Jumaat, 15 April 2011

kalam Perantau

kalam Perantau


Analisis Menjelang Hari Mengundi DUN Sarawak, !6 April, 2011

Posted: 15 Apr 2011 06:32 PM PDT

Oleh: Shuhaimi Al-Maniri

Saya mengikuti Pilihanraya DUN Sarawak ini sejak tahun 1980'an lagi. Selepas pilihanraya Sarawak pada tahun 1987 ekoran peristiwa Ming Court, pilihanraya kali ini begitu  mencabar bagi BN Sarawak. Sama ada tsunami Sibu pada tahun 2010 lepas akan merebak ke suruh Sarawak atau tidak, kita sama-sama tunggu keputusannya pada malam ini.

Laporan Zentrum dalam SARAWAK ELECTION (SELECT 2011) – Prediction Period 3 yang dikeluarkan hari ini mendapati Pakatan akan menang 28 kerusi, BN 27 kerusi, Snap 13 kerusi manakala Bebas tiga kerusi.

Menurut laporan itu, PAS akan menang di tiga kerusi iaitu Beting Maro, Muara Tuang dan Tanjung Datu. Dua lagi kerusi PAS iaitu Sebuyau dan Sadong Jaya didahului sedikit oleh calon BN.

Laporan itu juga mendapati, calon Bebas, Datuk Salleh Jafarudin mendahului Pehin Sri Abdul Taib Mahmud di Balingian dengan majoriti yang kecil.

PAS bertanding di lima kerusi Dun bagi membawa mesej Islam kepada masyarakat. Rakyat Sarawak hendaklah menggunakan peluang terbaik esok. Pada pilihan raya negeri kali ini PAS bertanding sebagai mewakili Pakatan Rakyat di Dun Beting Maro, Muara Tuang, Sadong Jaya, Sebuyau dan Tanjung Datu.
   
Namun, kajian yang dibuat oleh Zentrum Future Studies pula memberikan kemenangan kepada Pakatan dalam PRN kali ini apabila kajian mereka menunjukkan sokongan kepada PR sudah 40 peratus berbanding BN 39 peratus, Snap 17 peratus dan Bebas empat peratus.

Pakatan bersama parti pembangkang yang lain akan berjaya menyekat kuasa dua pertiga BN dalam DUN Sarawak. Pakatan yakin akan memenangi lebih daripada 24 kerusi yang diperlukan untuk meraih kemenangan moral ke atas BN (Gambar: Anwar dengan wajah ceria selepas sidang medianya)

Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa yang juga Pengarah PRN Sarawak berkata, PAS bertanding untuk menang disemua lima kerusi yang ditandingi.

Sambil meraikan pandangan yang mengatakan PAS mungkin akan menang di tiga dari lima kerusi yang ditandingi, beliau berkata “Kita tanding lima kita nak menang lima”.

(Gambar: Nasharudin  bersama PJ PAS Sarawak, Adam Ahid)

Setelah meninjau ke lima-lima DUN yang ditandingi oleh PAS, saya mendapati PAS hampir pasti memenangi DUN Beting Maro jika tidak ada perkara-perkara diluar dugaan berlaku pada hari mengundi. Sementara itu PAS juga berpeluang besar untuk memenangi DUN Sebuyau dan Sadong Jaya. Begitu juga dua lagi DUN yang ditanding oleh dua lagi calon Muslimat juga tidak mustahil menjadi 'giant killer' keatas dua calon heavy weight PBB, iaitu Datuk Seri Ali Mahmud, adik Ketua Menteri di Muara Tuang dan Datuk Seri Adnan Satem, Penasihat Khas kepada Ketua Menteri di Tanjung Datu.


Tiada ulasan: