Ahad, 22 Jun 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Bila nak saman?

Posted: 22 Jun 2014 09:00 AM PDT

THE official Malaysian police investigation of the disappearance of the airliner MH370 has identified the captain as the prime suspect after checks cleared all the other people on board, The Sunday Times can reveal. SUMBER


Berita sepenuhnya di sini Bila nak saman?

Singapura Minta Malaysia Kaji Reklamasi Selat Johor

Posted: 22 Jun 2014 06:41 AM PDT

Ilustrasi. Projek penambakan Selat Johor.
22 Jun 2014 -  Kementerian Luar Negeri (Ministery of Foreign Affairs) Singapura meminta Malaysia untuk serius menjangka kesan alam sekitar akibat kerja-kerja projek reklamasi raksasa di Selat Johor.

 MFA beralasan, projek yang bertajuk Forest City dan dibina pemaju Malaysia, tersebut berpotensi menimbulkan kesan lintas batas yang lebih luas. 

 Kementerian memberikan kenyataan, menyusul laporan media Malaysia mengenai surat Perdana Menteri Lee Hsien Loong kepada Perdana Menteri Malaysia Najib Razak menanggapi menuntut besar-besaran tersebut. 

 Jurucakap MFA juga mengatakan bahawa ada kewajipan antarabangsa yang harus dipenuhi oleh pihak berkuasa Singapura dan Malaysia untuk saling bekerjasama memastikan pekerjaan menuntut lintas batas tersebut terkawal. 

Forest City yang menimbulkan polemik, akan merangkumi pembangunan beberapa pulau buatan yang saling berhubung dengan total tanah seluas 2,000 hektar. 9 Melalui nota diplomatik, Singapura juga telah meminta Malaysia untuk memberikan semua maklumat yang relevan, termasuk laporan pengkajian kesan persekitaran dan ramalan tarikh penyelesaian projek. 

 MFA mengesahkan bahawa mereka telah meminta pihak berkuasa Malaysia untuk memberikan maklumat lebih lanjut, sehingga dapat melakukan kajian secepat mungkin mengenai kesan penambakan dan Malaysia sepakat dengan permintaan tersebut.- Penulis : Hilda B Alexander  SUMBER

Tiada ulasan: