Khamis, 14 Ogos 2014

.

.


Kewibawaan Pas kini sedang dinilai umum

Posted: 14 Aug 2014 02:17 AM PDT

JELANG RAPAT                                                                               

Malam ini Lujnah Politik Pas akan bermesyuarat bagi membincang perkembangan semasa politik dalam negara. Tumpuan sudah tentu diberikan kepada kemelut dan pergolakan yang berlaku di Selangor. Hasil mesyuarat malam ini penting dan ia dinanti-nantikan banyak pihak. Perkara yang ditunggu ialah berhubung dengan sikap terkini Pas mengenai kedudukan Abdul Khalid Ibrahim yang kita berstatus sebagai MB bebas.

Saari Sungip
Hasnul Baharuddin
Pemecatan Khalid dari PKR dan beliau bukan lagi merupakan kerabat Pakatan Rakyat boleh jadi menyebabkan Pas ada pandangan baru terhadap Khalid. Pendirian sebelum ini yang diambil oleh Presiden Abdul Hadi Awang mempertahankan Khalid sudah tidak relevan lagi.

Pas atau Abdul Hadi tidak ada hujah syarie yang kuat lagi untuk berbuat demikian. Lainlah kalau Khalid telah mengisi borang Pas untuk menyertai parti agama itu Abdul Hadi boleh berkeras dengan pendiriannya. Parti agama?

Sekiranya benar Khalid berhajat untuk menyertai Pas sudah pasti ia akan dibahas hangit malam ini. Pro kontra akan berlaku. Ahli Lunah Politik yang mahukan Pakatan Rakyat kekal akan menolak penyertaan Khalid itu walaupun dari satu segi ia memberi kelabaan politik kepada Pas. 

Sebaliknya pihak yang sudah berkudis hati dengan PKR dan DAP akan mempertahankan dan mencadangkan agar Khalid diterima menjadi anggota Pas. Mustapa Ali sebelum ini menafikan mengenai desas desus ini, tetapi firasat saya mengatakan sudah ada risik-risik mengenai hal ini.

Dan sekiranya Pas mahu menenangkan keadaan parti itu, soal Khalid menyertai Pas janganlah dibincangkan malam ini.

Selain kedudukan Khalid, isu yang akan dibincangkan ialah mengenai Dr Wan Azizah Wan Ismail yang kini sudah mendapat majoriti daripada kalangan ahli Dewan Undangan Negeri Selangor apabila dua ahli Pas Saari Sungip dan Hasnul Baharuddin mengatakan sokongan kepada Azizah. 

Dengan kedudukan itu Pas secara praktiknya tidak lagi boleh mempertahankan Khalid atas alasan hendak menyelamatkan kerajaan Selangor. Sekiranya dari kalangan ahlijawatankuasa Pas arif dan maklum dengan matemetik mereka harus akur yang Khalid sudah tertolak. 

Sehubungan itu juga Pas tentu membincangkan tindakan Saari dan Hasnul itu. Apakah mereka dianggap sebagai tidak mempedulikan seruan Mohd Amar Nik Abdullah yang menggesa agar semua 15 orang Adun Pas Selangor menyokong Khalid. Sekiranya Pas beranggapan seruan Nik Amar itu sebagai rasmi sudah tentu tindakan kedua-dua Adun Pas kawasan Hulu Kelang dan Morib itu menyokong Azizah dianggap sebagai membelakangkan arahan Nik Amar. 

Kenapa begitu, sebab parti tidak membuat arahan rasmi agar semua Adun menyokong Khalid. Apa yang ada ialah arahan kepada empat Exco Pas bersama Khalid.

Berdasarkan kepada hakikat itu, tidak ada sebab untuk Pas mengambil apa-apa tindakan ke atas Saari dan Hasnul malam ini sebab mereka relatif tidak melanggar mana-mana disiplin parti. Lagipun seperti kata Saari, beliau mengambil pendirian itu sebagai menyahut seruan parti agar mempertahankan Pakatan Rakyat.

Tindakan ke atas kedua-dua Adun itu akan menggeruhkan lagi keadaan dan ia mengundang permasalahan baru dalam Pas. Pas tidak sepatutnya menambahkan kerumitan dan masalah dengan apa yang berlaku kini. 

Mesyuarat malam ini juga menjadi tumpuan kerana pemerhati akan menilai sejauh manakah wibawa Pas sebagai parti politik serta semangat setiakawan dalam Pakatan. Selain itu ia akan menjawab apakah Pas berpegang kepada syura, keputusan bersama atau pun kena wala' atau pun taat membuta tuli kepada kehendak peribadi mana-mana pemimpin.

Diharap lujnah politik Pas akan bermesyuarat dengan penuh terbuka, tawaduk serta berfikiran lapang dengan penuh ukhawah keagmaan yang sering dilaung-laungkan. Setiap daripada mereka yang hadir hendaklah memberi pandangan yang datang hati yang tulus atas semangat perjuangan sebenarnya dan bukan kerana hasad dan dengki. [wm.kl.5:05 pm 14/08/14]

Walaupun Azizah dapat sokongan majoriti Khalid tidak akan turun

Posted: 13 Aug 2014 11:28 PM PDT

MAKLUMAT TENGAHARI                                                             
           
29 Adun menyatakan sokongan kepada Azizan dan tolak Khalid.
Pagi ini Dr Wan Azizah Wan Ismail membuktikan yang beliau mendapat sokongan majoriti Adun Selangor apabila 29 orang Adun telah menyatakan sokongan kepadanya dan dalam masa sama menzahirkan rasa hilang kepercayaan kepada MB Bebas Selangor, Abdul Khalid Ibrahim.

Kesemua Adun PKR 14 orang dan Adun DAP 15 orang menyokong Azizah. Jumlah itu ditambah dua orang Adun Pas yang mengambil pendirian menolak kepimpinan Khalid. Kedudukan hari ini Pakatan Rakyat (PKR dan DAP) 30 kerusi manakala Khlaid, Umno dan Pas 26 kerusi.


Apa lagi yang boleh Khalid lakukan untuk mempertahankan dirinya? Keengganan Khalid menghormati kepada hakikat sokongan itu tambah menggambarkan beliau terus bersikap macam lembu kenyang.

Dalam perkembangan lain memberi reaksi kepada sokongan Adun itu kepada Wan Azizah, Khalid menyatakan ia tidak bermakna selagi ia tidak diambil menerusi undi tidak percaya kepadanya dalam DUN Selangor.

Sikap double standard Khalid sekali jelas, kerana beliau sebelum ini memaklumkan kepada Sultan kononnya dia mendapat kepercayaan anggota Dewan tanpa mengemukakan apa-apa bukti dan setakat laporan akhbar sahaja jauh sekali diambil menerusi DUN Selangor.

Apakah tindakan dibuat Khalid dan perkenan Sultan itu bermakna?  Apa yang berlaku sebelum ini mengenai pengekalan Khalid sebagai MB boleh mempedayakan orang yang bodoh dan dungun sahaja tetapi bukan mereka yang celit politik dan tahu prinsip-prisip demokrasi.

Mereka yang berpegang menerima bahawa Khalid masih MB yang sah dan mendapat kepercayaan anggota Dewan adalah mereka yang berkepntingan dan sanggup merogol dan meliwat prinsip politik.

Bagaimana pun saya secara peribadi walaupun Azizah mendapat majoriti tetapi bukan mudah untuk beliau mencapai hasratnya. Khalid tidak akan turun menerusi fakta itu melainkan beliau perlu dinyahkan menerusi undi tidak percaya di DUN.

Apabila beliau berjaya dinyahkan mungkin ketika itu beliau akan mengemukakan cadangan kepada Sultan agar membubarkan DUN Selangor bagi membolehkan pilihan raya baru di Selangor diadakan. [wm.kl.2:26 pm 14/08/14]

Rodziah juga ikut bersama lima Exco yang lain

Posted: 13 Aug 2014 07:46 PM PDT

KENYATAAN                                                                                    

Rodziah Ismail.
Kesemua Exco PKR dan DAP telah mengambil sikap rela dipecat dan meletakkan maufakat Pakatan Rakyat lebih penting daripada kepentingan diri dan puak. Terbaru Rodziah Ismail yang baru pulang dari luar negeri mengumumkan pendiriannya untuk tidak bersama Khalid.

Khalid bertindak memecat enam orang Exco tiga daripada DAP dan tiga daripada PKR kerana mereka minta undi blok mengenai kedudukan Khalid. Kesemua mereka hilang kepercayaan kepada Khalid sebagai MB selepas beliau dipecat oleh partinya.

Rodziah memegang porfolio Jawatankuasa Tetap Kebajikan dan Hal Ehwal Wanita merupakan salah seorang Exco yang tidak bersama semasa mengumumkan pendirian mereka menentang Khalid Ibrhaim dibuat. Hari ini Rodziah telah menyatakan sikapnya sama dengan lima rakannya yang lain. Beliau tidak dapat menyatakan sikap dan pendiriannya bersama lima rakan Exco lain kerana ketika keputusan itu diambil beliau berada di Bangkok.


Dalam kenyataan yang dikirimkan ke blog ini pagi ini, Rodziah menjelaskan dia akan akur dengan keputusan parti yang dianggotainya demi menunaikan amanat memelihara mandat yang telah diberikan rakyat dalam pilihan raya umum ke-13 lalu.

Pendirian Rodziah itu dilihat beliau sebagai seorang ahli politik yang profesional, tidak mementingkan diri dan rela kehilangan kemudahan kerana prinsip. Pendirian seperti itulah yang harus ada pada diri seseorang pemimpin atau parti.

Sikap Rodizah itu juga mungkin sedikit sebanyak memberi cabaran kepada empat Exco Pas yang tetap bersama Khalid walaupun Khalid Ibrahim tidak lagi mewakili PKR atau Pakatan Rakyat. Empat Exco Pas yang bersama Khalid membentuk kerajaan LIMA ORANG ialah, Iskandar Samad, Sellehen Mukhyi, Dr Ahmad Yunus Hairi dan Dr Halimah Mohamad Ali.

Berikut adalah kenaytaan penuh Rodziah:

Sejak 11 hingga 13 Ogos 2014 lalu, saya telah mewakili Parti Keadilan Rakyat dalam satu kursus politik di Bangkok, Thailand dan telah kembali ke tanahair lewat malam semalam.

Saya ingin menjelaskan pendirian saya dalam konteks rentetan dan perkembangan mutakhir pentadbiran kerajaan di negeri Selangor.

Dalam konteks itu, saya akan akur kepada keputusan Parti Keadilan Rakyat, yang saya menganggotainya. Keakuran saya itu, saya percaya, adalah untuk menunaikan amanah memelihara mandat yang telah diberi oleh rakyat pada PRU ke-13 lalu kepada Pakatan Rakyat untuk mentadbir Negeri Selangor.


Rodziah Ismail. [wm.kl.10:39 am 14/08/14]

Mustapa nafi Khalid serah borang sertai Pas

Posted: 13 Aug 2014 04:05 AM PDT

TERBARU                                                                                            

Setiausaha Agong Pas Mustapa Ali menafikan telah menerima borang permohonan bekas MB Pakatan Rakyat yang kini menjadi MB bebas Khalid Ibrahim untuk menyertai Pas. Kata Mustapa laporan media termasuk arus perdana itu yang memetik laporan lidah rasmi Pas, Harakah, adalah bohong.

Laporan yang dipetik itu daripada Harakah palsu. Dalam masa sama Editor Harakah, sdr Ahmad Lutfi Othman juga menyangkal laporan berkenaan dari Harakah.

Ekoran itu kata Mustapa, dia menerima panggilan daripada wartawan bagi mengesahkan laporan berkenaan. Sehubungan itu Mustapa menasihati orang ramai agar tidak mempercayai laporan Harakah palsu itu.

Berita kononnya Khalid telah menyerahkan borang untuk menyertai Pas tersebar dipelbagai media termasuk portal berita. [wm.kl.7:03 pm 13/08/14]

Tiada ulasan: