Ahad, 13 Julai 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Gaza : Malaysia patut malu dengan Iran

Posted: 13 Jul 2014 05:03 AM PDT

Iran Kecam AS kerana tidak ambil apa-apa tindakan
 ke atas serangan Israel ke Gaza


Washington (AFP) - Menteri Luar Iran telah mendesak satu "pengakhiran segera" kepada pengeboman Israel di Gaza dan mengkritik Amerika Syarikat kerana tidak menahan sekutunya yang paling penting di Timur Tengah itu.

 Mohammad Javad Zarif, dalam satu wawancara yang dirakam dengan penyiar NBC AS ke udara Ahad, menggesa Washington menggunakan PBB untuk menghentikan serangan Israel.

Asap berkepul ke udara selepas serangan udara Israeli di Rafah, selatan Semenanjung Gaza pada 12 Julai, 2014 (AFP Photo/Said Khatib)
 "Ia adalah sangat dikesali bahawa orang-orang dibunuh," kata duta itu dalam temu bual itu dirakam Jumaat di Vienna, di mana beliau adalah untuk mengambil bahagian dalam perbincangan antarabangsa mengenai program nuklear Teheran.

 "Hampir seratus orang terbunuh, lebih 500 lagi cedera di Gaza dan Amerika Syarikat tidak mengambil apa-apa tindakan," kata Zarif.

 "Kita tahu bahawa semua senjata yang digunakan oleh Israel untuk menyerang orang awam di Gaza telah disediakan oleh Amerika Syarikat dan kita tidak melihat apa-apa langkah oleh Amerika Syarikat untuk mengutuk tindakan itu, untuk menggunakan Majlis Keselamatan dapat menamatkannya, "katanya.

 "Kami menyeru untuk menamatkan segera kepada semua aktiviti-aktiviti ini," katanya, sebagai P5 +1 kumpulan daripada lima anggota tetap Majlis Keselamatan PBB serta Jerman berkumpul di ibu negara Austria hujung minggu ini untuk cuba mencapai persetujuan mengenai program nuklear Iran. 

 Zarif berkata, Iran melihat bahawa tindakan Israel "meletakkan orang awam dalam bahaya di Gaza," dan berkata ahli-ahli Majlis Keselamatan PBB "mempunyai tanggungjawab moral dan undang-undang" untuk campur tangan. SUMBER

Ya Allah, menangkanlah kaum Mujahidin atas musuh kami, musuh agama ...

Posted: 13 Jul 2014 03:36 AM PDT

Sebuah tank Merkava milik Israel berpatrol di perbatasan Israel dan jalur Gaza, 
menyusul serangan udara yang dilancarkan Israel ke Palestin, 10 Juli 2014. 
Serangan Israel ke kota Gaza menewaskan puluhan warga Palestin
 termasuk wanita dan anak-anak.
GAZA CITY,  - Serangan Israel di Gaza menewaskan seorang remaja laki-laki dan seorang wanita pada Minggu (13/7/2014), kata sejumlah petugas medik. Dengan demikian maka jumlah korban tewas secara keseluruhan bertambah menjadi 165 orang saat serangan udara Israel memasuki hari ke enam.

 Menurut Ashraf al-Qudra, seorang juru bicara sebuah badan darurat Palestin, sebuah serangan di kota Jabaliya di Gaza utara menghantam sebuah rumah dan menewaskan seorang anak laki-laki berusia 14 tahun. Tak lama setelah itu, sebuah serangan lain menewaskan seorang wanita di kem pengungsi Maghazi di Gaza tengah, katanya.

 Di tempat lain, seorang pria yang terluka dalam serangan sebelumnya meninggal karena luka-lukanya. Menurut Qudra, dengan perkembangan terbaru itu maka jumlah korban tewas meningkat menjadi 165 orang. Sementara korban luka dilaporkan telah mencapai lebih dari 1.000 orang.

 Sejumlah saksi mata di kota Rafah di Gaza selatan juga melaporkan telah melihat orang-orang bersenjata membunuh seorang pria di tengah jalan. Pembunuhan itu tampaknya merupakan eksekusi terhadap seseorang yang dicurigai telah bekerja sama dengan Israel. Sejauh ini belum ada satu pun faksi di Gaza yang mengaku bertanggung jawab atas pembunuhan itu.

 Hari Sabtu kemarin merupakan hari paling berdarah sejauh ini dalam serangan udara Israel itu, dengan sedikitnya 52 orang tewas. Serangan paling mematikan terjadi di Kota Gaza sebelum tengah malam waktu setempat (atau Minggu dini hari pukul 04.00 WIB) di distrik Tuffah di mana 18 orang tewas dalam serangan yang menerjang rumah kepala polisi Hamas, Tayseer al-Batsh, dan sebuah masjid, kata petugas medis.

 Batsh selamat tetapi dilaporkan dalam kondisi kritis, sementara sekitar 50 orang lainnya luka-luka dalam serangan tersebut.

 Israel memulai operasi dengan nama Sandy Protective Edge sebelum fajar pada Selasa lalu dalam upaya untuk menghentikan serangan roket yang ditembakkan kelompok-kelompok mujahidin dari Gaza.

 Sejak itu, sekitar 655 roket telah menghantam Israel, sebanyak 170 lainnya dapat dicegat sistem pertahanan rudal Iron Dome, kata tentara Isreal, Minggu. Sejak tengah malam tadi malam, 22 roket menghantam Israel, dan lima lainnya ditembak jatuh.

 Sejauh ini tidak ada orang Israel yang tewas dan hanya dua orang yang terluka parah, kata petugas medis Israel.

 Pada Minggu pagi, militer Israel mengatakan pihaknya telah menyerang 1.320 "target teror" di Gaza, termasuk 735 peluncur roket, 64 basis pelatihan dan kompleks militan, dan 32 fasilitas kepemimpinan Hamas. Semalam saja, kata militer negara itu, lebih dari 20 target diserang. ~ Kompas Com.

Ambiga cabar Isma buktikan tuduhan Negaraku bertentangan dengan Islam

Posted: 12 Jul 2014 10:49 PM PDT

Datuk Ambiga Sreneevasan, salah seorang penaung gerakan baru ditubuhkan Negaraku, hairan dengan serangan Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) terhadap gabungan itu  selepas dilancarkan hari ini.

 Ambiga berkata kumpulan Islam itu sepatutnya mengeluarkan fakta untuk menyokong dakwaannya, selepas Presiden Isma Abdullah Zaik Abd Rahman menuduh Negaraku bertentangan dengan agama Islam sebagai agama persekutuan dan hak orang Melayu. Baca  di sini

 "Beliau perlu menjelaskan bagaimana yang begitu. Mengapa dia begitu gementar tentang gerakan (Negaraku) ?" Ambiga memberitahu The Malay Mail Online di mesej teks, merujuk kepada Abdullah.

 "Pergerakan itu adalah berdasarkan Perlembagaan Persekutuan, Perjanjian Malaysia dan Rukunegara. Apakah masalah dengan itu?" Tanyanya lagi.

Ambiga dan sasterawan negara, Datuk A. Samad Said, yang kedua-duanya sebelum ini  pengerusi bersama badan pemantau pilihan raya Bersih 2.0, melancarkan Negaraku awal hari ini.

Negaraku disahkan oleh lebih 60 kumpulan masyarakat sivil dan NGO. SUMBER

Tiada ulasan: