Ahad, 13 Julai 2014

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Alam Flora : Kerajaan Negeri Kelantan Diminta Berhati-hati

Posted: 12 Jul 2014 09:07 PM PDT



Alam Flora : Kerajaan Negeri Diminta Berhati-hati

1. Saya ditanya oleh wartawan berkenaan pendirian Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) ekoran pengumuman yang dibuat oleh ahli exco Kerajaan Negeri, YB Dato Haji Abdul Fattah Mahmood minggu lepas bahawa Alam Flora Sdn Bhd akan diberi tanggungjawab menguruskan sisa pepejal di Kelantan penerimaan pelaksanaan Akta 672, Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 di negeri ini.

2. Suka dimaklumkan bahawa ekoran pengumuman tersebut, pihak DPPNK telah mengadakan pertemuan dengan beliau pada 7 Julai yang lalu khusus bagi mendapatkan penjelasan berkenaan isu ini. Yang Berhormat Dato Exco telah memberikan penjelasan panjang lebar berkenaan kewajaran langkah yang diambil oleh pihak kerajaan.

3. DPPNK sepenuhnya menyedari kekangan yang dihadapi oleh kerajaan negeri sehingga membawa kepada langkah penyerahan pengurusan sisa pepejal ini. Dalam masa yang sama, hasrat murni kerajaan negeri untuk melihat keselesaan rakyat ekoran pengurusan yang lebih efisien tidak dapat dinafikan sentiasa diletakkan sebagai keutamaan.

4. Bagaimanapun, berikutan rekod kerja Alam Flora yang bermasalah di negeri-negeri lain khususnya di Selangor, DPPNK mengharapkan agar satu kajian yang terperinci perlu dilakukan sebelum kerajaan negeri melakukan penyerahan sepenuhnya kepada Alam Flora untuk menguruskan sisa pepejal. DPPNK suka untuk menyatakan bahawa sebarang masalah yang timbul akibat kegagalan Alam Flora selepas ini akan dipertanggungjawabkan oleh rakyat ke atas bahu kerajaan negeri.

5. Sesungguhnya hasrat murni kerajaan negeri dalam isu ini tidak dapat dipertikaikan lagi, namun dalam masa yang sama, sikap berhati-hati dalam mengambil sebarang langkah tidak boleh diketepikan. Wajar juga dilihat kembali rekod sebelum ini yang menyaksikan sabotaj berpanjangan dari pihak-pihak yang berkepentingan di dalam Barisan Nasional ke atas kerajaan negeri Kelantan.

Sekian, wassalam.

AHMAD FADHLI BIN SHAARI,
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK)

Bertarikh : 11 Julai 2014

Perkembangan terkini #pray4gaza

Posted: 12 Jul 2014 07:17 PM PDT




Perkembangan terkini (90):

1. Menurut laporan SAFA [08:22 pagi I Malaysia], Briged Syahid Izzuddin Al-Qassam sayap tentera Gerakan Perjuangan Islam (HAMAS) pada awal jam pagi Ahad telah menggagalkan misi skuad amfibia komando tentera laut Israel di pesisir pantai As-Sudaniah, barat laut Gaza.

Kata saksi, skuad khas Al-Qassam bertempur dalam jarak yang dekat dengan skuad amfibia Israel yang cuba menyelinap masuk di As-Sudaniah, lalu skuad itu telah terperangkap dalam serangan hendap.

Pertempuran yang berlaku teramat sengit menggunakan senjata ringan dan sederhana.

Turut serta, pesawat tempur dan helikopter Apache malah bot-bot laju tentera laut zionis menyasarkan lokasi berkenaan yang diyakini wujud pejuang-pejuang Al-Qassam.

Berbelas-belas peluru misil dan mortar dilepaskan oleh pasukan tentera zionis yang beranggapan lokasi berkenaan berdekatan dengan kawasan larangan antara sempadan Semenanjung Gaza di sebelah utara dengan rejim zionis.

Tidak lama seleas kejadian, tentera zionis mengumumkan 4 komando lautnya mengalami kecederaan di pesisir laut Gaza selepas bertempur dengan kumpulan bersenjata Palestin.

"Komando Israel berusaha untuk memusnahkan tapak pelancar roket jarak jauh yang dijadikan tempat melancarkan serangan roket ke Tel-Aviv pada jam 9 malam semalam," kata tentera Israel.

Berita tersebut turut disiarkan oleh akhbar HAARETZ [08:50 pagi I Malaysia] mengenai 4 anggota skuad komando elit Shayetet 13 yang cedera ketika berusaha untuk memusnahkan tapak pelancar roket jarak jauh.

Tiada ulasan: