Nuffnang

Pengikut

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Bangunan tertinggi di Malaysia akan dibina di atas bekas tanah milik Sultan Johor?

Posted: 06 Jul 2014 02:35 AM PDT

Bangunan tertinggi di Malaysia akan dibina di atas bekas tanah milik Sultan Johor?

Nasional


Enam bulan selepas mengejutkan dunia hartanah negara dengan membeli 116 ekar tanah di Johor Bharu bernilai RM4.5 bilion daripada Sultan Johor, pemaju hartanah daripada China, R&F Properties Co Ltd tidak mengambil masa yang panjang untuk membangunkan tanah bernilai tinggi itu.
 
R&F Properties yang berpengkalan di Guangzhou dan disenaraikan di Bursa Saham Hong Kong, merupakan salah sebuah pemaju hartanah terbesar di China.
 
Perancangan syarikat terbabit adalah untuk membangunkan tanah bekas milik Sultan Johor itu menjadi projek hartanah terunggul Johor,  digelar "Princess Cove" yang bakal muncul sebagai mercu tanda ikonik terbaru bandaraya selatan tanah air. 
 
Menurut sumber-sumber kepada Malaysia Gazette, projek hartanah "Princess Cove" di Tanjung Puteri itu bakal menampilkan dua buah bangunan pencakar langit, dengan salah satu daripadanya bakal dinobatkan sebagai bangunan tertinggi di Malaysia, mengatasi Menara Berkembar Petronas.
 
"Bangunan pencakar langit yang bakal menempatkan ofis gred A bakal mempunyai ketinggian melebihi 550 meter dan akan menjadi mercu tanda ikonik terbaru bandar raya Johor Bharu, sebagaimana Menara Berkembar Petronas kepada Kuala Lumpur," kata sumber itu.
 
Sebuah lagi bangunan pencakar langit di projek hartanah "Princess Cove" itu pula akan menempatkan hotel lima bintang.
 
Kedua-dua bangunan pencakar langit itu katanya, terletak bersebelahan pintu masuk Tambak Johor dan berhadapan dengan kompleks Imigresen Singapura. 
 
"Ia (bangunan pencakar langit) itu seolah-olah sebagai mercu tanda ikonik yang akan menyambut kedatangan pengunjung ke Johor menerusi Tambak Johor," kata sumber itu lagi.
 
Selain bangunan pencakar langit yang akan menjadi mercu tanda terbaru Johor Bharu, fasa pertama projek "Princess Cove" itu akan meliputi pembinaan 3,000 kondominium mewah pelbagai saiz dan kompleks membeli-belah, yang dijangka siap 2017.
 
"Di dalam fasa pertama sahaja, akan ada 15 blok kondominium mewah menempatkan lebih 3,000 kondominium mewah yang harganya bakal mencecah jutaan ringgit," katanya sambil menambah, pembeli kondominium itu dijangka rakyat tempatan, Singapura, China dan negara luar termasuk daripada Amerika Syarikat dan Britain.
 
Lawatan Malaysia Gazette ke galeri jualan projek "Princess Cove" di Tanjung Puteri itu mendapati segala kemudahan termasuk rumah contoh telah bersedia untuk menerima pengunjung yang berminat untuk melabur bagi mendapatkannya.
 
Uniknya di galeri jualan itu adalah kesemua kakitangannya daripada pengawal keselamatan hinggalah ke tukang sapu, pembuka pintu, penjaga lanskap, pembancuh kopi, pelayan dan wakil-wakil jualan terdiri daripada warga tanah besar China. -- MALAYSIAGAZETTE

Tolak Kidex, penduduk Petaling Jaya mahu pengangkutan awam

Posted: 06 Jul 2014 02:09 AM PDT

ADA yang bagi komen aku galak dok kutuk khalid. kalau baca semua dan tahu latarbelakang peristiwa sudah tentu akan faham bagaimana Kedah jatuh, Terengganu jatuh. 

Jadi sebelum terlambat Selangor jatuh baik faham betul betul cerita kenapa khalid perlu ditukar.Blog ini tak dapat sekupang pun kalau nak bela Khalid. Jadi kalau rasa nak baca ...baca ja la...lagi pun aku kutip dari semua penulis berpengalaman yang tahu selok belok tentang kenapa Selangor perlukan MB baru.

 

Penduduk Petaling Jaya memberi sokongan kepada kempen bantah Kidex. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 6 Julai, 2014.Penduduk Petaling Jaya memberi sokongan kepada kempen bantah Kidex. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 6 Julai, 2014.





















Penduduk Petaling Jaya percaya pengangkutan awam yang mencukupi mampu menangani masalah kepadatan lalu lintas di kawasan itu, bukannya dengan membina lebuh raya bertingkat Kinrara-Damansara (Kidex).
Pengerusi Persatuan Penduduk Seksyen 19 Petaling Jaya Tan Yew Liong berkata, hasil maklum balas mendapati majoriti penduduk mahu lebih banyak kemudahan Aliran Transit Ringan (LRT), Aliran Transit Massa (MRT), dan Bas Aliran Deras (BRT) dibina dengan lebih cekap.

"Kami tidak mahu Kidex sebab ia tidak akan mampu menyelesaikan masalah trafik malah mengganggu ketenteraman kami," katanya ketika ditemui selepas mengedarkan poster dan pelekat kereta 'No Kidex: No toll skyway over PJ' di Seksyen 17 Petaling Jaya, hari ini.

Risalah penerangan juga diberikan kepada pengunjung pasar pagi dan pemandu selain menandatangani petisyen bantahan Kidex.
  Tan berkata, selepas mengadakan beberapa siri bantahan, kumpulan Say No To Kidex (SNTK) kini mencuba usaha kempen baru dengan harapan dapat memberi kesedaran kepada orang awam dengan lebih dekat.
"Kira-kira 2,000 poster dan pelekat kenderaan sudah dicetak dan selepas ini akan mengedarkannya di sekolah dan pasar malam.

"Kami akan teruskan usaha ini sehingga projek Kidex dihentikan," katanya.

Beliau bagaimanapun meluahkan rasa kesal kerana tidak ada wakil rakyat yang hadir menyokong tindakan mereka pagi tadi.

"Mereka dalam media menyokong bantahan Kidex tetapi bila kami jemput mereka tidak turun padang pun untuk memberikan sokongan," katanya.

Kira-kira 100 penduduk Petaling Jaya sekitar Jalan Harapan di Seksyen 17 dan Seksyen 19 kini digantung tidak bertali apabila kerajaan negeri sudah membekukan aset tanah kediaman mereka, namun tidak ada satu pihak pun tampil membantu apatah lagi memberikan pampasan kerana status mereka masih tidak dapat dipastikan.
"Kami sedar rumah kami sudah dibekukan penjualannya tetapi tidak ada seorang pun datang memberikan nasihat dan rundingan kepada kami.
"Tidak ada siapa tahu apa yang akan terjadi sama ada perlu berpindah keluar atau tidak. Setakat ini, kami masih belum dengar lagi isu pampasan daripada kerajaan.
"Jangankan kami, semua penduduk juga sangat marah jika dilayan sebegini," kata penduduk Seksyen 19 Jalan Harapan, Rachel Ho.
Setiausaha Jawatankuasa SNTK David Yoong pula berkata, pihaknya akan menghantar laporan mengenai kebimbangan dan alasan teknikal bantahan Kidex kepada Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof minggu depan.
David berkata, pembentangan dilakukan dalam pertemuan antara Kementerian Kerja Raya dengan pemaju Kidex Sdn Bhd pada Khamis minggu lalu, namun Fadillah memberitahu agar kompilasi bantahan itu didokumen secara bertulis supaya ia dapat disemak secara teliti untuk dipertimbangkan.
"Sebelum itu kami mahu tunggu laporan daripada pemaju Kidex sebelum dapat menyiapkan dokumen untuk diserahkan kepada Fadillah.

"Kami bukan seperti anti-Lynas atau mana-mana kumpulan yang akan melakukan demonstrasi jalanan, sebaliknya mengambil pendekatan berbincang dengan semua pihak termasuk penduduk dan kerajaan," katanya.

Lebuh raya sepanjang 14.9 kilometer yang menelan belanja RM2.42 bilion itu akan menjejaskan lebih 3,700 bidang tanah termasuk rumah, kilang, kedai, pusat beli-belah dan sekolah.

Kidex merupakan antara enam lebuh raya bertol baru yang diluluskan pembinaanya oleh kerajaan Selangor, dan sebahagian daripada rangkaian bersepadu di sekitar Lembah Klang yang bersambung dengan Sungai Besi-Ulu Klang Expressway (SUKE), Serdang Kinrara Putrajaya Expressway  (SKIP), Eastern Klang Valley Expressway (EKVE), Lebuh raya Damansara Shah Alam (DASH), dan Lebuh raya Pantai Barat (LPB). – 6 Julai, 2014.

CIKGU BIUL

Posted: 06 Jul 2014 01:56 AM PDT

Guru Kelaku Gila Cadbury... tak jumpa abang long Kluang lagi, dia mintak surat baru hang tau..!! 

 

 

Guru pendidikan khas sk bandar mentakab, pahang sejak 2009.
 
Sebelum itu di sk jenderak. Suka cari gaduh dengan semua cikgu.
 
Guru besar sekarag adalah yang ke-3.

Guru besar sebelum ini pernah buat laporan tapi tidak sampai ke atas.
 
Ppd penah datang tapi kes senyap macam tu aje. Dulu dia langsung tidak masuk kelas. Sekarang masuk tp tak sepenuhnya. Sekarang dah start nak pukul budak. 
Via-Sukan Star
Guru2 semua sanggup bagi kerjasama kalau nak siasat tapi pentadbir tidak pasti.
Pentadbir itu Gb n Gpk. Ayah dia pernah buat repot pada PPD kata cikgu sekolah ni yang ganggu anak dia. Tadi guru2 sudah kumpul tandatangan untuk buat memo laporan tapi x pasti nk hantar ke sapa.
 
*nak tengok video hangpa google sendiri laa....

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT