Nuffnang

Pengikut

dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Dengan SPR ada daftar ka??! Tarak??! Kah..Kah..Kah..

Posted: 13 Oct 2011 05:51 AM PDT

dollah yankee -
Gurkah-gurkah di'port' kata KJ dan angkatan pemudanya sudah terdesak untuk meraih sokongan golongan pemuda sehinggakan terpaksa meminta bantuan 3 mangkok ini agar dapat mengajak peminat-peminat mangkok 3 ekor ini beramai-ramai menyokong umno.

Kah..Kah..Kah..apa barang masuk umno! kalau 3 artis ini dan beribu peminat mereka tak daftar dengan SPR untuk nak mengundi pada PRU-13 nanti!

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Altantuya's still 'hanging' judgment blackens the judiciary to the core

Posted: 13 Oct 2011 02:41 AM PDT


Written by Maclean Patrick, Malaysia Chronicle

(3 votes)

Altantuya's still 'hanging' judgment blackens the judiciary to the core

The inability for the Malaysian judiciary to bring to closure the Altantuya murder case is shameful and highlights the creeping rot within the judiciary system. The fact that the judgement for the murder trial has yet to be written 2 years after pronouncement is a sham and reflects badly on the courts of law in Malaysia.

For beginners, the judge in question should have written the judgement, signed it in his name and submitted this to the Federal Court. This is in line with Section 281 (b)(ii) of the Criminal Procedure Code (Act 593) that requires such document to be presented upon the appeal against the death sentence.

But while the two former bodyguards of Prime Minister Najib Razak have been sentenced to hang for killing Altantuya, and have already appealed their sentences, the High Court judge, Mohd Zaki Yasin, who found them guilty has till date not written up his judgement.

How then can an appeal be made to the Federal Court if the judgment has not been written? It seems that the courts are purposely delaying the appeal process so as to allow more time to pass, yet to what benefit will this be to the two police officers already sitting on death row?

And why has the Najib administration not questioned Mohd Zaki Yasin as to his inability to write the judgement? Or is Mohd Zaki Yasin waiting for someone else to write the judgement for him? This should not be a surprise, since only in Malaysia is a judge 'permitted' to have someone else write his judgement.

Legal profession or wild, wild West

In an astonishing display of the corruption in the Malaysian legal system, a legal secretary testified in 2008 to a Royal Commission of Inquiry that a plaintiff's lawyer in 1994 wrote an entire judgment to be read by the presiding judge in the case, who then promptly awarded RM10 million in defamation damages to a crony of former Prime Minister Mahathir Mohamad against a journalist and six other defendants.

Those who have been following the Malaysian scene will straightaway know this story revolves around V K Lingam, who in September 2006 became the star player in a continuing legal scandal where a videotape was made public of a telephone conversation he was having with Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim, then the country's third-ranking judge and in charge of the appointments of senior judges.

The videotape appeared to show that some of Mahathir's closest associates, particularly gaming tycoon Vincent Tan, were involved in ensuring or 'fixing' the appointments of politically malleable judges.

Goodness gracious, the things that are tolerated!

The royal commission appointed to probe the allegations was told by G Jayanthi, then a legal secretary to Lingam, that Lingam had written the judgment for the controversial case, in which Vincent Tan was awarded MR10 million in damages for four articles written about him in the now-defunct Malaysian Industry magazine. The judgment was transferred to a computer disk and delivered to High Court Judge Mokhtar Sidin, who read it in court.

In her statement, most of which was written, Jayanthi said that that Lingam was assisted by his brother, another lawyer and the former head of Malaysia's Industrial Court. She told the court that she had given her handwritten corrections of the draft judgment along with the judgment itself to her lawyer, Muhammad Shafee Abdullah.

Lingam, she said, "corrected the draft judgment in red ink on certain pages. Sumanti then did the corrections accordingly and made a copy of the draft judgment in a floppy disk which was to be given by Datuk Lingam to Justice Datuk Mokhtar Sidin. I later discovered that the judgment as was written by Lingam was fully incorporated as the official judgment of the said judge."

Altantuya judgment still 'hanging'- how now?

It seems that judgments for certain cases can be written in record time and also by someone else either than those involved in the case, contrary to the treatment given to the Altantuya murder. So what then is the problem facing Mohd Zaki Yasin that he has yet to write his judgement? Must a royal commission of inquiry be set up to ascertain as to why judgement has not been written by Mohd Zaki Yasin?

There are just too many cases of judicial recalcitrance to enumerate. From the 1998 Sodomy I trial perpetrated by ex-premier Mahathir Mohamad to Prime Minister Najib Razak's Perak crisis in 2009, judicial integrity had been on a clear downtrend that does not seem to have found any bottom yet. Just a day ago, 60 opposition MPs filed a motion all the way in Parliament to demand the dismissal of an appellate court judge for plagiarising a judgment written by former Singapore judge GP Selvam.

It's things like these that make people say the Malaysian judiciary is unprofessional and rotten to the bone. The judiciary that is supposed to be the protector of the people has continued to fail miserably, delaying justice for the innocent and allowing the guilty a free hand at manipulating and abusing the system for their own interests devices.

The very foundation of civil society in Malaysia is compromised and for this Malaysians have to demand reforms and change. Otherwise, Malaysia, sure as a snowball in Hell, is doomed.

Malaysia Chronicle

Pemandu teksi pun nak dikenakan BN...

Posted: 13 Oct 2011 02:20 AM PDT


Daing Yahya | Oct 13

Jika boleh diungkapkan, inilah kemungkinan ayat kerajaan Barisan Nasional kepada para pemandu teksi; senada dengan watak Haji Bakhil yang mengherdik budak-budak yang berada di depan laman rumahnya, "Nah! Ambil gula-gula ini, pergi main jauh-jauh".

Perumpamaan dari satu daripada filem legenda P. Ramlee ini mudah difahami semua, setelah kita menghalusi Belanjawan kerajaan BN yang cuba menawarkan sesuatu kepada para pemandu teksi di negara ini.

Insentif yang dicadang untuk diberikan, sebagaimana yang ditawarkan oleh Najib Razak adalah:

  • Pengecualian 100% duti eksais dan cukai jalan ke atas pembelian teksi baru buatan tempatan.
  • Pengecualian bayaran balik duti eksais dan cukai jalan ke atas teksi berusia lebih tujuh tahun yang dijual atau ditukar milik.
  • Memansuhkan cukai jalan ke atas teksi bajet persendirian.
  • Subsidi kadar faedah dua peratus untuk teksi baru buatan tempatan.
  • Pemberian bantuan menggantikan teksi usang (RM3,000 bawah 7 hingga 10 tahun dan RM1,000 lebih 10 tahun)
  • Kerajaan BN mendakwa semua insentif ini memberi manfaat kepada pemandu teksi bajet dengan penjimatan berjumlah RM7,560.

Jadi, apa pula kaitannya ungkapan Haji Bakhil dengan belanjawan BN ini?

Tampi padi untuk dapatkan beras

Pengumuman Najib selaku Menteri Kewangan itu sekadar mengurangkan sakit, seperti menelan pain killer, dan ianya bersifat sementara.

Kos-kos ini bukan sekadar kos berbentuk wang kertas kerana ia juga melibatkan birokrasi yang sangat rigid dalam proses-proses lain juga. Karenah birokrasi juga memakan kos iaitu masa dan tenaga, dan kadang kalanya melibatkan "duit kopi".

Dalam ilmu ekonomi, masa dan tenaga juga akan membawa makna wang, dan dalam bahasa seharian, semua orang tahu apa itu duit kopi.

Bagaimana pula dengan pemandu teksi yang tidak ada pilihan lain dalam hidup kecuali memandu teksi sebagai kerjaya mereka? Memang tiada jaminan bahawa karenah birokrasi untuk mendapatkan kelulusan membawa teksi ini tidak berlanjutan.

Cukai jalan telah pun diketahui bahawa jumlahnya sudah berpatutan dan murah. Ia bukan satu beban utama kepada pemandu teksi. Ibarat kata, seperti menawarkan diskaun kepada orang tua untuk menaiki LRT dan monorel atau jika imaginasi lebih jauh menjalar, menawarkan diskaun untuk rakyat membeli helikopter, mana-mana kerajaan mana pun sanggup berbuat begitu.

Respon pemandu teksi


Tinjauan selepas pengumuman Belanjawan BN mendapati salah seorang dari ribuan pemandu teksi di Lembah Klang telah sempat mengirim SMS, katanya "lepas ni aku tak nak 'kayuh' lagi la, duit sewa cab aku masih sama, bajet NR tak bagi impact sangat kat 'pilot' macam aku ni, penat je kayuh cab orang."

Bagi yang tidak begitu memahami bahasa SMS pemandu teksi…
"kayuh" - memandu/bawa teks
"cab" - teksi
"NR" - Najib Razak
"pilot" - pemandu teksi

Kekecewaan pemandu teksi ini rupanya masih berterusan sekali pun insentif kerajaan BN telah diumumkan. Kebanyakan mereka hanya pemandu, bukan pemilik. Yang memiliki teksi ialah syarikat-syarikat; mungkin yang ada kabel politik dengan parti pemerintah.

Tanda-tanda jika sesuatu pihak itu tidak ikhlas dan tidak jujur adalah kefahamannya dalam sesuatu situasi. Hairan bagaimana kerajaan BN yang dikatakan cukup sumber untuk mengkaji dan mencari penyelesaian terhadap masalah rakyat, telah gagal memahami dan melaksanakan keperluan utama rakyat, dalam hal ini pemandu teksi.

Tawaran Pakatan Rakyat


Bukankah Pakatan Rakyat dalam Belanjawan Alternatifnya dengan tema Kesejahteraan Untuk Semua telah menunjukkan jalan yang mudah dan jelas tentang apa yang diinginkan oleh pemandu teksi - memberi permit penuh kepada pemandu teksi.

Ini bererti PR lebih faham keperluan dan kehendak rakyat, termasuk pemandu teksi. Bagi pemandu teksi, memiliki teksi sendiri adalah serupa seperti seorang petani atau peneroka FELDA mendapat hak milik tanah.

Pemandu teksi tidak mahu membawa kereta yang disewa dari syarikat kerana kos sewaan mahal, malah kerajaan tidak ada banyak kuasa untuk menentukan harga sewaan yang dikenakan syarikat tesebut. Kerajaan BN seolah-olah mahu pemandu teksi makan gaji semata-mata tanpa membenarkan mereka berdikari.

Kerajaan BN yang gah dengan sebegitu ramai penasihat dan perunding, termasuk dari luar negara yang dibayar berpuluh juta ringgit tetapi berpura-pura tidak faham masalah asas dan penting bagi pemandu teksi.

Mengapa permit hak milik teksi ini begitu liat mahu diberikan kepada individu pemandu teksi? Adakah kerana permit-permit ini hanya untuk syarikat yang sudah menjadi kuota kepada ketua-ketua bahagian UMNO?

Adakah kerana permit ini masih telah menjadi satu-satunya aset kaum Bumiputera yang mesti dipegang amanahnya oleh segelintir elit UMNO hingga menafikan hak-hak pemandu teksi Melayu sendiri? Malah pemandu teksi berketurunan Cina, India dan lain-lain juga menggigit jari sahaja.

Sekali lagi, terbukti Belanjawan BN 2012 hanya ingin mengabui mata golongan berpendapatan rendah (baca: Melayu) untuk jangka masa yang amat singkat, sekadar untuk UMNO dan BN menang dalam pilihan raya umum akan datang.

Kalau ada yang masih kurang faham dengan politik UMNO-BN, selain dari tepuk dada tanya selera, luangkan sedikit masa untuk menonton filem klasik yang berwatakkan Haji Bakhil untuk kesekian kalinya. Mungkin ada ilham baru untuk rakyat yang semakin dihimpit tekanan kenaikan kos hidup.

*Tulisan ini dipetik dari Roketkini.com.

Bajet pilihanraya tidak beri keselesaan berpanjangan

Posted: 13 Oct 2011 01:05 AM PDT

Pengumuman bajet oleh Menteri Kewangan Najib Razak di Parlimen semalam tidak mendatangkan sebarang kesan besar kepada rakyat. Hanya perkhidmatan awam yang menerima durian runtuh, sedangkan kakitangan swasta kekal 'kais pagi makan pagi'.

Pakatan membentangkan belanjawan sehari sebelum BN


Lebih menjengkelkan pemberian 'one off' yang dilakukan kerajaan jelas seperti ingin memperbodohkan rakyat. Umum tahu tarikh pilihanraya semakin hampir dan pemberian RM100 untuk pelajar serta RM500 untuk keluarga berpendapatan rendah dijadikan umpan agar rakyat mengundi BN. Kos hidup yang tinggi dineutralkan dengan pemberian sekali dalam 5 tahun. Amat jelas bagi rakyat seperti menyamakan minda mereka dengan golongan tidak berpelajaran dan tidak tahu berfikir sama sekali

"Banyak perkara yang diumumkan bersifat 'one off'. Semua itu dapat dicover balik oleh kerajaan kerana kerajaan tidak memberikan jaminan subsidi harga minyak dan keperluan asas yang lain tidak akan dikurangkan pada 2012.

"Rakyat akan berhadapan dengan kos sara hidup dan belanjawan hari ini tidak menyelesaikan masalah seperti yang diuar-uarkan iaitu hendak menyelesaikan masalah beban kos sara hidup rakyat," kata ahli parlimen Pokok Sena Mahfuz Omar di lobi parlimen selepas pembentangan belanjawan.

Ahli parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkifly Ahmad berpendapat Najib dalam keadaan yang tertekan akibat pembentangan belanjawan Pakatan Rakyat sehari sebelum itu. Belanjawan PR menekankan pengagihan hasil kekayaan negara kepada rakyat yang memerlukan, terutama berpendapatan rendah.

"PR pernah berjanji ingin melakukan pengagihan semula pendapatan negara kepada rakyat, kita melihat beliau terpaksa bertindak balas terhadap usaha PR itu.

BN dijangka menaikkan harga barang subsidi mengumbangi bantuan yang diberikan


"Tetapi persoalan yang kita utarakan, bagaimana pengagihan semula itu ingin dikembalikan semula kepada yang berhak tanpa ada sebarang ketirisan. Sebagai contoh pemberian subsidi kepada pemilik teksi dan kita lihat keuntungan hanya akan diperolehi oleh kroni mereka sahaja bukannya kepada pemilik teksi tersebut," katanya.

Dr Dzul juga berpendapat kakitangan swasta tidak akan berpuas hati dengan bajet yang hanya menumpukan kepada kakitangan awam. Tiada penegasan mengenai gaji minimum untuk kakitangan swasta yang diperjuangkan oleh mereka. Sebaliknya, kerajaan menaikkan potongan caruman KWSP majikan sebanyak 1 peratus. Kenaikan yang seolah-olah memperlekeh sumbangan kakitangan swasta terhadap ekonomi negara.

"Kita melihat bajet kali ini tidak diletakkan gaji minimum sebagai sasaran dan secara jelas saya katakan Najib cuba mengelak untuk ada komitmen dengan pekerja awam mahu pun swasta.

"Tetapi dalam masa yang sama bajet tersebut memperlihatkan Najib telah menganaktirikan pekerja swasta dengan menafikan hak mereka sebagai tenaga pendapatan negara, tanpa ada peruntukan khusus diberikan oleh Najib kepada golongan pekerja tersebut," katanya.

Anwar selepas sessi bajet

Sementara itu, Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mempersoalkan cara kerajaan berbelanja mewah sedangkan masalah defisit negara berlarutan sejak 14 tahun berturut-turut. Bermakna hutang negara semakin tinggi dan semua pemberian kerajaan kepada rakyat adalah dengan berhutang. Dalam masa sama negeri-negeri yang diperintah PR seperti Pulau Pinang dan Selangor, katanya, mampu memberi pelbagai sumbangan kepada rakyat dengan bajet tahunan yang berimbang. Iaitu perbelanjaan kurang atau sama banyak dengan pendapatan.

"Tiada langkah efektif untuk menangani defisit dan angka tersebut (peruntukan) tidak realistik. Cara mereka berbelanja tanpa pendapatan, dan mereka masih bercakap tentang defisit 4.7 peratus, berbanding apa yang kita cadangkan,

"Jika anda bercakap tentang kejayaan dalam pelaburan luar negeri, ianya banyak di Selangor dan Pulau Pinang (tetapi) itu tidak diiktiraf," jelas Anwar.

Bagi penganalisis ekonomi yang juga ahli parlimen Kelang Chales Santiago dasar liberalisasi perdagangan yang diumumkan najib amat dipersoalkan. Katanya, dasar itu hanya akan mempermudah dan memperbanyak kemasukan syarikat asing ke dalam negara yang kesan akhirnya perniagaan bersaiz kecil dan sederhana tempatan akan bermasalah.

Lebih banyak hyper market asing, kedai kecil gulung tikar

"Syarikat-syarikat tempatan akan menghadapi cabaran besar untuk bersaing dengan syarikat-syarikat multinasional yang lebih besar. Ini adalah kesan langsung daripada Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) yang ditandatangani oleh Malaysia, yang membolehkan pemilihan 100 peratus kepada syarikat-syarikat asing dalam perniagaan yang ditubuhkan di negara ini.

"Kesan daripadanya, rakyat Malaysia akan ke luar negara untuk menubuhkan syarikat dan kembali untuk menubuhkan perniagaan di sini mengambil kesempatan daripada pengecualian cukai tersebut.

"Industri kecil dan sederhana pula akan terjejas akibat kemasukan peniaga besar asing yang akan datang dengan kilang, hospital, proses pengeluaran dan perkhidmatan mereka

"Satu lagi, dengan perkhidmatan penjagaan kesihatan dibuka, tanpa apa-apa sokongan untuk rakyat Malaysia, apa yang berlaku seterusnya ialah skim insurans penjagaan nasional akan dilaksanakan. Ini bermakna ia menyediakan landasan bagi pelaksanaan GST (cukai barangan dan perkhidmatan) dan skim insurans kesihatan nasional," katanya.

~penarik beca

0
sumber :-

~penarik beca


Najib sami Hindu dan sembah salib?

Posted: 13 Oct 2011 08:11 PM PDT

Jais, hampa paksa aku hormati Bob Lokman, bodoh oii!!

Posted: 13 Oct 2011 04:55 AM PDT

Bukan boyfriend Kavita Kaur. Bukan penerima Foot in Mouth Award

Posted: 12 Oct 2011 09:31 PM PDT


Cursing Malay : Terus Terang

0
sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


Kenapa Ramai Artis Melayu Lelaki Sekarang Bermuka Douchebag?

Posted: 13 Oct 2011 07:20 PM PDT


Kenapa aa?

Apsal ramai artis Melayu lelaki sekarang walaupun muka diorang hensem..
tapi aku rasa muka dia "muka mintak penumbuk" ?
Gaya diorang kot bila posing tu....bajet nak buat anak gadis cair.

Hensem memang hensem tapi muka
dia macam 24 jam duk fikir macam mana nak ajak gadis masuk bilik tidur. 
Gaya memek muka yang seolah-olah mendambakan orang lain puji dia setiap masa
supaya dia rasa diri dia secure dan kacak. 

ps - Sapa terasa dia douchebag.

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


MRT: Rakyat menang…setakat ini

Posted: 13 Oct 2011 09:07 PM PDT

PETALING JAYA, 14 OKT – Kontroversi pengambilan tanah untuk pembinaan sistem pengakutan MRT menunjukkan bahawa rakyat berada di pihak yang benar apabila membantah tindakan kerajaan Barisan Nasional menyalahgunakan Kanun Tanah Negara.
Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP Tony Pua yang mengalu-alukan kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif MRT Datuk Azhar Abdul Hamid semalam yang berjanji bahawa segala warisan Jalan Sultan tidak akan dirosakkan, menyifatkan bantahan penduduk tempatan sebelum ini memang kena pada tempatnya dan telah mencapai kejayaan.
Read More / Baca Lagi >>

Wee: Saya takkan minta maaf pada Pemuda PKR

Posted: 13 Oct 2011 09:01 PM PDT

Ketua Pemuda MCA, Datuk Wee Ka Siong tidak akan memohon maaf kepada Pemuda PKR serta ketua penerangannya berhubung spekulasi yang membawa kepada penyiaran gambar tidak senonoh, yang didakwa wanita cantik yang menghadiri perhimpunan agung Pemuda MCA baru-baru ini.

Sambil menafikan beliau menyerang Pemuda PKR atau ketuanya, Wee menjelaskan bahawa apa yang beliau katanya ialah Suara Keadilan Malaysia di Wordpress, telah menyiarkan komen dan gambar.

Menurutnya, beliau hanya menyatakan alamat lamanweb tersebut.
Read More / Baca Lagi >>

IGP: Polis belum terima laporan 'sindiket IC'

Posted: 13 Oct 2011 08:54 PM PDT

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar enggan mengulas dakwaan Pemuda PAS berhubung kegiatan satu kumpulan yang didakwa sindiket yang memberi kad pengenalan kepada warga asing.

"Saya tak terima apa-apa laporan lagi," katanya ketika ditanya dalam satu sidang media di pusat latihan polis hari ini.

Pemuda PAS mendakwa telah mengesan dan mengepung kumpulan disyaki sindiket tersebut kelmarin di sebuah pusat peranginan di kawasan sekitar Putrajaya.
Read More / Baca Lagi >>

Biar Betul : Polis nafi sindiket IC, hadir di Desa Pinggiran Putra untuk menghadiri kursus keusahawanan

Posted: 13 Oct 2011 08:52 PM PDT

Polis menafikan dakwaan Pemuda PAS bahawa 240 warga asing yang menaiki sepuluh buah bas dari Johor kelmarin, dibawa ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk mendapat taraf warganegara yang membolehkan mereka mengundi.

Ketua Polis Daerah Sepang Superintendan Imran Abdul Rahman ketika dihubungi semalam, mengesahkan menerima laporan berhubung perkara itu kelmarin, lapor Sinar Harian.

Bagaimanapun beliau berkata, selepas menjalankan siasatan didapati perkara itu tidak benar.
Read More / Baca Lagi >>

Belanjawan 2012 gagal bela 29,000 kontraktor kelas F

Posted: 13 Oct 2011 08:34 PM PDT

SHAH ALAM: Exco Kerajaan Negeri Selangor, Yaakob Sapari berkata, Belanjawan 2012 yang dibentang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak gagal membela kepentingan dan nasib golongan kontraktor.
Katanya, Projek Penyelengaraan Infrastruktur Awam (PIA) dan Projek Infrasturktur Asas (PIAS) bagi menaiktaraf infrastruktur asas di luar bandar hanya memperuntukkan RM500 Juta kepada 29,000 kontraktor kelas F yang berdaftar dengan Pusat Khidmat Kontraktor.
"Sekiranya perkara ini dibuat kiraan secara terperinci, maka setiap kontraktor hanya memperoleh nilai projek sebanyak RM 17 241.38 selama setahun," ujar Ahli Dewan Undangan Kota Anggerik itu dalam satu kenyataan media.
Read More / Baca Lagi >>

Felda: TV3 tanggalkan 'topeng' Isa Samad

Posted: 13 Oct 2011 08:32 PM PDT

Ketakutan dan kerisauan nampak jelas di raut wajah Tan Sri Isa Samad (Isa Samad) dalam rancangan Soal Jawab TV3 pada malam 12 Oktober 2011. Fakta-fakta diberikan sama sekali adalah sekadar alasan dan Warga Felda keseluruhannya berterima kasih kepada TV3 kerana menanggalkan topeng yang dipakai Isa Samad dan menampakkan sisi wajah kerakusan dan kedangkalan pengetahuan Isa Samad. Gerakan-gerakan yang dimulakan oleh ANAK diketuai oleh saudara Mazlan Aliman dan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat menunjukkan bahawa Warga Felda tidak lagi meyakini UMNO sebagai pembela Felda yang sebenar, bermula pada hari pertama Isa Samad memulakan tugasnya sebagai Pengerusi Felda.
Read More / Baca Lagi >>

Kumpulan SPDP 5 bertegas

Posted: 13 Oct 2011 08:28 PM PDT

Mereka hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Mawan kerana gagal satukan parti.
KUCHING: Kemelut dalaman Parti Progresif Demokratik Sarawak (SPDP) memuncak semalam dengan pengisytiharan lima anggota kanannya yang dilabel sebagai "Kumpulan SPDP 5″ bahawa mereka sudah hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Presiden Tan Sri William Mawan ak Ikom.
Dalam kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh Naib Presiden Kanan SPDP Datuk Peter Nansian ak Ngusie ditegaskan bahawa Mawan selaku presiden telah gagal menyelesaikan konflik dalaman parti secara bijak, sebaliknya bertindak untuk menyisihkan kumpulan berkenaan.
"Kalaulah presiden bersungguh-sungguh ingin menyelesaikan kemelut beliau sepatutnya mewujudkan Jawatankuasa Perdamaian atau Penyatuan, bukannya Jawatankuasa Disiplin.
Read More / Baca Lagi >>

Dr M mahu PRU-13 dilambatkan: Salahkan Pakatan, takutkan Najib

Posted: 13 Oct 2011 08:26 PM PDT

Dr M mahu PRU-13 dilambatkan: Salahkan Pakatan, takutkan NajibMantan Perdana Menteri Mahathir Mohamad telah menolak lagi waktu pilihanraya umum ke 13, menyalahkan Pakatan Rakyat diatas kelewatan itu, sementara menakut-nakutkan Perdana Menteri Najib Razak.
Menurut Mahathir, Pakatan yang diketuai Anwar Ibrahim itu, berkebarangkalian untuk tidak membubarkan Dewan Negeri di negeri-negeri pegangan mereka jika pilihanraya mengejut diadakan terlalu awal.
Dan ini adalah benar.
Pakatan tidak akan ikut
Sudah tentu, Selangor dan Pulau Pinang tidak akan mengikut rentak Najib sekiranya beliau mengumumkan PRU-13 tahun ini. Kelantan dan Kedah yang dipimpin PAS juga tidak akan megikuti, walaupun pada waktu-waktu lepas Kelantan sentiasa mengikut tarikh yang ditetapkan kerajaan persekutuan.
Read More / Baca Lagi >>

BN fails to kill with a borrowed knife

Posted: 13 Oct 2011 08:25 PM PDT

The BN government has lost a golden opportunity to finish off Pakatan in the battle of the budgets.
Barisan Nasional's (BN) strategists for the 2012 Budget presented on Oct 7 really got it wrong this time.
While there were gifts and goodies galore for civil servants, and pensioners as well, the private sector's low wage-earners and its retirees were neglected.
Pertaining to the private sector's low-income group, the  minimum wage figure was the bone of contention.  The sector's low-wage earners were anxiously waiting for this figure to be announced by Prime Minister Najib Tun Razak as Pakatan Rakyat was the first to fix the floor wage at RM1,100 in the Pakatan budget unveiled on Oct 4.
Read More / Baca Lagi >>

The 2012 Budget- A Crowd Pleaser

Posted: 13 Oct 2011 08:23 PM PDT

Let us speak with openness. Can we expect the over RM 4 billion to be spent as handouts, one off at that, be expected to be a principal transformative element of the 2012 budget? Out of the 232 billion, 180 billion will be spent as OPEX. That's money to spend on operating the economy; paying salaries, servicing existing loans etc. Can that be the transformative ingredient? That leaves 50 billion as CAPEX.
Read More / Baca Lagi >>

UM : Universiti of Malaya atau University of Money?

Posted: 13 Oct 2011 08:19 PM PDT

Petaling Jaya, 14 Okt : Kewujudan satu pages di laman sosial popular zaman kini, Facebook ternyata meresahkan pentadbiran Universiti Malaya.
Pages 'Murahnya Yuran Universitiku' yang dikhabarkan diwujudkan semalam membuatkan ramai mahasiswa termasuk luar Universiti Malaya tertarik dengan isu yang cuba dimainkan.
Read More / Baca Lagi >>

PAS tempelak Dr M, jamin mampu selamatkan kuasa politik Melayu

Posted: 13 Oct 2011 08:05 PM PDT

Dr Mahathir berkata orang Melayu dijangka kehilangan identiti dan kuasa dalam masa 10 tahun lagi. — Foto fail
KUALA LUMPUR, 14 Okt — PAS, komponen Pakatan Rakyat memberi jaminan kaum Melayu negara ini tidak akan hilang kuasa, sebaliknya ia mampu menyelamatkan masyarakat Melayu Islam kerana Umno didapati gagal menjaga amanah bangsa sepanjang lima dekad lalu. "Inilah jawapan kepada kebimbangan Tun Dr Mahathir (Mohamad) yang mengatakan Melayu akan hilang kuasa dalam 10 tahun lagi," kata ahli jawatankuasa PAS pusat Idris Ahmad menjawab pendirian bekas perdana menteri itu kelmarin.
Read More / Baca Lagi >>

SPR: Borang pengundi tak ditolak, perlu salinan MyKad

Posted: 13 Oct 2011 08:04 PM PDT

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak menolak - sepertimana yang didakwa oleh DAP - permohonan pendaftaran pengundi yang tidak disertakan dengan salinan MyKad pemohon, Ketua SPR Abdul Aziz Mohd Yusof berkata.

Apa yang SPR perlukan, kata Abdul Aziz, ialah bagi parti-parti politik berkenaan yang menghantar borang tersebut, supaya menyertakan salinan MyKad pemohon bersama-sama dengan borang berkenaan.Read More / Baca Lagi >>

Penduduk rayu MB selamatkan "green lung"

Posted: 13 Oct 2011 08:03 PM PDT



GOMBAK, 14 Okt:
Sekitar lebih 5,000 penduduk di kawasan Taman Samudera merayu Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim 'turun padang' bagi menyelamatkan kawasan lapang yang sepatutnya diperuntukkan untuk kawasan permainan penduduk.
Read More / Baca Lagi >>

Umno diseru ikut DHPP perkenalkan hudud

Posted: 13 Oct 2011 08:01 PM PDT

KUALA LUMPUR, 14 Okt: Umno khususnya Umno Kelantan sepatutnya merasa malu dengan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Kelantan yang telah berazam dan bertekad mengadakan siri jelajah ke seluruh negara bagi menjelaskan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (ll) kepada masyarakat bukan Islam.
Demikian tegas Penolong Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nazmi Nik Din ketika mengulas hasrat DHPP Kelantan untuk mengadakan siri jelajah ke seluruh negara untuk menjelaskan tentang hudud.
"Kita amat menghargai usaha DHPP Kelantan ini, ianya adalah hasil kejayaan daripada usaha PAS yang dilakukan secara berterusan menjelaskan keindahan Islam kepada penduduk bukan Islam khususnya di negeri itu, tahniah kepada PAS negeri di bawah kepimpinan Tuan Guru Mursyidul Am.
Read More / Baca Lagi >>

Kenapa JANGAN SOKONG UMNO/BN? - Bahagian 3

Posted: 13 Oct 2011 07:59 PM PDT

Tun Mahathir kata Umno sudah busuk sampai ke usus sukar hendak diubati

Tun Musa Hitam kata Umno dilanda penyakit 'ketuaan' ertinya sudah sampai umur nyanyuk.

  • Kewujudan PERKASA menunjukkan Umno gagal membela Melayu
  • Umno/BN merestui industri judi di negara ini. Buktinya untuk tahun 2009 jumlah cukai judi ialah RM2.3 bilion. 
  • Umno 'pandai' memerintah sebab itu hutang negara meningkat kepada RM450bilion iaitu seorang rakyat menanggung hutang sebanyak RM40,000.
  • Umno membazir wang rakyat sebanyak RM77juta untuk mengupah syarikat Yahudi APCO.

Video : Global mass protests 15th October 2011

Posted: 13 Oct 2011 07:53 PM PDT

Perbandingan Bajet Kerajaan Barisan Nasional dan Belanjawan Pakatan Rakyat 2012

Posted: 13 Oct 2011 07:45 PM PDT

Oleh: sifuyus

"Sekadar Perbandingan Bajet Pakatan Rakyat dan Bajet Kerajaan BN 2012

a) Untuk Guru

BN- i) Tempoh masa untuk kenaikan ke gred lebih tinggi dikurangkan dari10 tahun ke 8 thn.

PR- i)elaun khas RM500 setiap bulan

Read More / Baca Lagi >>

Lynas: Masih Angkuh Dengan Tuntutan Rakyat

Posted: 13 Oct 2011 07:42 PM PDT

"BADAN BERTINDAK ANTI-RARE EARTH REFINERY (BADAR)
Walaupun kami tidak menyokong panel antarabangsa IAEA kerana peranan mereka yang tidak berfungsi secara sepenuhnya sebagai penggubal undang-undang malah dilihat lebih sebagai penggalak kepada penggunaan tenaga nuklear serta penglibatan beberapa anggotanya sebagai penasihat kepada syarikat-syarikat yang menggunakan tenaga itu, Kerajaan Barisan Nasional (BN) melalui MITI dan MOSTI harus bertanggungjawab kepada 11 cadangan penambahbaikan badan antarabangsa itu sebelum LYNAS dibenarkan beroperasi.

Walaupun MITI serta AELB mengakui kegagalan mereka di dalam 'public engagement', usaha-usaha reformis ke arah penambahbaikan itu masih kekal tidak kelihatan sehingga ke hari ini khususnya perjumpaan demi perjumpaan dengan BADAR yang mewakili kepentingan penduduk terdekat dengan Kilang LAMP milik LYNAS itu.
Read More / Baca Lagi >>

Kesan cakap tak bertapis

Posted: 13 Oct 2011 07:40 PM PDT

Oleh NORDEN MOHAMED
 
Sewaktu orang tua kita muda-muda dahulu, terdapat majlis kecil dan tidak formal harian http://www.iwmf.org/Portals/0/images/social-media.jpgyang dinamakan sembang kedai kopi. Sekumpulan orang kampung, biasanya kakitangan kerajaan yang sudah pencen, ataupun pekerja di ladang atau sawah yang sudah habis bekerja, bersembang kosong di kedai kopi.
Perkara yang disembangkan itu bisa sekali hal-hal yang menjadi masalah Pak Menteri. Sumber maklumat mereka yang bersembang adalah berita akhbar yang terletak di kedai kopi.
Read More / Baca Lagi >>

Menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa supranasional

Posted: 13 Oct 2011 07:39 PM PDT

Oleh PROF DR AWANG SARIYAN
Pastilah usaha merancang bahasa Melayu sebagai bahasa tamadun bangsa dan negara untuk waktu mendatang memerlukan waktu dan kaedah yang serapi-rapinya. Perlu ada sesi khas untuk sumbang saran pelbagai pihak dan perlu ada pendokhttp://resam-melayu.com/wp-content/uploads/2010/02/bahasa-melayu-hebat.jpgumentasian strategi perancangan itu, sebagai pelan tindakan yang menerjemahkan Dasar Bahasa Kebangsaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

Namun, dalam syarahan ini saya sekadar mencatat beberapa fikiran umum yang mudah-mudahan dapat membantu sedikit banyaknya perancangan bahasa Melayu dalam tempoh setengah abad mendatang.
Read More / Baca Lagi >>

Penipuan Felda terhadap KPG : 2,000 peneroka saman RM1.5 bilion

Posted: 13 Oct 2011 07:36 PM PDT

KUALA TERENGGANU - Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) merakamkan ucapan syabas atas keberanian para peneroka di Felda Kertih 2 dan Kertih 3 yang membawa kes tuntutan wang caruman tanam semula ke Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu.

Pengerusinya, Mazlan Aliman menyifatkan tuntutan saman terhadap pengurusan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) yang dibuat oleh 77 peneroka di Kertih 2 dan Kertih 3 merupakan kes pertama di Terengganu.
Read More / Baca Lagi >>

Rogol Suka Sama Suka Popular di Melaka?

Posted: 13 Oct 2011 07:32 PM PDT

MELAKA: Seorang pembantu tukang masak dihukum penjara 24 tahun dan tiga sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam, selepas mengaku bersalah terhadap tiga tuduhan merogol pelajar tingkatan dua, September lalu.
Hakim Ahmad Sazali Omar menjatuhkan hukuman terhadap tertuduh, Jul Abdul Jalil, 27, yang beralamat di Taman Mutiara Sri Gading, Batu Pahat, Johor selepas meneliti semua fakta, rayuan dan hujah pendakwaan.
Read More / Baca Lagi >>

SPR Kantoi : Dulu kata cuma ada 0.0001%, tiba-tiba dah jadi lebih 40,000?

Posted: 13 Oct 2011 07:28 PM PDT

Bernama melaporkan:
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mempamerkan senarai 40,000 nama yang terdapat dalam daftar pemilih yang tidak dapat disahkan kesahihan maklumatnya.

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata nama-nama itu disiarkan untuk tatapan umum di laman web dan media bagi membolehkan individu berkenaan mengunjungi pejabat SPR bagi membantu menjelaskan kedudukan.
Read More / Baca Lagi >>

Misteri Hajar Aswad Dan Rahsia Besar Ketika Menciumnya !!

Posted: 13 Oct 2011 07:21 PM PDT

http://2.bp.blogspot.com/_NbNw1PvEVLI/TQLsB3e2KfI/AAAAAAAACUU/oU0ITYK1CA8/s1600/hajaraswad.jpg
Hajar Aswad adalah batu hitam yang terletak di sudut sebelah Tenggara Ka'bah, iaitu sudut dari mana Tawaf dimulai. Hajar Aswad merupakan jenis batu 'RUBY' yang diturunkan Allah dari syurga melalui malaikat Jibril. Hajar Aswad terdiri dari lapan keping yang terkumpul dan diikat dengan lingkaran perak.

Batu hitam itu sudah licin kerana terus menerus di kecup, dicium dan diusap-usap oleh jutaan malah milion manusia sejak Nabi Ibrahim a.s, iaitu jamaah yang datang ke Baitullah, baik untuk haji mahu pun untuk tujuan Umrah.

Hadist Sahih riwayat Imam Bathaqie dan Ibnu 'Abas RA, bahawa Rasul SAW bersabda:
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT