Selasa, 25 Februari 2014

Komentar Kini

Komentar Kini


Ingat sikit dengan Kassim Ahmad ini

Posted: 25 Feb 2014 03:26 PM PST

Penulis ada menulis tentang isu Kassim Ahmad dalam akhbar Utusan Malaysia tahun 80 an dan berikutnya ditambahbaik  oleh tulisan Ahmad Azam bekas wakil rakyat negeri Terengganu.

Kedua dua tulisan berkaitan dengan isu Kassim Ahmad tolak hadis membuat Kassim berhenti menulis dan tiada jawapan dan ulasan dibuat.

Dua tiga hari ini tembul pula isu Kassim Ahmad atas sebab ada pihak mengadakan seminar pemikiran Kassim Ahmad yang dirasmikan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad bekas perdana paling lama memerintah Malaysia.

Penulis bukan apa, Cuma hendak ingat sikit kepada mereka yang marah marah dengan seminar tersebut dan ada yang berkata Kassim Ahmad murtad kerana menolak hadis, kerana kassim Ahmad pernah pernah menang samannya terhadap akhbar harakah.

Kassim pernah berkata dia tidak tolak hadis, Cuma menolak hadis hadis yang daif dan perlu kaji semula kedudukan hadis yang begitu banyak.

Hal seumpama ini bukan sahaja Kassim yang mahu hadis hadis dinilai semula, malah Tun Dr Mahathir Mohamad sepanjang menjadi perdana menteri mengesa supaya Al Quran ditafsir semula.

Disini dapatlah kita buat kesimpulan bahawa dua orang ini Kassim Ahmad dan Tun Dr Mahathir Mohamad satu angkatan atau satu kepala yang mempunyai agenda tertentu terhadap agama Islam.

Kassim Ahmad mahu supaya hadis dinilai semula. Manakala Tun Dr Mahathir Mohamad mahu Al Quran ditafsir semula.

Oleh itu, kena beringat sikit dengan isu ini, kerana bimbang nanti ada pula yang kena zaman dan mahkamah tetap memihak kepada kassim Ahmad.

Harakah pernah hilang wang sebanyak RM 80,000 kerana kalah dalam kes saman tersebut. Jadi hendak beringat sikit dengan percakapan agar duit tidak terbang begitu sahaja. Awas dan hati hati.





Tiada ulasan: