Nuffnang

Pengikut

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Audit: Tubuh jawatankuasa khas

Posted: 02 Oct 2013 04:14 AM PDT


KALAU NAK HARAP MENTERI CINA DAN INDIA SERTA MELAYU DALAM BN NAK KOMEN TOBAT LAHOM TAK JUMPA. KALU CINA LIM GUAN ENG KRITIK SAH COP KOMINIS LA,ENTAH APA-APA LAGI YANG AKAN DI COP.




PEMBAZIRAN WANG RAKYAT BERTERUSAN

Posted: 02 Oct 2013 02:57 AM PDT

1. RTM membeli jam yang mencecah harga 3,810 sebuah dan  membeli sebanyak20 buah. Menurut laporan audit, harga jam tersebut hanyalah  rm100 sebuah.

2. Untuk scanner pula , RTM membeli dengan kos RM14,670 sebuah.harga asalnya dalam rm200 sebuah.

3.  RTM dikatakan dan didakwa membeli scanner untuk A3 dengan harga rm200, 630 sebuah. Beli 5 buah. Harga asal rm1,000 sebuah. akan tetapi RTM membeli dengan harga 20k.

5. Jabatan Kastam pula menyebabkan kerugiaan 600k bila mereka lupuskan beribu2 pasang kasut atas alasan tidak menepati piawaian kualiti yang dikehendaki oleh Kastam.

6. Kementerian kesihatan pula, Mereka boleh pergi upah 2 syarikat untuk selenggara facebook. Melibatkan rm320k wang pembayar cukai. Setakat bangunkan facebook begitu banyak wang yang digunakan, ini agak pelik.

7. Kementerian yang sama juga berperanan membazirkan wang pembayar cukai sebanyak rm38,750 apabila kempen2 risalah kesedaran tentang bahaya merokok dan juga beg kertas terpaksa dilupuskan akibat menggunakan kata2 yang sukar difahami dan kata2 yang dianggap menghina. Merokok satu tabiat bodoh untuk orang bodoh. Inila slogan yang digunapakai yang kemudian nya menyebabkan ia terpaksa dilupuskan begitu saja. Bukan kah perkataan yang lebih tepat ialah kementerian kesihatan diuruskan oleh orang yang bodoh untuk menghasilkan kempen yang bodoh? Bahkan audit turut mendedahkan terdapat ribuan kesalahan ejaan dalam buku2 nota yang mereka sepatutnya edarkan kepada masyarakat. Ohh yeah? Makna nya alasan perkataan bodoh itu hanyalah sekadar alasan sampingan aje kot. Alasan utama nya ialah buku2 nota tersebut mengandungi kesalahan ejaan yang memalukan kementerian jika ia diedarkan juga. Heh.

8. Kerajaan bayar rm1.6juta untuk artis kpop di saat rakyat dihadapkan dengan pelbagai kempen jimat cermat pada tahun 2012. Masihkah korang semua ingat lagi? Apa TPM cakap? Rakyat malas nak berjimat cermat? Apa Jamil Khir cakap? Orang miskin jangan suka meminta2? Woahhhh. Artis kpop dibayar jutaan ringgit beb. Rakyat sendiri dipaksa berjimat beb. Potong pelbagai subsidi lepas tue ceramahkan kita agar lakukan perbelanjaan berhemah. Takde duit untuk kebajikan rakyat tapi ada duit untuk artis KPOP? Artis kpop bukan orang kafir? Bukan kah totok UMNO anti nak  mampos dengan orang2 kafir? Lainla aku yang rilex je dengan geng2 kafir dan yahudi. Bahkan aku sentiasa menyayangi mereka.

9. Mahu tahu pula apa yang CEO2 KHAZANAH buat seperti yang dilaporkan oleh audit negara? Dorang dapat kad kredit AMEX tanpa had penggunaan. Pergh. Rujuk bawah ;


rujuk ameno world

Obama ‘certainly did not’ facilitate shutdown, White House claims

Posted: 02 Oct 2013 02:37 AM PDT



Obama 'certainly did not' facilitate shutdown, White House claims

The White House said Tuesday that President Obama is blameless for the first government shutdown in 17 years.
Asked by a reporter whether Mr. Obama bears any responsibility for the shutdown that began at midnight Monday, White House press secretary Jay Carney replied, "I'm not sure what you mean."
"It is his responsibility to try to work with Congress in the spirit of compromise," Mr. Carney said. "He certainly did not vote to shut the government down."


The president on Tuesday began referring to the crisis as a "Republican shutdown."
Mr. Carney noted that the president called Speaker John A. Boehner, Ohio Republican, Monday afternoon for about 10 minutes. It was their first conversation in more than a week.
The president also "reached out" to Republican lawmakers earlier this year in a search for common ground on budget issues, such as taking Republican lawmakers to dinner at a swanky hotel in the District.
"He had very good conversations with a number of Republican senators," Mr. Carney said. "The president has tried in serious ways to find compromise with Republicans."
Mr. Obama, backed by Senate Majority Leader Harry Reid, have repeatedly said there can be no negotiations with Republicans on funding the government and the debt ceiling, calling such tactics terroristic and historically unprecedented.

Read more: http://www.washingtontimes.com/news/2013/oct/1/wh-obama-certainly-did-not-facilitate-shutdown/#ixzz2gYW47gmf
Follow us: @washtimes on Twitter

dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Ketua Audit Negara pun dah letih ...

Posted: 02 Oct 2013 04:30 PM PDT

Ini lah Malaysia-Ku .. Malaysia Boleh !.. macam-macam ada. Satu campur satu boleh jadi sebelas, yang tak boleh, boleh jadi boleh, yang haram boleh jadi halal, benda yang betul akan dikata tak betul ..

Lihat apa Ketua Audit Negara kata ..
Permasalahan utama yang tidak dapat dinafikan dalam Laporan Ketua Audit Negara semalam adalah rasuah, pembaziran dan kecuaian meresap masuk dalam kerajaan daripada peringkat bawah sehingga atas.
Bukan hanya rakyat perlu bimbang terhadap ahli politik yang rasuah tetapi juga penjawat awam daripada atas hingga ke bawah yang terlibat sama.
Bagaimana mahu dijelaskan terhadap hampir RM200 juta yang dibelanjakan bagi mesin pelupusan sampah tanpa mengetahui cara mengendalikannya atau RM3,000 untuk jam dinding atau kasut yang tidak boleh digunakan kerana pembuatannya tidak memenuhi spesifikasi
Wang dibelanjakan dan disia-siakan begitu sahaja. Dan penyakit ini menjangkiti setiap kementerian, syarikat berkaitan kerajaan dan institusi di seluruh negara.
Mungkin ia tidak dapat dielakkan kerana penjawat awam menyaksikan bagaimana ahli politik licik menipu sistem untuk selama beberapa dekad dan melepaskan diri.
 
Lihat pula apa menteri di JPM cuba mem'bodohkan kita ..
 
KUALA LUMPUR - Malaysia antara negara terbersih daripada perbuatan rasuah, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim.
Shahidan menafikan dakwaan Malaysia sebuah negara yang kerap mengamalkan rasuah dan menegaskan dakwaan tersebut tidak wajar dikeluarkan kerana akan memberi kesan kepada pihak lain.
Beliau berkata, Malaysia juga mempunyai sebuah agensi memerangi rasuah yang terbaik di dunia iaitu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
"Malaysia adalah kerajaan yang paling telus, adil dan bijaksana," katanya pada sidang media di lobi Parlimen, semalam.
Menurut Shahidan, mana-mana pihak yang ingin menyatakan pandangan harus mempunyai fakta yang tepat supaya tidak mengelirukan penerima maklumat.
 
Dan nampaknya menteri ini cuba mempersoalkan kredibiliti Ketua Audit Negara ...
dollah yankee -
Nampak gaya tak lama lagi Ketua Audit Negara ini boleh ucap sayonara!

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Dewan Rakyat 3 Oktober 2013: Sesi Pertanyaan Jawab Lisan (2)

Posted: 02 Oct 2013 08:50 PM PDT

Dewan Rakyat 3 Oktober 2013: Sesi Pertanyaan Jawab Lisan (1)

Posted: 02 Oct 2013 08:50 PM PDT

12 RUU pindaan ditarik balik, PCA lulus tengah malam

Posted: 02 Oct 2013 08:48 PM PDT



 
Kesemua 12 rang undang-undang pindaan yang dibentang di Parlimen bersama Akta Pencegahan Jenayah (PCA) ditarik balik.

NONEMenteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Shukri (BN-Batang Sadong) mengusulkan untuk menangguh bacaan kedua untuk pindaan berkaitan hari ini.

Bagaimanapun, pindaan terhadap Akta Pencegahan Jenayah (PCA) diluluskan tengah malam tadi, sekali gus memberikan kuasa kepada Putrajaya untuk menahan suspek tanpa perbicaraan untuk tempoh dua tahun.

Wakil pembangkang berhujah, kuasa yang mahu diberikan itu melanggar prinsip keadilan dan boleh disalah guna.

Singkir penjawat awam “tamat tarikh luput” untuk selesai ketirisan kerajaan

Posted: 02 Oct 2013 08:21 PM PDT

Kumpulan pemerhati rasuah Transparency-International Malaysia (TI-M) menyifatkan ketirisan seperti yang dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini berpunca daripada sektor perkhidmatan awam terlalu besar.

TI-M berkata, perkhimatan awam di Malaysia perlu dikecilkan serta menyingkirkan pekerja "tamat tarikh luput" yang menunjukkan contoh tidak baik kepada pegawai bawahannya.

"TI-M berpendapat sektor perkhidmatan awam yang besar perlu dikecilkan, terutama ketika keadaan ekonomi sukar. Kerugian besar akan berterusan menjadi bebanan kepada orang awam selagi Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tidak mengambil langkah untuk membuang pekerja yang tidak cekap dalam mengendalikan dana awam," kata pertubuhan itu dalam satu kenyataan hari ini.

Kenyataan itu juga berkata, kerajaan digesa supaya mengikut jejak sektor swasta iaitu produktiviti dan disiplin menjadi keutamaan, bukannya terlalu bergantung kepada kuantiti.

"Kerajaan perlu meniru sektor swasta iaitu produktiviti dan pematuhan adalah penting untuk melindungi sesuatu pekerjaan," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Parlimen lulus pindaan PCA, ‘Hari Gelap’ buat Malaysia

Posted: 02 Oct 2013 08:15 PM PDT

KUALA LUMPUR 3 OKTOBER: Rang Undang-undang Pencegahan Jenayah (Pindaan dan Pemerluasan) 2013 yang membenarkan penahanan tanpa bicara dan menyerupai Akta  Keselamatan Dalam Negeri (ISA) diluluskan di Dewan Rakyat tengah malam tadi.
Keputusan pengundian yang dibuat awal pagi ini turut menyaksikan beberapa Fasal yang dibawa oleh Ahli Parlimen Pakatan Rakyat ditolak dan pindaan diusulkan kerajaan diluluskan.
Selepas melalui proses perbahasan selama dua hari, sesi perbahasan yang bermula jam 4.30 petang semalam bersidang sehingga jam 1 pagi selepas Dewan mengemukakan usul memberhentikan jam pada jam 11:59 malam.
Rang undang-undang itu dibentangkan untuk bacaan kali pertama oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid pada semalam.
Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang membantah pindaan akta berkenaan kerana menyalahi hak asasi manusia dan zalim menyifatkan kelulusan itu sebagai satu lagi sejarah gelap demokrasi buat Malaysia.
"Hari gelap dalam demokrasi. Rang undang-undang PCA aka ISA 2.0 diluluskan jam 12.50 pagi (tadi).
"Terima kasih kepada Umno BN kerana sekali lagi meletakkan Malaysia ke zaman gelap," kata Ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin .

Hadi, Kit Siang dan Anwar tidak lagi warnai PRU 14, kata Naib Presiden PAS

Posted: 02 Oct 2013 08:13 PM PDT


PAS sentiasa tampil bakat muda, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub. Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 3 Oktober, 2013.PAS sentiasa tampil bakat muda, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub. Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 3 Oktober, 2013.Pemimpin kanan PAS menafikan dakwaan parti itu tidak menampilkan bakat kepimpinan muda, malah memberikan bayangan kemungkinan ketiga-tiga pemimpin teratas parti dalam Pakatan Rakyat (PR) tidak lagi akan beraksi pada pilihan raya umum akan datang.
Naib Presidennya, Salahuddin Ayub, berkata tiada pemimpin yang akan menongkat dunia dan PAS akan terus melahirkan kepimpinan baru menggantikan posisi Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
"Dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), saya yakin kita tidak lagi menyaksikan Abdul Hadi; Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mewarnai pilihan raya tersebut.
"PAS sendiri banyak melahirkan pemimpin melalui Dewan Pemuda dan boleh dikatakan 80% kepimpinan parti pada masa ini datangnya daripada sayap itu.
"Dakwaan mengatakan PAS tidak melahirkan bakat kepimpimpinan muda adalah tidak benar kerana terbukti Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Hasan adalah Ahli Parlimen Temerloh dan orang nombor duanya, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz adalah Ahli Parlimen Pasir Mas," katanya ketika menghadiri forum "Survival PAS dalam arena politik Malaysia" yang diadakan di Kuala Lumpur malam tadi.
Sementara itu, Ketua Dewan Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kayat bercanggah dengan pendirian Salahuddin apabila berkata PAS kurang menampilkan bakat kepimpinan muda dalam parti sambil meminta ruang yang lebih besar diberikan kepada sayap parti itu.
Read More / Baca Lagi >>

'P'raya umum depan bergantung taktikal p'raya' - Husam

Posted: 02 Oct 2013 08:03 PM PDT

Naib presiden PAS Datuk Husam Musa mengingatkan Pakatan Rakyat supaya lebih menguasai "taktikal dalam pilihan raya" untuk mendapatkan manfaat daripada keadaan sokongan terhadap mereka melonjak pada pilihan raya umum 5 Mei lalu.

Sambil menegas untuk memperkukuhkan muafakat PAS dalam gabungan pembangkang itu, Husam menyifatkan pilihan raya umum ke-14 merupakan "pusingan terakhir" bagi Pakatan untuk mentadbir negara ini.

"Kita telah menang pada pilihan raya umum (lalu) dengan majoriti (undi) lebih daripada lawan.

"Tinggal lagi taktikal pilihan raya. Ini kita kena concern. Kalau kita biarkan mereka menguasainya, dan kita mengambil semangat sahaja, kita akan tewas," katanya.

Bagaimanapun beliau tidak menjelaskan dengan lebih lanjut dan jelas taktikal yang dimaksudkannnya.

Husam menjawab soalan berhubung hala tuju PAS pada masa depan dalam sebuah dialog bertajuk 'Survival PAS dalam arena politik Malaysia' di ibu negara malam tadi.
Read More / Baca Lagi >>

Salahudin: PAS bukan macam syarikat Nokia

Posted: 02 Oct 2013 07:59 PM PDT

Naib Presiden PAS Salahudin Ayub berkata parti itu serius melahirkan kepimpinan baru yang bakal menggantikan tokoh sedia ada termasuk jawatan presiden dan timbalan presiden pada masa akan datang.

Katanya, PAS tidak ketandusan melahirkan kepimpinan yang bakal menggantikannya memandangkan parti itu mempunyai Dewan Pemuda yang dianggap sebagai kilang bagi memenuhi perubahan kepimpinan pada masa depan.

Beliau yang juga bekas ahli parlimen Kubang Kerian berkata, kira-kira 80 peratus dalam kepimpinan tertinggi PAS ketika ini pernah memimpin sayap parti itu sebelum ini.

"Oleh sebab itu, PAS melihat konsep perubahan (kepimpinan) ini bersifat dinamik untuk kita mara ke depan. PAS tidak akan menjadi seperti (syarikat) Nokia.

"Suatu ketika dahulu (mereka) pernah dinasihatkan supaya melihat dengan serius teknologi Android Google. Tapi Nokia tidak pandang. Tapi hari ini, Samsung mengatasi Nokia.

"Dulu Samsung jenama mesin basuh, tapi hari ini dengan smartphone, Samsung mengatasi Nokia. Itu satu contoh bahawa semua parti politik termasuk PAS akan memastikan parti terus progresif dan dinamik pada masa akan datang," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Akhirnya ISA wujud kembali dalam rupa baru

Posted: 02 Oct 2013 07:54 PM PDT

Setelah berbahas dan kemuncaknya malam tadi, akhirnya Rang Undang-undang Pencegahan Jenayah (Pindaan dan Pemerluasan) 2013 diluluskan dengan suara majoriti penyokong kerajaan jam 12:50 tengah malam tadi.

Perbahasan rang undang-undang itu hangat dan memperlihatkan kedua-dua pihak pembangkang dan kerajaan saling mempertahankan pendirian masing-masing atas nawaitu untuk menjadikan rang undang-undang berkenaan murni dan benar-benar bermanfaat.

Kerajaan yakin dan percaya rang undang-undang berkenaan tidak bersifat penganiayaan dan adil serta sangat penting untuk membasmi penjenayah berat di negara ini.

Manakala pembangkang mempersoalkan rang undang-undang berkenaan sebagai hendak mengembalikan semula Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang dimansuhkan sebelum ini. Pembangkang juga meragui rang undang-undang berkenaan akan disalahgunakan.

Walaupun jaminan oleh menteri KDN bahawa ia tidak akan digunakan untuk tujuan politik tetapi pembangkang tetap meraguinya berdasarkan apa yang berlaku sebelum ini. Semasa kewujudan akta ISA 1959 dahulu, ada jaminan oleh perdana menteri ketika itu, Tunku Abdul Rahman yang akta berkenaan akan digunakan untuk menangkap subversif sahaja.
Read More / Baca Lagi >>

Muktamar: Saya tak akan lawan Mat Sabu - Husam

Posted: 02 Oct 2013 07:38 PM PDT

Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa berkata, beliau tidak akan mencabar Mohamad Sabu bagi merebut jawatan timbalan presiden pada pemilihan parti yang dijadualkan berlangsung pada muktamar ke-59 November ini.

Difahamkan Husam telah melepasi syarat pencalonan daripada dua kawasan untuk bertanding jawatan tersebut dan keputusannya bakal diumumkan oleh Jawatankuasa Pemilihan pada 21 Oktober ini.

husam musa pas interview 170507"Apa alasan yang terbaik untuk saya melawan Abang Mat (Mohamad Sabu)? Kamu ada alasan untuk saya melawan Abang Mat.

"Kalau tidak ada alasan yang baik, kenapa (saya) mahu melawan beliau," katanya.

Beliau menjawab soalan hadirin berhubung pendiriannya sama ada mahu bertanding jawatan itu dalam sebuah dialog bertajuk 'Survival PAS dalam arena politik Malaysia' di ibu negara malam tadi.

Turut serta sebagai panelis dalam dialog tersebut adalah Naib Presiden PAS Salahudin Ayub, ahli jawatankuasa Pusat Dr Dzulkefly Ahmad dan ADUN Batu Burok Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi.
Read More / Baca Lagi >>

Laporan audit: Patutlah bajet defisit!

Posted: 02 Oct 2013 07:37 PM PDT

Lapuran Audit Negara mengemparkan banyak pihak termasuk kakitangan awam itu sendiri. Hal ini kerana ketirisan perbelanjaan, boros dan membazir serta tidak pandai menguruskan peruntukan dan mengambil sambil lewa segala amanah yang dipertanggungjawabkan. Perkara ini tidak sepatutnya berlaku di Kementerian dan Jabatan kerajaan yang dianggap telus, cekap dan amanah serta mematuhi segala prosedur dan Perintah Am yang ditetapkan. Kini telah terbongkar diatas kelemahan mereka yang terlibat itu.

Pihak Kementerian dan Jabatan Kerajaan sepatutnya berterima kasih serta sikap terbuka kepada Ketua Audit Negara kerana mendedahkan kelemahannya dan memberikan kesedaran supaya pada tahun-tahun yang mendatang tidak akan berlaku perkara sebegini lagi dan bukannya membuat alasan dan komen yang kadangkala mengelirukan serta kurang bijak itu.

Pada saya Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) perlu meningkatkan lagi prestasinya dan mengubah sikap serta mendisiplin kakitangan awam dibawah perkhidmatannya dari masa kesemasa dan jangan hanya mengeluarkan arahan dan surat pekeliling itu dan ini tetapi membiarkan ianya berlalu dan berlaku begitu sahaja tanpa ada pantauan yang khusus terhadap segala apa juga arahan yang diberikan itu.
Read More / Baca Lagi >>

Audit: Boros dan membazir, menteri sila jawab

Posted: 02 Oct 2013 07:34 PM PDT


KUALA LUMPUR: Majlis Perundingan Petubuhan Islam Malaysia (Mapim) berpendirian kepincangan yang didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2012 jelas menuntut penambahbaikkan dan koreksi yang besar dalam cara agensi kerajaan berbelanja dan menguruskan aset.

"Kami juga berpendirian menteri kepada kementerian yang berkaitan dengan penyelewengan dan kecuaian itu harus turut bertanggungjawab dan menjelaskan kepada awam kenapa dan apakah punca penyelewengan serta kecuaian yang telah berlaku," ujar Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid dalam satu kenyataan, sebagaimana di bawah.

Bila ternakan sudah berkeliaran lari, baru hendak dikunci pagarnya.

Demikian analogi kami melihat satu demi satu salah perbelanjaan pelbagai kementerian dan agensi kerajaan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2012.

Bila sudah berbilion ringgit yang dibazirkan dengan pembelian yang tidak diperlukan, pembayaran yang melampau tinggi dan kecuaian mengurus aset yang dibeli, barulah nasihat berhemat dan cermat dikeluarkan kepada agensi yang ditegur Ketua Audit Negara.

Jabatan Audit Negara sepatutnya dipuji kerana telah dapat mendedahkan kepincangan dalam  pengurusan perbelanjaan agensi-agensi kerajaan setiap tahun. Akan tetapi untuk melaporkan sahaja sudah tentu tidak memadai.

Sekarang dengan pelbagai pembaziran dalam perbelanjaan agensi-agensi yang dilaporkan itu, apakah yang akan dilakukan oleh pihak kerajaan?
Read More / Baca Lagi >>

Loan shark menace WORSENS: Malaysians now owe RM40 MILLION to 'Ah Longs'

Posted: 02 Oct 2013 07:33 PM PDT

The loan shark menace is worsening with Malaysians expected to be in debt by more than RM40 million this year – compared to last year's RM39.5 million.
Loan sharks lent RM34,400,000 to financially-strapped Malaysians up to September this year with the amount expected to rise even further over the next three months.
As of today, 426 people were in debt to loan sharks, with each person owing an average of RM80,751.
The figures came from MCA Head of Public Services and Complaints Department Datuk Seri Michael Chong, who said they were compiled using information given to him by borrowers and police input on the matter.
"I expect this year's figure to surpass last year's," he told reporters at a press conference here today.
"There's always a trend and, I believe, that people will resort to borrowing more especially during the football season to raise this year's tally," he said.
The international football season is generally between August and May.
Chong said that people continued to borrow from loan sharks despite continuous reminders by the authorities of the repercussions of doing so.
Read More / Baca Lagi >>

Guru hilang gaji di N. Sembilan

Posted: 02 Oct 2013 07:30 PM PDT

Guru hilang gaji di N. Sembilan 
SEREMBAN – Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan (JPNS) mengesahkan turut menerima laporan berhubung kejadian kes guru kehilangan gaji di negeri ini.

Pengarahnya, Kalsom Khalid bagaimanapun berkata, bilangan guru yang terlibat adalah sedikit.

"Memang ada berlaku kes guru kehilangan berdasarkan laporan diterima jabatan daripada pihak bank, kelmarin. Kita sudah pun meminta guru terlibat supaya menutup akaun mereka segera seperti mana dinasihatkan Jabatan Akauntan Negara negeri dan membuka akaun baru di bank yang sama," katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Read More / Baca Lagi >>

US Tiada Wang, Had Pinjaman Tidak Lulus, Eloklah Najib Belajar Dari Kemelut Hutang US....

Posted: 02 Oct 2013 07:27 PM PDT

Kafeteria senat di Bangunan Capitol yang terpaksa ditutup berikutan pemberhentian operasi kerajaan, semalam.

pusat pelancong masih gagal beroperasi untuk hari kedua

Washington: Presiden Barack Obama dijadual bertemu dengan ketua eksekutif bank utama semalam bagi membincangkan penutupan kerajaan dan tarikh akhir yang semakin dekat untuk menaikkan had hutang negara, kata Rumah Putih.

Peneraju bank termasuk Lloyd Blankfein dari Goldman Sachs, Michael Corbat dari Citigroup, Jamie Dimon dari JPMorgan Chase & Co dan Brian Moynihan dari Bank of America.
Anggota Kongres Republikan dan Rumah Putih berada dalam kebuntuan berhubung pembiayaan kerajaan, yang memaksa penutupan pertama kerajaan dalam tempoh 17 tahun.

Ketika penutupan kerajaan sudah memberi kesan kepada pelancong yang kecewa yang berpatah balik dari taman negara sehingga Obama membatalkan hentian kunjungannya ke Asia, tarikh akhir untuk menaikkan had hutang negara memberi satu risiko lebih teruk.
Read More / Baca Lagi >>

BLACK DAY FOR MALAYSIA: Najib reneges on his promise, rams in unfair law

Posted: 02 Oct 2013 07:24 PM PDT

KUALA LUMPUR - As expected Prime Minister Najib Razak's government hammered through controversial amendments to the Prevention of Crime Act 1959 (PCA) that critics warned would make the law little different from the recently-repealed Internal Security Act that allows for indefinite detention without trial.
BLACK DAY FOR MALAYSIA: Najib reneges on his promise, rams in unfair law"Malaysia is taking a huge step backwards on rights by returning to administrative detention practices much like the draconian Internal Security Act. By doing so, Prime Minister Najib is backing methods that do little to curtail crime but threaten everyone's liberty," Phil Robertson, deputy Asia director at Human Rights Watch said in statement denouncing Malaysia's amended Act.
"Our PR MPs fought hard & long till late night to stop #PCA - argued brilliantly, impassionately but alas..BN MPs hav no conscience! not one!" tweeted PKR legal affairs and human rights bureau chief Latheefa Koya.
Indeed the Opposition coalition, led by Anwar Ibrahim, as well as prominent members of civil society had tried their best to block the amendments from being passed at Parliament but they were outnumbered.
Najib's Umno-BN holds 133 of the Parliament's 222 seats while the Pakatan Rakyat has only 89.
"Might is not right. This will not be the end of the story. We will continue our war against unfair laws. This is also the time for Malaysians to question the BN component parties of MCA, Gerakan and MIC. They voted in line with Umno to pass these amendments. They cannot claim they have no choice. They are being hypocrites and the people should punish them for their double-speak," PKR MP for Batu Tian Chua told Malaysia Chronicle.
What the new amendments would mean to Malaysians
The marathon session in Parliament ended only in the wee hours of this morning. The bill, tabled by Home Minister Zahid Hamidi last week, was debated by MPs from both divides of the House and finally passed at 12.50am.
The draft amendments allow detention for up to two years without trial if the authorities determine that it is in the interests of "public order," "public security," or "prevention of crime" – terms not defined – and a three-person "Prevention of Crime Board" finds that the person has committed two or more serious offenses "whether or not he is convicted thereof."
People can also be detained without trial for having been found to have failed to comply with a supervisory order. The bill would allow a detention order to be renewed indefinitely in increments not exceeding two years.
The Prevention of Crime Boards are to consist of a former judge of the Federal, Appeals, or High Court, and two other people whose qualifications are not specified. No judicial review is permitted of the board's decisions except on compliance with procedural requirements set out in the Prevention of Crime Act.
Suspects have no right to representation by legal counsel during any inquiry initiated under the board to determine evidence to be used in the board's decision.
The board's operations and decisions will be kept from public view by a provision in the proposed amendments that shields the board, any member of the board, and any inquiry officer from disclosing information about the board's work that "he considers to be against the public interest to disclose or produce."
Outnumbered
Read More / Baca Lagi >>

Kerajaan BN tidak pernah jamin bon, pinjaman 1MDB - kata Najib

Posted: 02 Oct 2013 07:08 PM PDT

 
1MDB KUALA LUMPUR - Kerajaan tidak pernah menjamin jumlah bon dan pinjaman 1Malaysia Development Bhd (1MDB) sebanyak RM38 bilion, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
  
Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata, hanya pinjaman bernilai RM5 bilion sahaja yang menerima jaminan kerajaan.
  
"Selain daripada itu, 1MDB tidak menerima jaminan dari kerajaan bagi pinjaman-pinjaman yang lain," katanya dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat di sini hari ini.
  
Beliau menjawab soalan Lim Guan Eng (DAP-Bagan) yang meminta Menteri Kewangan menyatakan sama ada kerajaan menjamin jumlah bon dan pinjaman 1MDB dan sama ada ia melebihi RM38 bilion.
  
Najib berkata 1MDB ialah satu syarikat strategik milik penuh kerajaan dan kerajaan telah memberikan suntikan ekuiti sebanyak RM1 juta semasa penubuhan syarikat berkenaan.
  
Katanya, pelaburan 1MDB kebanyakannya bersifat strategik dan merupakan aktiviti kerjasama di peringkat kerajaan ataupun kerajaan-kepada-kerajaan.
Read More / Baca Lagi >>

Petronas sumbang RM732bilion kepada kerajaan BN sejak 1974

Posted: 02 Oct 2013 07:05 PM PDT

KUALA LUMPUR - Jumlah sumbangan Petronas kepada kerajaan sejak penubuhannya pada 1974 hingga tahun kewangan berakhir 31 Disember 2012 ialah RM732 bilion.
 
Perdana Menter,i Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, daripada jumlah itu, dividen terkumpul adalah sebanyak RM278 bilion, bayaran hasil petroleum (RM124 bilion), cukai pendapatan (RM310 bilion) dan duti eksport (RM20 bilion).
  
"Petronas memang telah banyak memberi sumbangan yang besar kepada negara sejak penubuhannya pada 1974," katanya dalam jawapan bertulis yang diedarkan di Dewan Rakyat di sini hari ini.
  
Nga Kor Ming (DAP-Taiping) dalam soalannya meminta Perdana Menteri menyatakan satu persatu sumbangan Petronas kepada kerajaan sejak penubuhan syarikat minyak negara itu dari tahun 1974 hingga kini.

Audit: 7,659 kasut Kastam bernilai RM602,089 rosak

Posted: 02 Oct 2013 07:02 PM PDT

Laporan Audit Negara 2012 mendedahkan baki kasut dibeli pada tahun 2009 oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) tidak diagihkan sehingga akhir tahun 2012 dan sebanyak 7,659 pasang kasut bernilai RM602,089 telah rosak serta perlu dilupuskan.

Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang berkata, pengauditan dijalankan pada November dan Disember 2012 mendapati secara umumnya, pengurusan perolehan kasut oleh anggota JKDM adalah kurang memuaskan.

"Kelemahan didapati adalah seperti walaupun peraturan kerajaan menetapkan pakaian seragam (termasuk kasut) hendaklah dibekalkan kepada anggota beruniform sebelum akhir bulan April setiap tahun, namun bekalan kasut tahun 2012 bagi anggota JKDM masih belum diagihkan lagi sehingga bulan November 2012.

"Pada pendapat Audit, pengagihan kasut tahun 2009/2010 untuk anggota JKDM tidak diuruskan dengan teratur dan berhemat kerana sebanyak 7,659 pasang kasut bernilai RM602,089 yang tidak diagihkan mengalami kerosakan atau tidak kukuh untuk dipakai lagi serta perlu dilupuskan," katanya menerusi laporan berkenaan.
Read More / Baca Lagi >>

Naib presiden UMNO: Pilihan PM vs Dr M

Posted: 02 Oct 2013 06:56 PM PDT

SUKAR bagi Najib Razak meyakinkan umum dia berkecuali dalam pemilihan Umno Oktober ini, khususnya melibatkan jawatan naib-naib presiden. Di sebalik penafian pelbagai pihak, realitinya itulah yang berlaku.

Pun demikian, sepotong ayatnya dibuat di New York menjadi ibarat pelampung bagi tujuan menjarakkan dirinya dikait dengan mana-mana calon. Justeru sama ada calon naib itu sepupunya, rakan rapat dan faktor Sabah, Najib mahu memastikan hal ini benar-benar difahami yakni dia berkecuali. Najib memberikan gambaran perwakilan berhak menentukan siapa kesukaan mereka berasas faktor prestasi tanpa dipandu oleh restu daripada beliau.

Bukan saja sokongan Najib, dengan mengait mereka mendapat sokongan atau endorsement daripada Najib atau sesiapa sahaja, ia memberi mereka kelebihan. Dalam bahasa permainan golf ia disebut sebagai "handicap".

Najib mungkin tidak terlibat secara langsung tetapi melalui tangan-tangan tersembunyi, ada pihak menjaja tentang keinginan Najib melihat status quo ataupun dikekalkan tiga naib presiden yang ada - Ahmad Zahid Hamidi, Hishammuddin Hussein dan Shafie Apdal.

Kesimpulannya lebih kurang tiga lagi calon, Mukhriz Mahathir, Mohd Isa Samad dan Mohd Ali Rustam seperti dalam oven politik yang panas. Maknanya peluang mereka 'masak'.

Read More / Baca Lagi >>

Audit: Kerajaan Johor terpaksa bayar lebih

Posted: 02 Oct 2013 06:54 PM PDT

Audit: Kerajaan Johor terpaksa bayar lebih SENAI - Laporan Ketua Audit Negara 2012 ke atas Johor mendedahkan, pengurusan balasan daripada projek penswastaan secara keseluruhannya kurang memuaskan berdasarkan pengauditan dijalankan antara September hingga Disember tahun lalu.

Antara kelemahan dikenal pasti adalah perubahan kerja tidak dikawal sekali gus menyebabkan tambahan kos kepada kerajaan negeri khususnya bagi Projek Pembangunan Lagun Puteri.

Projek berkenaan adalah usahasama Kumpulan Prasarana Rakyat Johor Sdn Bhd (KPRJ) dengan pemaju projek, Danga Bay Sdn Bhd (DBSB) yang diluluskan Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) Negeri Johor pada 3 Oktober 2001.

Mengikut Perjanjian Penswastaan yang ditandatangani pada 13 Februari 2003, kerajaan negeri mengurniakan tanah seluas 1.7088 hektar kepada DBSB dan sebagai balasan kerajaan negeri diberi komponen awam.

Read More / Baca Lagi >>

Jalan ke Kemakmuran Ekonomi-1

Posted: 02 Oct 2013 06:52 PM PDT

Bulan lepas bila PM Najib mengistiharkan Plan Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera- PPEB, semua orang bergembira. Terutama yang hadir disana dan mereka yang tahu bagaimana mengambil kesempatan atas dasar baru tersebut. Plan ini seperti DEB dan Plan2 kerajaan yang lain akan gagal. Prinsip asas yakni, perancang2 memikirkan mereka boleh mengalahkan system pasaran bebas tidak betul. Mana2 negara dalam dunia ini telah mencatat kemajuan, mengeluarkan rakyat mereka dari kemiskinan, menjadi pesaing yang hebat, meningkatkan produktiviti adalah kerana mereka mengaplikasikan system pasaran bebas.
Sebaliknya, PPEB, DEB semua ini mewakili apa? Ianya mewakili pembesaran penglibatan kerajaan dalam ekonomi kita. Penglibatan kerajaan diluar bidang menghasilkan barangan public, menyebabkan gangguan terhadap perjalan ekonomi. Apatah lagi jika kerajaan yang ada ini sebuah kerajaan yang membudayakan rasuah dan ketirisan dan menganggap perkara2 sedemikian sebagai kos biasa dan tidak dapat dielakkan, penglibatan kerajaan yang demikian akan hanya menghalakan faedah2 ekonomi kepada mereka dan kumpulan mereka.
Maka lebih baik kita menyekat penglibatan kerajaan, walaubagaimana murni pun niat ketika bermula daripada campur tangan dalam urusan kehidupan ekonomi. Kembalikan kuasa dan empowerment menghidupkan ekonomi kedalam tangan penggerak ekonomi secara lansung.
Read More / Baca Lagi >>

Laporan audit 2012 membuktikan janji berubah kerajaan BN hanya omongan kosong

Posted: 02 Oct 2013 06:40 PM PDT

Setiap tahun apabila laporan audit mengenai perbelanjaan kerajaan didedahkan kepada umum, cerita yang sama berulang kembali. Ceritanya tidak lain mengenai pembaziran, ketirisan, perbelanjaan tidak munasabah dengan membeli barang ikut harga sesuka hati dan penyelewengan seolah-olah wang perbendaharaan negara yang dibelanjakan itu adalah warisan daripada nenek moyang mereka.

Sebagaimana tahun lalu dan tahun-tahun sebelumnya, kali ini juga beberapa cerita pelik mengenai perbelanjaan wang negara yang dilakukan kementerian dan agensi kerajaan terdedah lagi. Walaupun ia disiarkan secara meluas dan diperkatakan rakyat, pimpinan kerajaan nampaknya tidak terasa apa-apa dan langsung tidak malu dengannya.

Mana-mana menteri yang mahu menjawab apa yang didedahkan itu, mereka akan menjawabnya tetapi jawapan yang diberi langsung tidak menampakkan rasa bersalah dan seolah-olah melakukan pembaziran, menaikkan harga barang yang dibeli secara melampau, menyeleweng dan tidak beretika dalam berbelanja adalah perkara biasa sahaja.

Namun ramai juga menteri yang tidak mahu menjawab apa yang didedahkan, sebaliknya hanya buat bodoh saja dan seperti tidak melakukan apa-apa salah dan dosa kepada rakyat atau atas amanah yang diberikan kepada mereka dan mengharapkan beberapa hari selepas itu, rakyat akan lupa dan tidak lagi bercakap mengenainya.

Tahun ini, antara perkara pelik yang terus berlaku dalam kerajaan sebagaimana yang didedahkan melalui laporan audit ialah makanan luput tarikh tersadai di stor TUDM, kehilangan 44 pistol, 156 gari dan 29 kereta polis, perbelanjaan RM320,000 oleh Kementerian Kesihatan untuk menguruskan laman sosial Facebook dan Twitter, kerugian RM38,000 untuk iklan yang menggelarkan perokok bodoh dan akhirnya diputuskan tidak sesuai digunakan, GLC rugi tapi dapat bonus, jam berharga RM100 tapi dibeli dengan harga RM3,810, bayaran RM1.6 juta untuk artis K-Pop yang sebelum ini dihebohkan dibayar oleh penaja, bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat diberi kepada orang yang sudah mati dan pelbagai lagi.

Jika mahu ditulis satu persatu benda pelik yang berlaku ini, mungkin ada yang sakit jantung dibuatnya kerana tentunya tidak terfikir sama sekali negara seperti Malaysia yang sedang menuju negara maju pada tahun 2020 tetapi Muhyiddin pula berkata status negara mahu boleh dicapai lebih awal dari itu iaitu pada 2018 dan majoritinya pula beragama Islam serta kenal dosa dan pahala, tetapi malangnya perlakuan dalam mengurus kerajaannya langsung tidak beretika dan mungkin lebih buruk daripada sesetengah negara di Afrika.
Read More / Baca Lagi >>

PKR, the true ‘national party’

Posted: 02 Oct 2013 06:32 PM PDT

PKR must gyrate on the ideology of 'one nation' and rid race based politics and economics to bring Malaysia forward.

Malaysia is still mired in communalist politics; deeply entrenched in the minds of the political class and slowly reflecting in the actions of the people; and this poses serious questions that needs answers.
Yet, let us ask ourselves what are the real time solutions to the problem posed by the racial-communal polarization?
Who has this magic wand that can help heal the widening rift? The answer to these questions is political in nature, and it will take coordinated actions by the local political parties before a solution can be found.
Nevertheless, due to the intensity of the division between the political factions, it will be farfetched to see a resolution of the communal divide in Malaysia.
To be considered here is the much misunderstood efforts by PKR in particular to offer an olive branch to Barisan National (BN).
Anwar Ibrahim did not offer to re-join Umno but offered to sit down with BN to help 'them' solve the problems that are affecting the nation after the stiffly contested 13th general election (GE13).
In this state of despair, there is still a glimmer of hope. PKR in September celebrated its 15th anniversary of 'reformasi' movement launched by Anwar on the eve of his jailing in 1998.
PKR has been at the forefront of the many changes we have seen in Malaysia since the reformasi days. Thanks to the incessant campaigns by Dr Wan Azizah Wan Ismail, the country saw more democracy, greater freedom for assembly and to demonstrate.
Read More / Baca Lagi >>

Gambar khas buat Ketua Polis Negara.. Ha ha ha ha.... rasanya sesuai dengan kenyataan semalam...

Posted: 02 Oct 2013 06:31 PM PDT



BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT