Nuffnang

Pengikut

dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Bila melayu dihambat jauh ditengah belantara...

Posted: 28 Sep 2013 08:23 AM PDT

dollah yankee -
Orang melayu, bangsa melayu akan lebih hebat, lebih kreatif, lebih maju, lebih dasyat dari bangsa lain di negara kita jika bapa si Najib tak 'hambat' orang melayu yang mahu memasuki bandar-bandar besar masuk jauh ke dalam hutan belantara dengan projek-projek felda, felcra dan sebagainya dan yang sewaktu dengan nya .. dan membiarkan bangsa-bangsa asing menguasai bandar..
Kah..Kah..Kah..Kah..Kah..

Di-sini

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Najib lebih tenang di luar negara dari dalam negara..!!!

Posted: 28 Sep 2013 08:29 PM PDT


Datuk Seri Najib Razak berucap di Perhimpunan Agung PBB ke-68 di New York semalam. Gambar oleh Reuters.Datuk Seri Najib Razak berucap di Perhimpunan Agung PBB ke-68 di New York semalam. Gambar oleh Reuters.Antara sebab mengapa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menikmati masanya berada di luar negara begitu banyak ialah hanya di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau di bilik mesyuarat Waldorf Astoria di New York, penonton masih terpersona dengan ceramahnya mengenai Malaysia sebagai model negara Islam yang sederhana.
Keadaan ini berbeza di tanah airnya yang dipenuhi kumpulan berhaluan kanan khususnya  dalam Umno, hilangnya toleransi agama dan kaum, kata-kata "kesederhanaan" tersebut hanya akan dipandang sinis. Atau lebih teruk lagi, menghina.
Ia didedahkan di Parlimen bahawa Perdana Menteri membelanjakan sejumlah RM44 juta untuk berjalan ke luar negara antara Mac 2008 dan Mei 2013.
Fakta tersebut memeranjatkan malah di kalangan ahli politik Umno sendiri. Sebahagian daripada mereka tertanya-tanya mengapa menghadiri perhimpunan PBB atau merasmikan pejabat Khazanah Nasional di San Francisco menjadi begitu penting, atau wujudkah keperluan Najib melawat Thailand untuk berehat selepas pilihan raya umum 5 Mei lalu.
Namun, terdapat penjelasan mudah mengapa beliau menikmati kebahagian berada di luar negara berbanding di Malaysia. Beliau perlukan sesuatu untuk mengalihkan pandangannya daripada masalah harian yang dihadapinya di Malaysia, masalah yang berpunca daripada kesanggupannya membenarkan suara-suara sumbang menentukan hala tuju negara, selain ketidakmampuannya menangani masalah utama iaitu rasuah hingga ke masalah perlanggaran undang-undang.
Masalah lain termasuk wujudnya ramai pemimpin berhaluan kanan dalam Umno, barisan Kabinet yang tidak berkesan, pembangkang yang agresif, parti komponen lemah dan tidak relevan, defisit fiskal meningkat, selera yang tidak pernah puas daripada kroni dan ahli perniagaan, selain kehadiran bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang mengacau pentadbirannya.
Dengan latar belakang ini, meletakkan sedikit ruang antara Malaysia dan dirinya, mana satukah yang menjadi pilihan Najib.
Fikirkanlah. Apa yang berlaku kepada kanak-kanak di sebuah rumah apabila keamanan dan ketenangan adalah sesuatu yang jarang berlaku, ketegangan dan perbalahan berlaku setiap hari? Biasanya kanak-kanak akan memberi alasan untuk melepak di rumah kawan kerana mereka boleh menerima pujian dan belaian.
Read More / Baca Lagi >>

Bolehland: Remaja tawar khidmat seks RM50 - RM80

Posted: 28 Sep 2013 08:26 PM PDT

Remaja tawar khidmat seks RM50 - RM80  
Remaja berusia 16 tahun (kanan) ini ditahan ketika berpeleseran di sekitar pekan Kulim.
KULIM - Seorang remaja berusia 16 tahun, di sini, sudah melakukan kegiatan pelacuran sejak berusia 14 tahun setelah diperkosa beberapa kali oleh teman lelakinya.
Remaja berkenaan yang ditahan polis dalam rondaan cegah jenayah mengakui, gemar melakukan aktiviti tidak bermoral itu dengan mengenakan bayaran antara RM50 hingga RM80.

Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, ketika kejadian, remaja bawah umur yang berpeleseran di pekan Kulim ditahan kira-kira jam 3.30 pagi semalam ketika sedang menunggang motosikal jenis Honda EX5.

"Remaja ini menunggang motosikal dalam keadaan mencurigakan bagaimanapun apabila ditahan, polis mendapati dia pernah ditahan polis beberapa kali sebelum ini kerana berpeleseran," katanya.

Read More / Baca Lagi >>

ROS jangan main-main dengan DAP, kata Karpal

Posted: 28 Sep 2013 08:25 PM PDT


Karpal Singh 

PETALING JAYA - Pengerusi DAP, Karpal Singh hari ini memberi amaran kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS), supaya jangan 'bermain-main dengan parti itu kerana mereka akan terus teguh berdiri walaupun pelbagai sekatan yang dikenakan oleh badan tersebut.

Menurutnya, DAP merupakan sebuah parti yang kuat serta mendapat sokongan majoriti daripada rakyat pada PRU13 yang lalu.

"Saya ingatkan ROS bahawa DAP parti yang teguh.

"Jadi jangan 'main-main dengan DAP," katanya ketika memberi ucapan pembukaan bagi sesi pemilihan semula jawatankuasa kerja pusat (CEC) DAP yang berlangsung, di One Utama Hotel, di sini, hari ini.

Kisah Ah Siang Taukeh Kedai Tentang "Kelebihan" Ust Azizan Daripada Pimpinan Lain..

Posted: 28 Sep 2013 08:23 PM PDT

ALOR SETAR - Sesungguhnya pemergian bekas Menteri Besar Kedah, Tan Sri Azizan Abdul Razak ke rahmatullah pada Khamis lalu, benar-benar mengusik kenangan setiap individu mengenalinya.

Dari aspek kepimpinan sehinggalah soal kesederhanaan hidupnya termasuk cara pemakaian, terpahat dalam ingatan.

Antara yang mungkin tidak melupakan pemimpin yang mesra disapa Ustaz Azizan itu ialah Pengurus Pusat Pakaian dan Jam Timor di Simpang Empat Kangkong dekat sini, Loh Fook Siang, 45.

Cerita Fook Siang, perkenalannya dengan Azizan bermula lebih sembilan tahun lalu apabila beliau  sering berkunjung ke kedainya untuk membeli kelengkapan dan pakaian sekolah anak-anak.

"Dia adalah seorang pemimpin yang sederhana. Pertama kali dia datang ke kedai ini selepas PRU12, saya  terkejut sebab dia masih berkunjung ke kedai saya walaupun sudah menjadi seorang pemimpin utama negeri ini.

"Tambahan pula, dia datang dengan menaiki kenderaan sendiri dan tidak menggunakan kenderaan rasmi," katanya kepada Sinar Harian semalam.

Fook Siang, mesra dipanggil Ah Siang berkata, Azizan adalah seorang pemimpin yang tidak mementingkan jenama, sebaliknya mengambil kira faktor harga pada barangan itu asalkan berpatutan dan tidak membazir.Read More / Baca Lagi >>

YEAR 10 EGYPTIAN STUDENTS AGAINST MILITARY COUP AMAZZZING

Posted: 28 Sep 2013 08:18 PM PDT

UNI students proteste against the Military COUP in Egypt

Posted: 28 Sep 2013 08:18 PM PDT

Harga Rokok Naik Esok (30 September 2013). Dunhill RM12.00!

Posted: 28 Sep 2013 07:43 PM PDT

Kenaikan Harga Rokok
Kerisauan kerajaan Malaysia melalai Kementerian Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) melihatkan lambakan rokok tiruan di Malaysia, menyebabkan cukai rokok naik sekaligus harga rokok naik bermula esok sehingga memberikan mimpi ngeri kepada bilangan perokok tegar di Malaysia.
KUALA TERENGGANU – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mengesan terdapat lebih 100 jenama rokok tidak sah atau rokok tiruan menggunakan nama dan alamat pengilang atau pengimport yang palsu di negara ini.
Pengarah Penguatkuasaan, Bahagian Penguatkuasaan, Unit Perihal Dagangan KPDNKK Roslan Mahayudin berkata, pemeriksaan mendapati alamat tertera pada kotak rokok tidak sah itu merupakan tempat letak kereta dan tanah kosong bagi mengaburi pihak berkuasa.
"Rokok tidak sah ini menjadi tarikan kepada orang ramai kerana harga jauh lebih murah. Lazimnya rokok tiruan ini dijual dengan harga RM3 sekotak berbanding rokok asli sekitar RM7 sekotak.
"Selain itu permintaan tinggi daripada pekerja asing di negara ini juga faktor limpahan rokok tiruan ini," katanya kepada pemberita selepas majlis penutup Bengkel Rokok Tidak Sah anjuran KPDNKK di sini, hari ini.
Katanya, penjualan rokok tiruan juga dikesan berleluasa di sebelah pantai barat dan harga rokok yang mahal antara punca lambakan dan penyeludupan rokok tiruan pelbagai jenama di pasaran negara.
Sumber : Bernama Malaysia
Kerisauan yang dilahirkan oleh pihak kerajaan Malaysia memberikan sediit petanda kepada Berita Semasa bahawa harga rokok akan naik lagi selepas ini. Dan akhirnya berdasarkan semakan Berita Semasa mendapati harga baru rokok akan mula naik bermula esok (30 September 2013).
Read More / Baca Lagi >>

Rumah Banglo Mewah Nedim Nazri Aziz RM7.242 Juta? Kerja? Pegawai Khas Kementerian Pelancongan? Bisnes?

Posted: 28 Sep 2013 07:41 PM PDT

Anak Nazri Aziz
Rumah Banglo Mewah Nedim : Senang atau tidak bergelar pemimpin? Susah, kena "melabur", kena yakinkan rakyat Malaysia, bersusah payah berkempen, mesti menjawab persoalan rakyat Malaysia lebih-lebih persoalan yang membabitkan keraguan perbelanjaan yang telus melibatkan duit rakyat Malaysia dan lain-lain. Nah…inilah antara harga yang perlu dibayar apabila bercita-cita bergelar pemimpin.
Sekali lagi nama anak Nazri Aziz Nedim Nazri Aziz "bergema" apabila sebelum ini isu pelantikkan anaknya (KLIK SINI) mendapat perhatian ramai pihak termasuklah kalangan kakitangan awam.
Terbaru, Nedim Nazri Aziz dikatakan berkemampuan memiliki banglo mewah bernilai RM7.218 Juta bersama-sama dengan diskaun RM500,9444.08 (-7%) atas nama bumiputera bumiputera.
Bangga? Sedikit bangga, apabila seorang anak Melayu kita berjaya memiliki sebuah banglo yang cukup mewah pada usia yang cukup muda? Tetapi……..persoalannya sekarang ini, mewahnya hidup beliau? Perniagaan apakah yang beliau jalankan? Bisnes apa yang beliau usahakan? Hanya berbekalkan jawatan pegawai khas Kementerian Pelancongan mampu berbelanja mewah seperti ini?
Jadi, adalah lebih baik bola persoalan isu pemilikan banglo mewah bernilai RM7.242 juta Berita Semasa dipulangkan semula kepada keluarga Nedim Nazri Aziz termasuklahlah ayahnya, Datuk Seri Nazri Aziz dikala rakyat Malaysia dan juga penjawat awam yang lain berperah keringat dan tenaga untuk memilki rumah idaman mereka berharga hanya sekitar RM200,0000-RM400,000.
Jikalau keluarga Shahrizat Jalil mampu membeli kondo mewah bernilai RM34.56 juta (KLIK SINI), Berita Semasa tidak terkejut. Ini kerana mereka menjalankan perniagaan lembu peringkat kebangsaan. Tetapi…..bagaimana pula, Mohamed Nedim B. Mohamed Nazri boleh memiliki banglo mewah ini? Sumber?

Jawapan Nazri Aziz Vs Isu Rumah Banglo mewah Mohamed Nedim Bin Mohamed Nazri

"Dia boleh beli istana, ini bukan masalah saya," kata Nazri kepada pemberita ketika ditanya pemberita di lobi Parlimen hari ini.
Bagaimanapun, beliau nampaknya seperti tidak tahu menahu berhubung laporan itu dan bertanya kembali: "Rumah apa?"
Sumber : Malaysiakini
Read More / Baca Lagi >>

Pasaran Hartanah di Malaysia : 49% Unit Hartanah Tidak Terjual (Harga RM500,000 Ke Atas)!

Posted: 28 Sep 2013 07:38 PM PDT

Harga Rumah Lembah Klang
Anda Mesti Gaji RM12,000 Jika Beli Teres Pada Tahun 2020!
Pada Januari 2013, Berita semasa pernah berkongsi laporan berita (KLIK SINI SUMBERNYA) mengenai masalah rakyat Malaysia yang berpendapatan RM6,000 dan ke bawah di bandar untuk beli rumah di Lembah Klang. Suka atau tidak, nilai hartanah di Malaysia terus meninggalkan jauh larian lemah melibatkan gaji & kemampuan sebenarnya rakyat Malaysia.
Nilai hartanah di Malaysia ketika ini tidak menampakkan tanda-tanda untuk menjadi murah, walaupun.. ramai yang berdoa dan berharap pasaran hartanah di Malaysia kembali "lumpuh".
Sebaliknya pasaran hartanah di Malaysia terus berlaku "kejam" terhadap rakyat Malaysia dan semakin utuh membela nasib kalangan kapitalis dan pemain hartanah di Malaysia. Dan buat pertama kali tahun ini, Persatuan Pemaju (Rehda) tampil mendedahkan corak pasaran hartanah di Malaysia. Hasilnya?
Berdasakan semakan Berita Semasa melalui kajian REDHA, pembelian hartanah jenis landed dilihat terus menurun pada paras 38% Manakala pembelian unit hartanah jenis srata dilihat terus menggalakkan & melambung tinggi ke paras 62%. Apa sebabnya? Pastinya, ramai yang "terpaksa" beralih arah disebabkan ketidakmampuan membeli hartanah "landed" di Malaysia yang terlalu mahal terutamanya di bandar-bandar utama di Malaysia. Seperti mana yang disuarakan sendiri oleh saudari Siti Hajar (KLIK SINI)
Kawasan yang paling popular bagi pasaran hartanah di Lembah Klang adalah :
  1. Puchong
  2. Cheras
  3. Kota Damansara
  4. KLCC
  5. Shah Alam.
3 unit kediaman yang paling mendapat permintaan mengikut jenis pada suku pertama tahun ini adalah :
  1. rumah 2-3-tingkat teres (3,104 unit)
  2. pangsapuri (2,208 unit)
  3. kondominium / pangsapuri (1,863 unit)
Walaubagaimanapun, atas nama harga rumah RM400,000 dikatakan mampu milik seperti yang (DIUMUMKAN KERAJAAN DI SINI), telah memberikan nilai tambah dan "lampu hijau" untuk pemaju terus menaikkan nilai hartanah di Malaysia. Akhirnya, kebanyakan pembeli unit hartanah dilihat telah beralih arah apabila kedudukan senaraian bertukar :
  1. kondominium / pangsapuri ( 6,689 unit )
  2. rumah 2-3-tingkat teres ( 2,920 unit )
  3. pangsapuri (2,436 unit ).
Rakyat Malaysia "terpaksa" menukar selera bagi memilki unit hartanah idaman mereka dengan mengambil kira beberapa faktor di bawah ini :
  1. Keluasan unit hartanah yang lebih kecil, asalkan berpatutan
  2. Memiliki ciri-ciri kehijauan dalam kasawan perumahan
  3. Kepadatan penduduk yang tinggi
  4. Perkembangan infrstuktur di sekitar unit kediaman
Dan ini yang menyedihkan sebenarnya dan inilah masalah yang terus menghantui kalangan rakyat Malaysia yang terus memasang impian memiliki kediaman sendiri. Malangnya…… Harga unit hartanah paling popular dibina Pemaju adalah :
  • RM500,000 – RM1,000,000 (47%)
  • RM1.5 Juta Ke atas (11% )
  • RM350,000- RM500,000 ( 11%)
Dan data di atas terus mengalami perubahan mendadak kerana tidak mengambil kira pengumuman kenaikan harga minyak sebanyak 20 sen. Dan sememangnya nilainya akan terus naik. Di mana kapitalis REDHA telah pun meniupkan semboyan bahawa harga rumah akan terus naik sehingga (10% bersamaan RM15,000) disebabkan kenaikan harga minyak baru-baru ini yang telah menyebabkan kos bahan binaan menjadi lebih mahal, kekurangan tenaga buruh dan juga upah.

Statistik Tambahan Pasaran Hartanah di Malaysia

Read More / Baca Lagi >>

RON 95, rokok dan GST

Posted: 28 Sep 2013 07:33 PM PDT

Khabar angin kenaikan harga minyak RON 95 sebanyak 10 sen Jumaat lalu begitu menggusarkan rakyat bawahan.

Dikatakan Kabinet sudah membincangkan perkara itu dan bersetuju untuk memotong lagi subsidi RON 95 yang digunakan oleh majoriti pengguna kenderaan di Malaysia.

Stesen minyak penuh dengan pengguna di sebelah petang dan malam kerana takutkan harga bahan bakar itu benar-benar naik walaupun Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan sudah menafikan khabar angin itu.

Kegusaran orang ramai ini menyebabkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin terpaksa membuat penafian kerajaan akan menaikkan harga RON 95 dalam jangkamasa terdekat.

Katanya, dakwaan itu tidak benar malah tidak dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet pada Jumaat.

Di kedai-kedai kopi rungutan tentang kesan kenaikan RON 95 sebanyak 20 sen awal bulan ini masih belum lagi pudar. Jika dinaikkan lagi, sudah tentu barah akan menjadi lebih parah.

Kegusaran orang ramai tentang khabar angin kenaikan RON 95 memberi petanda kehidupan majoriti rakyat terjejas setiap kali "penyelasaran subsidi" dilakukan.

Rokok

Selain RON 95, di laman-laman sosial tersebar juga harga rokok akan turut dinaikkan.

Dikatakan bermula 30 September, harga sekotak Dunhill akan dinaikkan daripada RM10.50 ke RM12.00.

Khabar angin tentang kenaikan harga rokok ini setakat ini masih belum ada yang menafikan. Mungkin khabar angin itu benar.

Tauke-tauke kedai runcit yang ditemui juga tidak menolak kemungkinan harga rokok akan dinaikkan.

Hari ini golongan perokok sudah menjadi semakin minoriti.
Read More / Baca Lagi >>

DARUL RUNTUH: MASJID YANG BARU SAJA SIAP DI BINA DI KUALA TERENGGANU RUNTUH!!

Posted: 28 Sep 2013 07:28 PM PDT



Sebuah Masjid di Bukit Tunggal, Kuala Terengganu, Terengganu yang baru siap di bina oleh Kerajaan UMNO/BN telah runtuh dibahagian siling pagi tadi kira-kira jam 2.00 pagi.

Presiden Iran dibaling kasut kerana berbual dengan Obama

Posted: 28 Sep 2013 07:12 PM PDT

Presiden Iran dibaling kasut  
Kasut yang dibaling ke arah Hassan dilaporkan tersasar dan gagal mengenai beliau.
TEHERAN - IRAN. Kereta yang membawa Presiden Iran Hassan Rohani telah dibaling kasut oleh individu tidak dikenali ketika beliau meninggalkan Lapangan Terbang Mehrabad selepas kembali dari menghadiri Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York, semalam.

Bagaimanapun, media tempatan melaporkan kasut tersebut gagal mengenai beliau yang ketika itu sedang melambaikan tangan ke arah penyokongnya.

Kejadian itu dipercayai berlaku berikutan sekumpulan penunjuk perasaan berang kerana Hassan berbual selama 15 minit bersama Presiden AS Barack Obama untuk pertama kali, malam kelmarin selepas hubungan antara kedua-dua negara terbabit dilaporkan dingin sejak lebih 30 tahun lalu.

Read More / Baca Lagi >>

Ramalan Ekonomi dari Penjahil Ekonomi - 5 Tahun akan datang, adakah Malaysia Akan BANKRAP..??

Posted: 28 Sep 2013 07:10 PM PDT

oleh Saiful Nang
Saya tiada pernah belajar ekonomi dari mana-mana universiti. Saya hanya belajarnya "by heart" dengan memerhatikan mekanisma ekonomi yang berlaku dalam negara dan luar negara. Semasa anda main Warcraft, Counter Strike, Candy Crush saya juga bermain game juga. Tetapi game saya ialah FXCM (Foreign Exchange Game menggunakan wang maya sahaja). Ya, saya main game FXCM masih demo lagi.
Ada baik juga orang bodoh ekonomi macam saya bercerita tentang ekonomi. Orang bodoh menulis orang bodoh dan pandai kedua-duanya boleh faham. Kalau orang pandai menulis, orang pandai sahaja faham dan orang tak pandai ni macammana pula?
OK, itu bukan isu yang nak saya ceritakan. Tapi mudahnya, saya belajar ekonomi by heart tanpa paper. MAKA, jangan percaya sangat ramalan yang saya tulis ini. Baca sahaja, TRUST with your own risk

RAMALAN EKONOMI NEGARA LAGI 5 TAHUN DARI SEKARANG.
Ramai juga saya lihat pakar ekonomi facebook meradang sana sini bercerita tentang National Debt yang adakalanya jadi satu hiburan mengalahkan Rajalawak. Mereka pun macam saya juga, cakap pasal ekonomi tanpa pergi sekolah belajar ekonomi. Ini macam kisah monyet tengok monyet lain dan gelakkan monyet itu dan bercakap "Kelakarlah muka ko macam monyet". (Ok cukup. Tarik nafas)
Secara terperinci saya tidak tahu, tetapi ramalan saya dalam tempoh 5 tahun ini, Malaysia akan mengalami STROKE EKONOMI. Beberapa fenomena yang membimbangkan sedang terjadi. Saya nak mudahkan sahaja supaya orang tak pergi sekolah ekonomi pun boleh faham
Satu yang anda perlu faham ialah tentang HUTANG NEGARA. Dengan siapa negara berhutang? Risau sangat sampai sebahagian yang juga dah jadi ahli politik pun gelabah ayam takut negara tergadai macam hutang kereta bila tak bayar nanti kena tarik balik dengan tonto. Siapa nak tarik negara? Ini penjelasan saya. Kerajaan perlukan WANG untuk bangunkan negara. Pendapatan kerajaan datang dari beberapa sumber utamanya seperti ;
(BAHAGIAN A - SUMBER / DARI KERAJAAN)
1. CUKAI (pelbagai jenis cukai - Cukai pendapatan, kastam, dll)
2. Hasil dari GLC (Syarikat seperti Petronas, TNB, Telekom dll)
3. Lain-lain
Dan juga takungan besar negara kita antaranya ialah ;
(BAHAGIAN B : TABUNGAN / SUMBER DARI RAKYAT)
1. Simpanan WANG ANDA dalam bank
2. KWSP
3. Tabung Haji
4. Segala wang-wang dalam bank
5. Lain-lain (e.g rezab dalam dan luar negara dll.)
Cuba alirkan satu hos air ke dalam sebuah baldi sehingga melimpah. Apabila baldi dah penuh, air masuk dan air keluar lebih kurang sama kuantitinya. Sebahagian air dalam baldi itu adalah air yang sama tak berolak. Sama seperti bank. Ada masuk ada keluar dan ada juga yang duduk diam-diam dalam tu.
Read More / Baca Lagi >>

Transformation DEAD-END: Najib's disappointing U-TURN

Posted: 28 Sep 2013 04:17 PM PDT

The detention without trial stipulated in the Prevention of Crime (Amendment and Extension) Act 2013 has drawn strong objection from political parties and NGOs alike, many claiming it is a "reincarnation" of the Internal Security Act (ISA).
This issue should be looked into from three different perspectives: whether the police need such power, judicial justice and the principles of the country's transformation programme.
Transformation DEAD-END: Najib's disappointing U-TURNSince the Ops Cantas Khas was kicked off on August 17, it is undeniable that serious crimes have fallen drastically. Based on the statistics released by the police on Sept 23, the incidence of armed robberies has fallen by 90%, murders by 33.78%, gang robberies by 23.58% and robberies by 26%.
Moreover, home minister Ahmad Zahid Hamidi also said the police had arrested 8,898 individuals suspected of secret society activities as of Sept 18.
It cannot be denied that the Prevention of Crime Act 1959 has been very effective in tackling secret societies. The Act allows the police to detain a suspect for up to 72 days, giving the police ample time to conduct the investigations.
No developed country in this world has resorted to detention without trial to bring crime at bay. They are achieving this through professional competency and state-of-the-art technology.
Unless we admit we are nowhere near them, for a country aspiring to be a developed nation soon, this is by no means an honour we can take pride in.
Increase in crime has been attributed to a host of factors, and triad gangs are only one of them. Other factors include enforcement and case solving efficiency, mobilisation of police force, infiltration of foreign criminal elements, collapse of traditional values, and failure in our school and family education, among others. Giving the police excessive powers is never a good solution, for if things really work this way, drug traffickers will have gone extinct in this country as mandatory death awaits them.
Prior to the repeal of the ISA and Emergency Ordinance, our country had been plagued by deteriorating public safety, and so the key to this problem is not the power given to the police.
The authorities must never extend their powers owing to the excessive fears of the public for crime.
In addition, detention without trial also contravenes the proceedings of justice in the judiciary system. Under the UN convention, no individuals should be deliberately arrested or detained and anyone arrested is entitled to the right of an open and fair trial.
Read More / Baca Lagi >>

Campaigns in Egypt want General Sisi as president

Posted: 28 Sep 2013 04:14 PM PDT

Bangladesh garment workers protest low wages

Posted: 28 Sep 2013 04:13 PM PDT

YB DR. KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI, : KULIAH JUMAAT 22 ZULKAEDAH 1434 / 27 SEPTEMBER 2013

Posted: 28 Sep 2013 09:16 AM PDT

Pakistani Teen Honored As Humanitarian

Posted: 28 Sep 2013 09:15 AM PDT

Selling War: UK eyes drones to build support for military campaigns

Posted: 28 Sep 2013 09:14 AM PDT

Kerajaan BN Beri Jaminan Undang-Undang PCA Hanya Untuk Penjenayah Sahaja - Ahmad Zahid Hamidi

Posted: 28 Sep 2013 07:47 AM PDT

Muhyiddin nafi harga RON95 akan dinaikkan dalam masa terdekat..!!!

Posted: 28 Sep 2013 07:46 AM PDT




Beliau berkata dakwaan itu tidak benar malah tidak dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet semalam.
"Sah tak ada...siapa yang menyebar berita itu, ia tidak betul. Sebenarnya tidak ada keputusan Kabinet, malah ia tidak dibincang," katanya kepada pemberita selepas menyaksikan proses Simulasi Pemilihan Umno 2013 di Institut Latihan Memperkasa Umno (ILMU) di Janda Baik, dekat Bentong.
Muhyiddin berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan kerajaan akan menaikkan harga petrol RON95 dan RON97 masing masing sebanyak 10 sen dan 15 sen seperti yang tersebar di laman-laman sosial sejak semalam.
Berikutan itu, beliau menegaskan harga pasaran bahan api itu kekal pada harga semasa RM2.10.
Awal bulan ini, harga RON95 dinaikkan 20 sen kepada RM2.10. - Bernama

WORST ECONOMIC MESS: In 1997, Anwar stood up to Dr M, in 2013 who will STOP Najib?

Posted: 28 Sep 2013 07:39 AM PDT

WORST ECONOMIC MESS:  In 1997, Anwar stood up to Dr M, in 2013 who will STOP Najib?The Asian Financial Crisis in 1997 came as a surprise and caught most people off guard not only by the speed but also the severity of the crisis. At that time the Asian Economic Miracle was the buzzword.
The Asian Tiger economies were at their peak not only in the performance of their export oriented economies but also in their stocks and property markets. And to counter the shortage of funds needed to boost their economies, they embarked on a 'loose money' or loose monetary policy regime.
Loose Money Policy
To expand credit, rules governing the inflow and outflow of foreign funds were relaxed and so were the terms of borrowing by banks and corporations. Instead of the traditional 'borrow long, lend short', banks did the opposite where they 'borrowed short and lent long'.
Such practice will put banks in an awkward position because if they borrow short say 3 years and lend long for 10 years, then there will exist a 'window of interest rate risk of 7 years', i.e. from the fourth year to the 10th year.
Banks would then be in a risky position because during a financial crisis, a country's currency is most vulnerable to attacks by speculators and hence the use of interest rates to defend the currency's value.
Currency devaluation
Traditionally there are two tools available for authorities to fend off currency speculators. One is to use Monetary Policy tool to raise the domestic interest rates and the other is the Exchange Rate Policy of Open Market Operations to defend the exchange rate by selling its foreign reserves (in US$) to artificially prop up the local currencies. However such policy will always fail due to the size of the foreign exchange market that is just too big for any government to manipulate. The foreign exchange market currently trades more than US$ 5 trillion a day. Hence intervening in the foreign exchange market will only buy more time for the authorities and not solving the problem.
If authorities choose to raise interest rates then it will increase the 'cost of funds' for the banks and corporations. As a result, it will be very prohibitive for them not only to do business but also to service their debts. If left unchecked, it will send many of them into financial difficulties.
During the height of the Financial Crisis in 1998, the interest rates in Malaysia went up to as high as 18%. Coupled with the currency devaluation (USD/MYR 1 to 4.80) it provided a double whammy to many individuals and businesses in Malaysia. Doing business in Malaysia then was very difficult then due to the volatility of the Ringgit and many businesses lost money due to the fluctuation of the Ringgit and hence misquoted their customers. As for the individuals they suddenly found that their mortgage repayments have doubled due to the interest rate hike.
Below is a write-up on the Asian Financial Crisis in 1997 and also the various solutions implemented by our Government. It also highlights some of the similarities between then and the current Global Financial Crisis. Again this is a long article (28 pages) and I hope that by the time you finish this article you will learn the following:
What is a Financial Crisis and how it started?
How it affects laymen like us?
How Governments attempt to solve it?
How to spot a crisis?
Why current efforts will not provide a solution?
How Quantitative Easing works?
What is Fractional Reserve Banking?
How to cripple our Banking System?
Initiation of the Crisis
Below, I present to you below a table that chronicles of events leading up to the crisis.
Column1
The 1997 Asian Financial Crisis


Date
Chronicle of Events during the Asian Financial Crisis
2nd July 1997
After exhausted of funds defending the Baht. Thailand decides to float it
18th July
Philippine and Indonesia devalues their currencies
18th July
IMF extends $1.1 billion loan to Philippines
24th July
Asian currencies under severe pressure especially the rupiah
20th August
IMF extends $17 billion loan to Thailand
28th August
Asian Stock Markets plunging to multi year lows
23rd October
Hong Kong dollar and stocks under heavy selling pressure. Hang Seng lost 10%
28th October
Currency Speculators moving to Korea. Korean won hits new low
5th November
Indonesia seeks IMF assistance with $40 billion approved
24th November
Collapse of Sanyo and Yamaici Securities and Hokkaido Takushoku Bank
3th December
Korea seeks IMF assistance. A total of $57 billion approved
5th December
Malaysia imposes tough market reforms in order to stem foreign funds outflow
There are many factors caused the Asian Financial Crisis of 1997-98. Listed below are some of the most debated reasons for the onset of the Asian Financial Crisis.
> Deteriorating economic conditions
> Moral Hazards by banks and corporations
> Too much inflow of foreign funds
> Stock market and Real Estate Bubble
> Lack of regulatory control on funds
> Massive disinvestment by the Japanese during the early 1990s due to their misadventure in the U.S coupled with their stock market crash. This resulted in the recalling of funds in the region by Japanese banks.
Read More / Baca Lagi >>

Bekas tahanan Simpang Renggam ditemui dibunuh dengan kejam

Posted: 28 Sep 2013 07:35 AM PDT

Seorang lelaki bekas tahanan Simpang Renggam ditemui mati, dipercayai dibunuh dengan kejam, di Jalan Oya Lama pagi ini.

Ketua Polis Daerah Sibu ACP Shafie Ismail berkata mangsa dikenali sebagai Ting Liong Kwong, 38.

"Mayatnya ditemui dalam sebuah van yang dipercayai ditinggalkan di kawasan itu sejak semalam.

"Polis telah mendapat maklumat daripada orang ramai pada jam 9 pagi," katanya kepada pemberita di sini.

Beliau berkata pemeriksaan awal polis menemui kesan tusukan benda tajam pada muka dan badan mangsa namun tiada kesan pergelutan.

Shafie berkata polis percaya mangsa telah mati dalam 12 jam lepas dan siasatan lanjut akan dijalankan bagi menentukan sama ada mangsa dibunuh dalam van atau di tempat lain, serta puncanya.
Read More / Baca Lagi >>

Ada Ulama Suka PAS Kembali Jadi Parti Nyamuk..??

Posted: 28 Sep 2013 07:05 AM PDT

Oleh: Iqbal

"
Ringkas saja catatan dalam isu ini. Setelah dua kali PRU PAS bekerjasama dan berganding bahu dengan PKR dan DAP dalam PR maka ahli-ahli PAS tentunya dapat melihat kesan dan impaknya kepada PAS.

Buat pertama kali PAS dapat mengembangkan sayap pengaruhnya dan dapat mendapat undi dalam P/.raya dari kaum-kaum lain khususnya kaum cina.

Sebelum PRU13 telah pun kedengaran suara dari individu yang bergelar ulama yang melontarkan pandangan agar hubungan PAS dalam PR rakyat hendaklah dikaji semula. Dan ulama ini cara kebtulan tidak disenaraikan sebagai calon setelah sekian lama menjadi calon ( mungkin sejak menjadi ahli PAS). Ulama ini adalah diantara peringatan oleh Mohd Sayuti Omar (MSO) agar PAS tidak meletakkan mereka yang diketogerikan sebagai VAN C20 ( van Nissan lama).

Sebenarnya aku bukannya budak baru menetas . Usia dah sebaya usia kemerdekaan negara. Maknanya dah lama mengikuti perkembangan politik dan dah lama melihat hasil pilihanraya oleh parti2 yang bertanding khususnya PAS.

Sebelum wujudnya PR dinegeri-negeri selain Kelantan dan Trengganu kewujudan PAS dalam PRU tak ubah seperti nyamuk yang memekak telingan sewaktu kita sedang tidur.

Sebelum bergabung dangan PR :-

1) Pernahkah PAS merasa memerintah Kedah ?
Read More / Baca Lagi >>

Kontroversi Kes Rogol Gadis Berumur 12 Tahun Oleh 8 Rakan Sekolahnya

Posted: 28 Sep 2013 06:58 AM PDT



Gambar: KES ROGOL GADIS 12 TAHUN OLEH 8 RAKAN SEKOLAH   Memang mengejutkan kes jenayah rogol yang semakin berleluasa. Terbaru gadis berusia 12 tahun dirogol oleh 8 orang lelaki yang dikenali mangsa di sekolah dan kawasan perumahannya sendiri. Kenapa suspek-suspek bawah umur ini begitu berani berbuat demikian? Rata-rata umur 12 tahun sehingga 14 tahun yang terlibat. Jenayah mengerikan ini sukar dipercayai seolah-olah suspek sudah seperti biasa melakuakan perbuatan memperkosa gadis dikalangan umur mereka. Bagaimana untuk membanteras kes rogol sedemikian? Runsing apabila memikirkan kes sebegini, anak-anak yang masih kecil perlu diawasi, ibubapa tidak boleh terlalu lepas tangan, rakan sekolah sepermainan pun tidak boleh dipercayai. Adakah kes rogol sebegini sudah menjadi lumrah dunia masa kini? #Rogol #Jenayah #Remaja #Malaysia
Terkejut membaca cerita mengenai kes rogol budak perempuan yang baru berumur 12 tahun telah dirogol dengan kejam oleh 8 orang kawan yang dikenali mangsa di sekolah dan tempat tinggalnya. Kes perkosa sebegini semakin menakutkan kerana melibatkan jumlah suspek yang cukup banyak, semuanya masih dibawah umur sudah berani bertindak mencabul dan meraba mangsa, malah memasukkan kemaluan zakar ke dalam faraj mangsa tanpa rela oleh 8 orang budak sekolah ini.

Apa hendak jadi ya? Berikut merupakan cerita dan fakta kes yang terlibat. Diharap pembaca menjadi ia sebagai pengajaran untuk rujukan anda pada masa hadapan. Awasi tingkah-laku anak-anak anda yang semakin dahsyat dan diluar jangkaan! Kes rogol gadis bawah umur semakin menjadi-jadi! 

Kes Rogol Gadis 12 Tahun Oleh 8 Rakan Sekolah
Kes Rogol Gadis 12 Tahun Oleh 8 Rakan Sekolah Isu Rogol Budak Perempuan Umur 12 Tahun Oleh 8 Kawan B/Sentosa
Rpt : 5580/13
sek : 376 Kk
Pengadu : Suryanis bt Prawito
kpt : 010212-14-0486 (12 Tahun 7 Bulan)
Almt : No 2A Jalan Rampaisari 3C Sg Buaya 48010 Rawang, Sel
Pekerjaaan : Darjah 6 Pelajar SK Sg Buaya

RINGKASAN KES PERKOSA BAWAH UMUR

-Pada 19/9/13 Jam L/Kurang 0900 Hrs Pengadu telah ponteng dari bersekolah dan pergi kerumah kawannya nama Elisa dijalan Rampaisari Sg Buaya dan lepak di situ sehingga selesai waktu persekolahan kemudian pengadu seorang diri telah merayau2 di kawasan Sg Buaya kerana takut untuk pulang ke rumah sehingga waktu malam dan pengadu telah tidur di surau Al Angsa Sg Buaya.

Pada Keesokkan harinya(Hari ini) 20/9/13 Jam L/Kurang 7.30 Pagi apabila pengadu bangun dari tidur dan keluar dari surau pengadu lihat 8 Orang Lelaki Melayu yg dikenalinya sedang berkumpul berdekatan kawasan surau tersebut,pengadu telah menghampiri mereka dan mereka telah mengajak pengadu pergi ke sebuah rumah kosong.
Read More / Baca Lagi >>

Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


MELAYU DAN MEELAYU ADA BEZA

Posted: 28 Sep 2013 06:05 PM PDT



PULAU PINANG 28 Sept. - Presiden Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP), Rahmad Isahak yang selama ini mempunyai hubungan rapat dengan DAP mengumumkan keluar daripada parti itu berkuatkuasa serta-merta. Tegasnya...

MELAYU? MEELAYU?




KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit.... SOALAN HAKIKI  DARI SINI.... kah kah kah..

kah kah kah.... BERTUL KE MALAON INI MELAYU?.... kah kah kah..

kah kah kah...ATAU MELAON INI MEELAYU?.... kah kah kah

woit.... JANGAN TAK SEDAR ADA BEZA ANTARA MELAYU DENGAN MEELAYU.... kah kah kaj




----------

BILA HARGA MOINYAK NAIK - RAKYAT NAIK MINYAK

Posted: 27 Sep 2013 09:40 PM PDT


DEMO 
DI KHARTOUM

BERITA BARU MASUK
warga sudan  sedang naik minyak
bila kerajaan naikkan harga minyak

warga sudan
 telah mula turun  ke jalan raya
berdemo menentang kenaikan harga minyak

ini kebangkitan-kebangkitan  awal rakyat dunia
yang bersangkutan dengan harga minyak

saperti di malaysia
di sudan juga minyak diberi subsidi

sama saperti di malaysia
sudan diberi tekanan oleh imf
diberi tekanasn oleh  bank dunia
subsidi  wajib dilupuskan
cukai gst wajib dikenakan

ini bertujuan untuk memastikan
kaum pemodal
towkay minyak
mendapat keuntungan maksima

ANAK MUDA
BERSEDIA!
NOTA 
janga lupa
turun berdemo
anti obama
anti tppa 

RAKYAT SUDAN NAIK MINYAK  
TURUN KE JALAN RAYA

Sudanese protesters attacked during march sparked by fuel subsidies

Protesters fired at during march that threatens to turn into uprising against President Omar al-Bashir, say witnesses
Security  forces opened fire on Sudanese protesters on Friday, witnesses said, as thousands marched through the streets of the capital in an opposition push to turn a wave of popular anger over fuel price hikes into an uprising against the 24-year rule of President Omar al-Bashir.
RAKYAT MALAYSIA
AKAN DICUKAI
SILA KLIK IKLAN YANG DILIHAT
dana dari iklan akan di wakaf
kepada dapor jalanan
projek memberi makanan kepada
warga kota tanpa tempat tinggal

--------

BUKAN SAJE SEWEL TAPI SUWEY

Posted: 27 Sep 2013 08:16 PM PDT




LAKI BINI SUWEY
mengikut yb teng
speaker dewa undangan selangor
dalam budaya china
ada konsep suwey
mengikut yb teng
najib razak ini adalah mansuia suwey

BUKTI SUWEY
lihat setiap apa saja yang dilakukan oleh najib
semua hasilnya suwey
entot altantuya kantoi
jemput psy kantoi
bakal menantu di cari interpol
bakal besan dituduh membunuh

ini yang terbaru
salah gambar
ingat nak jadi jaguh  dunia
tapi terus jadi lawak sedunia
kah kah kah

SUAMI PUN LAGI SUWEY
suami najib sedang berusaha 
untuk muncul di rancangan oprah
tapi oprah kata : fuck you fuck face
ini dua tahun dahulu
sekarang cuba lagi

KAH KAH KAH
inilah nasib
kalau asal usul dari
pulau suweylasi 
kah kah kah

HINA JALUR TEMBELANG
kah kah kah
jalur tembelang memang tajk perlu dihinba
bendera ini memang hina
kah kah kah
NOTA
berani kah zahid hamidi
menangkap bik mama?
yang menghina jalur tembelang
di mata antarabangsa
kah kah kah
SILA KLIK IKLAN YANG DILIHAT
dana dari iklan akan di wakaf
kepada dapor jalanan
projek memberi makanan kepada
warga kota tanpa tempat tinggal
----------

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT