Sabtu, 5 Julai 2014

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


MB tempelak Anwar kritik Selangor

Posted: 05 Jul 2014 06:45 PM PDT

MB tempelak Anwar kritik Selangor


DARI KIRI: Abdul Khalid Ibrahim, Anwar Ibrahim
 
SHAH ALAM 5 Julai - Tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengkritik pentadbiran kerajaan negeri ditempelak oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Menurut Abdul Khalid, Anwar tidak seharusnya mempersoalkan pentadbiran kerajaan negeri kerana dalam parti sendiri, kewibawaan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu seolah-olah turut dipersoalkan oleh ahli serta pemimpinnya.

"Isu sama ada Anwar akan menjadi Presiden PKR seumur hidup turut dibincangkan.
"Kita semua ada perbincangan. Saudara (media) mesti tahu, kerajaan tidak boleh membuat perubahan sewenang-wenangnya.

"Berbeza dengan individu, hari ini dia boleh bersetuju dengan sesuatu perkara dan esok tidak bersetuju, tetapi kerajaan tidak boleh buat demikian," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Migrasi Meter Air Individu di sini hari ini.

Semalam sebuah portal berita melaporkan, Anwar dikatakan bimbang dengan pentadbiran kerajaan negeri yang diketuai Abdul Khalid.

Antara isu yang dibimbangi Anwar adalah tiada rundingan dalam kalangan pemimpin kerajaan negeri berhubung pembinaan Lebuh Raya Kinrara-Damansara (Kidex) dan konsesi air.

Abdul Khalid berkata, dalam isu Kidex dan konsesi air, pihaknya telah mengadakan perbincangan dengan pihak terbabit untuk menyelesaikannya.

Jelasnya, undang-undang yang diperkenalkan oleh kerajaan negeri perlu dipatuhi supaya rakyat yakin dengan kepimpinan tertinggi.

"Anda perlu faham, saya datang dari latar belakang sangat profesional dan saya pernah jaga (tadbir) Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan kita cakap untuk 10 hingga 30 tahun akan datang," ujarnya.
Beliau menambah, pendirian yang dipegangnya untuk melakukan sesuatu perkara adalah sentiasa mengutamakan kepentingan negeri.

"Apa-apa pun perkara yang akan memberi keuntungan kepada rakyat Selangor, saya akan bekerjasama dengan semua pihak.


"Ada perkara saya setuju, ada juga yang saya tidak setuju tetapi semuanya berasaskan kepentingan rakyat," jelas beliau lagi.

DENGAR MACAM PELIK, TAPI ITULAH .......

Posted: 05 Jul 2014 06:28 PM PDT

Selangor tiada kuasa langsung atas Jais jika libat orang Islam, kata MB

Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim minta Jabatan Agama Islam Selangor beri sendiri penjelasan berhubung kes tangkapan khalwat yang dikatakan tidak adil kerana pemantauan dilakukan hanya 5 minit. Gambar fail The Malaysian Insider.Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim minta Jabatan Agama Islam Selangor beri sendiri penjelasan berhubung kes tangkapan khalwat yang dikatakan tidak adil kerana pemantauan dilakukan hanya 5 minit. Gambar fail The Malaysian Insider. 




























Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berkata kerajaan negeri Selangor tidak ada kuasa ke atas Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) jika badan kerajaan itu mengambil tindakan ke atas orang Islam di negeri itu, lapor Selangorkini.

Malah, Jais hanya perlu memberitahu saja kerajaan negeri dan exco apabila mahu mengambil tindakan kepada orang bukan Islam tetapi tiada kuasa langsung jika membabitkan orang Islam.
"Malangnya, Jais hanya perlu memberitahu kerajaan negeri dan exco apabila membabitkan tindakan kepada orang bukan Islam. Tetapi kalau orang Islam, Jais tidak perlu meminta pandangan kerajaan negeri," katanya sebagaimana dilaporkan laman web rasmi kerajaan negeri Selangor itu.


Kenyataan itu dibuat pada sidang media selepas merasmikan Konvensyen Migrasi Meter Air Individu semalam.
  Khalid berkata demikian ketika mengulas tindakan dua penguatkuasa Jais menahan empat individu yang didakwa melakukan khalwat ketika semua mereka sedang sibuk berkemas untuk berpindah rumah.

Dalam kejadian pada 22 Jun lalu, Hanisha Abdul Rahman, 29, ditahan bersama pemandu, Muhammad Mukamil Nordin dan dua pekerja lain selepas dipantau selama lima minit.
Ketika tangkapan dilakukan, Hanisha sedang berada di dalam rumah bersama dua kakitangan yang juga rakan serumah sementara Muhammad berada di luar.

Susulan itu,  Khalid meminta Jais sendiri memberi penjelasan mengenainya.

Khalid berkata, Jais seharusnya melaksanakan tanggungjawabnya berlandaskan tatacara yang betul.

"Harap Jais dapat belajar sebab ada beberapa langkah yang diambil Jais tidak ikut tatatertib.

Penangkapan adalah perkara menyusahkan," katanya sebagaimana dilaporkan oleh media itu.
Pada 1 Jun lalu, Jais turut dikritik banyak pihak apabila menyerbu pengantin perempuan, Zarinah Abdul Majid kerana kekeliruan status agamanya.

Walaupun Khalid berjanji akan menyelesaikan isu agama Zarinah, namun tidak ada maklumat mengenainya sehingga kini.

Jais juga masih menghadapi tekanan daripada pelbagai pihak dalam isu rampasan Bible Melayu dan Iban dari pejabat Persatuan Bible Malaysia yang tidak selesai hingga kini. – 6 Julai, 2014.



Homeless man: Gov't has been denying us help

Posted: 05 Jul 2014 05:09 AM PDT




ADAKAH HAK PENENTU MB DI TANGAN PAS? ..

Posted: 04 Jul 2014 11:24 PM PDT

Apakah keputusan Pas mengenai isu MB Selangor?  

 Oleh:  MSO

MELONTAR RASA                                                                                

Khabarnya esok Pas Pusat akan mengadakan pertemuan dengan Pas Selangor untuk membincang mengenai isu MB Selangor Abdul Khalid Ibrahim yang kini ditekan agar melepaskan jawatan itu. Pas akan mendengar maklum balas daripada Pas Selangor mengenai apa yang berlaku sekarang ini. Mungkin juga Pas Pusat akan membincangkan ketetapan atau cadangan Pas Selangor berhubung isu MB.

Khalid timbul masalah.
Perkembangan yang berlaku di Selangor mutakhir ini tidak berapa baik dan mencemaskan. Ia lebih mencemaskan daripada ketiadaan air akibat banyang empangan takungan kekeringan disebabkan fenomena alam.

Semuanya berasas kepada soal Abdul Khalid yang tidak mahu berundur daripada kerusi MB walaupun beliau diminta berbuat begitu. Mesej-mesej politik yang dihantar kepadanya terutamanya dari partinya sendiri dipandang sepi oleh MB itu.



Paling malang ada tanda-tanda Khalid akan tetap berdegil dan mempertahankan kedudukannya. Menjadi lebih parah lagi apabila kedudukannya kini dipertahankan oleh sebahagian ahli berkenaan yang menanti habuan di sebalik kuasa Khalid sebagai MB. Dan Khalid menjadi lebih "agah" lagi apabila ada sesetengah ahli Pas mempersucikannya. Apakah motif ahli Pas pertahankan Khalid sukar difahami walaupun sikap sebegitu sepatutnya tidak berlaku jika dilihat dari sudut persahabatan yang memerlukan semangat setiakawan.

Atas konsensus jawatan MB adalah hak PKR, Pas sepatutnya tidak membuat kenyataan yang macam-macam. Kerana adanya tindakan itu maka Pas dituduh tidak hormat kepada konsensus. Sebenarnya sikap Pas ini bukan sembarang, sokongan oleh Pas kepada Khalid bukan datang dari Yang diPertua Pas kawasan atau ketua cawangan tertentu, tetapi ia juga ditunjuki sendiri oleh Presiden Abdul Hadi Awang.

Ketika projek Kajang Move hendak dilakukan Abdul Hadi dikatakan berjumpa dengan Khalid dan memberi jaminan kepada Khalid agar terus menjadi MB. Paling menyedihkan lagi Hadi dikatakan menawarkan kepada Khalid agar menyertai Pas. Mungkin tawaran Abdul Hadi itu dalam nada bergurau, tetapi ia adalah gurau biawak bukan gurau penyu.

Apa dilakukan Abdul Hadi itulah memburukkan lagi keadaan menjadikan niat PKR untuk memperkemaskan partinya gagal. Abdul Hadi dilihat bukan sahaja tidak jujur tetapi tidak bijak.

Memang begitulah ulah dan sifat politik Machiavelli dan Mahathirisme yang juga dipraktikan oleh parti Islam? Kesempatan yang diambil oleh Abdul Hadi bukan satu kesalahan. Tetapi ia tetap akan dilihat sebagai pengkhiatan. Dalam konteks ini atas prinsip politik itu buruk dan jahat, tidak salah bagi Abdul Hadi atau Pas Selangor kalau inginkan jawatan MB. Politik itu merupakan sebuah game.

Tetapi apa yang semua pihak patut fikirkan apakah dengan tindakan bakal diambil atau sedang dalam proses diambil itu ia tidak akan mendatangkan masalah. Bahawa selepas ini Pakatan Rakyat akan hancur? Memikirkan prospek PR itu lebih penting daripada memikirkan soal untung rugi diri secara peribadi.

Jadi perjumpaan Pas Pusat dengan Pas Selangor esok hendaklah memikirkan risiko dan kesan dibimbang ini sebaik mungkin. Tegasnya, kalau Pas masih percaya kepada kerjasama dengan PKR, nah.. jangan sesekali merombak konsesus awal. Soal menentukan MB serahkan seratus peratus kepada PKR.

Pas perlu memberi sokongan kepada siapa sahaja calon pengganti Khalid yang ditentukan oleh PKR. Kalau ianya jatuh kepada Dr Wan Azizah Ismail terimalah, begitu juga kalau ia jatuhkan kepada Azmin Ali terima lah. Atas semangat persefahaman Pas tidak boleh berpihak kepada mana-mana puak dan kumpulan di sebalik perbalahan PKR itu. Jangan pula kerana PKR "berkekah" sesama sendiri, Pas mahu mengambil kesempatan mahu mencuri kerusi MB, orang akan mengatakan Pas jahat walaupun ia tidak berdosa dalam konteks politik matlamat menghalalkan cara. Perangai itu adalah seperti menangguk di air keruh.

Pas atau DAP perlu membantu PKR dalam hal  ini. Pendapat mengatakan soal menentukan MB Selangor adalah ditangan rakyat tidak bijak. Kerana yang menentu MB adalah parti, setelah parti diberikan kuasa oleh rakyat. Begitu juga berkeras mengatakan Pas berhak kerana ia mendapat kerusi lebih tidak tepat dan menepati konsensus. Pas perlu waras dan bersikap profesional dalam hal ini. Pas perlu dilihat rakan yang setia dan boleh dipercayai bukan "keret ekor".

Diharap pertemuan dan perbincangan esok menatijahkan sesuatu yang matang, berpandangan jauh dan akan menamatkan isu yang bergeliwat di Selangor kini. Pakatan Rakyat tidak ada masa untuk bergaduh kerana tempoh kuasa yang ada sekarang ini terus berjalan. Masa yang ada baik digunakan perkuatkan PR.

Lainlan kalau Pas sudah mendapat "waridat" Tuhan mengarahkan Pas agar mengubah "tahluf syaisi" daripada PKR dan DAP kepada Umno, apa boleh buat... teruskanlah. Yang penting Pas terus mencari untung dalam kerugian orang lain. Apa sikap dan pendirian Pas berhubung MB Selangor itu akan diterjemahkan oleh pemerhatian politik dengan penuh minat. Pas akan dinilai soal integritinya.

Perjumpaan esok dikira penting kerana ia memberi signifiken kepada isu MB Selangor yang bergelodak sekarang ini. Dan adalah malang kalau perjumpaan itu merumuskan soal MB Selangor perlu dicampur tangan sepenuhnya oleh Pas. Didoakan jangan keputusan perjumpaan esok meletakkan keadaan Pakatan Rakyat persis semut dalam gula. [wm.kl.11:27 am 05/06/14]

Tiada ulasan: