Nuffnang

Pengikut

PERAKITE

sumber :-

PERAKITE


Arowana Emas warisan negara ?

Posted: 09 Sep 2012 06:53 PM PDT


Ikan emas arowana Malaysia kini diusahakan untuk menjadikannya sebagai warisan negara.  Jabatan Perikanan dengan kerjasama Sirim Berhad, akan memperkenalkan Standard Spesifikasi Ikan Arowana Emas Malaysia atau DOF STAND1:2012 untuk dikategorikan sebagai warisan negara.
Ketua pengarahnya, Datuk Ahamad Sabki Mahmood berkata, standard spesifikasi itu penting untuk pertumbuhan industri ikan arowana emas bagi mengekalkannya sebagai salah satu ikan hiasan yang paling mahal di dunia.
"Pada tahun 2010, penternak di seluruh negara menghasilkan 336,000 ikan arowana atau kelisa bernilai RM151 juta," katanya selepas pembukaan Bengkel Kualiti Standard Ikan Arowana Emas Malaysia di Bukit Merah di sini, Rabu.
Daripada jumlah ikan arowana yang dihasilkan, antara 10,000 dan 15,000 ekor adalah dari  Bukit Merah, Bagan Serai
Ahamad Sabki berkata, dengan standard spesifikasi itu, ciri-ciri unik ikan arowana emas akan lebih mudah dikenal pasti berbanding jenis arowana lain di pasaran.
Jabatan Perikanan dan Sirim juga sedang membangunkan alat Pengenalan Bionsensor Arowana bagi mengenal pasti spesis arowana emas asli dengan menggunakan pendekatan saintifik berdasarkan DNA.  Ia dijangka diguna secara meluas tahun depan, s(sumber bernama)

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT