Isnin, 14 Julai 2014

Roslan SMS Corner

Roslan SMS Corner


Kembalikan keamanan di bumi Sabah (14/7/14)

Posted: 13 Jul 2014 09:08 PM PDT


Tindakan pengganas Suluk membunuh dan menculik anggota Polis kita di Mabul bagi saya sewajarnya memaksa kita menjadi defensive dan terus "pre empt" kegiatan dan tindak-tanduk mereka. Pihak keselamatan tidak lagi boleh berlembut dan bertolak-ansur dan tiba sudah masanya kita bertegas dan berkeras.
Jika dahulu semasa ancaman pengganas kominis di Malaya, pihak Birtish telah bertindak memutuskan langsung talian hayat antara pihak pengganas dengan rakyat tempatan melalui Program Briggs, maka dalam kes ini kita juga perlu melaksanakan tindakan seumpama itu.

Pengarah Operasi zaman darurat ketika itu iaitu General Si Harold Briggs telah mengenal-pasti bahawa pihak pengganas berupaya bergerak kerana mereka menerima sokongan khasnya bekalan makanan, ubat-ubatan dan maklumat dari rakyat tempatan, maka tindakan besar-besaran telah diambil memintas dan memutuskan talian hayat ini. Briggs telah memindahkan lebih 500,000 penduduk tempatan ke penempatab-penempatan semula, iaitu kampung-kampung baru yang dikawal ketat oleh pihak keselamatan.
Mungkin sudah tiba masanay pihak keselematan kita bertindak demikian terhadap pendudk Suluk dan penempatan yang seumpamanya tidak kiralah samada mereka ini telah menerima kerakyatan Malaysia lebih-lebih lagi jika mereka sekadar pendatang.

Rata-rata rakyat Malaysia mahukan keamanan kembali ke perairan Sabah dan kita tidak mahu lagi perairan kita diceroboh oleh pengganas ini.
Pihak berwajib perlu mengkaji dan memikirkan strategi ampuh seumpama program Briggs ini agar apa yang kita laksanakana ternyata efektif dan benar-benar dapat mematikan ancaman ke atas tanahair dan rakyat.

Kita tidak mahu kelihatan ganas dan kasar namun demi mempertahankan kedaulatan tanahair kita dan demi keselamatan dan kesejahteraan rakyat jika kita perlu bertindak sedemikian, maka wajarlah ianya dilaksana.
Selain itu seluruh kekuatan keselamatan dan ketenteraan kita wajar dikerahkan ke perairan Sabah. Tinggalkan yang patut-patut sahaja d Semenanjung dan Sarawak, selainny perlu dikerahkan ke Sabah memandangkan ancaman utama terhadap kedaulatan Negara sekarangnya datang dari sana. Ini demi mengisi kekurangan kekuatan yang masih dikenal-pasti di Sabah.

Semoga kembali amanlah bumi berdaulat kita.

Tiada ulasan: