Nuffnang

Pengikut

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH

0
sumber :-

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH


Ini bukan soal Anwar.....Ini soal rakyat

Posted: 05 Jan 2012 04:40 AM PST

diSeremban malam tadi......
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/396459_10150463994041510_153563841509_9038954_251110000_n.jpg

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/382991_10150464013536510_153563841509_9038999_382158731_n.jpg

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/383016_10150464038656510_153563841509_9039090_380220266_n.jpg

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/407720_10150464066396510_153563841509_9039133_1836467943_n.jpg



bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


Ucapan Anwar Ibrahim 4 hari sebelum dijatuh hukuman

Posted: 05 Jan 2012 12:20 AM PST

anwar ceramah in melaka 040112Melaka 4 Jan. (Mkini) Menjelang demonstrasi kempen "Bebaskan Anwar 901" yang dirancang pada Isnin ini, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi jaminan tidak akan berlaku sebarang kekacauan selagi tiada pihak yang tampil membuat provokasi.
 

Katanya, keputusan sama ada beliau dipenjarakan atau tidak, tidak penting, namun apa yang dinantikan adalah keputusan rakyat menilai dan membuat pilihan pada pilihan raya akan datang untuk merubah kerajaan.

"Saya meletakkan tiga keputusan yang mungkin berlaku, ia termasuk saya diputuskan oleh mahkamah sebagai tidak bersalah, bersalah dan diikat jamin atau berkemungkinan besar dipenjarakan.

"Keputusan itu tidak penting sebaliknya perubahan yang bakal dilakukan oleh rakyat untuk menumbangkan kerajaan sedia dalam proses pilihan raya akan datang," katanya dalam sidang media selepas menyampaikan ceramah di Taman Sin Hoe, Bukit Baru, Melaka malam tadi.

Hampir, 3,000 orang hadir termasuk, Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub dan Pesuruhjaya PAS Melaka, Adly Zahari.

Jelasnya, kekacauan ketika kempen "Bebaskan Anwar 901" tidak akan timbul sekiranya tiada pihak yang cuba mengganggu-gugat perhimpunan secara aman itu. Kita minta seperti biasa, perhimpunan kita bersih daripada semua perhimpunan yang dibuat sebelum ini, aman dan selesai dengan baik  dan bersurai pun dengan baik.
 

"Yang penting jangan benarkan sesiapa menganggu termasuk tindakan polis supaya mengawal keadaan dan jangan ada provokasi," katanya.

Serentak itu, menurut bekas timbalan perdana menteri itu, solat hajat akan diadakan di seluruh negara bagi mengelakkan fitnah dan kezaliman serta keputusan mahkamah yang adil.

"Solat hajat akan dibuat secara berterusan di berpuluh tempat termasuk di Permatang Pauh supaya diselamatkan daripada fitnah dan kezaliman. Saya yakin kemenangan akan berlaku, kalau tidak esok, dalam beberapa bulan lagi akan berlaku perubahan besar dalam negara kita. Biar dia hukum saya dan kita doa rakyat akan hukum Umno dalam pilihan raya."

"Pada 9 Januari ini kita boleh dengar keputusan mahkamah tetapi fokus kita adalah pilihan raya. Meskipun, Anwar dipenjarakan namun pilihan raya masih penting, dihukum dengan ikat jamin, pilihan raya masih penting, rakyat putuskan kerajaan ini tumbang akhirnya," katanya.

Sebelum itu, semasa ceramahnya di Seremban, Anwar menyerang pemimpin atasan Umno kerana terus memfitnah dan menyerangnya.

"Ahli Umno dan pemimpin Umno peringkat bawah bukan musuh saya, hanya pemimpin atasan Umno yang menyerang saya tanpa henti. Pelbagai fitnah dan pembohongan dari setiap penjuru dilemparkan.
 

"Mereka ini adalah pemimpin yang merompak wang rakyat, terlibat dalam rasuah, komisen dan lembu. Senjata Umno hanya mengeksploitasikan isu perkauman dan memecah belahkan perpaduan pelbagai kaum. Umno punca orang Melayu menjadi miskin dan terpinggir. Siapa yang bertanggungjawab atas  kegagalan ini?"

"Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Pertanian, semua mereka adalah orang Melayu daripada Umno," kata Anwar pada kira-kira 3,000 hadirin.


SUMPAH LAKNAT
Petaling Jaya 5 Jan. (Sinar)  - "Walaupun di saat akhir ini, saya tidak akan sekali-kali melakukan sumpah laknat untuk membuktikan saya tidak bersalah," tegas Datuk Seri Anwar Ibrahim, sekali gus menafikan dakwaan beliau akan mengangkat sumpah laknat, Ahad ini.

Ketua Umum Pakatan Rakyat ini menjelaskan, beliau tetap dengan pendiriannya mendengar nasihat para ulama yang menyarankan agar tidak melakukan sumpah sebagai instrumen politik untuk membersihkan nama sehingga mempersendakan agama.

Tegas Anwar, beliau nekad dengan keputusan tersebut kerana mengambil kira nasihat ulama besar Yusuf al-Qaradawi yang melarangnya dari berbuat demikian kerana isu ini melibatkan sumpah demi politik yang diharamkan dari segi agama Islam.

Pendirian itu menolak dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan Anwar akan mengangkat sumpah laknat sebagai jalan terakhir menyelamatkan karier politiknya apabila keputusan kes liwatnya diumumkan Isnin ini.

Tambah Anwar, walaupun beliau sedar tindakannya mengangkat sumpah boleh memberi kelebihan besar kepadanya dari segi moral penyokong dan rakyat, namun beliau tidak akan melakukannya kerana menganggap sumpah tersebut mempermainkan agama.

"Kalau dengan sumpah sahaja boleh membebaskan saya, saya pasti ramai orang yang mencuri, merogol dan membunuh akan mengangkat sumpah menafikan kesalahan mereka, ia adalah salah. Sepatutnya dibawa bicara di mahkamah syariah.

"Jadi adakah saya perlu mengikut nasihat ulama-ulama besar atau mereka yang minum dan memiliki saham dalam syarikat arak? Sudah tentu saya mengikut nasihat ulama yang muktabar, jadi dakwaan yang kata saya akan angkat sumpah sebelum 9 Januari ini adalah tidak benar," katanya dalam temu bual bersama Sinar Harian Online.

Beliau berkata, tindakan melakukan sumpah laknat bukan sahaja akan merosakkan nilai sumpah itu sendiri, malah lari daripada kaedah Islam.

"Beberapa ulama memberi amaran kepada saya, jika sumpah sebab politik saya akan berdosa besar kerana mengelirukan orang Islam dengan perbuatan sumpah.

"Jadi kenapa saya perlu nak ikut benda yang tak betul? Saya tidak akan terbawa-bawa mainan politik atau media sehingga kita hina syariat Islam," katanya.

Anwar yang juga Ketua Pembangkang menjelaskan, masyarakat perlu mendalami hukum sumpah laknat seperti dalam buku "Qazab" untuk faham dengan lebih jelas kenapa beliau berkeras untuk tidak mengangkat sumpah.

"Seorang guru dari Johor tampil menulis surat meminta maaf kepada saya selepas baca buku Qazab kerana tersedar kesalahannya berucap kepada murid dan ibu bapa kata saya orang yang salah kerana tidak mengangkat sumpah laknat.

"Saya tak mahu sumpah saya itu akan dimanipulasikan oleh pihak tertentu, jadi saya tetap dengan pendirian ini walaupun apa cara dan keadaan sekalipun," katanya yang sudah bersedia menerima apa jua keputusan kes liwat kedua melibatkan diri beliau minggu depan.

Politiksukusakat

0
sumber :-

Politiksukusakat


Apa lagi Hasan Ali ni?

Posted: 05 Jan 2012 10:30 PM PST

Setelah semua pihak menutup mulut dan tidak mahu mengulas apa sahaja tindakan Hassan Ali, namun Exco Kerajaan Selangor itu masih berkokok di luar sana.

Tidak segan silu menggunakan TV3 dan akhbar lain yang pro-Umno, Hassan terus menyatakan pendiriannya terhadap beberapa isu semasa termasuk dalam kes Himpunan 901.

Saya amat bersetuju dengan cadangan Hassan agar Presiden PAS, Dato' Seri Hadi Awang atau Tuan Guru Nik Aziz menjadi Perdana Menteri, namun dalam pada itu juga Hassan ada menyatakan agar ahli PAS tidak menyertai himpunan 901.

Beliau menyelar kenyataan Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Rani Abdul Hamid yang mahu ahli PAS turut serta dalam Himpunan 901 di Mahkamah Jalan Duta 9 Januari ini.

Inilah toleransi Hassan Ali dalam berpolitik, duduk dalam PAS, menang atas tiket PAS, tetapi nada percakapan sama seperti Ibrahim Ali yang menang atas tiket bersama PAS pada PRU-2008.Inilah kebijaksanaan politik Hassan Ali yang mashul..Hebat sangat, pandai sangat...pandaiiiiiii woooooo (pinjam kata Ali Maiden)...

Tiada bezanya antara Hassan dan Ibrahim Ali, malahan nada mereka hampir serupa kini.

Ramai kalangan ahli PAS memang terpesona dengan kepetahan Hassan Ali bermotivasi, hingga menampakkan wajah sebenar tokoh motivasi itu kini.

Tak mengapalah wahai Hassan, teruskan bermotivasi dan teruskan menjaja pandangan kamu di akhbar pro-Umno, walaupun ianya perit kepada PAS...tak apa kamu memang hebat dan dipuja oleh ramai..Anta hebattt.... hebattttt....(meyampah aku dengan ayat ni).

Selepas ini akan ada lagi kenyataan Hassan Ali yang terpaksa hanya dipandang sahaja oleh kita semua sebagai suatu yang sangat bertentangan dengan parti...Tak apa kebebasan...bebas menyatakan apa sahaja,,,katalah selagi kamu hidup.......


Ahhhh...malas dah aku nak layan si Hassan Ali ni..ada baik aku jumpa Pak Ali (kawan yang menjual air tebu)...dia ada jauh lebih baik dari HA.....

Kadir Sheikh Fadzir selar politik wang yang diamalkan Umno-BN!

Posted: 05 Jan 2012 08:54 PM PST


Umno-BN semakin memperlihatkan politik yang sangat tidak matang, tertutup, malah semudahnya membeli rakyat dengan politik wang.Membicarakan isu ini, wakil Harakah/Harakahdaily, ZULKIFLI SULONG, WAN NORDIN WAN YAACOB dan NAZRI ABDULLAH menemui Menteri Penerangan, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir di pejabatnya di The Mines WaterFront pada 3 Januari lalu.Ikuti wawancara Ekslusif bersama veteran Umno yang juga Timbalan Presiden Amanah sebuah NGO baharu.

Soalan : Bagaimana boleh tertubuhnya Angkatan Amanah Nerdeka (Amanah) ini, dan apakah yang menyebabkan Tan Sri dan rakan-rakan menubuhkan Amanah ini?

KADIR : Saya memang tidak ada tujuan lagi untuk aktif semula dalam politik sebab telah ama sangat saya berikan hidup saya kepada orang lain.Selama 35 tahun menjadi wakil rakyat termasuk memegang jawatan di peringkat Kerajaan Pusat (menteri kabinet).Jadi saya ingat saya mahu ke sektor swaswta sebab orang zaman dahulu ini bila memegang satu jawatan, kami tidak curi meniaga sebab kami ikhlas.Kami belajar politik dan pentadbiran ini dari Perdana Menteri Pertama, Tunku Abdul Rahman, dan Perdana Menteri Kedua, Tun Razak Hussein.Mereka ini ikhlas dalam perjuangan mereka ini bapa kemerdekaan.Mereka ajar saya jika mahu berniaga kena berhenti daripada politik, ini baharu betul.Duduk di swasta, saya lihat macam-macam berlaku yang pelik-pelik termasuk yang menjolok mata dalam hal rasuah yang merata-rata.Dekat saya pun orang nak rasuah, ada signal-signal, banyak orang meniaga susah nak meniaga kena suap duit merata.Urusan yang boleh buat sebulan jadi tiga hingga enam bulan.

Walaupun banyak pendapat (pandangan pelbagai dari latar parti yang pelbagai), namun radio dan televisyen serta media massa yang utama hanya menyiarkan satu pendapat sahaja yang boleh dengar oleh rakyat.Sedangkan dalam masa yang sama dunia sedang memberontak rakyat menuntut hak mereka hak asasi mereka. Ini berlainan semasa zaman Umno mula ditubuhkan sewaktu merdeka, mereka (pemimpin Umno ketika itu) ini benar-benar demokrasi tulen dan memberi kebebasan kepada semua orang, mereka ini popular sebab mereka boleh ditegur secara terbuka dan orang ramai menghormati mereka.Itu yang kami rasakan, semua rasa ada benda tak betul pergi kemana-mana sahaja kini semua orang bercakap hal bahawa ada benda yang sangat tidak betul dilakukan oleh kerajaan hari ini.Sehubungan itu, kami saya bersama Tengku razaleigh Hamzah (Ku Li) menubuhkan AMANAH ini sebagai sebuah NGO berbilang kaum untuk menyuarakan hal ini.membetulkan keadana.

Sasaran dan objektif Tan Sri dalam menubuhkan AMANAH?

KADIR : Sararan utamanya ialah, Kini telah masuk ke tahun 2012, kita kena bagi balik kemerdekaan kepada rakyat.Semasa Tunku Abdul Rahman memperjuangkan kemerdekaan, sebenarnya kemerdekaan ini bukan untuk Parti Perikatan, bukan untuk PAS ataupun Umno, tetapi kemerdekaan ini hak rakyat, rakyat yang ramai ini yang merdeka.Raja-raja pun Tunku Abdul Rahman pujuk untuk serah kuasa kepada rakyat, sebab rakyat yang merdeka, ini pokok segala-galanya, negeri ini kepunyaan rakyat bukan hak orang lain, banyak orang lupa hak ini.

Keduanya, bila rakyat memiliki negara, nak buat macam-mana nak pilih kerajaan?Maka masa kemerdekaan dahulu Tunku pilih Westminster Democracy, seperti di England, rakyat di England berjuang seribu tahun lebih dalam perjuangan mereka mendapatkan kuasa daripada raja-raja England sehingga, rakyat yang memiliki England ini.

Di Malaysia sama juga, kita kena berbalik kepada soal rakyat yang berhak pilih kerajaan.Fakta kedua paling pokok ialah pilihan raya yang adil, telus dan sama rata, tidak boleh ada berat sebelah dipihak mana-mana sekalipun.Biar rakyat pilih secara betul. Mana-mana parti politik harus ada peluang sampaikan hujah kepada rakyat. Kita buka Rangakain berita CNN tengok bagaimana susahnya mereka (rakyat Amerika) nak pilih wakil Parti Republikan mewakili parti itu bagi bertanding dengan Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama, mereka pilih dengan berbicara kepada rakyat melalui saluran CNN, macam-macam pendapat yang kita boleh dengar.Mereka bahas soal dasar termasuk dalam satu parti (Republikan) boleh berbahas dengan bebas, dengan cara terbaik mentadbir negara.

Pertamanya Negara ini rakyat punya, keduanya rakyat harus diberi peluang memilih kerajaan dengan cara yang cukup adil, ini penting.Jadi Alhamdulillah Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak mungkin dia sedar, sekarang ini zaman berubah, jika dia main-main jadi macam Syiria, Tunisia dan Mesir.Najib buat satu perisytiharan penting sebelum ini antaranya penubuhan Jawatankuasa Terpilih Parlimen bagi Mereformasi Perjalanan Pilihan Raya (PSC).Jawatankuasa ini untuk rombak sistem pilihan raya di negara ini agar adil, dia panggil juga wakil parti Pakatan Rakyat menyertai jawatankuasa ini bagi turut sama melakukan perubahan.Saya ada buat kenyataan puji dia (Najib) agar dia terima hakikat bahawa bapa-bapa kemerdekaan dahulu menerima kemerdekaan dan menjadikan negara ini hak rakyat, rakyat yang harus memilih, ini hak rakyat yang harus diberikan empat hingga lima tahun sekali peluang yang sangat adil.

Jadi PSC harus melakukan perubahan.Tetapi apa yang saya lihat setakat ini hanya cap jari sahaja guna dakwat sahaja yang mahu dilakukan.Ini benda kecil yang mereka (kerajaan) lari pergi ke Parlimen untuk lulus segera, sedangkan soal pokok belum mereka buat lagi.Saya rasa pilihan raya akan datang ini harus diadakan selepas PSC ini selesai semua kerja mereka, dan segala cadangan dia itu dilaksanakan baru buat pilihan raya.

Kita ada masa (lakukan perubahan) kerana Parlimen ini boleh berlangsung sehingga April 2013, dan kita ada masa setahun lagi untuk meneruskan usaha membaiki perjalanan pilihan raya di negara ini.Apa duk kalut (menggelabah) sangat, semua kalut kita tengok sekarang ini mereka tabur duit merata-rata nak buat pilihan raya umum bulan Mac ini.Baharu sahaja PSC nak memulakan kerja, dan orang baharu sahaja nak lihat Najib nak buat perubahan kepada ketelusan, tetapi belum selesai kerja dah nak buat pilihan raya, nanti orang kata itu tipulah itu....

Sekarang ini tidak boleh buat seperti itu kerana zaman dah berubah, zaman dah moden, kalau katakan buat juga pilihan raya dan BN menang, rakyat tidak akan terima rakyat akan memberontak.Kalau nak buat cepat boleh PSC kena cepatkan kerja, bulan enam (Jun) atau bulan sembilan (September) ini, ini barulah 'gentlement politician'.


Ada yang kata hambatan kepada kerajana iaitu berlaku krisis ekonomi di Eropah dan Amerika Syarikat yang menyebabkan keadaan semakin sukar.Itu yang menyebabkan kerajaan mahu mengadakan pilihan raya segera, agar tidak berdepan dengan masalah ekonomi, apa pandangan Tan Sri?

KADIR : Rakyat bijak rakyat tahu bagaimana menilai keadaan ekonomi buruk kerana faktor kerajaan tetapi antarabangsa, takkan rakyat nak salahkan kerajaan.Rakyat boleh menilai hal, tetapi rakyat tahu cukup sedar selepas mereka baca apa yang berlaku di Tunisia, di Morocco, Mesir dan Libya, semua ini bahawa pilihan raya telus dan adil itu adalah paling penting,Ada tiga benda pada pandangan saya kerajaan harus betulkan.

Pertamanya, akses yang adil untuk semua orang parti politik sampaikan hujahnya kepada rakyat.'Free and fair acess to media', sebab sekarang ini kita tengok media masaa kebanyakan surat khabar dan televisyen satu suara sahaja dan rakyat di kampung tidak tahu apa yang radio atau televisyen laporkan itu benar atau sebaliknya.Ada yang tanya saya DAP itu jahat naa..(dalam loghat utara), dia (DAP) nak mansuhkan raja-raja..Jadi saya kata, benda (tuduhan ke atas DAP) ini tidak masuk akal, jadi saya tanya balik, siapa yang kata?Ehhhh radio televisyen duk (sering) kata (laporkan), surat khabar kata (laporkan)..

Kebanyakan rakyat kita di kampung ini mempercayai apa yang dilaporkan dalam media walhal ini tidak benar.Jadi ini soal pokok, pokok segala-galanya iaitu akses media yang bebas kepada semua parti politik atau mana-mana pihak yang bertanding dalam pilihan raya.Saya nak sebutkan, Harakah ini mewakili setengah orang Melayu di Semenanjung Malaysia, mereka ini nak permit buat akhbar ini lebih bertahun-tahun lamanya.Mereka (BN) tidak berikan hak yang sepatutnya, jika mereka (Harakah) ini pergi ke mahkamah untuk persoalkan, tentunya mereka menang.Jika saya jadi menteri saya bagi sahaja, sebab ini hak mereka.Saya malu kepada dunia sebab perlembagaan (Perlembagaan Persekutuan) yang Tunku Abdul Rahman buat itu adalah perlembagaan yang memberikan hak untuk rakyat boleh buat parti politik dan yang ada wang boleh buat surat khabar mahupun radio dan televisyen.Mahu lihat contoh adil atau tidak, kita lihat di Indonesia, bagaimana bebasnya mereka ini.Di Malaysia ini satu suara sahaja (suara kerajaan Umno-BN),Mungkin pada saya saya mencadangkan dalam enam bulan sebelum pilihan raya, kerajaan berikan dua tiga saluran samada saluran Astro atau sebagainya kepada pembangkang dan parti-parti politik lain untuk menyatakan hujah kepada rakyat, atau sedikit sebanyak dua tiga jam kepada TV3 atau radio atau media utama untuk saluran politik agar samada untuk forum atau panel membincangkan hujah-hujah masing-masing agar rakyat dapat menimbang dan berbibcang, ini mungkin boleh menjadi tolak ansur sementara.Ini penting kerana pada saya kebebasan mendapat maklumat di kalangan rakyat boleh menjadikan pilihan raya di negara ini berjalan dengan baik.lepas pilihan raya bolehlah fikir semula.

Keduanya, saya terdengar kita harus ada kerajaan sementara semasa pilihan raya ambik orang bebas menjadi Perdana Menteri sebab pilihan raya harus berjalan secara adil.Secara peribadi saya rasa tidaklah perlu sampai macam itu, Najib nak terus jadi PM pun (sewaktu pilihan raya) tidak mengapa.Tetapi sekurang-kurangnya semua jabatan kerajaan polis, askar, Felda Felcra, Penerangan, Kemas dan sebagainya harus berkecuali Selama tempoh itu (pilihan raya) .Tetapi kini tidak, sekarang ini jabatan kerajaan ini mereka pergi berkampung duduk di kampung edar duit, buat penerangan tak henti-henti, bagi duit. Jadi saya lihat ini kempen hanya untuk satu pihak sahaja (kerajaan Umno-BN).ini dimana-mana pun orang akan gelak, kita sebab ini bukan demokrasi.

Orang akan tanya zaman Tan Sri pun buat, mengapa saya tak bising masa itu?

KADIR : Ialah zaman itu, tak nampak alternatif pun, PAS kot sana DAP kot sini (tidak sehaluan), tidak ada alternatif kepada BN.Rakyat masa itu tak berapa cerdik, sebab rakyat yang berpelajaran tidak ramai.Sekarang ini sebaliknya rakyat ramai yang cerdik pandai, tahu membezakan mana yang baik mana yang tidak.Jadi keadaan dan berlainan.Saya rasa kalau nak ada pilihan raya adil dan saksama, jabatan-jabatan kerajaan, separa kerajaan, polis, tentera dan sebagainya termasuk Syarikat Berkepentingan Kerajaan (GLC) ini harus berkecuali dan dibebaskan dan menjadi neutral (tidak memihak).Ini akan menjadikan berjuta rakyat boleh menilai secara bebas dan adil, boleh kemana-mana sahaja tanpa gangguan.Tidak adil-lah kita gunakan pegawai kerajaan, sebab dalam sistem demokrasi, pegawai kerajaan harus neutral dalam pilihan raya.Selepas pilihan raya mereka harus patuh kepada kerajaan yang dipilih oleh rakyat.Laksanakan dasar-dasar yang dipilih oleh rakyat, ini fundamental dalam demokrasi.Bayangkan jika ini berjalan dengan baik, tiada jabatan kerajaan duk berjalan berkempen dan tabur duit merata-rata (kempen bagi pihak Umno-BN), keadaan akan damai dan tenang.

Apa yang sebabkan jabatan kerajaan khasnya penerangan, Kemas dan sebagainya ini digunakan Umno-BN sejak dahulu lagi ketika musim pilihan raya?

KADIR : Ini menjadi amalan, tetapi sekarang ini dah ada PSC untuk memperbetulkan keadaan yang sememangnya tidak berjalan dengan betul sejak dahulu.Cerita dimana-mana sekalipun pun jika ada satu pemerhati bebas, ini (penggunaan jenterakerajaan) dilihat tidak betul.Rakyat tahu ini tidak betul.Di kampung ketika pilihan raya berlangsung, merata pegawai kerajaan pergi kempen, ehh rakyat yang berpandangan sebelah sana (bukan menyokong kerajaan Umno-BN) akan berpandangan lain sebab mereka (pegawai kerajaan) gunakan duit aku (rakyat) tetapi mai (datang) tabur (wang) di sini untuk kempen sebelah pihak sahaja.memenga ini kesalahan pokok, ini harus dibaiki,

Ketiganyua memang benda yang buruk, saya sendiri pernah diberikan selonggok wang yang banyak untuk suruh saya edarkan (semasa kempen pilihan raya), ini pembelian undi besar-besaran. Masa dua tiga hari sebelum pilihan raya,bawa duit ini untuk dibom, istilahnya dibom, ini saya tidak terima sejak dahulu lagi.Saya tidak setuju dengan cara ini.

Berapa banyak wang itu Tan Sri?

KADIR : banyak juta-juta, mereka berikan kepada rakyat ada yang RM500, ada yang RM1000 disedar dan undilah.Banyak wang ini orang boleh kelabu mata.Ini pembelian undi secara besar-besaran sewaktu pilihan raya, ini cara yang sangat tidak betul.Tidak boleh buat huduh sangat dah,Ini benad macam ini jika kerajaan sendiri hentikan, orang akan hormati kerajaan.Orang tanya kenapa saya cakap macam ini, ini akan merugikan Umno, ehhhhh..saya nak bagi tahu kadang-kadang jika kita buat secara ikhlas, dia akan untung.Rakyat suka orang yang dil.Ini tiga benda yang penting, pertamanya akses kepada media, nombor dua hentikan penggunaan jabatan kerajaan dan berkaitan, dan ketiganya janga edar duit.Tiga pokok ini jika diberikan perhatrian ini baik.


Soalan : Najib ada mengumumkan pemansuhan ISA, tetapi dalam masa yang sama dia menahan beberapa orang lagi, bagaimana pandangan Tan Sri dalam hal ISA ini?

KADIR : Saya ada pandangan peribadi saya, Salahnya bukan ISA, tetapi penyalahgunaan ISA itu,.Kadang-kadang ada oirang yang terlalu ekstrim, semua ada.Negara ini berb9lahg kaum ada yang ekstrim kaum dan boleh berlekhali, ada baiknya ISa menahan orang gila sementara sebab orang gila sekarang ini bukan main lagi sampai boleh pasang bom, mati beratus orang.Tetapi yang kita takut ISA digunakan untuk benda pelik, salahguna ISA.Alhamdulillah Najib buat keptusna nak mansuh alhamdulillah, kita kena terima hakikat dunia dah berubah politik zaman baharu.

Bagaimana Tan Sri melihat dalam isu bumiputera, ramai yang menyatakan soal bumiputera ini, tohmahan kononnya bukan Melayu membantah hak bumiputera, apa sebenarnya yang berlaku?


Isu berlaku ialah isu hak bumiputera, sejak zaman Tunku dan Tun Razak lagi Dasar Ekonomi Baru (DEB) telah dirangka membantu bumiputera yang miskin.Tetapi sekarang ini bila bercakap soal bumiputera ada yang membantah, jadi apa pandangan Tan Sri dan Amanah dalam hal ini?Mengapa ia berlaku?


KADIR : Saya rasa, Amanah ini dipandu Amanah Merdeka oleh Tunku Abdul Rahman. Tunku kata jika kita nak bahagia dan negara nak aman, kita kena ikhlas antara satu sama lain, Melayu, Cina, India dan lain-lain kena hidup saling bertoleransi dan menolong antara satu sama lain.Kita kena jaga perbuitan dan kata-kata jangan sakiti hati orang.

Yang keduanya, Tunku Abdul Rahman pernah kata, jika kita hidup dalam sebagai sebuah satu keluarga, kita kena tolong-menolong antara satu sama lain, tidak kira Melayu, Cina dan India atau sebagainya.Jika ada yang kaya, tolong yang miskin, yang maju tolong yang mundurm, tak payah sebut bumiputera, semangat Natural Justice, dimana-mana kita kena rapatkan jurang kekayaan dan miskin, yang miskin kita kena bantu.Saya ini antara yang memperjuangkan Dasar Ekonomi Baharu (DEB) pada tahun 1970 lepas Mei 1969, di bawah Dato' Harus Idris.Memanglah diwaktu itu orang Melayu Bumiputera memang mundur sangat.Yang lain maju,Kerajaan tiada dasar rapatkan jurang ini, masa berlaku mei 13 Mei 1969, lepas itu kita buat dasar DEB untuk rapatkan jurang ini.Ehhhh Cina tidak marah dasar ini, Cina tak pernah marah jika kerajaan mahu tolong bumiputera ini sebab mereka tahu Melayu ini pada ketika itu harus dibantu sebab mundur.Walhal waktu itu selepas DEB, kerajaan adakan dasar 30 peratus pinjaman bank harus diberikan kepada usahawan bumiputera kecil.Bank pada waktu itu banyak kepunyaan Cina dan pegawai bank kebanyakan Cina waktu itu.Kita (melayu) pergi ke bank, dan pegawai Cina bantu kita termasuk tuliskan kertas kerja untuk kita waktu itu.Ini kerana mereka ikhlas tahu dasar ini baik.Pada pandangan saya, DAP atau MCA ini tidak pernah bantah dan derhaka tentang hal ini.Kita sendiri yang salah, Perdana Menteri, Timbalan dan Menteri Kewangan, semua Menteri Besar dan kebanyakan exco semua orang kita (Melayu).Sekarang ini banik banyak orang kita, mengapa tidak buat?Saya ambil satu contoh zaman Tun Razak dahulu, DEB dijalankan dengan 30 peratus pinjaman bank hendaklah diluluskan kepada usahawan kecil bumiputera.Jangan yang besar nantis ekali dia ambil habis semua.Bank kata, macam mana nak bagi pinjaman sebab mereka ini tidak ada pengalaman.Datang Tun Razak kata, saya tidak kisah carilah jalan untuk bagi pinjaman kepada mereka ini (usahawan bumiputera yang kecil).Yang penting kata Tun Razak ini berjalan, dan jamin agar pinjaman ini tidak hilang.Ini berjalan elok ketika itu tiada penyelewengan, dan bunga-bunga syarikat Melayu bertapak.Tiap-tiap bank dan jabatan ada bahagian unit bumiputera.Semua ini sekarang ini sudah tiada, unit penyertaan bumiputera di jabatan keranaan dan GLC semuanya sudah tiada.Siapa yang mansuhkan?Ehhh bukan DAP atau MCA, bukan Cina suruh..ini kita (Umno-BN) sendiri yang mansuhkan.Saya sepanjang masa saya bangkang benda ini sebab saya memperjuangkan bersama Dato' Harun Idris masa lalu.Siapa yang hilangkan ini?CIna yang marah ini sebab kita gunakan dasar DEB ini untuk mengkayakan segolongan kecil (kroni) bumiputera sahaja.Jika nak bantu rakyat5 ramai ini, Cina tiada masalah sebab mereka juga akan dapat untung.Ini kesilapan yang besar, bila saya jadi Menteri semula masa menjadi Menteri Penerangan dan Menteri Pelancongan ini saya wujudkan unit bumiputera di kementerian saya.Namun di kementerian saya maklumlah tidak ada projek dan tidak banyak (projek) yang boleh saya bantu bumiputera.Saya ini kementerian yang berkhidmat.DEB ini gagal sebab salah kita (Umno).Sekarang ini jika kerajaan mahu buat dasar nak bantu mereka yang susah, tiada halangan.Pelaksaaan tidak nampak pun, syarikat bumiputera daoat kontrak, pergi sahaja ke bank nak pohon pinjaman, tidak dapat sebab macam-macam yang mereka (bank) mahu 'track record' syarikatlah dan pelbagai, ini tak akan dapat pinjaman.Dasar bank tolong bumiputera ini sudah tiada, siapa yang mansuhkan?Ini bukan Cina yang mansuhkan, tetapi kita (Umno) sendiri.Ketara sangat, dan saya sedih sangat, jika Dato' Harun masih hidup, Tun Razak hidup, mereka mestinya kesal sebab kita (Umno) sendiri yang mansuhkan.


Tan Sri ingat tak pada zaman bila benda ini mula berlaku?

KADIR : Hilang itu sebab datang entah orang bijak pandai daripada mana entah tidak saya tahu datang yakinkan pimpinan kita untuk menolong bumiputera cara yang lain.Kena buat beberapa bumiputera yang konglomerat gergasi dan mereka iji payung membangunkan bumiputera yang miskin.Jadi masa itu kita buatlah konglomerat yang gergasi yang kaya, Renung dan sebagainya.Tetapi apa yang terjadi, syarikat gergasi ini tidak menjadi payung pun, mereka ini kenyang sendiri, mereka payung diri mereka sahaja.Ini kita (Umno) buat sendiri.Lepas 50 tahun jarak semakin jauh, selepas ada DEB, semua orang cina tanya mengapa gaps (jurang) ini jauh lebih besar.Sasaran tidak capai, lagi buruk...cina persoalkan kita mengapa kita gagal walhal kuasa semua ditangan kita.Maaflah cerita ini sungguh sedih, jangan salahkan DAP dan orang cina sebab yang tidak betul ini kitalah (Umno).

Saya tertarik isu DAP, DAP hingga kini menjadi 'scapegoat', DAP disalahkan menjadi punca masalah dalam Pakatan Rakyat dan dimomokkan kononnya begitu?Apa pandangan Tan Sri?

KADIR : Ini semua tidak betul..tidak betul..kawasan majoriti Cina dalam negara ini hanya sekitar 40 peratus sahaja daripada 222 kerusi Parlimen, majoriti Cina 40 kerusi sahaja, ini hanya sekitar 20 peratus sahaja dan majoriti bumiputera 80 peratus, India lagilah tidak ada. Macam mana mereka (DAP) nak berkuasa, percayalah kepada saya, tidak ada mereka ini mahu berkuasa. Sesiapa sahaja yang menjadi kerajaan samada BN atau Pakatan Rakyat dalam negara ini tunjangnya tetap Melayu dan Islam, jika BN pun Melayu dan Islam dan jika Pakatan Rakyat menangpun tunjannya ialah melayu dan Islam.Melayu dan Islam mana nak menderhaka kepada agama dan bangsanya.Cina pun tahu mereka tidak akan desak bukan-bukan.Soalnya masalah yang banyak ini kita kena betulkan diri sendiri.

Apa mungkin nasihat dan pandangan Tan Sri kepada golongan muda yang hari ini ramai menyertai politik?

KADIR : Saya nak cerita satu cerita ini nak jawab soalan, bila Tunku Abdul Rahman dah pencen, saya dan beberapa orang daripada kesah jumpa dengan dia, dsaya kuat Umno masa itu, saya jumpa Tunku, nak cakap ramai kawan-kawan kita di seluruh negara ini minta patik sampaikan kepada Tunku agar Tunku masuk semua (sertai) ke dalam Umno, masa itu Tunku marah dan merajuk hingga masuk ke Semangat 46 (S46), dia dan Tun Hussein Onn masuk S46 tidak setuju dengan Umno.Saya kata kepada Tunku pada ketika itu, Dr Mahathir Mohammad juga dah insaf Tunku, dan nampak baik sekarang ini,Ketika itu Tunku senyum sahaja, dia kata Kadir takkan saya tak sayang Umno, Umnolah bantu saya ketika itu, dan Umnolah yang menolong saya menjadikan saya Perdana Menteri, tetapi Kadir, kalau Umno itu dah gelong (jalan tidak betul) maka nebara dan rakyat itu lebih penting Kadir.Ingat ini...beberapa kali dia sebutkan kepada saya..Dia kata lagi, Kadir biarlah, saya pun sudah tidak berapa lama lagi dalam dunia ini... Saya nak buat apa yang baik untuk rakyat dan negara..Ramai juga yang pujuk Tun Hussein Onn masuk semula Umno, tetapi jawapannya begitu juga.

Ini dua pihak yang paling rapat dengan Umno, tetapi mereka meninggal tidak menjadi ahli Umno..Ringkasnya bagi saya sertailah parti apa sahaja, Umno atau PAS atau sebaginya, yang penting kita sayangkan negara kita.sebab kita buatlah apa yang baik untuk negara dan rakyat.

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


BILA MAMAK KUTTY MAHU RAKYAT HORMATI MAHKAMAH, AKU RASA MAHU MUNTAH

Posted: 05 Jan 2012 06:00 PM PST

Oleh:  WFAUZDIN NS

MAMAK kutty pun bersuara, dia kata Kempen 901 untuk DS Anwar itu adalah salah satu cubaan untuk menakut-nakutkan Hakim atau untuk mempengaruhi Mahkamah bagi membuat keputusan.  Semenjak bila Mahkamah di negara ini mudah terpengaruh?

Sewaktu kes Fitnah Liwat I tahun 1998, bukan sedikit yang turun ke mahkamah bahkan di jalan-jalan raya tetapi DS Anwar tetap merengkuk juga di dalam penjara.  Jadi, apa kaitannya kehadiran ramai penyokong DS Anwar nanti boleh menyebabkan Hakim tertekan?  Mamak kutty ini tiada kredibiliti untuk bercakap soal ini kerana rakyat semua tahu siapa yang suka campurtangan di dalam urusan Mahkamah sehinggakan Ketua Hakim Negara pun dipecat.  Siapa yang pecat?  Tanya Rais Yatim, dia tahu dan ada kaitan dengan parti lamanya dulu iaitu Parti Semangat 46.

Tun Salleh Abas dipecat oleh tangan siapa?  Mamak kutty ingat rakyat lupa kisah video VK Linggam yang terang-terang mengisahkan betapa hancurnya sistem kehakiman di waktu Mamak kutty ini berkuasa?  Apabila mahkamah keluarkan sapina untuk Mamak kutty hadir sebagai Saksi sewaktu kes Liwat I dulu adakah Mamak kutty mahu datang?  Siapa guna mahkamah untuk selamatkan diri kalau bukan Mamak kutty?

Mamak kutty ini bukan setakat Hakim, kuasa Raja-Raja pun dia kikis.  Undang-undang Islam pun jadi mainan pada Mamak kutty ini.  Jadi, usahlah Mamak kutty ini bercakap soal menghormati undang-undang.  Hakikatnya dia amat takut jika DS Anwar akhirnya menjadi PM.  Bayangkan, orang tua hampir nyanyuk ini akan berada di dalam penjara atas berbagai salah laku dan penyelewengan yang beliau lakukan sewaktu beliau berkuasa.  Sebab itu Mamak kutty amat bimbang terhadap pengaruh Anwar.

Mamak kutty ini dengki kerana walaupun berpuluh tahun Anwar diaibkan, namun pengaruh Anwar semakin kuat.  Hinggakan ke mahkamah pun rakyat akan bersamanya.  Mamak kutty ketika beliau disembur mukanya sewaktu melawat Kelantan dulu, tiada siapa pun yang simpati.  Sebab itulah mamak kutty ini teramat sakit hati terhadap Anwar./wfauzdin.blogspot.com

`SEKETUL DAGING BUSUK' DI DALAM PAS YANG MESTI DIBUANG SEGERA

Posted: 05 Jan 2012 06:46 AM PST

Oleh:  WFAUZDIN NS

SEBELUM ini saya pernah berjanji tidak mahu lagi menulis berkaitan Dr Hassan Ali selepas dia memohon maaf atas kesilapannya mengkritik konsep Negara Berkebajikan PAS.  Walaupun hati kecil selalu berkata, Dr Hassan Ali ini perlu diperhatikan gerak-gerinya kerana sejak kebelakangan ini `tari dan lengang-lengok' beliau seiras dengan Umno.  Namun atas dasar tidak mahu memanaskan isu yang sudah hampir sejuk, saya menahan diri dari memperkatakan tentang mantan Pesuruhjaya PAS Selangor itu.


Malangnya ianya tidak lama kerana nampaknya Dr Hassan Ali tetap mahu beliau dipecat dari PAS untuk memudahkannya memasuki `kandong lembu kondo' di sebelah sana. Tindakan beliau mengkritik PAS yang menjalankan kempen sokongan terhadap DS Anwar di mahkamah pada 09 Jan ini nanti sudah cukup buat kita mengenali `hati budi' Dr Hassan Ali selama ini.  Saya tidak kisah samada Dr Hassan Ali suka, sokong, benci atau meluat dengan DS Anwar atas apa jua alasan beliau, tetapi kenyataannya yang menghasut agar rakyat, penyokong PAS termasuk Mahasiswa jangan menyokong DS Anwar di dalam menghadapi perbicaraan nanti menunjukkan betapa busuknya hati Exco Agama Kerajaan Negeri Selangor itu.

Beliau menganggap apa yang berlaku terhadap DS Anwar itu adalah masalah peribadi yang PAS tidak boleh camportangan.  Ertinya, selama ini Almarhum Ustaz Fadzil Noor, Tuan Guru Hj Hadi dan Mursyidul Am PAS, bahkan Ulamak Muktabar seperti Syeikh Yusuf Qardhawi, Syeikh Taha dan Dr Wahbah tersilap kerana menyokong masalah peribadi DS Anwar?  Itukah fahaman Dr Hassan Ali di dalam perjuangan sesama rakan sendiri?  Bagi saya, hal peribadi adalah seperti seseorang yang bercita-cita tinggi untuk menjadi MB sehingga sanggup `berunding dalam gelap' bersama musuh.

Adakah Dr Hassan Ali pejuang Islam?  Jika beliau benar-benar pejuang Islam, sewajarnya beliaulah orang pertama yang membantah kes DS Anwar itu dibicarakan di Mahkamah Sivil dan beliau juga sepatutnya orang pertama yang menyokong kuat kehendak DS Anwar untuk memilih Mahkamah Syariah di dalam kes Qazaf.  Tetapi, mengapa di dalam hal ini beliau membisu?   Mengapa beliau mahu DS Anwar terima sahaja keputusan mahkamah nanti yang kononnya `Qada dan Qadar' Allah terhadapnya? 

Jika mahu mencari `seketul daging busuk' di dalam PAS, carilah pada Dr Hassan Ali.  Beliau sudah lama dilihat tidak bersunguh-sungguh berjuang di dalam PAS.  Siapa boleh beri jumlah berapa kalikah Dr Hassan Ali turun berdemontrasi bersama PAS mahupun anjuran PR atau NGO yang menentang sebarang ketidakadilan?  Pernahkah anda melihat Dr Hassan Ali disirami air kimia Water Canon jauh sekali dipukul atau dikasari oleh FRU?  Jika kehadiran orang ramai pada 09hb Jan ini nanti tidak digemari oleh Dr Hassan Ali kononnya itu adalah masalah DS Anwar, bagaimana pula dengan perhimpunan-perhimpunan atau demontrasi-demontrasi lain yang turut disertai oleh pemimpin Pembangkang?  Ini menunjukkan Dr Hassan Ali mahu jalan paling mudah untuk berjuang iaitu pentingkan diri sendiri.

Bayangkan jika beliau berada di tempat DS Anwar sekarang?  Apakah beliau dan anak bininya mampu bertahan seperti yang dilakukan oleh DS Anwar?  Apa perasaan beliau jika tiada seorang pun yang bersimpati atau menyokong beliau tatkala beliau difitnah?  Dr Hassan Ali lebih layak tinggal di dalam hutan kerana beliau pentingkan dirinya sendiri dan tidak peduli apa pun yang berlaku ke atas orang lain. 

Jika di dalam PKR, sudah terlalu banyak `daging-daging busuk' yang telah berjaya dikeluarkan, kini di dalam PAS masih terlekat seketul daging busuk yang kini berjaya dihidu oleh Umno.  Puji-pujian Dr Hassan Ali kepada Tuan Guru Hj Hadi dan Tuan Guru Nik Aziz diharapkan tidak melekakan PAS dari membuang seketul daging busuk ini dari merebak lebih jauh./wfauzdin.blogspot.com

RAJA KATAK YANG BANGSAT PASANG NIAT UNTUK CETUS HURU-HARA?

Posted: 05 Jan 2012 12:58 AM PST

Oleh:  WFAUZDIN NS

BETAPA busuknya hati Ibrahim Alkataki, Presiden PERKOSA.  Belum pun tarikh 09 hb Januari, raja katak Pasir Mas ini sudah memasang niat untuk mencetuskan provokasi.  Baca kenyataan beliau di dalam akhbar Sinar seperti berikut, " Kami tunai solat sunat berjemaah dan berdoa Allah SWT memberi kekuatan kepada pejuang ini.  "Selepas itu, kami berarak dan sekiranya bertembung dengan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali dan penyokong mereka yang sanggup mempertahankan pemimpin yang menghadapi masalah moraliti, kita sama-sama melakukan provokasi," katanya dipetik akhbar itu.


Paling busuk dan buruk perangai Berahim raja katak ini adalah apabila beliau mempelawa mereka yang datang menyokong DS Anwar bersama Azmin Ali nanti agar sama-sama membuat provokasi.  Adakah beliau fikir rakyat yang hadir menyokong DS Anwar nanti mempunyai otak sebangsat dan sebodoh beliau?  Kita semua tidak suka membuat provokasi, namun si bangsat dari Pasir Mas ini mahu mengajar kita untuk `gedebe' seperti beliau.

Gedebe kah Berahim Ali?  Jawapannya kita sudah lihat sewaktu Perhimpunan BERSIH 2.0 yang lalu.  Insan bodoh ini tidak menampakkan mukanya pada hari tersebut walaupun sebelum itu bergegar TV 3 dengan berbagai-bagai cabaran dan ugutannya terhadap BERSIH.  Beliau bersama-sama Tok Guru Silat bergilir-gilir muncul di kaca TV kononnya untuk berada di hadapan sekali menyekat kemaraan peserta BERSIH.  Tetapi, apa yang berlaku?  Tidak seekor pun yang bercakap berdegar-degar di dalam TV itu menunjukkan muka.  Semuanya berada di rumah menyorok di bawah ketiak bini masing-masing.

Kita bukan ego atau sombong.  Sebab itu, kita merasakan kenyataan yang dibuat oleh raja katak ini ibarat kenyataan dari orang yang sudah gila, bodoh lagi biadap.  Sewajarnya pihak berkuasa menyiasat kenyataan raja katak ini yang telah memasang niat untuk melakukan provokasi.  Apakah raja katak sangka kita takut dengan provokasi bodoh beliau itu.  Kirim salam sajalah.

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Polis benarkan perhimpunan 901 di luar mahkamah

Posted: 05 Jan 2012 10:02 PM PST

Polis telah membenarkan Pakatan Rakyat meneruskan perhimpunan 'Bebaskan Anwar' di tempat letak kereta perkarangan Kompleks Mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur, Isnin ini.

Keputusan itu dicapai selepas kedua-dua pihak bermesyuarat selama sejam dengan Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mohmad Salleh di pejabatnya di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur.
Read More / Baca Lagi >>

Polis benarkan himpunan 901 di mahkamah- Azmin

Posted: 05 Jan 2012 08:44 PM PST

KUALA LUMPUR 6 Dis : Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali memberitahu, polis telah memberi kebenaran dan jaminan akan menjaga keselamatan sepanjang perhimpunan yang bakal dianjurkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Isnin depan.
"Kita telah bermuafakat dan bersetuju untuk meneruskan perhimpunan aman ini dengan beberapa perincian yang telah dibincang secara bersama," kata Azmin selepas mengadakan perbicangan di Ibu Pejabat Polis Kuala Lumpur hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Mahkamah Tolak Permohonan Rakyat Malaysia Mahu Jadi Pengundi Tak Hadir

Posted: 05 Jan 2012 08:42 PM PST

Post Pic
KUALA LUMPUR, 6 JAN : Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan enam warga Malaysia yang menetap dan bekerja di United Kingdom untuk Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mendaftarkan mereka sebagai pengundi tidak hadir.

Hakim Datuk Rohana Yusuf ketika menolak permohonan oleh Dr Teo Hoon Seong memutuskan bahawa SPR telah bertindak betul dengan tidak mendaftar mereka sebagai pengundi yang tidak hadir.
Read More / Baca Lagi >>

Kadir: PRU-13 kena buat selepas PSC selesai tugas

Posted: 05 Jan 2012 08:40 PM PST

901 : Polis, PKR Capai Kata Sepakat

Posted: 05 Jan 2012 08:39 PM PST

Post Pic
KUALA LUMPUR, 6 JAN : Parti Keadilan Rakyat dan Polis Kuala Lumpur mencapai kata sepakat untuk memastikan demonstrasi anjuran parti itu Isnin depan adalah aman dan tenteram.
 
Timbalan Presiden parti Azmin Ali menyifatkan pertemuan kedua-dua pihak sebentar tadi sebagai positif. Beliau akan memberi butiran penuh mengenai persetujuan yang dicapai dengan polis pada sidang akhbar petang nanti. 
 
"Keputusan adalah positif dan saya bergembira dengan perbincangan ini....dan berjanji tidak akan menimbulkan sebarang provokasi," kata Azmin. 

901 : Pekida Beri Amaran

Posted: 05 Jan 2012 08:38 PM PST

Post Pic
KUALA LUMPUR, 6 JAN : Pertubuhan Kebajikan Dan Dakwah Islamiah SeMalaysia (Pekida) hari ini memberi amaran kepada peserta himpunan 'Bebas Anwar 901'  pada Isnin depan apabla Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan tuduhan liwat terhadap Ketua Pembangkang itu agar tidàk menimbulkan kekecohan. 

Ahli Majlis Tertinggi Pekida, Mohd Syahril Abdul Aziz berkata demikian ketika hadir sama dalam pertemuan dengan Ketua Polis Kontijen Di IPK Kuala Lumpur. 
Read More / Baca Lagi >>

Tentera Sedia Bantu Polis Hadapi Kempen 'Bebas Anwar 901', Kata Zahid

Posted: 05 Jan 2012 08:36 PM PST

Post Pic
KUALA LUMPUR, 6 JAN : Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menawarkan khidmat Angkatan Tentera Malaysia(ATM) kepada Polis Diraja Malaysia(PDRM) bagi menghadapi himpunan 'Bebas Anwar 901'pada Isnin ini apabila Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan tuduhan liwat terhadap Ketua Pembangkang itu. 

Katanya, beliau yakin polis mampu menangani sebarang kemungkinan semasa perhimpunan itu yang dijangka dihadiri ribuan penyokong parti pembangkang itu. 
Read More / Baca Lagi >>

901 :Polis Benarkan Perhimpunan Bebas Anwar Di Parking Mahkamah.

Posted: 05 Jan 2012 08:35 PM PST

Post Pic
KUALA LUMPUR, 6 JAN : Polis membenarkan tunjuk perasaan anjuran pembangkang di adakan disebuah tempat letak kereta dekat dengan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Isnin depan, kata Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mohamad Salleh.
 
"Boleh adakan perhimpunan aman di tempat letak kereta selari dengan Akta Perhimpunan Aman 2011," kata beliau kepada pemberita selepas berjumpa dengan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat Azmin Ali.
 
Kedua-dua pihak mencapai kata sepakat untuk memastikan demonstrasi anjuran parti itu Isnin depan adalah aman dan tenteram.
Read More / Baca Lagi >>

901: Saya akan hadir, ahli terserah - Presiden PAS

Posted: 05 Jan 2012 08:32 PM PST

KUALA LUMPUR, 6 Jan: "Saya akan hadir," dan untuk ahli PAS pula, "terserah masing-masing,"  kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (gambar) ketika ditanya apakah beliau akan hadir dalam perhimpunan aman 9 Januari ini.
Perkara ini disampaikan Setiausaha Politik beliau, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar kepada Harakahdaily.
Manakala itu Dewan Muslimat PAS, Dewan Pemuda dan PAS Selangor membuat keputusan  akan menyertai perhimpunan aman di hadapan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, 9 Januari ini.

Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah Al-Jundi meminta mana-mana pihak tidak salah faham dengan perhimpunan tersebut dengan menganggap ianya merupakan sokongan peribadi terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Muslimat PAS akan memberi sokongan kepada perhimpunan pada 9 Januari bukan semata-mata atas isu Anwar.
Read More / Baca Lagi >>

Terkini : Akhirnya polis benarkan perhimpunan 901

Posted: 05 Jan 2012 08:28 PM PST

Setelah polis berbincang dengan Timbalan Presiden Keadilan Azmin Ali, Shamsul Iskandar Ketua Amk, Ketua Wanita Zuraidah, Pengarah Strategi Rafizi Ramli dan Naib Presiden Surendran, akhirnya persetujuan dicapai, polis benarkan diadakan perhimpunan di kawasan tapak letak kereta berhampiran Mahkamah Jalan Duta dengan syarat tiada baner atau poster yang tertulis "BEBASKAN ANWAR"Ayuh rakyat yang cintakan keadilan, pastikan anda berada di sana..
Biarkan dr hasang ali terjun dengan labu perkasamnya..persetankan katak ibrahim ali dan katak zul noordin serta senatak raja sesumpah ezam terjun dengan labu perkasamnya..
Syabas kepada 5 pimpinan Keadilan yang berjaya berunding dengan pihak polis..terimakasih polis yang sudi memberi kerjasama..

901 : Saya tidak akan tinggalkan negara ini - Anwar

Posted: 05 Jan 2012 08:24 PM PST

MACHANG, 6 Jan: Bersaksikan puluhan ribu rakyat Kelantan malam tadi Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan beliau dan keluarga tidak akan lari meninggalkan negara biar pun berdepan dengan kezaliman yang menjijikan.
"Saya, anak dan isteri tidak sekali-kali meninggalkan negara ini biar pun berdepan dengan  penghinaan yang begitu rupa.
"Saya telah mengadakan perjumpaan keluarga melibatkan isteri, anak dan menantu telah mencapai keputusan ini. Cuma mereka bimbang sekiranya saya sekali lagi dipenjara akan dicederakan seperti pernah berlaku sebelum ini.
"Kalau saya lari orang lain pula akan kena. Saya telah menjelaskan kepada rakan-rakan di luar negara rakyat bukan marahkan saya tetapi segelintir pemimpin yang rasuah dan zalim," katanya pada program Amanat Terakhir di padang Majlis Daerah Machang.
Read More / Baca Lagi >>

Sudah tiba masanya kuasa autonomi universiti dikembalikan

Posted: 05 Jan 2012 08:22 PM PST

Secara umum,universiti merupakan sebuah institusi pengajian tinggi untuk menimba ilmu.  Universiti wujud sejak berkurun masa yang lampau, Universiti Al-Azhar (970 SM) dikenalpasti antara universiti terawal yang diwujudkan.  Kemudiannya diikuti oleh penubuhan universiti-universiti yang ternama seperti Bologna, Oxford dan Cambridge.  Universiti Malaya merupakan universiti tertua yang wujud di Malaysia diikuti dengan kewujudan pelbagai IPTA mahupun IPTS yang berkembang pesat dari semasa ke semasa.  Namun dalam keghairahan kewujudan universiti tersebut sudah tiba masanya untuk kita melihat kembali apakah fungsi, peranan dan tanggungjawab sebenar kewujudan sesebuah universiti.
Read More / Baca Lagi >>

Lensa : Puluhan Ribu Banjiri Ceramah Sempena Roadshow DS Anwar Di Machang

Posted: 05 Jan 2012 08:21 PM PST

Puluhan ribu penuhi padang majlis daerah machang,roadshow dsai
Lagi sudut audiens yg hadir
Suasana hening puluhan ribu rakyat mendengar pidato DS Anwar
Semakin kencang serangan fitnah ke atas DS anwar semakin kuat sokongan dan dokongan rakyat
DS anwar mulakan pidato di hadapan puluhan ribu rakyat
Barisan pimpinan Pakatan Rakyat
Dato speaker dun kelantan Ust Nasuruddin Daud sedang sampaikan pidato 
 

901: Muslimat, Pemuda, PAS Selangor akan turun

Posted: 05 Jan 2012 08:15 PM PST

KUALA LUMPUR, 6 Jan: Dewan Muslimat PAS, Dewan Pemuda dan PAS Selangor membuat keputusan  akan menyertai perhimpunan aman di hadapan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, 9 Januari ini.

Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah Al-Jundi meminta mana-mana pihak tidak salah faham dengan perhimpunan tersebut dengan menganggap ianya merupakan sokongan peribadi terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Muslimat PAS akan memberi sokongan kepada perhimpunan pada 9 Januari bukan semata-mata atas isu Anwar.

"Isu Anwar adalah sebahagian yang menampakkan kepincangan sistem kehakiman negara, tetapi lebih daripada itu ianya adalah manifestasi kebencian rakyat terhadap kezaliman Umno BN yang mencampur adukkan sistem pengasingan kuasa iaitu Eksekutif, Perundangan, Legislatif dan Kehakiman," katanya kepada Harakahdaily, hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar: Pakatan ada PM sementara jika saya dipenjara

Posted: 05 Jan 2012 08:14 PM PST

Pakatan Rakyat akan melantik seorang perdana menteri sementara sekiranya gabungan parti itu berjaya membentuk kerajaan ketika ketua umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjara ketika itu.

Anwar berdepan dengan kemungkinan dipenjara apabila perbicaraan ke Liwat II diputuskan Isnin depan, namun yakin bahawa beliau akan mengisi jawatan itu apabila dibebaskan.

Malah, beliau juga tidak bercadang untuk dipenjarakan begitu lama walau hukuman bagi dakwaan mengikut Seksyen 377 (B) Kanun Keseksaan itu memperuntuk pemenjaraan sehingga 20 tahun.

Kita ada bincang perkara ini dengan pemimpin Pakatan (sekiranya dipenjarakan). Tapi adakah itu masalah sebenar? Tidak. Sebab jika kita menang, akan ada seorang PM sementara.

"Tentulah saya mahu sebaik kita menang, saya tidak akan dipenjara untuk begitu lama," katanya dalam wawancara eksklusif bersama Malaysiakini di ibu pejabat PKR, Petaling Jaya semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Surendran slams "dishonest" Dr M: Umno-BN is the real threat to the courts

Posted: 05 Jan 2012 07:06 PM PST

Surendran slams "dishonest" Dr M: Umno-BN is the real threat to the courtsI refer to the the statement on 5th January by former Prime Minister Dr Mahathir that the peaceful rally planned for 9 January 2012 is a 'threat' to the court and intended to 'influence' the court. Mahathir's statement is dishonest, mischievous and completely baseless. The 901 peaceful rally is meant to express the people's protest against the abuse of public institutions such as the police,
AG's Chambers and judiciary in order to carry out a wide-ranging conspiracy to jail Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim and undermine the opposition Pakatan Rakyat coalition. The rakyat are gathering on 9 January because they can no longer tolerate BN's abuse of state institutions and enforcement bodies for underhand political purposes. The rakyat have every right to gather and express their discontent in accordance with Article 10 of the Federal Constitution, which guarantees the right to peaceably assemble.
Read More / Baca Lagi >>

Police reports lodged against Nalla, TV3

Posted: 05 Jan 2012 07:04 PM PST

Police reports lodged against Nalla, TV3KUALA LUMPUR- PKR members have lodged police reports against Malaysian Indian United Party president Datuk S. Nallakaruppan and TV3 for alleged contempt of court.
A group of 20 PKR members, led by R. Suresh Kumar and V. Vembarasan, lodged their complaint at the Dang Wangi police headquarters at about 11am yesterday.
Suresh claimed that in a programme aired on TV3 at 8.30pm on Tuesday, Nallakaruppan, a former friend of Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim, had allegedly called him a "sodomite", which was tantamount to contempt of court.
"The programme was not aired live so they would have had time to edit the controversial segments but the broadcaster did not," he said.
The group wanted police to investigate the matter and take action against Nallakaruppan and TV3.
-TheStar

901 : Lebih 40,000 Sambut Anwar di Machang

Posted: 05 Jan 2012 07:01 PM PST

Padang Majlis Daerah Machang (MDM) malam tadi penuh sesak dengan orang yang datang untuk mendengar pesanan dan peringatan Anwar Ibrahim menjelang hari menjatuhkan hukuman ke atas beliau atas tuduhan meliwat. Kira-kira 40,000 orang ramai yang datang dari segenap penjuru di Kelantan untuk mendengar amanat dari tokoh yang didoakan bakal menjadi pemimpin nombor satu Malaysia.

Sejak dari Ashar lagi orang ramai terutamanya dari Gua Musang, Jeli dan termasuk dari Terengganu sudah mulai memenuhi padang MDM. Cuaca yang cerah tanpa hujan tambah menarik minat orang ramai untuk mengikuti amanat Anwar.

Walaupun hanya Tuhan sahaja yang tahu apa yang sedang bergelora di dalam hati Anwar bagi menghadapi 9 Januri, tetapi beliau seperti biasa terus membakar semangat rakyat dan memberi harapan agar terus berjuang dan melawan untuk menjatuhkan UBN.

Katanya dirinya tidak penting yang penting rakyat dan UBN mesti dijatuhkan untuk memastikan rakyat selamat. Ketidakadilan, korupsi, penyelewengan dan pengkayaan kroni di dalam Umno hendaklah di tentang habis-habisan.

Bagi dirinya, katanya dia akan bersama rakyat walaupun dalam keadaan apa sekali pun. Malam kelmarin katanya beliau bersama keluarga sudah berbincang untuk menghadapi apa saja kemungkinan. "Kami berbincang dan keluarga memutuskan agar saya menghadapinya tanpa melarikan diri... bagi mengelakkan diri di penjara," katanya penuh semangat.
Read More / Baca Lagi >>

Semua akan diadili semula di akhirat

Posted: 05 Jan 2012 07:00 PM PST

Tuan Ibrahim Tuan Man   
901 menjadi hari yang dinanti oleh sebahagian besar rakyat Malaysia khusus bagi yang mengikuti isu politik negara dan perjuangan Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI).
Secara sedar dan tidak sedar, sebahagian pemerhati telah membuat pelbagai telahan berhubung keputusan mahkamah pada hari tersebut. Ramai penganalisa politik kini telah bertukar menjadi pak nujum semata-mata untuk lebih mensensasikan keputusan yang akan diumumkan nanti.
Dari pelbagai andaian, lebih ramai menjangkakan DSAI akan dihumban semula ke Sg Buluh kerana kalau bukan untuk itu, kenapa diteruskan perbicaraan walaupun disedari awal, terdapat banyak kelemahan yang boleh menyebabkan kes ini dibuang awal-awal lagi. Ini andaian pertama.
Kumpulan kedua yang sangat minoriti pula berpendapat bahawa DSAI akan dibebaskan kerana beberapa kelemahan dalam penghujahan sepanjang perbicaraan.
Andaian ketiga lebih kepada untuk mengaibkan beliau, iaitu dengan andaian kes sodomi berlaku tetapi beliau dibebaskan kerana tiadanya unsur paksaan sebagaimana yang dituduh oleh pengadu.
Read More / Baca Lagi >>

Apabila Anwar tiada di gelanggang politik...

Posted: 05 Jan 2012 06:57 PM PST

Anwar Ibrahim yakin. Sekiranya beliau terkeluar dari arena politik aktif sekalipun, Pakatan Rakyat akan tetap mampu mengemudi jalan ke Putrajaya.
Bukan itu sahaja. Malah, katanya, Pakatan Rakyat mungkin akan lebih menyengat dalam sayembara politik dengan BN.
anwar ibrahim in seremban 5Ini kerana, menurut Anwar, Pakatan Rakyat sudah ada formula dan kata sepakat tentang apa yang perlu dilakukan sekiranya keputusan mahkamah dalam kes liwat yang dihadapinya tidak memihak kepada beliau pada Isnin depan.
Beliau memberitahu umum bahawa pucuk pimpinan Pakatan Rakyat telahpun bersetuju untuk menampilkan tokoh yang sesuai untuk menggantikan tempatnya sebagai peneraju Pakatan itu.
Siapa tokoh berkenaan akan bergantung kepada butir keputusan mahkamah 9 Januari nanti.
Jika benar demikian persiapan Pakatan Rakyat, ini bermakna siapa sahaja yang akan dipilih kelak pasti akan mendapat sokongan tuntas dan mutlak daripada ketiga-tiga kerabat – DAP, PAS dan PKR.
Ini juga bermakna:
  • Pakatan telah mencapai tahap bukan sahaja kerjasama tetapi asimilasi atau penghayatan politik yang total – satu matlamat, satu hati satu cara. Ini adalah sesuatu yang mengkagumkan mengambil kira Pakatan bukan sebuah pertubuhan politik berdaftar seperti BN.
Read More / Baca Lagi >>

Peneroka Felda tunjuk jalan keluar buat Isa

Posted: 05 Jan 2012 06:56 PM PST

KUALA LUMPUR, 6 Jan: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) melihat tindakan beberapa anggota Koperasi Permodalan Felda (KPF) untuk menghalang mesyuarat agung KPF diadakan melalui kuasa mahkamah menunjukkan seakan ada sesuatu yang tidak kena pada KPF atau pada bakal pengerusinya Tan Sri Isa Samad.
Ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor merasa hairan kerana selama ini KPF tidak pernah bermasalah dan tiada suara-suara anggota KPF itu dibawa keluar.
Katanya, dunia Felda seperti senyap dengan keadaan yang tenang dan aman tanpa berlaku sebarang insiden yang memalukan.
Read More / Baca Lagi >>

Hasan Ali arah JAIS siasat Badrul Amin

Posted: 05 Jan 2012 06:54 PM PST

NONEPengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor Datuk Hasan Ali meminta Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) supaya memanggil penceramah agama Badrul Amin Bahron.

Beliau berkata ini berhubung klip ceramahnya yang seolah-olah menyamakan Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Imam Mahdi.

Beliau berkata tindakan itu perlu bagi JAIS meneliti teks ceramah dan mendengar sendiri penjelasan Badrul Amin yang juga merupakan Ketua Cabang PKR Sabak Bernam berhubung isu itu.

"Saya minta JAIS panggil dia untuk tanya sendiri dan selesaikan masalah ini dan kita minta ia diadakan dalam keadaan harmoni untuk mendapatkan kepastian mengenai kandungan ceramahnya itu," katanya kepada pemberita di Shah Alam, petang semalam.

Hasan berkata Badrul Amin tidak sepatutnya mengagungkan seseorang dengan mengeluarkan kenyataan yang keterlaluan sehingga boleh menimbulkan kekeliruan di kalangan mereka yang mendengarnya.

Katanya, Badrul Amin perlu menjelaskan kenyataannya mengenai perkara itu bagi menjaga nama baik dan reputasinya selaku pendakwah serta penceramah yang disegani.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi terhadap kenyataan Badrul Amin yang seolah-olah mengaitkan Anwar sebagai Imam Mahdi apabila merujuk Anwar sebagai pemimpin yang mampu menyatukan umat Islam atau paling tidak menyatukan dunia Arab.

Badrul Amin membuat kenyataan itu dalam satu ceramah dan video ceramah tersebut yang dimuat naik ke Internet pada Disember lalu.

Sementara itu, Hasan berkata hotel bajet dikenal pasti sebagai sarang maksiat paling popular di Selangor berdasarkan operasi yang diadakan menjelang tahun baru Sabtu lalu.

Beliau berkata 234 orang iaitu 119 pasangan terdiri daripada 127 lelaki dan 107 perempuan ditahan dalam operasi yang dijalankan di beberapa hotel bajet di sembilan daerah di Selangor.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar is PM material, says Umno veteran

Posted: 05 Jan 2012 06:52 PM PST

Blogger Raja Petra Kamarudin can dismiss Anwar Ibrahim's importance, but a former Cabinet Minister believes "Anwar will remain relevant for a long time."
PETALING JAYA: Opposition Leader Anwar Ibrahim has landed himself an unexpected exponent in the wake of several hard-hitting interviews by self-exiled blogger Raja Petra Kamarudin.
In the interviews Raja Petra had branded Anwar "unfit" to be the next Prime Minister, alluded that Anwar was guilty of the sodomy charge and expressed certainty that Anwar was the man featured in the sex video.
But the waves created by his verbal attacks could very well change direction now that a former Umno Cabinet Minister's endorsement of Anwar's suitability as Malaysia's leader.
Angkatan Amanah Merdeka's – better known as Amanah – deputy president, Abdul Kadir Sheikh Fadzir, told FMT in an exclusive interview that Anwar has the makings of a "great Malaysian leader".
Read More / Baca Lagi >>

Umno trots out Ummi Hafilda to expose the "Three As" but PKR unfazed

Posted: 05 Jan 2012 06:49 PM PST

Umno trots out Ummi Hafilda to expose the "Three As" but PKR unfazedTrue to tradition, Umno has trotted out its favorite political villainess Ummi Hafilda to threaten greatest enemy, Opposition Leader Anwar Ibrahim, as he tours the country with a flurry of ceramahs or small rallies ahead of a January 9 court verdict on the sodomy charges pressed against him by Prime Minister Najib Razak's government.
Although, the 44-year-old Ummi has long lost her lustre and few Malays - whether rural or urban - bother to attend her anti-Anwar talks despite her attempts to sensationalize the issues, it appears that a desperate Umno cannot do without Ummi.
Wearied Malaysians have no choice but be subjected to a fresh barrage of "secret" revelations that would 'shock the world' if she were to reveal them.
Her latest package of 'juicy gossip' are the "Three As", namely Anwar Ibrahim, his wife Wan Azizah, the PKR president, and Azmin Ali, her own brother and the deputy president of PKR.
"Such evidence will be saved for the coming general election. As long as the three A's continue to be a threat to the nation and race, my allies and I will go all out to attack them," Ummi had told a press conference on Thursday.
Read More / Baca Lagi >>

Debunking politics of fear

Posted: 05 Jan 2012 06:48 PM PST

JAN 6 — The new year 2012 has dawned upon us. When the curtains closed on 2011, one is left with the haunting thought of how much worse things could have become. Granted the litany of bizarre happenings that have appeared on the national stage pre-2012, one could only hope for better days ahead. But alas, now in 2012, it looks like nothing much would change anyway. Sigh.
Never mind the impending yet elusive 13th general election (13GE) that is lurking dangerously ahead. Political pundits are kept busy mulling over the various post-13GE permutations, ranging from a coup de grace of Umno et al to a retrogressive return to the old order of a one-dominant party system.
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT