Ahad, 15 Jun 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kenali Singa Padang Pasir

Posted: 15 Jun 2014 05:59 AM PDT


Shakir Wahiyib adalah komander miltia yang digeruni bagi Negara Islam Iraq dan al-Sham. Beliau tidak menutup wajahnya kepada media.

 Dalam pasukan militia yang bertopeng, berpakaian hitam, dia adalah orang yang tidak pernah malu untuk menunjukkan mukanya. 

 Pergerakan yang dikenali sebagai ISIS, secara amnya mengarahkan anggotanya bertopeng untuk mengelak dari dikesani oleh kerajaan Iraq. 


 "Dia membunuh tanpa menutup mukanya, dan sedang berusaha mengisytiharkan sebuah negara Islam," kata Kolonel Yassin Dwaij, pegawai kanan polis di wilayah Anbar barat Iraq, di mana pegawai-pegawai meletakkan hadiah $ 50,000 di atas kepalanya."Beliau adalah berbahaya dan licik."

 Berumur dalam lingkungan lewat 20-an, Wahiyib mula terkenal melalui video penyejukan yang muncul di laman web jihad pada musim panas lalu, menunjukkan beliau dan kumpulannya membunuh tiga pemandu lori Syria yang telah memandu melalui wilayah ISIS di Anbar.Lihat  di sini


 Walaupun berprofil tinggi, hanya sedikit yang diketahui tentang latar belakang sebenar Wahiyib, yang disebut sebagai "Desert Lion" oleh penyokongnya. 

Walau bagaimanapun, nama keluarga puak beliau - Fahdawi - menunjukkan dia adalah dari Albu Fahd suku berasaskan Anbar, yang dikenali oleh tentera AS sebagai salah satu daripada "enam jahat" yang pertama bersekutu dengan al-Qaeda selepas kejatuhan Saddam Hussein.

Forum jihadi talian mendakwa dia pertama kali ditangkap oleh pasukan Amerika Syarikat pada awal tahun 2006, dan kekal di penjara sehingga 2012, apabila ISIS melancarkan pembebasan tahanan dari penjara di bandar rumah Saddam dari Tikrit. Beberapa laporan mendakwa bahawa ia adalah semasa di dalam penjara bahawa beliau telah bertemu pemimpin ISIS, al-Baghdadi.

ISIS telah ditubuhkan pada April 2013 dan berkembang daripada al-Qaeda di Iraq (AQI). 

Selepas beberapa waktu telah berpisah dengan al-Qaeda dan menjadi salah satu kumpulan jihad utama memerangi tentera kerajaan di Syria dan telah membuat kejayaan tentera yang besar.



  Pada bulan Mac 2013, ia mengambil alih bandar Syria Raqqa - ibu kota wilayah yang pertama jatuh di bawah kawalan pemberontak. 

Pada bulan Januari 2014, ia mengambil kesempatan keatas ketegangan yang semakin meningkat antara minoriti Sunni Iraq dan kerajaan yang dipimpin Syiah dengan mengambil aleh kawalan bandar Fallujah yang kebanyakannya adalah Sunni , di wilayah barat Anbar.

 Ia turut merampas bahagian-bahagian besar ibukota wilayah, Ramadi, dan mempunyai kehadiran di beberapa bandar-bandar berhampiran sempadan Turki dan Syria. 

Kumpulan ini telah mendapat reputasi  sebagai 'Pemerintah Kejam' di kawasan-kawasan yang ia kuasai. 

Walau bagaimanapun, penaklukan Mosul pada bulan Jun ini telah menghantar gelombang kejutan di seluruh dunia. Amerika Syarikat berkata kejatuhan bandar kedua Iraq kepada ISIS merupakan satu ancaman kepada seluruh rantau ini.

Orang bangang pun tak buat kelaku cincang air.....

Posted: 14 Jun 2014 07:17 PM PDT


Kalau setakad nak terangkan Hudud kepada kalangan ahli sendiri sampai bila-bila pun rakyat tidak akan faham.Rakyat Malaysia bukan terdiri hanya dari kalangan orang PAS sahaja.Inilah masalah PAS hari ini, buat program syok sendiri. 

Dah tu pula panelisnya pula dari kalangan orang Umno ....peliknya, apakah Umno memahami benar pasal Hudud nih sehingga mereka tidak perlu dijemput hadir bersama?




Surat jemputan hadhir atau arahan untuk hadhir kepada ahli-ahli tertentu juga menimbulkan tanda tanya.Ada yang dakwa surat itu bukan ori. Ada juga yang kata surat itu mengarahkan ahli-ahli hadir itu tidak mendapat restu dari Dewan Harian PAS Kelantan. Tak tahu duduk perkara sebenar.



Apa yang jelas, melihat kepada tajuk 'AIR DICINCANG' itu adalah merupakan episod jejak kasih antara PAS dan Umno semakin bercambah. Ketua Penerangan PAS Kuala Kerai turut teruja sama....



Paling menakjubkan ialah khabarnya hudud tidak menjadi perbincangan....
"Dalam pada itu difahamkan dalam forum tersebut isu hudud tidak dibenarkan ditimbulkan sama sekali. Kenapa? Bukankah hudud menjadi isu yang laris, popular dan masih menjadi persoalan umum mengenai untung nasibnya. Tidak sepatutnya kalau isu hudud dihalang untuk diwacanakan malam ini." beritanya di sini

Tiada ulasan: