Jumaat, 11 Julai 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


China, tempat kelahiran bola sepak

Posted: 11 Jul 2014 02:25 AM PDT

 Pada 15 Julai 2004, Sepp Blatter, Presiden FIFA, secara rasmi mengumumkan kepada dunia bahawa bola sepak berasal di Zibo, Shandong wilayah, China.

 Tetapi tidak ramai yang tahu bahawa sukan ini pada asalnya dipanggil "Cuju" di China purba.

 Cuju pertama kali muncul di Cina purba melalui hasil kajian ahli sejarah Zhan Guo Ce  "Strategi berperang" tata atur yang menerangkan cuju sebagai satu bentuk hiburan di kalangan orang ramai.


Gambar artifak dari China Kuno menggambarkan 
kanak-kanak bermain disimpan di Muzium Linzi Football ,
 Wilayah Shangdong .[Photo/IC] .
 Kemudian, cuju menjadi permainan biasa dalam tentera sebagai latihan ketenteraan semasa Dinasti Han.

 Sebagai satu cara perlindungan kebudayaan kebangsaan, cuju telah disenaraikan ke dalam kumpulan pertama warisan kebudayaan China yang tidak ketara dalam tahun 2006.

Bagaimna rupa bentuk bola sepak purba?

 Cuju, sebagai moyang bola sepak, telah mengalami banyak perubahan sepanjang sejarah China.

 Semasa Dinasti Tang, bola  dibuat daripada dua keping kulit dan disumbat rambut. Kemudian telah digantikan dengan bola dipenuhi udara diperbuat daripada 8 keping kulit berpunca pedalaman, menjadikannya bulat dan lebih ringan.
 Kemudian semasa Dinasti Song, kemahiran pembuatan bola sepak bertambah baik. Lapan keping kulit berpunca pedalaman berkembang menjadi 12 keping lebih baik, dan sendi bola itu lebih rapat , bulat sepenuhnya dan berat 12 liang (600g). Pada masa seterusnya, sudah ada 40 jenis yang berbeza dan masing-masing mempunyai kelebihan dan keistimewaan sendiri.

Ramai maharaja menjadi peminat bola sepak di China purba

Sepanjang sejarah yang panjang di negara ini, ramai maharaja China menjadi peminat besar cuju seperti Cao Cao, tuan Wei dalam tempoh Tiga Kerajaan (AD 220-280), Liu Bang dan Liu Che, maharaja semasa Dinasti Han (206 SM- AD 220), Li Shi min dan Li Longji, maharaja semasa Dinasti Tang (AD 618-907).

 Maharaja Hangaozu Liu Bang, maharaja pertama Dinasti Han Barat adalah peminat cuju, yang bukan sahaja suka menonton permainan cuju, tetapi sentiasa cuba menggerakan kaki beliau di taman permainan.

 Liu Che, Maharaja Wu Dinasti Han, yang gila mengenai cuju, akan memperkenalkan gelanggang cuju di mana sahaja tenteranya tiba untuk berperang. Dia menggunakan cuju sebagai satu cara latihan tentera.

Lukisan menggambarkan Maharaja Xuanzong Dinasti Ming menonton dan mengambil bahagian dalam permainan cuju. [Photo /Muzium Istana ].
  Dinasti Tang mempunyai maharaja yang paling minat dan kebanyakan mereka semasa Dinasti Tang juga gemar polo, seperti Maharaja Li Xuan, yang dengan bongkaknya bahawa dia boleh menjadi Zhuangyuan (nombor satu ulama) jika dia telah mengambil peperiksaan polo.

 Zhao Kuangyin, maharaja pengasas Dinasti Song merupakan peminat besar cuju, bersama-sama dengan saudara beliau Zhao Guangyi, yang sentiasa bermainkan cuju di atas padang bersama-sama.

Lukisan oleh Huang Shen menggambarkan Zhao Kuangyin, 
maharaja pengasas Dinasti Song bermain cuju dengan
 saudaranya Zhao Guangyi, dan menteri-menteri lain
Sebagai peminat cuju, Zhao Ji, Maharaja Huizong Dinasti Song, menetapkan peraturan bahawa setiap tahun pada hari ulang tahunnya, permainan cuju akan diadakan untuknya.

 Wanita juga pandai bermain cuju pada zaman purba

 Rekod terawal wanita pemain cuju boleh dikesan kembali ke Dinasti Han. Kita boleh lihat dari lukisan terdapat kanak-kanak perempuan dengan rambut mereka berikat ke atas, lengan panjang melambai dan kelihatan bergaya apabila bermain cuju.

 Sewaktu Dinasti Tang, pemain wanita bermain di perkarangan diraja kerana maharaja gemar menonton perlawanan bola sepak. Pada masa itu, pelbagai kemahiran telah digunakan secara meluas dalam memainkan cuju, terutamanya berkhidmat sebagai persembahan hiburan.

 "The Maids" oleh Du Jin dari Dinasti Ming (1368-1644) 
menunjukkan beberapa wanita bermain cuju.
 Lebih-lebih lagi, tidak seperti permainan lelaki, wanita tidak mempunyai apa-apa matlamat atau beberapa set pemain. Kadang-kadang hanya dua wanita yang cukup bagi perlawanan. Sudah tentu perlawanan ini adalah lebih kurang sengit daripada perlawanan orang lelaki. Ia adalah lebih seperti permainan rekreasi.


Kiri : Ukiran pada tembaga , imej wanita bermain bola sepak. 
Kanan: Wanita hebat bermain bola sepak sewaktu 
Dinasti Tang (618-907). 
[Photo/absolutechinatours.com]
Xiang Chu - peminat bola sepak yang paling gila

Dalam sejarah,  Xiangchu yang tinggal di Barat Dinasti Han, adalah terkenal sebagai peminat bola sepak gila yang pertama dalam sejarah. 

 Menurut Tzu Chi, rekod sejarah yang ditulis oleh Sima Qian, Xiang Chu telah didiagnos menghidap penyakit yang serius dan diberitahu oleh doktor supaya berehat , tetapi dia tidak dapat mengawal dirinya dan pergi bermain cuju, yang mengakibatkan beliau mati kemudian.

Gao Qiu - bintang bola sepak yang paling terkenal dalam sejarah



Cina Gao Qiu, yang sebelum Shutong (budak yang berkhidmat dalam kajian seorang sarjana) untuk menguasai sastera Su Dongpo semasa Dinasti Song, kemudiannya disyorkan sebagai seorang pegawai di mahkamah. 

 Apabila dia dihantar untuk memberi hadiah kepada Zhao Ji (kemudian Maharaja Lirik Huizong), dan apabila tiba, terdapat satu perlawanan cuju berterusan. Gao Qiu mempunyai peluang untuk menunjukkan kemahiran beliau yang segera mendapat pengiktirafan Zhao Ji dan mula mengikuti Zhao Ji. 

 Selepas Zhao Ji menjadi maharaja, Gao Qiu sentiasa bermain cuju dengan maharaja, dan kemudian dinaikkan pangkat ke jawatan yang agak tinggi di kalangan pegawai istana. Gao Qiu, keran kemahirannya bermain cuju sangat cemerlang, telah mengubah kehidupannya dan mendapat banyak kemasyhuran dalam sejarah. 

12 penjaga gol semasa Dinasti Han

 Semasa Dinasti Han (206 SM-AD 220) populariti cuju merebak dari tentera kepada kalangan istana dan kelas atasan. Dikatakan bahawa maharaja Han Wu Di menggemari sukan itu. Perlawanan sering diadakan di dalam kawasan istana.

 Bidang ini mempunyai enam gol di setiap hujung, iaitu lubang di dalam tanah selain daripada matlamat bola sepak hari ini. Jaringan dikira apabila bola berjaya ditendang masuk ke dalam  salah satu lubang. Terdapat enam penjaga gol untuk setiap pasukan yang akan berpaut kepada lubang-lubang itu. 

Adalah sukar untuk peminat bola sepak moden untuk membayangkan bahawa perlawanan di China mempunyai 12 penjaga gol semasa Dinasti Han.

Atas: Semasa China purba Dinasti Han (206BC - 220 AD), 
orang Cina bermainbola sepak di Istana untuk berseronok. 
Bawah: Semasa Dinasti Han China bermain bola sepak untuk 
tujuan latihan tentera.
[Gambar / absolutechinatours.com] [Photo/ cathay.ce.cn] 

Gambar muzium istana
 Pemindahan Pemain Paling Pelik 

Sewaktu Dinasti Song, organisasi cuju telah ditubuhkan di bandar-bandar besar yang dikenali sebagai Qi Yun Dia atau Dia Yuan - kini dikenali sebagai yang kelab bolasepak profesioanal yang paling awal  - yang anggotanya sama ada pencinta cuju atau penghibur profesional. Saingan Dinasti Song Utara, iaitu Jurchens, telah menubuhkan Dinasti Jin (1115-1234) di mana cuju juga popular.

 Pada tahun 1127, kuasa-kuasa Jin menggeledah Kaifeng, ibukota Dinasti Song Utara, menangkap kedua-dua Maharaja Qinzong dan bapanya, Maharaja Huizong. Lima pemain cuju profesional Song juga ditangkap.

 Ini mungkin yang paling ganjil dalam 'pemindahan' pemain bola sepak dalam sejarah permainan.



Cuju sangat digemari oleh Maharaja sewaktu 
Dinasti Song berada dikemuncaknya.
 [Photo/absolutechinatours.com]

  Cuju juga popular di kalangan rakyat biasa dan anak-anak

 China selalu berkata bahawa pendidikan bermula dari kanak-kanak. Untuk mendapatkan kemahiran, adalah lebih baik untuk belajar seawal mungkin. Anak-anak muda telah digalakan mengambil bahagian dalam sukan itu.


Tiada ulasan: