Sabtu, 21 Jun 2014

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Adun Bukit Assek meninggal dunia

Posted: 21 Jun 2014 09:52 AM PDT

SHAH ALAM 22 JUN: Adun Bukit Assek di Sarawak, Wong Ho Leng, meninggal dunia pada jam 10.50 malam tadi.

Kematian itu disahkan melalui twitter Roketkini.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang di twitternya mengucapkan takziah kepada keluarga beliau.

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar turut menyampaikan rasa simpati dan ucapan takziah kepada keluarga mendiang di atas pemergian itu.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan Pilihan Raya Kecil hanya boleh diadakan tidak kurang dari tiga tahun dari tarikh pembentukan kerajaan negeri.

Berdasarkan rekod sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak bermula 20 Jun 2011.

wong ho lengPada 1995, 2004, dan 2008, beliau bertanding untuk menentang Robert Lau Hoi Chew dalam pilihan raya parlimen Sibu tetapi tewas kesemuanya.

Pada 1996, beliau memenangi kerusi DUN dengan majoriti tipis 226 undi bagi kawasan Bukit Assek dengan menewaskan Timbalan Ketua Menteri Sarawak pada masa itu, iaitu Dr Wong Soon Kai.

Beliau tewas kepada Tiong Thai King dalam pilihan raya parlimen pada 1999. Pada 2001, beliau tewas sekali lagi dalam pilihan raya negeri Sarawak dalam usaha untuk mempertahankan kerusi DUN Bukit Assek.

Beliau berjaya merampas semula kerusi tersebut daripada Daniel Ngieng Kiong Ann dengan majoriti besar sebanyak 4,751 undi dalam Pilihanraya DUN Sarawak 2006.

Dalam pilihan raya kecil Sibu 2010, beliau telah memenangi kerusi parlimen DUN Sibu dengan majoriti yang tipis. Kemenangan tersebut menunjukkan DAP telah merampas semula kerusi tersebut dari Barisan Nasional (BN) selepas 24 tahun dimenangi oleh BN.

Pilihan Raya Sarawak 2011 telah menyaksikan kejayaan beliau mempertahankan kerusi DUN Bukit Assek, dengan jumlah undi sebanyak 13,527 undi, manakala lawan beliau, Chieng Buong Toon dari SUPP memperolehi 4,700 undi dan calon bebas Hii Tiong Huat, hanya 180 undi.

Keputusan Penuh Perlawanan-Perlawanan ‪#‎LigaSuper2014‬ 20 dan 21 Jun 2014

Posted: 21 Jun 2014 07:58 AM PDT

Keputusan Penuh Perlawanan-Perlawanan ‪#‎LigaSuper2014‬ 20 dan 21 Jun 2014:

Selangor 3-0 Sarawak
42', 61' PAULO RANGEL
65' HAZWAN BAKRI

Pahang 2-1 PKNS
47' AZIDAN SARUDIN (PAH)
54' SAIFULNIZAM (PAH)
88' KARLO PRIMORAC (PKNS)

Sime Darby 1-1 T-Team
8' PATRICH WANGGAI (TTM)
22' MOHD FADZLI SAARI (SDA)

LionsXII 0-2 Perak
17' ABDULAFEES ABDULSALAM
65' MILAN PUROVIC

Johor DT 3-0 Kelantan
26' Amirulhadi Zainal (JDT)
53' Nazrin Nawi (JDT)
88' Luciano Figueora (JDT)

Terengganu 1-1 ATM
59' Farhan (TER)
64' Fabrice Noël (ATM)

Pemilihan PKR Yang Memalukan Dan Menjijikan

Posted: 21 Jun 2014 07:49 AM PDT



Seorang penyokong calon yang bertanding di pukul dalam sebuah gerai tadi.

Pkr nak apa lagi?

Keadaan remaja OKU dilaporkan tidak membimbangkan

Posted: 21 Jun 2014 05:30 AM PDT



SEREMBAN - Remaja lelaki Orang Kurang Upaya (OKU) yang ditemui dikurung dalam keadaan menyedihkan di sebuah rumah pangsa di Taman Semarak, Nilai pagi ini, dilaporkan berada dalam keadaan tidak membimbangkan setelah mendapat rawatan di Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) di sini.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kebajikan, Pembangunan Wanita dan Keluarga negeri Datuk Norhayati Omar berkata keadaan Muhammad Firdaus Dullah, 15, yang ditempatkan di wad kanak-kanak hospital berkenaan sedang dipantau.

"Pemeriksaan doktor mendapati dia tidak mengalami demam, mahu pun batuk. Setakat ini, pihak hospital tidak tahu lagi sejarah perubatan remaja ini kerana kita tiada menyimpan rekod mengenainya," katanya kepada Bernama selepas melawat remaja itu di HTJS di sini, hari ini.

Beliau meminta polis agar menyiasat perkara itu jika terdapat unsur penderaan dan pengabaian.

"Setakat ini, remaja itu akan dilindungi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sementara laporan penuh daripada pihak hospital. Remaja itu berada di bawah pengawasan dan pemantauan JKM," katanya.

Remaja itu ditemui semasa Jabatan Imigresen Negeri Sembilan menjalankan operasi bersepadu Ops 6P di kawasan itu pagi ini.

Ketika ditemui, remaja itu bukan hanya kurus kering, malah persekitaran bilik di rumah pangsa itu didapati dipenuhi dengan tanah dan najis.

Di Putrajaya, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat mengarahkan JKM melakukan siasatan terperinci berhubung kejadian pengabaian remaja kurang upaya itu.

Menteri berkenaan Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata sekiranya benar terdapat unsur pengabaian, JKM akan menempatkan remaja itu di pusat perlindungan kendalian JKM.

"JKM juga akan memberikan perhatian serius terhadap kebajikan remaja tersebut," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Rohani berkata siasatan awal JKM mendapati remaja lelaki berusia 15 tahun itu merupakan OKU 'celebral palsy'.

"Dia dan ibunya berasal dari Sabah. Ibu bapanya telah bercerai dan ibu yang menjaganya telah putus hubungan dengan bekas suami," katanya.

Bagaimanapun menurut beliau, ibu remaja berkenaan menafikan anaknya dikurung dan diabaikan. - Bernama

Nik Aziz Tempat Cuci Dosa? Asyraf, Jamil Dan Muhyiddin?

Posted: 20 Jun 2014 04:38 PM PDT



Betul juga kata ketua pemuda pas kelantan ini.

Siapa cuci dosa?

Tiada ulasan: