Rabu, 18 Jun 2014

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Piala Dunia: Sepanyol Bungkus Awal

Posted: 18 Jun 2014 03:24 PM PDT



Juara bertahan Sepanyol tersingkir awal apabila giliran skuad kerdil Chile pula menconteng arang ke muka mereka dengan kemenangan 2-0.
Kemenangan bersejarah ini menyaksikan Chile bakal mengiringi Belanda untuk ke pusingan kalah mati selepas meraih dua kemenangan.

Anak buah Vicente Del Bosque itu melakukan rombakan di bahagian pertahanan di mana Gerard Pique diletakkan dibangku simpanan, terus meminggirkan Xavi tetapi mengekalkan Diego Costa dan Iker Casillas.

Namun jelas keyakinan Sepanyol masih goyah apabila hampir menjaringkan gol sendiri seawal minit pertama.

Kegusaran itu menjadi kenyataan apabila juara bertahan itu menerima tamparan apabila Eduardo Vargas meledak gol pertama hasil kesilapan benteng Sepanyol ketika perlawanan berusia 19 minit.

Chile seharusnya diberi kredit kerana kerjasama mereka mempertahankan kubu mereka sehingga menyukarkan Sepanyol.

Costa pula terlepas peluang menarik tetapi rembatannya kurang tepat dan hanya menggegar jaring pasukan lawan dari sebelah tepi.

Pada minit ke-43, Chile menambah luka Sepanyol dengan jaringan kedua mereka akibat kegagalan Iker Casillas menumbuk bola ke kawasan selamat. Akibatnya bola singgah tepat di kaki Charles Aranguiz yang begitu tenang menyempurnakan peluang tersebut.

Sepanyol menyambung perlawanan dengan hantaran lebih pantas tetapi masih belum dapat mencipta gerakan hebat.

Melewati sejam perlawanan barulah kelibat Fernando Torres dipertaruhkan.

Tetapi ia masih gagal mengubah keputusan perlawanan kerana apa yang diperlukan Sepanyol adalah sentuhan kreatif ke dalam gol.

Malah pada m68, Mauricio Isla hampir sahaja menjadikan kedudukan 3-0 namun sepakannya melambung tinggi.

Walaupun Sepanyol berusaha untuk bangkit, tetapi segalanya terus tidak menjadi.

Kini Sepanyol akan beraksi perlawanan berikut bertemu Australia dengan harapan mengelak untuk mengulangi pencapaian buruk Perancis pada 2002 dan Itali 2010.

Keadaan Terkini TG Nik Aziz Di Hospital

Posted: 18 Jun 2014 04:21 AM PDT



Doakan semoga tok guru diberi kesihatan yang baik.

Banyak lagi ilmu dan pengalaman yang patut tok guru kongsi dengan kita.

Hishamuddin Pangku Jawatan TPM?

Posted: 17 Jun 2014 07:09 PM PDT

Zaharin Mohd Yasin

Ada orang kata menjelang jumaat ini Tan Sri Muhyiddin Yassin di jangka akan bercuti panjang untuk menguruskan soal UMNO.. dan Pemangkunya TPM ialah Hishamuddin Hussein.. Jika si 'pondan' ini jadi TPM.. pejabat UMNO dimana-mana sila kemaskan pejabat anda... PrU akan datang.. sudah pasti UMNO bungkus.. bukan kerana UMNO tak kuat.. orang Melayu sudah tidak percaya dah dengan orang macam Hishamuddin Hussein sebagai bakal penerus UMNO. Masalah peniaga melayu di KLIA pun tak boleh berjuang.. nak harapkan apa lagi. Saya jadi ahli biasa sahaja.. nak berjuang tak ada lagi.

Status dari fb zahrin.

Jawapan Seorang Ahli Mesyuarat MPKB Berkenaan Teguran Audit

Posted: 17 Jun 2014 06:47 PM PDT

Nik Baharum

Jab. Audit ada tegur kita ttg pembelian smartphone kena tidak ditender sedangkan ianya melebihi kadar yg membolehkan pembelian secara terus selain drp pembelian yg melebihi kadar kelayakan pegawai dan ahli majlis, kerana kalau mengikut pekeliling perbendaharaan pegawai bg gred 41 - 52 kadar kelayakan utk hp adalah sebanyak RM750 sahaja.(Pekeliling Perbendaharaan 3 Tahun 2013).

■ Kerajaan Negeri Kelantan tidak menerima pakai Pekeliling Perbendaharaan 3/2013 lanjutan itu MPKB jgk tidak menerima pakai pekeliling berkenaan. Maka isu pembelian smartphone kpd ahli majlis yg melebihi kadar tidak berbangkit kerana Mesy Penuh kita telah meluluskan pembelian smartphone kpd semua ahli majlis & pegawai selaras dgn pelaksanaan e-meeting yg tidak menggunakan kertas semasa mesy yg dijalankan di MPKB. Kadar yg dilaksanakan adalah sebanyak RM1500 bg setiap pembelian smartphone berkenaan (jika lebih kena tambah dan jika kurang kita bayar pada harga sebenar - bill yg dikemukakan), dimana tender kita tidak laksanakan kerana keperluan yg pelbagai bg pegawai & ahli majlis eg. ada ahli majlis nak iphone, ada nak ipad, ada nak tablet Samsung, ada nak Note dll. Jadi tender tidak dapat dibuat. Jika konsep tender dibuat hanya pembekalan pada 1 jenis smartphone sahaja. Kos penggunaan kertas dapat dijimatkan bg mesy berkaitan (kalau tak silap) sebanyak RM40 ribu lebih setahun. Selain drp itu ahli majlis yg berperanan sebagai penghubung antara masyarakat dgn MPKB akan menyalurkan sebarang permasalah di lapangan secara terus kepada pejabat MPKB melalui email dan lain2 perantara media penghubung terkini. Penggunaan smartphone sangat berkesan kerana ianya boleh mengambil gambar dan fungsi2 lain yg bertepatan dgn keperluan semasa.

● Isu pembelian hanya 2 phone yg berharga RM164,704 pada pendapat saya adalah tidak tepat dan diragui. Saya perlu menyemak dgn Bhg.

Tiada ulasan: