Selasa, 12 Ogos 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Unity Gomen in the meking...

Posted: 12 Aug 2014 09:30 AM PDT


Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS, Mohd Zuhdi Marzuki menyuarakan pendapatnya mengenai krisis Menteri  Besar di Selangor  hari ini dengan menggesa kerajaan konsensus kebangsaan dibentuk yang melibatkan wakil-wakil BN dan juga dalam kerajaan negeri.

Berikutan persetujuan oleh Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah untuk Abdul Khalid Ibrahim  kekal sebagai menter Besar itu, walaupun dia kini merupakan ahli bebas dalam Dewan Undangan Negeri, Zuhdi  berkata ini adalah "penyelesaian terbaik yang akan membuat semua orang gembira". Baca sepenuhnya di sini

Khalid tiada kuasa memecat Exco - Pakar

Posted: 12 Aug 2014 07:51 AM PDT

Menteri Besar Selangor Abdul Khalid Ibrahim tidak mempunyai kuasa untuk memecat ahli-ahli majlis eksekutif "berkuatkuasa serta merta," kata profesor undang-undang Gurdial Singh Nijar.

Ini, katanya, adalah kerana ahli-ahli exco memegang jawatan mereka selama diperkenankan oleh Sultan Selangor seperti yang ditetapkan dalam Perkara 53 (7) Perlembagaan negara.

   "Pertama, hanya Sultan boleh memecat ahli-ahli exco. Ini Menteri Besar boleh mencadangkan, tetapi cadangan yang boleh atau tidak boleh diterima.

"Oleh itu pemecatan itu berkuat kuasa serta merta tidak sah dalam undang-undang," katanya.

 Gurdial (kiri) merujuk kepada pengumuman Khalid hari ini memecat enam anggota exco dari DAP dan PKR, meninggalkan kerajaan negeri dengan hanya empat exco PAS. 

  Khalid semalam berkata perlembagaan negeri memerlukan sekurang-kurangnya empat anggota exco kerajaan untuk berdiri, tindakannya ini menandakan kejatuhan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor. 

 Ini adalah sebagai eksekutif terdiri daripada Khalid, kini seorang ADUN Bebas berikut pemecatannya dari PKR, dan empat ahli PAS.

Alasan pemecatan 'palsu' 

  Sementara itu, Gurdial berkata anggota exco terbabit tidak diberi hak untuk didengar maka membuat pemecatan itu "padah". 

   Juga, beliau berkata, walaupun Abdul Khalid mendakwa bahawa enam anggota exco itu telah membentuk blok untuk melemahkan kerajaan, tidak ada undian oleh exco tersebut memberi kesan yang telah berlaku.

  Malah, beliau berkata ahli exco tersebut hari ini berkata mereka akan menghormati sokongan Sultan Selangor keatas Abdul Khalid sebagai Menteri Besar dan meneruskan tugas mereka seperti biasa sementara menunggu peralihan mengikut perlembagaan negeri. 

   "Alasan ini Menteri Besar, dengan hormat, adalah palsu dan tidak boleh dipercayai sama sekali dalam undang-undang sebagai asas untuk pemecatan, dalam apa jua keadaan," katanya.

 Krisis Selangor hari ini 

 12:37: Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS, Zuhdi Marzuki menggesa 'kerajaan perpaduan' di Selangor, yang melibatkan wakil Umno 

 02:19: DAP menggesa PAS & mengisytiharkan sekiranya PAS menyertai Umno menyokong Abdul Khalid Ibrahim sebagai MB 

 02:28: SPRM mengesahkan bahawa ia sedang menyiasat Khalid kerana rasuah

16:25: DAP dan ahli-ahli exco PKR kata mereka akan terus melakukan kerja-kerja mereka tetapi akan mengelak bertemu MB

05:00: Sumber mengatakan Anwar Ibrahim gagal meyakinkan Hadi Awang untuk menerima Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai MB baru Selangor 

05:24: Palace mengesahkan Sultan Selangor menolak permintaan Wan Azizah untuk penonton 

17:37: DAP mendakwa bahawa terdapat percubaan untuk menarik wakil Pakatan untuk berpaling tadah

18:40: Khalid guni semua ahli exco enam DAP dan PKR 

08:00: Pakar mengatakan MB tidak mempunyai kuasa untuk memecat Exco
 ~ SUMBER

Kumpulan sarkis sudah sampai....

Posted: 12 Aug 2014 01:53 AM PDT


Adalah benar apa yang pernah Lim Kit Siang katakan bahawa mesyuarat AJK PAS pada 17 Ogos untuk membuat keputusan sama ada atau tidak untuk menyokong Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor, adalah penentuan masa depan Pakatan Rakyat itu sendiri.

Jika PAS menyokong Dr Wan Azizah, maka Pakatan Rakyat akan dapat mengelak daripada Pilihan Raya Negeri tetapi jika PAS menyokong Khalid Ibrahim, Pilihan Raya Negeri pasti akan berlaku.

 DAP pastinya akan mengarahkan Hannah Yeoh meletakkan jawatannya sebagai Speaker Dewan dan kembali ke bangku simpanan DAP.

 DAP mempunyai 15 kerusi dan PKR 13 menjadikan jumlah mereka 28. PAS yang mempunyai 15 kerusi dan 1 bebas (Khalid Ibrahim sendiri) tentulah sangat berterima kasih kepada UMNO/BN yang mempunyai 12 kerusi kerana telah menyatakan sokongan kepada mereka.  

Maka DAP-PKR akan mempunyai 28 suara vs 28 undi daripada pakatan sarkis PAS-BN-Khalid Ibrahim. Ini adalah "perhimpunan bergantung".

 Namun, perkembangan terbaru mendedahkan bahawa 4 Adun PAS telah menandatangani akujanji menyokong PKR...Kalau berita ini adalah benar, maka Khalid akan berdepan dengan undi tidak percaya.

Khalid Ibrahim tidak ada pilihan selain terpaksa segera membubarkan Dewan Undangan Negeri untuk mengelakan dari proses undi tidak percaya terhadapnya apabila dewan bersidang kelak.

Kumpulan sarkis yang menyokong Khalid hanya berbaki 24 sahaja berbanding dengan PKR13+DAP15+PAS4 =32. 

Umno/BN yang cuma 12 kerusi itu tentu gembira kerana dapat membantu Khalid dan PAS untuk sama-sama bermain sarkis dalam khemah sarkis mereka.Siapa yang tidak gembira kerana akan dapat untung besar menangguk di air yang keruh!

Bukan sahaja kerjayanya Khalid sebagai MB akan berakhir, malah era pemerintahan Pakatan Rakyat di Selanor juga akan turun bersama Khalid? Nauzu billahi min zalik!

Pakatan Rakyat akan berdepan dengan kemarahan rakyat. Ada yang marahkan PKR. Ada yang marahkan PAS dan ada yang marahkan DAP.

Adakah lagi yang masih marahkan UMNO/BN apabila segala kemarahan mereka tertumpu kepada tiga parti bekas gabungan Pakatan Rakyat? 

Sama-samalah kita tunggu, apakah kita berkesempatan untuk bersama Gengster Ustaz untuk Solat Syukur di kediaman Menteri Besar baru yang akan dilantik selepas Pilihanraya negeri jika berlaku nanti.

Umpama duri dalam daging...menikam dan menusuk ...

Posted: 11 Aug 2014 06:45 PM PDT

Kemelut Menteri Besar ini sepatut telah selesai bila TSKI dipecat dari PKR. 

PKR sebagai peneraju kerajaan PR di Selangor telah memecat TSKI sebagai ahlinya. Maka dimanakah lojiknya, seorang yang bukan lagi ahli dari mana-mana parti komponen Pakatan Rakyat boleh diterima sebagai Menteri Besar Selangor?

Bahawa Kerajaan Selangor adalah milik Pakatan Rakyat yang diterajui oleh PKR.Ia adalah sebagaimana kerajaan PR di Kelantan dimana ianya diterajui oleh PAS dan di Pulau Pinang, kerajaan PR diterajui oleh DAP.


Kenyataan SUA PAS Mustafa Ali  adalah saling tak ubah sama dengan pendirian dan sikap yang diambil oleh Umno.Mungkinkah ini merupakan awal permulaan terwujudnya Kerajaan Perpaduan PAS/UMNO yang selama ini pernah didedahkan oleh ramai kalangan ahli sendiri tetapi cuba dinafikan oleh kalangan tertentu? 

Umno menyokong Khalid terus jadi MB walaupun Khalid bukan dari kalangan parti Umno.Khalid telah menjadi budak suruhan Umno sejurus sahaja mereka tolong melupuskan hutang pribadi Khalid sebanyak RM70 juta.

 Maka Tarif air dinaikan tanpa berunding dengan parti, meluluskan Langat 2 tanpa keizinan parti di samping melantik kroni umno jadi kontraktor, meluluskan Projek MRT dengan banyak melantik kroni umno, tanpa persetujuan PR juga meluluskan Projek KIDEX, dll. Ini semua  lebih banyak menguntungkan kroni UMNO! Oleh itu tidak ada masalah untuk Umno menyong Khalid.

Apakah sikap dan pendirian PAS ini hanyalah secara kebetulan sahaja menyamai pendirian Umno atau ianya memang sudah disepakati?

Tidakkah pelik PAS boleh menerima orang yang bukan dari kalangan mana-mana parti gabungan PR untuk jadi MB di negeri Selangor yang dikuasai PR?

PAS kini bersekongkol dengan Umno untuk menguasai Selangor, bukankah begitu senarionya sekarang? Ini tidak dapat siapa pun mampu menafikannya lagi.

Walaupun Mustafa Ali kata, "PAS masih bersama Pakatan Rakyat ..." namun tindak tanduk kalangan tertentu terutamanya Dewan Ulama PAS dan Pemudanya dilihat kurang cermat dan kurang bijaksana.Mereka lebih bersikap menikam kawan sendiri dalam PR sambil mendakap Umno!

PAS kini telah menjadi seperti orang yang tidak tahu malu malah kelihatan seolah-olah sudah kehilangan harga diri yang selama ini pernah menjadi daya tarikan orang ramai dari berbilang golongan dan kaum yang menyokongnya.

Pas umpama duri dalam seketul daging PR.Apalah erti sebuah pakatan jika sudah tidak ada permuafakatan? Walaupun PAS dianggap menjelekan oleh rakan-rakannya yang lain, mereka tidak upaya menyingkirkan PAS  kerana tahu bukan semua ahli PAS bersikap sedemikian.

PAS perlu membersihkan dirinya sendiri dari anasir-anasir yang sedang berusama memusnahkan Pakatan Rakyat dari dalam.

Tiada ulasan: