Jumaat, 22 Ogos 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Itu pandangan netizen, bukan semestinya pandangan saya - Khalid Samad

Posted: 22 Aug 2014 05:37 AM PDT

Pada satu sidang media, Khalid berkata:

"Ada yang berpendapat, ia bukan penduluan yang baik. Oleh kerana sistem di Malaysia adalah sistem raja berpelembagaan, kita tidak patut bagi Sultan kuasa untuk membuat keputusan siapa patut menjadi menteri besar secara bersendirian, tetapi itu hanya pendapat."

"Saya kata itu pandangan netizen, bukan semestinya pandangan saya," kata Khalid ketika menghubungi The Malaysian Insider.

 Ketika ditanya siapa yang memberi pendapat itu, Khalid berkata, ia diperkatakan di sekitar alam maya iaitu dunia Internet, "oleh ahli akademik, Mahathir."

Mengulas kenyataan tersebut, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali dan Ketua Penerangan PAS Selangor Zaidy Abdul Talib berkata kenyataan Khalid tidak mewakili pandangan rasmi parti.

"Ia bukan menggambarkan pendirian PAS," kata mereka, sebaliknya berkata ia adalah pandangan peribadi ahli Parlimen Shah Alam itu. 

Saya bersetuju dengan apa yang disarankan oleh Mustafa - 'Ia bukan menggambar pendirian PAS' dan jangan lupa juga bahawa kenyataan tersebut 'bukan semestinya pandangan saya' kata Khalid, ia adalah pandangan netizen di sekitar alam maya @ internet!Baca lagi di sini

Kenyataan Khalid Samad sekarang ni sedang di spin oleh macai-macai sarkis seolah-olah itu adalah kenyataan darinya.Walhalnya Khalid Samad sekadar menyampaikan pandangan netizen dan ilmuan.


Saya tidak pasti Prof Datuk Dr Ramlah Adam ini orang Mahathir atau Najib. Tetapi dia adalah penyokong kuat Umno yang kini adalah Pengarah Pusat Kajian Institusi Raja Malaysia (PKIRM) Universiti Malaysia Perlis (UniMAP).

Makai elok sangat sekiranya kalian meneliti satu kajian lapangan yang mudah bagi melihat sejauh mana persepsi rakyat terhadap institusi Raja, yang telah dilakukan oleh Ramlah Adam bersama Noorbaizatul Akmar Ishak di sini

 Menurut kajian tersebut, ramai rakyat Malaysia yang tidak memahami bahawa walaupun kedudukan Raja dari segi perlembagaan telah dipinda, bukan keseluruhan kedaulatannya diserahkan kepada rakyat. 

Antara perkara yang penting yang dipamerkan melalui kajian mereka itu ialah :


Namun apa yang memeranjatkan adalah mereka tidak mengetahui tentang peranan DYMM Sultan/Raja YDP dalam membuka Dewan Undangan Negeri dan melantik Menteri Besar serta Exco.Hampir 40 peratus. Ini jadalah adalah sayu satu umlah jumlah yang sangat significant; sesuatu patut dibuat bagi membetulkan ini
  Apa peliknya kalau rakyat biasa tidak tahu mengenai peranan dan kuasa sebenar seorang Sultan. Sedangakan bekas seorang Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Noor Abdullah sendiri juga dikatakan keliru dan boleh menyebabkan PRU tidak diperlukan oleh negara.

Bekas Hakim itu berkata bahawa Sultan Selangor mempunyai kuasa mutlak menentukan pelantikan individu yang layak menjadi menteri besar negeri itu.

"Pandangan yang dikemukakan oleh bekas hakim itu menimbulkan banyak masalah serius kerajaan berperlembagaan. Pandangan ini juga menyebabkan pilihan raya tidak diperlukan. Mengapa membuang masa dan wang apabila kuasa mutlak pemerintah untuk melantik kerajaan? " Tanya pakar undang-undang perlembagaan, Dr Abdul Aziz Bari.

"Sultan tidak mempunyai kuasa mutlak untuk melantik menteri besar kerana ia tertakluk kepada prinsip raja perlembagaan, katanya lagi.

 "Jika pemerintah mempunyai kuasa mutlak untuk melantik kerajaan, hakim itu pada asasnya mencadangkan bahawa kita kembali kepada 1948 rejim berperlembagaan."

 Abdul Aziz berkata ia perlu diingatkan bahawa tanggapan pemerintah yang mempunyai kuasa mutlak ditentang oleh bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad apabila beliau berada di pejabat. 

 Mahathir kemudian mencadangkan menghadkan kuasa sultan serta mewujudkan mahkamah khas untuk mendengar kes-kes mereka sekiranya melakukan kesalahan .Baca lagi di sini.

Apakah dengan memaparkan pandangan Ramlah Adam dan Aziz Bari di blog saya ini, maka itu adalah pendirian saya? Berita terbaru : 
Salah lapor, Khalid timbang saman akhbar.

Apasal Geng Sarkis masih nak putar Roda Impian ?

Posted: 21 Aug 2014 07:49 PM PDT


Jangan marah kalau Geng Sarkis masih lagi mahu terus memutarkan roda, walaupun PR telah sebulat suara mengambil keputusan menyelesaikan quiz Roda Impian berthemakan : 'Siapa bakal menggantikan Khalid sebagai MB Selangor.'

Apabila Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani pada 12 Ogos lalu membuat kenyataan bahawa Sultan Selangor tidak berkenan jumpa Wan Azizah, bagi membincangkan isu Menteri Besar , maka bergelodaklah spekulasi yang menyatakan Sultan tidak berkenan WAWI menggantikan Khalid sebagai MB Selangor.


Selain memberi alasan bahawa Khalid tidak pernah khianat dalam menjalankan amanah kepada rakyat, dengan adanya kenyataan dari Munir Bani, maka mulalah ditimbulkan beberapa sebab bagi menyokong tindakan Sultan yang dikatakan tidak berkenan dengan WAWI nampak wajar.

Antara sebab ditimbulkan adalah kerana WAWi itu perempuan, menyebabkan beberapa pemimpin negeri tidak selesa dan kononnya wanita tidak boleh jadi pemimpin di peringkat negeri.

Kemudian ditimbulkan pula alasan nepotisme kerana WAWi merupakan isteri kepada Anwar.

Hinggakan muncul berita WAWI bakal digugurkan dan digantikan dengan Dr Idris Ahmad, Adun Ijok yang diwarwarkan akan melembutkan golongan konservatif PAS yang tidak boleh menerima wanita sebagai calon Menteri Besar Selangor menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim?

Mujurlah Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub menafikan khabar angin tersebut dengan menyatakan bahawa  PAS peringkat pusat tidak pernah berbincang untuk mencalonkan Adun Ijok itu. 

"Saya rasa itu adalah khabar angin sebab kalau betul mesti saya sudah diberitahu tentang ini," katanya ketika dihubungi The Malaysian Times (TMT) hari ini.

Dr Idris yang mungkin tidak mendapat maklumat mengenai penafian yang telah dibuat oleh Salahuddin yang tersiar pada 5 Ogos itu. Kalau tidak, mana mungkin sewaktu beliau ditemuramah pada hari berikutnya iaitu 6 Ogos, Dr Idris masih terperasan lalu menyatakan kesediaannya untuk diangkat sebagai menteri besar Selangor jika mendapat persetujuan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

 Saya berasa simpati dan kesian dengan Dr Idris.Bukan salah dia, tapi berita yang disibar oleh geng yang bencikan WAWI itu begitu menyakinkan sesiapa saja.

 AJK PAS Pusat yang bermesyuarat pada pagi 17 Ogos memutuskan menyokong penyingkiran Khalid sekali gus mengusulkan dua nama - WAWI sebagai cadangan pertama, dan Azmin Ali sebagai nama kedua.

 Pada sebelah petangnya, cadangan tersebut telah dibawa ke mesyuarat MPPR, dimana keputusan diambil untuk mempersembahkan kepada Sultan hanya nama WAWI seorang sahaja kerana Azmin Ali akur kepada keputusan partinya lalu menarik diri.

 Maka mengamuk sakanlah geng yang bencikan WAWI. TGHH tidak menghadiri mesyuarat tersebut. Mat Sabu yang hadhir....apalah malangnya nasibnya. Bertambahlah lagi gelaran untuknya.Tak semena-mena Mat Sabu kini digelar sebagai ayam daging pula!

Aku pun tidak puas hati kerana, TGHH tidak hadiri mesyuarat MPPR itu. Kalau beliau hadir, pastinya Mat Sabu tidak akan menjadi mangsa geng yang amat bencikan WAWI!

Mujurlah TGHH ada membuat PC bersama TGNA dan Mustapa Ali di Kota Baru pada keesokan harinya, 18 Ogos. Bahawa mereka menyatakan keputusan MPPR menamakan WAWI seorang tu sahaja tidak bertentangan dengan keputusan mesyuarat AJK Pusat.
3:55-4:59 ~ Wartawan: Sekiranya, minta maaf… diserahkan nama Wan Azizah, tidakkah bercanggah dengan…
4:00 – 4:06 ~ Mustafa Ali: Tak! Tak! Tak! Tak! tu… tidak bercanggah! Itu kaedah sahaja. (kedenganran TGHH turut 'bertaktak' dan mengatakan 'tidak bercanggah' juga) Videonya di sini
 Apabila Khalid Samad pada 18 Ogos membuat kenyataan berikut:

"Sebenarnya PAS mencadangkan Azmin kerana kita dapat maklum dari pihak istana kemungkinan istana tak sanggup terima Wan Azizah. Atas dasar itu kita cadangkan nama Azmin sekali. Baca    disini.

Kali ini Khalid Samad dicerca dan menjadi mangsa tohmahan :
Keesokannya pula, 19 Ogos, Ketua Pemuda PAS Suhaizan Kaiat pula buat kenyataan yang sama seperti Khalid Samad -endedahkan kenapa keputusan partinya mengemukakan nama Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali sebagai calon alternatif menteri besar Selangor adalah disebabkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sudah mengadap Sultan Selangor dan dinasihatkan menghantar dua nama calon. - Baca sumber: Hadi pilih nama Azmin selepas mengadap Sultan

Pada 21 Ogos pula tanpa diduga, keluar pula kenyataan Setiausaha Politik Presiden PAS, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar :

Beliau berkata, Sultan Sharafuddin tidak pernah menitahkan Abdul Hadi menghadap baginda berhubung krisis politik membabitkan kerusi panas menteri besar.

"Pihak Pejabat Presiden PAS ingin membetulkan maklumat yang ditulis secara tidak tepat oleh Suhaizan seolah-olah wujud titah arahan tertentu oleh Tuanku Sultan Selangor mengenai isu menteri besar Selangor. Bacalah lagi Hadi Nafi Namakan Azmin Lepas Menghadap Sultan

Kesian Suhaizan Kaiat.Tentu dia terpinga-pinga macam kita semua. Apasal Geng Sarkis tu masih nak putar Roda Impian?

Tiada ulasan: