Khamis, 17 Februari 2011

Senyum Tangis Sendu

Senyum Tangis Sendu


Tok Ai Masuk Hospital

Posted: 17 Feb 2011 09:15 AM PST


Pilihan Raya N.05 Tenang baru sahaja berakhir dalam masa kurang dari tiga minggu yang mana menyaksikan calon dari UMNO/BN, Azhar Ibrahim atau dikenali sebagai Tok Ai telah memenangi pilihan raya tersebut dengan majoriti 3707 undi menewaskan calon dari PAS/PR Normala Sudirman.

Kemenangan Tok Ai sudah diduga dikala banjir telah melanda Labis. Labis hampir lumpuh digenangi air ketika proses pembuangan undi yang mana UMNO/BN telah menggunakan jentera kerajaan untuk mengangkut mangsa banjir ke tempat pembuangan undi. 

Namun ia tidak semudah yang disangkakan kerana hari ini Tok Ai telah dimasukkan ke hospital akibat serangan jantung. Kemungkinan disebabkan oleh tidak terdaya mengharungi bajir yang melanda hampir dua minggu di daerah Labis.

Pada masa yang sama, lebih 200 petugas UMNO/BN telah datang ke rumah Tok Ai untuk menuntut bayaran semasa kempen pilihan raya namun ia tidak dilayan. Kemarahan petugas tersebut membuktikan bahawa UMNO/BN hanya menggunakan jentera untuk kepentingan peribadi tetapi petugas telah dianjingkan dengan duit yang belum entah menjelma.

Wartawan Kena Gangguan Seksual

Posted: 16 Feb 2011 04:47 PM PST

GAMBAR Lara Logan (tengah) dirakamkan di Dataran Tahrir, Kaherah sebelum dia diserang pada Jumaat lalu.


Seorang wartawan stesen televisyen CBS, Lara Logan menjadi mangsa serangan seksual oleh sekumpulan lelaki ketika dia membuat liputan mengenai pergolakan di Mesir.
Menurut kenyataan stesen itu, kejadian tersebut berlaku semasa Logan, 39, berada di Dataran Tharir, Kaherah pada Jumaat lalu terpisah daripada anggota-anggota kumpulannya pada Jumaat lepas.
"Dia dan pasukannya serta petugas-petugas keselamatan mereka dikelilingi golongan berbahaya semasa orang ramai meraikan pengunduran Hosni Mubarak. Dia dikelilingi lebih 200 orang yang hilang akal," jelas CBS.
Menurut kenyataan itu, Logan dikelilingi dan mengalami serangan seksual yang kejam selain dipukul sebelum dia diselamatkan oleh sekumpulan wanita serta kira-kira 20 askar Mesir.
Wartawan itu terpisah daripada kumpulannya di antara 20 hingga 30 minit.
Menurut sumber akhbar Wall Street Journal, Logan, 39, yang merupakan ibu dua anak tidak dirogol
Dia diterbangkan ke Amerika Syarikat (AS) pada Sabtu lalu dan kini beransur pulih selepas menerima rawatan di sebuah hospital di New York.
Wanita kelahiran Afrika Selatan itu yang pernah membuat liputan konflik di Iraq dan Afghanistan merupakan antara koresponden peperangan paling dikenali di AS.
Dia dilantik sebagai ketua koresponden asing CBS pada 2006. 
Sumber: Agensi

Tiada ulasan: