Sabtu, 11 Ogos 2012

SOKONG PAKATAN RAKYAT

SOKONG PAKATAN RAKYAT


ANTARA LANGAT 2 DAN LEBUH RAYA KB-KK

Posted: 11 Aug 2012 06:55 AM PDT

Kerajaan Kelantan mengalu-alukan jika Kerajaan Pusat  melaksanakan lebuh raya KB-KK tetapi Kerajaan Pusat di bawah pentadbiran BN tidak menunjukkan minat untuk melaksanakannya.

Tetapi di Selangor, Kerajaan Pusat BN  beria-ia mahu melaknakan projek air Langat 2, walaupun Kerajaan Negeri PR di Selangor  menyatakan tidak ada keperluan  projek Langat 2 itu.

Mengapa?

Ya, pelaksanaan projek adalah salah satu cara memberi dana awam kepada parti. Apabila projek diberikan kepada  kroni, maka sebahagian untungnya akan diagihkan kepada parti. Maka tidak hairanlah kos projek meningkat 3 atau 4 kali ganda dari  kos yang  sepatutnya.

Bagi projek lebuh raya, bajet datang dari  pelaksana projek yang  mendapat pinjaman dari bank untuk melaksanakan projek. Pendapatan hanya akan diperolehi apabila kutipan tol dibuat. Maka ianya lambat mendapat faedah  kepada kroni yang melaksanakan projek tersebut.

Sebaliknya bagi projek  Langat 2, Kerajaan sudah siap  bajetnya untuk dibelanjakan. Yang syoknya, walaupun kerajaan negeri selaku pihak penerima projek tidak mahu, tetap dipaksa untuk menerima projek tersebut.   Nampak sangat BN nak manipulasi  wang dari pelaksanaan projek Langat 2 itu!!!!




Tiada ulasan: