di sebuah universiti maya. Semua anak murid dari seluruh negara tak payah attend kelas secara bersemuka. Duduk di rumah masing-masing dan hadir kuliah depan laptop masing-masing. Takder masalah. Begitu juga meeting fakulti atau universiti dengan sekalian Datuk Professor, Professor Datuk dan sekalian kakitangan. Jarang sekali bersemuka. Tetapi semua lancar. Itu hampir 10 tahun yang dulu.

PAS kini masih guna cara Pak Kaduk. Semua kena hadir bersemuka. Itu sebab kena bertangguh. Yang cuma nampak hebat bila habis mesyuarat buat press conference. Konon akulah jurucakap parti paling penting!

Ketinggalan betul, itu pun berebut nak Putrajaya. Tengok perfomance wakil rakyat PAS kat parlimen hari ini, kita malu dan sedih untuk mengaku itu MP PAS...

Kalau tak mahu guna IT, nak kekal guna style lama tak apa kalau tegas, cekap dan cepat, bukan terhegeh-hegeh.

Itu sebab Mat Taib yang baru masuk PAS pun lemas dengan cara pengurusan pemimpin PAS yang ada.

GB petik komen dari beberapa pengkomen di blog GB mengenai kelembapan pengurusan PAS.

Excuse me kalau penyakit kanser dah sampai peringkat berbahaya takkan lu nak menunda lagi. Inilah masalah kalau masih ada org guna cara konvensional dalam menyelesaikan masalah dan rasullulah pernah pesan lu kena didik anak mengikut peredaran semasa kerana apa yg dihadapi anak kita pd masa akan datang adalah berbeza dengan kita. Lu masih ingat lagi pesan rasulullah yg ini? Kalau isu ini lu nak guna cara lama amcm lu nak bimbing rakyat malaysia mengikut peredaran semasa beb kalau lu jadi pemerintah? Lu fikirkanlah -by Anonymous

Ketika semua rakyat jelata macam saya sibuk mencari rezeki, pening mencari jalan utk jimatkan belanja, letih memikirkan nasib diri 10 tahun lagi...ulama dalam Pas dok buat semak dalam politik. Macam ni ke kualiti bakal Perdana Menteri? Sebagai pemimpin... keputusan kena cepat, tepat, tegas dan peka kepada masalah yang akan datang. Kalau macam ni cara pengurusan krisis Pas... memang kebulur la rakyat kalau Pas memerintah. Saya dilahirkan dalam keluarga Pas, dikawasan yang dianggap kubu kuat Pas di Dun Bukit Pinang. Masa saya budak2 cuma org kampung ja yg sokong Pas. Pas memang kelihatan hebat pada masa tu. Sekarang bila dah ramai penyokong dari cerdik pandai kenapa Pas semakin mundur dan tiada integriti? Kenapa sampai sanggup khoanat kepada rakan sekutu? Pecahkan tugas dalam Pas.. biar Profesional berpolitik dah Ulama berdakwah. Ulamak menegur bila profesional silap langkah dalam politik., by Anonymous

Dah memang wajar ditukar kesmeua pemimpin PAS ini. Ya Allah Ta Tuhan kami.... tolonglah kami...







IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI





Dapatkan produk kesihatan untuk menambahkan kekuatan lelaki
dengan produk kami. Sila klik SINI



Tiada ulasan: